Tineke Rijsemus (20) - honden,
kappen en pottenbakken
notities
„Deskundigheid in je eigen
leven - daar gaat het om"
Duitsers met vakantie
Kelder
Knipbond
1
Showen
Artistiek
Beweging
Opbouw
Onderwijs
Eigen leven
Motto
n
i
O
f
11
A
nf li
m
^|I1|
m
H
ii pi
t
Hl
g
Mi
n
1
Hf
m
gjjgill
1
m
Ha
ÉSEÉ
h
SCHAKEN
door H. KRAMER
x
i
DAMMEN
door J. M. BOM
BRIDGE
door G. J. R FÖRCH
CRYPTOGRAM
den. Zelfs de grootste en felste
politiehond, ik had er laatst
één bij me, zo'n ruige bou
vier, is het liefste dier wat er
bestaat. Er zijn geen valse
honden. Ik ben heus wel eens
gebeten, maar dat gebeurt
maar één keer. Zo'n hond
merkt al gauw wat voor vlees
hij in de kuip heeft en ont
moet je het dier voor een
tweede keer, dan weet hij al
precies dat hem niks kan
overkomen en dan is het bij-
terige er al af".
I-Iet echtpaar Rijsemus drijft
aan de Herenstraat in
Rhenen al vanaf 1943 een da
meskapsalon. Sinds enkele we
ken schuilt achter die salon
nog iets meer. Dochter Chris
tine (20), roepnaam Tineke,
kapt óók. Niet alleen dames,
ook heren. En toch is zij niet
in de voetsporen van haar ou
welui getreden. Haar vak heeft
alles met haar te maken,
maar dan wel te verstaan hon-
dehaar! Want dochter Tine
ke slaagde in Amsterdam na
een studie van anderhalf jaar
voor de diploma's „specialiste
in het toiletteren van hon
den" en het „dierenverzor-
gingsbedrijf". Haar kapsalon
bevindt zich onder het pand
van pa en ma in de daartoe
speciaal ingerichte kelder.
Daar wil de nog jeugdige Ti
neke koste wat het kost een
praktijk opbouwen. Want de
hond is alles voor dit Rhe-
nense blondje.
Voor haar maakt het geen
verschil of het een kanjer
van een Sint Bernhard is, een
felle bouvier of een poedelpup.
Tineke kan met alle soorten
honden bijzonder goed op
schieten. En zeg niet dat een
hond vals is. Want is dat zo,
dan hebben de ménsen die
hond vals gemaakt, aldus de
mening van Tineke Rijsemus.
Voor haar zijn het de liefste
en de trouwste en de meest
dankbare dieren ter wereld.
Haar nog maar kortstondige
praktijk heeft ook al een
naam. Het is de Trimshop
Robbedoes. Ze verdient mo
menteel het zout in de pap
niet. Maar ze wil doorzetten,
want uiteindelijk is het in
elk geval voor Rhenen. dat
steeds groter wordt, 'n nieuw
tje. En daar moet volgens Ti
neke iets in zitten.
neke getrimde honden perplex
gestaan. Sommigen kenden de
dieren niet eens meer terug,
zó mooi waren ze onder haar
vaardige handen vandaan ge
komen. En dan haalt ze plot
seling prachtige potten te
voorschijn. „Want ik heb veel
aan pottenbakken gedaan",
zegt ze. „Ook deze maskers
heb ik gemaakt. Maar ja, het
kost veel geld en aangezien ik
eerst geld moet gaan verdie
nen, ben ik er tijdelijk mee
gestopt".
„Kijk, een poedel bijvoor
beeld, is een kniphond". Dat
geeft onmiddellijk stof tot dis
cussie. Wat is nou eigenlijk
een kniphond.
„Dat is een vakterm", legt
Tineke uit. „Een poedel trim
je niet, maar die knip je. Het
dier heeft een eenzijdige vacht.
Je kunt het vergelijken met
mensenhaar. Een mens trim
je toch óók niet. Die knip je.
Mijn vader en moeder doen
dat al jaren in hun kapsalon.
Nu knip ik de poedels. Maar 'n
airedale-terrier heeft weer een
heel andere behandeling no
dig. Zo'n hond heeft wat wij
noemen een dubbele vacht.
Dat wil zeggen: éénmaal per
half jaar wordt de bovenste
„rijp" en die moet er dan
„uitgetrokken" worden met
een trimmes. Dan komt de on
derste vacht boven en die is
dan héél mooi. De bovenste
vacht bestaat na zo'n half jaar
uit dood haar. Dat moet eruit
anders krijgt de hond eczeem,
het gaat jeuken en kriebelen,
de hond gaat krabben".
Zijn er moeilijke honden?
„Ik heb geen moeilijke hon-
Tineke Rijsemus heeft haar
praktijk ingericht in de kel
der van het pand van haar
ouders aan de Herenstraat.
Niemand vermoedt dat daar
iets te doen is met honden.
Alléén een héél klein visite
kaartje, door Tineke zelf ont
worpen, zit op de deur ge
plakt van de dameskapsalon
van pa en ma. „Trimshop
Robbedoes" staat er op te le
zen, met er naast een afbeel
ding van een poedel, want de
poedel is Tineke's specialiteit.
De start is erg moeilijk. „Ik
heb al wel verschillende
„klantjes", maar nog niet zo
veel dat ik erover naar huis
kan schrijven. Maar de men
sen die' geweest zijn, zijn stuk
voor stuk allemaal enthou
siast geworden. Ze mogen zelf
aan de hand van modelfoto's
uitzoeken-, hoe bij hun
hond getoiletteerd willen heb
ben. Iedereen heeft dus wat dit
betreft een vrije keuze, hoewel
ik heus wel adviezen heef".
Als alles goed loopt, wil Ti
neke Rijsemus ook haar diplo
ma „dierenverzorgingsbedrijf"
gaan benutten. „Ik wil dan
allerlei artikelen gaan verko
pen, zoals manden, riemen,
hondebrood, kammen. bor
stels, dekjes, tuigjes, honde
lotion, kortom te veel om op
te noemen. En allemaal in de
zelfde kelder. En als dan de
cirkel gesloten is, ga ik weer
in mijn vrije tijd... potten
bakken".
Iedere grote plaats kent al
een of meer hondenkappers.
Het steeds groeiende Rhenen
heeft het eerste begin van een
trimshop en daar achter staat
een dol-enthousiast jong meis
je, die niets liever wil dan
„robbedoezen" met honden
van alle mogelijke stand en
ras.
Tineke Rijsemus kwam voor
het eerst in het nieuws toen
zij enkele weken geleden me
dewerking verleende aan
twee modeshows, één in Wa-
geningen en één in Rhenen.
De mannequins showden ja
ponnen. schoenen, tasjes,
broekpakken en zo af en toe
kwam er een „modepop" ten
tonele met aan de riem... een
bruine en een zwarte poedel.
Ze zagen er fantastisch uit.
Dat was het werk van Tine
ke Rijsemus, die op het stand
punt staat, dat het vrouwtje
of het baasje dan tot in de
puntjes verzorgd mag zijn,
maar dan óók een hond aan
de lijn moet hebben die door
een ringetje te halen is. Hoe
dit Rhenense meisje zo en
thousiast kan zijn dat zij van
het toiletteren van honden
haar beroep wil maken, ver
telt ze zelf.
„Vier jaar lang was ik in
Renkum op een streekschool,
waar ik elf diploma's behaal
de. Ik kan werkelijk alle kan
ten op met die papieren en
toch ging ik na die studie
naar Amsterdam, waar ik an
derhalf jaar cursussen volg
de in dierkunde, met alles wat
daaraan vast zit. Dat resulteer
de tenslotte in twee staats
examens. Op het ene diploma
staat „specialiste in het toi
letteren van honden" en op
het andere „dierenverzorgings
bedrijf". Want kijk, die kant
wilde ik op. Al van jongsaf
ben ik een dierenliefhebster.
En van alle dieren staat voor
mij werkelijk de hond boven
aan. Een hond is een ver
schrikkelijk dankbaar dier.
Daarom wil ik er m'n beroep
van maken de hond er keu
rig verzorgd en gezond te la
ten uitzien".
Tineke is artistiek aange
legd. Liefhebbers van hon
den en ook wel leken hebben
bij het zien van de door Ti-
Het zal een onrustig stu
diejaar worden ook op de
middelbare school, zo is voor
speld. Misschien minder on
rustig naarmate men beter
tot een gesprek komt en ook
beter luistert?
Dit waren de overwegingen
van een abonnee van ons
blad, die ons een nummer
toezond van ,,Halo", orgaan
der Amsterdamse lyceïsten.
De lyceïsten openden dit
nummer met een beschou
wing van een der Amster
damse rectoren, dr. H. W.
van Pesch. Zelf vonden de ly
ceïsten het belangrijk genoeg
om er een belangrijke plaats
voor in te ruimen, hetgeen
in wezen al een element van
gesprek is.
Omdat het betoog van dr.
Van Pesch zeker niet alleen
voor Amsterdam geldt, gaan
wij gaarne in op het verzoek
het in extenso weer te geven.
—Red.
In de loop van de geschie-
denis heeft een drang tot
vernieuwing zich al talloze
malen laten gelden, oude tra
dities zijn verdwenen en nieu
we normen ontstaan. In zulke
perioden treedt dan een crisis
der onzekerheid op. Ook nu
is dat het geval, maar ditmaal
wel in zeer sterke mate en op
vrijwel ieder terrein: in de
maatschappij, de kunst, de
wetenschap, op religieus,
seksueel en ethisch gebied,
kenmerkend voor zo een
periode is heel duidelijk, dat
men afbreken wil wat oud is,
maar dat men (zeker aanvan
kelijk) niet ziet hoe men moet
opbouwen. De negatieve ten
denties zijn duidelijker zicht
baar dan de positieve.
Daar komt nog bij dat het
niet eenvoudig is om uit te
maken waar ernst en idealis
me eindigen en de „rel om de
rel" begint. Juist doordat des
tructieve factoren en elemen
ten zo opvallen worden dege
nen die in feite tot overleg,
vernieuwing en compromis oe-
reid zijn, schichtig. Dan dis
tantiëren zij zich te snel, zo
dat meniige oplossing onnodig
lang uitblijft.
De Griekse geleerde Archi
medes heeft ééns gezegd
„Geef mij een plaats waar ik
kan staan en ik zal de wereld
in beweging brengen". Wat
ons betreft: wij moeten een
plaats zoeken om op te staan,
niet om de wereld te bewegen,
maar om een uitgangspunt te
hebben voor ons zelf om ons
te kunnen bewegen. Maar
daar zit juist de moeilijkheid:
het uitgangspunt. Nu alles
onzeker geworden is moeten
wij zoeken naar nieuwe uit
gangspunten, nieuwe normen,
nieuwe bases voor de opbouw
van een nieuwe samenleving.
Immers, de opruiming van 'l
oude (en verouderde) is wel
noodzakelijk, maar het is
slechts de eerste fase van het
vernieuwingsproces. Het is ge
makkelijk genoeg zich te ver
zetten tegen gezag, paternalis
me, kolonialisme, instellingen,
gewoonten. gebondenheid
enz., maar wat stelt men c-r
voor in de plaats? Vrijheid?
Best! Maar: ongebondenheid
willekeur, anarchie? zeker
niet! Vroeger was er maar
één voorschrift: „Doen wat je
plicht is". Nu zijn we over
stag gegaan en propageert
men: „Doen waar je zin in
hebt".
Zelfs voor de oppervlakkige
beschouwer van deze tijds
problemen zal het duidelijk
zijn, dat er een compromis ge
vonden zal moeten worden
tussen deze beide extreme
standpunten! Immers, na de
eerste (of destructieve) perio
de zal een tweede fase moeten
komen, die van de opbouw,
en in deze periode zullen aan
de orde fnoeten zijn: samen
werking, energie, een ruime
blik, een helder oordeel, ken
nis van zaken enz. Dit alles,
om nieuwe normen te creëren,
een nieuw gezag te vestigen
en een nieuw bestel op te bou
wen, want zonder dat alles is
een samenleving niet moge
lijk.
Wat zal de plaats zijn, die
het onderwijs in deze fase in
neemt? Wat voor „zin" heeft
het onderwijs? Het is een
vraag, die allerwegen gesteld
is en die nog vaak gesteld zal
worden. M.i. is het antwoord
in wezen simpel genoeg maar
het is altijd tweeledig: Het
doel van alle onderwijs is m.i.
instructie en educatie: instruc
tie, d.i. het bijbrengen van
kennis en techniek met het
oog op functies in de maat
schappij; educatie, d.i. gevoe
lig maken en begrip bijbren
gen voor de elementen van
cultuur met het oog op de
geestelijke ontwikkeling van
de individu.
Het onderwijs zal zich al
tijd bewegen op deze twee ge
bieden, maar de vorm, waar
in het gegoten wordt, zal ver
schillen al naar gelang de
tijdsperiode. Daarom wend ik
me tot jullie: jullie worden
onderwezen in biologie, wis
kunde, economie en talen,
maar ook in muziek, kunstge
schiedenis en literatuur. En
vergeet niet: Hoe jullie ook
mogen staan tegenover onze
maatschappij, examens,
school en gezag die maat
schappij, waarin jullie nu le
ven en later leven zullen,
vraagt roept schreeuwt
om deskundige mensen op ie
der gebied! Jullie hebt dus
doodgewoon de plicht t.o.v. je
zelf om er voor te zorgen dat
jullie die deskundigheid (hoe
dan ook, waar dan ook, waar
voor dan ook!) verwerft
tenminste, als je een plaats
wilt innemen in de maatschap
pij!
Maar ook heeft ieder de
plicht tegenover zichzelf als
individu of liever: een recht
voor zichzelf als individu
het recht op een eigen indi
vidueel en 'geestelijk leven.
Als dat braak komt te liggen,
zal het leven toch onbevre
digd blijven ook al is het
in maatschappelijk opzicht
succesvol. Het onderwijs biedt
volop kansen culturele bases
te leggen, waarop later kan
worden voortgebouwd en die
later vulling en vervulling
kunnen brengen. Want naast
en boven het succes staat het
geluk!
Grondig en punctueel zijn de Duitsers in de voorbereiding var.
hun vakantieplannen. In „Fremdenverkehr" staat nota bene al
een lijstje van alle vakanties in de verschillende Duitse deelsta
ten van de herfstvakanties van nu tot en met de kerstvakan
ties van 1970/1971. Het is bij de voorbereiding van onze vakan
ties altijd goed te weten wanneer de Duitsers met vakantie gaan.
zijn of terugkomen. Velen willen niet graag met hen tegelijk op
de heen- of terugreis (overvolle autobanen!) en er zijn er ook.
die om de rust prefereren buiten het „Duitse seizoen" te
gaan. Welaan, hierbij de Paas-, Pinkster- en zomervakanties va
onze buren:
Pasen '70 Pinksteren '70 Zomer '70
Badcn-Würtbg. 20 36/4 16' 20/5 24/78/9
Ravern21/3— 6/4 16/5—25/5 23/7— 9/9
Berlin23/3—11/4 15/5—19/5 11/7—22/8
Bremen23/311/4 26/68/8
Hamburg16/331/3 14/5—23/5 11/722/8
Hessen23 3—11/4 16/5—19/5 16/7—27/8
Niedersachsen 19 3— 4/4 16/520/5 25/6— 5/8
Nordrhein-Westf. 23 3—11/4 16 5—19/5 23/7— 5 9
Rheinland-Pfalz 14 36/4 16/5—19/5 16/7—26/8
Saarland13/3— 7/4 16/5—19/5 16/7—26 8
Schleswig-Holst. 23/3—11/4 16/5—19/5 10/7—20/8
Wanneer jullie, lyceïsten, de
taak van de school zo bezien,
zullen jullie misschien meer
vrede vinden in het einde
van de vakantie en het begin
van de schooltijd een pe
riode van „gedwongenheid",
die tien maanden duurt. In
jullie eigen belang moeten jul
lie doen, wat voor jullie toe
komst nodig is. Ik hoop van
harte, dat jullie dit met ple-
,:ei zullen doen! Als „motto
voor het jaar" geef ik jullie
daarom mee de opmerking,
die ik onlangs ergens tegen
kwam en die van grote wijs-
beid getuigt:
„Life is divine, when duty
s a joy". (Het leven is heer-
ijk, wanneer plicht en genoe
gen samenvallen).
Moge dit woord opgaan vooj
zéér velen van onze school
gemeenschap!
Na de Eerste Wereldoorlog heeft een 9.
de bestaande opvattingen over positie- en
combinatiespel. Wij modernen, schreef de
woordvoerder Richard'Réti. in zijn beroem
de boek "Nieuwe ideeën in het schaakspel",
combineren positioneel.
Aan deze uitspraak moest ik denken bij
het naspelen van de Onderstaande partij, ge-
wonnen door de Russische grootmeester..
Mark Taimanov, een schaker, die tussen
haakjes ook als pianist beroemd geworden
is,
Wit: O. TROIANESCU. Zwart: M. TAI
MANOV. (Venetië 1969) Konings-indische
verdediging.
1. d2-d4. Pg8—f6 2. c2-c4, g7-g6 (Deze
thans zo algemene verdediging is ontstaan
i en ontwikkeld door de bovengenoemde hy-
permodernen).
3. Pbl—c3, Lf8-g7 4. Lcl-g5, h7-h6 5.
Lg5—h4, d7—d6 6. e2—e3 (Een vrij onge
bruikelijk systeem, dat blijkens de tot dusver
I opgedane ervaringen het best bestreden kan'
worden met c7-c5. Taimanov laat deze op-;
mars echter achterwege en slaat eigen wegen,
in.)
6. c7-c6, 7. Lfl—e2, 0-0 8. Pgl-f3,
Pb8—d7 9. 0—0 (Stelt zwart in staat de vijan
delijke loper te ruilen. Om deze reden ver
dient 9. h3 de voorkeur).
g6-g5! 10. Lh4-g3, Pf6-h5 11.
Pf3—d2, Ph5xg3 12. h2xg3, CT-Ö 13.
Tal-cl, Pd7-f6 14. b2-b4 (Een poging om
de tegenstander op de damevleugel bezig te
houden.)
14Kg8-h8 13. Pd2-b3, Lc8-d7 16.
d4-d5, e6xd5 17. c4xd5 (Ook na 17. Pxd5.'
Pxd5 18. cxd5, f4 neemt zwart de leiding.)
17. Dd8-b6 18. a2-a3, Ta8-c8 19.
Pb3—d4, f5—f4! 1 (Een verrassende pósitio-'
hele combinatie. De zet is gebaseerd op het 1
volgende kwaliteitsoffer: 20. gxf4, gxf4 21.
exf4, Txc3! 22. Txc3, Pxd5 23. Tc4, Pxf4.
Zwart heeft dan voor de kwaliteit een pion
maar bovendien komt zijn loperpaar tot gro
te activiteit).
20. g3xf4, g5xf4 21. Ddl—d2, Tre~g8! 22.
Le2-f3 (Nu volgt op 22. exf4?, Txc3! 23.
Txc3, Pe4! 24. De3, Pxc3 25. Dxc3, Lxd4 en
wint).
22..Pf6-g4 (Met de dreiging 23
fxe3 24. fxe3, Pxe3! 25. DxeS, Lxd4.)
23. Lf3xg4, Ld7xg4 24. Pd4-e6 (Het witte
paardenpaar tracht het zwarte loperpaar on
schadelijk te maken.)
24. f4—f3! 25. Pc3-a4 (Ziet er in ver
binding met de volgende afwikkeling zeer
sterk uit, maar toch was 25. g3, Le5 26. e4,
Tg6 sterker geweest).
25. Db6-bS 26. Tclxc8, Tg8xc8
Wit zette nu voort met 27. Pe6xg7 met de
bedoeling zowel na 27...., Kxg7 als na 27
- - - mt i$_
TAIMANOV
S22S
1
b
c
0
Dxa4 te vervolgen met 28. Dd2-d4(t).
TROIANESCU
De opgave van dé week: op. welke wijzé
won zwart de partij? De oplossing komt in
de volgende rubriek.
OPLOSSSING
Wit (Saidy): Kfl,.Dh2, Thl, pionnen a2,
f3. h5.
Zwart (Westerinen): Kg8, Dd2, Te3, Ld7,
pionneü d5, f7, g6, h7.
Er volgde: 31. Ld7-h3f! 32. Dh2xh3,
Dd2xe2f 33. Kfl—gb De2—elf en wit gaf
het op.
De "Vriendendamkring" te Den
Haag verenigt in zich verscheidene
talentrijke jongerenuit het Westen
des lands, die door onderlinge'toer-:
nooien, trairtingswedstrijden en stu
die trachten snel tot de nationale
damtop door te dringen. Onder hen
bevinden zich Fred Ivens, Jan Weer-
heim, Gijs de Groot, Jan de Koning
en Dirk Boom. Dergelijke "studie
kringen" heeft men in alle tijdperken
van het damspel ontmoet en uit deze
revolutionaire groepen zijn vele ster
ren gegroeid, zoal* Piet Roozenburg.
Hieronder een. partij die toont, dat
het experimentele damspelen, de ba
kermat van alle theoretische vorde
ringen. ook in deze kring vlijtig
wordt beoefend:
Wit: W. Leeuwenberg; Zwart: Jan
Weerheym:
1. 34-30 20-25; 2. 39-34 15-20;
3. 44-39 20-24; 4. 50-44 10-15; 5.
33-29 24x33; 6. 38x29 5-10: 7.
42—38 16—21; Tot hiertoe een beken
de opening, die tot een "normale"
Roozenburg - opstelling kan leiden,
als zwart voortzet met (19-r23). Door
zwarts partijzet belandt de strijd di
rect in het "niemandsland"; 8. 31—26
11—16; 9. 39—33 6-11; 10. 44-39
*1—6; 11. 29-24!?
Van nu af moeten de spelers zich
verlaten op hun intuïtie en gevoel
voor finesses. Strategisch is wits.
voortzetting waarschijnlijk niet best,
al is de bedoeling duidelijk: Voorlo
pig is zwart aangewezen op het spe
len met zijn rechterflank. 11.
3+»-27; Eeft verklaarbare en zeker
geen sléchte voortzetting. Toch was
.wellicht ook (18—23) een zeer aan
trekkelijk idee.
12. 32x21 16x27; 13. 47-42 Volko
men onorthodox. In principe blijft de
stelling het karakter van flankspel
behouden en lijkt 48-42 juister.
1317-22; 14. 33-29 Wit
schuwt geen enkele moeilijkheid.
Voorzichtiger was 49-44. Op
.(27-31) 36x27 (22x31) kan dan. vol
gen 41—36 (19—23) 36x27 (23-29)
34x23 (18x20) enz. met gelijk spel.
Zwart wil echter méér: 1419—23;
15. 38—33 14—20?
Veel sterker is nu (14-19) waarna
de witte rechterflank inderdaad heel
moeilijk, produktief kan worden ge
maakt. NU krijgt wit allerlei tegen-
kansen. 16. 37-31! 11—17; 17
42-38 6-11; 1$;' 41-37 lt—16;
Zwarts enige zet: (23-28) kan niet
door 29—23! Na (13-19) volgt 24x13
(8x19) 29-24 (20x29) 33x13 en zowel
na (9—14) als (3-8) verliest zwart
een schijf door 37—32! (zie diagram)
De moeilijkheden zijn tot een top
punt gestegen.' Tot hiertoe heeft wit
ingenieus gespeeld en is de zwarte
stelling in feite gecompromitteerd.
Echter vervolgt hij met: 19, 38—32??
Hoe had wit zich vrijwel kunnen
verzekeren van de winst?
In de partij ging het zo: 19.
27x38; 20. 43x32 7-11; 21. 32-27
13-19; gedwongen maar ook sterk
22. 24x13 8x19; 23. 30-24 19x30; 24.
35x24 9-13; 25, 48-43 3-8; 26.
40-35 13-19! 27. 24x13 8x19;
28.37-32 20—24! 29. 29x20 25x14;
30. 35-30 14-20J 30—25 10-14; 32.
45-40 19—24!
Met deze krachtzet maakt zwart
leen eind aan de partij: 33. 43-38
24—30; 34. 33—29? verhaast het einde
14—19! 35. 25x14 19x10; -36. 34x25
23x45; wit geeft op.
OPLOSSING
Wit: Tsjegolev: 23, 26, 31, 32, 33.
35, .36, 37, 38, 39, 41, 42, 43. 44,
45, 49 (16 st.)
Zwart: Andreiko: 3, 4, 6, 8, 9,
10, 11, 12, 15, 17, 20, 21, 22, 24, 27,
30 (16 st.)
Wit won door: 33-28 (22x33>
31X22 (17x19) 38x29 (24x33) 35x2-
(33-38) 26x8 (38x47) 2x16 zwart
geeft op, want de zwarte dam gaat
binnen enkele zetten verloren.
In het problemen van vorige week hadden
O-W:
A 10 2
H 7 6 5
V B 5
5
H V 9 7
5'
West opende 1 SA, waarop'oost 3 SA
bood. Noord kwam uit met schoppen 4, op
tafel de 5, zuid schoppen boer. genomen
met het aas. In de tweede slag speelde de lei
der klaver boer, waaronder bij noord de 10
viel, waarbij op tafel de 5 kwam en bij zuid
de 2. Nu werd klaver 6 gespeeld; noord re
nonceerde en gooide harten 3 bij, op tafel
kwam klaver heer,en zuid nam het aas. Zuid
speelde ruiten boer na, die in de hand met
het aas werd genomen en waarbij noord de 2
legde. Harten 6 werd nu gespeeld, waarbij
noord de 8 legde, op tafel kwam de boer en
zuid nam het aas en speelde harten na. De
situatie was nu:
10 2
O H 10
O H V 7 6
N
W. O
z
H 7 6
:5V5
O -
V 9 7
Hoe moet oost dit spel verder spelen?
Dat het 3 SA contract tenminste met een.
overslag gewonnen gaat worden, is evident,
want er zijn al 3 slagen gemaakt en er liggen
nog 7 slagen klaar, namelijk 1 schoppenslag,
2 hartenslagen, 2 ruitenslagen en 2 klaversla
gen (klaver 9 is hoog,'want klaver 10 is bij
noord direkt gevallen). De vraag is nu echter
of de 8 resterende slagen misschien allemaal
gemaakt kunnen worden, een vraag die in
een parenwedstrijd als de 3 oktobcr-drive
zeker het overwegen waard is, want het ma
ken van een extra overslag kan heel wat
punten opleveren.
Nu moet de leider zich realiseren dat zuid
tweemaal aan slag is geweest en geen enkele
keer de uitkomstkleur van zijn partner heeft
nagespeeld, hij heeft dus waarschijnlijk
schoppen boer sec gehad, hetgeen inhoudt
dat noord vijf schoppens had. Als noord
naast die vijfkaart schoppen een vierkaart
ruiten heeft, dan staat hem nu een dwangpo
sitie te wachten.
U neemt harten vrouw op tafel en speelt
klaver heer en 9 uit, waarop u in de hand
een schoppen en een ruiten weggooit, terwijl
•noord tweemaal schoppen bijspeelt. Nu
steekt u met harten heer over naar de hand
en als de noordspeler begint na te denken,
weet u dat uw plan succes heeft, want daar
uit blijkt immers dat hij slechts een driekaart
harten heeft gehad (hij heeft in de derde slag
al een hartentje weggegooid), zodat u al van
hem weet dat hij 5 schoppens, 3 hartens en 1
klaver heeft gehad en bijgevolg een vier
kaart ruiten.
Noord heeft nu de keus uit twee onaange
name beslissingen: hij kan een ruitentje
weggooien, maar dan wordt ruiten 7 vrij na
dat u ruiten heer en vrouw hebt geslagen, of
hij kan een schoppentje opruimen, maar
dan zet hij daarmee schoppen vrouw sec, zo
dat u na het uitspelen van ruiten heer en
vrouw, waarop u op tafel klaver 7 en schop
pen 6 weggooit, uw laatste schoppen uit de
hand speelt en op tafel nog de heer en de 7
maakt.
De totale spelverdeiing was:
V 9 8 4 3
983
o 9 8 3 2
A 10 2 10,
O H 10 6
o A H V 7 6
4 86
De dwangpositie wordt altijd als het voor
recht van zeer gevorderde bridgers gezien,
maar een eenvoudige dwang als die in dit
spel kan gemakkelijk geleerd worden, als
men in zo'n geval maar het geduld en de
concentratie kan opbrengen om de enige
kans op een extra slag op te sporen.
In de jaarlijkse Boga Drive, waarin zes
tientallen van verschillende verenigingen el
kaar bestrijden en .die dit jaar gewonnen
werd door het'Amsterdamse W.O.C., raapt»
noord op een gegeven moment het volgend»
spel op:
X X X
o x x x
o A V B x x x
N-Z waren kwetsbaar en aan een van d«
tafels waar de N-Z spelers het Napolitaans»
systeem hanteerden, kon het volgende bied»
verloop wórden beluisterd:
Noord Oost' Zuid West-
2 SA '3~H\
3SCH 4 HA pas £>as
4SCH 15 HA pas pas
N
W O
z
B
C A 7 4 2
o B 10 4
A 8 4 3 2
H 7 6 5
O V B 5
O 5
H V 9 7 5
Alvorens u de vragen die ik voor u in pet
to heb voor te. leggen, dient de betekenis van
de 2 SA opening uit de doeken te worden
gedaan. In het Napolitaanse systeem geert
•men met een 2 SA opening aan dat men een
dichte zevenkaart (minstens A H Y x x x x)
in een hoge kleur heeft men niets aan hoge
kaarten ernaast.
De vragen voor deze week: Kunt u zich
•met noords bieden verenigen? En wat doet u
in de geschetste situatie met de kaart die
Noord heeft?
werelddeel kan men wel uit dt
voeten (5)
30. Ondeugdelijk stukje bretel (9)
i VERTICAAL:
1. Een zondags slaatje (6)
2. Schenken zonder drank kost
moeite (7)
3. Eierleggend zoogdier (8)
4. Zij komen dagelijks terug (4)
5. Zo komt men slechts met moeit#
wat verder (10)_
6. Aktestuk (6)
7. Zo is het afgewend (7)
8. Negatieve metropolen (8)
13. Daar zit wel pit in (10)
16. Het begin van alle dingen (8)
17. Zo iemand is belachelijk gemaakt
(8)
19. Dat is nu niet meer (7)
21. Met een lege maag kan men
koel-zakeliik zijn (7)
22. Gul met de stroopk
23. Zulk een gebied kan laag zijn (6)
HORIZONTAAL
1. Bedpet (9)
6. Zo worden bezwaren kenbaar
maakt (5)
9. Hier gaat de lading overboord
10. Omweg zonder omwegen (7)
11. Dit pak is kleding (6)
12. Hiermee begint het anders
gaan (8)
14. Mi
liddel tegen kouvatten (9)
15. Weest gegroet (4)
18. Hierin zijn defensieve krachten
samengebald (4)
ge- 20. Hieraan zit geen hoofd (9)
24. Geen uiting van waardering (8)
(7) ,25. Zonder kop of staart is deze vo
gel een tegenvaller (6)
27. Deze slimmigheid getuigt niet van
te 1 goede trouw (7)
28. Voor hem die dit niet neemt is
de* ander lucht (7)
29. Met deze medebewoners van ons
'26. Dit geluid vinden vooral jonge-
meisjes fijn (4)
KRUISWOORDRAADSEL
OPLOSSING
HORIZONTAAL: 1. Ou, 4. Woerden, 9. Ed*
j 12. Otto, 14. mee,15. Sloe, 16. maart, }8. mep, 20.
otter, 21. magen, 23! profiel, 26. karos, 28. elfen,
30. in, 31. Nepal, 33. Ier, 34. m.o., 35. ven, 36. li
ter, 38. moe, 39. teen, 41. nemen, 42. ceel, 43. Jet,
44. zijtak, 45. bas, 46. Era., 47. nijd, 48. Negus, 50.
Ra, 51. gewin, 53. nodig, 55. belegen, 57. menen,
59. bezig, 60. sen, 62. lover, 64. Eris, 66. set,. 68.
Sara, 69. Inn, 70. krotten, 71top.
VERTICAAL: 1oom, 2. stam, 3. staak, 5. óm,
6. Eem, 7. reep, 8. es, 9. Elten, 10. doel, 11. eer,
13. organen, 15. stier, 17. teren, 19. pre, 20. offer,
22. nop, 24. olifcn, 25. bietjes, 27. salet, 29. ppel-
.dag, 32. liman, 34. moe, 35. vet, 37. tpken, 38.
net, 63. rap, 65. ar, 67. te.