Leraren zijn bereid maar Veenendaalse
scholieren trekken zelf niet aan de bel
Democratisering begint
langzaam en rimpelloos
„We moeten af van
het gouden kalf:
de parate kennis"
12 december U.S.O. concert
Vriendelijkheid, storm
en wedijver in noten
Volop spanning in
damcompetitie van
district West
Sint
strooi
goed
Brommende
broers kort
na elkaar in
ziekenhuis
Kansen Lunteren stegen
Mist
Belt u dan even a.u.b.
Prijzenregen
voor bezoekers
markt in zuid
Roodborstj
gaan feesten
„We moeten ruimte scheppen
om samen nieuwe dingen uil
te denkenzonder te neigen
tot anarchie: 't moet groeien"
yEENENDAAL - Het is al-
weer acht jaar geleden
dat Amsterdamse gymna
siasten de straat opgingen
om te protesteren tegen de
Mammoetwet. Hun protest
richtte zich ondermeer tegen
een daarin voorziene in
damming van het onderwijs
in de klassieke talen. Er is
sindsdien al wat vaker ge
demonstreerd door scholie
ren, al was het niet altijd
voor of tegen zaken die
rechtstreeks met het onder
wijs te maken hadden. Toch
hebben de zestiger jaren, en
overduidelijk de laatste drie
daarvan onderhand wel aan
getoond dat zich binnen de
Nederlandse schoolmuren
een mentaliteitsverandering
voltrekt. Een mentaliteits
verandering die in kringen
van leerkrachten zowel
wordt bejubeld als verwor
pen. De voorstanders heb
ben de „kritische leraren"
in hun voorhoede, de tegen
standers huldigen veelal het
standpunt dat het onderwijs
systeem zich niet leent voor
knutselen met structuren,
tenzij dat onmerkbaar ge
leidelijk als 't ware histo
risch groeit.
Pull-Polo's
Vesten
Auto jasjes
Coltruien
Twinsets
Young Men Shirts
Handschoenen
GEEN WENS
KLAARHEID
INSPRAAK
JON(
10550
11079
WOENSDAG 3 DECEMBER 1969
Hoewel 't woord „escalatie" in deze
sfeer natuurlijk 'n niet erg toepas
selijke bijsmaak heeft, benadert het
toch aardig het proces dat zich in de
onderwijswereld aan het afspelen is. en
dat kortweg wordt samengevat in de
term „democratisering" De noodzaak
daarvan ontkent nog maar een enke
ling. Het twistpunt is alleen nog de
vraag hoe. en in welk tempo die de
mocratisering vorm moet krijgen. El
ders in Nederland lieten scholieren al
blijken dat zij niets voor onnodig uit
stel voelen: een schoolstaking met
discussie in plaats van les is geen we
reldschokkend nieuws meer. In Vee-
nendaal is het er tot dusver niet van
gekomen. Reden genoeg om zich af te
vragen of dat een wel of niet gelukkig
verschijnsel is.
Veenendaal is geen uitzondering in
een rij van gemeenten waar zich het
democratiseringsproces nauwelijks
merkbaar begint te ontwikkelen. Op
vallend is misschien wel dat de scho
lieren zelf kennelijk geen behoefte heb
ben om aan de bel te trekken. Op de
meeste scholen moeten de initiatieven
juist van de leiding, i.e. de leerkrach-
ADVERTENTIE
ten komen. Daarom zijn de standpunten
van deze toch onmiskenbaar met auto
riteit beklede opvoeders wellicht dub
bel interessant.
Eén conclusie vooraf: vrijwel nie
mand ontkent de dwingende eis van de
democratisering van het onderwijs,
waarin ook de democratisering van het
leven op een school is begrepen, en
vrijwel niemand ontzegt de scholier het
recht om méé te praten en méé te den
ken. Op alle fronten blijkt een bereid
heid om de leerlingen faciliteiten te
verschaffen die hun rol in de school
gemeenschap waardevol(ler) kunnen
maken.
Drs. I. Carsouw, rector van de scho
lengemeenschap Christelijk Lyceum:
„We moeten natuurlijk niet uit het oog
verliezen dat het vermogen van een
kind om mee te denken in hoge mate
afhankelijk is van leeftijd. Hoe ouder
het wordt, hoe belangrijker zijn in
breng kan zijn. en hoe meer er naar
geluisterd wordt. De waarde van het
recht op medezeggenschap beschouw
ik als inherent aan het ouder worden,
de groei naar de volwassenheid."
Drs. Carsouw constateert onder zijn
leerlingen zeker een drang naar mede
verantwoordelijkheid, maar die reikte
tot nu toe niet verder dan de leerlin
genvereniging.
Heeft de leerling enig recht om
mee te beslissen over de leerstof die
op school wordt behandeld?
„Zodra een leerling blijkt tot die
staat te zijn gekomen dat hij het kan
programma aanpassen aan wat een
kind nodig ktn hebben, en een attitude
aankweken waardoor het alle mogelijk
heden kan benutten".
Hebt u plannen om op uw school
te gaan werken aan de democratise
ring?
„Zodra in concreto de vraag zich
daartoe voordoet, sta ik er positief ach
ter, maar onder één voorwaarde, dat
er klaarheid is. We zouden van elkaar
precies moeten weten welke wensen er
zijn".
De heer Thoomes bevestigt „zonder
meer" het recht van een schoolkind op
enige vorm van medezeggenschap, al
onderstreept hij nadrukkelijk dat re
alisering daarvan moeilijk zal zijn. „In
de eerste plaats zijn de leerlingen die
in staat zijn mee te praten meestal te
schuchter, en de overigen zijn holle va
ten".
Over het bijwonen van lerarenverga
deringen: „Er is op deze school nog
geen sprake van geweest. Het zou wel
een gezonde situatie zijn als er een
schoolraad tot stand zou komen, waar
in alle componenten van de schoolge
meenschap zijn vertegenwoordigd, zo
als de staf, de leerlingen, de ouders en
het bestuur. Overigens sta ik op het
standpunt dat een leraar in zijn ambt
als vakman moet blijven gerespecteerd.
Al een aantal jaren geleden heb ik de
leerlingen geïnviteerd om het onderwas
eens te bespreken, zonder een leraar
erbij. Er was er één die zei: „Hoe ho
ren we dan hoe het wèl is..."
binnen de „grote maatschappij".
De vormingscursus biedt veel meer
ruimte aan de democratische praktijk
dan de huidige schoolstructuren. Dat
komt doordat de richtlijnen die de cur
susleiding dient te volgen ten aanzien
van het lesprogramma zo rekbaar zijn.
dat de cursisten er /.elf als 't ware de
inhoud van kunnen bepalen. Die moge
lijkheid wordt volledig uitgebuit, en ue
ervaring laat de heer Visser zeggen:
„Het democratisch denken moet juist
bij het jonge kind beginnen. Het blijkt
ook dat ze het kunnen (de cursus ls
voor jongeren van 14-18 jaar. red.).
Het probleem is echter altijd dat de
doelstellingen van de jongeren vaak
sterk verschillen van de ouderen. Maar
het blijkt ook dat de jongeren bepaald
bereid zijn tot het compromis. We gaan
er hier van uit dat iedereen, zowel lei
der als cursist een waardevolle inbreng
kan hebben. Als we het ergens niet
over eens zijn wordt er gestemd, en
het besluit van de meerderheid wordt
uitgevoerd. Als er foute dingen gebeu
ren, moeten we dat gewoon tegen el
kaar kunnen zeggen, en dat gebeurt
ook. De jongens en meisjes mogen ook
zeggen hoe ze over mij denken, maar
dan niet achter mijn rug. maar recht
in mijn gezicht. Omgekeerd is dat ook
het geval"
De heer Visser realiseert zich terde
ge dat zijn cursussen zich veel beter
lenen tot dit systeem dan de gangba
re scooltypen. Ook hij constateert
echter het gebrek aan ambitie onder
de jeugd om werkelijk zelf een inbreng
te kunnen leveren.
Wij moeten ze meestal eerst zelf
over de drempel halen, door ze op een
of andere manier te provoceren", zegt
hij.
Dit leert een vluchtige peiling van de
situatie dat in Veenendaal op vrijwel
iedere school voor voortgezet onderwijs
van de leerling te laten meeklinken.
Het tempo-probleem laat zich niet voe
len, want het kan in principe nog door
de schoolleiding worden bepaald, liet
is zelfs niet uitgesloten dat het vertra
ging ondervindt als gevolg van de ken
nelijk slechts matige interesse van de
schooljeugd. Een explosie blijkt niet
voor de hand te liggen, niet nodig te
zijn. Het zal zo'n vaart niet lopen. De
democratisering verloopt langzaam, rus
tig en rimpelloos.
bekijken, dan mag hij dat zeer zeker.
In de wet wordt daartoe ook ruimte ge
laten. De leerlingen kunnen zelf een,
verantwoorde, keuze doen uit de mo
gelijkheden die worden geboden".
Drs. Carsouw gelooft dat er geen re
delijke argumenten zijn om een scho
lier in de toekomst méér rechten té
onthouden. Zo heeft hij er geen bezwaar
tegen dat leerlingen de leraarsverga
deringen zouden bijwonen „al geloof ik
dat ze die erg vervelend zouden vin
den, vooral als er technische zaken ter
sprake komen".
Op het Chr. Lyceum heerst voorals
nog een vreedzame status quo: nooit
hebben de leerlingen de wens geuit om
mee te beslissen of nauwer te worden
betrokken bij het beleid. En daarmee
is het lyceum geen uitzondering in
Veenendaal. Zelfs heeft een vorig jaar
gevormde „parlementscommissie" van
leraren het bestuur van de leerlingen-
vereniging attent gemaakt op haar be
reidheid om samen te praten, mocht
daar behoefte aan bestaan. Er werd
besloten dat de scholieren moesten wor
den „wakker gekust". Reacties zijn
echter uitgebleven.
Omdat dit de algemene toestand on
der Veenendaals scholieren weerspie
gelt, zal een revolutioniar optreden niet
voor de hand liggen. In Veenendaal zal
het zo'n vaart niet lopen.
Afkerig van herziening van de school
se structuren is de heer Carsouw niet,
noch zijn beide conrectores drs.
Hiensch en ds. Tigchelaar. De heer
Carsouw: „We moeten enkel de school
het recht om er naar toe te groei
en. Ik geloof niet in discontinuïteit, in
een plotselinge omwenteling. We moe
ten ervan uitgaan dat we leven mét el
kaar. We moeten ruimte hebben om
samen nieuwe dingen uit te denken,
zonder tot anarchie te neigen".
..Het is de taak van het onderwijs men
sen ongeschikt te maken voor de hui
dige maatschappij. Het gevolg daar
van is dat een nieuwe samenleving
ontstaat", aldus een stelling van de
..Kritische leraren". Men richt zich
niet alleen tegen het stimuleren van
de ..cijfertjeshonger" op de huidige
scholen. Men wenst een voortdurende
toetsing van de leerstof aan de waar
de daarvan op langere termijn. Vanaf
kleuterschool en lagere school wordt
het kind geleerd naar hoge cijfers te
streven, en dat is een systeem dat het
kan voortzetten als het een eerste voet
zet in de maatschappij", waar de best
betaalde baantjes niet vaak voor het
grijpen liggen.
Persoonlijke mening van dr. J. G.
Thoomes, hoofd van de Kon. Juliana-
mavo, over de tendens van de acties
der „Kritische Leraren": ..Men spreekt
over het een, en men bedoelt het an
der. De waarde van revolutionaire ac
ties betwijfel ik sterk: ik wijs ze af.
Ik heb de indruk dat men onder de val
se vlag van ..streven naar betere me
thodieken" de onderwijszaak meer
kwaad dan goed doet. Als er werke
lijk iets moet veranderen dan is de
enige oplossing, dat wij afraken van
het gouden kalf van het onderwijs: de
parate kennis. We zouden niet anders
moeten doen dan kinderen elementaire
begrippen bijbrengen, en daarna het
„In deze dynamische tijd zijn begrip
pen als medezeggenschap en inspraak
niet meer weg te denken. Ik sta er als
jongere positief tegenover", aldus mej.
J. A. Kool, directrice van de Chr. Huis
houdschool aan de Tuinstraat. Ook op
haar school is vanuit de leerlingen nog
geen wens of eis naar voren gekomen
om een stem in het kapittel te hebben,
in welke vorm dan ook. Toch doet de
democratisering er zijn intrede, al be
perkt ze zich tot de personeelsstaf.
„Van de zijde van ons schoolbestuur
bestaat al geruime tijd behoefte aan
meer contact met een vertegenwoordi
ging van het onderwijzend, administra
tief en bedienend personeel". Het doel
is meer informatie te krijgen over de
dagelijkse gang van zaken, en op ba
sis daarvan beslissingen te nemen.
Daarnaast staat het streven naar open
overleg centraal.
Men is nu bezig aan een „experimen
teel jaar", waarin in eerste instantie
wordt gedacht aan „inspraak", die mo
gelijk kan uitgroeien tot medezeggen
schap. Wat de leerlingen betreft: „Ik
geloof dat de kinderen die wij hier op
school hebben nog te jong zijn. Ze zijn
er kennelijk nog niet aan toe", aldus
mej. Kool. Een eerste begin is overi
gens toch gemaakt, want de meisjes
produceren sinds kort een periodieke
schoolkrant, waarin zij hun mening
kunnen uitdragen.
De heer G. J. H. de Vries, hoofd
van de Ichtus-mavo: „Ik geloof dat de
leerlingen op onze school, ook op 16-ja-
rige leeftijd niet voldoende kritisch te
genover zichzelf staan. Daarom ben ik
er wel een voorstander van hen te la
ten meepraten, maar niet te laten mee
beslissen".
Lerarenvergaderingen: „Als er alge
mene school/aken worden behandeld
vind ik niet gek als de leerlingen er
bij zijn. VVy hebben hier trouwens al
plannen om met een vertegenwoordi
ging uit de leerlingen een begin te ma
ken met een gesprek".
De heer De Vries toont zich voorts
geen tegenstander van de onderwijs
vernieuwing, al wijst hij een door hem
geconstateerd „negativisme" in de wij
ze waarop deze zich hier en daar ma
nifesteert, pertinent var de hand.
Op zijn school zal binnenkort nog na
der worden bezien op welke wijze leer
lingen een bijdrage kunnen leveren. Ge
dacht wordt aan een schoolparlement,
waarin klassevertegenwoordigers zit
ting hebben. Concrete voorstellen zijn
nog niet gedaan, ook niet door de leer
lingen.
Voorlopig totaalbeeld: van de zijde
van de Veenendaalse scholieren ver
wacht men geen initiatieven. Sommige
onderwijsmensen menen dat de leeftijd
daarvan een der oorzken kan zijn: Je
kinderen hebben er geen behoefte aan
of ze kunnen de zaak niet aan.
Een tegengestelde mening komt uit
de mond van de heer J. C. Visser, di
recteur van de Stichting Vorming Be
drijfsjeugd. Indirect heeft hij in feite
ook met het onderwijs te maken, al
beperkt zich dat slechts tot de „resul
taten" der lagere scholen. Hij leidt de
cursussen die werkende jongeren op
het instituut kunnen volgen, en die met
name zijn gericht op de bewustmaking
van zichzelf en van zijn plaats en mo
gelijkheden, rechten en bevoegdheden
voor Veenendaal
Zaterd. v. 16.30-17.30 u.
Voor Rhenen 3328
Nwe Veenendaalseweg 159
VEENENDAAL Iemand noemde het
programma van het aanstaande USO-
concert „nogal lief", maar hij zag
de vierde symfonie van Brahms over
het hoofd. Natuurlijk, zo'n divertimen
to van Mozart waarmee 't concert be
gint is vriendelijke muziek: een diver
timento is ook bedoeld als verpozings-
muzick, achtergrondmuziek zouden
wij tegenwoordig zeggen. Plezierige,
voqcal niet door .een overvloed tvan
dissonanten of wilde uitbarstingen
storende muziek. Waarom, zult u zeg
gen. wordt het stuk dan niet in de
koffiepauze gespeeld.
Het merkwaardige van geniale kunste
naars als Mozart is echter, dat hun
werken geschreven voor minder ver
heffende gelegenheden dezelfde kwa
liteit bezitten als die bestemd zijn
voor gewichtige concerten waar hun
naam mee gemoeid is. Als vooral
ook de vaklui konden zij eenvoudig
geen prutswerk leveren.
De Haffner-symfonie, geschreven voor
een tuingeest van de familie Haff-
ner, is een hoogtepunt uit het werk
van Mozart. Het divertimento is
vriendelijke muziek, zeker, maar in
ieder geval muziek en wanneer de
vriendelijkheid ervan overkomt, des
te beter.
Het tweede programmapunt, concert
voor vier violen van Vivaldi, is ook
al geen werk om koude rillingen van
emotie bij het publiek teweeg te bren
gen. Muziek maken is leuk. met el
kaar muziek maken is nog leuker.
Soms is het fijn om deel te nemen
aan het tot klinken brengen van een
machtige melodie, andere keren is
de melodie eenvoudig, een vlot the
ma, en vindt men plezier in het el
kaar afwisselen en het elkaar aan
reiken van de thema's.
Zo krijgt het musiceren iets van wed
ijveren en dat is nu precies wat me'
een concert wordt bedoeld. Vivaldi,
zelf hartstochtelijk violist, wist er wel
raad mee: vier violen en een orkest
maken er een boeiend spel van. Ove
rigens denke men niet te gering van
deze Antonio Vivaldi, vele van zijn
concerten zijn door J. S. Bach be
werkt tot orgelstukken en deze .laat
ste was toch heus wel in staat' zelf
iets behoorlijks te bedenken.
Is!a de-pauze dan de vierde symfonie
van Johannes Brahms. Het is niet
de bedoeling hier een technische uit
eenzetting van het werk te geven. Een
uitzondering voor het laatste deel:
Een thema van 8 maten dat 32 maal
herhaald wordt, zonder dat dit ooit
verveelt. Het thema varieert wel.
maar vooral de omlijsting is zo geva
rieerd dat vaak het thema slechts
met grote moeite nog te herkennen
is.
Dit deel, dat tenslotte naar een mach
tige climax gaat, behoort tot het
mooiste dat Brahms ooit geschreven
heeft. De muziek van Brahms is
stoer, mannelijk, vaak wat me
lancholiek. Deze symfonie heeft een
#sfepr,..die. ee^s herfststemmjng. is ge
noemd, en de muziek heeft al die
wonderlijke gevarieerde en prachtige
kleuren, maar ook de stormen, die
men zich bij de herfst kan denken.
Maar de verrukking door deze muziek
komt niet van horen zeggen, maar
van horen spelen.
VEENENDAAL Als sluitstuk van
de grote St.-Nicolaasactic in Veenen
daalZuid, worden er op de markt en
in de winkels op vrijdag 5 december
weer honderden enveloppen met een
waardevolle inhoud onder het kopend
publiek verspreid.
Behalve het uitreiken van enveloppen
zonder nieten gaat een groep
Zwarte Pieten rond. die waardevolle
geschenken zullen uitreiken.
Ook vorige week vrijdag hebben der
gelijke activiteiten tijdens de markt in
Veenendaal-Zuid plaats gehad, waarbij
voor circa f 1500- is uitgedeeld. Toen
werkte het weer echter zo tegen dat
verschillende marktkooplieden het niet
aandurfden hun kramen te installeren,
omdat ze ook 's morgens al van de
markten in Amersfoort en Culemborg
waren weggewaaid.
Overigens schijnen de trouwe markt
kooplieden het steeds beter naar hun
zin te krijgen in Veenendaal-Zuid. Hoe
wel de St.-Nicolaasweken niet maatge
vend zijn valt er een duidelijke tendens
waar te nemen, dat steeds meer men
sen de markt gaan bezoeken.
De organisatoren verwachten ook
vrijdag als er weer een prijzenregen
met een totale waarde van f 1500,-
over de marktbezoekers neerdaalt een
grote belangstelling.
VEENENDAAL De twee
broers Chr. en T. S. kwamen gis
teren kort na elkaar in het Julia-
naziekenhuis terecht. Een speling
van het lot wilde dat ze met een
kwartier tussentijd op de Kerke-
wijk het slachtofer werden van
auto's die hun bij een inrit geen
voorrang verleenden. Eerst moest
T. S. met beenverwondingen naar
het ziekenhuis worden gebracht,
en even later sneed een automobi
list zijn broer Chr. S., die onge
veer dezelfde blessures opliep. De
broers reden op brommers, en wa
ren respectievelijk onderweg naar
een aula en het kerkhof, in ver
band met een sterfgeval in de fa
milie.
RHENEN Voor het kinderkoor
„De Roodborstjes" is er 12 december
een Sinterklaasfeest op stapel gezet in
de bovenzaal van café „De Driehoek",
waar ook de vaders en moeders harte
lijk welkom zijn. De kinderen zullen
zelf actief aan het feest deelnemen met
toneelstukjes en uiteraard met het
brengen van enkele zangnummers,
waarbij Cor Huydink voor de begelei
ding zal zorgen op de piano.
De uitslagen van de in de afgelopen week gespeelde wedstrijden voor de dam
competitie van district West waren van dien aard dat de spanning in alle klassen
nog volledig gehandhaafd bleef. In de le klasse kwam kampioenspretendent
DES uit Lunteren weliswaar niet in het strijdperk, doch de kampioenskansen
der Lunteranen stegen aanmerkelijk doordat OODBC uit Dodcwaard een vrij
onverwachte 11-9 nederlaag leed tegen VTD uit Tiel, dat door deze zege een
flinke sprong naar de 5e plaats op de ranglijst deed. Met nog drie wedstrijden
in het verschiet heeft DES thans drie punten voorsprong op de naaste concurrent
en de Lunteranen zijn nu dus wel heel dicht bij de kampioenstitel.
In Scherpenzeel kwamen SDV en
Slagvaardig uit Wamel na een span
nend duel niet verder dan een gelijk
spel (10-10) en voor beide teams bete
kende dit het derde gelijke spel in de
ze competitie. De Maas- en Walers kwa
men door dit winstpuntje in Scherpen
zeel een trapje hoger op de ranglijst en
bezetten nu een enigszins geflatteerde
derde plaats.
In de 2e klasse deed hekkesluiter
WSDV uit Wageningen van zich spre
ken door met een aantal invallers het
2e team van BDV uit Bennekom, dat
aanvankelijk als favoriet van start ging,
met het kleinst mogelijke verschil (11-9)
te kloppen, waardoor de Bennekommers
nu twee verliespunten meer incasseer
den dan de Wageningers, die door deze
welkome zege liefst vier plaatsen op de
ranglijst stegen. Drager van de rode
lantaarn wordt nu het 3e team van De
Kroonschijf uit Ede. dat in Barneveld
met grote cijfers (14-6) ten onder ging
tegen BDSV. De Barnevelders zijn nu
nog de enige concurent voor het
sterke ONASV uit Nunspeet, dat wel
niet in het strijdperk kwam, maar dat
niettemin fraai en ongeslagen aan de
kop bleef.
In Slijk Ewijk won DJZ nog vrij on
verwacht met duidelijke cijfers (13-7)
van het afzakkende 2e team van VTD
uit Tiel. Door deze overwinning kwa
men de Slijk Ewijkers in de midden
moot terecht. Met het kleinst mogelijke
verschil (9-11) verloor DVV in Voort
huizen van VRD uit Renkum, waardoor
het 2e team van DVV op de voorlaatste
plaats werd gedrukt, terwijl de Ren-
kummers goede middenmoters werden.
In de 3e klasse A (De Betuwegroep)
imponeerde GGZ uit Kesteren door het
3e team van DJZ uit Slijk Ewijk met
16-4 te verpletteren. De Kesterense
dammers kwamen door deze zege op
gelijke hoogte met het niet spelende
TOG uit Zetten (beiden 13 punen uit 7
wedstrijden), doch de Zettenaren ble
ven, dank zij een beter bordgemid
delde (94-46) dan GSZ (88-52) aan de
leiding. In deze klasse gaat het om de
kampioenstitel uitsluitend tussen TOG
en GSZ.
Het 2e team van DEZ uit Ochten
handhaafde zich op de 3e plaats van de
ranglijst door in Beneden Leeuwen met
12-8 van hekkesluiter Leones II te win
nen. Ook het 2e team van OODBC uit
Dodewaard bleef met 12-8 de meerdere
van het op bezoek zijnde 2e team van
TOG uit Zetten.
In de 3e klasse B (de Veluwegroep)
werden in de afgelopen week geen wed
strijden gespeeld.
De competitiestanden luiden thans:
le Klasse:
1. DES I
7
6
1
0
88—52
13
2. DEZ I
6
4
0
2
63—57
8
3. Slagvaardig
I 7
2
3
2
71—69
7
4. OODBC I
6
3
0
3
67—53
6
5. VTD I
7
2
2
3
64—76
6
6. SDV I
5
1
3
1
50—50
5
7. RDV I
6
1
3
2
55—65
5
8. De Kroonschijf II
4
1
1
2
37—43
3
9. DLC I
5
1
1
3
41—59
3
10. WSDV II
5
1
0
4
44—56
2
2e Klasse
1. ONASV I
4
4
0
0
57—23
8
2. DES II
6
3
2
1
66—54
8
3, BDV II
7
3
2
2
73—67
8
4. BDSV I
4
3
1
0
51—29
7
5. VRD I
6
3
1
2
60—60
7
6. DJZ I
4
2
0
2
42—38
4
7. WSDV III
3
1
0
2
28—32
2
8. VTD II
5
0
2
3
40—60
2
9. DVV II
4
0
1
3
28—52
1
10. De Kroonschijf
III
5
0
1
4
35—65
1
3e Klasse A:
1. TOG I
7
6
1
0
94—46
13
2. GSZ I
7
6
1
0
88—52
13
3. DEZ II
5
3
1
1
59—41
7
4. OODBC II
4
3
0
1
50—30
6
5. VTD III
2
2
0
0
26—14
4
6. TOG II
5
2
0
3
52—48
4
7. DJZ II
5
1
1
3
41—59
3
8. Leones I
6
1
0
5
54—66
2
9. DJZ III
5
0
0
5
14—86
0
10. Leones II
6
0
0
6
52—78
0
3e Klasse B
1. DES III
4
4
0
0
47—33
8
2. DCE I
3
1
1
1
31—29
3
3. BDSV II
2
1
0
1
22—18
2
4. Ons Genoegen
I
3
1
0
2
26—34
2
5. DCE II
4
0
1
3
34—46
1