In gesprek met Sjaloom- voorvechter Piet Reckman worden Ter introductie TER OVERDENKING j^e, !Sfe/^/eu 'en De Sjaloom-groep is een uiterst militante groep - men hoeft maar eenmaal het blad Sjaloom of een van de vele Sjaloom-boekjes (oplage soms 60.000 exemplaren!) gelezen te hebben om dat volmondig te kunnen beamen. De wanden van het kantoor in Odijk spreken er trouwens ook van: de wereld ellende schreeuwt je als het ware van de muren tegen. Plus.de hartstoch telijke oproep om daar iets aan te doen, om daar als christenen iets aan te doen. Waarbij het helemaal onverschillig is tot welke kerk of geestesrich ting je behoort, want in die Sjaloom-groep hebben vele militante christenen zich verenigd. Waarschijnlijk heeft dat militante onze medewerker Rik Valkenburg bijzon der aangetrokken, want in zijn inmiddels befaamd geworden discussie interviews heeft hij zich altijd als een zeer strijdbaar man doen kennen. En zo is hij in contact gekomen met de heer P. Reckman, secretaris van de Sjaloom-beweging, een man die zijn niet geringe werk kracht als full-timer voor de Sjaloom-idealen heeft ingezet. Piet Reckman (41, afkomstig uit Zwolle) was oorspronkelijk onderwijzer, maar die periode heeft maar kort geduurd. Hij ging zich bezig houden met maatschappelijk jeugdwerk, deed veel voor de debiele jeugd (V.B.S. en speciale kampen, kwam zo in Den Haag terecht en werd daar lid van de Pleingroep (1955-1963), een beweging van rooms-katholieken die tot doel had de rooms-katholieke gemeenschap open te breken. Natuurlijk kwam men dusdoende in contact met groepen uit andere kerken die soortgelijke doorbraakdoeleinden nastreefden en zo is dan uiteindelijk Sjaloom ontstaan. Reckman was er bij, als een werker van het eerste uur. Nu is hij secre taris van de Sjaloom-beweging, een betaalde dagtaak. Sjaloom heeft zo een stuk of vier full-timers in dienst, die er overigens allen naar streven via bijbanen het geld weer terug te verdienen voor de Sja- loom-pot. De heer Reckman bijvoorbeeld is docent aan de sociale academie zijn honorarium stort hij vrijwillig terug in de Sjaloom-kas. De discussie tussen de heren Reckman en Valkenburg vindt men hieronder weergegeven. Ze is ge baseerd op een serie artikelen in het blad Sjaloom (en de reacties daarop) over de kerkelijke bezit tingen en of daarvan al dan niet een beter gebruik kan worden gemaakt dan nu het geval is. In het hieronder afgedrukte „Ter introductie" geven wij een samenvatting van die artikelen, omdat het discus sie-interview anders op sommige punten niette begrijpen is. Het geheel mag zonder meer als „onthul lend" betiteld worden. Haast gaat men zich afvragen of dit op een pagina Geestelijk Leven thuishoort dan wel op een militair-politieke pagina. Maar men oordele zelf dat is de bedoeling van Valken- burgs artikelen. Die Mij eren zal Ik eren maar die Mij versmaden zullen licht geacht worden I Sam. 2 30. Het stond er met Israël niet zo best voor in het Richterentijdperk. Ieder deed wat goed was in zijn eigen oog. Naar Gods woorden en wetten werd niet meer geleefd. Het volk van het verbond rekende niet meer met de God des verbonds, met de God van Abram, Izaak en Jacob. Wel waren er nog tekenen van Godsdienstig leven. Te Silo stond nog de tent der samen komst, de tabernakel. En in de tabernakel werd nog de openbare eredienst onder houden. Maar hoe? We ontmoetten daar de biddende Hanna die zelfs haar lofzang zingt. De oude priester Eli die als de mond Gods profetisch het woord tot Han na richt maar die verder van zijn ambte lijke bediening weinig terecht brengt en als Vader van zijn zonen Hofni en Pin- chas geweldig tekort schiet. Wat wij van Hofni en Pinchas, geroepen om dienaren Gods te zijn, in de Schrift le zen is verbijsterend en tekent ons de ver wording van Israëls volksbestaan. Ontluistering van de Heilige dingen. Van die dingen die bedoelden te zijn tot eer van Hem. Wie toekomt de lof en de eer en de aanbidding van al wat zich be weegt en leeft en is. Eli een slappe figuur van wien wij al leen maar lezen, hij lag en hij zat. Hij laat het maar gaan. Als zijn zonen zondig den door het heilige te verachten, heeft hij ze nog niet zuur aangezien. Geen ver maning, geen bestraffing. Geen zoeken van.de ere Gods. Dan komt een man Gods te Silo met een ernstige boodschap. Waaruit duidelijk wordt dat de Here het ernstig neemt met zijn woord en wet, dat Hij geëerd wil worden. Hij is het weerd dat men Hem eert en in zijn dienst zich geheel verteert. Het zal voor deze Godsman niet gemak kelijk geweest zijn aan het huis van Eli de Leviet de boodschap te brengen die u vindt in 1 Samuel 2 27-36. „Want die Mij eren zal Ik eren, maar die Mij versmaden zullen licht geacht worden". Het zoeken van eigen eer is een menselijk verschijn sel in de wereld. Helaas ook in de kerk. Wat staat ook daar het Ik centraal. Wat heb ik er aan? Wat doe ik er mee? Wat is tot mijn glorie. Er is maar een geweest die niet zijn eigen wil zijn eigen glorie zocht, maar alleen de wil en de eer zijns Vaders: Jezus de Middelaar Gods en der mensen. Die om de ere van zijn Vader te vermeerderen zich zelf heeft gegeven tot in de dood aan het kruis. Na in Gethséma- né, waar zijn zweet werd tot bloed, zeggen kon: „Niet Mijn wil, maar Uw wil ge schiede". Hij wilde de overtreders der wet, de zoekers van eigen eer, verlossen van de vloek der wet, hen maken tot on derdanen van het Godsrijk. En in de veel heid der onderdanen ligt de glorie van de Koning. Dat volk, verlost uit de macht der duisternis, evenals Israël verlost uit de macht van Egypte, is geroepen Hem te eren door onderwerping aan zijn ordon nantiën. Het „Heere wat wilt Gij dat ik doen zal?" mag wel hun dagelijks ge bed zijn, „Uw liefdedienst heeft mij nog nog nooit verdroten" hun betuiging. Die Hem eren zal Hij eren. Het is immers niet alleen: „Wij zien Jezus met eer en heer lijkheid gekroond". Maar ook, wij steken het hoofd om hoog en zullen d'eerkroon dragen door U, door U alleen om't eeuwig welbehagen". Wee echter de mens, ook de mens van de kerk, die hem versmaadt. Wee de mens die met hem, met zijn woord en wet niet meer rekent, die zijn Evangelie ver smaadt. De mens die op de grote zalig heid geen acht slaat. Zij zullen licht ge acht worden. Mené, mené tekel ufarsin - gewogen en te licht bevonden. Israëls' historie is hier commentaar. Hij die om de eer zijns vaders te zoeken het oor deel op zich nam. Hij komt om te oorde len de levende en de dooden. Leest nog maals 1 Samuel 2 en ook Matth. 25. Zo gij Zijn stem dan heden hoort gelooft zijn heil en troostrijk woord. Verharde u niet maar laat u leiden. Amerongen, Ds. C. v. Viegen. Het is begonnen in het mei-nummer van Sja loom toen secretaris Piet Reckman concludeerde dat het nu eens tijd werd dat de vernieuwing in het denken van de kerk een vernieuwing in de richting van mondiale verantwoordelijkheid zich ook zou moeten gaan uitstrekken tot de struc tuur en de inrichting van de kerken. „Er zit veel geld vast in het kerkgebouw zelf of in de diakonie of charitas", zo stelde hij. „Be ziet men een jaarrekening van een plaatselijke kerk dan blijkt vrijwel alle geld op te gaan aan interne kerkelijke, stoffelijke en liturgische voor zieningen. Heel het financieringspatroon is nog van vóór de nieuwe theologische ontdekkingen. Daarin nu zal verandering moeten komen. Er is wel geld, veel geld zelfs, maar het zit vast. Het wordt be steed aan zaken, die theologisch of sociaal (bij voorbeeld door de bijstandswet) achterhaald zijn". En met gloed en verve vertelt Reckman dan hoe het allemaal zal moeten: verkoop van kerken, van kloosters, van landerijen dat geld vrij maken voor de „nieuwe taken" van de kerk. In het juli-nummer kwamen de reacties. Dr. W. Goddijn, secretaris van het pastoraal concilie zette met veel voorbeelden uiteen dat het allemaal een voudiger lijkt dan het is. Oecumenische kerkge bouwen met gebruik door meer kerkgenootschap pen, blijken meestal duurder te zijn dan twee kerken apart. De huidige studieconcentratie in de rooms-katholieke opleiding blijkt duurder dan de vele afzonderlijke grootseminaries van vroeger. Zijn conclusie: de leek in kerkelijke financiën wordt al spoedig van zijn naïeve veronderstellingen af geholpen als hij wil luisteren naar de specialisten op dit terrein. Een andere reactie komt van de hervormde jeugdpredikant ds. G. Prast. Hij is eveneens voor stander van een hervorming der kerkstructuren en doet daarover vrij schokkende voorstellen. „Maar vindt hij zolang er geen nieuwe structuur komt, moet je niet mieren over de centjes. Dan kun je nog beter een paar procentjes van de we kelijkse voetbalpool in de wacht proberen te sle pen". Door dit alles geprikkeld, komt Reckman in het augustus-nummer van Sjaloom pas goed los. Hij waagt zich aan een schatting van het totaal-ver mogen van de kerken in Nederland, naar zijn zeg gen gebaseerd op betrouwbare gegevens en bron nen en hij komt dan tot het opzienbarende be drag van vijf tot zeven miljard gulden. Bij zijn berekening gaat hij ervan uit dat ons land zo'n 10.000 gemeenten en parochies rijk is. Dat betekent: Aan gezamenlijk grondbezit een bedrag van eeneneenkwart miljard, ervan uitgaande dat tenminste 5000 gemeenten elk tenminste 5 hecta ren grond bezitten, bij een verkoopwaarde van ge middeld f 50.000 per hectare. Aan beleggingen tezamen een half miljard (elke gemeente gemiddeld f 50.000). Aan gebouwen, kerken en pastorieën bezit ten de kerken gezamenlijk een waarde van omstreeks 2 miljard gulden (de waarde van het seminarie Rijsenburg wordt door Reckmange- schat op 40 miljoen). Aan een schatting over de waarde der lande lijke fondsen die de kerken zouden bezitten waagt Reckman zich niet, maar naar zijn oordeel gaat het hier om „omvangrijke kapitalen". Afijn, alles bij elkaar komt hij tot zijn miljar denbedrag. Daarnaast maakt hij dan een schat ting van de lopende kerkelijke uitgaven (salaris sen, onderhoud kerkgebouw, liturgie en pastora le taken) waarbij hij komt tot een jaarbedrag van 500 miljoen gulden het jaarbudget van de Verenigde Naties, zo schrijft hij er bij. Nu is het ook weer niet zo, dat Sjaloom (en nu zijn we in het september-nummer aangeland, dat dus verscheen ten tijde van de Vredesweek van het Interkerkelijk Vredesberaad) het groot ste deel van dat vermogen claimt voor de doel einden die hij noodzakelijk acht. Reckman legt, op grond van verschillende kerkelijke uitspraken en op grond van de enorme noden in de „derde wereld" de kerkqp als het ware een voorlopige aanslag op van *00 miljoen gulden. Wie denkt dat die 300 miljoen besteed moet worden aan ont wikkelingshulp in de gebruikelijke betekenis van het woord, komt bedrogen uit. Dit is het verdeel schema van Sjaloom: Honderd miljoen via de Organisatie vooor Afri kaanse Eenheid te Dar es Salam te besteden aan steun voor de bevrijdingsbewegingen in Rho desia, de Republiek Zuid-Afrika, Mozambi que. Namibia, Angola en Guinea-Bissau. Honderd miljoen via de Organisatie van Latijns- Amenxaanse Solidariteitsbewegingen (OLAS te Havanna) en via de radicale vakbeweging te be steden aan de revolutionaire bewegingen in Mid den- en Zuid-Amerika. Vijftig miljoen als steun aan het nationaal bevrijdingsfront voor Zuid-Vietnam. Vijf en veertig miljoen voor de Verenigde Na ties als bijdrage in het tekort van f 150 mil joen. Vijf miljoen ten behoeve van kosmopolitische bewegingen en actiegroepen in eigen land, waar onder twee miljoen voor aanstelling, opleiding en training van kosmopolitische plaatselijke werkers. Bovendien moet er een reserve blijven van zo'n anderhalf miljoen om te kunnen protesteren of ur gente acties te kunnen voeren. Daarnaast claimt Reckman 2 pet van de lo pende jaarrekeningen van de kerken (10 mil joen) om de kosmopolitische actiegroepen en be wegingen in eigen land te steunen „zonder hun autonomie en creativiteit aan te tasten". Zoals men ziet: discussiestof genoeg voor Rik Valkenburg. DE AARDSE SCHATTEN DER KERK EN DE SJALOOM-REVOLUTIE De gelden die u claimde van het ker kelijk vermogen wilt u hoofdzakelijk ge bruiken voor revolutionaire bewegingen. Heeft revolutie bestaansrecht?... De revolutie ontleent haar recht aan het feit dat er door uitbuiting en onder drukking geweld wordt bedreven door de heersende klasse, waardoor de menselijke waardigheid in het gedrang komt. Dit hoeft niet „genomen" te worden. Dus geweld met geweld beantwoor den? Ik ben niet voor geweld, maar ik heb makkelijk praten. Ik ben goed doorvoed. Mijn situatie is dus niet geschikt om hier over een oordeel uit te spreken. Door het steunen van revolutionaire be wegingen aanvaardt u toch wel de conse quentie dat mede door uw toedoen geweld bedreven kan worden -t Dat geef ik toe, en ik aanvaard die verantwoordelijkheid. Geweld schijnt of blijkt soms noodzakelijk te zijn. Het is na tuurlijk wel zo, dat de actie of beweging die door ons gesteund zou worden, in eer ste instantie zelf primair verantwoorde lijk is voor wat zij met onze steun gaat doen. Wij kunnen dat van hieruit niet overzien en zijn dus moreel niet in elk opzicht verantwoordelijk. Er moet nu een maal geholpen worden, dat is een hoogst urgente zaak. Is de bijbel uw inspiratiebron? Voor mij persoonlijk is de bijbel een zeer belangrijke bron van inspiratie, maar zij is niet de enige bron. Ten on rechte heeft de kerk de bijbelse canon vastgesteld. De inspiratie gaat namelijk door. Ook Camera Torres zijn voor mij inspiratiebronnen. Zonder de bijbel Kan dit dus ook. Als voor u de bijbel dus een zeer be langrijke plaats inneemt, mag de vraag gesteld worden of revolutie vanuit bijbels standpunt aanvaardbaar geacht mag wor den? Ik geloof dat geloven een voortdurende omwenteling is. Is evolutie niet beter dan revolutie? Ik aanvaard de revolutie als een nood zakelijk kwaad. Ik heb toch al zoveel „vuile handen" gemaakt door deel te heb ben aan onze consumptie-staat (al wat ik méér heb dan zij daarginds, moest ik eigenlijk afwijzen), dat er toch wel spra ke is van een zekere hypocrisie als ik ten aanzien van de revolutie plotseling „scho ne" handen zou willen hebben en houden. Overigens, zoveel revolutie in zuiver militaire zin - (China, Cuba) is er nu eigenlijk ook weer niet. Voor we verder discussiëren, ter oriën tatie en met uw goedvinden, enkele per soonlijke vragen: Is de bijbel uniek de bron van uw geloof? (Aarzelend) Nee. eh, dat niet Vindt u de koran even belangrijk? Nee, dat ook niet. Wat is het moeilijk om dat nu precies te zeggen. Bent u een syncretist? (zelfde aarzeling) Nee, ehook niet. De bijbel is misschien toch wel primair voor mij, maar ik vind dat zij door de kerk teveel uit haar verband gerukt is. Losgemaakt van de Oosterse denkwijze. Men vergeestelijkt de bijbel teveel. Er zijn wel perspectieven, maar die kun je niet zo apart zetten. Vindt u dat u in dienst staat van God?... Ik hoop van wel. Maar dienst aan God bestaat niet, tenzij aan de medemens. Gelooft u dan niet in een persoonlijke God? Ik ontdek God steeds opnieuw in de mens. Hij is in ons en rondom ons, maar niet boven ons. Je kunt Hem niet aan- of toespreken. U bidt dus nooit? Ik bid wel, maar mijn gebed is een soort boemerang, het keert tot mezelf te rug en ik geloof dat dat functie heeft! Bidden heeft alleen zin, als je zelf mee helpt aan de verhoring en aan de oplos sing. U adresseert uw gebed dus niet? God is geen apart persoon, nee. Misschien bent u pantheïst? Ik ontdek God alleen in redelijke we zens en niet in alle dingen, zoals de pan theïst dat doet. Niettemin, het is moeilijk dit alles precies te omschrijven. Het grijpt soms een beetje in elkaar. Men zou kunnen zeggen dat ik mijn werk uitslui- tend verricht uit medemenselijkheid, maar als een theoloog me dat vroeg, zou ik dat niet zomaar toegeven. Er gaat zo veel aan vooraf. Er zit ook een stuk reli gie in. U vindt dat de gemeente een Exodus- gemeente moet zijn en „gebiedt" de ge meente zo snel mogelijk op te marcheren. Is dat juist ten aanzien van de zieken, zwakken en bejaarden? Moet dan de gemeente, zoals zij gead ministreerd is, de maat bepalen? Waar blijven we dan? De oorspronkelijke Exodus van Egypte naar Palestina ging ook zo vlot niet... Toegegeven! Maar er moet toch vaart in zitten. Zij die door onderzoek tot inzicht komen, moeten voortdurend werkzaam zijn. Remmen zijn er al genoeg en deze dingen samen zorgen dan wel voor de no dige spanning. Moet de gemeente alleen maar extro vert zjjn? Speelt ook het introverte geen rol, bv. het stichten en laten voortbe staan van christelijke gemeentes? Het is Jezus' bedoeling niet geweest om instituten te stichten, maar het ging Hem om het Rijk, om het heil. Het Rijk van Sjaloom zeggen wij. Jezus Messias stond in de Joodse traditie en kende de onderscheiding hemel/aarde, zoals wij die kennen, nieL U schreef over het vermogen van de kerken en noemde het bedrag van 6 k 7 miljard gulden en u zou oude gebouwen etc. willen verkopen. Zouden de prijzen niet kelderen bij een zo groot aanbod?... Ja, daarom zou ik het ook zeer slim doen met overleg. Overigens is nu reeds gebleken dat het totaal kerkelijk vermogen nog groter is dan genoemd be drag. Alleen de verkoopwaarde van de grond zal aanmerkelijk lager zijn dan on ze schattingen. Maar.de dode fondsen zul len véél groter zijn. Wat wij willen is dit: a. Geef de exacte gegevens eens ter in zage. b. Dan gaan wij kijken of het gerecht vaardigd is dat vermogen zo te behe ren. Goddijn heeft toch al aangetoond dat vele grootseminaries en aparte kerken goedkoper zijn dan de moderne studie concentraties en oecumenische kerkge bouwen. Tevens dat de prijs voor oude ge bouwen bitter tegenvalt? De meeste opmerkingen van dr. God dijn zijn intense flauwekul. Al zou men 10.000 geestelijken het dubbele gaan uitke ren, dan maakt dat nog niets uit. En dat men op de Carnegielaan geen geld heeft, wil ik ook nog wel geloven, maar er zijn talloze landerijen waar verder niemand iets over heeft te zeggen. Hoe en waar en door wie worden die beheerd? En de op brengst van wat men momenteel aan oude kerken verkoopt wordt gelijk weer gestoken in nieuwe kerkgebouwen. Ik vind dat beslist niet nodig. Maar u leeft in een democratisch land. Anderen vinden het verrijzen van nieuwe kerkgebouwen wèl nodig. Wilt u de kerk gebouwen wegwerken? Nee, meneer Valkenburg, het is onjuist te beweren dat wij alle kerken willen weg hebben. Maar wat te zeggen van het on economisch gebruik van talloze dure kerkgebouwen, die, zeg maar een 3 tot 6 Uur per volle week gebruikt worden0 Daar verzetten wij ons tegen! Heeft u een alternatief?... Jazeker! a. De huisgemeente. Wat een kostenbesparing van onnodige investerin gen. b. Dan het inhuren van ruimten, c. Bestaande kerkgebouwen op andere wijze exploitabel maken (gemeenschaps-ruim- ten). d. Het gezamenlijk gebruik maken van één kerkgebouw, op diverse tijden dan maar desnoods. Gaat het u primair om het vrijmaken van een hoop geld Nee. Primair is, dat een Exodus-groep met zoveel onroerend goed niet vooruit kan komen. De Joden mochten door de woestijn ook niet zoveel meenemen. De structuurverandering is primair. Daar gaat het in eerste instantie eigenlijk om. Dat schreef ds. Prast ook in zijn reac tie op uw artikel, maar u bestreed dit door te stellen dat de centjes wel degelijk eerst aan de beurt kwamen. Dat herinner ik me. Inderdaad heb ik me daarin misschien niet duidelijk ge noeg uitgedrukt, geloof ik achteraf. Ik wilde aantonen dat iuist door het „mie ren" over de centjes, waardoor we bii de kerken aandringen op iets wat eigenlijk nog niet kan, zij gedwongen worden aan te tonen waarom het niet kan, om op de ze wijze de bestaande structuur bloot te leggen in haar onaanvaardbaarheid, en ze tot in de kern te bestrijden en van daar uit te vernieuwen. En daarover zei ds. Prast m.i. zeer zinnige dingen! Bedrijft u ontwikkelingshulp geheel vanuit de medemenselijkheid? Speelt mis sie of zending (Het brengen van de heils boodschap als vergeving en verlossing van zonden) geen enkele rol? Het gaat ons om het brengen van ge rechtigheid. Sociale gerechtigheid, ónder alle volken. Dat is ook een opdracht. Voor ons is het de opdracht! De oude kerkelij ke heilsboodschap in de zin als u die be doelt, nee, daar zie ik zo zonder meer geen „heil" in. Het 'gaat wèl om de bood schap van sociale gerechtigheid. Maar die moet metterdaad gebracht worden. Dat leerde Jezus ook In Sjaloom verwijst u naar de parabel van de man die om brood vraagt (Luc. 11 5). Als u deze gelijkenis nader be schouwt blijkt dat hierin niet het BROOD, maar de VERHORING centraal staat. Je zus wil aantonen dat God, Zijn Vader, al tijd bereid is naar ons aanhoudend gebed te luisteren. Jezus concludeert dan ook in dat verband: Bidt, en u zal gegeven wor den. Is uw exegese er dan niet naast? Waar het wezenlijk om blijft gaan is dat God altijd dwars door de structuren heenbreekt en zich niet laat inkapselen. Gpd kiest adres bij de door Jezus aange duide mensen. Bidt maar tot de mensen, dan zal God zeker verhoren, want God is in die mensen, en die mensen zijn God! De hongerenden of de vrienden van hen moeten dus blijven aanhouden in het vra gen om brood. Dat zal verhoring vinden U bent wei consequent, maar de bijbel se exegese lijkt het mij zeker niet te zijn Jezus geeft namelijk wel de opdracht: Geeft gij hun te eten!..., maar tegelijk verwijt hij de schare dat zij hem alleen maar volgt om de spijze die vergaat, maar dat zij hem, die het WARE BROOD uit de hemel is, verwerpt!... Inderdaad leeft een mens niet bij brood alleen. Haar het eerste: „Geeft gij hun te eten!" spreekt Jezus tot zijn DIS CIPELEN en dat andere sprak hij tot de SCHARE, die hij tot hogere waarden wil de inspireren. Tot iemand die dus con creet in God en Jezus gelooft, zoals de kerk zegt dat zij doet, zeg ik dan weer: „Geef jouw brood dan maar weg, jij hecht blijkbaar geen waarde aan het brood dat vergaat en tevens is het de op dracht van je Heer!" U blijft dus de missie en de zending al leen zien in het sociale vlak? Ja. Maar dan in de dimensie van het tweede, grote gebod dat Jezus gaf: Je naaste lief te hebben als je zelf. Het gaat om medemenselijkheid in de diepe zin van het woord. Sjaloom ziet het allemaal nogal inter nationaal en mondiaal, wordt daarbij het kleine en geringe in onze onmiddellijke le venssfeer niet tekort gedaan? Ik moet direct toegeven dat dat gevaar er in zit. Maar de mondiale gerechtig- heidszaken hebben door de intensiteit van de nood prioriteit. Echter, wij vertalen dit terug r.aar de situatie van hier. Wij drin gen ook aan op sociale gerechtigheid in ons eigen land. Daar komen ook groepe ringen voor die voor steun in aanmerking komen. Omdat velen alleen maar aan zichzelf denken is het hard nodig dat Sja loom mondiale gerechtigheid eist. Werkt het niet frusterend, al dat geha mer op de wereldnood, terwijl we er maar zo weinig aan doen kunnen? Soms wel ja. Daarom ben ik blij dat we in een groep zitten. Anders houd je het niet vol. Is het niet wat pretentieus van een groepje" als „Sjaloom" om MONDIAL* gerechtigheid te prediken? Ja. Daar kun je nachten van wakkt iggen. Maar je kunt er niet van af. Heeft demonstreren en provoceren it dit verband zin? Als je in zo'n optocht meeloopt betwij fel je vaak de zin ervan. Maar als je de rede van president Nixon even goed door leest, dan bemerk je dat die toch al aan merkelijk verschilde met die van John son. Ik geloof dus toch in de macht van de mensen. Al dat geattendeer heeft toch iets uitgehaald. En wat zegt u over de „Damsla- pers"? Laat ze maar. Ik zal het zelf niet doen, maar ik vind het zo getuigen van autori teitszin om direct te willen ingrijpen. Ach, na een buitje lost het zich vanzelf wel op. Zou u dit ook zeggen als door het mo nument dat steeds bevuild' wordt ook uw vader herdacht werd als een gevalle ne? Ik vond het terecht wat Roel van Duyn in de gemeenteraad van Amsterdam heeft opgemerkt: Wat hebben wij in Indonesië onze handen vuil gemaakt (al zou ik me toen misschien ook wel gemeld hebben als vrijwilliger, als ik de leeftijd had ge had). Als ik u vraag: Aan welke kant bent u geneigd te gaan staan, aan die van de provo's of die van de politie? (lachend) Van de provo's, ja! Is de claim op het vermogen van de kerken ook niet hierin onrechtvaardig dat kerkmensen toch al veel „lasten" hebben t« dragen en verder dat zij niet rijp zijn voor herstructurering en toch gerust waarde mogen hechten aan de traditie. Acht u de traditie waardeloos? In de traditie zie ik een soort estafette beweging. Estafette is voortgaan! Niet achteruitgaan. Mao Tse Tung wil een per manente staat van verandering. Zo zie ik het ook met structuren. Gaan met het badwater niet veel kin deren de goot in? Dat gevaar bestaat zeer zeker. We moeten de mensen oproepen dat zoveel mogelijk te voorkomen! Vindt u een herstructurering op seksueel gebied ook noodzakelijk? Ik zie daartoe een sterke noodzaak, maar het zal tegelijk moeten uitzuiveren! Het wordt me soms wel wat te gortig. Vooralsnog zie ik het gezin bij de gratie van een zekere trouw aan elkaar. Een es sentiële zaak voor de samenleving. Wel wens ik uitbreiding van de echtschei dingsgronden. Wil Sjaloom ook een graantje meepik ken van uw claim op het kerkelijk vermo gen? Ja, inderdaad. Ik vind dat we er recht op hebben. Ook vanuit de gedachtengang van de kerken die kritiek op ons hebben. Er moet ruimte voor kritiek zijn. Ook fi nanciële. Vindt u de salarissen van de kerkelijke geestelijkheid te hoog? O nee, beslist niet. Integendeel. Met name de secundaire voorwaarden zijn niet hoog. En als het niet te vrijpostig is, uw eigen inkomen, kunt u op ander terrein meer verdienen? Ja. Het klinkt misschien arrogant, maar dat is vrij zeker het geval. Maar wij aanvaarden dit op basis van vrijwil ligheid. En we hoeven echt geen honger te lijden. Het valt nog wel mee. Sjaloom heeft apagè-vieringen, zit daar iets bevindelijks in? -- Je wilt elkaar aanspreken op je, zoals de Duitsers zeggen, „Verheissung", waar toe je geroepen bent. Een apagè-viering is openbaar. Sommige deelnemers blijken wel eens zeer teleurgesteld door het ont breken van een mystieke ervaring (bevin ding), maar mij doet het wel wat! Ik heb dan ook andere verwachtingen. Het geeft je wat pep! Heeft u nog een slotopmerking?... Het gaat er Sjaloom om, de grote din gen waar het om gaat (gerechtigheid en vrede) te vertalen in kleine gestalten. Bij de kruidenier neem ik bv. een beslissing van belang voor de wereldhandel door er in plaats van bietsuiker, rietsuiker te ko pen. De machteloosheidsgevoelens worden daardoor doorbroken. Het heeft resultaat! We willen zo doorgaan! De actie slaagt tot nog toe voortreffelijk. We wachten op de cijfers van het eind van het jaar. Af en toe hebben we een topgesprek met hoge functionarissen uit de bietsuiker-in dustrieën en de topmensen van de land bouworganisaties. Invoerrechten, projec ties worden geattaqueerd, in discussie ge steld. Het gaat er dan wel eens fel aan toe, maar het doel moet nu eenmaal voor ogen gehouden worden: Medemenselijk heid bedrijven aan hen die onze steun zo hard nodig hebben.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 17