ZjÓ van d band tegen de muur BLOKKEER GEEN KR U1SPUNTEN Zweedse auto-inspectie noemt man en paard Rapportje van vier autos Rij-examens in gebruikte automatische wagens? Vol meters Loos gebaar? Geen ontheffing v De XJet was een mooie harde klap. De bossen weerkaatsten het krakende en scheu rende geluld dat meteen na de botsing kwam. De splinternieuwe Opel Commodore stond er, een halve meter korter geworden, zieltogend bij. De chauffeur hing beweging loos achter het stuur. ,.U ziet het", zei de kleine ir. E. Kiefer, het hoofd van Opeis afdeling ontwikkeling koetswerken, „de neus van de auto is in elkaar gedrukt, maar de rest van het koetswerk is gaaf gebleven. Kijk maar, de deuren gaan nog open en dicht. En het in terieur is nergens ingedeukt. Als er men sen in deze auto hadden gezeten met auto gordels om, waren ze er naar alle waar schijnlijkheid goed afgekomen". Van de zielige pop achter het stuur liep «en dikke streng kabels in een lange lus naar een wagen met registratie-appara- tuur. De pop zat vol met meters die de druk opmaten waarmee de pop tegen delen van de auto was terecht gekomen. Het viel allemaal erg mee. De autogordel een simpele heupgordel had zijn werk goed gedaan. Ook bij botsingen zonder gordel vielen de drukken die de pop kreeg te verwerken mee. Zeker, hij kwam dan met zijn borst kast tegen het stuur, maar dat gaf mee. En zeker, hij schoot met zijn hoofd tegen de voorruit, maar die vloog ir één klap de sponning uit En de knoppen en handels die altijd voor verwondingen aan benen en knieën zorgen, ontbraken in de auto. „Ja", zegt ir. Kiefer tevreden, „we zijn in een jaar of wat een heel stuk verder ge komen met de veiligheid van onze auto's. Kijk maar eens rond op het veldje wrak ken hier achter. Al die auto's laten hetzelf de beeld zien als deze Commodore". Dat was trouwens maar gedeeltelijk waar. Sommige van de vijftig, zestig wrak ken waren er heel wat erger aan toe, maar die hadden dan ook drie keer meege daan op de proef baan. Eerst een keer met tachtig kilometer per uur tegen het beton blok. Daarna een keer van achteren aan gereden door een met tachtig kilometer per uur naderende auto. Tenslotte een keer schuin van voren gepakt door een andere testwagen, waarbij beide auto's met een vaartje van tachtig op elkaar in reden. Opel vindt het namelijk niet erg om splinternieuwe auto's op te offeren op de proefbaan, maar toch liever niet meer dan nodig is. De botsproeven die wij meemaakten speelden zich af op het nieuwe testcentrum van Opel in de buurt van Frankfort, bij Du- denhof en. In de lunchtijd, met alle proto typen veilig in de garage, mochten wij het complex zien. Een enorme rondweg met daar binnen een heel net van goede en slechte wegen. Het klapstuk is de kunstma- D.A.F. schijnt twee Daf Coupés klaar te hebben staan met de 1255 cc. 88 DIN-pk's Renault Gordini motor in plaats van de 1108 cc. 45 DIN-pk's Renaultmotor die er normaliter in zit. De bedoeling moet zijn om in rally's uit te zoeken of de Variomatic tegen het veel hogere ver mogen bestand is. Dat is een onderdeel van het ontwikkelingswerk voor een nieu we, grotere Daf, die volgens vroegere mededelingen van de fabriek dit najaar uit had zullen komen. Proefpop Oscar Humanitas, met heuse gewrichten en veren die de gewrichten onder spanning kunnen zetten, als de spie ren van een mens. tige berg met een reeks gemene haarspeld bochten en hellingen van twintig en dertig procent. Bij elkaar heeft het complex een kleine vijftig kilometer aan allerlei soorten wegen. Op het complex worden de prototypen uitgebreid beproefd, onder andere op al de rijkwaliteiten die de primaire veiligheid van een auto uitmaken, die de bestuurder de mogelijkheid moeten geven de auto in kritieke situaties op de weg te houden. Daarna komt onverbiddelijk de laatste rit. De testrijder maakt plaats voor Oscar, de pop vol metertjes, en de auto wordt te gen het blok beton gejaagd. Bij die proef wordt dan vastgesteld hoe het met de se cundaire veiligheid staat, met de mogelijk heden die de auto zijn inzittenden biedt een botsing te overleven. Dan weergalmen de bossen weer van het krakende harde geluid. Dan zegt de leek weer: „Ach wat jammer van die auto". Dan zegt ingenieur Kiefer misschien: „Hee, die knop moet anders. Daar is Os car met zijn knie tegenaan gekomen". Boem! Einde van een splinternieuwe Opel Commodore, die in Nederland met zijn schuif dak ruim twaalf mille kost. De ontmoeting met het betonblok bij 80 kilometer maakt de auto een halve meter korter. oms is het verkeer door opstoppingen of verkeersbelemmeringen bv. een ge-f sloten spoorwegovergang genoodzaakt stil te staan. Voor deze situatie geldt arti-|§glL kei 79 van het Reglement Verkeersregels!® en Verkeerstekens (R.V.V.), luidende: „In-*®® dien het verkeer moet stilhouden, laten be stuurders het voor het verkeer uit tegenge stelde richting bestemde weggedeelte, een I voetgangersoversteekplaats en een over- steekplaats voor fietsers, zomede op krui singen en splitsingen van wegen een door gang voor het dwarsverkeer vrij." Artikel 79 is een toepassing van de Ame rikaanse regel .Don't block intersections" (blokkeer geen kruispunten). Het verkeer, dat moet stilhouden en een file vormt, mag dus niet op kruisingen het dwarsverkeer blokkeren. Men moet voor de kruising blijven stilstaan. Kan het dwarsverkeer aan artikel 79 ook enig recht ontlenen? Mag het dwarsverkeer nu ook doorrijden, als het normaliter aan het verkeer op de andere weg voorrang moet geven? Dunlop heeft in deze tijd van radiaal- banden een nieuwe diagonaalband uit gebracht, de D 75. De band heeft afloop- goten en sleuven met een bolvormige bo dem in het profiel, hetgeen volgens Dun lop een circa twintig procent betere rem- prestatie moet opleveren. Ook stelt Dun lop dat dank zij een nieuwe opbouw de levensduur langer is dan bij vergelijkba re banden. Zodra het profiel verregaand is versleten, komt er een gekleurde laag rubber tevoorschijn om de automobilist voor de slijtage te waarschuwen. Opeis eigen autokerkhof. Geen van de auto's heeft meer dan tien kilometer op de teller. Zó van de lopende band tegen het betonblok. Peugeotimporteur Gebr. Nefkens heeft de prijs van de nieuwe Peugeot 304 vastgesteld: 8790 gulden incl. BTW en ex clusief het tot dusverre bij Peugeot tra ditionele schuifdak dat tweehonderd gul den extra kost. Tevens is van de 204 een iets eenvoudiger type geïntroduceerd even eens zonder schuifdak, dat 7490 gulden kost. Is met andere woorden artikel 79 slechts te beschouwen als een vriendelijk, doch loos gebaar jegens het dwarsverkeer of mag dit verkeer nu met een zekere voorrang tussen de stilstaande auto's het kruispunt oversteken? Over dit vraagstuk heeft de Hoge Raad een principiële uit spraak gedaan. Op een laan in Voorburg was een dubbe le file auto's tot stilstand gekomen voor de geopende brug. De laan is een voor- rangsweg. Vanuit een straat naderde een automobi list de laan; hij wilde door de opening van de stilstaande files heen rijden om zodoen de in een andere laan te komen. Toen de automobilist het kruispunt opreed, kwam ook de voorste auto van de rechter file in beweging. Het gevolg was een aanrijding. De automobilist werd strafrechtelijk ver volgd, omdat hij geen voorrang had gege ven aan het verkeer op de laan. Hij werd in hoger beroep door de rechtbank te 's Gravenhage gestraft met een geldboete van f 20, In cassatie verklaard de automobilist voor de Hoge Raad, dat de auto's, die stil stonden, het kruispunt hadden vrijgelaten. Op het moment van de aanrijding stond de brug nog steeds open. De automobilist gaf toe, dat er geen be paling was, die hem in de gegeven ver keerssituatie met zoveel woorden onthief van zijn verplichting om voorrang te ge ven. Zodanige ontheffing vloeit echter voort uit artikel 79 van het R.V.V. Die conse quentie is onontkoombaar. Artikel 79 zou immers zijn doel missen, indien het dwarsverkeer onverminderd voorrang zou moeten blijven geven, zo betoogde de auto mobilist. Maar de waarnemend Advocaat-Generaal was van mening, dat artikel 79 geen rege ling van de voorrang gaf. Het is een naaart de voorrangsregeling staand voorschrift, dat hoogstens de wijze, waarop het recht van voorrang in bepaalde omstandigheden moet worden uitgeoefend, kan beïnvloeden. Aan het voorrangsrecht zelf kan artikel 79 niets afdoen. Artikel 79 geldt immers slechts. Indien het verkeer moet stilhouden en regelt dan, hoe bestuurders zich moeten opstellen. D« vraag van de voorrang komt pas aan de orde. wanneer er gereden wordt. In het on derhavige geval deed zich niet de situatie voor, als bedoeld in artikel 79, waarin het verkeer stilstaat, maar een situatie, waar in het verkeer zich weer in beweging had gezet. Zelfs al zon op het moment, waarop d« automobilist het kruispunt begon op te rij den, de file nog hebben stilgestaan dan nog had hij ernstig rekening moeten hou den met de mogelijkheid, dat de file zich weer in beweging zou zetten, vóórdat hij het kruispunt zou zijn overgestoken. Hij heeft derhalve een ernstig risico genomen. Aldus concludeerde de waarnemend Advo caat-Generaal tot verwerping van het cas satieberoep. Overeenkomstig diens conclusie verwierp de Hoge Raad het beroep. Noch in artikel 79, noch in enig ander wettelijk voorschrift is steun te vinden voor de opvatting, dat de automobilist in de gegeven situatie ont heven zou zijn van zijn voorrangsplicht, zo besliste de Hoge Raad. De importeur van Datsun heeft de prijzen van de 1800-serie drastisch verlaagd. De auto's werden circa duizend gulden goedkoper. Ze kosten nu 10.528 gulden en 10.998 gulden. Twee jaar geleden introduceerde Good year een „polyester band". De band had een diagonaal karkas van polyester en een gordel van glasvezel. Deze Decath- lon-Polyglas band is een succes aan het worden. Goodyear heeft er al 22 miljoen van gemaakt en dankt er een omzetstij ging van elf procent aan. Hart Nibbrig Greeve, importeur van Audi, heeft de prijzen van de diver se typen met zeven tot negen procent ver hoogd. Dat werd noodzakelijk door de re valuatie van de Duitse mark. De Britse Mini's doen het goed in Italië. Ze -halen dit jaar een markt aandeel van 4,5 procent. Dat zal een van de redenen voor het Fiatconcern geweest zijn voor de introductie van een eigen mini, de Autobianchi A 112. Het Salon, de Brusselse autotentoon stelling, wordt dit keer gehouden van 14 tot 25 januari 1970. A chter het nieuwste rapport van de Zweed - se Automobielinspectie, een soort ge zondheidsdienst voor auto's van de over heid, ligt weer een gigantisch werk. Van 1 januari tot 30 juni dit jaar werden rium 850.000 wagens gecontroleerd. Het gaat hier om de 1966-modellen. Niet minder dan driekwart van alle voertuigen, waaronder 55.000 vrachtauto's, bleek fouten te heb ben, die de verkeersveiligheid in gevaar bren gen. Ruim eenvierde deel van de perso nenwagens kwam in aanmerking voor her keuring of een rijverbod. De vrachtwa gens waren er erger aan toe dan de per sonenauto's. Op ongeveer 80 pet had de inspectie aanmerkingen. 1 TAe laatste tijd is het chapiter „rij-exa- men afleggen in een automatisch ge schakelde wagen" weer herhaaldelijk on derwerp van gesprek geweest. Aangezien enkele berichten mogelijk de verwarring rondom de geldigheid van het in een auto maat behaalde rijbewijs alleen maar kan vergroten, vestigt een van onze lezers die zelf reeds 7 jaar 2 typen automaten heeft bereden, nog eens de aandacht op de vol gende feiten: Het afleggen van het rijexamen in een automaat betreft wagens met een koppel omvormer (alle Amerikaanse merken, met meest 2-4 liter motoren), Borg-Warner (Engelse merken, beter aangepast aan beperkte Europese vermogens), Jaeger (2 Franse merken met elektro-automaat), Va riomatic (Ned. merk) en andere vindingen (Mercedes, VW, enz.) die zelfs in West- Europa geleid hebben tot een doorbraak en onweerstaanbare opmars van de auto met automatische versnelling. Sommige daar van geven de berijder niet alleen het voor deel van onverdeelde concentratie op de weg, maar bovendien van een onvermin derd aantal pk's, automatisch overgebracht op de (aandrijf)as, zonder vermogensver- lies. HTot nu toe moesten degenen die in een A niet-handgeschakelde wagen rij-exa- men wilden doen, aan de hand van een kentekenbewijs aantonen dat zij eigenaar zijn van een nieuwe automatische wagen. Invaliden en gehandicapten krijgen boven dien een „restrainf'-stempel op hun rijbe wijs, ten teken dat hun rijbewijs beperkt (restraint) is tot automatische wagens. Alleen personen van 60 jaar of ouder mochten sinds een jaar of 3, 4 examen doen in een gebruikte automatische wagen, waarbij blijkbaar bij de wetgever de ge dachte voorzat: Die zakken toch wel! als ze niet werkelijk voldoende rij-inzicht en reactiesnelheid hebben om zonder gevaar voor anderen aan het verkeer te kunnen deelnemen. De minister meent daarentegen nog steeds de boot, althans een jaar lang, te moeten afhouden voo. examinandi beneden de zestig jaar, die „in één slag hun rijbewijs halen in een gebruikte auto matische wagen. XJet merkwaardige is immers dat minis- ter Bakker schijnt te overwegen om alsnog een „speciaal" rijbewijs voor auto maten in te stellen. Tot dusver was, on danks het publieke misverstand daarom trent, zulk een „speciaal" rijbewijs wette lijk onmogelijk. Wel was reeds lang be kend de redenering „dat na een jaar deze bestuurder (van een automaat-Red.) vol doende rij-ervaring zal hebben opgedaan om ook in niet automatisch gedschakelde voertuigen aan het verkeer te kunnen deel nemen", een redenering die zowel voor ju risten als voor automaten- en niet-automa- tenberijders een lachertje geweest is. Het is immers bekend dat al wie alleen rijles heeft gehad in een automaat, bij overstap pen in een niet-automaat onverschillig of dat na een week of een jaar is, toch weer minstens 18 rijlessen zal moeten nemen. Op straffe van brokken te maken met zijn drukgroep, koppeling en versnellingsbak, hetgeen meestal „in de papieren zal lo pen" voor alwie geen bedieningshandel of „pook" automatisch heeft leren hanteren. M.a.w. wie niet gehandicapt is, dus een „no-restraint"-rijbewijs heeft, kan tóch niet overstappen in een handgeschakelde wagen, ook niet na een jaar. Hij zal opnieuw rijles moeten gaan nemen om zich een rijtech- nisch en verkeerstechnisch totaèl andere rij stijl eigen te kunnen maken, die nog stamt uit de oertijd van de automobiel-met-prak- tisch-lege-wegen. De berijder van een auto maat kan zich immers zonder bijgedachte aan het toerental van zijn moto. voor 100 pet. concentreren op het steeds ingewikkel der en onoverzichtelijker wordend verkeers- patroon voor, opzij en achter zich. De eigen handig op en terugschakelende rijder moet met zijn motor en de mogelijkheden daar van steeds meedenken, anders schakelt hij „onbenullig", nl. pas als 't absoluut niet an ders meer kan, en de motor gaat horten, zoals men vaak ziet bij lieden die te laat (op gevorderde leeftijd) hebben leren rij den-met-de-pook. Waanneer de minister nu stelt dat hij het niet wenselijk acht „personen die in de toekomst hun rij-examen zullen hebbeh afgelegd in een auto met automatische schakeling direct aan het verkeer te laten deelnemen in een auto die niet voorzien is van automatische schakeling", dan bedoelt de minister blijkbaar dat hij overweegt de bepaling te schrappen inzake het kenteken bewijs: Alwie in een automaat examen wil doen, moet met kenteken in de hand kun nen aantonen dat hij eigenaar is van een nieuwe automatische wagen. Maar omdat velen, zo redeneert de minister, een twee dehands gekochte wagen spoediger plegen weg te doen dan een nieuwe, dreigen de 2e hands automaten een „goedkoop" rij lessen besparend overstapje te worden naar schakelwagens. Daarbij is niet gelet op het feit dat men een 2e handswagen zowiezo minstens gemiddeld wel. een jaar houdt. De minister ziet bij „liberalisering" van de 2e handsautomaten zozeer het ge vaar van een goedkoop „overstapje", dat hij het met een automaat behaalde rijbe wijs een jaar lang uitsluitend wil geldig la ten zijn voor automaten. Hetgeen een grove miskenning is, nog steeds van het totaal verschillende karakter van de 2 manieren van rijden: le Het „automatische" rijden met volledige concentratie op het weg verkeer, verkeersborden, verkeerstekens, te rijden route, conditie van de weg enz. 2e Het zich „voortpoken" in een handgescha kelde wagen, waarbij zowel bij stoplichten als ook bij afremmen tijdverlies dus ge vaar en afleiding optreedt. Geen mensen hand schakelt nu eenmaal zo feilloos als een automaat, en vooral zo veilig als een auto maat: Het slipgevaar is groter bij hand- geschakelde wagens, wegens fouten bij het inzetten van de „pookhandelingen". Ie zwakke punten, die bij de modellen van drie jaar oud het meest worden aangetroffen, zijn de koplampen, de voet- rem, het uitlaatsysteem, de voortrein, de handrem, de lagers, de stuurinrichting en de remleidingen. Het Zweedse rapport bevat een schat van gegevens over de toestand waarin de 1966'ers zich bevinden. In de tabellen wor den 110 modellen doorgelicht. Geen enke le wagen bleek zonder mankementen. En vele waren er slechter aan toe dan men zou vermoeden, bijvoorbeeld (eigen) Zwedens Volvo, die op de lange lijst niet meer bij de eerste tien staat. Het „Amazone"-mo- del, dat de elfde plaats bezet, sloeg een veel beter figuur dan de 544-typen en de sportieve 1800. Uerst stellen we het model met de beste cijfers voor: de Saab V4. Slechts 6.9 pet, van de geïnspecteerde wagens van dit type moest terugkomen, 61.3 pet. reed zon der aanmerkingen weg en 31.8 pet werd goedgekeurd met opmerkingen erbij. Na de Saab V4 volgen op de ranglijst: Goedgekeurd zonder opmerkingen: 2. Volkswagen 1300 (54.3 pet); 3. Saab Monte Carlo (52.3 pet); 4. Saab Sedan (51.6); 5. BMW 1800 (50.0 pet.); 6. Volkswagen 1600 TL (49.3 pet.); 7. Saab V4 kombi (48 pet) Opel Diplomat (47.7 pet.); 9. Volkswagen 1600 Variant (46.8); 10. Mercedes 250 SE (46.2). Op de 110de en laatste plaats komt de Fiat 1500 Familiale. Slechts 6.7 pet. kwam er zonder kleerscheuren af. In de volgor de naar boven staan Glas (12.7 pet), Moskvitsch (16),, Plymouth Satelite (17.3), BMW-Cooper (19.0), Peugeot 404 Break/Die sel (21.8). Dodge Dart GT (20.1), BMC 1100 station (21.4). Triumph Spitfire (21.7), Peu geot 404 diesel (21.8) en op de 100ste plaats de Isuzu Bellett (22.2). lJet is de moeite waard om uitvoerig te- rug te komen op de zwakke punten en de frequentie van de aanmerkingen bij de in trek zijnde modellen. Kopers van ge bruikte auto's kan alvast worden aangera den goed uit te kijken voor 'Stationuitvoe ringen en sportversies van standaardwa gens. Volgens het Zweedse rapport zijn ze in slechtere toestand dan de basismodel len. Zelfs een dure sportwagen, zoals de Porsche 912, sloeg een slecht figuur. De ze wagen belandde op de 81ste plaats: 21.3 pet werd afgekeurd en 27.7 pet werd zon der meer vrijgegeven. De stoere, soliede Jaguar moest genoe gen nemen met de 77ste plaats: 23.4 pet van de voorgereden wagens zonder kritiek. Op de ranglijst staat de Ford Mustang op nummer 75 (28.7 pet goed), de Fiat 850 coupé op de 63ste plaats (32.7 pet in orde). Voor de betrokken industrieën is een en ander wel zuur. Chrysler heeft een contract met de Japanse autofabriek Mitsubishi afge sloten voor de assemblage en verkoop van eikaars auto's. Om te beginnen gaat de Chrysler assemblagefabriek in Zuid-Afrika auto's van Mitsubishi maken. Later zal Mit subishi auto's van Chrysler gaan maken voor de Japanse markt. Dat heeft echter pas zin als Japan de hoge invoerrechten voor auto's waarmee de binnenlandse markt nu wordt gereserveerd voor de Japanse fabrieken, gaat opheffen. Dat zou in oktober 1971 moeten gebeuren. Het Volkswagenconcern bestudeert in verscheidene Europese landen de mo gelijkheid dochterondernemingen te vesti gen voor de import van de auto's van het concern (Audi, NSU, Porsche, VW). A utotests, schreven wij onlangs, hebben slechts een zeer betrek- kelijke waarde. In de loop der jaren hebben velen zich op de zogenaamderijproeven mét auto's geworpen dagbladen, week bladen, zelfs damesbladen, hobbybladen en ook de televisie kent een periodieke autotest. Het hangt van vele zaken af. wélke waarde men zo'n,proef moet geven. Wie is (of wie zijn) de tester(s); welke maatstaven hanteren zij; zijn zij ten opzichte van de handel en van zichzelf objectief genoeg; welke tijdsduur wordt de auto be proefd, enz. enz. Het is gebleken dat er hier en daar nogal wat onzuiverheden in allerlei autotests geslopen zijn. Heeft het zin de auto dergelijke proeven te laten afleggen die in de normale praktijk nimmer voor komen en die op uitgebreide schaal al jaren tevoren zijn genomen door de research-afdelingen van de automobielfabrieken? Heeft het zin dat één man zo'n test doet over misschien duizend of een paar kilometer méér? Zegt het de adspirant-koper van een automo biel wat, als de tester (1,95 m en 100 kilo of 1.65 65 kilo) zegt dat de wagen wat krap bemeten is (zoals dat heet) of flink wat been- en hoofdruimte heeft? En wat is smaak in de autowereld? Er zijn testers die het note- houten dashboard van een Engelse wagen „uit de tijd" noemen: anderen liefkozen zo'n extra. What's in a name? De autotest blijft (op enkele uitzonderingen na) een subjectief ge val. Soms kan het wel aardig zijn zo'n stelletje subjectiviteiten op AUDI 100 LS Pluspunten: Actuele, zuivere lijn Ruim en verzorgd interieur Goede rijkwaliteiten Soepele vering Lichte besturing Zeer goede prestaties BMW 1800 Pluspunten: Sportief rijkarakter Technisch hoogstaande mo tor Zeer goede versnellingsbak Kleine draaicirkel Detailafwerking heel goed CITROEN SPECIAL Pluspunten: Exclusieve, gestroomlijnde carrosserie, nog actueel Zeer ruim, comfortabel inte rieur Voortreffelijk veergerief Stabiel rijkarakter Uitvoerige instrumentering Gunstig verbruik een rijtje te zetten, 't Opent de mogelijkheid er aan het einde toch nog een redelijk objectief oordeel over te krijgen. I^én van de professionele auto-testers in Nederland, de heer G. Haakma, die overigens zelf liever spreekt van een rijproef, heeft onlangs een viertal auto's beproefd twee Duitse en twe« Franse wagens, die beschouwd kunnen worden als ongeveer ge lijkwaardig. Het waren de Audi 100 LS, de BMW 1800, de Citroën Special en de Peugeot 504. Alle vier wagens heeft hij aan een uit gebreide rijproef onderworpen, daarover uitvoerig in buitenlandse vakbladen gelezen, daarna een conclusie gemaakt en tenslotte (misschien wat schoolmeesterig, maar toch wel origineel) een pun- tenlijstje gemaakt als bij een rapport Zijn conclusie van de vier wagens met plus- en minpunten in tele gramstijl, alsmede de puntenlijst van de heer Haakma publiceren wij hierbij. Bezitters van deze auto's moeten daarbij maar eens een vergelijking maken met hun eigen ervaringen. XAe heer Haakma geeft ook een totaalcijfer van het rapport. Di« lopen voor de vier wagens niet sterk uiteen. Maar ja, dat bete kent natuurlijk niet, dat alle vier wagens ook beslist door iedereen in hun totaalbeeld gelijk beoordeeld zullen worden. Een schooljon gen kan een heel goed totaal hebben op zijn rapport (met voor bij belse geschiedenis een 10, gymnastiek een 10, schrijven een 9) maar met een viertje voor taal en rekenen... De heer Haakma kwam tot de volgende conclusies: Minpunten: Zwaar motorgeluid bij hoge toerentallen Wegcontact bij hogere snel heden minder duidelijk Betrekkelijk grote draaicir kel Forse prijs Minpunten: Minder actuele koetswerk- lijn Veercomfort op oneffenhe den beperkt Startmechanisme niet altijd gelukkig met choke Hoge prijs Minpunten: Storend motorgeluid Zware besturing bij langza me bewegingen (niet be krachtigd) Matige prestaties Grote draaicirkel Ingewikkeld mechanisme maakt model minder cou rant PEUGEOT 504 Pluspunten: Compact koetswerk, geraf fineerd gestileerd Comfortabele zittingen, hoofdsteunen standaard Zeer goede en veilige rij- eigenschappen Rustige, beschaafde motor Gunstige draaicirkel Schuifdak standaard Minpunten: Uitvoering instrumenten bord minder degelijk en dui delijk Bediening ruitesproeier met voet primitief Besturing (indirect) nogal zwaar bij langzaam ma noeuvreren Handrem niet handig ge- In cijfers Audi Carrosserielijn8 Interieurcomfort: 8 Bergruimte: 8 Uitrusting: 7 Rijkwaliteit: 8 Remmen8 Besturing: 8 Wendbaarheid: 7 Vering: 7 Motorprestatie: 8 Motorgedrag: 3 Verbruik: 7 Prijs: 6 Courantheid: 7 Totaal aantal punten: 105 plaatst BMW 6 7 8 7 8 8 8 8 6 8 9 7 5 8 103 Citroën 9 9 7 8 9 9 6 6 9 7 6 8 8 5 106 Peugeot 8 8 7 7 8 8 8 8 8 7 8 7 7 8 107

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 6