„Forse uitbreiding V.M.F. in 1973" Van ene vergadering naar andere rennen Nieuwe premier van Suriname Man na injectie in coma: politieonderzoek gelast „Keus maken uit bouwstenen voor hervorming van hoger onderwijs" „Ons arbeidsconflict mag geen amusementsprogramma worden" Diplomaat is na ongeluk normaal in functie PHILIPS VEEL SYMPATHIE VOOR ACTIE BH WERKSPOOR MINISTER DE BLOCK Ontslagenen van nu moeilijk te herplaatsen Bronchiletten Ernstige schade door plastic aan vuilovens In Dordrecht nu ook sluiting van horeca-bedrijf Rijksbedragen voor sanering Insinuaties in Londens blad N.S.-HALTES GROEIEN MOEDER STATIONS BOVEN HET HOOFD Minister vraagt SER-advies over ziekenfondsgrens Min. Veringa ging nog niet in op kritiek uit Kamer e Resultaat van zoutdrempel zeer gunstig CONCURREREND IN SERIES GETUIGEN ZORGELIJKE BRIEF PARKEREN „GEEN BEHOEFTE" RESTAURATIES BEPERKTE DUUR „ONJUISTE EIS" méér licht op tafeL ..voor dezelfde slroomkosten ARGENTA" SUPER LUX de lamp met het speciale lichtvenster aan de onderzijde DONDERDAG 13 NOVEMBER 1969 TV WAS TABOE VOOR STAKERS DEN HAAG Het personeel van de Verenigde Machinefabrieken (Stork- Het is echter moeilijk de 300 werknemers in de verschillende bedrijven, die nu Werkspoor) zal in 1973 met 2000 tot 2500 mensen moeten worden uitgebreid, met ontslag worden bedreigd, straks weer aan het werk te zetten. Dit deelde minister De Block (Eco nomische Zaken) gisteren in de Tweede Kamer mee in antwoord op mondelin ge vragen van mr. Nelissen (k.v.p.). Bij werkspoor-Amsterdam, waar op 1 januari, buiten de sector van Krom hout, 3000 mensen werkten, moeten er 300 afvloeien. Dit zal op natuurlijke wijze gebeuren, dus zonder ontslagen. Van de 200 van de 350 mensen in de gieterij van Werkspoor, van wie straks geen werk meer zijn zal zijn, krijgt de helft ontslag. De anderen vloeien op na tuurlijke wijze af. De rest van het bedrijf van Werkspoor, waar 1900 mensen werken, moet even eens met 300 man worden ingekrompen, Tweederde vloeit af; ongeveer 1100 mensen krijgen ontslag. Stork Hengelo moet met 200 mensen worden ingekrom pen. Ook hier geldt dat de helft ont slag krijgen. Deze cijfers hebben be trekking op 1970, zei minister De Block. In de jaren daarop zal de reorganisatie nog enkele gevolgen hebben voor het personeel. Staatssecretaris Keyzer (Verkeer en Waterstaat) zei, dat de Spoorwegen eind 1971 60 wagons wilde bestellen en eind 1971 108 nieuwe wagons. Om de produktie op gang te houden, heeft de staatsecretaris goed gevonden, dat de eerste 60 wagons reeds in de eerste helft van het volgend jaar worden be steld, onder voorwaarde, dat ze tegen concurrerende prijzen worden geleverd. Dat heeft de directie van de V. M. F. toegezegd. Minister de Block was het overigens met mr. Nelissen eens, dat het Neder landse bedrijf aan de Spoorwegen al- ADVERTENTIE Hoestdrank in tabletvorm. f 1.- DEN HAAG Aan de nieuwe Haag se vuilverbrandingsinstallatie, moeten miljoenen kostende reparaties worden verricht omdat het vele plastic in het huisvuil de ovens beschadigd. De installatie werkt op dit moment met twee van de drie ovens. Een oven wordt hersteld, één is er al gerepareerd en de derde komt nog aan de beurt. Verder zijn vele kilometer lange ke- telpijpen geroest. Deze pijpen zullen moeten worden vervangen. De kosten van het herstel worden be taald door de bouwer, de Zwitserse fir ma Von Roll. Ook de door Von Roll in Leiden ge- bouwdë installatie heeft maandenlang slechts op halve kracht kunnen werken wegens allerlei noodzakelijke repara ties. Ook deze herstelkosten zijn door Von Roll betaald. leen tegen concurrerende prijzen mag leveren. Ander zouden de moeilijkheden van de Spoorwegen worden verplaatst, omdat zij duurder zouden moeten ko pen dan nodig is. De minister zei voorts, dat het reor ganisatieplan van de V. M. F. is ge baseerd op een doorlichting van het bedrijf. Bovendien moet de doelmatig heid worden verbeterd. Het programma zal meer op produktie in series worden gericht. De financiële positie van het concern is volgens de minister gezond, maar de reorganisatie legt extra lasten op het bedrijf. Over de manier, waarop het aan extra geld kan komen, moet de directie nog besprekingen voeren met de Nationale Investeringsbank. Zolang de vorm waarin financiële steun wordt gegeven, niet vast staat, kan de minis ter niet ingaan op eventueel te stellen voorwaarden. Staatssecretaris Keyzer zei nog, dat goederenwagons steeds meer op inter nationale basis en in internationaal ver band worden gemaakt. Werkspoor zal in deze samenwerking een aandeel moeten krijgen. De heer M. Zondervan, voor zitter van de metaalbedrijfs- bond van het NVV sprak gisteren in de kantine van Werkspoor de stakende werknemers toe. DORDRECHT De Rotterdamse brouwerij d'Oranjeboom heeft, besloten het café-restaurant Taveerne Ter Mer- we in Dordrecht te sluiten. Het ligt in de bedoeling dat de deu ren van deze gerenommeerde zaak, het voornaamste trefpunt van de stad, nog voor de Kerstdagen dicht gaan. Het besluit is onder meer gebaseerd op de stijgende loonlasten en een vijf daagse werkweek voor het horeca-per- soneel. Wat betreft dit laatste zou Taveerne Ter Merwe, directeur de heer J. Schrö- der, het personeel met dertig procent dienen uit te breiden. Voor ruim twin tig personeelsleden zullen in overleg met de vakorganisaties passende maat regelen worden getroffen. Ter Merwe staat aan het Scheffersplein en werd 35 jaar geleden gesticht. DEN HAAG Minister Schut (volks huisvesting) heeft vijftien gemeenten rijksbijdragen toegekend voor het uit voeren van sameringsplannen. Daar mee is vijftien miljoen gulden gemoeid. Tot de gemeenten behoren Delfzijl, Mep- pel en Zwolle. LONDEN. „Waarom zou ik me verbergen", zei prof. mr. D. Goedhuis gis teren op zijn kantoor in de Nederlandse ambassade in Londen. Hij was er gewoon aan het werk. Vorige week was deze Nederlandse adviseur-honorair voor luchtvaartzaken in Londen, zoals gemeld, betrokken bij een dodelijke aanrijding. Slachtoffer was een Engelse jongeman van 22 jaar, student in de medicijnen. De hoogleraar beriep zich onmiddel lijk na het ongeluk op zijn diplomatie ke onschendbaarheid, zoals gebruike lijk is in dit soort gevallen. Hierover is nog al wat te doen in een deel van de Engelse pers. Vooral de Daily Express maakt zich daar erg druk over, hiermee suggererend dat de heer Goedhuis iets heeft te verbergen. Dit blad beweerde gisteren dat de hoogleraar zich schuil hield. Daarvan is geen sprake, hij woont ook normaal thuis. Het politie-onderzoek in deze zaak is nog in volle gang. De Neder landse ambassadeur, dr. J. H. van Roijen, ziet dan ook onder deze om standigheden geen enkele reden om de onschendbaarheid van prof. Goedhuis op te heffen. Tegenover de Daily Express hebben intussen drie mensen verklaringen af gelegd, die zeggen het ongeluk, of wat eraan vooraf ging, te hebben gezien. De heer Goedhuis reed met zijn Mer cedes op de autosnelweg van Londen naar Slough, ten westen van de hoofd stad. Daar is dat een tweebaansweg. Daar botste hij tegen de mini-auto van de student Volgens het blad zei de ene getuige: „Professor Goedhuis reed erg raar". Deze getuige zag geen enkele reden voor de botsing: „Hij schoot als een kanonskogel recht in de achterkant van de Mini. Ik reed er ongeveer hon derd meter achter." De andere getuigen, een echtpaar, beweren, volgens de Express, dat zij even buiten Londen vergeefs probeer den om de heer Goedhuis te passeren. Hij ging niet opzij. Op een zeker mo- UTRECHT In de drie kantines van Werkspoor in Utrecht was de voet- halwedstrijd AC MilanFeijenoord gistermiddag favoriet. Ongeveer 1900 sta kende arbeiders luisterden achter een spel kaarten of een dambord naar het radioverslag, dat uit de luidsprekers galmde. Televisietoestellen waren echter taboe. Stakingsleider Jaap Meijnikman, dis trictsbestuurder van de Metaalbedrijfsbond van het N.V.V., had daarover 's morgens gezegd: „Ons arbeidsconflict mag geen amusementsprogramma worden. De publieke opinie, die op onze hand is, mogen wij niet verpesten door naar de televisieuitzending van de wedstrijd te gaan kijken. Trouwens, het is toch een verloren wedstrijd Vertegenwoordigers van de vakbon den, de ondernemingsraad van Werk spoor, directies en raad van bestuur hadden helemaal geen tijd voor voet ballen. Zij renden van de ene verga- De hele dag stond de vraag centraal dering naar de andere, of de resterende driehonderd arbeiders van Werkspoor-Utrecht, 's avonds aan het werk zouden gaan. Om vijf uur 's middags maakte de heer Meijnikman bekend, dat de staking tot vanochtend kwart voor acht zou duren. Kort nadat gisterochtend in Utrecht de staking was uitgebroken, kwamen de districtsbestuurders van de metaal bedrijfsbonden om de leiding van de actie op zich te nemen. Direct daarna arriveerden de drie voorzitters van de landelijke bonden, de heren M. Zonder- van (metaal bedrijfsbond NW), P. Brussel (Sint Eloy) en C. van Dijk (CMB) om zich achter de stakers te stellen. Namens de drie landelijke bondsvoor zitters, deelde de heer M. Zondervan mee, dat de organisaties staan achter het .gerechtvaardigde protest in het ka der van de werkgelegenheid van dui zenden mensen waar niet over beslist kan worden zonder dat ze er bij zijn". Het gemeentebestuur van Utrecht heeft per speciale koerier een brief ge stuurd aan de minister van Economi sche Zaken, waarin het zijn ernstige bezorgdheid uitspreekt over de werk gelegenheid in Utracht. Aangedrongen wordt op maatregelen, die kunnen lei den tot stabilisatie In de metaalsector In de Domstad. In de brief wijst het gemeentebe stuur er op, dat behalve bij Werkspoor ook bij verschillende andere metaalver werkende bedrijven in Utrecht moei lijkheden dreigen. Vooral bij toeleve rende industrieën, die afhankelijk zijn van het voortbestaan van Werkspoor. Verschillende bedrijven elders in Ne derland stuurden in de loop van de dag sympathietelegramman naar de stakers in Utrecht. Toen 's nUddags bekend werd, dat ment, in een scherpe bocht, zou de Ne derlander bijna tegen de vangrail zijn gereden. Daarop, aldus deze Britten, gaven zij hun pogingen om te passeren maar op. In overeenstemming met het gebruik van de diplomatieke onschendbaarheid, weigerde prof. Goedhuis zich na het on geluk door de politie een ademproef te laten afnemen. Bij het ongeluk kreeg hij een bloeden de wond aan hoofd en kin. Hij was zeer geschokt door wat er was gebeurd. De hoogleraar heeft al gezegd dat hij ten volle bereid is om een eventuele claim voor schade aan de auto van de student te betalen. Deze ongetrouwde jongen was een zoon van welgestelde ou ders. Een verzekeringsmaatschappij kan zich in geval van diplomatieke on schendbaarheid van een verzekerde, ook daarop beroepen als ze wordt aan gesproken wegens schade. In dit geval ging het evenwel om een normale par ticuliere verzekering. In Engeland is de laatste tijd ook veel te doen over parkeerovertredingen door diplomaten. Zij kunnen daarvoor niet worden bekeurd. Om deze reden zijn 26.000 bonnetjes niet betaald. Nederlandse diplomaten in Londen houden zich altijd aan de hier geldende verkeers- en parkeerbepalingen. Pas wanneer ze voor hun werk in uiterste noodzaak worden gedwongen om er gens te parkeren waar dat is verboden beroepen zij zich op hun diplomatieke status. Dr. Jules Sedney (47) zal de nieuwe premier en minister van Al gemene Zaken van Suriname wor den. Hij behoort tot de Progres sief Nationale Partij. Dr. Sedney studeerde economie aan de gemeentelijke universiteit te Amsterdam, waar hij in 1956 promoveerde. Na zijn terugkeer in Suriname, bekleedde hij de functie van chef van de afdeling Secreta rie van de Centrale Bank van Su riname. Van 1958 tot 1962 was hij minister van Financiën in het ka- binet-Emanuels. Hij maakte geen deel uit van de regering-P eng el van 1962, maar werd directeur van de Stichting In dustrie en Ontwikkeling Suriname. In maart '65 werd dr. Sedney voor de Progressieve Nationale Partij gekozen tot lid van de Staten van Suriname. In 1958 werd hij voor de Nationale Partij Suriname in het parlement gekozen. een groep studenten naar Werkspoor wilde marcheren om de stakers hun sympathie te betuigen, deden de stakers zelf de hekken dicht. „Wij hebben geen behoefte aan die sympathie", zeiden ze. De studenten lieten zich niet meer zien. De secretaris van de ondernemings raad, Nol de Jong, had de applaudis serende arbeiders 's morgens in de kantine gezegd: „Het ligt niet aan ons dat we hier in die rotkantine moeten staan. Het ligt aan het beroerde be leid dat hier wordt gevoerd". Directeur Ir. J. Rhede van de Kloot liet zich gisteren niet zien. Hij zat in de Tweede Kamer. Zijn secretaris B. v. d. Woord zei, dat de directie geen be hoefte had het personeel toe te spreken en gerust te stellen. Tegen het eind van de middag nam adjunct-directeur T. Martens de verkla ringen ontvangt van de ondernemings raad en vakbonden. Er werd in gezegd dat de actie voorlopig tot vanochtend zou duren. „Ik heb respect voor deze gedisciplineerde actie. Ik dank u voor deze hele dag", aldus de heer Martens. Vanavond zullen de vertegenwoordi gers van de landelijke metaalbonden op een kadervergadering in Utrecht verslag uitbrengen van de besprekin gen met de raad van bestuur van de VMF. ROTTERDAM Een nieuwe ont wikkeling op spoorweggebied begint zich af te tekenen. In kleinere plaatsen gaan de nieuwe spoorhal- tes midden in de woonwijken de ou de stations overvleugelen. Vlaardingen is er een sprekend voorbeeld van. De nieuwe halte Vlaardingen-Oost verkocht vorig jaar meer dan 340.000 kaartjes, het oude Vlaardingen-Centrum maar 253.000. Het eens druk-beklante sta tion Rotterdam-Zuid is gekelderd, nadat de halte Lombardijen steeds meer reizigers ging aantrekken. Ook in ander opzicht hebben die nieuwe haltes gevolgen. Een grote restauratie als die van Den Haag Hollandse Spoor heeft het na de opening van Mariahoeve en de halte Rijswijk zienderogen minder druk gekregen. Ook de lijn Roterdam-Hoek van Holland krijgt een ander karakter. Als in mei de dienstregeling Spoor slag '70 ingaat, zal het een soort metrolijn zijn geworden waarop tot Maassluis een kwartierdienst wordt gereden langs dan negen stations. DEN HAAG Minister Roolvink en staatssecretaris Kruisinga (Sociale Za ken en Volksgezondheid) hebben het oordeel van de Sociaal-Economische Raad gevraagd over het advies van de Ziekenfondsraad om de loongrens voor de ziekenfondsverzekering per I janua ri extra te verhogen tot 16.000 gul den. De beide bewindslieden hebben dit aan de Tweede Kamer meegedeeld in antwoord op schriftelijke vragen over de ziekenfondsverzekering van de Ka merleden Maenen (KVP), mej. Van Leeuwen (AR) en De Boo (CH). DEN BOSCH Mr. J. Pefjnenburg, officier van justitie in Den Bosch, heeft de Eindhovense politie gelast een onderzoek in te stellen naar de oorzaak van de coma waarin de heer F. Wejjers, een 41-jarige zakenman uit Aalst, is geraakt. De heer Weijers onderging maandag in het Eindhovense St. Josephzieken- huis een hersenonderzoek. Bij de voorbereiding daarvan werd hem een spe ciale vloeistof ingespoten om het röntgenbeeld beter zichtbaar te maken. Di rect na de injectie, die in een ader werd gegeven, raakte de man in coma. Hij verkeert daar nu nog in. Het staat vast dat de man lucht in de ader heeft gekregen. Dit kón een do delijke afloop hebben. DEN HAAG. Minister Veringa (onderwijs) heeft gisteren beloofd de op vattingen van de Tweede Kamer over de nota bestuurshervorming universitei ten en hogescholen als bouwstenen te gebruiken voor een wetsontwerp daar over. De minister zal daaruit een duidelijke keus doen. Hij was evenwel niet bereid om nu al uitvoerig op de onlangs geuite kritiek van de Kamer in te gaan. Sommige kritiek had hem verbaasd en zelfs teleurgesteld. Hij vond het ook niet juist om aller lei standpunten nu ln moties te vatten. Dat leverde hem een felle interruptie van de socialist Van Thljn op („Een belachelijke procedure"). De nieuwe wet op het wetenschap pelijk onderwijs moet er niet toe lei den dat een faculteit of subfaculteit wordt bestuurd door een algemene vergadering, waarin elke persoon één stem heeft en die juridisch als het hoogste bestuursorgaan wordt be schouwd, zo zei minister Veringa. Het verschil tussen de geledingen behoort tot de wezenlijke kenmerken van de universiteit. Dat heeft weer onmiddel lijke consequenties voor de universi taire opbouw. Ook bleek het de minis ter, dat een algemene vergadering niet aan elementaire bestuurlijke eisen vol doet De nieuwe wet zou een beperkte geldigheidsduur moeten hebben. Er kunnen ervaringen mee worden opge daan voor de latere, meer definitieve regeling. Over de experimenteermogelijkheden binnen de verschillende studierichtin gen, zei minister Veringa, dat ook in de toekomst een uiteenlopende aanpak moet blijven bestaan. Hij vond het daarom onjuist als van bovenaf een ge lijke organisatie-opbouw door wet of algemene maatregel van bestuur zou worden opgelegd. De minister ging uit voerig in op de vragen uit de Kamer waarom hij de nota bestuurshervor ming onlangs al had ingediend. Hij had eerst liever willen wachten op de re sultaten van het universitair overleg. Naderhand liet hij die houding varen, dat aan verschillende universiteiten en hogescholen de kans om door overleg gemeenschappelijke oplossingen te be reiken illusoir ging worden. Er ontstond onrust, maar concrete plannen kwamen niet ter tafel. Daar om wilde de regering duidelijk maken, dat er zeker wel fundamentele bereid heid bestond om naar nieuwe oplossin gen te zoeken". Minister Veringa noemde de eis van volledige autonomie (dat wil zeggen: volledige zeggenschap over het wel en wee van een universiteit) onjuist. „Parlement en regering hebben een taak bij het vinden van een nieuw pa troon voor de bestuursvorm van uni versiteiten en hogescholen. Anders zou het betekenen, dat dit vraagstuk in vol le omvang wordt geschoven op de schouders van de universitaire ge meenschap". „Op het ogenblik is het zeer de vraag of die gemenschap die last kan dragen. Bovendien moeten ook andere belangstellenden hun stem kunnen la ten horen", aldus de minister. Hij waarschuwde dat de universitei ten in gevaar zijn als zij menen, dat zij uitsluitend een laboratorium voor maatschappijkritiek moeten zijn. Met andere woorden: de universiteit kan een gevaarlijk instrument worden als zij zich aanpast aan beperkingen die haar van buitenaf worden opgedron gen. De vrijheid van de universitaire do cent moet altijd gehandhaafd blijven. Zo goed als de wetenschapsman zijn onderzoek naar zijn eigen persoonlijke opvattingen moet kunnen uitvoeren, al dus de minister. ADVERTENTIE AMSTERDAM Eén van de maat regelen van Rijkwaterstaat tegen het opdringen van de zoutgrens het op hogen van de bodem van de Nieuwe Maas blijkt een gunstig affect te hebben. Mr. F. M. A. Schokking, dijkgraaf van Rijnland, vertelde gisteren op de jaarvergadering van de Unie van wa terschappen dat de zoutdrempel-in-aan- leg een gunstige invloed heeft gehad op de zoetwatervoorziening tijdens het zoutgevaar dat de Rijn de afgelopen weken opleverde. Het effect van het ophogen van de Nieuwe Maasbodem, een karwei dat in 1972 klaar zal zijn, werd tot voor kort nogal in twijfel getrokken. ADVERTENTIE

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 7