ZjÓ van d band
tegen de
muur
BLOKKEER GEEN
KR U1SPUNTEN
Zweedse auto-inspectie
noemt man en paard
Rapportje van vier autos
Rij-examens in gebruikte
automatische wagens?
Vol meters
Loos gebaar?
Geen ontheffing
v
De
XJet was een mooie harde klap. De bossen
weerkaatsten het krakende en scheu
rende geluld dat meteen na de botsing
kwam. De splinternieuwe Opel Commodore
stond er, een halve meter korter geworden,
zieltogend bij. De chauffeur hing beweging
loos achter het stuur.
,.U ziet het", zei de kleine ir. E. Kiefer,
het hoofd van Opeis afdeling ontwikkeling
koetswerken, „de neus van de auto is in
elkaar gedrukt, maar de rest van het
koetswerk is gaaf gebleven. Kijk maar, de
deuren gaan nog open en dicht. En het in
terieur is nergens ingedeukt. Als er men
sen in deze auto hadden gezeten met auto
gordels om, waren ze er naar alle waar
schijnlijkheid goed afgekomen".
Van de zielige pop achter het stuur liep
«en dikke streng kabels in een lange lus
naar een wagen met registratie-appara-
tuur. De pop zat vol met meters die de
druk opmaten waarmee de pop tegen delen
van de auto was terecht gekomen. Het viel
allemaal erg mee. De autogordel een
simpele heupgordel had zijn werk goed
gedaan.
Ook bij botsingen zonder gordel vielen de
drukken die de pop kreeg te verwerken
mee. Zeker, hij kwam dan met zijn borst
kast tegen het stuur, maar dat gaf mee.
En zeker, hij schoot met zijn hoofd tegen
de voorruit, maar die vloog ir één klap de
sponning uit En de knoppen en handels
die altijd voor verwondingen aan benen en
knieën zorgen, ontbraken in de auto.
„Ja", zegt ir. Kiefer tevreden, „we zijn
in een jaar of wat een heel stuk verder ge
komen met de veiligheid van onze auto's.
Kijk maar eens rond op het veldje wrak
ken hier achter. Al die auto's laten hetzelf
de beeld zien als deze Commodore".
Dat was trouwens maar gedeeltelijk
waar. Sommige van de vijftig, zestig wrak
ken waren er heel wat erger aan toe,
maar die hadden dan ook drie keer meege
daan op de proef baan. Eerst een keer met
tachtig kilometer per uur tegen het beton
blok. Daarna een keer van achteren aan
gereden door een met tachtig kilometer
per uur naderende auto. Tenslotte een keer
schuin van voren gepakt door een andere
testwagen, waarbij beide auto's met een
vaartje van tachtig op elkaar in reden.
Opel vindt het namelijk niet erg om
splinternieuwe auto's op te offeren op de
proefbaan, maar toch liever niet meer dan
nodig is.
De botsproeven die wij meemaakten
speelden zich af op het nieuwe testcentrum
van Opel in de buurt van Frankfort, bij Du-
denhof en. In de lunchtijd, met alle proto
typen veilig in de garage, mochten wij het
complex zien. Een enorme rondweg met
daar binnen een heel net van goede en
slechte wegen. Het klapstuk is de kunstma-
D.A.F. schijnt twee Daf Coupés klaar
te hebben staan met de 1255 cc. 88
DIN-pk's Renault Gordini motor in plaats
van de 1108 cc. 45 DIN-pk's Renaultmotor
die er normaliter in zit. De bedoeling
moet zijn om in rally's uit te zoeken of
de Variomatic tegen het veel hogere ver
mogen bestand is. Dat is een onderdeel
van het ontwikkelingswerk voor een nieu
we, grotere Daf, die volgens vroegere
mededelingen van de fabriek dit najaar
uit had zullen komen.
Proefpop Oscar Humanitas, met heuse
gewrichten en veren die de gewrichten
onder spanning kunnen zetten, als de spie
ren van een mens.
tige berg met een reeks gemene haarspeld
bochten en hellingen van twintig en dertig
procent. Bij elkaar heeft het complex een
kleine vijftig kilometer aan allerlei soorten
wegen.
Op het complex worden de prototypen
uitgebreid beproefd, onder andere op al de
rijkwaliteiten die de primaire veiligheid
van een auto uitmaken, die de bestuurder
de mogelijkheid moeten geven de auto in
kritieke situaties op de weg te houden.
Daarna komt onverbiddelijk de laatste rit.
De testrijder maakt plaats voor Oscar,
de pop vol metertjes, en de auto wordt te
gen het blok beton gejaagd. Bij die proef
wordt dan vastgesteld hoe het met de se
cundaire veiligheid staat, met de mogelijk
heden die de auto zijn inzittenden biedt een
botsing te overleven.
Dan weergalmen de bossen weer van het
krakende harde geluid. Dan zegt de leek
weer: „Ach wat jammer van die auto".
Dan zegt ingenieur Kiefer misschien:
„Hee, die knop moet anders. Daar is Os
car met zijn knie tegenaan gekomen".
Boem! Einde van een splinternieuwe Opel Commodore, die in Nederland met zijn
schuif dak ruim twaalf mille kost. De ontmoeting met het betonblok bij 80 kilometer
maakt de auto een halve meter korter.
oms is het verkeer door opstoppingen of
verkeersbelemmeringen bv. een ge-f
sloten spoorwegovergang genoodzaakt
stil te staan. Voor deze situatie geldt arti-|§glL
kei 79 van het Reglement Verkeersregels!®
en Verkeerstekens (R.V.V.), luidende: „In-*®®
dien het verkeer moet stilhouden, laten be
stuurders het voor het verkeer uit tegenge
stelde richting bestemde weggedeelte, een I
voetgangersoversteekplaats en een over-
steekplaats voor fietsers, zomede op krui
singen en splitsingen van wegen een door
gang voor het dwarsverkeer vrij."
Artikel 79 is een toepassing van de Ame
rikaanse regel .Don't block intersections"
(blokkeer geen kruispunten). Het verkeer,
dat moet stilhouden en een file vormt, mag
dus niet op kruisingen het dwarsverkeer
blokkeren. Men moet voor de kruising
blijven stilstaan.
Kan het dwarsverkeer aan artikel 79 ook
enig recht ontlenen? Mag het dwarsverkeer
nu ook doorrijden, als het normaliter aan
het verkeer op de andere weg voorrang
moet geven?
Dunlop heeft in deze tijd van radiaal-
banden een nieuwe diagonaalband uit
gebracht, de D 75. De band heeft afloop-
goten en sleuven met een bolvormige bo
dem in het profiel, hetgeen volgens Dun
lop een circa twintig procent betere rem-
prestatie moet opleveren. Ook stelt Dun
lop dat dank zij een nieuwe opbouw de
levensduur langer is dan bij vergelijkba
re banden. Zodra het profiel verregaand
is versleten, komt er een gekleurde laag
rubber tevoorschijn om de automobilist
voor de slijtage te waarschuwen.
Opeis eigen autokerkhof. Geen van de auto's heeft meer dan tien kilometer op de
teller. Zó van de lopende band tegen het betonblok.
Peugeotimporteur Gebr. Nefkens heeft
de prijs van de nieuwe Peugeot 304
vastgesteld: 8790 gulden incl. BTW en ex
clusief het tot dusverre bij Peugeot tra
ditionele schuifdak dat tweehonderd gul
den extra kost. Tevens is van de 204 een
iets eenvoudiger type geïntroduceerd even
eens zonder schuifdak, dat 7490 gulden
kost.
Is met andere woorden artikel 79
slechts te beschouwen als een vriendelijk,
doch loos gebaar jegens het dwarsverkeer
of mag dit verkeer nu met een zekere
voorrang tussen de stilstaande auto's het
kruispunt oversteken? Over dit vraagstuk
heeft de Hoge Raad een principiële uit
spraak gedaan.
Op een laan in Voorburg was een dubbe
le file auto's tot stilstand gekomen voor
de geopende brug. De laan is een voor-
rangsweg.
Vanuit een straat naderde een automobi
list de laan; hij wilde door de opening van
de stilstaande files heen rijden om zodoen
de in een andere laan te komen. Toen de
automobilist het kruispunt opreed, kwam
ook de voorste auto van de rechter file in
beweging. Het gevolg was een aanrijding.
De automobilist werd strafrechtelijk ver
volgd, omdat hij geen voorrang had gege
ven aan het verkeer op de laan. Hij werd
in hoger beroep door de rechtbank te
's Gravenhage gestraft met een geldboete
van f 20,
In cassatie verklaard de automobilist
voor de Hoge Raad, dat de auto's, die stil
stonden, het kruispunt hadden vrijgelaten.
Op het moment van de aanrijding stond de
brug nog steeds open.
De automobilist gaf toe, dat er geen be
paling was, die hem in de gegeven ver
keerssituatie met zoveel woorden onthief
van zijn verplichting om voorrang te ge
ven. Zodanige ontheffing vloeit echter voort
uit artikel 79 van het R.V.V. Die conse
quentie is onontkoombaar. Artikel 79 zou
immers zijn doel missen, indien het
dwarsverkeer onverminderd voorrang zou
moeten blijven geven, zo betoogde de auto
mobilist.
Maar de waarnemend Advocaat-Generaal
was van mening, dat artikel 79 geen rege
ling van de voorrang gaf. Het is een naaart
de voorrangsregeling staand voorschrift,
dat hoogstens de wijze, waarop het recht
van voorrang in bepaalde omstandigheden
moet worden uitgeoefend, kan beïnvloeden.
Aan het voorrangsrecht zelf kan artikel 79
niets afdoen.
Artikel 79 geldt immers slechts. Indien
het verkeer moet stilhouden en regelt dan,
hoe bestuurders zich moeten opstellen. D«
vraag van de voorrang komt pas aan de
orde. wanneer er gereden wordt. In het on
derhavige geval deed zich niet de situatie
voor, als bedoeld in artikel 79, waarin het
verkeer stilstaat, maar een situatie, waar
in het verkeer zich weer in beweging had
gezet.
Zelfs al zon op het moment, waarop d«
automobilist het kruispunt begon op te rij
den, de file nog hebben stilgestaan dan
nog had hij ernstig rekening moeten hou
den met de mogelijkheid, dat de file zich
weer in beweging zou zetten, vóórdat hij
het kruispunt zou zijn overgestoken. Hij
heeft derhalve een ernstig risico genomen.
Aldus concludeerde de waarnemend Advo
caat-Generaal tot verwerping van het cas
satieberoep.
Overeenkomstig diens conclusie verwierp
de Hoge Raad het beroep. Noch in artikel
79, noch in enig ander wettelijk voorschrift
is steun te vinden voor de opvatting, dat
de automobilist in de gegeven situatie ont
heven zou zijn van zijn voorrangsplicht, zo
besliste de Hoge Raad.
De importeur van Datsun heeft de
prijzen van de 1800-serie drastisch
verlaagd. De auto's werden circa duizend
gulden goedkoper. Ze kosten nu 10.528
gulden en 10.998 gulden.
Twee jaar geleden introduceerde Good
year een „polyester band". De band
had een diagonaal karkas van polyester
en een gordel van glasvezel. Deze Decath-
lon-Polyglas band is een succes aan het
worden. Goodyear heeft er al 22 miljoen
van gemaakt en dankt er een omzetstij
ging van elf procent aan.
Hart Nibbrig Greeve, importeur van
Audi, heeft de prijzen van de diver
se typen met zeven tot negen procent ver
hoogd. Dat werd noodzakelijk door de re
valuatie van de Duitse mark.
De Britse Mini's doen het goed in
Italië. Ze -halen dit jaar een markt
aandeel van 4,5 procent. Dat zal een van
de redenen voor het Fiatconcern geweest
zijn voor de introductie van een eigen
mini, de Autobianchi A 112.
Het Salon, de Brusselse autotentoon
stelling, wordt dit keer gehouden van
14 tot 25 januari 1970.
A chter het nieuwste rapport van de Zweed -
se Automobielinspectie, een soort ge
zondheidsdienst voor auto's van de over
heid, ligt weer een gigantisch werk. Van
1 januari tot 30 juni dit jaar werden rium
850.000 wagens gecontroleerd. Het gaat hier
om de 1966-modellen. Niet minder dan
driekwart van alle voertuigen, waaronder
55.000 vrachtauto's, bleek fouten te heb
ben, die de verkeersveiligheid in gevaar bren
gen. Ruim eenvierde deel van de perso
nenwagens kwam in aanmerking voor her
keuring of een rijverbod. De vrachtwa
gens waren er erger aan toe dan de per
sonenauto's. Op ongeveer 80 pet had de
inspectie aanmerkingen.
1
TAe laatste tijd is het chapiter „rij-exa-
men afleggen in een automatisch ge
schakelde wagen" weer herhaaldelijk on
derwerp van gesprek geweest. Aangezien
enkele berichten mogelijk de verwarring
rondom de geldigheid van het in een auto
maat behaalde rijbewijs alleen maar kan
vergroten, vestigt een van onze lezers die
zelf reeds 7 jaar 2 typen automaten heeft
bereden, nog eens de aandacht op de vol
gende feiten:
Het afleggen van het rijexamen in een
automaat betreft wagens met een koppel
omvormer (alle Amerikaanse merken, met
meest 2-4 liter motoren), Borg-Warner
(Engelse merken, beter aangepast aan
beperkte Europese vermogens), Jaeger (2
Franse merken met elektro-automaat), Va
riomatic (Ned. merk) en andere vindingen
(Mercedes, VW, enz.) die zelfs in West-
Europa geleid hebben tot een doorbraak en
onweerstaanbare opmars van de auto met
automatische versnelling. Sommige daar
van geven de berijder niet alleen het voor
deel van onverdeelde concentratie op de
weg, maar bovendien van een onvermin
derd aantal pk's, automatisch overgebracht
op de (aandrijf)as, zonder vermogensver-
lies.
HTot nu toe moesten degenen die in een
A niet-handgeschakelde wagen rij-exa-
men wilden doen, aan de hand van een
kentekenbewijs aantonen dat zij eigenaar
zijn van een nieuwe automatische wagen.
Invaliden en gehandicapten krijgen boven
dien een „restrainf'-stempel op hun rijbe
wijs, ten teken dat hun rijbewijs beperkt
(restraint) is tot automatische wagens.
Alleen personen van 60 jaar of ouder
mochten sinds een jaar of 3, 4 examen
doen in een gebruikte automatische wagen,
waarbij blijkbaar bij de wetgever de ge
dachte voorzat: Die zakken toch wel! als
ze niet werkelijk voldoende rij-inzicht en
reactiesnelheid hebben om zonder gevaar
voor anderen aan het verkeer te kunnen
deelnemen. De minister meent daarentegen
nog steeds de boot, althans een jaar
lang, te moeten afhouden voo. examinandi
beneden de zestig jaar, die „in één slag
hun rijbewijs halen in een gebruikte auto
matische wagen.
XJet merkwaardige is immers dat minis-
ter Bakker schijnt te overwegen om
alsnog een „speciaal" rijbewijs voor auto
maten in te stellen. Tot dusver was, on
danks het publieke misverstand daarom
trent, zulk een „speciaal" rijbewijs wette
lijk onmogelijk. Wel was reeds lang be
kend de redenering „dat na een jaar deze
bestuurder (van een automaat-Red.) vol
doende rij-ervaring zal hebben opgedaan
om ook in niet automatisch gedschakelde
voertuigen aan het verkeer te kunnen deel
nemen", een redenering die zowel voor ju
risten als voor automaten- en niet-automa-
tenberijders een lachertje geweest is. Het
is immers bekend dat al wie alleen rijles
heeft gehad in een automaat, bij overstap
pen in een niet-automaat onverschillig of
dat na een week of een jaar is, toch weer
minstens 18 rijlessen zal moeten nemen.
Op straffe van brokken te maken met zijn
drukgroep, koppeling en versnellingsbak,
hetgeen meestal „in de papieren zal lo
pen" voor alwie geen bedieningshandel of
„pook" automatisch heeft leren hanteren.
M.a.w. wie niet gehandicapt is, dus een
„no-restraint"-rijbewijs heeft, kan tóch niet
overstappen in een handgeschakelde wagen,
ook niet na een jaar. Hij zal opnieuw rijles
moeten gaan nemen om zich een rijtech-
nisch en verkeerstechnisch totaèl andere rij
stijl eigen te kunnen maken, die nog stamt
uit de oertijd van de automobiel-met-prak-
tisch-lege-wegen. De berijder van een auto
maat kan zich immers zonder bijgedachte
aan het toerental van zijn moto. voor 100
pet. concentreren op het steeds ingewikkel
der en onoverzichtelijker wordend verkeers-
patroon voor, opzij en achter zich. De eigen
handig op en terugschakelende rijder moet
met zijn motor en de mogelijkheden daar
van steeds meedenken, anders schakelt hij
„onbenullig", nl. pas als 't absoluut niet an
ders meer kan, en de motor gaat horten,
zoals men vaak ziet bij lieden die te laat
(op gevorderde leeftijd) hebben leren rij
den-met-de-pook.
Waanneer de minister nu stelt dat hij het
niet wenselijk acht „personen die in
de toekomst hun rij-examen zullen hebbeh
afgelegd in een auto met automatische
schakeling direct aan het verkeer te laten
deelnemen in een auto die niet voorzien is
van automatische schakeling", dan bedoelt
de minister blijkbaar dat hij overweegt de
bepaling te schrappen inzake het kenteken
bewijs: Alwie in een automaat examen wil
doen, moet met kenteken in de hand kun
nen aantonen dat hij eigenaar is van een
nieuwe automatische wagen. Maar omdat
velen, zo redeneert de minister, een twee
dehands gekochte wagen spoediger plegen
weg te doen dan een nieuwe, dreigen de
2e hands automaten een „goedkoop" rij
lessen besparend overstapje te worden
naar schakelwagens. Daarbij is niet gelet
op het feit dat men een 2e handswagen
zowiezo minstens gemiddeld wel. een jaar
houdt. De minister ziet bij „liberalisering"
van de 2e handsautomaten zozeer het ge
vaar van een goedkoop „overstapje", dat
hij het met een automaat behaalde rijbe
wijs een jaar lang uitsluitend wil geldig la
ten zijn voor automaten. Hetgeen een grove
miskenning is, nog steeds van het totaal
verschillende karakter van de 2 manieren
van rijden: le Het „automatische" rijden
met volledige concentratie op het weg
verkeer, verkeersborden, verkeerstekens, te
rijden route, conditie van de weg enz. 2e
Het zich „voortpoken" in een handgescha
kelde wagen, waarbij zowel bij stoplichten
als ook bij afremmen tijdverlies dus ge
vaar en afleiding optreedt. Geen mensen
hand schakelt nu eenmaal zo feilloos als een
automaat, en vooral zo veilig als een auto
maat: Het slipgevaar is groter bij hand-
geschakelde wagens, wegens fouten bij het
inzetten van de „pookhandelingen".
Ie zwakke punten, die bij de modellen
van drie jaar oud het meest worden
aangetroffen, zijn de koplampen, de voet-
rem, het uitlaatsysteem, de voortrein, de
handrem, de lagers, de stuurinrichting en
de remleidingen.
Het Zweedse rapport bevat een schat
van gegevens over de toestand waarin de
1966'ers zich bevinden. In de tabellen wor
den 110 modellen doorgelicht. Geen enke
le wagen bleek zonder mankementen. En vele
waren er slechter aan toe dan men zou
vermoeden, bijvoorbeeld (eigen) Zwedens
Volvo, die op de lange lijst niet meer bij
de eerste tien staat. Het „Amazone"-mo-
del, dat de elfde plaats bezet, sloeg een
veel beter figuur dan de 544-typen en de
sportieve 1800.
Uerst stellen we het model met de beste
cijfers voor: de Saab V4. Slechts 6.9
pet, van de geïnspecteerde wagens van dit
type moest terugkomen, 61.3 pet. reed zon
der aanmerkingen weg en 31.8 pet werd
goedgekeurd met opmerkingen erbij.
Na de Saab V4 volgen op de ranglijst:
Goedgekeurd zonder opmerkingen:
2. Volkswagen 1300 (54.3 pet); 3. Saab
Monte Carlo (52.3 pet); 4. Saab Sedan
(51.6); 5. BMW 1800 (50.0 pet.); 6. Volkswagen
1600 TL (49.3 pet.); 7. Saab V4 kombi (48 pet)
Opel Diplomat (47.7 pet.); 9. Volkswagen 1600
Variant (46.8); 10. Mercedes 250 SE (46.2).
Op de 110de en laatste plaats komt de
Fiat 1500 Familiale. Slechts 6.7 pet. kwam
er zonder kleerscheuren af. In de volgor
de naar boven staan Glas (12.7 pet),
Moskvitsch (16),, Plymouth Satelite (17.3),
BMW-Cooper (19.0), Peugeot 404 Break/Die
sel (21.8). Dodge Dart GT (20.1), BMC 1100
station (21.4). Triumph Spitfire (21.7), Peu
geot 404 diesel (21.8) en op de 100ste
plaats de Isuzu Bellett (22.2).
lJet is de moeite waard om uitvoerig te-
rug te komen op de zwakke punten en
de frequentie van de aanmerkingen bij de
in trek zijnde modellen. Kopers van ge
bruikte auto's kan alvast worden aangera
den goed uit te kijken voor 'Stationuitvoe
ringen en sportversies van standaardwa
gens. Volgens het Zweedse rapport zijn ze
in slechtere toestand dan de basismodel
len. Zelfs een dure sportwagen, zoals de
Porsche 912, sloeg een slecht figuur. De
ze wagen belandde op de 81ste plaats: 21.3
pet werd afgekeurd en 27.7 pet werd zon
der meer vrijgegeven.
De stoere, soliede Jaguar moest genoe
gen nemen met de 77ste plaats: 23.4 pet
van de voorgereden wagens zonder kritiek.
Op de ranglijst staat de Ford Mustang
op nummer 75 (28.7 pet goed), de Fiat 850
coupé op de 63ste plaats (32.7 pet in orde).
Voor de betrokken industrieën is een en
ander wel zuur.
Chrysler heeft een contract met de
Japanse autofabriek Mitsubishi afge
sloten voor de assemblage en verkoop van
eikaars auto's. Om te beginnen gaat de
Chrysler assemblagefabriek in Zuid-Afrika
auto's van Mitsubishi maken. Later zal Mit
subishi auto's van Chrysler gaan maken voor
de Japanse markt. Dat heeft echter pas zin
als Japan de hoge invoerrechten voor auto's
waarmee de binnenlandse markt nu wordt
gereserveerd voor de Japanse fabrieken, gaat
opheffen. Dat zou in oktober 1971 moeten
gebeuren.
Het Volkswagenconcern bestudeert in
verscheidene Europese landen de mo
gelijkheid dochterondernemingen te vesti
gen voor de import van de auto's van
het concern (Audi, NSU, Porsche, VW).
A utotests, schreven wij onlangs, hebben slechts een zeer betrek-
kelijke waarde. In de loop der jaren hebben velen zich op de
zogenaamderijproeven mét auto's geworpen dagbladen, week
bladen, zelfs damesbladen, hobbybladen en ook de televisie kent een
periodieke autotest. Het hangt van vele zaken af. wélke waarde
men zo'n,proef moet geven. Wie is (of wie zijn) de tester(s); welke
maatstaven hanteren zij; zijn zij ten opzichte van de handel en
van zichzelf objectief genoeg; welke tijdsduur wordt de auto be
proefd, enz. enz.
Het is gebleken dat er hier en daar nogal wat onzuiverheden in
allerlei autotests geslopen zijn. Heeft het zin de auto dergelijke
proeven te laten afleggen die in de normale praktijk nimmer voor
komen en die op uitgebreide schaal al jaren tevoren zijn genomen
door de research-afdelingen van de automobielfabrieken? Heeft
het zin dat één man zo'n test doet over misschien duizend of een
paar kilometer méér? Zegt het de adspirant-koper van een automo
biel wat, als de tester (1,95 m en 100 kilo of 1.65 65 kilo) zegt dat
de wagen wat krap bemeten is (zoals dat heet) of flink wat been-
en hoofdruimte heeft?
En wat is smaak in de autowereld? Er zijn testers die het note-
houten dashboard van een Engelse wagen „uit de tijd" noemen:
anderen liefkozen zo'n extra. What's in a name?
De autotest blijft (op enkele uitzonderingen na) een subjectief ge
val. Soms kan het wel aardig zijn zo'n stelletje subjectiviteiten op
AUDI 100 LS
Pluspunten:
Actuele, zuivere lijn
Ruim en verzorgd interieur
Goede rijkwaliteiten
Soepele vering
Lichte besturing
Zeer goede prestaties
BMW 1800
Pluspunten:
Sportief rijkarakter
Technisch hoogstaande mo
tor
Zeer goede versnellingsbak
Kleine draaicirkel
Detailafwerking heel goed
CITROEN SPECIAL
Pluspunten:
Exclusieve, gestroomlijnde
carrosserie, nog actueel
Zeer ruim, comfortabel inte
rieur
Voortreffelijk veergerief
Stabiel rijkarakter
Uitvoerige instrumentering
Gunstig verbruik
een rijtje te zetten, 't Opent de mogelijkheid er aan het einde toch
nog een redelijk objectief oordeel over te krijgen.
I^én van de professionele auto-testers in Nederland, de heer
G. Haakma, die overigens zelf liever spreekt van een rijproef,
heeft onlangs een viertal auto's beproefd twee Duitse en twe«
Franse wagens, die beschouwd kunnen worden als ongeveer ge
lijkwaardig. Het waren de Audi 100 LS, de BMW 1800, de Citroën
Special en de Peugeot 504. Alle vier wagens heeft hij aan een uit
gebreide rijproef onderworpen, daarover uitvoerig in buitenlandse
vakbladen gelezen, daarna een conclusie gemaakt en tenslotte
(misschien wat schoolmeesterig, maar toch wel origineel) een pun-
tenlijstje gemaakt als bij een rapport
Zijn conclusie van de vier wagens met plus- en minpunten in tele
gramstijl, alsmede de puntenlijst van de heer Haakma publiceren
wij hierbij. Bezitters van deze auto's moeten daarbij maar eens een
vergelijking maken met hun eigen ervaringen.
XAe heer Haakma geeft ook een totaalcijfer van het rapport. Di«
lopen voor de vier wagens niet sterk uiteen. Maar ja, dat bete
kent natuurlijk niet, dat alle vier wagens ook beslist door iedereen
in hun totaalbeeld gelijk beoordeeld zullen worden. Een schooljon
gen kan een heel goed totaal hebben op zijn rapport (met voor bij
belse geschiedenis een 10, gymnastiek een 10, schrijven een 9) maar
met een viertje voor taal en rekenen...
De heer Haakma kwam tot de volgende conclusies:
Minpunten:
Zwaar motorgeluid bij hoge
toerentallen
Wegcontact bij hogere snel
heden minder duidelijk
Betrekkelijk grote draaicir
kel
Forse prijs
Minpunten:
Minder actuele koetswerk-
lijn
Veercomfort op oneffenhe
den beperkt
Startmechanisme niet altijd
gelukkig met choke
Hoge prijs
Minpunten:
Storend motorgeluid
Zware besturing bij langza
me bewegingen (niet be
krachtigd)
Matige prestaties
Grote draaicirkel
Ingewikkeld mechanisme
maakt model minder cou
rant
PEUGEOT 504
Pluspunten:
Compact koetswerk, geraf
fineerd gestileerd
Comfortabele zittingen,
hoofdsteunen standaard
Zeer goede en veilige rij-
eigenschappen
Rustige, beschaafde motor
Gunstige draaicirkel
Schuifdak standaard
Minpunten:
Uitvoering instrumenten
bord minder degelijk en dui
delijk
Bediening ruitesproeier met
voet primitief
Besturing (indirect) nogal
zwaar bij langzaam ma
noeuvreren
Handrem niet handig ge-
In cijfers Audi
Carrosserielijn8
Interieurcomfort: 8
Bergruimte: 8
Uitrusting: 7
Rijkwaliteit: 8
Remmen8
Besturing: 8
Wendbaarheid: 7
Vering: 7
Motorprestatie: 8
Motorgedrag: 3
Verbruik: 7
Prijs: 6
Courantheid: 7
Totaal aantal punten:
105
plaatst
BMW
6
7
8
7
8
8
8
8
6
8
9
7
5
8
103
Citroën
9
9
7
8
9
9
6
6
9
7
6
8
8
5
106
Peugeot
8
8
7
7
8
8
8
8
8
7
8
7
7
8
107