7° JL v Geram Onherkenbaar Bloedheet Wekker Verbazing „Kraters" Awntunr mm li ZATERDAG 8 NOVEMBER 1969 Een eeuw geleden werd Alaska door Rusland voor 25 miljoen gulden K aan de Amerikanen verkocht. Vorige maand ontving de staat Alaska ongeveer vier miljard gulden aan pachtgelden van een handvol olie maatschappijen. En dat Is nog slechts een begin. Want de goudkoorts, die dit onherbergzame land teisterde aan het einde van de vorige eeuw, is omgeslagen in een oliekoorts. De oliemaatschappijen worstelen nu met het probleem de investe ringen rendabel te maken. De moeilijke bodem van Alaska en het barre klimaat staan er borg voor, dat de aardolie, die op grote schaal is aangetoond, slechts ten koste van haast bovenmenselijke inspanningen aan de oppervlakte kan worden gebracht. In Californië wordt een boortoren in twee tot drie dagen opgebouwd. Hetzelfde karwei duurt In Alaska een maand. Dit wordt in hoofd zaak veroorzaakt door het grote aantal onwerkbare dagen. Storm achtige winden en sneeuwjachten kunnen het zicht tot nul terug brengen, waardoor mensen groot gevaar lopen te verdwalen. Vaak ook moet het werk worden onderbroken om de mannen hun baard te laten ontdooien. Het werktempo wordt bovendien vertraagd door de dikke en onge makkelijke poolkleding. Dit geldt vooral voor de handschoenen, die eerder geschikt zijn voor een bokser dan voor iemand, die een bout moet aandraaien. Toch zijn ze een eerste vereiste. Een man, die bij veertig graden onder nul met blote handen een boorpijp vastpakt, moet onvermijdelijk een reep van zijn huid op het metaal achterlaten. f\oor al deze factoren zijn boringen bij de baai van Prudhoe uitermate kostbaar. Een proefboring kost naar schatting twaalf miljoen gulden, wat het tienvoudige is van een ,.prik" in bijvoorbeeld de bodem van Texas. Op het ogenblik zijn nog maar twintig boortorens op de noordelijke helling in bedrijf. Er werken ongeveer drieduizend mensen, mannen wel te verstaan. Het enige vrouwelijke element In arctische omgeving wordt gevormd door de plaatjes meisjes aan de wanden van de onderkomens. deze Een van de pioniers is de Humble Oil, de An schappij van de Esso. Het concern onderneemt op het ogenblik met de ijsbreker-tanker Manhattan een experimentele tocht door de Noord westelijke Doorvaart om na te gaan of de olie uit Alaska per schip kan worden afgevoerd. De tanker Is Intussen op de terugweg; de reis is een volledig succes geworden. Een onzer medewerkers heeft een deel van de reis op de ijsbreker tanker meegemaakt, dwars door de eindeloze ijsvelden een grillige, hobbelige woestijn van metersdikke plakken poolijs. Bijgaande reportage is het eerste deel van een serie van drie verhalen over het grote avontuur in de geschiedenis van de scheepvaart. Manhattan kraakt poolijs &-W Kapitein Roger Stewart had de Man hattan gestopt om de in dikke parka's gehulde mannen van de ijsploeg in staat te stellen hun werk te doen. We bevonden ons op nauwelijks vijftien ki lometer van de magnetische noordpool. Het vroor 25 graden, niet veel voor de tijd van het jaar. Maar de wind kwam met veertig knopen over de ijsvlakte aanzetten, zodat de omstandigheden ge lijk waren aan ruim vijftig graden on der nul zonder wind. Het verzamelen en onderzoeken van ijsmonsters voor het model van een toe komstige ijsbreker-tanker, behoort tot de vele taken, die tijdens deze opzien barende tocht moeten worden verricht. Doel is immers de afvoer per mam moet-tanker van de olie uit de rijke bronnen van Alaska's noordkust. Mid del is: de speciaal voor deze expeditie verbouwde supertanker Manhattan. Kosten project: 150 miljoen gulden. De Manhattan (115.000 ton) was, toen onze medewerker aan boord ging, op de te rugreis van Alaska naar New York en een historisch evenement van de eerste orde liep ten einde. Op de uitreis had het schip al on weerlegbaar aangetoond, dat tankers met een groot machinevermogen het ijs van de Noordwestelijke Doorvaart kun nen bedwingen. Stanley Haas, de regis seur van de Manhattan Story, liet het schip nu dag in dag uit in de ijsmas sa's rammen om nog zoveel mogelijk gegevens te kunnen toevoegen aan de tienduizenden inlichtingen, die al op honderden magnetische banden stonden geregistreerd. Een analyse van al deze Informatie door computers zal straks het ideale model moeten opleveren voor een ijsbreker-tanker, die door de Esso twaalf maanden van het jaar op deze route wordt ingezet. Voor ik aan boord raakte van de Manhattan, die schuddend als een lo kaaltreintje op smalspoor door het pak ijs zwoegde, was er al heel wat ge beurd. Haast geen oord is zo moeilijk bereikbaar als het dak van de wereld en de tocht erheen bestond uit een aan tal langgerekte luchtsprongen langs vol maakt geïsoleerde stippen in de gren zeloze ijswoestijn van noordelijk Cana da. Het eerste oponthoud ontstond in Re solute Bay, met een rap straalvliegtuig op zes uur van Montreal. Resolute is een bleke, frigide arctische voorpost, bevolkt door honderdzeventig Eskimo's, tweehonderd blanke mannen en drie voortdurend nagestaarde vrouwen. Het hangt aan de zuidkust van Cornwallis Island en als het zicht goed is - wat zelden het geval is - ziet het in het westen uit over de Noordwestelijke Doorvaart. Het is een uiterst eenvoudige neder zetting, die bestaat uit een straat van verharde sneeuw van tweehonderd me ter lang met aan weerszijden oranje rood geschilderde barakken. Parallel tm. V. f.' aan deze straat loopt een landingsstrip, v eveneens van verharde sneeuw. Dit is Resolute Bay. De blanke bevolking bestaat groten deels uit mannen die op de vlucht zijn, zij het niet voor de politie. Zij zoeken het isolement en ze zijn bereid voor veel geld de bittere kou te trotseren. De meesten tekenen voor een jaar, ver trekken dan, maar komen vroeg of laat toch weer terug. Als gesprekspart ners zijn ze weinig onderhoudend. Slechts vier dagen Resolute was toch te veel van het goede. Ik voelde me op gelucht toen ik weer in een vliegtuig zat, dat ditmaal naar het westen vloog. We koersten rustig op een hoogte van vijftienhonderd meter boven een geslo ten wolkendek, dat ons het uitzicht op de Noordwestelijke Doorvaart benam. Toen passeerden we de magnetische noordpool. Volgens de routekaart vlo gen we er pal overheen en op hetzelfde ogenblik was er een wak in de sneeuw witte deken. In de diepte bestrooid met poedersuiker en aan de onregelmatige randen afgezet met hoekige ijsklompen, die schots en scheef lagen opgetast. Tussen de ijsvelden: verstilde rivieren van een onheilspellend zwart. Dunne flarden mist hingen er rafelig overheen. Er stond geen baken of iets derge lijks. De pool is even onherkenbaar als al het andere in deze wereld. De naald van het magnetische kom pas veranderde in luttele minuten hon derdtachtig graden van richting. Het leek of we plotseling naar het oosten vlogen, hoewel het toestel geen streep van zijn koers was afgeweken. De Eskimo-piloot aan de stuurknup- pel van de Twin Otter had geen belang stelling voor de kuren van het kompas. Het apparaat is in deze omgeving na melijk volkomen nutteloos. Met het in stinct van een woudloper voerde Mar- cassy de kist louter op zijn richtingsge- voel naar de plaats van bestemming: drie houten loodsen en een landings strip met de weidse naam Rae Point. Weldy Phipps zat met zijn kin op zijn borst in de stoel van de gezagvoer der. Als onbetwist eigenaar van Atlas Aviation had hij natuurlijk de leiding aan boord. Weldy Phipps sliep. De verwarming stond vol aan en het was bloedheet in de kist. Toch had hij zijn parka nog dichtgeknoopt en een witte wollen muts met een rood kwastje hing op één oor. Hij zag er komisch uit en dat verwacht je niet van een man met een reputatie als hij. De heer Phipps wordt algemeen be schouwd als de beste piloot van de Arc tic. Volgens de overlevering is hij in staat om met gesloten ogen een Otter in een sneeuwstorm op iedere willekeu rige strip aan de grond te zetten. Vijftien jaar geleden vestigde hij zich in Resolute. Hij is nu 47 jaar en hij be zit zeven vliegtuigen. Het gaat hem uit stekend en hij is niet van plan om ooit nog te verhuizen. Vier jaar geleden kwam zijn vrouw voor goed naar Resolute Bay. Vijf van hun acht kinderen zijn drieduizend kilo meter verder op school. De drie klein tjes brengen hun jeugd door in en om de barak, die de familie tot woning dient. Ze hebben nog nooit iets anders gezien dan sneeuw en ijs. Sheila Phipps maakte met dochtertje Terry (3) de vlucht mee. Ze zei het iso lement niet als een last te voelen. ,,En je went aan de kou. Nergens is de lucht trouwens zo zuiver en gezond als hier. En als ik boodschappen ga doen, is er geen parkeerprobleem, zoals in Otta wa". Terry scharrelde naar de cockpit en draaide aan een wieltje. De Otter ge hoorzaamde onmiddellijk en duwde zijn neus omlaag. Marcassy corrigeerde het vliegtuig op hetzelfde moment. Hij heeft een natuurlijke aanleg voor vliegen en het feit, dat zijn baas rustig een tukje deed was het grootste compliment, dat hij kon krijgen. Marcassy is 29 jaar en hij heeft er duizend uur als tweede vlieger opzitten. Tien minuten voor de landing liep in het brein van Weldy Phipps de wekker af. Hij ontwaakte op het juiste ogen blik. De zon had het intussen van de wolken gewonnen en recht voor ons lag een oranjerood vlekje onder een intens blauwe lucht in de helwitte sneeuw- woestijn: Rae Point. Een uur later was ik op de Manhattan, die in de nabijheid van Melville Island geduldig de komst van de helikopter had afgewacht, die mij in Rae Point had op gepikt. Zodra de wentelwiek zich voor zichtig op het helikopterdek op het ach terschip had neergevlijd, sloegen de beide schroeven van de tanker volle kracht achteruit. De achtersteven boorde zich in het langgerekte, met schotsen gevulde wak, dat het schip eerder in het ijs had ge ploegd. Even later ging de telegraaf op volle kracht vooruit en nam de tanker zijn aanloop om zich met zijn volle ge wicht en een flinke vaart in het ijs te kunnen stoten. Gedurende de eerste uren van dit bi zarre avontuur was ik verbijsterd door het onwaarschijnlijke gemak, waarmee de Manhattan door het ijs walste. De ongekend zware ijsbrekersteven sneed als een ploeg door de kille massa. Het ijs vaak anderhalve meter tot twee meter dik werd vermorzeld on der het kolossale gewicht van de ver overhangende boeg. Tonnen wagende ijsblokken werden door de breed uit lopende steven opzij geschoven en de randen van het veld langs de zijden van het schip braken af onder het helse ge wicht van het schitterend blauw getinte puin, waarmee ze werden bedekt. Het was een adembenemend, bijna beangstigend schouwspel. Als het ijs met sneeuw was bedekt, joegen witte wolken als buiswater over het voor schip. En achteruit werd de zon ver duisterd door de honderden meters lan ge. hagelwitte stoomwolk, die onafge broken als een vaandel uit de schoor steen stak. Een grimmige ijswal doemt ver voor de Manhattan uit de vlakte op. De tanker met een kop als van een vraatzuchtige hamerhaai zal deze bar rière moeiteloos vermorzelen. grof geweld tegen het grafiet van iede re volgende ijsmuur. „Geen problemen," luidde de meest gehoorde opmerking aan boord. Dit was zelfs het parool toen de Manhattan zich op een kwade dag niet kon loswer ken uit een metersdikke massa, die on der druk stond. En ijs dat onder druk staat, is berucht sinds John Cabot bijna vijf eeuwen geleden als eerste op zoek ging naar de Noordwestelijke Door vaart. De beide ijsbrekers, die voor gevallen als deze in het spoor van de Manhat tan volgden, raakten eveneens hopeloos bekneld. De machines draaiden twintig uur lang op vol vermogen en de schroe ven sloegen afwisselend voor- en achter uit. Even rees de vrees van een ge dwongen overwintering in het poolijs. Tot kapitein Ronald Graham besloot een pomp bij te zetten en eens wat wa ter „over de muur" te lozen. Tien mi nuten later zette het schip zich tot ie ders verbazing in beweging. De specia listen aan boord raakten lichtelijk ge frustreerd door het succes van een der gelijke conventionele aanpak. Niemand juichte. Op de brug werd slechts herhaald wat al zo vaak was ge zegd: Geen problemen. mL5 Wanneer de omgeving niet zo wit was geweest, hadden we ons gemakkelijk op de maan kunnen wanen. De vormgeving van de oppervlakte deed me onweer staanbaar denken aan de beelden, die ons van de maan hebben bereikt. Ook hier overal honderden grote en kleinere „kraters", vlakke stukken ijs met op staande randen er omheen, richels en verspreide blokken, nu niet van steen maar van bevroren water. Ook hier is de horizon geen rechte lijn, maar gekarteld door de talrijke onregelmatigheden in het oppervlak. Zodra de zon de kim bereikt, houdt zij op een bol te zijn. Zij is een gewonde schijf met happen eruit. De opvarenden van de Manhattan realiseerden zich nog steeds, dat ze deel waren geworden van een andere wereld. Maar na twee maanden waren *!j er niet meer van onder de indruk. De groep-Phlpps onder de bescher mende vleugel van de Twin Otter. V.i.n.r. Mar cassy de Eskimo piloot, Sheila, dochter tje Terry en Weldy Phipps, het vliegende wonder van Resolute Bay. De aanvankelijke vrees van de drie xapiteins had al lang plaats gemaakt voor een diepgeworteld vertrouwen in de mogelijkheden van hun schip. De eerste schuchtere pogingen om het ijs te attaqueren, waren al lang veranderd in doelgerichte aanvallen, op vol ver mogen uitgevoerd. Ze hadden leren beseffen, dat hun enige kans op succes gelegen was in de kracht van hun schip. En zo stuurden drie ervaren kapiteins, die jarenlang gewend waren geweest ieder obstakel cp zee te ontwijken, de Manhattan met Z>e

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 11