lippen Horecabedrijf staat het water aan de Prijspeil schuldig TOERIST MENU TREKPLEISTER VOOR PUBLIEK Lekker en niet duur uit eten GROOTSTE VAKBEURS IN EUROPA 1 HORECAVA 70 LAGERE BESTEDINGEN UITGEWOOND BETREURENSWAARDIG Een hekend, heel oud spreekwoord zegt, dat de liefde van de man door de maag gaat. Of dit alleenrecht van de heren der schepping in deze tijd van Tfdjexelse naakt stranddiscussies en mini-mode zonde, eindef!) nog wel opgaat is echter de grote vraag. Een vraag, die door onze vaderlandse hoteliers en restaurateurs zonder aarzelen met nee beantwoord wordt. Zij zijn er heilig van overtuigd, dat de vrouwelijke liefde niet minder gevoelig is voor een smakelijke maal tijd, mits de dames de spijzen of dagelijkse pot hoe men het ook noemen wil niet zelf behoeven klaar te maken en zich eens (zalig!) kunnen laten bedienen. Welaan, het horecabedrijf wil de heren graag helpen om de innerlijk vaste, maar aan de buitenkant toch wat dof geworden liefde weer nieuwe glans te geven door hen in staat te stellen voor f 7,50 per couvert, alles in begrepen, hun vrouw mee te nemen voor een gezellig etentje buitenshuis. De horeca-mensen hopen, dat zij hiermee een klein steentje bij kunnen dragen aan wat gezelliger verhou dingen in deze keiharde wereld, en zij hopen tegelijker tijd, dat het etentje buiten de deur voldoende „gewoonte'' ftaat worden om zichzelf wat steviger grond onder de voeten te geven dan de veelal wankele bestaansbasis, waarop zij nu balanceren. APELDOORN De heer J. N. Strijkers, directeur van het Nationaal Bureau voor het Toe risme, is een warm voorstan der van het invoeren van een Tourist Menu dat, voedzaam en lekker, en be diening s geld en BTW inbegrepen, niet meer mag kosten dan f 7.50. Hij verwacht dat het Tourist Menu de con sument en het horecabedrijf zal aanspreken en in een gro te behoefte zal voorzien. Het Nationaal Bureau voor het Toerisme zal een intensie- ctie voeren om zo veel mo-a gve actie v oeren om zoveel mo gelijk bedrijven voor het Tou rist Menu te interesseren. Hier mee is men reeds aangevangen door het uitschrijven van een wedstrijd tussen een zestigtal bedrijven met als inzet het bes te toeristische menu van het jaar", en het beschikbaar stel len van een bijzonder opvallend, geestig ontworpen raamem- bleem voor die bedrijven, die hun gasten een Tourist Menu kunnen aanbieden. In Apeldoorn is dat het schouwburg-restau rant Euridice Men wil op deze wijze pro pageren, zowel onder land genoten als buitenlanders, dat ons land wel degelijk voldoen de mogelijkheden biedt om voor een bescheiden bedrag een goe de maaltijd, bestaande uit mi nimaal een voorgerecht, een hoofdschotel en een nagerecht, te consumeren. In het afgelopen seizoen is er in een aantal toeristencen tra een zekere stagnatie opge treden in het buitenlands toe risme. Bij het zoeken naar de oorzaak kwam steeds weer de klacht van het prijspeil naar voren. Er moet naar worden gestreefd om ons land voor toe risten met een bescheiden beurs, en dat is dc overgrote meerder heid, zo attractief mogelijk te maken. Bevordering van het binnenlands toerisme is even eens een belangrijke aangele genheid omdat de laatste tien jaar in Nederland een nieuwe middenklasse is ontstaan, aan wie gelegenheid dient te wor den geboden om buitenshuis te eten tegen een voor hun beurs aanvaardbare prijs. Dat Nederlanders wel buitens huis willen eten wordt het bes te bewezen door het steeds toe nemende aantal Chinese res taurants, waar de prijzen een grotere aantrekkingskracht uit oefenen dan de Chinese keuken. Door middel van het Tourist Menu zal men ook hier tot een betere concurrentiepositie kun nen komen. Het voeren van een Tourist Menu is overigens in toe- ristenlanden bij uitstek als Ita lië, Spanje en Frankrijk wette lijk voorgeschreven. (Van onze financieel-economische redactie) Een Tourist Menu en scherpe kostenbewaking zijn de boeien, waar de horeca bedrijven naar willen rijken om in de toekomst het hoofd boven water te kun nen houden. Verschillende gerenommeerde hotels en restaurants zijn in dc laat ste maanden reeds door huizenhoge golven van moeilijkheden overspoeld en ten ondergegaan. Nederland is in de na-oorlogse jaren lange tijd het goedkoop- te-eiland van Europa geweest, maar is de laatste jaren, vooral voor buitenland se toeristen, een duur land geworden. Ondanks de B.T.W.. het in de prijsaan duiding ingecalculeerde bedieningsgeld en de algemene kostenstijging, vooral aan het loonfront, zijn de hoteliers en restaurateurs echter vastbesloten om de worsteling tegen de nu voor hen woelige tijden voort te zetten, in de hoop door een gunstiger wind in de horecazeilen tezijnertijd weer in rustiger vaarwater te komen. „Moeten we de toekomst werkelijk zo somber inzien", zo vroeg de secre taris van het Bedrijfschap Horeca, drs. A. W. Merk. een der vele deskun dige sprekers tijdens een in het Rai- gebouw gehouden, persconferentie ter gelegenheid van de komende veer tiende vakbeurs Horecava 70, zich af. Hij betoogde: „Er zijn vele factoren aan te duiden, die voor de toekomst stimulerend kunnen werken op het be zoek van de horecabedrijven, zoals meer vrije tijd en langere vakanties, een groeiende behoefte aan recreatie, stijgende welvaart, groeiend toerisme en intensiever zakelijk verkeer. Reeds tijdens in 1960 en 1964 gehouden on derzoeken is gebleken, dat ongeveer 50 pet. van de hotels, cafés en res taurants onrendabel was. Lage huren, pachten en lonen, die Nederland in de na-oorlogse jaren tot een goedkoopte- eiland maakten, verdwenen geleidelijk en werden opgetrokken aan het EEG- prijspeil. Belastingmaatregelen en sterke ta riefsverhogingen van semi-overheidsin stellingen, alsmede een achterstand in sociale personeelslasten, betekenden een aanzienlijke lastenverzwaring. Dit alles kon niet door adequate prijsstijgin gen worden opgevangen. Tot en met 1968 bedroeg de loonstijging 3ï pet', ter wijl de produktie slechts met 26 pet. steeg, dit in tegenstelling tot de totale Nederlandse nijverheid, waarin de pro duktie toenam met 28 pet. en de stij ging van de lonen met 26 pet. daar duidelijk beneden bleef. Er is wel een stijging van Neder landse bezoekers waargenomen, maar de bestedingen per persoon zijn be langrijk lager geworden. In het eerste half jaar 1969 daalde in het groot- en middenbedrijf in de hotel-café-restau rant en in de café-restaurantsector de geldomzet ten opzichte van 1968 met 3 a 4 pet., terwijl in volume de omzet met niet minder dan 14 pet. daalde. Er moeten dan ook verstrekkende be sluiten genomen worden willen niet nog meer bedrijven tot sluiting gedwongen worden. Mogelijkheden tot verbetering van de huidige situatie kunnen gevonden wor den in het maken van meer reclame, samenwerking bij het bewerken van de „markt", en speciale arrangementen in periodes van onderbezetting en at tractieve aanbiedingen, zoals onder meer een toeristenmenu. Aanderzijds ook door kostenbesparende maatrege len als beperking van de kaart, ver mindering van de persoonlijke service, counterservice, plate service, gebruik van reeds voorbereid voedsel, samen werking op het gebied van inkoop en administratie, en zelfs in de vorm van personeelsuitwisseling. Om dergelijke fundamentele beleids beslissingen te kunnen nemen is echter een nauwkeurige en tijdige administra tieve signalering een vereiste," aldus de heer drs. Merk. De heer F. van Slooten, lid van het Uitvoerend Comité Horecava 70, stelde dat het horecabedrijf in de Nederlandse economie een belangrijke sociaal-eco nomische functie vervult. Men heeft in de horecasector niet met een conjunctuurcrisis te maken maar met een structurele crisis. De samenleving is door de sterk bevor derde welvaartsspreiding na de tweede wereldoorlog totaal anders geworden. We hebben ook 'n andere inkomensop- bouw gekregen. Het traditionele res taurant met de smetteloos wit gedekte tafels en het gerokte bedienend perso neel spreekt de jongere generatie niet meer aan. De veranderde le- 4'" venshouding noodzaakt de horeca-on- dernemer een etablissement te creëren dat beantwoordt aan de verlangens en de wensen van het hedendaagse' pu bliek, waarvan het overgrote deel de besCh'lkking hééft' over een njlddèlrha- tig gevulde beurs, en zich dus be perkingen moeten opleggen bij uitgaven in een horecabedrijf. Toen Nederland na de tweede wereld oorlog nog een goedkoopte-eiland was, werden we overspoeld met buitenlandse toeristen, met het gevolg dat vele ho tels snel „uitgewoond" raakten. Terwijl het prijspeil regelmatig bleef stijgen werden vele hotelliers gecon fronteerd met het feit, dat afschrijving op vervangingswaarde door de fiscus niet was toegestaan, waardoor ze over onvoldoende middelen beschikten om noodzakelijke vernieuwingen door te voeren. De eisen van de toeristen na men met het stijgen van de welvaart sterk toe. Een kamer met bad en/of dou che en eigen toilet is vandaag de dag een normale eis geworden, waar echter vele, en zelfs goede hotels, niet aan kun nen voldoen. De gestegen prijzen, maar ook de vele niet aan de moderne eisen van comfort beantwoordende hotels, zijn oorzaak dat het buitenlands toerisme begint te stag neren. Het is dus een tweesnijdend zwaard. Ondanks het sluiten van vele hotels zijn er ook veel nieuwe hotels, gelegen aan de nieuwe verkeerswegen, voorzien van modern comfort bijgeko men. Deze hotels hebben redelijke kan sen. De elkaar opvolgende kabinetten na 1945 hebben nimmer veel belangstelling aan de dag gelegd voor het horecabe drijf en het buitenlands toerisme. Dat is even betreurenswaardig als onbegrij pelijk. De exorbitant hoge accijnzen op gedistilleerd en bier zijn weinig be vorderlijk voor het buitenlandse toeris me en in het bijzonder het dagtoeris- me. Hierbij dient door de overheid wel bedacht te worden dat het buitenland se toerisme altijd nog meer deviezen op brengt dan de totale zuivelexport. Wanneer we de Het exclusieve en rustieke Apeldoornse hotel-restaurant ,,De Keizerskroon" kan nog altijd bogen op een grote schare van trouwe cliënten. Dit gerenommeerde hotel-restaurant, in welke standaardklasse reeds verschillende be drijven de strijd hebben moeten opgeven, weet zich ook in het huidige tijdsbestel nog goed te handhaven. Hier geen Tourist Menu, maar wel reeds sedert twintig jaar een aangepast populair geprijsd menu van 12.50. In een dergelijke luxe omgeving is dat bepaald niet duur. Naast het symposium op 6 januari vindt op 7 januari de finale plaats van de nationale biertap wedstrijd. De traditionele kookwed- strijd om de Zilveren Koksmuts heeft plaats op 8 januari, terwijl op die dag ook de finale wordt gehouden van de wedstrijd om de Zilveren Vork, waar bij het gaat om de bekroning van het „toeristisch menu van het jaar". Nadat Grand-Hotel ,,De Mallejan" te Vierhouten, voor duizenden uitgaande Nederlanders een begrip, op 10 de cember 1964 werd heropend, na op oudejaarsavond 1962 door brand totaal te zijn verwoest, koos de directie be wust een andere commerciële richting, en ging men zich instellen op het houden van congressen in het hotel. Een initiatief dat met succes werd bekroond. In het moderne schouwburg-restaurant „Euridice" kunnen de gasten tijdens een avondje uit zich verlust en in een bijzonder smakelijk toe bereid, voedzaam en sfeervol opgediend Tourist Menu d raison van slechts 7.50, alles inbegrepen. „Door incalculering van BTW en 15% bedienings geld in de prijsaanduiding z(jn inderdaad mensen afge schrikt om buitenshuis te gaan dineren. Als men had volstaan met alleen de BTW in te calculeren, zou het schokeffect bij het publiek minder hard zijn aangeko men." Dit is de mening van de heer J. van Eenennaam, directeur-eigenaar van het veelgeroemde, exclusieve hotel-restaurant „De Kei zerskroon" te Apeldoorn, één van de drie eigenaars of directeuren van bekende horecabedrijven in Apel doorn en omgeving, die wij naar aanleiding van de huidige moeilijke situatie in deze bedrijfstak om hun mening hierover hebben ge vraagd. De heer Van Eenennaam vervolgt: „Het is overi gens een vreemde zaak, dat in Zwitserland en West- Duitsland, ook onder jonge ren tussen de 20 en 40 jaar, het dineren buitenshuis be langrijk is toegenomen, en in Nederland, waar door de steeds stijgende welvaart toch meer geld hiervoor be schikbaar is gekomen, juist het tegenover gestelde het geval is. Men klaagt ook wel over de bediening in de horecabedrijven, doch men vergeet, dat de bediening in winkels verhoudingsgewijs vaak veel minder is. De in stelling van een Tourist Menu, vooral voor de man langs de weg, acht ik een uitstekend idee. Zo'n menu is echter niet voor elk be drijf aanvaardbaar. Zeker niet voor de meer exclu sieve zaken. Dergelijke zaken of be drijven kunnen echter met een aan hun standaard aan gepast menu in een popu lairdere prijsklasse komen. De Keizerskroon serveert al sedert 20 jaar een derge lijk aangepast menu tegen de prijs van 12,50, alles inbegrepen. Frappant is overigens wel, dat een za kenman door de invoering van de incalculering van BTW en bedieningsgeld in de prijs in feite minder be taalt dan voorheen, omdat h)j een bepaald percentage van deze prijs van zijn be lastingaanslag mag aftrek ken. Ik meen te mogen stel len, dat het publiek over het algemeen wel in staat en bereid is de huidige, ove rigens reële prijzen te be talen, maar door de vele, negatief gewerkt hebbende publiciteit die hier om heen is geweven, onnodig is af geschrikt." De directie van Grand- Hotel „De Mallejan" te Vierhouten, een bedrijf dat jarenlang een begrip is ge weest in de Nederlandse ho- tellerie, heeft de huidige ontwikkeling reeds enkele jaren geleden zien aanko men. Na de heropening van het bedrijf op 10 december 1964, nadat het op oude jaarsavond 1962 voor de derde maal in de geschiede nis van dit hotel door brand was verwoest, werd meteen een andere richting inge slagen. „Als wij het nog alleen van onze hotelgasten moesten hebben, dan zag het er voor „De Mallejan" bepaald niet rooskleurig uit. Zo gemoedelijk als het vroeger allemaal was in de hotellerie, zo keihard is het nu geworden. We hebben bewust de kant van het houden van congressen in ons hotel gekozfen. Grote bedrijven werden benaderd en zo kwamen en komen steeds meer directies voor top-overleg naar „De Malle jan". Voor vele hotels en restaurants is de invoering van de BTW en incalcule ring van het bedieningsgeld in de prijsaanduiding de nekslag geweest. Wij gin gen ni$t met de stroom mee, maar roeiden er tegen in. Op ons prospectus lieten 'we drukken: „Invoering BTW, geen prijsverhoging maar prijsverlaging". We hebben met ons beleid goed gegokt. Grand-Hotel „De Mallejan" is naast hotel nu ook een bekend en veel be zocht congrescentrum ge worden. Gedurende de week-ends leggen we ons toe op diner-dansant, waar bij afwisselend speciale bui tenlandse gerechten geser veerd worden. Ook daar hebben we succes mee." De heer R. F. J. Punselie, directeur van het moderne schouwburg-restaurant „Euridice". heeft een geheel andere mening. Hij zegt: „Uiteraard heeft de invoe ring van de BTW niet sti mulerend op het publiek ge werkt. In mijn bedrijf heb ben we daar weinig schade van ondervonden, omdat wij sedert de opening van het restaurant meteen eigener beweging het bedienings geld bij de prijs hebben in gecalculeerd. Het bezoek aan ons restaurant, buiten schouwburgverband, neemt nog steeds in verheugende mate toe. Het streven in de horecasector moet er op ge richt zijn om de prijzen zo populair mogelijk te houden. In West-Duitsland, Frank rijk en België gaat men uit om te eten, maar in Neder land gaat men buitenshuis eten om uit te gaan. Er moet gewerkt worden naar een zo groot mogelijke omzet, wajurdoor de prijzen logischerwijs Jager kunnen zijn. De invoering van het Tourist Menu, waar ons res taurant ook toe is overge gaan, juich ik toe, al moe ten wij het in ons bedrijf beslist niet hebben van bui tenlandse toeristen. Er gaat echter ook voor het Neder landse publiek een stimule rende invloed van uit. Wij serveren als Tourist Menu bijvoorbeeld een goulash soep als voorgerecht, ge volgd door een hoofdschotel bestaande uit aan 't spit ge regen lams- of varkens vlees, salade. gebakken aardappelen met eierringen en een sorbet na. Je hebt dan voor 7,50 beslist lek ker en goed gegeten. Wij streven in het algemeen toch naar populaire menu's tegen zeer redelijke prijzen. Velen voelen zich ook in de sfeer van het moderne, meer zakelijke interieur van ons restaurant bijzonder thuis. Afgelopen zomer hebben we ook veel succes gehad met onze goedkope kinder menu's. Het is bepaald jammer, dat ons bedrijf te veel afhankelijk is van de activiteiten in de schouw burg, waardoor soms an dere, winstgevende moge lijkheden als grote partijen, verloren gingen". toekomst van de horecabedrijfstak kort willen samenvatten dan kunnen we stel len, dat er goede kansen zijn voor maal tijden verstrekkende bedrijven, mits ze zich qua inrichting aanpassen aan de verlangens van de jongere generatie en door arbeidsbesparende werkmethoden een maaltijd serveren die binnen het be reik van de beurs van de brede massa ligt; de Amsterdamse hotellerie door het steeds toenemende luchtverkeer een goede toekomst heeft, mits er voor vol doende hotelcapaciteit met modern comfort in de middenklasse wordt ge zorgd; de hotellerie in de provincie re kening moet houden met minder belang stelling van de Nederlanders in de za- mervakantie, die in steeds groteren ge tale naar zonniger oorden zullen gaan. APELDOORN De veertiende Hore cava 70, die op 5,6,7, en 8 januari in het Rai-gebouw te Amsterdam wordt gehouden, is de grootste vakbeurs op dit gebied in Europa. Dit keer staat de beurs in het teken van de „kosten bewaking". Het aantal deelnemende standhouders is vergeleken met vo rig jaar gestegen van 350 tot 375. De Horecava is niet alleen uitgegroeid tot een onmisbare vakbeurs voor ex ploitanten van hotel, restaurant en cafébedrijven, maar tevens voor de gene die zijn belast met de exploita tie van ziekenhuizen, bedrijfskantines en andere grote instellingen. De heer F. S. J. Paulen, adjunct-direc teur Rai Gebouw NV, deelde mede, dat de Horecava 70 in de huidige grootse opzet met een record-netto vloeroppervlakte, geen plaats zou heb ben kunnen vinden in het Rai-com- plex zoals dit een half jaar geleden bestond. De enkele maanden terug gereed gekomen Amstelhal heeft ech ter uitkomst geboden. De tentoonstel ling is dan ook buitengewoon over zichtelijk ingericht. Talrijke exposan ten komen met geheel nieuwe produk- ten, die vooral ten aanzien van de kostenbewaking belangrijke perspec tieven bieden. Opvallend is de toene ming van het aantal disco-bar-inrich- tingen, waarmee het horecabedrijf 't jeugdig publiek tegemoet wil komen. Het vorig jaar stond de beurs in het te ken van de voorbereide maaltijden, terwijl dit jaar de „kostenbewaking" centraal staat, mede in verband met de moeilijke situatie die momenteel in deze bedrijfstak heerst, en die vooral in de loonintensieve voedselverwer- kende bedrijven een allesbehalve loze kreet is. Tijdens het op 6 januari te houden symposium over de kostenbe waking wordt naast het kostenvraag- stuk in het horecabedrijf uitvoerig in gegaan op ditzelfde aspect bij de ex ploitatie en voedselverwerking in be drijven als ziekenhuizen, verpleegte huizen, kloosters etc. Dat het belang hiervan ook door de overheid wordt onderkend blijkt uit het ^eit, dat het symposium zal wor den gesloten door de heer H. Reimer, directeur-generaal voor het Midden- en Kleinbedrijf en Toerisme. Er zijn weer diverse voorlichtingsstands waarvan vooral aandacht verdient de fraaie stand van het Nationaal Bu reau voor Toerisme ten behoeve van de propaganda voor het toeristische menu, alsmede die van het Centraal Brouwerijkantoor. Rond de Horecava 70 zullen zich vele activiteiten afspe len.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 12