Veenendaals
dagblad
Vakbonden achter de
actie bij Werkspoor
Buiten
Openbaar vervoer
klopt aan voor
regeringssteun
„Half miljoen scholieren
nooit in n gymlokaal
Kinderzegelactie van start
Paola Rossi
Gelders-Utrechtse streekcourant voor Rijn- en Gelderse Vallei
Van directie „opening
van zaken" geëist
Mej. Goudsmit introduceert
broek-
pak
in de
Kamer
Winnaar
no.105.210
in het
Chevron
kleurenspel
Kamer blijft
staan op
huizen
volgend jaar
VOLOP
LEUKE BROEKEN
VRIJWEL ALGEMENE STAKING
Mevrouw Gandhi
uit Congrespartij
gezet
Rood-China blijft
buiten V.N.
Voor volgend jaar een bedrag
van 1190 miljoen gevraagd
NOODKREET VAN SPORTLERAREN:
Man omgekomen
hij brandje
Uitkering ineens
A.O.W. en W.W.
Koudere nacht
125.000
nooo,-
In de Kal verstraat 42 in Amsterdam
66 tegen 41
Oude sport I
man eruit
„Kruitvat"
VERGADERING
Onfortuinlijk jager
Bur. voor redactie en administratie
Prins Bernhardlaan 28, Veenendaal,
Telef. 08385-10650 (adm.), 10757 en
10955 (red.), Giro 1321600.
Losse nummers 0,25; Abonnement
0,97 p. w„ 4,15 p. m„ 12,35 p. k.
VALLEI
Voortzetting van het nieuwsblad „De Vallei",
opgericht in 1926.
Uitg.: Wegener's Couranten Concern n.v.
Advertentietarieven op aanvraag.
WOENSDAG 12 NOVEMBER I969 - 43e JAARGANG no. 266
NIEUW DELHI De Indiase pre
mier mevrouw Indira Gandhi is uit
de Congrespartij gezet. Dit is meege
deeld door de penningmeester van de
partij, S. K. Patil, na een bijeen
komst van het dagelijks bestuur van
de partij.
Het dagelijks bestuur van de Con
grespartij, waarin partijvoorzitter S.
Nijalingappa en zijn aanhangers de
overhand hebben, beschuldigen de pre
mier van „een weloverwogen daad van
verzet" bij haar beslissingen en het ac
tief steunen en oprichten van een twee
de dagelijks bestuur.
Het dagelijks bestuur heeft dinsdag
avond zijn beslissing over het royement
van mevrouw Gandhi uitgesteld, ten
einde op het laatste moment te trach
ten een compromis te bereiken, maar
na enige tijd moesten de premiers van
elf Indiase staten toegeven, dat zij er
niet in waren geslaagd tot een aan
vaardbare verzoeningsformule te ko
men. Toen het dagelijks bestuur van
morgen bijeen was, verbleven mevrouw
Gandhi en haar aanhangers in de wo
ning van de premier om de ontwikke
lingen af te wachten.
Óp de bijeenkomst van het dagelijks
bestuur waren, onder voorzitterschap
van Nijalingappa, elf yan de 21 leden
aanwezig.
NEW YORK De algemene ver
gadering van de Verenigde Naties
heeft dinsdagavond voor de 19-de
maal in 20 jaar een resolutie afgewe
ken om communistisch China als lid
tot de volkenorganisatie toe te laten.
De stemmenverhouding was 48 voor
toelating, 66 tegen en 21 onthoudin
gen.
Tevoren was een resolutie aangeno
men waarin bepaald werd dat de
kwestie van toelating als belangrijk
moest worden beschouwd en daarom
een tweederde meerderheid voor aan
neming nodig had.
Het voorstel om de stemming tot
een belangrijke te maken was afkom
stig van de Verenigde Staten. Presi
dent Nixon volgde hiermee de lijn
van zijn democratische en republi
keinse voorgangers. Engeland steun
de de toelating van Peking, maar ook
de Amerikaanse motie.
Rusland steunde de resolutie tot toe
lating van communistisch China,
maar behoorde niet tot de 17 landen
die de resolutie hadden ingediend.
Voor het eerst hield de Russische af
gevaardigde geen pleidooi tot toela
ting van communistisch China.
pR gaan meer mensen naar Ko-
ning Voetbal kijken, dan naar
het edele spel der koningsvalken in
het aloude vluchtbedrijf en dat is
maar goed ook. Ge moogt het ste
ken van de Pless-hoom op St.-Hu-
bertsdag, het behalen van een dou
blet langsnavels om tot de exclu
sieve Snippenclub te mogen toetre
den of de jachtrit over de heide
mijnentwege apekool of vermolmd
vinden, niettemin zult ge er zede,
zwang en traditie in moeten onder
kennen. In onze materialistische
eeuw missen we dat maar al te
zeer en het is goed er van tijd tot
tijd bij bepaald te worden, al zullen
het veelal paarlen voor de zwijnen
wezen. Het edele vogelspel stond
bij onze voorvaderen zó hoog in
aanzien, dat wij het ons nauwelijks
kunnen voorstellen. Van de smet
teloos witte gier en de koninklijke
IJslandse valk werd het gewicht
tegen goud opgewogen, ja, de ge
vangen genomen Gothenkoning
Don Garcia kocht in 1583 zelfs zijn
vrijheid voor zulk een uniek exem
plaar terug. De Apocriefe Boeken
lang vóór Christus geschreven
weten reeds mede te delen, dat de
?:orsten der volkeren zich verma
ken met vogels des hemels en dit
heeft zich vele eeuwen door bij tal
van volkeren voortgezet, gelijk we
bv weten van de pronk en praal
lievende adel en hoogheid uit de pe
riode der Lodewijken. Daarvan is,
hetgeen we er thans nu en
dan van in ons land aanschouwen,
slechts een flauwe afschaduwing,
hoewel toch ook het Nederlandse
hof een periode van bloei heeft
gekend. Onze valkeniers waren
over de halve wereld beroemd, Op
Het Loo en de Veluwse heidevelden
nam deze sport 10 juli 1855 haar
einde, toen de laatste volkers van
koning Wilhelm III afscheid namen
van hun functie, die zij sinds 1839
op de Veluwe vervuld hadden.
UTRECHT Het personeel van Werkspoor in Utrecht heeft vanochtend, na
een vergadering in de kantine van de apparatenfabriek, besloten niet aan het
werk te gaan voordat de directie opening van zaken heeft gegeven over de
moeilijkheden in het bedrijf. De ondernemingsraad kreeg de opdracht dit aan
de directie kenbaar te maken.
Eerder op de ochtend was het personeel van de gieterij (ruim 350 man) niet
aan het werk gegaan. De vuren werden gedoofd en dat betekende, dat in de
overige afdelingen vrijwel ook niet zou kunnen worden gewerkt.
De in de kantine aanwezige personeelsleden werden opgewekt „maffers" uit
het bedrijf te halen. Meegedeeld werd. dat de erkende vakbonden achter de
actie staan.
De suggestie om een actiecomité op
te richten werd van de hand gewezen
omdat zoals een van de woordvoer
ders zei de vakbeweging als stakings
leiding zal optreden.
„We vechten voor een goede zaak",
zei de secretaris van de ondernemings
raad, de heer N. de Jong. Hij wekte
het personeel op zich gedisciplineerd
te gedragen, niets te vernielen en zich
te verdelen over de drie kantines van
Werkspoor om daar de verdere gang
van zaken af te wachten.
De stakers bleken weinig behoefte te
hebben aan een opening van zaken door
hun bedrijfsdirectie. Vrijwel algemeen
werd de wens geuit, dat jhr. mr. Sic-
kinghe, lid van de raad van bestuur
van de Verenigde Machinefabrieken
Stork/Werkspoor naar Utrecht zou ko
men om het verhaal af te steken. „Hij
is zo'n goede prater, dan moet hij dat
ook maar eens hier komen doen!", zei
een van de woordvoerders.
Jhr. Sickinghe heeft gisteren op een
inderhaast belegde persconferentie een
uiteenzetting gegeven over de moeilijk
heden in het bedrijf. Daarover leest u
elders in deze editie meer.
300
i
12-11-1969.
A. B. WIGMAN
Binnen twee jaar worden bij Werk
spoor-Utrecht 300 werknemers ontsla
gen. Het hele bedrijf met 2200 mensen
komt echter op het spel te staan als
Werkspoor in de komende vijf jaar niet
voldoende orders van de Nederlandse
Spoorwegen krijgt. De regering moet
daarvoor garanties geven.
Staatssecretaris Keyzer (Verkeer en
Waterstaat) heeft inmiddels al overleg
gepleegd met alle betrokken partijen.
Ook bij St0fk in Hengelo (een onder
deel van de VMF) zullen in de komen
de jaren enkele honderden van de vijf
duizend werknemers moeten afvloeien.
Minister De Block (Economische Za
ken) zou vanmiddag antwoorden op
vragen van het Kamerlid Nelissen
(KVP) over Werkspoor. Het Tweede-
Kamerlid Nederhorst (PvdA) wil de
minister zo nodig vragen om een nota
over het concern.
Werkspoor in Utrecht is al jarenlang
een sociaal kruitvat. Er is herhaalde
lijk sociale onrust, die steeds weer zijn
oorzaak vindt in het ontbreken van
continuïteit in de werkgelegenheid. Na
het ontslag van 200 werknemers drie
jaar geleden, volgde via advertenties
een mislukte wervingscampagne voor
nieuw personeel, waarna tientallen
gastarbeiders werden aangetrokken.
De laatste personeelsinkrimping da
teert van enkele maanden geleden, toen
de sluiting van de afdeling Staalcon
structies werd aangekondigd. Het over
leg over de afvloeiingsregeling voor de
170 overbodige werknemers van de vol
gend jaar op te heffen afdeling is zelfs
nog niet beëindigd.
De vier bij het overleg betrokken
vakbonden (Metaalbedrijfsbond NW,
St. Eloy, CMB en Unie BHP/NBT) ne
men de directie van Werkspoor en ook
de raad van beheer van de VMF/
Stork-Werkspoor geregeld het ontbre
ken van duidelijk gecoördineerd so
ciaal beleid kwalijk.
De aankondiging van de VMF-direc-
tie dat onrendabele activiteiten ter
waarde van 100 miljoen gulden zullen
worden afgestoten, heeft de vakbonden
opnieuw voedsel gegeven voor deze be
schuldiging.
Vanmiddag vergaderen de vakbon
den met de raad van bestuur van het
„Wij zullen een staking zeker niet
animeren, maar als het bij Werkspoor
zover komt, zullen we er als vakbon
den volledig achter staan", zei gister
avond het districtshoofd van de NVV
Metaalbedrijfsbond in Utrecht, de heer
J. Meijnikman, op een gezamenlijke
vergadering van de drie vakbonden.
De heer Meijnikman noemde een
recente foute calculatie bij een NS-or-
der geen uitzondering. Hij deelde mee
dat men zich al eens eerder heeft ver
keken op een order uit Oost-Europa,
die de VMF een nadeel opleverde van
vijf miljoen gulden. De laatste weken
hebben de bonden voorts ontdekt, dat
een van de VMF-groeperingen bij de
bouw van een brug in Sydney een ver
gissing heeft gemaakt die komt te
staan op een bedrag van ongeveer
acht miljoen gulden.
„Als je hoort dat 'captains of indus
try' dergelijke grote fouten maakten,
is het onjuist te stellen, dat binnen de
Verenigde Machine Fabrieken niet
hard genoeg wordt gewerkt," zo zei de
heer Meijnikman, die daarbij herinner
de aan een 'klaagzang' van jhr.
Sickinghe, die het de Nederlandse werk
nemers eens heeft kwalijk genomen,
dat zij te laat beginnen, te langzaam
werken en te vroeg ophouden".
Het Tweede-
Kamerlid me
juffrouw mr. An
neke Goudsmif
(D'66) stapte gis
terochtend vrolijk
de Kamer binnen
in een donkerblauw
broekpak.
,,Ik moet eerlijk
bekennen dat ik
wel even van tevo
ren heb bedacht:
Kan het of kan het
niet? Maar het
broekpak is zo so
ciaal geaccepteerd
zowel op diners als
bij andere nette
gelegenheden, dat
ik ook in de Ka
mer best zo kan
werken", vertelde
ze.
De leden van
haar fractie zijn
het daarmee eens.
,,Wat ben je mooi",
was gisterochtend
het commentaar
van haar collega's.
,,Ik heb het ook
gekocht omdat ik
het een fijn pak
vond. Ik vind het
trouwens fijn in
een broek te lopen.
Thuis doe ik het
vaak. Bovendien
had ik het koud",
aldus mej Goud
smit.
DEN HAAG Het „openbaar vervoer" in Nederland heeft de regering om
financiële steun gevraagd om in de komende jaren de verliezen te kunnen op
vangen en de kwaliteit van het veryoer te kunnen verbeteren. De Koninklijke
Nederlandse Vereniging van Transport-Ondernemingen motiveert dit verzoek
uitvoerig in het vandaag verschenen rapport „Mensen onderweg".
Een nieuwe aanpak van het openbaar vervoer in stad en streek zal de over
heid. volgens een raming van het Economisch Bureau voor het Weg- en Wa
tervervoer (E.B.W.), volgend jaar 190 miljoen gulden kosten: f 35 miljoen voor
het streek- en f 155 miljoen voor het lokale vervoer/In 1975 zullen deze kosten
regionaal 75 en plaatselijk 225 miljoen gulden bedragen.
Kernpunt van de hele zaak is de re
denering dat goed openbaar vervoer
een zaak van uiterst belangrijk maat
schappelijk belang is. waar de overheid
voor verantwoordelijk is en waar de
overheid dus voor moet betalen.
Natuurlijk gaat de KNVTO van de
bekende stelling uit dat het autover
keer in de nabije toekomst goeddeels
onmogelijk zal worden door de toene
ming van het aantal auto's, van 2,2
miljoen nu tot vier of vijf miljoen in
1980.
„Mensen onderweg" meent dat de
automobilist in de toekomst door ver-
keerscongesties en parkeerproblemen
zo in zijn bewegingen zal worden ge
hinderd dat hij maar liever van het
openbaar vervoer zal gaan gebruik ma
ken.
Interessant is dat een begin van die
ontwikkeling in Amerika al merkbaar
is, waar het openbare vervoer de laat
ste jaren herleeft. Ook in Nederland
is er iets merkbaar in deze richting.
Het openbaar stadsvervoer daalde van
het begin vaiyde jaren zestig tot 1967,
maar neemt sindsdien weer wat toe,
zulks ondanks de stijging van het aan
tal auto's.
Het openbaar streekvervoer daalt
echter nog steeds, duidelijk getroffen
door de uitbreiding van het autobezit.
De enige auto die de KNVTO wil
kennen, is de taxi. Daarover zegt
„Mensen onderweg" dat de taxi's in
Nederland nog lang niet de nuttige
functie vervullen die zij zouden kun
nen hebben. Er wordt meteen bij ge
zegd dat. als taxi's faciliteiten in het
verkeer zouden krijgen, dat nooit ten
Een enorme postzegel met zijn eigen karikatuur, was
de eerste kinderzegel die mr. J. Klaasesz, commis
saris van de Koningin in Zuid-Holland, gisteren in Den
Haag kocht. Hij betaalde de zegel van twaalf cent met.
een toeslag van 49,88 gulden. Hiermee startte hij de
kinderzegelactie van dit jaar
Een klein half miljoen jongens en meisjes krijgt op de lagere school in Neder
land geen gymnastiekonderwijs in een gymnastieklokaal. Meer dan 3300 lage
re scholen hebben geen gymnastieklokaal bij hun gebouw of in de onmiddellij
ke nabijheid daarvan.
Aan bijna 47 procent van onze lagere
scholen wordt geen of slechts ten dele
onderwijs in lichamelijke opvoeding
gegeven.
Deze feiten zijn aan het licht geko
men door een enquête van de Koninklij
ke Nederlandse Vereniging van leraren
en onderwijzers in de lichamelijke op
voeding. Zij geven de situatie weer in
het cursusjaar 1968-1969.
Bijna 4600 van de8049 scholen hebben
het enquêteformulier ingevuld terugge
stuurd. Dat is het voor een enquête hoge
percentage van 57.
Hoewel gymnastiek sinds 1936 op de
lagere scholen in Nederland als een
verplicht vak geldt, gaan tienduizenden
lessen per week domweg niet door, of
ze worden gegeven op daarvoor onge
schikte plaatsen. Veel gymnastiek
wordt, dikwijls zonder toestellen, be
dreven op speelplaatsen, in dorpshuizen
of zaaltjes van cafés.
Het hoofdbestuur van de vereniging
zal minister Veringa (Onderwijs) deze
week schriftelijk van de situatie op de
hoogte brengen. Het noemt de lessen in
lichamelijke opvoeding „een wezenlijk
onderdeel van de totaalopvoeding".
In het belang van een goede lichame
lijke opvoeding en van de toekomstige
vrijetijdsbesteding wordt de minister
met klem gevraagd om opheffing van
het tekort aan gymnastieklokalen.
AMSTERDAM Bij een kleine
brand in een woning aan de Maarten
J. Kosterstraat in Amsterdam is gister
avond een man om het leven gekomen.
Hfj is door de rook gestikt.
Het slachtoffer was de 39-jarige J. J.
van Lochem, die in zijn bed in een ka
mer op de derde etage lag. De brand
is waarschijnlijk als gevolg van kort
sluiting ontstaan in het plafond tussen
de tweede en derde verdieping, dat ge
heel is weggebrand.
CHATELLERAULT De 60-jarige
Fransman Joseph Gratteau, die bij
Chatellerault op de fazantenjacht was,
is daarbij door een hert onder de voet
gelopen. Hij bezweek aan zijn verwon
dingen.
Om dit heuglijke feit te vieren, zong hij met zijn ver
kopers, de Farce Majeure-groep, uit volle borst het lied
mee: ,,Ja dat is uit het leven gegrepen".
Van links naar rechts op de foto: mr. Klaasesz, Ted
de Braak, de pet van Henk van der Horst, Jan Fillekens
Fred Benavente en Alexander Pola.
DEN HAAG Trekkers van a.o.w.
en a.w.w. krijgen een uitkering in
eens van 65 of 45 gulden.
Zij, die een gehuwdenpensioen of
een hogere weduwenuitkering genie
ten, ontvangen 65 gulden trekkers
van een ongehuwdenpensioen of een
lagere weduwenuitkering 45 gulden.
De uitkering, die verband houdt met
de prijsstijgingen in het begin van het
jaar, werd gisteren door de Eerste
Kamer goedgekeurd.
Weersverwachting van het K.N.M.I.
van woensdagavond tot donderdag
avond:
Wisselende bewolking met plaatselijk
enkele buien. Matige tot krachtige, aan
de kust tijdelijk harde zuidwestelijke
wind. Koudere nacht en ongeveer de
zelfde middagtemperaturen als van
daag.
koste mag gaan van het openbaar ver
voer.
Voor alle andere auto's verwacht de
KNVTO niets dan verkeersbelemmerin-
gen. Niet alleen het woon-werkverkeer
zal volgens „Mensen onderweg" volle
dig een zaak van openbaar vervoer wor
den, maar ook het recreatieverkeer
naar centra die grote massa's mensen
trekken.
Door de huidige toeneming van het
automobilisme hebben de openbare ver
voersbedrijven al jaren met grote verlie
zen te kampen. In 1968 bijvoorbeeld
110 miljoen gulden. Daarvan paste de
staat dertig miljoen bij. De KNVTO
vindt dat veel te weinig en pleit voor
een volledige vergoeding van de verlie
zen, plus een forse subsidie om de kwali
teit van het openbare vervoer te kun
nen opvoeren.
DEN HAAG De regeringspar
tijen houden onverkort vast aan de
bouw van 125.000 woningen in 1970.
Dit getal is een absolute voorwaarde
voor hun medewerking aan het wo
ningbouwbeleid van minister Schut.
Dat bleek gisteren bij de debatten
over de begroting voor Volkshuisves
ting in de Tweede Kamer. Als de on
gesubsidieerde bouw in de loop van
het volgend jaar weer op de raming
achterblijft, zullen evenals dit jaar
is gebeurd meer gesubsidieerde en
minder ongesubsidieerde woningen
moeten worden gebouwd.
Minister Schut antwoordt de Kamer
morgen.
Zie ook pagina S.
ADVERTENTIE
De Heer H. H. Vial
Polslandstraat 124a
Rotterdam.
Totaal 187.278 prijzen CheVTOn
van 11.- t/m 11000,-. f
Tank bij Chevron
en win zo'n prijs.
ADVERTENTIE
VEENENDAAL
ADVERTENTIE
vindt u Paola Rossi waar het
zo goed kiezen is uit de
grootste juwelierscollectie
van Amsterdam
Amsterdam Kalverstraat 42
vlak bij de Dam