Geen voorrang voor de achteruit-rijder Daimler Sovereign - een Jaguar citroen kondigt met „geribbelde" motieven Fiat gaat verder met bet mini-recept Notities uit rechtszaal Troef uw plaaggeesten af met een heksenkookboek! Vrachtauto Duistere regel? O J O ..too -model aan „top"-model aan JAPAN pakt de verkeersproblemen stevig aan Bougiekabels moeten goed dóór elkaar of langs elkaar lopen Onzichtbaar Autobianchi A 112 is weer een nieuwtje Rijkswaterstaat bereidt een proef met openbare toiletten langs de autosnelwegen voor. Langs rijksweg 12 zal in de omge ving van Arnhem het eerste toiletgebouw tje worden neergezet, waarin naast een wasruimte twee damestoiletten, twee he rentoiletten en een aantal urinoirs worden gebouwd. De introduktie van de Jaguar XJ6, ruim een jaar geleden, heeft een geweldige toename van de verkoop voor dit merk be tekend. Zo sterk zelfs, dat de fabriek moest besluiten met dag- en nachtploegen te gaan werken. Desondanks blijft men met lange levertijden kampen. In augustus van dit jaar exporteerde Nissan, de Japanse fabrikant van de Datsun-automobielen, 48,8 pet. meer auto mobielen dan in dezelfde maand van het vorige jaar. Deze export omvatte 15.311 personenwagens, 816 vrachtwagens en au tobussen en 8.014 lichte vrachtwagens en autobussen. De best verkochte personenwa gens waren de Datsun type 1300 en 1600 en de Datsun 1000 Sunny's. De RAI heeft twee tentoonstellingen op het programma staan. Eerst komt de „zware Rai", de tentoonstelling van be drijfswagens. Die wordt gehouden van 5 tot en met 15 februari. Daarna komt de Cara- van-Rai, van 21 februari tot en met 1 maart. Op de jongste veiling van antieke auto's bij Sotheby in Londen werden lagere prijzen genoteerd dan vroeger. De oudste wagen van de veiling was een Stephens uit 1898, die te koop werd aangeboden door de familie Stephens, nazaten van de fabrikant. De auto was al die tijd in bezit van de fami lie geweest. De auto bracht ruim twintig mille op. Dit jaar zal Renault voor de eerste maal in zijn 70-jarige geschiedenis meer dan één miljoen auto's per jaar pro duceren. Meer dan de helft van deze pro ductie is bestemd voor de verschillende af zetgebieden buiten Frankrijk. Reeds onder de werking van het Wegen verkeersreglement (W.V.R.) heeft zich de (vraag voorgedaan, of de voorrangsplicht jegens het vin rechts komende verkeer ook geldt, als dat verkeer achteruit rijdt. Op 9 december 1952 beantwoordde de Ho ge Raad deze vraag bevestigend. Volgens deze uitspraak gold de voorrangsregeling ook ten opzichte van een achteruit rijdende au to. In 1958 kwam hierin verandering. In dat jaar werd het W.V.R. gewijzigd; de regel, dat het verkeer van rechts voorrang geniet, werd aangevuld met de bepaling: „met dien verstande, dat het verkeer, dat zich in voorwaartse richting beweegt, steeds voorrang heeft boven het verkeer, dat zich in achterwaartse richting beweegt". Een dergelijke bepaling vinden wij echt er niet in de voorrangsregeling van artikel 41 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (R.V.V.), dat op 1 januari 1967 in werking trad. Artikel 41 luidt: „Bij nadering van een kruising of splitsing van Wegen moet een bestuurder aan voor hem van rechts komende bestuurders de door gang vrij laten". Wat achteruit rijden betreft, hierover be paalt artikel 16 van het RVV het volgende: „De bestuurder mag enige niet in dit regle ment geregelde gedraging, zoals wegrij den, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden en keren, slechts uitvoeren, in dien dit mogelijk is zonder gevaar of hin der voor andere weggebruikers of schade te veroorzaken." In zijn Nota van Toelichting schrijft de minister van Verkeer en Waterstaat, dat de voorrangsregeling van, artikel 41 niet geldt voor een achteruit rijdende bestuur der. „Achteruit rijden is een niet in het reglement voorziene gedraging en mag dan ook krachtens artikel 16 slechts worden uit gevoerd, indien dit mogelijk is zonder ge vaar of hinder voor andere weggebruikers of schade te veroorzaken", aldus de Minis ter. Mogen wij aan 's ministers woorden een zodanige waarde toekennen, dat wij op grond daarvan geen voorrang behoeven te geven aan een van rechts komende achter uitrijder? Over deze vraag heeft de Hoge Raad een uitspraak gedaan. Het betrof een automobilist, die geen voorrang had gegeven aan een van recht» komende vrachtauto. Wegens overtreding van artikel 41 werd hij strafrechtelijk ver volgd. Maar de rechtbank te Leeuwarden sprak hem vrij, omdat de vrachtauto ach teruit reed. Tegen dit vonnis tekende de officier van Justitie cassatie aan bij de Hoge Raad. Hij wees op de duidelijke bewoordingen van ar tikel 41. Daarin is geen uitzondering ge maakt ten opzichte van achteruitrijdend verkeer. Nog altijd geldt de regel, dat de dui delijke bewoordingen van de wet boven dat genen gaan, wat de opsteller heeft bedoeld. De president van Citroën heeft aangekondigd dat Citroën het komende jaar nieuwe model len zal lanceren. In het voorjaar van 1970 komen wij met een wagen die aan de top van T\e nieuwe Daimler Sovereign, die British Leyland onlangs op de autotentoonstel ling in Londen introduceerde, is nu ook in Nederland te zien. Men heeft bij de impor teur de indruk, dat er ook in Nederland een zekere markt is voor een dergelijke status- wagen. Bij het ontwerp van deze Daim ler is men er van uitgegaan, dat de wagen toch een „echte" Daimler zou moeten zijn, maar dat anderzijds geen „Rolls Royce" prijzen zouden moeten ontstaan. Daarom is men uitgegaan van de Jaguar XJ6, een chassis, dat veel populariteit geniet. De Sovereign is daarmee wat betreft om vang, motor, remmen en wielophanging, maar ook wat betreft de vormgeving van het koetswerk, gebaseerd op de XJ6, maar is uiterlijk toch direct te herkennen door de traditionele „geribbelde" Daimler grille en door dezelfde „rib"-motieven aan de achter zijde. Aan de afwerking van het interieur is bij zondere aandacht besteed (bekleding van echt leer, forse armsteunen met bergruim te voor alle inzittenden, imponerend dash board met zeer volledige verzameling in- •trumenten). Wat betreft de krachtbron kan de Sove reign geleverd worden met een 2,8 liter mo tor die 180 pk levert (plm. f 32.000) of met een 4,2 liter motor die goed is voor 245 pk. plm. f 37.000). De wagen heeft verder „vier onafhankelijk geveerde wielen, een zelfdenkende anti-duikinrichting op de voor wielen en servo-bekrachtigde schijfremmen op alle vier wielen. Speciale radiaalbanden met brede loopvlakken voorkomen aqua planing bij het rijden op natte wegen met hoge snelheden. De wagen heeft verder een servo-bekrachtigd stuur en kan geleverd worden met een vier-versnellingsbak of met automatische transmissie. Verwacht wordt dat de nieuwe Daimler Sovereign begin 1970 in redelijke mate kan worden geleverd. Dit gekke ding is de we reldkampioen der dragsters, Wynn's Charge! Racen met dragsters is een Amerikaan se sport. Het gaat erom wel ke auto vierhonderd meter na de start het hardste rijdt. Wynn's Charge! boekte het record door na die vierhon derd meter op 384 km/u. te zitten. Voor deze afstand had het apparaat zeven secon den nodig. Dragsters heb ben zware motoren, ter wil le van het gewicht zo dicht mogelijk bij de aangedreven wielen. Die wielen zijn dan voorzien van racebanden. De rest van de auto is zo licht mogelijk uitgevoerd. Van daar de fietswielen aan de voorkant. Wynn's Charge! is 6.30 meter lang en heeft een wiel basis van 5.40 meter. Het ge wicht is zeshonderd kilo. De achtcilinder Chry stermotor, met compressor, levert 1500 SAE-pk. De sponsor van het monster, Wynn, heeft de Wynn's Charge! naar Euro pa gestuurd voor een tour nee. De komende dagen is de wagen in Nederland te zien. ons programma komt te staan, aldus de president. Het gaat om een 2-deurscoupé met 4 zitplaatsen waarin voor de eerste maal het comfort en de veiligheid van Citroën geboden wordt met een topsnelheid van 220 km/u. Voor dit zeer luxueuze model wordt gebruik gemaakt van de technische conceptie van de D-series maar het zal een volledig andere auto worden dan de DS. Hij wordt uitgerust met een V6 Maserati motor De eerste wagens zullen nog voor de vakan tie-periode van volgend jaar kunnen worden afgeleverd". Verder komt er in oktober 1970 een nieuw model dat ten aanzien van opzet, prestaties en prijs een plaats zal krijgen tussen de Ami 8 en de D-spécial. Deze nieuwe wagen zal dus noch de ene, noch de andere ver vangen, maar aan het programma worden toegevoegd. Deze nieuwe Japanse auto een uitgave van Toyota, kan volgens de fabrikant twee mensen goedkoop en comfortabel vervoeren en gemakkelijk geparkeerd worden. Honda heeft alle met de viercilinder racemotoren op gedane ervaring gestopt in een viercilinder motorfiets voor weggebruik, de Honda CB 750, richtprijs 6500 gul den. Het is een pracht van een motorfiets, met de vier cilinder lijnmotor dwars een spectaculair geheel van koelribben en uitlaten. Elke cilinder heeft zijn ei gen uitlaatpijp. En aan de achterkant heeft elke cilin der zijn eigen carburateur. Een bovenliggende nokkenas is een vanzelfsprekendheid. De motor heeft een inhoud van 736 cc en produceert een maximaal vermogen van 67 DIN-pk bij 8000 toeren. Een motor kortom, waar vele au to's terecht jaloers op kun nen zijn. De motor is gecombineerd met een vijfversnellingsbak, die een zo volledig mogelijk uitbuiten van het vermogen toestaat. De motor laat er ook zeer snelle auto's ver mee achter zich. In 12,5 sec. zit de Honda CB 750 op 170 km/u. Al aardig snelle au to's hebben dezelfde accele- ratietijd nodig om op 100 km/uur te komen. De top snelheid van de Honda is even superieur: over de 200 km/u. Grote schijfrem in Japan is momenteel hard bezig met een reletief snelle uitbouw van het Japanse au towegennet, mede tengevolge van een nog weer versnelde groei van de belangstelling voor de personenwagen in Japan. Ook in Japan is men zich er van bewust, dat deze uitbreiding van het autopark ge paard gaat met een evenredige toename van verkeerslawaai, luchtvervuiling en verkeers ongelukken. (In 1968 kwamen er in Japan 14.000 mensen door verkeersongelukken om het leven, terwijl 80.000 mensen gewond raakten.) Er zijn dan ook in Japan uitgebreide voor zorgsmaatregelen om de negatieve aspecten van een groeiend automobielpark zo doeltref fend mogelijk tegen te gaan. Een wet op wegvoertuigen stelt veiligheidsnormen voor auto's vast, die op meer dan 90 punten voor schriften geven voor de bouw en uitvoering van automobielen. Hieronder vallen o.m. ron dom zichtbare knipperlichten voor het par keren bij pech, veiligheidsgordels en hoofd steunen. Verder bestudeert het Japanse mi nisterie van verkeer momenteel de Ameri kaanse veilifeheidsmaatstaven om tot een internationale veiligheidscode voor automo- bilen te komen. Van zaterdag 21 februari tot en met zondag 1 maart zal in het nieuwe RAI-ge- bouw te Amsterdam de internationale ten toonstelling CARAVAN RAI 70 worden ge houden. Deze caravanshow de zesde, die de RAl-vereniging organiseert zal een vrijwel compleet overzicht bieden van de nieuwe modellen uit binnen- en buitenland van toer-caravans en sta-caravans, kam- peervouwwagens, kampeerauto's, bagage aanhangwagens en toebehoren. Voorts kun nen de bezoekers zich oriënteren omtrent staanplaatsen op tal van kampeerterreinen en worden diverse voorlichtingsstands in gericht. Van maandag 8 tot en met zaterdag 13 juni 1970 zal voor de eerste maal in het RAI-gebouw te Amsterdam de Internationa le Brandweertentoonstelling 1970 worden ge houden. De expositie wordt georganiseerd door RAI Gebouw NV onder auspiciën van de Nederlandsche Vereniging van Brand weercommandanten, die ten tijde van de tentoonstelling haar 25-jarig bestaan zal vieren. Na Volkswagen gaan meer Duitse au to's in prijs omhoog wegens de waar destijging van de mark. De Volkswagens werden 9,4 procent duurder, de Mercedes- sen vijf procent, de BMW's drie procent. De importeur van BMW heeft het met na druk over een voorlopige verhoging. Henri Ford II heeft het nieuwe ontwik kelingscentrum van Ford-Duitsland ge noemd naar John S. Andrews, die van 1957 tot 1965 directeur van Ford-Duitsland was. Onder Andrews' leiding werd de produktie van 87.000 op ruim een half miljoen stuks per jaar gebracht en kwam het aantal werk nemers van 13.300 op 37.000. Er is een aantal veelvoorkomende defec ten en storingen in het ontstekingssysteem die we zelf, zonder hulp van een deskundi ge, kunnen herstellen. Eén ervan is bij voorbeeld het geval van stroomverlies in de motor door inductie. Dit verschijnsel komt voor in de vorm van een te vroeg overspringende vonk aan het uiteinde van de bougies. De oorzaak is meestal, dat twee bougie kabels te dicht langs elkaar lopen. Een bougiekabel staat onder een hoogspanning van vele duizenden volt. Daardoor vormt zich om de kabel heen een magnetisch veld. Wanneer nu de stroomkabel van een van de andere bougies eveneens door dit magnetische veld loopt, en daarbij even wijdig aan de andere, kan er een dusdani ge absorptie van door inductie afgeleide stroom optreden, dat de beide bougies hun vonk gelijktijdig produceren. Een van de twee bougies produceert zijn vonk dus op het verkeerde tijdstip onregelmatig en hortend lopen van de motor). Bij cilinders met opeenvolgende ontste king (zoals in de meeste motoren) 1» deze storing gemakkelijk te voorkomen of te verhelpen, door te zorgen dat de stroomka bels zo vér mogelijk van elkaar vandaan lopen. Een andere oplossing is de kabels dusdanig langs elkaar heen en tussen elkaar door te laten lopen, dat evenwijdigheid van twee kabels uitgesloten is. Autobianchi A 112, de mini van het Fiat concern. In Italië heet de auto al BB, van Bianchi Baby. Fiat heeft een tweede strijdros de arena van de prijsklasse der kleine auto's inge stuurd. Het is net of het concern zich tot taak voor de nabije toekomst heqft gesteld de hegemonie van de Volkswagenkevers te breken. Dit keer gaat het om een kleine auto volgens het mini-recept. Motor dwars voorin en voorwielaandrijving. Hoekige klei ne carosserie. Autobianchi A 112 heet het resultaat. De ontwikkelingsafdeling van Fiat gaf de A 112 een leuk koetswerk, met een eigen wijze neus en een grappige achtersteven. Binnen werd de auto opvallend luxueus aangekleed en volledig uitgerust. Dat alles voor de vermoedelijke prijs van ca. 5500 gul den. Voorin heeft de A 112 flink wat ruimte. Achterin kunnen alleen volwassenen zitten als de stoelen voorin niet al te ver naar ach teren zijn gezet. Achter de achterbank is nog een redelijk kofferbakje, bereikbaar via een grote omhoog slaande klep, zo groot dat de hele achterruit erin zit. De achter bank kan worden weggeklapt voor het ge val er grote stukken moeten worden ver voerd. De 903 cc 44 DIN-pk motor (een wat ge temde versie van de motor van de Fiat 850 Sport Coupé) bleek de auto heel best aan te kunnen. In de eerste drie versnellingen was de auto voor de klasse behoorlijk snel. In de vierde versnelling was er van de accele ratie niet zo erg veel meer over; de top snelheid bleek even boven de 135 km!u te liggen. Meer indruk nog dan de snelheidsmoge lijkheden maakten de wegligging en de be sturing. De auto is koersvast op rechte stuk ken en kan erg veel in bochten. Hij laat zich haarscherp besturen. het voorwiel! Dergelijke snelheden nood zaken tot een zeer stijf frame en een perfecte vering. De Honda kreeg een dubbel frame uit stalen buizen van grote doorsnee, waardoor wringen uitgesloten is. Vóór een hydraulische vork. Ach ter een schommelarm en met gas gevulde schokdem pers. Dit geldt aldus de officier van Justi tie te meer, nu de nota van Toelichting een duistere regel bevat. Immers, wat is in deze een niet geregelde gedraging? Is hier niets geregeld? Is deze duistere regel niet in strijd met het beginsel van arti kel 1, lid 1, van het Wetboek van Straf recht, luidende: „Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling." De voorrangsplicht van artikel 41 luidt al gemeen en geldt dus ook ten opzichte van achteruitrijdend verkeer, zo betoogde de officier van Justitie. De waarnemend Advocaat-Generaal was evenwel van mening, dat de rechtbank zich terecht had laten leiden door de Nota van Toelichting. Het is kennelijk de bedoeling geweest de voorrangsregeling niet te doen gelden voor achteruitrijdende bestuurders. Uit de Nota van Toelichting blijkt, dat achteruitrijden niet in het R.V.V. is gere geld. Dit betekent, dat, als in het R.V.V. over rijden wordt gesproken, daaronder in beginsel uitsluitend vooruit rijden wordt ver staan. In art. 14 omvat 't begrip „van rechts komende bestuurders" dus alleen vooruit rij dende bestuurders. De rechtbank heeft de automobilist derhalve terecht vrijgespro ken, zo concludeerde de waarnemend Ad vocaat-Generaal. De Hoge Raad gaf toe, dat in artikel 41 niet met zoveel woorden tot uitdrukking is gebracht, dat de voorrangsplicht niet geldt ten opzichte van achteruit rijdend verkeer, uit artikel 16 blijkt, dat de wetgever in arti kel 41 onder „van rechts komende bestuur ders" niet achteruitrijdende bestuurder» heeft begrepen. Met deze motivering ver klaarde de Hoge Raad de officier van Jus titie niet ontvankelijk in zijn beroep. IVfocht u geplaagd worden door hek sen of boze geesten dan heeft de Amerikaanse socioloog Marcello TruzzI het volgende ftfne recept voor u? Neem drie nagels uit een doodkist en stop deze in een saus van boter en wintergroen. Plaats het mengsel op een verborgen plek, die afgeschermd is van zon- en maanlicht, en zeg daarbij hardop de naam van de heks waarvan u denkt last te hebben. U kunt er dan van overtuigd z(jn dat de plaaggeest zes maanden lang ziek zal zÜ". Dit is een van de recepten, die Truzzi verzameld heeft in een boekje met middeleeuwse recepten, waarmee hij een graantje hoopt mee te pikken in de sterk stijgende vraag naar kook- Zoals uit de titel blijkt, is „Kook kunst in de heksenketel" bestemd voor een heel bijzondere groep fijnproevers, die ook kunnen leren hoe zij zich on zichtbaar kunnen maken en hoe zij een weerwolf kunnen worden Voor het weerwolf recept hebt u een ijzeren pot nodig, waarin u water, peterselie, opium en saffraan moet stop pen, U hoeft het soepje niet op te eten; het is 9lechts bestemd om boze krachten aan te trekken. Wel moet u uw lichaam insmeren met het vet van een pas gedode kat, en een wolvehuid omhangen. Dan zal ras uw gedaante veranderen in de grote, grijze vorm die mensen doet huiveren en zullen zelfs uw beste vrienden u niet meer herkennen. Mensen die onzichtbaar willen worden, raadt Truzzi aan een katteoor in koeie- melk te koken en het daarna op een duim te houden. Men kan het haar van een vrouw laten uitvallen door een haarlok van de te treffen vrouw in te smeren met teer en water, dat in een nieuwe drink bak heeft gestaan. Deze moet echter het maanlicht op een kerkhof hebben weerkaatst. Stop de haarlok vervolgens in een goot of beerput en het resultaat zal niet lang op zich laten wachten, zo verzekert de schrijver. Ter compensatie van alle nare re cepten, heeft Truzzi ook een liefdesre cept in zijn bundel opgenomen: Stop op 18 maart een ei in een mieren hoop en laat dat drie dagen liggen. Wie het daarna het eerst aanraakt, zal u beminnen...

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 14