Geen voorrang voor de
achteruit-rijder
Daimler Sovereign - een Jaguar citroen kondigt
met „geribbelde" motieven
Fiat gaat verder met
bet mini-recept
Notities uit
rechtszaal
Troef uw plaaggeesten af
met een heksenkookboek!
Vrachtauto
Duistere regel?
O J O ..too -model aan
„top"-model aan
JAPAN pakt de
verkeersproblemen
stevig aan
Bougiekabels moeten
goed dóór elkaar of
langs elkaar lopen
Onzichtbaar
Autobianchi
A 112 is weer
een nieuwtje
Rijkswaterstaat bereidt een proef met
openbare toiletten langs de autosnelwegen
voor. Langs rijksweg 12 zal in de omge
ving van Arnhem het eerste toiletgebouw
tje worden neergezet, waarin naast een
wasruimte twee damestoiletten, twee he
rentoiletten en een aantal urinoirs worden
gebouwd.
De introduktie van de Jaguar XJ6, ruim
een jaar geleden, heeft een geweldige
toename van de verkoop voor dit merk be
tekend. Zo sterk zelfs, dat de fabriek moest
besluiten met dag- en nachtploegen te gaan
werken. Desondanks blijft men met lange
levertijden kampen.
In augustus van dit jaar exporteerde
Nissan, de Japanse fabrikant van de
Datsun-automobielen, 48,8 pet. meer auto
mobielen dan in dezelfde maand van het
vorige jaar. Deze export omvatte 15.311
personenwagens, 816 vrachtwagens en au
tobussen en 8.014 lichte vrachtwagens en
autobussen. De best verkochte personenwa
gens waren de Datsun type 1300 en 1600 en
de Datsun 1000 Sunny's.
De RAI heeft twee tentoonstellingen op
het programma staan. Eerst komt de
„zware Rai", de tentoonstelling van be
drijfswagens. Die wordt gehouden van 5 tot
en met 15 februari. Daarna komt de Cara-
van-Rai, van 21 februari tot en met 1 maart.
Op de jongste veiling van antieke auto's
bij Sotheby in Londen werden lagere
prijzen genoteerd dan vroeger. De oudste
wagen van de veiling was een Stephens uit
1898, die te koop werd aangeboden door de
familie Stephens, nazaten van de fabrikant.
De auto was al die tijd in bezit van de fami
lie geweest. De auto bracht ruim twintig
mille op.
Dit jaar zal Renault voor de eerste
maal in zijn 70-jarige geschiedenis
meer dan één miljoen auto's per jaar pro
duceren. Meer dan de helft van deze pro
ductie is bestemd voor de verschillende af
zetgebieden buiten Frankrijk.
Reeds onder de werking van het Wegen
verkeersreglement (W.V.R.) heeft zich de
(vraag voorgedaan, of de voorrangsplicht
jegens het vin rechts komende verkeer ook
geldt, als dat verkeer achteruit rijdt.
Op 9 december 1952 beantwoordde de Ho
ge Raad deze vraag bevestigend. Volgens
deze uitspraak gold de voorrangsregeling ook
ten opzichte van een achteruit rijdende au
to.
In 1958 kwam hierin verandering. In dat
jaar werd het W.V.R. gewijzigd; de regel,
dat het verkeer van rechts voorrang geniet,
werd aangevuld met de bepaling: „met
dien verstande, dat het verkeer, dat zich
in voorwaartse richting beweegt, steeds
voorrang heeft boven het verkeer, dat zich
in achterwaartse richting beweegt".
Een dergelijke bepaling vinden wij echt
er niet in de voorrangsregeling van artikel
41 van het Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens (R.V.V.), dat op 1 januari
1967 in werking trad. Artikel 41 luidt: „Bij
nadering van een kruising of splitsing van
Wegen moet een bestuurder aan voor hem
van rechts komende bestuurders de door
gang vrij laten".
Wat achteruit rijden betreft, hierover be
paalt artikel 16 van het RVV het volgende:
„De bestuurder mag enige niet in dit regle
ment geregelde gedraging, zoals wegrij
den, achteruitrijden, uit een uitrit de weg
oprijden en keren, slechts uitvoeren, in
dien dit mogelijk is zonder gevaar of hin
der voor andere weggebruikers of schade
te veroorzaken."
In zijn Nota van Toelichting schrijft de
minister van Verkeer en Waterstaat, dat
de voorrangsregeling van, artikel 41 niet
geldt voor een achteruit rijdende bestuur
der. „Achteruit rijden is een niet in het
reglement voorziene gedraging en mag dan
ook krachtens artikel 16 slechts worden uit
gevoerd, indien dit mogelijk is zonder ge
vaar of hinder voor andere weggebruikers
of schade te veroorzaken", aldus de Minis
ter.
Mogen wij aan 's ministers woorden een
zodanige waarde toekennen, dat wij op
grond daarvan geen voorrang behoeven te
geven aan een van rechts komende achter
uitrijder? Over deze vraag heeft de Hoge
Raad een uitspraak gedaan.
Het betrof een automobilist, die geen
voorrang had gegeven aan een van recht»
komende vrachtauto. Wegens overtreding
van artikel 41 werd hij strafrechtelijk ver
volgd. Maar de rechtbank te Leeuwarden
sprak hem vrij, omdat de vrachtauto ach
teruit reed.
Tegen dit vonnis tekende de officier van
Justitie cassatie aan bij de Hoge Raad. Hij
wees op de duidelijke bewoordingen van ar
tikel 41. Daarin is geen uitzondering ge
maakt ten opzichte van achteruitrijdend
verkeer. Nog altijd geldt de regel, dat de dui
delijke bewoordingen van de wet boven dat
genen gaan, wat de opsteller heeft bedoeld.
De president van Citroën heeft aangekondigd
dat Citroën het komende jaar nieuwe model
len zal lanceren. In het voorjaar van 1970
komen wij met een wagen die aan de top van
T\e nieuwe Daimler Sovereign, die British
Leyland onlangs op de autotentoonstel
ling in Londen introduceerde, is nu ook in
Nederland te zien. Men heeft bij de impor
teur de indruk, dat er ook in Nederland een
zekere markt is voor een dergelijke status-
wagen. Bij het ontwerp van deze Daim
ler is men er van uitgegaan, dat de wagen
toch een „echte" Daimler zou moeten zijn,
maar dat anderzijds geen „Rolls Royce"
prijzen zouden moeten ontstaan. Daarom is
men uitgegaan van de Jaguar XJ6, een
chassis, dat veel populariteit geniet.
De Sovereign is daarmee wat betreft om
vang, motor, remmen en wielophanging,
maar ook wat betreft de vormgeving van
het koetswerk, gebaseerd op de XJ6, maar
is uiterlijk toch direct te herkennen door de
traditionele „geribbelde" Daimler grille en
door dezelfde „rib"-motieven aan de achter
zijde.
Aan de afwerking van het interieur is bij
zondere aandacht besteed (bekleding van
echt leer, forse armsteunen met bergruim
te voor alle inzittenden, imponerend dash
board met zeer volledige verzameling in-
•trumenten).
Wat betreft de krachtbron kan de Sove
reign geleverd worden met een 2,8 liter mo
tor die 180 pk levert (plm. f 32.000) of met
een 4,2 liter motor die goed is voor 245 pk.
plm. f 37.000). De wagen heeft verder
„vier onafhankelijk geveerde wielen, een
zelfdenkende anti-duikinrichting op de voor
wielen en servo-bekrachtigde schijfremmen
op alle vier wielen. Speciale radiaalbanden
met brede loopvlakken voorkomen aqua
planing bij het rijden op natte wegen met
hoge snelheden. De wagen heeft verder een
servo-bekrachtigd stuur en kan geleverd
worden met een vier-versnellingsbak of
met automatische transmissie.
Verwacht wordt dat de nieuwe Daimler
Sovereign begin 1970 in redelijke mate kan
worden geleverd.
Dit gekke ding is de we
reldkampioen der dragsters,
Wynn's Charge! Racen met
dragsters is een Amerikaan
se sport. Het gaat erom wel
ke auto vierhonderd meter
na de start het hardste rijdt.
Wynn's Charge! boekte het
record door na die vierhon
derd meter op 384 km/u. te
zitten. Voor deze afstand had
het apparaat zeven secon
den nodig. Dragsters heb
ben zware motoren, ter wil
le van het gewicht zo dicht
mogelijk bij de aangedreven
wielen. Die wielen zijn dan
voorzien van racebanden. De
rest van de auto is zo licht
mogelijk uitgevoerd. Van
daar de fietswielen aan de
voorkant.
Wynn's Charge! is 6.30
meter lang en heeft een wiel
basis van 5.40 meter. Het ge
wicht is zeshonderd kilo. De
achtcilinder Chry stermotor,
met compressor, levert 1500
SAE-pk. De sponsor van het
monster, Wynn, heeft de
Wynn's Charge! naar Euro
pa gestuurd voor een tour
nee. De komende dagen is
de wagen in Nederland te
zien.
ons programma komt te staan, aldus de
president. Het gaat om een 2-deurscoupé
met 4 zitplaatsen waarin voor de eerste
maal het comfort en de veiligheid van
Citroën geboden wordt met een topsnelheid
van 220 km/u. Voor dit zeer luxueuze model
wordt gebruik gemaakt van de technische
conceptie van de D-series maar het zal een
volledig andere auto worden dan de DS. Hij
wordt uitgerust met een V6 Maserati motor
De eerste wagens zullen nog voor de vakan
tie-periode van volgend jaar kunnen worden
afgeleverd".
Verder komt er in oktober 1970 een nieuw
model dat ten aanzien van opzet, prestaties
en prijs een plaats zal krijgen tussen de
Ami 8 en de D-spécial. Deze nieuwe wagen
zal dus noch de ene, noch de andere ver
vangen, maar aan het programma worden
toegevoegd.
Deze nieuwe Japanse auto een uitgave van Toyota, kan volgens de fabrikant twee
mensen goedkoop en comfortabel vervoeren en gemakkelijk geparkeerd worden.
Honda heeft alle met de
viercilinder racemotoren op
gedane ervaring gestopt in
een viercilinder motorfiets
voor weggebruik, de Honda
CB 750, richtprijs 6500 gul
den. Het is een pracht van
een motorfiets, met de vier
cilinder lijnmotor dwars
een spectaculair geheel van
koelribben en uitlaten.
Elke cilinder heeft zijn ei
gen uitlaatpijp. En aan de
achterkant heeft elke cilin
der zijn eigen carburateur.
Een bovenliggende nokkenas
is een vanzelfsprekendheid.
De motor heeft een inhoud
van 736 cc en produceert een
maximaal vermogen van 67
DIN-pk bij 8000 toeren. Een
motor kortom, waar vele au
to's terecht jaloers op kun
nen zijn.
De motor is gecombineerd
met een vijfversnellingsbak,
die een zo volledig mogelijk
uitbuiten van het vermogen
toestaat. De motor laat er
ook zeer snelle auto's ver
mee achter zich. In 12,5 sec.
zit de Honda CB 750 op 170
km/u. Al aardig snelle au
to's hebben dezelfde accele-
ratietijd nodig om op 100
km/uur te komen. De top
snelheid van de Honda is
even superieur: over de 200
km/u. Grote schijfrem in
Japan is momenteel hard bezig met een
reletief snelle uitbouw van het Japanse au
towegennet, mede tengevolge van een nog
weer versnelde groei van de belangstelling
voor de personenwagen in Japan.
Ook in Japan is men zich er van bewust,
dat deze uitbreiding van het autopark ge
paard gaat met een evenredige toename van
verkeerslawaai, luchtvervuiling en verkeers
ongelukken. (In 1968 kwamen er in Japan
14.000 mensen door verkeersongelukken om
het leven, terwijl 80.000 mensen gewond
raakten.)
Er zijn dan ook in Japan uitgebreide voor
zorgsmaatregelen om de negatieve aspecten
van een groeiend automobielpark zo doeltref
fend mogelijk tegen te gaan. Een wet op
wegvoertuigen stelt veiligheidsnormen voor
auto's vast, die op meer dan 90 punten voor
schriften geven voor de bouw en uitvoering
van automobielen. Hieronder vallen o.m. ron
dom zichtbare knipperlichten voor het par
keren bij pech, veiligheidsgordels en hoofd
steunen. Verder bestudeert het Japanse mi
nisterie van verkeer momenteel de Ameri
kaanse veilifeheidsmaatstaven om tot een
internationale veiligheidscode voor automo-
bilen te komen.
Van zaterdag 21 februari tot en met
zondag 1 maart zal in het nieuwe RAI-ge-
bouw te Amsterdam de internationale ten
toonstelling CARAVAN RAI 70 worden ge
houden. Deze caravanshow de zesde, die
de RAl-vereniging organiseert zal een
vrijwel compleet overzicht bieden van de
nieuwe modellen uit binnen- en buitenland
van toer-caravans en sta-caravans, kam-
peervouwwagens, kampeerauto's, bagage
aanhangwagens en toebehoren. Voorts kun
nen de bezoekers zich oriënteren omtrent
staanplaatsen op tal van kampeerterreinen
en worden diverse voorlichtingsstands in
gericht.
Van maandag 8 tot en met zaterdag 13
juni 1970 zal voor de eerste maal in het
RAI-gebouw te Amsterdam de Internationa
le Brandweertentoonstelling 1970 worden ge
houden. De expositie wordt georganiseerd
door RAI Gebouw NV onder auspiciën van
de Nederlandsche Vereniging van Brand
weercommandanten, die ten tijde van de
tentoonstelling haar 25-jarig bestaan zal
vieren.
Na Volkswagen gaan meer Duitse au
to's in prijs omhoog wegens de waar
destijging van de mark. De Volkswagens
werden 9,4 procent duurder, de Mercedes-
sen vijf procent, de BMW's drie procent.
De importeur van BMW heeft het met na
druk over een voorlopige verhoging.
Henri Ford II heeft het nieuwe ontwik
kelingscentrum van Ford-Duitsland ge
noemd naar John S. Andrews, die van 1957
tot 1965 directeur van Ford-Duitsland was.
Onder Andrews' leiding werd de produktie
van 87.000 op ruim een half miljoen stuks
per jaar gebracht en kwam het aantal werk
nemers van 13.300 op 37.000.
Er is een aantal veelvoorkomende defec
ten en storingen in het ontstekingssysteem
die we zelf, zonder hulp van een deskundi
ge, kunnen herstellen. Eén ervan is bij
voorbeeld het geval van stroomverlies in
de motor door inductie. Dit verschijnsel
komt voor in de vorm van een te vroeg
overspringende vonk aan het uiteinde van
de bougies.
De oorzaak is meestal, dat twee bougie
kabels te dicht langs elkaar lopen. Een
bougiekabel staat onder een hoogspanning
van vele duizenden volt. Daardoor vormt
zich om de kabel heen een magnetisch
veld. Wanneer nu de stroomkabel van een
van de andere bougies eveneens door dit
magnetische veld loopt, en daarbij even
wijdig aan de andere, kan er een dusdani
ge absorptie van door inductie afgeleide
stroom optreden, dat de beide bougies hun
vonk gelijktijdig produceren. Een van de
twee bougies produceert zijn vonk dus op
het verkeerde tijdstip onregelmatig en
hortend lopen van de motor).
Bij cilinders met opeenvolgende ontste
king (zoals in de meeste motoren) 1» deze
storing gemakkelijk te voorkomen of te
verhelpen, door te zorgen dat de stroomka
bels zo vér mogelijk van elkaar vandaan
lopen. Een andere oplossing is de kabels
dusdanig langs elkaar heen en tussen elkaar
door te laten lopen, dat evenwijdigheid van
twee kabels uitgesloten is.
Autobianchi A 112,
de mini van het Fiat
concern. In Italië
heet de auto al BB,
van Bianchi Baby.
Fiat heeft een tweede strijdros de arena
van de prijsklasse der kleine auto's inge
stuurd. Het is net of het concern zich tot
taak voor de nabije toekomst heqft gesteld
de hegemonie van de Volkswagenkevers te
breken. Dit keer gaat het om een kleine
auto volgens het mini-recept. Motor dwars
voorin en voorwielaandrijving. Hoekige klei
ne carosserie. Autobianchi A 112 heet het
resultaat.
De ontwikkelingsafdeling van Fiat gaf de
A 112 een leuk koetswerk, met een eigen
wijze neus en een grappige achtersteven.
Binnen werd de auto opvallend luxueus
aangekleed en volledig uitgerust. Dat alles
voor de vermoedelijke prijs van ca. 5500 gul
den.
Voorin heeft de A 112 flink wat ruimte.
Achterin kunnen alleen volwassenen zitten
als de stoelen voorin niet al te ver naar ach
teren zijn gezet. Achter de achterbank is
nog een redelijk kofferbakje, bereikbaar via
een grote omhoog slaande klep, zo groot
dat de hele achterruit erin zit. De achter
bank kan worden weggeklapt voor het ge
val er grote stukken moeten worden ver
voerd.
De 903 cc 44 DIN-pk motor (een wat ge
temde versie van de motor van de Fiat 850
Sport Coupé) bleek de auto heel best aan te
kunnen. In de eerste drie versnellingen was
de auto voor de klasse behoorlijk snel. In
de vierde versnelling was er van de accele
ratie niet zo erg veel meer over; de top
snelheid bleek even boven de 135 km!u te
liggen.
Meer indruk nog dan de snelheidsmoge
lijkheden maakten de wegligging en de be
sturing. De auto is koersvast op rechte stuk
ken en kan erg veel in bochten. Hij laat zich
haarscherp besturen.
het voorwiel!
Dergelijke snelheden nood
zaken tot een zeer stijf frame
en een perfecte vering. De
Honda kreeg een dubbel
frame uit stalen buizen van
grote doorsnee, waardoor
wringen uitgesloten is. Vóór
een hydraulische vork. Ach
ter een schommelarm en
met gas gevulde schokdem
pers.
Dit geldt aldus de officier van Justi
tie te meer, nu de nota van Toelichting
een duistere regel bevat. Immers, wat is
in deze een niet geregelde gedraging? Is
hier niets geregeld? Is deze duistere regel
niet in strijd met het beginsel van arti
kel 1, lid 1, van het Wetboek van Straf
recht, luidende: „Geen feit is strafbaar dan
uit kracht van een daaraan voorafgegane
wettelijke strafbepaling."
De voorrangsplicht van artikel 41 luidt al
gemeen en geldt dus ook ten opzichte van
achteruitrijdend verkeer, zo betoogde de
officier van Justitie.
De waarnemend Advocaat-Generaal was
evenwel van mening, dat de rechtbank zich
terecht had laten leiden door de Nota van
Toelichting. Het is kennelijk de bedoeling
geweest de voorrangsregeling niet te doen
gelden voor achteruitrijdende bestuurders.
Uit de Nota van Toelichting blijkt, dat
achteruitrijden niet in het R.V.V. is gere
geld. Dit betekent, dat, als in het R.V.V.
over rijden wordt gesproken, daaronder in
beginsel uitsluitend vooruit rijden wordt ver
staan. In art. 14 omvat 't begrip „van rechts
komende bestuurders" dus alleen vooruit rij
dende bestuurders. De rechtbank heeft de
automobilist derhalve terecht vrijgespro
ken, zo concludeerde de waarnemend Ad
vocaat-Generaal.
De Hoge Raad gaf toe, dat in artikel 41
niet met zoveel woorden tot uitdrukking is
gebracht, dat de voorrangsplicht niet geldt
ten opzichte van achteruit rijdend verkeer,
uit artikel 16 blijkt, dat de wetgever in arti
kel 41 onder „van rechts komende bestuur
ders" niet achteruitrijdende bestuurder»
heeft begrepen. Met deze motivering ver
klaarde de Hoge Raad de officier van Jus
titie niet ontvankelijk in zijn beroep.
IVfocht u geplaagd worden door hek
sen of boze geesten dan heeft de
Amerikaanse socioloog Marcello TruzzI
het volgende ftfne recept voor u?
Neem drie nagels uit een doodkist en
stop deze in een saus van boter en
wintergroen. Plaats het mengsel op
een verborgen plek, die afgeschermd
is van zon- en maanlicht, en zeg
daarbij hardop de naam van de heks
waarvan u denkt last te hebben. U
kunt er dan van overtuigd z(jn dat de
plaaggeest zes maanden lang ziek zal
zÜ".
Dit is een van de recepten, die
Truzzi verzameld heeft in een boekje
met middeleeuwse recepten, waarmee
hij een graantje hoopt mee te pikken
in de sterk stijgende vraag naar kook-
Zoals uit de titel blijkt, is „Kook
kunst in de heksenketel" bestemd voor
een heel bijzondere groep fijnproevers,
die ook kunnen leren hoe zij zich on
zichtbaar kunnen maken en hoe zij
een weerwolf kunnen worden
Voor het weerwolf recept hebt u een
ijzeren pot nodig, waarin u water,
peterselie, opium en saffraan moet stop
pen, U hoeft het soepje niet op te
eten; het is 9lechts bestemd om boze
krachten aan te trekken.
Wel moet u uw lichaam insmeren
met het vet van een pas gedode kat,
en een wolvehuid omhangen. Dan zal
ras uw gedaante veranderen in de
grote, grijze vorm die mensen doet
huiveren en zullen zelfs uw beste
vrienden u niet meer herkennen.
Mensen die onzichtbaar willen worden,
raadt Truzzi aan een katteoor in koeie-
melk te koken en het daarna op een
duim te houden.
Men kan het haar van een vrouw
laten uitvallen door een haarlok van
de te treffen vrouw in te smeren met
teer en water, dat in een nieuwe drink
bak heeft gestaan. Deze moet echter
het maanlicht op een kerkhof hebben
weerkaatst. Stop de haarlok vervolgens
in een goot of beerput en het resultaat
zal niet lang op zich laten wachten, zo
verzekert de schrijver.
Ter compensatie van alle nare re
cepten, heeft Truzzi ook een liefdesre
cept in zijn bundel opgenomen: Stop
op 18 maart een ei in een mieren
hoop en laat dat drie dagen liggen.
Wie het daarna het eerst aanraakt,
zal u beminnen...