Engelse troeven
op Earis Court
Een kind snapt minder van
't verkeer dan we denken
Brief van
'n vader
In '68 vertraagde groei
in wereldluchtverkeer
Initiatiefwet inzake
benoemingsbeleid
Veel schade door mist op zee en op de weg
Dodelijke misverstanden
Ziekte van
nu*. Beernink
remt de Kamer
Gevaarlijke fout
Onbekende
gebreken
Lekenraad
JAARVERSLAG VAN DE I.A.T.A.
Peelbewoners
verdienen
het minst
BEZETTING
UITERST BEZORGD
Kettingbotsing
Spoorwegstaking in
Portugal
Sovjet-kosmonauten
niet naar Kaap
Kennedy
De enige grote Engelse auto-imdustrie,
British Leyland, is een trekpleister het haar
stands op de autotentoonstelling in Lon
den. die op 15 oktober geopend wordt. Niet
minder dan tien modellen worden in de be
kende Earls Court ten doop gehouden. Ze
lopen van de nieuwe sportieve Mini Club
man modellen tot de zeer luxe Daimler
Sovereign.
De grote geweldenaar in het gezelschap
is de nieuwe Daimler Sovereign. Deze Daim
ler is een extra luxueuze versie van een Ja
guar 420. Voortaan wordt voor de Sove
reign uitgegaan van de Jaguar XJ6, een
gevolg van het grote succes dat Jaguar met
de XJ6 heeft.
De kleine geweldenaar van British' Ley
land is een nieuw type in de mini-reeks,
een GT. Voor het eerst gaat British Ley
land de naam mini nu officieel voeren. Het
is dus voortaan Mini. Dat geldt alleen voor
de nieuwe typen. De oudere typen blijven
Austin of Morris heten.
De nieuwe Mini 1275 GT heeft een zwaar
dere motor dan de andere mini's: 1275 cc.,
59 BHP. Hij haalt er een top van 140 km/u.
mee.
Uiterltfk onderscheidt de Mini zich nogal
drastisch van de mini's. Hij heeft een gro
tere neus met een nieuwe grille. Door de
nieuwe neus werd de auto dertien centime
ter langer. In plaats van schuifraampjes
heeft de auto ramen die naar beneden kun
nen worden gedraaid. En de buitenwerkse
scharnieren zijn verdwenen.
9 Mini Clubman en de Clubman Estate
vormen een aanvulling op de populaire Mi
ni reeks. Ze zullen echter op het Europese
continent niet eerder leverbaar zijn dan in
het begin van 1970.
9 In de groep snelle familiewagens komt
British Leyland met verbeterde uitvoeringen
van de Triumph 2000 en de Triump 2.5 PI.
O.a. werd het uiterlijk gewijzigd,
MG komt met nieuwe uitvoeringen van
de „Midget", en de MG „B" en de MG„B"
GT. Uiterlijk zijn ze gemoderniseerd en ook
In het interieur zijn wijzigingen aange
bracht.
British Leyland zal dit jaar meer dan 1
miljoen voertuigen produceren. Het beheerst
40 pet van de Engelse thuismarkt voor per
sonenwagens en 39 pet van de markt voor
bedrijfswagens. Met een export percenta
ge van 48 pet is het ook de grootste Brit-
De Clubman Estate.
De Mini 1275 GT.
se exportindustrie. De grootste afnemers
van British Leyland zijn de verschillende
Europese landen.
9 Dezer dagen kwam op de Quai André
Citroën te Parijs de miljoenste Citroën-
DS van de band. Het was een DS 21 met
elektronische benzine-inspuiting, metaal
brons van kleur. Bijna 15 jaar eerder werd
op dezelfde plaats de eerste DS voltooid.
Op 6 oktober 1955 stond deze op een
draaiend plateau opgesteld voor de nieuws
gierige blikken van de bezoekers van de
Autotentoonstelling.
Een gespecialiseerd tijdschrift heeft uit
gerekend dat de introductie van deze DS
de derde plaats innam op de lijst van ge
beurtenissen van wereldbetekenis sinds de
oorlog: zij ontketende nauwelijks minder
commentaren (80°/o) dan de wapenstil
stand in 1944 (98 */o) en de dood van Stalin
82
De Special Car Division" van British Leyland brengt op Earls Court een Mk2 versie
uit van de grote Triumphs, te weten de 200 0 en de 2.5 P.I., welke laatste het type is
met een motor met benzine-inspuiting. Uiterlijk valt het vooral op, dat bij déze wagens
de grille en de achterzijde gewijzigd zijn, waardoor ze lager lijken te zijn geworden. De
wijzigingen aan de achterzijde hadden tot g evolg, dat de kofferruimte iets groter is ge
worden. Op deze foto het exterieur van dez e sjieke Engelse auto.
De MG ,,B" GT met een geheel nieuw koetswerk.
wmm
TAit misverstand kost elke dag kinderle-
vens: we denken dat kinderen het ver
keer net zo bekijken als wij, maar dat is
niet waar. Dat geldt letterlijk en figuur
lijk. Wat het eerste aangaat, de ogen van
zesjarigen zijn niet meer dan ruim een
meter van de grond verwijderd. Ze zien
echt minder dan een wat verder uit de
kluiten gewassen mensenkind. Bovendien
is „zien" iets, dat je met je hele wezen
doet. Aan dat zien liggen ook ervaringen
ten grondslag, die kinderen nu eenmaal
missen.
Maar ook figuurlijk bekijken kinderen
het verkeer minder goed dan wij. Zij ne
men als vanzelfsprekend, aan dat ouderen
het goed met hen menen en dat de oude
ren hun voertuig direct tot staan kunnen
brengen. Ze hebben geen flauw idee van
de vaart en doordrukkende massa,
die in de vorm van een naderend voertuig
op hen aan komt.
Prof. S. Sandels, die dezer dagen over
deze benauwende zaak sprak tijdens de
jaarvergadering van de Nederlandse Ver
eniging Bescherming Voetgangers, in Den
Haag, gaf daar een treffend voorbeeld
van. Een moeder vertelde hem, dat haar
dochtertje bij een bushalte vlak voor een
naderende bus de weg op sprong. Zij kon
het kind nog net terugtrekken. Waarom
deed het meisje zoiets? „Ik wou alleen
maar zien hoe die bus er van voren uit
zag..."
Een ander misverstand. Veel volwasse
nen denken dat kinderen, nadat ze een
paar keer onder toezicht een bepaalde weg
hebben gelopen, zich wel zullen gedragen
zoals het moet. Prof. Sandels noemde dat
een van de gevaarlijkste fouten die men
kan maken. Niet meer dan de helft van
de zesjarigen weet naar welke kant zij
bij het oversteken het eerst moeten kij
ken en slechts een kwart is in staat, de
vraag te beantwoorden waarom je eerst
die kant moet opkijken. Het is en blijft
bijzonder moeilijk, kinderen een goed in
zicht in het verkeer te geven. Ze begrij
pen vaak geen woord van wat hen ver
teld wordt.
Twee woordstudies wezen uit, dat bij
voorbeeld .het woord „voetganger" duide
lijk was voor 9 pet van de zesjarigen, 57
pet van de achtjarigen en eindelijk
93 pet van de tien jarigen. Het begrip links
en rechts geeft ook al grote moeilijkhe
den. Zelfs negenjarige kinderen kunnen
nog niet alle links-rechtsvragen juist be
antwoorden en zesjarigen komen vaak niet
verder dan de helft.
In 't algemeen is een kind niet ver
trouwd in het verkeer tot zijn negende
of twaalfde levensjaar en dan nog zijn er
problemen genoeg. Uit een Zweeds onder
zoek bleek, dat de meeste kinderen om
vallen met de fiets al voordat zij met een
andere verkeersdeelnemer in aanraking
zijn geweest. Vaak lopen zij daarbij ern
stige verwondingen op, omdat het stuur
in hun buik dringt.
Veel kinderen blijken ook ernstige li
chamelijke gebreken, bijvoorbeeld aan
ogen of oren, te hebben die aan de ouders
niet bekend zijn. Dit levert een nieuwe
reeks problemen op in het verkeer. Men
zal er rekening mee moeten houden dat
lang niet alle kinderen normaal reageren.
Ook met de mogelijkheden, dat de kinde
ren niet willen handelen zoals hun is ge
leerd. Prof. Sandels vroeg zich af in hoe
verre stedebouwers en deelnemers aan het
verkeer eigenlijk rekening houden met de
vele handicaps, die ook oudere voetgan
gers kunnen hebben: hartziekten, multiple
sclerosis, reuma, verminderd gezichts-
en hoorvermogen, om maar enkele din
gen te-noemen. Niet alleen kinderen, maar
ook veel ouderen kennen hun eigen handi
cap niet eens of onvoldoende. Die handi
cap kan trouwens nog van dag tot dag
in graad variëren ook. Ideaal zou het zijn
als bestuurders evenveel over mensen
wisten als over hun auto's. Prof. Sandels
zou graag iets gedaan willen zien aan
nadere informatie daarover.
Het zou een grote stap vooruit zijn, als
er een permanente „lekenraad" voor al
deze zaken kan komen, die intensief con
tact moet hebben met hen, die verant
woordelijkheid dragen voor het scheppen
van de verkeersomgeving. Die raad moet
dan bestaan uit vertegenwoordigers van
elke denkbare groep verkeersdeelnemers.
Moeders, kleuterleidsters, onderwijzers,
tieners, gepensioneerden, invaliden zouden
allemaal suggesties kunnen doen. Een be
langrijk persoon in die lekenraad is van
zelfsprekend ook de man op de weg, die
dagelijks vreugde en ergernis ervaart in
het verkeer, overal waar hij gaat of staat.
Dan kan ook gesproken worden over pro
blemen zoals die bestaan rondom de speel
plaatsen.
Volgens prof. Sandels verdienen series
van kleine speelplaatsen de voorkeur bo
ven één grote, die verder weg ligt. Er
zou een stopverbod moeten komen voor
al het verkeer bij haltes voor schoolbus
sen. De situering van scholen verdient
grotere aandacht dan eraan wordt ge
schonken. Verkeerstekens moeten, voor
dat zij in gebruik worden genomen, ge
test worden door psychologen. Nog een
paar suggesties: veel strengere regels
voor bestuurders ten aanzien van zebra
paden en vluchtheuvels, kinderen altijd
achterin de auto of in speciaal gekeurde
stoelen voorin, veiligheidssloten als ver
plichting.
En tenslotte voor rijscholen zou de ver
plichting moeten gelden een cursus ont
wikkelingspsychologie in hun programma
op te nemen. Met behulp daarvan kan
de aanstaande bestuurder worden geleerd,
wat hij kan verwachten van weggebrui
kers in al hun variaties en leeftijden.
T"|it zijn de feiten: per jaar worden hon-
derden kinderen op de Nederlandse
wegen dodelijk getroffen in het verkeer.
Per jaar worden duizenden andere kinde
ren licht of zwaar gewond.
„Het leed vormt", zo zei onlangs me
vrouw V. I. van der Does-Enthoven van de
Ned. Vereniging tot Bescherming van
Voetgangers, „de basis van ons werk:
voorkoming van leed". Maar ze komt tot
de conclusie dat het met de verkeersvei
ligheid voor kinderen in ons land helaas
nog droevig is gesteld. Een verkeerslicht
voor voetgangers op een grote weg in een
door deze weg in tweeën gehakte gemeen
te, komt er meestal niet. Een voetgangers
tunnel nog minder. „Te kostbaar". Schei
ding van verkeerssoorten buiten de be
bouwde kom? Liver verbreedt men de rij
baan. Kinderen moeten tussen het gemo
toriseerd verkeer hun weg maar vinden.
In deze tijd dat verschillende bonden
nog eens weer de aandacht van de wegge
bruikers richt op de veiligheid van de
voetganger, is het goed vooral aan het
kind te denken. Hiernaast publiceren wij
de zienswijze van een expert.
Hieronder publiceren wij een brief van
een kleuterschoolvoorzitter, aan een Ne
derlands dagblad. Het is misschien goed
die brief te lezen en te herlezen. Misschien
worden onze gedachten dan wat beter be
paald hjj het leed dat kinderen op de weg
kan treffen. Beter dan bij wat bonden,
verkeersdeskundigen en officiële instan
ties er allemaal over zeggen.
De kleuterschoolvoorzitter schreef zijn
naam en adres onder de brief, alsmede de
juiste naam van de jongen die veronge
lukte. Wij hebben de naam van de brief
schrijver weggelaten en die van de jongen
veranderd. Verder is er geen woord aan
toe te voegen.
Vandaag ben ik als voorzitter van
de kleuterschool op bezoek geweest bij
de ouders van Kees. Kees werd vijf
jaar geleden geboren op een boerderij.
Hij had echt alles mee: fijne ouders,
een goede gezondheid en een fijn karak
ter. Hij lachte altijd. Om zijn poes, om
zijn speelgoed en om zijn kleinere zusje.
Hij had plezier in zijn leven. Hij was
een van die bevoorrechte kinderen in
Nederland, die genoeg ruimte om zich
heen hebben om fijn te kunnen spelen,
te ravotten in lekkere wilde spelletjes,
waarbij zijn moeder haar hart wel eens
vast hield. Een blij en vrolijk kind. Zijn
ouders waren dankbaar dat ze dit kind
kregen toevertrouwd.
Kees groeide voorspoedig op. Op zijn
manier hielp- hij zijn vader op de boer
derij. Hij ging met zijn één jaar oudere
broer naar de kleuterschool en een nieu
we wereld ging voor hem open. De juf,
de vriendjes, de vriendinnetjes, de spel
letjes. Toen hij naar de tweede klas van
de kleuterschool ging, zei hij tegen ie
dereen die het maar horen wilde, dat hij
,,over" was, zo trots was hij in het ver
overen van zijn leven.
Eind vorige week werd Kees op weg
naar de kleuterschool doodgereden. Zijn
ouders hadden hem steeds weggebracht.
Nu hadden zij een weg door het land ,en
het bos voor hem uitgestippeld, waar
bij hij slechts één keer de weg over
moest steken: een secundaire weg.
Braaf had hij staan wachten op twee
auto's, die hij had gezien. Bij de derde
wagen werd hij verblind door de zon,
die laag stond in het verlengde van de
weg. Hij stapte er zomaar voor. Hij
ging lachend zijn dood tegemoet. Hij lag
in de berm van de weg, als een dood vo
geltje, met een vage glimlach op zijn
lippen.
Vandaag ben ik bij zijn ouders op be
zoek geweest. Ik kon geen woorden van
troost vinden.
In maart 1959 werd reeds gecorrespon
deerd over genoemde weg, de traverse
door het dorp. Ikzelf ben consul van de
ANWB in dit rayon. Al de brieven zijn
door de ANWB prompt doorgestuurd
naar de directie van Rijkswaterstaat.
Op de meeste brieven werd geen ant
woord ontvangen; slechts de voorschrif
ten werden gehanteerd. Ons dorp kon
niet beschouwd worden als een dorp
met een bebouwde kom. En dit terwijl
er aan deze weg een zwembad ligt, hui
zen en in de nabijheid drie scholen
staan.
T/"ees heeft er niets meer aan. Ik weet
eigenlijk niet wat ik met deze brief
moet doen. Is het beter de brief door te
zenden naar Rijkswaterstaat? Maar met
die instantie wordt al tien jaar over de
weg gecorrespondeerd.
Men zal onmiddellijk zeggen, dat nie
mand iets aan het ongeluk kon doen. De
zon heeft een kind verblind. Maar al die
andere ongelukken op deze weg dan?
Ik heb zelf twee kinderen, een meisje
van tien er een jongen van zeven jaar.
God behoede hen in het verkeer".
SCHIPHOL Hoewel het aantal luchtreizigers en de per vliegtuig vervoerde
tonnen aan vracht, bjjeen geteld over de gehele wereld op alle geregelde diensten,
ook in 1968 weer omhoog zjjn gegaan, moet daarbjj worden vastgesteld, dat de
groei over vrywel alle linies minder groot is geweest dan in de jaren 1966 en 1967.
Teleurstellend is zonder meer, dat in de financiële sector de totale bedrijfswinsten
van alle IATA-maatschappijen, die in 1967 nog 934 miljoen dollar bedroegen,
terugvielen tot 550 miljoen. Dit houdt in, dat de bedrijfswinst, uitgedrukt in per
centages van de totale inkomsten, in de afgelopen drie jaren van 9,5 procent in
1966 is teruggelopen naar 7,4 procent in 1967 en 3,9 procent in het vorig jaar.
Deze gegevens staan vermeld in het
jaarverslag van de lata, de interna
tionale organisatie waarbtf 103 lucht
vaartmaatschappijen zjjn aangesloten.
Directeur-generaal Knut Hammarskjold
heeft het vandaag voorgelegd aan de
deeelnemers van de 25ste IATA-verga-
dering, die vanochtend in de RAI te Am
sterdam is geopend.
Dat de groei van de totale winst wat
is afgeremd in vergelijking met die van
voorgaande jaren, stemt uiteraard
overeen met de eveneens lagere groei
cijfers van het totale luchtverkeer,
doch het verschil in de beide lijnen is
te groot om het alleen daaruit te ver
klaren. Het rapport meldt dan ook nog
een andere: de bedrijfskosten zijn met
15,5 procent opnieuw sneller gestegen
dan de bedrijfsinkomsten, die slechts
met 11,3 procent toenamen.
Dat de winsten niet zo voorspoedig
groeiden als vroeger, wordt voorts weer
spiegeld in de bezettingsgraad. Gemid
deld waren in 1968 in alle vliegtuigen
53,4 procent van de stoelen door passa
giers bezet en dat was 3,6 procent min
der dan in 1967.
Onderverdeeld komt deze beladings
graad op de internationale vluchten uit
op slechts 51,4 procent (waaruit men
dus mag concluderen, dat over het hele
jaar genomen in alle toestellen bijna de
helft van de zitplaatsen onbezet is ge
bleven) en voor nationale vluchten,
waarvan de V.S. het leeuwedeel voor
zich opeisen, op 54,7 procent.
Ook bij de vracht bleef meer ruimte
onbenut dan vroeger. Hier daalde de
de beladingsgraad van 50.7 procent
met 2,1 procent naar 48,6 procent.
Het totale aantal op geregelde dien
sten vervoerde luchtreizigers steeg van
200 miljoen in 1966 en 234 miljoen in
1967 naar 261 miljoen vorig jaar. Dat
betekende een geremde groei van 11,5
procenttegen een toeneming van 17
procent het jaar tevoren.
Het rapport noemt de teruglopende
lijn in de groei op alle fronten een te
ken aan de wand. Drie jaar achtereen
zij nu de kosten percentsgewijs sneller
opgelopen dan de inkomsten. Daarover
dient men zich uiterst bezorgd te ma
ken.
Het is duidelijk dat deze gang van
zaken niet ongestraft kan voortduren.
In voorgaande jaren stelde de verhoog
de produktiviteit en de efficiency van
nieuwe straalvliegtuigen de luchtvaart
nog juist in staat om de inflatoire ten
dens van de wereldeconomie te com
penseren, maar dit patroon laat zich
steeds moeilijker voortzetten.
In Amerika zelf heeft de C.A.B. (de
Amerikaanse rijksluchtvaartdienst) dit
al ingezien. Daar zijn met officiële ver
gunning de tarieven dit jaar tot twee
maal toe verhoogd.
DEN HAAG De Tweede Kamer
zal vandaag de begroting van binnen
landse zaken voor 1970 niet kunnen be
handelen.
Minister Beernink (binnenlandse za
ken) is ziek. Hij heeft kamervoorzitter
Van Thiel op doktersadvies moeten
vragen de behandeling van zijn be
groting uit te stellen tot nadere datum.
De Tweede Kamer zal vandaag daarom
alleen beginnen met de behandeling
van de begroting voor 1970 van justitie.
Daarover zal vandaag de Kamer in
eerste termijn aan het woord komen.
Minister Polak (justitie) zal morgen
komen om zijn beleid te verdedigen.
De discussies over het beleid van
minister Polak, waarin de kwestie van
de 'drie oorlogsmisdadigers in de straf
gevangenis van Breda een belangrijke
plaats innemen, zullen morgenavond
worden afgesloten.
DEURNE „De Brabantse Peel ge
niet slechts zeventig procent van het
inkomen van het landelijk gemiddel
de. De bewoners van deze streek hebben
de laagste lonen van het hele gebied".
Dit zei gisteravond DAF-directeur dr.
Huub van Doorne tijdens een forum
avond ter gelegenheid van de opening
van het Peelland-college in Deurne. On
der voorzitterschap van prof. dr. J. de
Quay leverden veel prominente Neder
landers kritiek op de achtergebleven
ontwikkeling van de Peel.
De heer Van Doorne had berekend,
dat de inkomens in de Peel achttien
procent lager zijn dan die in de Drent
se veengebieden, „die ten onrechte
nog steeds als de armste gebieden van
ons land worden gezien."
Hij leverde kritiek op de regering,
die nooit maatregelen heeft genomen
om deze achterstand in te lopen.
DEN HAAG De Tweede-Kamerle
den Van Thijn en Franssen (beiden
PvdA) willen de gemeenteraden en
Provinciale Staten meer invloed geven
bij de benoeming en herbenoeming van
burgemeesters en commissarissen der
Koningin. Daartoe hebben zij gisteren
een initiatief-wetsontwerp ingediend,
waarin de gemeente- en provinciewet
zodanig wordt veranderd, dat raden en
Staten het recht van aanbeveling krij
gen.
De beste oplossing, volgens indieners
van het wetsontwerp, zou zijn dat de
nieuwe burgemeesters op dezelfde wijze
worden benoemd, herbenoemd en ont
slagen als wethouders. Daarvoor is
echter een grondwetswijziging nodig,
waarop volgens beide kamerleden niet
voor 1975 hoeft te worden gerekend.
De initiatiefwetten beschouwen de in
dieners als een soort voorlopige rege
ling in afwachting van een definitieve
aanpassing van de Grondwet.
LEEUWARDEN Een zeer dikke
mist, die gisteren in het noorden van
ons land het zicht beperkte tot nog
geen 25 meter, heeft grote schade ver
oorzaakt op zee en op de weg. De be
manning van het 2180 ton metende
Griekse schip Seabreeze heeft gister
morgen na een aanvaring met de Deen
se coaster Kostas (299 ton) haar schip
op een zandplaat moeten zetten.
Het schip had verschillende gaten.
Het Deense scheepje kon op eigen
kracht doorvaren naar Rotterdam.
Ten noorden van Schiermonnikoog
hadden de 98 ton metende Ralswick
uit het Oostduitse Rostock, en de uit
IJsland afkomstige Hafoernin (2462 ton)
een aanvaring.
De Ralswick kreeg een groot gat en
bleef op de houten deklast drijven. De
Duitse reddingboot Georg Brüning as
sisteerde het schip naar Emden. De IJs
lander kreeg ook een groot gat boven
de waterlijn, maar kon op eigen kracht
doorvaren.
Bij Terschelling hebben zich ook
verscheidene aanvaringen voorgedaan.
De houtvaarder Menna en de Noord-
zeekotter UK 26 konden na een aanva
ring nog op eigen kracht doorvaren
naar de haven van Harlingen. Ook de
postboot en de Lemmer 1 botsten te
gen elkaar in de dichte mist.
Er deden zich geen persoonlijke on
gelukken voor. Op de weg had het
verkeer ook grote last van het slech
te zicht.
Op de Afsluitdijk ontstond een ket
tingbotsing, waarbij 25 auto's waren
betrokken. De botsing ontstond door
dat de brug bij Kornwerderzand werd
geopend om de Urker vissersvloot door
te laten. De vele andere botsingen ver
oorzaakten grote materiële schade.
Het vliegveld Eelde was
gesloten,
LISSABON In Portugal heeft het
treinverkeer maandag een uur stilgele
gen als gevolg van een staking van het
spoorwegpersoneel. Volgens welinge
lichte kringen wilden de stakers protes
teren tegen het trage verloop van de on
derhandelingen over een nieuwe ar
beidsovereenkomst.
In Portugal zijn stakingen onwettig.
Volgens het wetsontwerp krijgen zo
wel de gemeenteraden als de provin
ciale staten het recht van aanbeveling
van één of meer mensen voor de
vervulling van een vacante burgemees
ters- of commissarissenpost. Het gaat
hier uitdrukkelijk om een aanbeveling
van de hele raad en niet van één of
meer fracties.
Deze procedure kan volgens de ka
merleden, alleen maar goed werken als
de raad inzage krijgt van de lijst van
sollicitanten. „Aan het bezwaar dat
daarmee een sollicitatie in de open
baarheid komt, tillen wij niet zo zwaar.
Wie in een democratie als de onze
naar een openbare functie solliciteert,
moet van meet af aan de risico's daar
van aanvaarden", aldus de beide ka
merleden.
NEW YORK De Russische kosmo
nauten Beregovoi en Feoktistof, die
maandag voor een bezoek aan Ame
rika in New York zijn aangekomen,
hebben een voorgenomen bezichtiging
van het ruimtevaartcentrum Kaap Ken
nedy afgezegd. Tot hun gastheer en col
lega, kolonel Frank Borman, zeiden zij
niet te kunnen gaan. Een reden gaven
zij niet op.
Volgens waarnemerns willen de Rus
sen voorkomen, dat zij Amerikaanse
astronauten zouden moeten uitnodigen
voor een tegenbezoek aan hun ruimte
vaartcentrum te Baikonoer in de Sov
jet-republiek Kazakstan. De enige wes
telijke functionaris die daar ooit is ge
west, is de Franse oud-president, De
Gaulle. Ondanks herhaalde invitaties is
er nog nooit een Sovjet-functionaris in
Kaap Kennedy geweest.