Leraren zijn bereid maar Veenendaalse scholieren trekken zelf niet aan de bel Democratisering begint langzaam en rimpelloos „We moeten af van het gouden kalf: de parate kennis" 12 december U.S.O. concert Vriendelijkheid, storm en wedijver in noten Volop spanning in damcompetitie van district West Sint strooi goed Brommende broers kort na elkaar in ziekenhuis Kansen Lunteren stegen Mist Belt u dan even a.u.b. Prijzenregen voor bezoekers markt in zuid Roodborstj gaan feesten „We moeten ruimte scheppen om samen nieuwe dingen uil te denkenzonder te neigen tot anarchie: 't moet groeien" yEENENDAAL - Het is al- weer acht jaar geleden dat Amsterdamse gymna siasten de straat opgingen om te protesteren tegen de Mammoetwet. Hun protest richtte zich ondermeer tegen een daarin voorziene in damming van het onderwijs in de klassieke talen. Er is sindsdien al wat vaker ge demonstreerd door scholie ren, al was het niet altijd voor of tegen zaken die rechtstreeks met het onder wijs te maken hadden. Toch hebben de zestiger jaren, en overduidelijk de laatste drie daarvan onderhand wel aan getoond dat zich binnen de Nederlandse schoolmuren een mentaliteitsverandering voltrekt. Een mentaliteits verandering die in kringen van leerkrachten zowel wordt bejubeld als verwor pen. De voorstanders heb ben de „kritische leraren" in hun voorhoede, de tegen standers huldigen veelal het standpunt dat het onderwijs systeem zich niet leent voor knutselen met structuren, tenzij dat onmerkbaar ge leidelijk als 't ware histo risch groeit. Pull-Polo's Vesten Auto jasjes Coltruien Twinsets Young Men Shirts Handschoenen GEEN WENS KLAARHEID INSPRAAK JON( 10550 11079 WOENSDAG 3 DECEMBER 1969 Hoewel 't woord „escalatie" in deze sfeer natuurlijk 'n niet erg toepas selijke bijsmaak heeft, benadert het toch aardig het proces dat zich in de onderwijswereld aan het afspelen is. en dat kortweg wordt samengevat in de term „democratisering" De noodzaak daarvan ontkent nog maar een enke ling. Het twistpunt is alleen nog de vraag hoe. en in welk tempo die de mocratisering vorm moet krijgen. El ders in Nederland lieten scholieren al blijken dat zij niets voor onnodig uit stel voelen: een schoolstaking met discussie in plaats van les is geen we reldschokkend nieuws meer. In Vee- nendaal is het er tot dusver niet van gekomen. Reden genoeg om zich af te vragen of dat een wel of niet gelukkig verschijnsel is. Veenendaal is geen uitzondering in een rij van gemeenten waar zich het democratiseringsproces nauwelijks merkbaar begint te ontwikkelen. Op vallend is misschien wel dat de scho lieren zelf kennelijk geen behoefte heb ben om aan de bel te trekken. Op de meeste scholen moeten de initiatieven juist van de leiding, i.e. de leerkrach- ADVERTENTIE ten komen. Daarom zijn de standpunten van deze toch onmiskenbaar met auto riteit beklede opvoeders wellicht dub bel interessant. Eén conclusie vooraf: vrijwel nie mand ontkent de dwingende eis van de democratisering van het onderwijs, waarin ook de democratisering van het leven op een school is begrepen, en vrijwel niemand ontzegt de scholier het recht om méé te praten en méé te den ken. Op alle fronten blijkt een bereid heid om de leerlingen faciliteiten te verschaffen die hun rol in de school gemeenschap waardevol(ler) kunnen maken. Drs. I. Carsouw, rector van de scho lengemeenschap Christelijk Lyceum: „We moeten natuurlijk niet uit het oog verliezen dat het vermogen van een kind om mee te denken in hoge mate afhankelijk is van leeftijd. Hoe ouder het wordt, hoe belangrijker zijn in breng kan zijn. en hoe meer er naar geluisterd wordt. De waarde van het recht op medezeggenschap beschouw ik als inherent aan het ouder worden, de groei naar de volwassenheid." Drs. Carsouw constateert onder zijn leerlingen zeker een drang naar mede verantwoordelijkheid, maar die reikte tot nu toe niet verder dan de leerlin genvereniging. Heeft de leerling enig recht om mee te beslissen over de leerstof die op school wordt behandeld? „Zodra een leerling blijkt tot die staat te zijn gekomen dat hij het kan programma aanpassen aan wat een kind nodig ktn hebben, en een attitude aankweken waardoor het alle mogelijk heden kan benutten". Hebt u plannen om op uw school te gaan werken aan de democratise ring? „Zodra in concreto de vraag zich daartoe voordoet, sta ik er positief ach ter, maar onder één voorwaarde, dat er klaarheid is. We zouden van elkaar precies moeten weten welke wensen er zijn". De heer Thoomes bevestigt „zonder meer" het recht van een schoolkind op enige vorm van medezeggenschap, al onderstreept hij nadrukkelijk dat re alisering daarvan moeilijk zal zijn. „In de eerste plaats zijn de leerlingen die in staat zijn mee te praten meestal te schuchter, en de overigen zijn holle va ten". Over het bijwonen van lerarenverga deringen: „Er is op deze school nog geen sprake van geweest. Het zou wel een gezonde situatie zijn als er een schoolraad tot stand zou komen, waar in alle componenten van de schoolge meenschap zijn vertegenwoordigd, zo als de staf, de leerlingen, de ouders en het bestuur. Overigens sta ik op het standpunt dat een leraar in zijn ambt als vakman moet blijven gerespecteerd. Al een aantal jaren geleden heb ik de leerlingen geïnviteerd om het onderwas eens te bespreken, zonder een leraar erbij. Er was er één die zei: „Hoe ho ren we dan hoe het wèl is..." binnen de „grote maatschappij". De vormingscursus biedt veel meer ruimte aan de democratische praktijk dan de huidige schoolstructuren. Dat komt doordat de richtlijnen die de cur susleiding dient te volgen ten aanzien van het lesprogramma zo rekbaar zijn. dat de cursisten er /.elf als 't ware de inhoud van kunnen bepalen. Die moge lijkheid wordt volledig uitgebuit, en ue ervaring laat de heer Visser zeggen: „Het democratisch denken moet juist bij het jonge kind beginnen. Het blijkt ook dat ze het kunnen (de cursus ls voor jongeren van 14-18 jaar. red.). Het probleem is echter altijd dat de doelstellingen van de jongeren vaak sterk verschillen van de ouderen. Maar het blijkt ook dat de jongeren bepaald bereid zijn tot het compromis. We gaan er hier van uit dat iedereen, zowel lei der als cursist een waardevolle inbreng kan hebben. Als we het ergens niet over eens zijn wordt er gestemd, en het besluit van de meerderheid wordt uitgevoerd. Als er foute dingen gebeu ren, moeten we dat gewoon tegen el kaar kunnen zeggen, en dat gebeurt ook. De jongens en meisjes mogen ook zeggen hoe ze over mij denken, maar dan niet achter mijn rug. maar recht in mijn gezicht. Omgekeerd is dat ook het geval" De heer Visser realiseert zich terde ge dat zijn cursussen zich veel beter lenen tot dit systeem dan de gangba re scooltypen. Ook hij constateert echter het gebrek aan ambitie onder de jeugd om werkelijk zelf een inbreng te kunnen leveren. Wij moeten ze meestal eerst zelf over de drempel halen, door ze op een of andere manier te provoceren", zegt hij. Dit leert een vluchtige peiling van de situatie dat in Veenendaal op vrijwel iedere school voor voortgezet onderwijs van de leerling te laten meeklinken. Het tempo-probleem laat zich niet voe len, want het kan in principe nog door de schoolleiding worden bepaald, liet is zelfs niet uitgesloten dat het vertra ging ondervindt als gevolg van de ken nelijk slechts matige interesse van de schooljeugd. Een explosie blijkt niet voor de hand te liggen, niet nodig te zijn. Het zal zo'n vaart niet lopen. De democratisering verloopt langzaam, rus tig en rimpelloos. bekijken, dan mag hij dat zeer zeker. In de wet wordt daartoe ook ruimte ge laten. De leerlingen kunnen zelf een, verantwoorde, keuze doen uit de mo gelijkheden die worden geboden". Drs. Carsouw gelooft dat er geen re delijke argumenten zijn om een scho lier in de toekomst méér rechten té onthouden. Zo heeft hij er geen bezwaar tegen dat leerlingen de leraarsverga deringen zouden bijwonen „al geloof ik dat ze die erg vervelend zouden vin den, vooral als er technische zaken ter sprake komen". Op het Chr. Lyceum heerst voorals nog een vreedzame status quo: nooit hebben de leerlingen de wens geuit om mee te beslissen of nauwer te worden betrokken bij het beleid. En daarmee is het lyceum geen uitzondering in Veenendaal. Zelfs heeft een vorig jaar gevormde „parlementscommissie" van leraren het bestuur van de leerlingen- vereniging attent gemaakt op haar be reidheid om samen te praten, mocht daar behoefte aan bestaan. Er werd besloten dat de scholieren moesten wor den „wakker gekust". Reacties zijn echter uitgebleven. Omdat dit de algemene toestand on der Veenendaals scholieren weerspie gelt, zal een revolutioniar optreden niet voor de hand liggen. In Veenendaal zal het zo'n vaart niet lopen. Afkerig van herziening van de school se structuren is de heer Carsouw niet, noch zijn beide conrectores drs. Hiensch en ds. Tigchelaar. De heer Carsouw: „We moeten enkel de school het recht om er naar toe te groei en. Ik geloof niet in discontinuïteit, in een plotselinge omwenteling. We moe ten ervan uitgaan dat we leven mét el kaar. We moeten ruimte hebben om samen nieuwe dingen uit te denken, zonder tot anarchie te neigen". ..Het is de taak van het onderwijs men sen ongeschikt te maken voor de hui dige maatschappij. Het gevolg daar van is dat een nieuwe samenleving ontstaat", aldus een stelling van de ..Kritische leraren". Men richt zich niet alleen tegen het stimuleren van de ..cijfertjeshonger" op de huidige scholen. Men wenst een voortdurende toetsing van de leerstof aan de waar de daarvan op langere termijn. Vanaf kleuterschool en lagere school wordt het kind geleerd naar hoge cijfers te streven, en dat is een systeem dat het kan voortzetten als het een eerste voet zet in de maatschappij", waar de best betaalde baantjes niet vaak voor het grijpen liggen. Persoonlijke mening van dr. J. G. Thoomes, hoofd van de Kon. Juliana- mavo, over de tendens van de acties der „Kritische Leraren": ..Men spreekt over het een, en men bedoelt het an der. De waarde van revolutionaire ac ties betwijfel ik sterk: ik wijs ze af. Ik heb de indruk dat men onder de val se vlag van ..streven naar betere me thodieken" de onderwijszaak meer kwaad dan goed doet. Als er werke lijk iets moet veranderen dan is de enige oplossing, dat wij afraken van het gouden kalf van het onderwijs: de parate kennis. We zouden niet anders moeten doen dan kinderen elementaire begrippen bijbrengen, en daarna het „In deze dynamische tijd zijn begrip pen als medezeggenschap en inspraak niet meer weg te denken. Ik sta er als jongere positief tegenover", aldus mej. J. A. Kool, directrice van de Chr. Huis houdschool aan de Tuinstraat. Ook op haar school is vanuit de leerlingen nog geen wens of eis naar voren gekomen om een stem in het kapittel te hebben, in welke vorm dan ook. Toch doet de democratisering er zijn intrede, al be perkt ze zich tot de personeelsstaf. „Van de zijde van ons schoolbestuur bestaat al geruime tijd behoefte aan meer contact met een vertegenwoordi ging van het onderwijzend, administra tief en bedienend personeel". Het doel is meer informatie te krijgen over de dagelijkse gang van zaken, en op ba sis daarvan beslissingen te nemen. Daarnaast staat het streven naar open overleg centraal. Men is nu bezig aan een „experimen teel jaar", waarin in eerste instantie wordt gedacht aan „inspraak", die mo gelijk kan uitgroeien tot medezeggen schap. Wat de leerlingen betreft: „Ik geloof dat de kinderen die wij hier op school hebben nog te jong zijn. Ze zijn er kennelijk nog niet aan toe", aldus mej. Kool. Een eerste begin is overi gens toch gemaakt, want de meisjes produceren sinds kort een periodieke schoolkrant, waarin zij hun mening kunnen uitdragen. De heer G. J. H. de Vries, hoofd van de Ichtus-mavo: „Ik geloof dat de leerlingen op onze school, ook op 16-ja- rige leeftijd niet voldoende kritisch te genover zichzelf staan. Daarom ben ik er wel een voorstander van hen te la ten meepraten, maar niet te laten mee beslissen". Lerarenvergaderingen: „Als er alge mene school/aken worden behandeld vind ik niet gek als de leerlingen er bij zijn. VVy hebben hier trouwens al plannen om met een vertegenwoordi ging uit de leerlingen een begin te ma ken met een gesprek". De heer De Vries toont zich voorts geen tegenstander van de onderwijs vernieuwing, al wijst hij een door hem geconstateerd „negativisme" in de wij ze waarop deze zich hier en daar ma nifesteert, pertinent var de hand. Op zijn school zal binnenkort nog na der worden bezien op welke wijze leer lingen een bijdrage kunnen leveren. Ge dacht wordt aan een schoolparlement, waarin klassevertegenwoordigers zit ting hebben. Concrete voorstellen zijn nog niet gedaan, ook niet door de leer lingen. Voorlopig totaalbeeld: van de zijde van de Veenendaalse scholieren ver wacht men geen initiatieven. Sommige onderwijsmensen menen dat de leeftijd daarvan een der oorzken kan zijn: Je kinderen hebben er geen behoefte aan of ze kunnen de zaak niet aan. Een tegengestelde mening komt uit de mond van de heer J. C. Visser, di recteur van de Stichting Vorming Be drijfsjeugd. Indirect heeft hij in feite ook met het onderwijs te maken, al beperkt zich dat slechts tot de „resul taten" der lagere scholen. Hij leidt de cursussen die werkende jongeren op het instituut kunnen volgen, en die met name zijn gericht op de bewustmaking van zichzelf en van zijn plaats en mo gelijkheden, rechten en bevoegdheden voor Veenendaal Zaterd. v. 16.30-17.30 u. Voor Rhenen 3328 Nwe Veenendaalseweg 159 VEENENDAAL Iemand noemde het programma van het aanstaande USO- concert „nogal lief", maar hij zag de vierde symfonie van Brahms over het hoofd. Natuurlijk, zo'n divertimen to van Mozart waarmee 't concert be gint is vriendelijke muziek: een diver timento is ook bedoeld als verpozings- muzick, achtergrondmuziek zouden wij tegenwoordig zeggen. Plezierige, voqcal niet door .een overvloed tvan dissonanten of wilde uitbarstingen storende muziek. Waarom, zult u zeg gen. wordt het stuk dan niet in de koffiepauze gespeeld. Het merkwaardige van geniale kunste naars als Mozart is echter, dat hun werken geschreven voor minder ver heffende gelegenheden dezelfde kwa liteit bezitten als die bestemd zijn voor gewichtige concerten waar hun naam mee gemoeid is. Als vooral ook de vaklui konden zij eenvoudig geen prutswerk leveren. De Haffner-symfonie, geschreven voor een tuingeest van de familie Haff- ner, is een hoogtepunt uit het werk van Mozart. Het divertimento is vriendelijke muziek, zeker, maar in ieder geval muziek en wanneer de vriendelijkheid ervan overkomt, des te beter. Het tweede programmapunt, concert voor vier violen van Vivaldi, is ook al geen werk om koude rillingen van emotie bij het publiek teweeg te bren gen. Muziek maken is leuk. met el kaar muziek maken is nog leuker. Soms is het fijn om deel te nemen aan het tot klinken brengen van een machtige melodie, andere keren is de melodie eenvoudig, een vlot the ma, en vindt men plezier in het el kaar afwisselen en het elkaar aan reiken van de thema's. Zo krijgt het musiceren iets van wed ijveren en dat is nu precies wat me' een concert wordt bedoeld. Vivaldi, zelf hartstochtelijk violist, wist er wel raad mee: vier violen en een orkest maken er een boeiend spel van. Ove rigens denke men niet te gering van deze Antonio Vivaldi, vele van zijn concerten zijn door J. S. Bach be werkt tot orgelstukken en deze .laat ste was toch heus wel in staat' zelf iets behoorlijks te bedenken. Is!a de-pauze dan de vierde symfonie van Johannes Brahms. Het is niet de bedoeling hier een technische uit eenzetting van het werk te geven. Een uitzondering voor het laatste deel: Een thema van 8 maten dat 32 maal herhaald wordt, zonder dat dit ooit verveelt. Het thema varieert wel. maar vooral de omlijsting is zo geva rieerd dat vaak het thema slechts met grote moeite nog te herkennen is. Dit deel, dat tenslotte naar een mach tige climax gaat, behoort tot het mooiste dat Brahms ooit geschreven heeft. De muziek van Brahms is stoer, mannelijk, vaak wat me lancholiek. Deze symfonie heeft een #sfepr,..die. ee^s herfststemmjng. is ge noemd, en de muziek heeft al die wonderlijke gevarieerde en prachtige kleuren, maar ook de stormen, die men zich bij de herfst kan denken. Maar de verrukking door deze muziek komt niet van horen zeggen, maar van horen spelen. VEENENDAAL Als sluitstuk van de grote St.-Nicolaasactic in Veenen daalZuid, worden er op de markt en in de winkels op vrijdag 5 december weer honderden enveloppen met een waardevolle inhoud onder het kopend publiek verspreid. Behalve het uitreiken van enveloppen zonder nieten gaat een groep Zwarte Pieten rond. die waardevolle geschenken zullen uitreiken. Ook vorige week vrijdag hebben der gelijke activiteiten tijdens de markt in Veenendaal-Zuid plaats gehad, waarbij voor circa f 1500- is uitgedeeld. Toen werkte het weer echter zo tegen dat verschillende marktkooplieden het niet aandurfden hun kramen te installeren, omdat ze ook 's morgens al van de markten in Amersfoort en Culemborg waren weggewaaid. Overigens schijnen de trouwe markt kooplieden het steeds beter naar hun zin te krijgen in Veenendaal-Zuid. Hoe wel de St.-Nicolaasweken niet maatge vend zijn valt er een duidelijke tendens waar te nemen, dat steeds meer men sen de markt gaan bezoeken. De organisatoren verwachten ook vrijdag als er weer een prijzenregen met een totale waarde van f 1500,- over de marktbezoekers neerdaalt een grote belangstelling. VEENENDAAL De twee broers Chr. en T. S. kwamen gis teren kort na elkaar in het Julia- naziekenhuis terecht. Een speling van het lot wilde dat ze met een kwartier tussentijd op de Kerke- wijk het slachtofer werden van auto's die hun bij een inrit geen voorrang verleenden. Eerst moest T. S. met beenverwondingen naar het ziekenhuis worden gebracht, en even later sneed een automobi list zijn broer Chr. S., die onge veer dezelfde blessures opliep. De broers reden op brommers, en wa ren respectievelijk onderweg naar een aula en het kerkhof, in ver band met een sterfgeval in de fa milie. RHENEN Voor het kinderkoor „De Roodborstjes" is er 12 december een Sinterklaasfeest op stapel gezet in de bovenzaal van café „De Driehoek", waar ook de vaders en moeders harte lijk welkom zijn. De kinderen zullen zelf actief aan het feest deelnemen met toneelstukjes en uiteraard met het brengen van enkele zangnummers, waarbij Cor Huydink voor de begelei ding zal zorgen op de piano. De uitslagen van de in de afgelopen week gespeelde wedstrijden voor de dam competitie van district West waren van dien aard dat de spanning in alle klassen nog volledig gehandhaafd bleef. In de le klasse kwam kampioenspretendent DES uit Lunteren weliswaar niet in het strijdperk, doch de kampioenskansen der Lunteranen stegen aanmerkelijk doordat OODBC uit Dodcwaard een vrij onverwachte 11-9 nederlaag leed tegen VTD uit Tiel, dat door deze zege een flinke sprong naar de 5e plaats op de ranglijst deed. Met nog drie wedstrijden in het verschiet heeft DES thans drie punten voorsprong op de naaste concurrent en de Lunteranen zijn nu dus wel heel dicht bij de kampioenstitel. In Scherpenzeel kwamen SDV en Slagvaardig uit Wamel na een span nend duel niet verder dan een gelijk spel (10-10) en voor beide teams bete kende dit het derde gelijke spel in de ze competitie. De Maas- en Walers kwa men door dit winstpuntje in Scherpen zeel een trapje hoger op de ranglijst en bezetten nu een enigszins geflatteerde derde plaats. In de 2e klasse deed hekkesluiter WSDV uit Wageningen van zich spre ken door met een aantal invallers het 2e team van BDV uit Bennekom, dat aanvankelijk als favoriet van start ging, met het kleinst mogelijke verschil (11-9) te kloppen, waardoor de Bennekommers nu twee verliespunten meer incasseer den dan de Wageningers, die door deze welkome zege liefst vier plaatsen op de ranglijst stegen. Drager van de rode lantaarn wordt nu het 3e team van De Kroonschijf uit Ede. dat in Barneveld met grote cijfers (14-6) ten onder ging tegen BDSV. De Barnevelders zijn nu nog de enige concurent voor het sterke ONASV uit Nunspeet, dat wel niet in het strijdperk kwam, maar dat niettemin fraai en ongeslagen aan de kop bleef. In Slijk Ewijk won DJZ nog vrij on verwacht met duidelijke cijfers (13-7) van het afzakkende 2e team van VTD uit Tiel. Door deze overwinning kwa men de Slijk Ewijkers in de midden moot terecht. Met het kleinst mogelijke verschil (9-11) verloor DVV in Voort huizen van VRD uit Renkum, waardoor het 2e team van DVV op de voorlaatste plaats werd gedrukt, terwijl de Ren- kummers goede middenmoters werden. In de 3e klasse A (De Betuwegroep) imponeerde GGZ uit Kesteren door het 3e team van DJZ uit Slijk Ewijk met 16-4 te verpletteren. De Kesterense dammers kwamen door deze zege op gelijke hoogte met het niet spelende TOG uit Zetten (beiden 13 punen uit 7 wedstrijden), doch de Zettenaren ble ven, dank zij een beter bordgemid delde (94-46) dan GSZ (88-52) aan de leiding. In deze klasse gaat het om de kampioenstitel uitsluitend tussen TOG en GSZ. Het 2e team van DEZ uit Ochten handhaafde zich op de 3e plaats van de ranglijst door in Beneden Leeuwen met 12-8 van hekkesluiter Leones II te win nen. Ook het 2e team van OODBC uit Dodewaard bleef met 12-8 de meerdere van het op bezoek zijnde 2e team van TOG uit Zetten. In de 3e klasse B (de Veluwegroep) werden in de afgelopen week geen wed strijden gespeeld. De competitiestanden luiden thans: le Klasse: 1. DES I 7 6 1 0 88—52 13 2. DEZ I 6 4 0 2 63—57 8 3. Slagvaardig I 7 2 3 2 71—69 7 4. OODBC I 6 3 0 3 67—53 6 5. VTD I 7 2 2 3 64—76 6 6. SDV I 5 1 3 1 50—50 5 7. RDV I 6 1 3 2 55—65 5 8. De Kroonschijf II 4 1 1 2 37—43 3 9. DLC I 5 1 1 3 41—59 3 10. WSDV II 5 1 0 4 44—56 2 2e Klasse 1. ONASV I 4 4 0 0 57—23 8 2. DES II 6 3 2 1 66—54 8 3, BDV II 7 3 2 2 73—67 8 4. BDSV I 4 3 1 0 51—29 7 5. VRD I 6 3 1 2 60—60 7 6. DJZ I 4 2 0 2 42—38 4 7. WSDV III 3 1 0 2 28—32 2 8. VTD II 5 0 2 3 40—60 2 9. DVV II 4 0 1 3 28—52 1 10. De Kroonschijf III 5 0 1 4 35—65 1 3e Klasse A: 1. TOG I 7 6 1 0 94—46 13 2. GSZ I 7 6 1 0 88—52 13 3. DEZ II 5 3 1 1 59—41 7 4. OODBC II 4 3 0 1 50—30 6 5. VTD III 2 2 0 0 26—14 4 6. TOG II 5 2 0 3 52—48 4 7. DJZ II 5 1 1 3 41—59 3 8. Leones I 6 1 0 5 54—66 2 9. DJZ III 5 0 0 5 14—86 0 10. Leones II 6 0 0 6 52—78 0 3e Klasse B 1. DES III 4 4 0 0 47—33 8 2. DCE I 3 1 1 1 31—29 3 3. BDSV II 2 1 0 1 22—18 2 4. Ons Genoegen I 3 1 0 2 26—34 2 5. DCE II 4 0 1 3 34—46 1

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 3