Veenendaals dagblad Vakbonden achter de actie bij Werkspoor Buiten Openbaar vervoer klopt aan voor regeringssteun „Half miljoen scholieren nooit in n gymlokaal Kinderzegelactie van start Paola Rossi Gelders-Utrechtse streekcourant voor Rijn- en Gelderse Vallei Van directie „opening van zaken" geëist Mej. Goudsmit introduceert broek- pak in de Kamer Winnaar no.105.210 in het Chevron kleurenspel Kamer blijft staan op huizen volgend jaar VOLOP LEUKE BROEKEN VRIJWEL ALGEMENE STAKING Mevrouw Gandhi uit Congrespartij gezet Rood-China blijft buiten V.N. Voor volgend jaar een bedrag van 1190 miljoen gevraagd NOODKREET VAN SPORTLERAREN: Man omgekomen hij brandje Uitkering ineens A.O.W. en W.W. Koudere nacht 125.000 nooo,- In de Kal verstraat 42 in Amsterdam 66 tegen 41 Oude sport I man eruit „Kruitvat" VERGADERING Onfortuinlijk jager Bur. voor redactie en administratie Prins Bernhardlaan 28, Veenendaal, Telef. 08385-10650 (adm.), 10757 en 10955 (red.), Giro 1321600. Losse nummers 0,25; Abonnement 0,97 p. w„ 4,15 p. m„ 12,35 p. k. VALLEI Voortzetting van het nieuwsblad „De Vallei", opgericht in 1926. Uitg.: Wegener's Couranten Concern n.v. Advertentietarieven op aanvraag. WOENSDAG 12 NOVEMBER I969 - 43e JAARGANG no. 266 NIEUW DELHI De Indiase pre mier mevrouw Indira Gandhi is uit de Congrespartij gezet. Dit is meege deeld door de penningmeester van de partij, S. K. Patil, na een bijeen komst van het dagelijks bestuur van de partij. Het dagelijks bestuur van de Con grespartij, waarin partijvoorzitter S. Nijalingappa en zijn aanhangers de overhand hebben, beschuldigen de pre mier van „een weloverwogen daad van verzet" bij haar beslissingen en het ac tief steunen en oprichten van een twee de dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur heeft dinsdag avond zijn beslissing over het royement van mevrouw Gandhi uitgesteld, ten einde op het laatste moment te trach ten een compromis te bereiken, maar na enige tijd moesten de premiers van elf Indiase staten toegeven, dat zij er niet in waren geslaagd tot een aan vaardbare verzoeningsformule te ko men. Toen het dagelijks bestuur van morgen bijeen was, verbleven mevrouw Gandhi en haar aanhangers in de wo ning van de premier om de ontwikke lingen af te wachten. Óp de bijeenkomst van het dagelijks bestuur waren, onder voorzitterschap van Nijalingappa, elf yan de 21 leden aanwezig. NEW YORK De algemene ver gadering van de Verenigde Naties heeft dinsdagavond voor de 19-de maal in 20 jaar een resolutie afgewe ken om communistisch China als lid tot de volkenorganisatie toe te laten. De stemmenverhouding was 48 voor toelating, 66 tegen en 21 onthoudin gen. Tevoren was een resolutie aangeno men waarin bepaald werd dat de kwestie van toelating als belangrijk moest worden beschouwd en daarom een tweederde meerderheid voor aan neming nodig had. Het voorstel om de stemming tot een belangrijke te maken was afkom stig van de Verenigde Staten. Presi dent Nixon volgde hiermee de lijn van zijn democratische en republi keinse voorgangers. Engeland steun de de toelating van Peking, maar ook de Amerikaanse motie. Rusland steunde de resolutie tot toe lating van communistisch China, maar behoorde niet tot de 17 landen die de resolutie hadden ingediend. Voor het eerst hield de Russische af gevaardigde geen pleidooi tot toela ting van communistisch China. pR gaan meer mensen naar Ko- ning Voetbal kijken, dan naar het edele spel der koningsvalken in het aloude vluchtbedrijf en dat is maar goed ook. Ge moogt het ste ken van de Pless-hoom op St.-Hu- bertsdag, het behalen van een dou blet langsnavels om tot de exclu sieve Snippenclub te mogen toetre den of de jachtrit over de heide mijnentwege apekool of vermolmd vinden, niettemin zult ge er zede, zwang en traditie in moeten onder kennen. In onze materialistische eeuw missen we dat maar al te zeer en het is goed er van tijd tot tijd bij bepaald te worden, al zullen het veelal paarlen voor de zwijnen wezen. Het edele vogelspel stond bij onze voorvaderen zó hoog in aanzien, dat wij het ons nauwelijks kunnen voorstellen. Van de smet teloos witte gier en de koninklijke IJslandse valk werd het gewicht tegen goud opgewogen, ja, de ge vangen genomen Gothenkoning Don Garcia kocht in 1583 zelfs zijn vrijheid voor zulk een uniek exem plaar terug. De Apocriefe Boeken lang vóór Christus geschreven weten reeds mede te delen, dat de ?:orsten der volkeren zich verma ken met vogels des hemels en dit heeft zich vele eeuwen door bij tal van volkeren voortgezet, gelijk we bv weten van de pronk en praal lievende adel en hoogheid uit de pe riode der Lodewijken. Daarvan is, hetgeen we er thans nu en dan van in ons land aanschouwen, slechts een flauwe afschaduwing, hoewel toch ook het Nederlandse hof een periode van bloei heeft gekend. Onze valkeniers waren over de halve wereld beroemd, Op Het Loo en de Veluwse heidevelden nam deze sport 10 juli 1855 haar einde, toen de laatste volkers van koning Wilhelm III afscheid namen van hun functie, die zij sinds 1839 op de Veluwe vervuld hadden. UTRECHT Het personeel van Werkspoor in Utrecht heeft vanochtend, na een vergadering in de kantine van de apparatenfabriek, besloten niet aan het werk te gaan voordat de directie opening van zaken heeft gegeven over de moeilijkheden in het bedrijf. De ondernemingsraad kreeg de opdracht dit aan de directie kenbaar te maken. Eerder op de ochtend was het personeel van de gieterij (ruim 350 man) niet aan het werk gegaan. De vuren werden gedoofd en dat betekende, dat in de overige afdelingen vrijwel ook niet zou kunnen worden gewerkt. De in de kantine aanwezige personeelsleden werden opgewekt „maffers" uit het bedrijf te halen. Meegedeeld werd. dat de erkende vakbonden achter de actie staan. De suggestie om een actiecomité op te richten werd van de hand gewezen omdat zoals een van de woordvoer ders zei de vakbeweging als stakings leiding zal optreden. „We vechten voor een goede zaak", zei de secretaris van de ondernemings raad, de heer N. de Jong. Hij wekte het personeel op zich gedisciplineerd te gedragen, niets te vernielen en zich te verdelen over de drie kantines van Werkspoor om daar de verdere gang van zaken af te wachten. De stakers bleken weinig behoefte te hebben aan een opening van zaken door hun bedrijfsdirectie. Vrijwel algemeen werd de wens geuit, dat jhr. mr. Sic- kinghe, lid van de raad van bestuur van de Verenigde Machinefabrieken Stork/Werkspoor naar Utrecht zou ko men om het verhaal af te steken. „Hij is zo'n goede prater, dan moet hij dat ook maar eens hier komen doen!", zei een van de woordvoerders. Jhr. Sickinghe heeft gisteren op een inderhaast belegde persconferentie een uiteenzetting gegeven over de moeilijk heden in het bedrijf. Daarover leest u elders in deze editie meer. 300 i 12-11-1969. A. B. WIGMAN Binnen twee jaar worden bij Werk spoor-Utrecht 300 werknemers ontsla gen. Het hele bedrijf met 2200 mensen komt echter op het spel te staan als Werkspoor in de komende vijf jaar niet voldoende orders van de Nederlandse Spoorwegen krijgt. De regering moet daarvoor garanties geven. Staatssecretaris Keyzer (Verkeer en Waterstaat) heeft inmiddels al overleg gepleegd met alle betrokken partijen. Ook bij St0fk in Hengelo (een onder deel van de VMF) zullen in de komen de jaren enkele honderden van de vijf duizend werknemers moeten afvloeien. Minister De Block (Economische Za ken) zou vanmiddag antwoorden op vragen van het Kamerlid Nelissen (KVP) over Werkspoor. Het Tweede- Kamerlid Nederhorst (PvdA) wil de minister zo nodig vragen om een nota over het concern. Werkspoor in Utrecht is al jarenlang een sociaal kruitvat. Er is herhaalde lijk sociale onrust, die steeds weer zijn oorzaak vindt in het ontbreken van continuïteit in de werkgelegenheid. Na het ontslag van 200 werknemers drie jaar geleden, volgde via advertenties een mislukte wervingscampagne voor nieuw personeel, waarna tientallen gastarbeiders werden aangetrokken. De laatste personeelsinkrimping da teert van enkele maanden geleden, toen de sluiting van de afdeling Staalcon structies werd aangekondigd. Het over leg over de afvloeiingsregeling voor de 170 overbodige werknemers van de vol gend jaar op te heffen afdeling is zelfs nog niet beëindigd. De vier bij het overleg betrokken vakbonden (Metaalbedrijfsbond NW, St. Eloy, CMB en Unie BHP/NBT) ne men de directie van Werkspoor en ook de raad van beheer van de VMF/ Stork-Werkspoor geregeld het ontbre ken van duidelijk gecoördineerd so ciaal beleid kwalijk. De aankondiging van de VMF-direc- tie dat onrendabele activiteiten ter waarde van 100 miljoen gulden zullen worden afgestoten, heeft de vakbonden opnieuw voedsel gegeven voor deze be schuldiging. Vanmiddag vergaderen de vakbon den met de raad van bestuur van het „Wij zullen een staking zeker niet animeren, maar als het bij Werkspoor zover komt, zullen we er als vakbon den volledig achter staan", zei gister avond het districtshoofd van de NVV Metaalbedrijfsbond in Utrecht, de heer J. Meijnikman, op een gezamenlijke vergadering van de drie vakbonden. De heer Meijnikman noemde een recente foute calculatie bij een NS-or- der geen uitzondering. Hij deelde mee dat men zich al eens eerder heeft ver keken op een order uit Oost-Europa, die de VMF een nadeel opleverde van vijf miljoen gulden. De laatste weken hebben de bonden voorts ontdekt, dat een van de VMF-groeperingen bij de bouw van een brug in Sydney een ver gissing heeft gemaakt die komt te staan op een bedrag van ongeveer acht miljoen gulden. „Als je hoort dat 'captains of indus try' dergelijke grote fouten maakten, is het onjuist te stellen, dat binnen de Verenigde Machine Fabrieken niet hard genoeg wordt gewerkt," zo zei de heer Meijnikman, die daarbij herinner de aan een 'klaagzang' van jhr. Sickinghe, die het de Nederlandse werk nemers eens heeft kwalijk genomen, dat zij te laat beginnen, te langzaam werken en te vroeg ophouden". Het Tweede- Kamerlid me juffrouw mr. An neke Goudsmif (D'66) stapte gis terochtend vrolijk de Kamer binnen in een donkerblauw broekpak. ,,Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel even van tevo ren heb bedacht: Kan het of kan het niet? Maar het broekpak is zo so ciaal geaccepteerd zowel op diners als bij andere nette gelegenheden, dat ik ook in de Ka mer best zo kan werken", vertelde ze. De leden van haar fractie zijn het daarmee eens. ,,Wat ben je mooi", was gisterochtend het commentaar van haar collega's. ,,Ik heb het ook gekocht omdat ik het een fijn pak vond. Ik vind het trouwens fijn in een broek te lopen. Thuis doe ik het vaak. Bovendien had ik het koud", aldus mej Goud smit. DEN HAAG Het „openbaar vervoer" in Nederland heeft de regering om financiële steun gevraagd om in de komende jaren de verliezen te kunnen op vangen en de kwaliteit van het veryoer te kunnen verbeteren. De Koninklijke Nederlandse Vereniging van Transport-Ondernemingen motiveert dit verzoek uitvoerig in het vandaag verschenen rapport „Mensen onderweg". Een nieuwe aanpak van het openbaar vervoer in stad en streek zal de over heid. volgens een raming van het Economisch Bureau voor het Weg- en Wa tervervoer (E.B.W.), volgend jaar 190 miljoen gulden kosten: f 35 miljoen voor het streek- en f 155 miljoen voor het lokale vervoer/In 1975 zullen deze kosten regionaal 75 en plaatselijk 225 miljoen gulden bedragen. Kernpunt van de hele zaak is de re denering dat goed openbaar vervoer een zaak van uiterst belangrijk maat schappelijk belang is. waar de overheid voor verantwoordelijk is en waar de overheid dus voor moet betalen. Natuurlijk gaat de KNVTO van de bekende stelling uit dat het autover keer in de nabije toekomst goeddeels onmogelijk zal worden door de toene ming van het aantal auto's, van 2,2 miljoen nu tot vier of vijf miljoen in 1980. „Mensen onderweg" meent dat de automobilist in de toekomst door ver- keerscongesties en parkeerproblemen zo in zijn bewegingen zal worden ge hinderd dat hij maar liever van het openbaar vervoer zal gaan gebruik ma ken. Interessant is dat een begin van die ontwikkeling in Amerika al merkbaar is, waar het openbare vervoer de laat ste jaren herleeft. Ook in Nederland is er iets merkbaar in deze richting. Het openbaar stadsvervoer daalde van het begin vaiyde jaren zestig tot 1967, maar neemt sindsdien weer wat toe, zulks ondanks de stijging van het aan tal auto's. Het openbaar streekvervoer daalt echter nog steeds, duidelijk getroffen door de uitbreiding van het autobezit. De enige auto die de KNVTO wil kennen, is de taxi. Daarover zegt „Mensen onderweg" dat de taxi's in Nederland nog lang niet de nuttige functie vervullen die zij zouden kun nen hebben. Er wordt meteen bij ge zegd dat. als taxi's faciliteiten in het verkeer zouden krijgen, dat nooit ten Een enorme postzegel met zijn eigen karikatuur, was de eerste kinderzegel die mr. J. Klaasesz, commis saris van de Koningin in Zuid-Holland, gisteren in Den Haag kocht. Hij betaalde de zegel van twaalf cent met. een toeslag van 49,88 gulden. Hiermee startte hij de kinderzegelactie van dit jaar Een klein half miljoen jongens en meisjes krijgt op de lagere school in Neder land geen gymnastiekonderwijs in een gymnastieklokaal. Meer dan 3300 lage re scholen hebben geen gymnastieklokaal bij hun gebouw of in de onmiddellij ke nabijheid daarvan. Aan bijna 47 procent van onze lagere scholen wordt geen of slechts ten dele onderwijs in lichamelijke opvoeding gegeven. Deze feiten zijn aan het licht geko men door een enquête van de Koninklij ke Nederlandse Vereniging van leraren en onderwijzers in de lichamelijke op voeding. Zij geven de situatie weer in het cursusjaar 1968-1969. Bijna 4600 van de8049 scholen hebben het enquêteformulier ingevuld terugge stuurd. Dat is het voor een enquête hoge percentage van 57. Hoewel gymnastiek sinds 1936 op de lagere scholen in Nederland als een verplicht vak geldt, gaan tienduizenden lessen per week domweg niet door, of ze worden gegeven op daarvoor onge schikte plaatsen. Veel gymnastiek wordt, dikwijls zonder toestellen, be dreven op speelplaatsen, in dorpshuizen of zaaltjes van cafés. Het hoofdbestuur van de vereniging zal minister Veringa (Onderwijs) deze week schriftelijk van de situatie op de hoogte brengen. Het noemt de lessen in lichamelijke opvoeding „een wezenlijk onderdeel van de totaalopvoeding". In het belang van een goede lichame lijke opvoeding en van de toekomstige vrijetijdsbesteding wordt de minister met klem gevraagd om opheffing van het tekort aan gymnastieklokalen. AMSTERDAM Bij een kleine brand in een woning aan de Maarten J. Kosterstraat in Amsterdam is gister avond een man om het leven gekomen. Hfj is door de rook gestikt. Het slachtoffer was de 39-jarige J. J. van Lochem, die in zijn bed in een ka mer op de derde etage lag. De brand is waarschijnlijk als gevolg van kort sluiting ontstaan in het plafond tussen de tweede en derde verdieping, dat ge heel is weggebrand. CHATELLERAULT De 60-jarige Fransman Joseph Gratteau, die bij Chatellerault op de fazantenjacht was, is daarbij door een hert onder de voet gelopen. Hij bezweek aan zijn verwon dingen. Om dit heuglijke feit te vieren, zong hij met zijn ver kopers, de Farce Majeure-groep, uit volle borst het lied mee: ,,Ja dat is uit het leven gegrepen". Van links naar rechts op de foto: mr. Klaasesz, Ted de Braak, de pet van Henk van der Horst, Jan Fillekens Fred Benavente en Alexander Pola. DEN HAAG Trekkers van a.o.w. en a.w.w. krijgen een uitkering in eens van 65 of 45 gulden. Zij, die een gehuwdenpensioen of een hogere weduwenuitkering genie ten, ontvangen 65 gulden trekkers van een ongehuwdenpensioen of een lagere weduwenuitkering 45 gulden. De uitkering, die verband houdt met de prijsstijgingen in het begin van het jaar, werd gisteren door de Eerste Kamer goedgekeurd. Weersverwachting van het K.N.M.I. van woensdagavond tot donderdag avond: Wisselende bewolking met plaatselijk enkele buien. Matige tot krachtige, aan de kust tijdelijk harde zuidwestelijke wind. Koudere nacht en ongeveer de zelfde middagtemperaturen als van daag. koste mag gaan van het openbaar ver voer. Voor alle andere auto's verwacht de KNVTO niets dan verkeersbelemmerin- gen. Niet alleen het woon-werkverkeer zal volgens „Mensen onderweg" volle dig een zaak van openbaar vervoer wor den, maar ook het recreatieverkeer naar centra die grote massa's mensen trekken. Door de huidige toeneming van het automobilisme hebben de openbare ver voersbedrijven al jaren met grote verlie zen te kampen. In 1968 bijvoorbeeld 110 miljoen gulden. Daarvan paste de staat dertig miljoen bij. De KNVTO vindt dat veel te weinig en pleit voor een volledige vergoeding van de verlie zen, plus een forse subsidie om de kwali teit van het openbare vervoer te kun nen opvoeren. DEN HAAG De regeringspar tijen houden onverkort vast aan de bouw van 125.000 woningen in 1970. Dit getal is een absolute voorwaarde voor hun medewerking aan het wo ningbouwbeleid van minister Schut. Dat bleek gisteren bij de debatten over de begroting voor Volkshuisves ting in de Tweede Kamer. Als de on gesubsidieerde bouw in de loop van het volgend jaar weer op de raming achterblijft, zullen evenals dit jaar is gebeurd meer gesubsidieerde en minder ongesubsidieerde woningen moeten worden gebouwd. Minister Schut antwoordt de Kamer morgen. Zie ook pagina S. ADVERTENTIE De Heer H. H. Vial Polslandstraat 124a Rotterdam. Totaal 187.278 prijzen CheVTOn van 11.- t/m 11000,-. f Tank bij Chevron en win zo'n prijs. ADVERTENTIE VEENENDAAL ADVERTENTIE vindt u Paola Rossi waar het zo goed kiezen is uit de grootste juwelierscollectie van Amsterdam Amsterdam Kalverstraat 42 vlak bij de Dam

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 1