SINTERKLAAS WAS EENS EEN RIJKE JONGEMAN DIE OOK NU HET GEVEN NOG NIET LATEN KAN fï Zelfs Rusland in de ban van de goedheilig man 3 ffiJjo flficLo fl*£Lo flMio flftilio [jfiTo ffiLtio De vrijer De schoen Bisschop van Myra Kindervriend Concilie van Myra Koek of gard Aanpassingsmotief Recapitulatie Kik jaar opnieuw brengt Sint-Nico- laas grote vreugde op onze scholen en in onze gezinnen. En dat beleven we niet alleen in Nederland, want Sinterklaas krijgt heel Europa in zijn ban. Zelfs in Rusland is onze 5 decem- ber-bisschop de nationale heilige fi guur. Overal gaan kasten open en wordt het gewaad van St.-Nicolaas weer te voorschijn gehaald met al de attributen. En is de vreugde dan al niet begonnen als alles voor het feest in gereedheid wordt gebracht? Waar Hollanders 5 december ook zjjn, ver geten doen zij Sinterklaas niet gauw. Zie de maan schijnt door de bomen, makkers staakt uw wild geraas, het heerlijk avondje is gekomen, het avondje van Sinterklaas. In 1952 was de „Johan van Oldenbar- nevelt" niet ruim duizend emigran ten aan boord op 5 december in de Indische Oceaan. Dr. Hogenberk, die namens de directie van de „Maat schappij-Nederland" een inspectie reis maakte, werd in een sloep in volle zee gezet. Wat een vreugdevolle dei ning kwam onder de gehele bevol king van dat schip toen aangekon digd werd dat Sint-Nicolaas was aan gekomen en binnen enkele ogenblik ken aan boord zou komen. Het was dan ook de moeite waard om zo in volle zee Sinterklaas te vieren. Zwarte Piet deelde met gulle hand de ge schenken uit aan de kinderen, er werd er niet één overgeslagen. Die kinderen van toen zijn nu vol wassen, maar dat feest op zee herin neren zij zich nog best. Waar er Hol landers op 5 december bij elkaar wa ren, was Sint-Nicolaas in gedachten Hoog in de bergen van Victoria, waai enorme irrigatie-werken werden uit gevoerd, werd in de barakken Sint- Nicolaas gevierd als Europeanen bij elkaar waren. Als de kalender op 5 december staat in en buiten het va derland, dan is er iets bijzonders aan de hand. De speelse gezelligheid die zich rondom de goede, heilige man in stad en land voltrekt, laat zich in woorden moeilijk tot uiting brengen. Men moet die beleven. En waar onze „Graafschapbode" bezorgd wordt tot in de meest afgelegen buurtschappen, daar wordt de vreugde van Sint-Nico laas beleefd. Daarom blijft het een boeiende zaak zich nog weer eens te verdiepen in hetgeen historie en legen de over Sint-Nicolaas te vertellen hebben. Sint-Nicolaas werd niet in Spanje geboren, waar hy nooit een voet heeft gezet, maar in de Zuid-West-hoek van Turkye, in een gebied met een sub-tropisch klimaat, dat de Turkse Rivièra wordt genoemd. Onze heilige beminde dan ook de warmte. In Amerika, het land van onbegrensde mogelijkheden laat men „Santa Claus" in de verbeelding wel uit de ijzige poolstreken per rendierslede aankomen om hem, na van zijn gulle goedheid volop genoten te hebben, weer daarheen te laten vertrekken. Wij moeten by de historie beginnen als wij de legende een goede kans willen geven. In de Bijbel wordt in Handelingen 21 1 de geboorteplaats van onze Sint genoemd. Patara was in Paulus' dagen een belangrijke havenplaats. Van Milete kwam deze apostel via het byzonder mooie eiland Rhodes naar Patara om daar een schip naar Phoenicië te vinden. Twee-en-een-halve eeuw later kon men in de buurt van de haven een goed ge klede jongeman zien lopen, die huiselijk van aard, het reizen en trekken niet in zijn bloed had. Maar belangstelling voor zijn medemens karakteriseerde hem al vroeg. Hy had in alle een voud God en Zyn naaste lief. Maar volgens de legende was hy allerminst een saaie Piet. Zijn opgewekt karakter bracht mee, dat hy van grappen hield. Na het sterven van zyn ouders bleef hy alleen achter met de verantwoordelijkheid een groot ver mogen goed te beheren. We kunnen ons Nicolaas in zyn welver zorgd huis goed voorstellen als wij in het oog houden dat het zijn uitgesproken verlangen was andere mensen met zyn geld gelukkig te maken. Maar alleen in het geheim wilde hy wel doener zyn. Het gebruik een vrijer van speculaas aan iemand op 5 december te geven, laat zich verklaren uit een bekend verhaal uit Nico laas tyd in Patara. Daar woonde een edelman, die zyn vrouw verloren had en achtergebleven was met drie byzonder knappe dochters, die als slavinnen verkocht moesten worden om de hoog opgelopen schulden aan de kant te krygen. Nicolaas maakte zich over dit gezin ernstig ongerust en besloot in stilte te helpen. Hy koos daarvoor een decemberavond uit. Op zyn tenen liep hy de verwaarloosde tuin van de edelman binnen om juist te kunnen zien hoe de ongelukkige edelman met tranen in de ogen aan het bidden was, dat er toch uitkomst zou komen voor zijn dochters, die binnenkort een moeilijk bestaan tegemoet Door de eeuwen met het volksgeloof verweven, speelde sint zijn rol in 't leven, Daarvan getuigt bijvoorbeeld deze gevelsteen, (In Amsterdam vindt u er daarvan trouwens meer dan een), die ons doet herinneren aan de legende der drie kinderen. moesten gaan. Nicolaas was by dit gezicht zo ontroerd dat hjj aanstonds een beurs met goudstukken van onder zyn mantel te voorschijn haalde en die precies voor de voeten van de verslagen edelman wierp. Zonder opgemerkt te zijn kwam hy weer thuis. Maar voldaan was hy niet. Want er waren drie dochters die vry gekocht moesten worden van de slavernij, terwijl zy tevens een uitzet voor een huwelijk nodig hadden. Daarom herhaalde hy in de komende decemberavonden zijn bezoek op dezelfde wy- ze als de eerste maal. Maar het mocht de derde avond nog zo donker zijn, de edelman was op zyn hoede en vast besloten te weten te komen wie de weldoener was. En succes had hy, want Nicolaas liet een stukje van zyn mouw by het tralievenster achter en zijn huishoudster, die graag goed sprak van haar heer, verklapte het geheim. Maar in elk geval konden de knappe dochters in het huwelyk treden. Een variatie op bovengenoemd verhaal laat zien waar het aar dige gebruik vandaan komt dat 'kinderen en ook wel oudere mensen hun schoen klaar zetten om geschenken te ontvangen. Volgens deze lezing zou Nicolaas de meisjes geholpen hebben door gouden appels in hun schoentjes te leggen, waardoor zy in staat waren de schulden van hun vader te betalen en aan een huwelyk te gaan denken. Nog op betrekkelijk jonge leeftijd verhuisde Nicolaas naar Myra in de buurt van zijn geboorteplaats gelegen. Hij deed dit waarschijnlijk om meer meditatief te kunnen leven, want Myra had een bisschopszetel en er woonden nogal wat theologen. Dat hy zich terugtrok in een klooster wijst duidelijk in deze rich ting. Toen hy de eerste morgen na zijn aankomst al vroeg in de morgen naar de kerk ging, die het dichtst bij was, gebeurde er iets dat een grote verandering in zijn leven bracht. Myra had haar bisschop door de dood verloren, maar kon moeilyk aan een opvolger komen, doordat verschillende kandidaten op zich zelf stemden. Op advies van een wijs man, die ruzie graag bui ten de kerk hield, werd besloten dat het „kiescollege" 's mor gens vroeg in de kerk aanwezig zou zijn, om te zien, wie de eerste kerkganger zou zyn. Die zou als door God aangewezen worden beschouwd om bisschop te worden. En wie kwam die morgen het eerst de kerk van Myra binnen? Nicolaas, van Patara juist overgekomen, wiens goede naam in Myra al lang bekend was. Wie thuis is in de kerkgeschiedenis weet dat bis schoppen soms verrassenderwijze gekozen werden. Denk maar aan Ambrosius van Milaan. Maar van de keuze van Sint-Nico laas heeft niemand ooit spijt gehad. Integendeel. Hij stond voor het welzijn van de kerk. Aan een rots in de branding deed hy denken, toen keizer Diocletianus in 303 zijn edict uitvaardigde, dat de kerken van de christenen gesloopt en bisschopsambten moesten worden opgeruimd. Geen wonder, dat de keizer hem als een buitengewoon staatsgevaarlijk man in de gevangenis deed werpen. In 305 werden de gebeden van duizenden verhoord. Diocletianus kwam weg en Sint-Nicolaas terug in Myra. Onze Sint had de moeilijke gevangenisperiode doorstaan en daar zou zyn medemens ook van profiteren. Toen hij hoorde, dat drie officieren ter dood zouden worden gebracht, omdat zy de Christen-keizer Constantyn naar het leven zouden hebben ge staan, liep hy wat hy lopen kon om nog voor de executie in het openluchttheater te zyn om het leven van de edelen (die onschul dig waren) door zyn persoonlijke voorspraak te redden. En hy kwam nog op tyd. De drie officieren werden in hun eer hersteld en brachten later een byzonder mooi exemplaar van het Nieuwe Testament als persoonlijk geschenk uit dankbaarheid van de keizer by onze heilige. Het kreeg een ereplaats in de kerk in Myra. Dit verhaal dat stellig op waarheid berust heeft in veel latere tyd door een vergissing de weg gebaand voor het kinder vriend-motief in verband met Sint-Nicolaas. Luister! In Su- cevitsa is het beroemde fresco te zien, waarop de drie onschul dig veroordeelde officieren, in een kleine, militaire gevangenis- töïen de handen uitstrekken naar een mand broden, die Sint- Nicolaas uitreikt. Naar de gewoonte bij de vroeg-Christelyke kunst was de Sint groot uitgebeeld, waardoor de officieren veel kleiner leken. In de loop der legende werden de officieren Jcinderen en werd het torentje een kuip. Alleen Sint-Nicolaas bleef rechtop staan, levensgroot. En zo was de weg gebaand voor het verhaal van de drie kinderen, waarvan pasteitjes ge maakt moest worden, maar die door Sint-Nicolaas gered wer den. Door een gelukkige vergissing werd de Sint als vriend van het kind geïntroduceerd. In 325 riep Keizer Constantyn de Grote een kerkconcilie byeen in zyn zomerpaleis in Nicea aan de Zee van Marmora. De grond- belydenis van de kerk ten opzichte van de Here Jezus Christus werd daar aan de orde gesteld door bisschoppen, die de tekenen van de vervolgingen duidelijk zichtbaar droegen. Nicolaas, bis schop van Myra, zal niet ontbroken hebben. Hij stond voor de zaak van zijn Heer, wie hij in woord en daad beleed. De man die van grappen hield, kon ernstig zijn. Wie ernstig is, kan zich humor veroorloven. Zeer opmerkelijk is dat de legendevorming met dit concilie in verband staat. We zullen een keus maken uit de variaties die er hieromtrent bestaan. kaakslag uitgedeeld, om welke reden hem het Evangelie-boek en zyn bisschoppelijke waardigheidstekenen werden ontnomen. Maria bracht hem 's nachts zyn Evangelie-bo^k terug en in ge zelschap van bisschop Nicolaas retourneerden twee engelen staf en myter. Het bezweren van ruzies is volgens deze lezing een zeer oud Sint-NicoUasmotief. Geboren en opgegroeid in een havenstad voelde onze Sint veel voor mensen van de zee, die zo vaak met stormen te kampen hebben. De zee was meermalen vijand nummer één. Achter ruwe gebaren zag Sint-Nicolaas bij zijn zeemensen vaak een goed, een groot hart schuil gaan. En hy hielp hen zoveel hij kon. Was het een wonder, dat hy de beschermheilige van de zeelieden en binnenvaartschippers werd? En hebben de zeelie den zijn naam niet in tal van landen van Europa bekend ge maakt? Want Nicolaas werd reeds sinds de negende eeuw in het westen vereerd. Keizer Justinianus, die van 527565 regeerde, was de eerste, die in Constantinopel een kerk bouw de, waaraan de naam van Nicolaas verbonden werd. Toen de Mohammedanen in de elfde eeuw het Oost-Romeinse rijk en dus ook Myra veroverden, waar de heilige Nicolaas in de kathe draal begraven was, hebben in 1078 koopvaardijvaarders uit Bard in Italië zijn gebeente geroofd en naar hun woonplaats overgebracht, waar vervolgens de Sint-Nicolaaskerk verrees. In de loop der tijden kregen bijkans alle havensteden aan de West- en Noordeuropese kust een kerk, die aan Sint-Nicolaas gewijd was. In Holland werden er in de 13de eeuw drie-en- twintig van deze kerken geregistreerd. Groningen, vanouds een schippersplaats, moet hier genoemd worden en niet onvermeld mag blijven, dat de oude kerk in Amsterdam oorspronkelijk ook aan onze Sint was gewyd. Utrecht, Edam en Kampen staan ook in de rij. Het motief van schietspatroon laat zich tot de tyd dat Nicolaas leefde, herleiden, zoals wij reeds zagen. Maar een duidelijk voorbeeld, op legendarische wijze versierd, mag onze lezers niet worden onthouden. Tijdens een zware hon gersnood in Myra kwam een korenschip op weg naar Constan tinopel daar voor anker liggen. Onze bisschop verzocht de schipper zo dringend mogelijk een deel van het graan voor zyn uitgehongerde mensen beschikbaar te stellen. Met royale hand ging de schipper aan het uitdelen, zonder dat de graanvoorraad in zijn schip er iets minder van werd. Toen vijf jaar na het heengaan van de bisschop de honger weer nijpend was, kwam de Sint uitkomst brengen, door een korenschip, dat in zware nood was, koers te laten zetten naar Myra, waardoor de storm ging liggen. Met eigen hand herstelde de Sint de mast. In de veertiende eeuw namen koor-knapen deel aan Sint-Nico- laas-processies in de straten der steden. Die zullen zeker wel gehouden zijn in plaatsen, waar de kerk naar onze goede Sint was genoemd. Deze jongens genoten ook hun onderwijs op de kerkelijke scholen, die veelal aan kloosters verbonden waren. Daar kende en leerde men lezen en schrijven. Ons woord clerus voor geestelijke stand staat in nauw verband met ons woord klerk. De sriba van de classis in de Hervormde Kerk heet in Australië vandaag nog „clark". Als de processie in een bepaal de plaats op 6 december gehouden was, trok Sint-Nicolaas (als monnik-docent) met zijn witte baard en mooie mijter, gehuld in zyn rode mantel naar de school, waar hy geschenken gaf aan ijverige leerlingen en reprimandes uitdeelde aan hen, die lui waren geweest. De boekenroede, attribuut van de middeleeuwse opvoeding, kon daarbij dienst doen, zij het in milde mate, want het was feest van de goede Sint. De Germanen hadden ook een Sinterklaas maar dat was bepaald geen fijne baas; Op een schimmel met acht benen, joeg Wodan door het luchtruim henen. Het volk wilde dan ook bij hem komen in 't gevlei, slechts om te keren 't bang getij. motief ging gebruiken, bood de figuur van Sint-Nicolaas daar toe wel bijzondere mogelijkheden. In het instructieve boek vaa de docent B. van Gelder „Spoorzoeken" wordt dit als volgt hel der belicht. De Germanen vereerden Wodan, de stormdemon tn dodengod, die in „de twaalf nachten" begin december met zijn dodengeesten joelend over de landen joeg. Van hem moesi vooral de vruchtbaarheid voor mens en dier komen. Met een roede van twijgen werden mensen en dieren geranseld om Wo dan maar te bewegen veel vruchtbaarheid te geven. Hy reéd op zijn acht potige schimmel door het luchtruim met een grote, zwarte hoed op, een wijde mantel aan en een stok in de hand. Om hem gunstig te stemmen legde men offers van hooi, koren en vruchten onder de schoorsteen, de open verbinding met het luchtruim. Strooien met erwten en bonen moest ook een handje helpen. Het aanpassen was hier geen probleem. Sint-Nicolaas kon Wodan vervangen. Nog rijdt hy op zijn schimmel over de Aan zoete kinderen schenkt de Sint veel vreugd, de stouterds straf fen doet alleen zijn zwarte knecht veel deugd daken, nog offreert men hooi en koek, nog hanteert Zwarte Piet de roede en nog worden pepernoten gestrooid; de mijter van Sint-Nicolaas verving de hoed van Wodan en de bisschop staf werd een nieuwe uitgave van de stok. Nog door een andere bril willen wij de Sint-Nicolaas-figuur be zien, waardoor een en ander duidelijker gaat spreken. Toen de kerk onder leiding van Paus Gregorius de Grote (540604) by de kerstening van de Germaanse volken het aanpassings- Nicolaas kwam op de heiligen-kalender op de datum van zijn sterfdag, 6 december (342). Door de eeuwen heen werd deze dag in de geest van de Sint gevierd. Anderen met hartelijkheid omringen en ouderen en jongeren blij maken met een geschenk gepaard met aardige grappen, bleef in stand en blijft in stand. Sint-Nicolaas heeft in de kerkgeschiedenis naam gemaakt, zoals wij zagen. Nog toegevoegd kan worden dat hy de moed had in Ephese een aan Artemis gewijde boom om te hakken. Hier den ken wy aan Bonifatius- en Wodanseik. In de kunstgeschiedenis liet hy duidelijk sporen na. Grote kunstenaars hebben getrach hem uit te beelden. Titiaan en Fra Angelico ontbreken daarbi niet. En sinds van de hand van Jacobus van Varazze in d> 13de eeuw „de Gulden Legende van Sint-Nicolaas" verscheer was hy de meest populaire heilige. Waarom zijn naam van d heiligen-kalender door het Vaticaan geschrapt is, valt dan oo' moeilyk te begrijpen. Want de Sint heeft en houdt zijn plaats o 5 december. Stellig ook in 1969. En daarom van harte een goed feestavond toegewenst. Want: Het heerlijk avondje is gekomen, De avond van Sint-Nicolaas. Dr. A. v. d. HOEVEN

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 15