„Forse uitbreiding
V.M.F. in 1973"
Van ene vergadering
naar andere rennen
Nieuwe premier
van Suriname
Man na injectie in coma:
politieonderzoek gelast
„Keus maken uit
bouwstenen voor
hervorming van
hoger onderwijs"
„Ons arbeidsconflict mag geen
amusementsprogramma worden"
Diplomaat is na ongeluk
normaal in functie
PHILIPS
VEEL SYMPATHIE VOOR
ACTIE BH WERKSPOOR
MINISTER DE BLOCK
Ontslagenen van
nu moeilijk te
herplaatsen
Bronchiletten
Ernstige schade
door plastic aan
vuilovens
In Dordrecht nu
ook sluiting van
horeca-bedrijf
Rijksbedragen
voor sanering
Insinuaties in Londens blad
N.S.-HALTES
GROEIEN
MOEDER
STATIONS
BOVEN
HET HOOFD
Minister vraagt
SER-advies over
ziekenfondsgrens
Min. Veringa ging nog niet
in op kritiek uit Kamer
e
Resultaat van
zoutdrempel
zeer gunstig
CONCURREREND
IN SERIES
GETUIGEN
ZORGELIJKE BRIEF
PARKEREN
„GEEN BEHOEFTE"
RESTAURATIES
BEPERKTE DUUR
„ONJUISTE EIS"
méér licht op tafeL
..voor dezelfde
slroomkosten
ARGENTA"
SUPER LUX
de lamp met het speciale
lichtvenster aan de onderzijde
DONDERDAG 13 NOVEMBER 1969
TV WAS TABOE VOOR STAKERS
DEN HAAG Het personeel van de Verenigde Machinefabrieken (Stork-
Het is echter moeilijk de 300 werknemers in de verschillende bedrijven, die nu
Werkspoor) zal in 1973 met 2000 tot 2500 mensen moeten worden uitgebreid,
met ontslag worden bedreigd, straks weer aan het werk te zetten.
Dit deelde minister De Block (Eco
nomische Zaken) gisteren in de Tweede
Kamer mee in antwoord op mondelin
ge vragen van mr. Nelissen (k.v.p.).
Bij werkspoor-Amsterdam, waar op
1 januari, buiten de sector van Krom
hout, 3000 mensen werkten, moeten er
300 afvloeien. Dit zal op natuurlijke
wijze gebeuren, dus zonder ontslagen.
Van de 200 van de 350 mensen in de
gieterij van Werkspoor, van wie straks
geen werk meer zijn zal zijn, krijgt de
helft ontslag. De anderen vloeien op na
tuurlijke wijze af.
De rest van het bedrijf van Werkspoor,
waar 1900 mensen werken, moet even
eens met 300 man worden ingekrompen,
Tweederde vloeit af; ongeveer 1100
mensen krijgen ontslag. Stork Hengelo
moet met 200 mensen worden ingekrom
pen. Ook hier geldt dat de helft ont
slag krijgen. Deze cijfers hebben be
trekking op 1970, zei minister De Block.
In de jaren daarop zal de reorganisatie
nog enkele gevolgen hebben voor het
personeel.
Staatssecretaris Keyzer (Verkeer en
Waterstaat) zei, dat de Spoorwegen
eind 1971 60 wagons wilde bestellen en
eind 1971 108 nieuwe wagons. Om de
produktie op gang te houden, heeft de
staatsecretaris goed gevonden, dat de
eerste 60 wagons reeds in de eerste
helft van het volgend jaar worden be
steld, onder voorwaarde, dat ze tegen
concurrerende prijzen worden geleverd.
Dat heeft de directie van de V. M. F.
toegezegd.
Minister de Block was het overigens
met mr. Nelissen eens, dat het Neder
landse bedrijf aan de Spoorwegen al-
ADVERTENTIE
Hoestdrank in tabletvorm. f 1.-
DEN HAAG Aan de nieuwe Haag
se vuilverbrandingsinstallatie, moeten
miljoenen kostende reparaties worden
verricht omdat het vele plastic in het
huisvuil de ovens beschadigd.
De installatie werkt op dit moment
met twee van de drie ovens. Een oven
wordt hersteld, één is er al gerepareerd
en de derde komt nog aan de beurt.
Verder zijn vele kilometer lange ke-
telpijpen geroest. Deze pijpen zullen
moeten worden vervangen.
De kosten van het herstel worden be
taald door de bouwer, de Zwitserse fir
ma Von Roll.
Ook de door Von Roll in Leiden ge-
bouwdë installatie heeft maandenlang
slechts op halve kracht kunnen werken
wegens allerlei noodzakelijke repara
ties. Ook deze herstelkosten zijn door
Von Roll betaald.
leen tegen concurrerende prijzen mag
leveren. Ander zouden de moeilijkheden
van de Spoorwegen worden verplaatst,
omdat zij duurder zouden moeten ko
pen dan nodig is.
De minister zei voorts, dat het reor
ganisatieplan van de V. M. F. is ge
baseerd op een doorlichting van het
bedrijf. Bovendien moet de doelmatig
heid worden verbeterd. Het programma
zal meer op produktie in series worden
gericht.
De financiële positie van het concern
is volgens de minister gezond, maar
de reorganisatie legt extra lasten op
het bedrijf. Over de manier, waarop
het aan extra geld kan komen, moet
de directie nog besprekingen voeren met
de Nationale Investeringsbank. Zolang
de vorm waarin financiële steun wordt
gegeven, niet vast staat, kan de minis
ter niet ingaan op eventueel te stellen
voorwaarden.
Staatssecretaris Keyzer zei nog, dat
goederenwagons steeds meer op inter
nationale basis en in internationaal ver
band worden gemaakt. Werkspoor zal in
deze samenwerking een aandeel moeten
krijgen.
De heer M. Zondervan, voor
zitter van de metaalbedrijfs-
bond van het NVV sprak gisteren
in de kantine van Werkspoor de
stakende werknemers toe.
DORDRECHT De Rotterdamse
brouwerij d'Oranjeboom heeft, besloten
het café-restaurant Taveerne Ter Mer-
we in Dordrecht te sluiten.
Het ligt in de bedoeling dat de deu
ren van deze gerenommeerde zaak,
het voornaamste trefpunt van de stad,
nog voor de Kerstdagen dicht gaan.
Het besluit is onder meer gebaseerd
op de stijgende loonlasten en een vijf
daagse werkweek voor het horeca-per-
soneel.
Wat betreft dit laatste zou Taveerne
Ter Merwe, directeur de heer J. Schrö-
der, het personeel met dertig procent
dienen uit te breiden. Voor ruim twin
tig personeelsleden zullen in overleg
met de vakorganisaties passende maat
regelen worden getroffen. Ter Merwe
staat aan het Scheffersplein en werd
35 jaar geleden gesticht.
DEN HAAG Minister Schut (volks
huisvesting) heeft vijftien gemeenten
rijksbijdragen toegekend voor het uit
voeren van sameringsplannen. Daar
mee is vijftien miljoen gulden gemoeid.
Tot de gemeenten behoren Delfzijl, Mep-
pel en Zwolle.
LONDEN. „Waarom zou ik me verbergen", zei prof. mr. D. Goedhuis gis
teren op zijn kantoor in de Nederlandse ambassade in Londen. Hij was er
gewoon aan het werk.
Vorige week was deze Nederlandse adviseur-honorair voor luchtvaartzaken in
Londen, zoals gemeld, betrokken bij een dodelijke aanrijding. Slachtoffer was
een Engelse jongeman van 22 jaar, student in de medicijnen.
De hoogleraar beriep zich onmiddel
lijk na het ongeluk op zijn diplomatie
ke onschendbaarheid, zoals gebruike
lijk is in dit soort gevallen.
Hierover is nog al wat te doen in een
deel van de Engelse pers. Vooral de
Daily Express maakt zich daar erg
druk over, hiermee suggererend dat de
heer Goedhuis iets heeft te verbergen.
Dit blad beweerde gisteren dat de
hoogleraar zich schuil hield. Daarvan
is geen sprake, hij woont ook normaal
thuis. Het politie-onderzoek in deze
zaak is nog in volle gang. De Neder
landse ambassadeur, dr. J. H. van
Roijen, ziet dan ook onder deze om
standigheden geen enkele reden om de
onschendbaarheid van prof. Goedhuis
op te heffen.
Tegenover de Daily Express hebben
intussen drie mensen verklaringen af
gelegd, die zeggen het ongeluk, of wat
eraan vooraf ging, te hebben gezien.
De heer Goedhuis reed met zijn Mer
cedes op de autosnelweg van Londen
naar Slough, ten westen van de hoofd
stad. Daar is dat een tweebaansweg.
Daar botste hij tegen de mini-auto van
de student Volgens het blad zei de ene
getuige: „Professor Goedhuis reed erg
raar". Deze getuige zag geen enkele
reden voor de botsing: „Hij schoot als
een kanonskogel recht in de achterkant
van de Mini. Ik reed er ongeveer hon
derd meter achter."
De andere getuigen, een echtpaar,
beweren, volgens de Express, dat zij
even buiten Londen vergeefs probeer
den om de heer Goedhuis te passeren.
Hij ging niet opzij. Op een zeker mo-
UTRECHT In de drie kantines van Werkspoor in Utrecht was de voet-
halwedstrijd AC MilanFeijenoord gistermiddag favoriet. Ongeveer 1900 sta
kende arbeiders luisterden achter een spel kaarten of een dambord naar het
radioverslag, dat uit de luidsprekers galmde.
Televisietoestellen waren echter taboe. Stakingsleider Jaap Meijnikman, dis
trictsbestuurder van de Metaalbedrijfsbond van het N.V.V., had daarover
's morgens gezegd: „Ons arbeidsconflict mag geen amusementsprogramma
worden. De publieke opinie, die op onze hand is, mogen wij niet verpesten door
naar de televisieuitzending van de wedstrijd te gaan kijken. Trouwens, het is
toch een verloren wedstrijd
Vertegenwoordigers van de vakbon
den, de ondernemingsraad van Werk
spoor, directies en raad van bestuur
hadden helemaal geen tijd voor voet
ballen. Zij renden van de ene verga-
De hele dag stond de vraag centraal
dering naar de andere,
of de resterende driehonderd arbeiders
van Werkspoor-Utrecht, 's avonds aan
het werk zouden gaan. Om vijf uur
's middags maakte de heer Meijnikman
bekend, dat de staking tot vanochtend
kwart voor acht zou duren.
Kort nadat gisterochtend in Utrecht
de staking was uitgebroken, kwamen
de districtsbestuurders van de metaal
bedrijfsbonden om de leiding van de
actie op zich te nemen. Direct daarna
arriveerden de drie voorzitters van de
landelijke bonden, de heren M. Zonder-
van (metaal bedrijfsbond NW), P.
Brussel (Sint Eloy) en C. van Dijk
(CMB) om zich achter de stakers te
stellen.
Namens de drie landelijke bondsvoor
zitters, deelde de heer M. Zondervan
mee, dat de organisaties staan achter
het .gerechtvaardigde protest in het ka
der van de werkgelegenheid van dui
zenden mensen waar niet over beslist
kan worden zonder dat ze er bij zijn".
Het gemeentebestuur van Utrecht
heeft per speciale koerier een brief ge
stuurd aan de minister van Economi
sche Zaken, waarin het zijn ernstige
bezorgdheid uitspreekt over de werk
gelegenheid in Utracht. Aangedrongen
wordt op maatregelen, die kunnen lei
den tot stabilisatie In de metaalsector
In de Domstad.
In de brief wijst het gemeentebe
stuur er op, dat behalve bij Werkspoor
ook bij verschillende andere metaalver
werkende bedrijven in Utrecht moei
lijkheden dreigen. Vooral bij toeleve
rende industrieën, die afhankelijk zijn
van het voortbestaan van Werkspoor.
Verschillende bedrijven elders in Ne
derland stuurden in de loop van de dag
sympathietelegramman naar de stakers
in Utrecht.
Toen 's nUddags bekend werd, dat
ment, in een scherpe bocht, zou de Ne
derlander bijna tegen de vangrail zijn
gereden. Daarop, aldus deze Britten,
gaven zij hun pogingen om te passeren
maar op.
In overeenstemming met het gebruik
van de diplomatieke onschendbaarheid,
weigerde prof. Goedhuis zich na het on
geluk door de politie een ademproef te
laten afnemen.
Bij het ongeluk kreeg hij een bloeden
de wond aan hoofd en kin. Hij was
zeer geschokt door wat er was gebeurd.
De hoogleraar heeft al gezegd dat hij
ten volle bereid is om een eventuele
claim voor schade aan de auto van de
student te betalen. Deze ongetrouwde
jongen was een zoon van welgestelde ou
ders.
Een verzekeringsmaatschappij kan
zich in geval van diplomatieke on
schendbaarheid van een verzekerde,
ook daarop beroepen als ze wordt aan
gesproken wegens schade. In dit geval
ging het evenwel om een normale par
ticuliere verzekering.
In Engeland is de laatste tijd ook veel
te doen over parkeerovertredingen door
diplomaten. Zij kunnen daarvoor niet
worden bekeurd. Om deze reden zijn
26.000 bonnetjes niet betaald.
Nederlandse diplomaten in Londen
houden zich altijd aan de hier geldende
verkeers- en parkeerbepalingen. Pas
wanneer ze voor hun werk in uiterste
noodzaak worden gedwongen om er
gens te parkeren waar dat is verboden
beroepen zij zich op hun diplomatieke
status.
Dr. Jules Sedney (47) zal de
nieuwe premier en minister van Al
gemene Zaken van Suriname wor
den. Hij behoort tot de Progres
sief Nationale Partij.
Dr. Sedney studeerde economie
aan de gemeentelijke universiteit
te Amsterdam, waar hij in 1956
promoveerde. Na zijn terugkeer in
Suriname, bekleedde hij de functie
van chef van de afdeling Secreta
rie van de Centrale Bank van Su
riname. Van 1958 tot 1962 was hij
minister van Financiën in het ka-
binet-Emanuels.
Hij maakte geen deel uit van de
regering-P eng el van 1962, maar
werd directeur van de Stichting In
dustrie en Ontwikkeling Suriname.
In maart '65 werd dr. Sedney voor
de Progressieve Nationale Partij
gekozen tot lid van de Staten van
Suriname. In 1958 werd hij voor de
Nationale Partij Suriname in het
parlement gekozen.
een groep studenten naar Werkspoor
wilde marcheren om de stakers hun
sympathie te betuigen, deden de stakers
zelf de hekken dicht. „Wij hebben geen
behoefte aan die sympathie", zeiden ze.
De studenten lieten zich niet meer zien.
De secretaris van de ondernemings
raad, Nol de Jong, had de applaudis
serende arbeiders 's morgens in de
kantine gezegd: „Het ligt niet aan ons
dat we hier in die rotkantine moeten
staan. Het ligt aan het beroerde be
leid dat hier wordt gevoerd".
Directeur Ir. J. Rhede van de Kloot
liet zich gisteren niet zien. Hij zat in
de Tweede Kamer. Zijn secretaris B. v.
d. Woord zei, dat de directie geen be
hoefte had het personeel toe te spreken
en gerust te stellen.
Tegen het eind van de middag nam
adjunct-directeur T. Martens de verkla
ringen ontvangt van de ondernemings
raad en vakbonden. Er werd in gezegd
dat de actie voorlopig tot vanochtend
zou duren. „Ik heb respect voor deze
gedisciplineerde actie. Ik dank u voor
deze hele dag", aldus de heer Martens.
Vanavond zullen de vertegenwoordi
gers van de landelijke metaalbonden
op een kadervergadering in Utrecht
verslag uitbrengen van de besprekin
gen met de raad van bestuur van de
VMF.
ROTTERDAM Een nieuwe ont
wikkeling op spoorweggebied begint
zich af te tekenen. In kleinere
plaatsen gaan de nieuwe spoorhal-
tes midden in de woonwijken de ou
de stations overvleugelen.
Vlaardingen is er een sprekend
voorbeeld van. De nieuwe halte
Vlaardingen-Oost verkocht vorig
jaar meer dan 340.000 kaartjes, het
oude Vlaardingen-Centrum maar
253.000. Het eens druk-beklante sta
tion Rotterdam-Zuid is gekelderd,
nadat de halte Lombardijen steeds
meer reizigers ging aantrekken.
Ook in ander opzicht hebben die
nieuwe haltes gevolgen. Een grote
restauratie als die van Den Haag
Hollandse Spoor heeft het na de
opening van Mariahoeve en de halte
Rijswijk zienderogen minder druk
gekregen.
Ook de lijn Roterdam-Hoek van
Holland krijgt een ander karakter.
Als in mei de dienstregeling Spoor
slag '70 ingaat, zal het een soort
metrolijn zijn geworden waarop tot
Maassluis een kwartierdienst wordt
gereden langs dan negen stations.
DEN HAAG Minister Roolvink en
staatssecretaris Kruisinga (Sociale Za
ken en Volksgezondheid) hebben het
oordeel van de Sociaal-Economische
Raad gevraagd over het advies van de
Ziekenfondsraad om de loongrens voor
de ziekenfondsverzekering per I janua
ri extra te verhogen tot 16.000 gul
den.
De beide bewindslieden hebben dit
aan de Tweede Kamer meegedeeld in
antwoord op schriftelijke vragen over
de ziekenfondsverzekering van de Ka
merleden Maenen (KVP), mej. Van
Leeuwen (AR) en De Boo (CH).
DEN BOSCH Mr. J. Pefjnenburg, officier van justitie in Den Bosch, heeft
de Eindhovense politie gelast een onderzoek in te stellen naar de oorzaak
van de coma waarin de heer F. Wejjers, een 41-jarige zakenman uit Aalst, is
geraakt.
De heer Weijers onderging maandag in het Eindhovense St. Josephzieken-
huis een hersenonderzoek. Bij de voorbereiding daarvan werd hem een spe
ciale vloeistof ingespoten om het röntgenbeeld beter zichtbaar te maken. Di
rect na de injectie, die in een ader werd gegeven, raakte de man in coma.
Hij verkeert daar nu nog in.
Het staat vast dat de man lucht in de ader heeft gekregen. Dit kón een do
delijke afloop hebben.
DEN HAAG. Minister Veringa (onderwijs) heeft gisteren beloofd de op
vattingen van de Tweede Kamer over de nota bestuurshervorming universitei
ten en hogescholen als bouwstenen te gebruiken voor een wetsontwerp daar
over. De minister zal daaruit een duidelijke keus doen. Hij was evenwel niet
bereid om nu al uitvoerig op de onlangs geuite kritiek van de Kamer in te
gaan. Sommige kritiek had hem verbaasd en zelfs teleurgesteld.
Hij vond het ook niet juist om aller
lei standpunten nu ln moties te vatten.
Dat leverde hem een felle interruptie
van de socialist Van Thljn op („Een
belachelijke procedure").
De nieuwe wet op het wetenschap
pelijk onderwijs moet er niet toe lei
den dat een faculteit of subfaculteit
wordt bestuurd door een algemene
vergadering, waarin elke persoon één
stem heeft en die juridisch als het
hoogste bestuursorgaan wordt be
schouwd, zo zei minister Veringa. Het
verschil tussen de geledingen behoort
tot de wezenlijke kenmerken van de
universiteit. Dat heeft weer onmiddel
lijke consequenties voor de universi
taire opbouw. Ook bleek het de minis
ter, dat een algemene vergadering niet
aan elementaire bestuurlijke eisen vol
doet
De nieuwe wet zou een beperkte
geldigheidsduur moeten hebben. Er
kunnen ervaringen mee worden opge
daan voor de latere, meer definitieve
regeling.
Over de experimenteermogelijkheden
binnen de verschillende studierichtin
gen, zei minister Veringa, dat ook in
de toekomst een uiteenlopende aanpak
moet blijven bestaan. Hij vond het
daarom onjuist als van bovenaf een ge
lijke organisatie-opbouw door wet of
algemene maatregel van bestuur zou
worden opgelegd. De minister ging uit
voerig in op de vragen uit de Kamer
waarom hij de nota bestuurshervor
ming onlangs al had ingediend. Hij had
eerst liever willen wachten op de re
sultaten van het universitair overleg.
Naderhand liet hij die houding varen,
dat aan verschillende universiteiten en
hogescholen de kans om door overleg
gemeenschappelijke oplossingen te be
reiken illusoir ging worden.
Er ontstond onrust, maar concrete
plannen kwamen niet ter tafel. Daar
om wilde de regering duidelijk maken,
dat er zeker wel fundamentele bereid
heid bestond om naar nieuwe oplossin
gen te zoeken".
Minister Veringa noemde de eis van
volledige autonomie (dat wil zeggen:
volledige zeggenschap over het wel en
wee van een universiteit) onjuist.
„Parlement en regering hebben een
taak bij het vinden van een nieuw pa
troon voor de bestuursvorm van uni
versiteiten en hogescholen. Anders zou
het betekenen, dat dit vraagstuk in vol
le omvang wordt geschoven op de
schouders van de universitaire ge
meenschap".
„Op het ogenblik is het zeer de
vraag of die gemenschap die last kan
dragen. Bovendien moeten ook andere
belangstellenden hun stem kunnen la
ten horen", aldus de minister.
Hij waarschuwde dat de universitei
ten in gevaar zijn als zij menen, dat
zij uitsluitend een laboratorium voor
maatschappijkritiek moeten zijn. Met
andere woorden: de universiteit kan
een gevaarlijk instrument worden als
zij zich aanpast aan beperkingen die
haar van buitenaf worden opgedron
gen.
De vrijheid van de universitaire do
cent moet altijd gehandhaafd blijven.
Zo goed als de wetenschapsman zijn
onderzoek naar zijn eigen persoonlijke
opvattingen moet kunnen uitvoeren, al
dus de minister.
ADVERTENTIE
AMSTERDAM Eén van de maat
regelen van Rijkwaterstaat tegen het
opdringen van de zoutgrens het op
hogen van de bodem van de Nieuwe
Maas blijkt een gunstig affect te
hebben.
Mr. F. M. A. Schokking, dijkgraaf
van Rijnland, vertelde gisteren op de
jaarvergadering van de Unie van wa
terschappen dat de zoutdrempel-in-aan-
leg een gunstige invloed heeft gehad op
de zoetwatervoorziening tijdens het
zoutgevaar dat de Rijn de afgelopen
weken opleverde.
Het effect van het ophogen van de
Nieuwe Maasbodem, een karwei dat in
1972 klaar zal zijn, werd tot voor kort
nogal in twijfel getrokken.
ADVERTENTIE