Tineke Rijsemus (20) - honden, kappen en pottenbakken notities „Deskundigheid in je eigen leven - daar gaat het om" Duitsers met vakantie Kelder Knipbond 1 Showen Artistiek Beweging Opbouw Onderwijs Eigen leven Motto n i O f 11 A nf li m ^|I1| m H ii pi t Hl g Mi n 1 Hf m gjjgill 1 m Ha ÉSEÉ h SCHAKEN door H. KRAMER x i DAMMEN door J. M. BOM BRIDGE door G. J. R FÖRCH CRYPTOGRAM den. Zelfs de grootste en felste politiehond, ik had er laatst één bij me, zo'n ruige bou vier, is het liefste dier wat er bestaat. Er zijn geen valse honden. Ik ben heus wel eens gebeten, maar dat gebeurt maar één keer. Zo'n hond merkt al gauw wat voor vlees hij in de kuip heeft en ont moet je het dier voor een tweede keer, dan weet hij al precies dat hem niks kan overkomen en dan is het bij- terige er al af". I-Iet echtpaar Rijsemus drijft aan de Herenstraat in Rhenen al vanaf 1943 een da meskapsalon. Sinds enkele we ken schuilt achter die salon nog iets meer. Dochter Chris tine (20), roepnaam Tineke, kapt óók. Niet alleen dames, ook heren. En toch is zij niet in de voetsporen van haar ou welui getreden. Haar vak heeft alles met haar te maken, maar dan wel te verstaan hon- dehaar! Want dochter Tine ke slaagde in Amsterdam na een studie van anderhalf jaar voor de diploma's „specialiste in het toiletteren van hon den" en het „dierenverzor- gingsbedrijf". Haar kapsalon bevindt zich onder het pand van pa en ma in de daartoe speciaal ingerichte kelder. Daar wil de nog jeugdige Ti neke koste wat het kost een praktijk opbouwen. Want de hond is alles voor dit Rhe- nense blondje. Voor haar maakt het geen verschil of het een kanjer van een Sint Bernhard is, een felle bouvier of een poedelpup. Tineke kan met alle soorten honden bijzonder goed op schieten. En zeg niet dat een hond vals is. Want is dat zo, dan hebben de ménsen die hond vals gemaakt, aldus de mening van Tineke Rijsemus. Voor haar zijn het de liefste en de trouwste en de meest dankbare dieren ter wereld. Haar nog maar kortstondige praktijk heeft ook al een naam. Het is de Trimshop Robbedoes. Ze verdient mo menteel het zout in de pap niet. Maar ze wil doorzetten, want uiteindelijk is het in elk geval voor Rhenen. dat steeds groter wordt, 'n nieuw tje. En daar moet volgens Ti neke iets in zitten. neke getrimde honden perplex gestaan. Sommigen kenden de dieren niet eens meer terug, zó mooi waren ze onder haar vaardige handen vandaan ge komen. En dan haalt ze plot seling prachtige potten te voorschijn. „Want ik heb veel aan pottenbakken gedaan", zegt ze. „Ook deze maskers heb ik gemaakt. Maar ja, het kost veel geld en aangezien ik eerst geld moet gaan verdie nen, ben ik er tijdelijk mee gestopt". „Kijk, een poedel bijvoor beeld, is een kniphond". Dat geeft onmiddellijk stof tot dis cussie. Wat is nou eigenlijk een kniphond. „Dat is een vakterm", legt Tineke uit. „Een poedel trim je niet, maar die knip je. Het dier heeft een eenzijdige vacht. Je kunt het vergelijken met mensenhaar. Een mens trim je toch óók niet. Die knip je. Mijn vader en moeder doen dat al jaren in hun kapsalon. Nu knip ik de poedels. Maar 'n airedale-terrier heeft weer een heel andere behandeling no dig. Zo'n hond heeft wat wij noemen een dubbele vacht. Dat wil zeggen: éénmaal per half jaar wordt de bovenste „rijp" en die moet er dan „uitgetrokken" worden met een trimmes. Dan komt de on derste vacht boven en die is dan héél mooi. De bovenste vacht bestaat na zo'n half jaar uit dood haar. Dat moet eruit anders krijgt de hond eczeem, het gaat jeuken en kriebelen, de hond gaat krabben". Zijn er moeilijke honden? „Ik heb geen moeilijke hon- Tineke Rijsemus heeft haar praktijk ingericht in de kel der van het pand van haar ouders aan de Herenstraat. Niemand vermoedt dat daar iets te doen is met honden. Alléén een héél klein visite kaartje, door Tineke zelf ont worpen, zit op de deur ge plakt van de dameskapsalon van pa en ma. „Trimshop Robbedoes" staat er op te le zen, met er naast een afbeel ding van een poedel, want de poedel is Tineke's specialiteit. De start is erg moeilijk. „Ik heb al wel verschillende „klantjes", maar nog niet zo veel dat ik erover naar huis kan schrijven. Maar de men sen die' geweest zijn, zijn stuk voor stuk allemaal enthou siast geworden. Ze mogen zelf aan de hand van modelfoto's uitzoeken-, hoe bij hun hond getoiletteerd willen heb ben. Iedereen heeft dus wat dit betreft een vrije keuze, hoewel ik heus wel adviezen heef". Als alles goed loopt, wil Ti neke Rijsemus ook haar diplo ma „dierenverzorgingsbedrijf" gaan benutten. „Ik wil dan allerlei artikelen gaan verko pen, zoals manden, riemen, hondebrood, kammen. bor stels, dekjes, tuigjes, honde lotion, kortom te veel om op te noemen. En allemaal in de zelfde kelder. En als dan de cirkel gesloten is, ga ik weer in mijn vrije tijd... potten bakken". Iedere grote plaats kent al een of meer hondenkappers. Het steeds groeiende Rhenen heeft het eerste begin van een trimshop en daar achter staat een dol-enthousiast jong meis je, die niets liever wil dan „robbedoezen" met honden van alle mogelijke stand en ras. Tineke Rijsemus kwam voor het eerst in het nieuws toen zij enkele weken geleden me dewerking verleende aan twee modeshows, één in Wa- geningen en één in Rhenen. De mannequins showden ja ponnen. schoenen, tasjes, broekpakken en zo af en toe kwam er een „modepop" ten tonele met aan de riem... een bruine en een zwarte poedel. Ze zagen er fantastisch uit. Dat was het werk van Tine ke Rijsemus, die op het stand punt staat, dat het vrouwtje of het baasje dan tot in de puntjes verzorgd mag zijn, maar dan óók een hond aan de lijn moet hebben die door een ringetje te halen is. Hoe dit Rhenense meisje zo en thousiast kan zijn dat zij van het toiletteren van honden haar beroep wil maken, ver telt ze zelf. „Vier jaar lang was ik in Renkum op een streekschool, waar ik elf diploma's behaal de. Ik kan werkelijk alle kan ten op met die papieren en toch ging ik na die studie naar Amsterdam, waar ik an derhalf jaar cursussen volg de in dierkunde, met alles wat daaraan vast zit. Dat resulteer de tenslotte in twee staats examens. Op het ene diploma staat „specialiste in het toi letteren van honden" en op het andere „dierenverzorgings bedrijf". Want kijk, die kant wilde ik op. Al van jongsaf ben ik een dierenliefhebster. En van alle dieren staat voor mij werkelijk de hond boven aan. Een hond is een ver schrikkelijk dankbaar dier. Daarom wil ik er m'n beroep van maken de hond er keu rig verzorgd en gezond te la ten uitzien". Tineke is artistiek aange legd. Liefhebbers van hon den en ook wel leken hebben bij het zien van de door Ti- Het zal een onrustig stu diejaar worden ook op de middelbare school, zo is voor speld. Misschien minder on rustig naarmate men beter tot een gesprek komt en ook beter luistert? Dit waren de overwegingen van een abonnee van ons blad, die ons een nummer toezond van ,,Halo", orgaan der Amsterdamse lyceïsten. De lyceïsten openden dit nummer met een beschou wing van een der Amster damse rectoren, dr. H. W. van Pesch. Zelf vonden de ly ceïsten het belangrijk genoeg om er een belangrijke plaats voor in te ruimen, hetgeen in wezen al een element van gesprek is. Omdat het betoog van dr. Van Pesch zeker niet alleen voor Amsterdam geldt, gaan wij gaarne in op het verzoek het in extenso weer te geven. —Red. In de loop van de geschie- denis heeft een drang tot vernieuwing zich al talloze malen laten gelden, oude tra dities zijn verdwenen en nieu we normen ontstaan. In zulke perioden treedt dan een crisis der onzekerheid op. Ook nu is dat het geval, maar ditmaal wel in zeer sterke mate en op vrijwel ieder terrein: in de maatschappij, de kunst, de wetenschap, op religieus, seksueel en ethisch gebied, kenmerkend voor zo een periode is heel duidelijk, dat men afbreken wil wat oud is, maar dat men (zeker aanvan kelijk) niet ziet hoe men moet opbouwen. De negatieve ten denties zijn duidelijker zicht baar dan de positieve. Daar komt nog bij dat het niet eenvoudig is om uit te maken waar ernst en idealis me eindigen en de „rel om de rel" begint. Juist doordat des tructieve factoren en elemen ten zo opvallen worden dege nen die in feite tot overleg, vernieuwing en compromis oe- reid zijn, schichtig. Dan dis tantiëren zij zich te snel, zo dat meniige oplossing onnodig lang uitblijft. De Griekse geleerde Archi medes heeft ééns gezegd „Geef mij een plaats waar ik kan staan en ik zal de wereld in beweging brengen". Wat ons betreft: wij moeten een plaats zoeken om op te staan, niet om de wereld te bewegen, maar om een uitgangspunt te hebben voor ons zelf om ons te kunnen bewegen. Maar daar zit juist de moeilijkheid: het uitgangspunt. Nu alles onzeker geworden is moeten wij zoeken naar nieuwe uit gangspunten, nieuwe normen, nieuwe bases voor de opbouw van een nieuwe samenleving. Immers, de opruiming van 'l oude (en verouderde) is wel noodzakelijk, maar het is slechts de eerste fase van het vernieuwingsproces. Het is ge makkelijk genoeg zich te ver zetten tegen gezag, paternalis me, kolonialisme, instellingen, gewoonten. gebondenheid enz., maar wat stelt men c-r voor in de plaats? Vrijheid? Best! Maar: ongebondenheid willekeur, anarchie? zeker niet! Vroeger was er maar één voorschrift: „Doen wat je plicht is". Nu zijn we over stag gegaan en propageert men: „Doen waar je zin in hebt". Zelfs voor de oppervlakkige beschouwer van deze tijds problemen zal het duidelijk zijn, dat er een compromis ge vonden zal moeten worden tussen deze beide extreme standpunten! Immers, na de eerste (of destructieve) perio de zal een tweede fase moeten komen, die van de opbouw, en in deze periode zullen aan de orde fnoeten zijn: samen werking, energie, een ruime blik, een helder oordeel, ken nis van zaken enz. Dit alles, om nieuwe normen te creëren, een nieuw gezag te vestigen en een nieuw bestel op te bou wen, want zonder dat alles is een samenleving niet moge lijk. Wat zal de plaats zijn, die het onderwijs in deze fase in neemt? Wat voor „zin" heeft het onderwijs? Het is een vraag, die allerwegen gesteld is en die nog vaak gesteld zal worden. M.i. is het antwoord in wezen simpel genoeg maar het is altijd tweeledig: Het doel van alle onderwijs is m.i. instructie en educatie: instruc tie, d.i. het bijbrengen van kennis en techniek met het oog op functies in de maat schappij; educatie, d.i. gevoe lig maken en begrip bijbren gen voor de elementen van cultuur met het oog op de geestelijke ontwikkeling van de individu. Het onderwijs zal zich al tijd bewegen op deze twee ge bieden, maar de vorm, waar in het gegoten wordt, zal ver schillen al naar gelang de tijdsperiode. Daarom wend ik me tot jullie: jullie worden onderwezen in biologie, wis kunde, economie en talen, maar ook in muziek, kunstge schiedenis en literatuur. En vergeet niet: Hoe jullie ook mogen staan tegenover onze maatschappij, examens, school en gezag die maat schappij, waarin jullie nu le ven en later leven zullen, vraagt roept schreeuwt om deskundige mensen op ie der gebied! Jullie hebt dus doodgewoon de plicht t.o.v. je zelf om er voor te zorgen dat jullie die deskundigheid (hoe dan ook, waar dan ook, waar voor dan ook!) verwerft tenminste, als je een plaats wilt innemen in de maatschap pij! Maar ook heeft ieder de plicht tegenover zichzelf als individu of liever: een recht voor zichzelf als individu het recht op een eigen indi vidueel en 'geestelijk leven. Als dat braak komt te liggen, zal het leven toch onbevre digd blijven ook al is het in maatschappelijk opzicht succesvol. Het onderwijs biedt volop kansen culturele bases te leggen, waarop later kan worden voortgebouwd en die later vulling en vervulling kunnen brengen. Want naast en boven het succes staat het geluk! Grondig en punctueel zijn de Duitsers in de voorbereiding var. hun vakantieplannen. In „Fremdenverkehr" staat nota bene al een lijstje van alle vakanties in de verschillende Duitse deelsta ten van de herfstvakanties van nu tot en met de kerstvakan ties van 1970/1971. Het is bij de voorbereiding van onze vakan ties altijd goed te weten wanneer de Duitsers met vakantie gaan. zijn of terugkomen. Velen willen niet graag met hen tegelijk op de heen- of terugreis (overvolle autobanen!) en er zijn er ook. die om de rust prefereren buiten het „Duitse seizoen" te gaan. Welaan, hierbij de Paas-, Pinkster- en zomervakanties va onze buren: Pasen '70 Pinksteren '70 Zomer '70 Badcn-Würtbg. 20 36/4 16' 20/5 24/78/9 Ravern21/3— 6/4 16/5—25/5 23/7— 9/9 Berlin23/3—11/4 15/5—19/5 11/7—22/8 Bremen23/311/4 26/68/8 Hamburg16/331/3 14/5—23/5 11/722/8 Hessen23 3—11/4 16/5—19/5 16/7—27/8 Niedersachsen 19 3— 4/4 16/520/5 25/6— 5/8 Nordrhein-Westf. 23 3—11/4 16 5—19/5 23/7— 5 9 Rheinland-Pfalz 14 36/4 16/5—19/5 16/7—26/8 Saarland13/3— 7/4 16/5—19/5 16/7—26 8 Schleswig-Holst. 23/3—11/4 16/5—19/5 10/7—20/8 Wanneer jullie, lyceïsten, de taak van de school zo bezien, zullen jullie misschien meer vrede vinden in het einde van de vakantie en het begin van de schooltijd een pe riode van „gedwongenheid", die tien maanden duurt. In jullie eigen belang moeten jul lie doen, wat voor jullie toe komst nodig is. Ik hoop van harte, dat jullie dit met ple- ,:ei zullen doen! Als „motto voor het jaar" geef ik jullie daarom mee de opmerking, die ik onlangs ergens tegen kwam en die van grote wijs- beid getuigt: „Life is divine, when duty s a joy". (Het leven is heer- ijk, wanneer plicht en genoe gen samenvallen). Moge dit woord opgaan vooj zéér velen van onze school gemeenschap! Na de Eerste Wereldoorlog heeft een 9. de bestaande opvattingen over positie- en combinatiespel. Wij modernen, schreef de woordvoerder Richard'Réti. in zijn beroem de boek "Nieuwe ideeën in het schaakspel", combineren positioneel. Aan deze uitspraak moest ik denken bij het naspelen van de Onderstaande partij, ge- wonnen door de Russische grootmeester.. Mark Taimanov, een schaker, die tussen haakjes ook als pianist beroemd geworden is, Wit: O. TROIANESCU. Zwart: M. TAI MANOV. (Venetië 1969) Konings-indische verdediging. 1. d2-d4. Pg8—f6 2. c2-c4, g7-g6 (Deze thans zo algemene verdediging is ontstaan i en ontwikkeld door de bovengenoemde hy- permodernen). 3. Pbl—c3, Lf8-g7 4. Lcl-g5, h7-h6 5. Lg5—h4, d7—d6 6. e2—e3 (Een vrij onge bruikelijk systeem, dat blijkens de tot dusver I opgedane ervaringen het best bestreden kan' worden met c7-c5. Taimanov laat deze op-; mars echter achterwege en slaat eigen wegen, in.) 6. c7-c6, 7. Lfl—e2, 0-0 8. Pgl-f3, Pb8—d7 9. 0—0 (Stelt zwart in staat de vijan delijke loper te ruilen. Om deze reden ver dient 9. h3 de voorkeur). g6-g5! 10. Lh4-g3, Pf6-h5 11. Pf3—d2, Ph5xg3 12. h2xg3, CT-Ö 13. Tal-cl, Pd7-f6 14. b2-b4 (Een poging om de tegenstander op de damevleugel bezig te houden.) 14Kg8-h8 13. Pd2-b3, Lc8-d7 16. d4-d5, e6xd5 17. c4xd5 (Ook na 17. Pxd5.' Pxd5 18. cxd5, f4 neemt zwart de leiding.) 17. Dd8-b6 18. a2-a3, Ta8-c8 19. Pb3—d4, f5—f4! 1 (Een verrassende pósitio-' hele combinatie. De zet is gebaseerd op het 1 volgende kwaliteitsoffer: 20. gxf4, gxf4 21. exf4, Txc3! 22. Txc3, Pxd5 23. Tc4, Pxf4. Zwart heeft dan voor de kwaliteit een pion maar bovendien komt zijn loperpaar tot gro te activiteit). 20. g3xf4, g5xf4 21. Ddl—d2, Tre~g8! 22. Le2-f3 (Nu volgt op 22. exf4?, Txc3! 23. Txc3, Pe4! 24. De3, Pxc3 25. Dxc3, Lxd4 en wint). 22..Pf6-g4 (Met de dreiging 23 fxe3 24. fxe3, Pxe3! 25. DxeS, Lxd4.) 23. Lf3xg4, Ld7xg4 24. Pd4-e6 (Het witte paardenpaar tracht het zwarte loperpaar on schadelijk te maken.) 24. f4—f3! 25. Pc3-a4 (Ziet er in ver binding met de volgende afwikkeling zeer sterk uit, maar toch was 25. g3, Le5 26. e4, Tg6 sterker geweest). 25. Db6-bS 26. Tclxc8, Tg8xc8 Wit zette nu voort met 27. Pe6xg7 met de bedoeling zowel na 27...., Kxg7 als na 27 - - - mt i$_ TAIMANOV S22S 1 b c 0 Dxa4 te vervolgen met 28. Dd2-d4(t). TROIANESCU De opgave van dé week: op. welke wijzé won zwart de partij? De oplossing komt in de volgende rubriek. OPLOSSSING Wit (Saidy): Kfl,.Dh2, Thl, pionnen a2, f3. h5. Zwart (Westerinen): Kg8, Dd2, Te3, Ld7, pionneü d5, f7, g6, h7. Er volgde: 31. Ld7-h3f! 32. Dh2xh3, Dd2xe2f 33. Kfl—gb De2—elf en wit gaf het op. De "Vriendendamkring" te Den Haag verenigt in zich verscheidene talentrijke jongerenuit het Westen des lands, die door onderlinge'toer-: nooien, trairtingswedstrijden en stu die trachten snel tot de nationale damtop door te dringen. Onder hen bevinden zich Fred Ivens, Jan Weer- heim, Gijs de Groot, Jan de Koning en Dirk Boom. Dergelijke "studie kringen" heeft men in alle tijdperken van het damspel ontmoet en uit deze revolutionaire groepen zijn vele ster ren gegroeid, zoal* Piet Roozenburg. Hieronder een. partij die toont, dat het experimentele damspelen, de ba kermat van alle theoretische vorde ringen. ook in deze kring vlijtig wordt beoefend: Wit: W. Leeuwenberg; Zwart: Jan Weerheym: 1. 34-30 20-25; 2. 39-34 15-20; 3. 44-39 20-24; 4. 50-44 10-15; 5. 33-29 24x33; 6. 38x29 5-10: 7. 42—38 16—21; Tot hiertoe een beken de opening, die tot een "normale" Roozenburg - opstelling kan leiden, als zwart voortzet met (19-r23). Door zwarts partijzet belandt de strijd di rect in het "niemandsland"; 8. 31—26 11—16; 9. 39—33 6-11; 10. 44-39 *1—6; 11. 29-24!? Van nu af moeten de spelers zich verlaten op hun intuïtie en gevoel voor finesses. Strategisch is wits. voortzetting waarschijnlijk niet best, al is de bedoeling duidelijk: Voorlo pig is zwart aangewezen op het spe len met zijn rechterflank. 11. 3+»-27; Eeft verklaarbare en zeker geen sléchte voortzetting. Toch was .wellicht ook (18—23) een zeer aan trekkelijk idee. 12. 32x21 16x27; 13. 47-42 Volko men onorthodox. In principe blijft de stelling het karakter van flankspel behouden en lijkt 48-42 juister. 1317-22; 14. 33-29 Wit schuwt geen enkele moeilijkheid. Voorzichtiger was 49-44. Op .(27-31) 36x27 (22x31) kan dan. vol gen 41—36 (19—23) 36x27 (23-29) 34x23 (18x20) enz. met gelijk spel. Zwart wil echter méér: 1419—23; 15. 38—33 14—20? Veel sterker is nu (14-19) waarna de witte rechterflank inderdaad heel moeilijk, produktief kan worden ge maakt. NU krijgt wit allerlei tegen- kansen. 16. 37-31! 11—17; 17 42-38 6-11; 1$;' 41-37 lt—16; Zwarts enige zet: (23-28) kan niet door 29—23! Na (13-19) volgt 24x13 (8x19) 29-24 (20x29) 33x13 en zowel na (9—14) als (3-8) verliest zwart een schijf door 37—32! (zie diagram) De moeilijkheden zijn tot een top punt gestegen.' Tot hiertoe heeft wit ingenieus gespeeld en is de zwarte stelling in feite gecompromitteerd. Echter vervolgt hij met: 19, 38—32?? Hoe had wit zich vrijwel kunnen verzekeren van de winst? In de partij ging het zo: 19. 27x38; 20. 43x32 7-11; 21. 32-27 13-19; gedwongen maar ook sterk 22. 24x13 8x19; 23. 30-24 19x30; 24. 35x24 9-13; 25, 48-43 3-8; 26. 40-35 13-19! 27. 24x13 8x19; 28.37-32 20—24! 29. 29x20 25x14; 30. 35-30 14-20J 30—25 10-14; 32. 45-40 19—24! Met deze krachtzet maakt zwart leen eind aan de partij: 33. 43-38 24—30; 34. 33—29? verhaast het einde 14—19! 35. 25x14 19x10; -36. 34x25 23x45; wit geeft op. OPLOSSING Wit: Tsjegolev: 23, 26, 31, 32, 33. 35, .36, 37, 38, 39, 41, 42, 43. 44, 45, 49 (16 st.) Zwart: Andreiko: 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 17, 20, 21, 22, 24, 27, 30 (16 st.) Wit won door: 33-28 (22x33> 31X22 (17x19) 38x29 (24x33) 35x2- (33-38) 26x8 (38x47) 2x16 zwart geeft op, want de zwarte dam gaat binnen enkele zetten verloren. In het problemen van vorige week hadden O-W: A 10 2 H 7 6 5 V B 5 5 H V 9 7 5' West opende 1 SA, waarop'oost 3 SA bood. Noord kwam uit met schoppen 4, op tafel de 5, zuid schoppen boer. genomen met het aas. In de tweede slag speelde de lei der klaver boer, waaronder bij noord de 10 viel, waarbij op tafel de 5 kwam en bij zuid de 2. Nu werd klaver 6 gespeeld; noord re nonceerde en gooide harten 3 bij, op tafel kwam klaver heer,en zuid nam het aas. Zuid speelde ruiten boer na, die in de hand met het aas werd genomen en waarbij noord de 2 legde. Harten 6 werd nu gespeeld, waarbij noord de 8 legde, op tafel kwam de boer en zuid nam het aas en speelde harten na. De situatie was nu: 10 2 O H 10 O H V 7 6 N W. O z H 7 6 :5V5 O - V 9 7 Hoe moet oost dit spel verder spelen? Dat het 3 SA contract tenminste met een. overslag gewonnen gaat worden, is evident, want er zijn al 3 slagen gemaakt en er liggen nog 7 slagen klaar, namelijk 1 schoppenslag, 2 hartenslagen, 2 ruitenslagen en 2 klaversla gen (klaver 9 is hoog,'want klaver 10 is bij noord direkt gevallen). De vraag is nu echter of de 8 resterende slagen misschien allemaal gemaakt kunnen worden, een vraag die in een parenwedstrijd als de 3 oktobcr-drive zeker het overwegen waard is, want het ma ken van een extra overslag kan heel wat punten opleveren. Nu moet de leider zich realiseren dat zuid tweemaal aan slag is geweest en geen enkele keer de uitkomstkleur van zijn partner heeft nagespeeld, hij heeft dus waarschijnlijk schoppen boer sec gehad, hetgeen inhoudt dat noord vijf schoppens had. Als noord naast die vijfkaart schoppen een vierkaart ruiten heeft, dan staat hem nu een dwangpo sitie te wachten. U neemt harten vrouw op tafel en speelt klaver heer en 9 uit, waarop u in de hand een schoppen en een ruiten weggooit, terwijl •noord tweemaal schoppen bijspeelt. Nu steekt u met harten heer over naar de hand en als de noordspeler begint na te denken, weet u dat uw plan succes heeft, want daar uit blijkt immers dat hij slechts een driekaart harten heeft gehad (hij heeft in de derde slag al een hartentje weggegooid), zodat u al van hem weet dat hij 5 schoppens, 3 hartens en 1 klaver heeft gehad en bijgevolg een vier kaart ruiten. Noord heeft nu de keus uit twee onaange name beslissingen: hij kan een ruitentje weggooien, maar dan wordt ruiten 7 vrij na dat u ruiten heer en vrouw hebt geslagen, of hij kan een schoppentje opruimen, maar dan zet hij daarmee schoppen vrouw sec, zo dat u na het uitspelen van ruiten heer en vrouw, waarop u op tafel klaver 7 en schop pen 6 weggooit, uw laatste schoppen uit de hand speelt en op tafel nog de heer en de 7 maakt. De totale spelverdeiing was: V 9 8 4 3 983 o 9 8 3 2 A 10 2 10, O H 10 6 o A H V 7 6 4 86 De dwangpositie wordt altijd als het voor recht van zeer gevorderde bridgers gezien, maar een eenvoudige dwang als die in dit spel kan gemakkelijk geleerd worden, als men in zo'n geval maar het geduld en de concentratie kan opbrengen om de enige kans op een extra slag op te sporen. In de jaarlijkse Boga Drive, waarin zes tientallen van verschillende verenigingen el kaar bestrijden en .die dit jaar gewonnen werd door het'Amsterdamse W.O.C., raapt» noord op een gegeven moment het volgend» spel op: X X X o x x x o A V B x x x N-Z waren kwetsbaar en aan een van d« tafels waar de N-Z spelers het Napolitaans» systeem hanteerden, kon het volgende bied» verloop wórden beluisterd: Noord Oost' Zuid West- 2 SA '3~H\ 3SCH 4 HA pas £>as 4SCH 15 HA pas pas N W O z B C A 7 4 2 o B 10 4 A 8 4 3 2 H 7 6 5 O V B 5 O 5 H V 9 7 5 Alvorens u de vragen die ik voor u in pet to heb voor te. leggen, dient de betekenis van de 2 SA opening uit de doeken te worden gedaan. In het Napolitaanse systeem geert •men met een 2 SA opening aan dat men een dichte zevenkaart (minstens A H Y x x x x) in een hoge kleur heeft men niets aan hoge kaarten ernaast. De vragen voor deze week: Kunt u zich •met noords bieden verenigen? En wat doet u in de geschetste situatie met de kaart die Noord heeft? werelddeel kan men wel uit dt voeten (5) 30. Ondeugdelijk stukje bretel (9) i VERTICAAL: 1. Een zondags slaatje (6) 2. Schenken zonder drank kost moeite (7) 3. Eierleggend zoogdier (8) 4. Zij komen dagelijks terug (4) 5. Zo komt men slechts met moeit# wat verder (10)_ 6. Aktestuk (6) 7. Zo is het afgewend (7) 8. Negatieve metropolen (8) 13. Daar zit wel pit in (10) 16. Het begin van alle dingen (8) 17. Zo iemand is belachelijk gemaakt (8) 19. Dat is nu niet meer (7) 21. Met een lege maag kan men koel-zakeliik zijn (7) 22. Gul met de stroopk 23. Zulk een gebied kan laag zijn (6) HORIZONTAAL 1. Bedpet (9) 6. Zo worden bezwaren kenbaar maakt (5) 9. Hier gaat de lading overboord 10. Omweg zonder omwegen (7) 11. Dit pak is kleding (6) 12. Hiermee begint het anders gaan (8) 14. Mi liddel tegen kouvatten (9) 15. Weest gegroet (4) 18. Hierin zijn defensieve krachten samengebald (4) ge- 20. Hieraan zit geen hoofd (9) 24. Geen uiting van waardering (8) (7) ,25. Zonder kop of staart is deze vo gel een tegenvaller (6) 27. Deze slimmigheid getuigt niet van te 1 goede trouw (7) 28. Voor hem die dit niet neemt is de* ander lucht (7) 29. Met deze medebewoners van ons '26. Dit geluid vinden vooral jonge- meisjes fijn (4) KRUISWOORDRAADSEL OPLOSSING HORIZONTAAL: 1. Ou, 4. Woerden, 9. Ed* j 12. Otto, 14. mee,15. Sloe, 16. maart, }8. mep, 20. otter, 21. magen, 23! profiel, 26. karos, 28. elfen, 30. in, 31. Nepal, 33. Ier, 34. m.o., 35. ven, 36. li ter, 38. moe, 39. teen, 41. nemen, 42. ceel, 43. Jet, 44. zijtak, 45. bas, 46. Era., 47. nijd, 48. Negus, 50. Ra, 51. gewin, 53. nodig, 55. belegen, 57. menen, 59. bezig, 60. sen, 62. lover, 64. Eris, 66. set,. 68. Sara, 69. Inn, 70. krotten, 71top. VERTICAAL: 1oom, 2. stam, 3. staak, 5. óm, 6. Eem, 7. reep, 8. es, 9. Elten, 10. doel, 11. eer, 13. organen, 15. stier, 17. teren, 19. pre, 20. offer, 22. nop, 24. olifcn, 25. bietjes, 27. salet, 29. ppel- .dag, 32. liman, 34. moe, 35. vet, 37. tpken, 38. net, 63. rap, 65. ar, 67. te.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 17