Italiaanse pronkstukjes van carrosseriebouwers Deskundigen oneens over de km -prijs van een auto Het gaat de DAF goed met de series „zware jongens" Wat de „gewone" fiets nog te wachten staat. Russen hebben maanrace verloren I „Luister mee met een piepknars of tik Arbeid Stalling Langer werken in Slowakije j Dringend verzoek van uw auto... Twee groepen Consumptiegoed «- Lidmaatschap Hogere eisen NIEUWTJES in scbuifvakken Fiat 500 van Giannini Fiat 128 van Pininfarina Fiat 128 van Moretti Alfa Romeo van Zagato Fiat 128 Familiare "TW .JSalone internazionale automobile" van Turijn wordt niet in een tentoon stellingsgebouw gehouden, maar in een pa- lazzo en de auto's staan er op marmeren vloeren. Het is een omgeving waarin de haute couture op autogebied, het werk van de grote Italiaanse carrossiers, volledig tot haar recht komt. Het gaat in Turijn ook in de eerste plaats om de creaties in plaatstaal van de grote modehuizen: Pininfarina, Bertone, Moretti, Zagato. Hun scheppingen zien er net zo fraai uit als hun namen klinken. De gewone serie-auto's staan er wat ver loren bij, in een aparte hal. Voor de Italia nen is die hal niets dan een soort confectie winkel. Zij reppen zich er door naar de boutique met de beroemde namen. Geliefkoosd object van de carrossiers was dit keer de Fiat 128. Bertone zette voor- en achterwielen verder uit elkaar en bouwde een bijzonder ruime sedan met een combi-achtige achterkant op basis van een 128. Moretti ging van de 128 uit voor een forse coupé en een soort cabriolet. Pininfa rina maakte er een strandwagentje van. Fiat zorgde zelf ook voor een nieuwe ver sie, in de vorm van een drie-deurs combi natiewagen, de Fiat 128 Familiare, die ze ker wel in de grote serie-produktie gaat. Het is een plezierig gelijnde auto met veel ruimte. Richtprijs 6400 - 6500 gulden. Alfa Romeo liet een stukje haute couture zien dat bestemd is voor de serieproduktie. De fabriek liet Zagato een coupé tekenen op basis van de GT 1300 Junior, die naast deze in de verkoop zal komen. Deze "Junior Z" valt vooral op door de neus, waarin een brede plaat plexiglas zit bij wijze van grille. De vier koplampen zitten achter het plexiglas en voor de radiateur is een gat uitgespaard in de vorm van de karakteris tieke Alfa-grille. De bagageruimte is be reikbaar via de opklapbare achterruit. De ze kan van achter het stuur elektrisch op een kier worden gezet voor de ventilatie. Een andere Zagato was er alleen maar voor de show, een coupé op basis van Volvo. Wel heel wat anders dan de verou derde Volvo P 1800 Coupé. Giannini zorgde tenslotte voor een grap je, een heuse wegracer op basis van een Fiat 500. Bij de vervaarlijke machines van Pininfarina op basis van Ferrari en van Ital Design op basis van Alfa Romeo 33 stak de Giannini af als een soort trapau- tootje 4.^;, art v< - i s I I§8il8ii De hoge kilometerkostprijzen die de diverse verenigingen van automobi listen opgeven, zijn de importeurs van auto's al jaren een doorn in het oog. Vooral de opgaven van de ANWB vin den zij veel te hoog, zoals zij nu eens uiteen hebben gezet in hun blad Het RAI-Orgaan. De kern van het meningsverschil zit 'm in de verschillende uitgangspunten. De ANWB calculeert letterlijk alle denkbare kosten in en de RAI rede neert meer zoals de automobilist die de kosten va nhe tautowassen niet re kent omdat hij dat toch zelf zo graag doet. Zonder meer duidelijk is dat de- geen die zich op de berekeningen van de ANWB verlaat misschien wel goed koper maar nooit duurder uitkomt, ter wijl degeen die de echte kosten ten de le maar vergeet, eigenlijk een staaltje van struisvogelpolitiek weggeeft. Vervolgens de kosten van het auto- wassen. Doet iedereen zelf, zegt de RAI. Best, zegt de ANWB, maar of nu de eigenaar arbeid aan zijn auto ver richt of een ander, in beide gevallen wordt er arbeid in de auto geïnvesteerd en die moet worden betaald. Jn het Franse dagblad Le Figaro la zen we iets interessants: in een overigens positieve beschouwing over de betekenis van de tweewieler heeft het blad zich afgevraagd of de fiets wellicht nu het statussymbool van de moderne mens wordt. Nu het, vooral in de grote steden, steeds moeilijker wordt om zich met een auto of via het openbaar vervoer vlot te ver plaatsen, ligt het voor de hand dat men terugkeert tot de fiets, ondanks het feit dat de tegenstanders van het fietsen argumenten naar voren bren gen die niet altijd gemakkelijk te weerleggen zijn. Le Figaro wil de na delen liever vergeten en de positieve punten in het oog houden, zoals zui nig rijden, de gemakkelijke wend baarheid, gemakkelijk parkeren en gezonde beweging. De enige hindernis die de massale herinvoering van de fiets in de weg staat, acht het Franse dagblad van psychologische aard. Zeer lang is de fiets als een bij uit stek proletarisch vervoermiddel be schouwd en dat moet dus veranderen. Dit gebeurt gelukkig ook, want de fiets wordt hoe langer hoe meer een instrument voor sportbeoefening, vrijetijdsbesteding en toerisme. Nu de auto binnen het bereik van bijna iedereen komt, kan de fiets een nieuw statussymbool worden. Is het niet een prettiger snobisme, aldus Le Figaro, voorzichtiger te zijn dan de buurman en een fiets aan te schaffen die beter is dan die van hem? /"Overigens: zoals een tweede auto in ons land een statussymbool kan zijn, zo is dit in China een tweede fiets. Dit vertelt de journalist Sucmi- haljo Saranowitsj van het persbureau Tanjoeg. „De fiets is hét vervoermid del omdat het openbare vervoer in Volkswagen is in onderhandelingen met de Algerijnse regering over deelneming in een in Algerije te bouwen fabriek. De bij de Bovag aangesloten garages willen na 1 januari contant worden betaald. Deze maand gaan zij hun klanten via fol ders en advertenties inlichten. De garages willen op die manier renteverlies en porto kosten uitsparen. Zij wijzen erop dat zij bij de importeurs gekochte nieuwe auto's en onderdelen, en bij de benzinemaatschap pijen gekochte benzine en olie, ook contant moeten betalen. De Belgische Fordfabriek, in Genk, heeft de éénmiljoenste er op zitten. De fabriek begon in 1964 te draaien. In Genk maakt Ford op het ogenblik veertienhon derd auto's per dag, waarvan negentig procent wordt uitgevoerd. eD Japanse accufabriek Yuasa heeft aangekondigd volgend jaar een klein autoo tje met leketrische aandrijving in produktie te zullen nemen. De actieradius van het wagentje is 120 kilometer. LACONIA New Hampshire Dr. Werhner von Braun zegt dat hij „ervan overtuigd is dat de Russen hebben ge tracht eerder op de maan te komen dan wij de Verenigde Staten), maar dat zij verloren". De in Duitsland geboren raketdeskun- dige, directeur van het Amerikaanse Marshall ruimtevaart-centrum in Huntsville, Alabama, verklaarde dit in een rede voor de kamer van koophan del van Laconia. Hij liet zich niet ver der uit over de redenen van zijn conclu sie. Von Braun zei, dat Rusland voor ligt op de Verenigde Staten in de ont wikkeling van de bemande ruimtelabo ratoria. WENEN De arbeiders van Slowa kije is verzocht op hun vrije dagen vrij willig te gaan werken om de economi sche problemen te verminderen. De re gering heeft gewaarschuwd, dat de vijfdaagse werkweek wellicht spoedig tot het verleden zal behoren. Volgens het persbureau CTK heeft de regering van de Slowaakse staat vrijdag alle mi nisters en plaatselijke besturen op dracht gegeven de tekortkomingen als gevolg van de verkorte werktijden te bespreken en onmiddellijk de nodige wijzigingen in de toestand aan te bren gen. China lang niet toereikend is voor de behoeften van de oceaan van mensen daar. Een fiets wordt niet gemakke lijk verdiend. Voor sommige werkers staat de prijs ervan gelijk aan drie maanden loon." Bij een bezoek dat deze journalist onlangs aan een pro vincie bij Peking bracht, werden hem in een bloeiende agrarische commune trots enige gezinnen aangewezen die over twee fietsen beschikken; bijzon dere rijkdom. In Karlsruhe de geboortestad van Karl Benz, is op de 125-ste geboortedag van de automobielpionier het Verkeersmuseum Karl Benz geopend. De Daimler-Benz fa brieken schonken het museum een precies nagebouwd exemplaar van de in 1886 ge construeerde Benz Patent motorwagen. Het origineel staat in een museum in Mün- chen. De nagebouwde auto heeft net als de originele een liggende ééncilinder motor die bij 400 toeren 0,9 pk afgeeft. De auto kan echt lopen. De top is, net als vroeger, vijf tien kilometer per uur. Autokosten worden verdeeld in twee groepen. De kosten per jaar, ongeacht of de auto wordt gebruikt of niet. En de kosten per kilometer. De af schrijving schommelt tussen beide groepen in, want een auto wordt zo wel per tijdseenheid als per kilometer minder waard. Die afschrijving staat intussen re delijk vast. Als men weet hoeveel ki lometers iemand jaarlijks maakt, kan aan de hand van allerlei lijsten met dagprijzen van gebruikte auto's betrek kelijk nauwkeurig worden opgegeven hoeveel een auto per kilometer minder waard wordt. Ook de posten voor bandenslijtage, reparatie en onderhoud benzine en olie, motorrijtuigenbelas ting en opcenten Rijkswegenfonds le veren geen problemen op. Dan komt echter de rente. De ANWB telt bij de autokosten de rente op van het geld dat in de auto wordt geïnvesteerd. Nee, zegt de RAI, je moet een auto als een consumptiegoed bekijken, net als een koelkast. Geen mens rekent uit wat een koelkast per jaar aan renteverlies kost. Men koopt zo'n kast en daarmee uit. Zo is dat met een auto ook. Kan wel zijn, zegt de ANWB, maar dat is in je eigen zak liegen. Als je die auto niet koopt, maar het geld op de bank laat staan, brengt het rente op. Die rente derf je doordat je er een auto voor koopt. En als je de auto ge financierd koopt, moet je rente betalen. Dan is het helemaal zonneklaar dat er rente moet worden berekend. Kosten van het stallen zijn ook in discussie. Alle auto's staan tegenwoor dig buiten, meent de RAI. Niet allemaal, maar wel veel, geeft de ANWB toe, maar die auto's die buiten staan ver gen meer kosten aan antiroestmaatre- gelen, aan wassen en poetsen, eventu eel aan spuiten. Wat uitgespaard wordt aan stalling, gaat zo toch bij de kos ten horen. Dan de verzekering. De ANWB gaat uit van een goede all-riskverzekering met een laag eigen risico en gecom bineerd met een rechtsbijstandverzeke ring. Zo hoort het, vindt de ANWB. En de RAI meent dat het best wat goed koper kan door een groter eigen risico te nemen. Tenslotte brengt de ANWB in een moeite door een post in rekening voor lidmaatschap ANWB, abonnement Auto kampioen, lidmaatschap Wegenwacht, Reis- en kredietbrief. Dat hoort er al lemaal bij, meent de ANWB en dat vindt de RAI onzin. Welke van beide partijen er nu ge lijk heeft? De waarheid zal wel in het midden liggen. Inderdaad recent de ANWB wel heel erg overal het volle pond voor. Inderdaad kan een automobilist, die zelf wat aan zijn auto klungelt zelf wat kosten uitsparen. Inderdaad kan een er varen automobilist de premie van zyn verzekering drukken door een hoger eigen risico. Inderdaad kan men auto rijden zonder al de service van de ANWB. Maar zoveel te hoog als de RAI zegt, zijn de kilometerkostprijzen van de ANWB beslist niet. En rente ver lies vergeten, zoals de RAI wil, is on zin. De kilometerkostprijzen van de ANWB mogen wat te hoog zijn, maar ze stel len de zaak tenminste niet te rooskleu rig voor. Autorijden is nu eenmaal een dure liefhebberij. Iedere auto kent vele manieren om zich uit te drukken". Wanneer men bereid is met een beetje aan dacht te luisteren, zal de auto het he le jaar door laten merken hoe hij zich voelt. En vooral zal hij waarschuwen wanneer men moeilijkheden tege moet gaat. Iedere keer wanneer men een ver dacht geluid hoort of een vreemd verschijnsel constateert onder het rijdên, heeft de wagen zijn bestuurder iets te vertellen. En als men graag de moeilijkheden vóór wil blijven, kan men er het beste niet achteloos aan voorbijgaan. Hier volgen enkele voor beelden van de vele manieren waar op de auto kan waarschuwen. Een doordringend piepgeluid van onder de moterkap vandaan kan ver oorzaakt worden door een losgelopen ventilatorriem of -snaar, een droog- gedraaid dynamolager, een kapotte waterpomp of een defect aan het hy draulische systeem van de stuurbe krachtiging. Maar er bestaat nog een hele reeks piep-, tik-, knars-, kraak-, plof- en knalgeluiden. Volgens de inge nieurs van de bougiefirma Champion is een van de meest voorkomende sto rende geluiden een luide knal, alsof er 'n geweer wordt afgeschoten. De oor zaak hiervan dient meestal gezocht te worden in 'n te laag oktaangehalte van de gebruikte benzine. Wanneer echter de juiste benzine met het juiste ok taangehalte wordt gebruikt, en de motor desondanks nog steeds knallen laat horen, vooral bij snel optrekken of gaspedaal loslaten, kan het zijn dat de ontsteking te vroeg" staat afge steld, oftewel dat er een defect is aan het voorontstekingsmechanisme in de stroomverdeler. Blijf in zo'n geval nóóit doorrijden: men loopt het gevaar de zuigers ernstig te beschadigen. Er zijn nog tal van andere vreem de geluiden in een motor mogelijk. Een vakman kan het op het gehoor onderscheiden of het de klepgeleiders zijn, ofwel de zuigers en de zuiger- stangen, ofwel de lagers van de mo- 5 tor. Bedenk altijd dat een ongewoon geluid in een motor een wcarschu- wing betekent; een waarschuwing en 5 tegelijkertijd een verzoek om répara- tie. Andere onderdelen van de wagen J hebben ook hun eigen taal. Als men 5 bijvoorbeeld merkt dat de vertrouw- J de hoeveelheid speling op het rempe- 5 daal veranderd is, of dat de remmen X enigszins anders reageren dan ge- woonlijk, ofwel lawaai maken, rijd 5 dan vooral niet langer door, maar Iaat de reparateur zo spoedig moge- lijk het remsysteem nakijken. Wanneer de wagen waarschuwt door middel van een ongewoon ge- drag tijdens het rijden, dan dient 5 men dat op te vatten als een dringend J verzoek tot het laten controleren van bepaalde onderdelen, zoals stuurin- 5 richting, vering en ophanging, schok- 5 brekers, enz. O Gewone „vermoeidheid van een wagen, of regelmatig en langdu- 5 rig rijden over een slecht wegdek, kunnen de uitlijning van de voorbrug J verstoren, zelfs indien alle onderde- len voldoende gesmeerd zijn. Behal- 5 ve moeilijkheden aan de stuurinrich- 5 ting, kan dit ook een versnelde ban- 5 denslijtage tot gevolg hebben. Wan- 5 neer hieraan niet voldoende aandacht 5 wordt geschonken verslechtert de si- 5 tuatie steeds meer en wordt zelfs ge- 5 vaarlijk. 5 Defecte of uitgelopen lagers ver- 5 oorzaken eveneens vreemde geluiden, 5 zoals bijvoorbeeld een getik bij de 5 voorwielen. Zo kunnen ook de ver- snelling, de koppeling, de assen oj de achterwielen ongewone geluiden pro- duceren: kraken, piepen, knarsen, of het schurende geluid van ijzer op ijzer. Soms is dit gemakkelijk te ver- 5 helpen met een beetje olie of vet. Maar vaak ook is dit soort geluiden 5 het herkenningsteken van een ernsti- ger defect. 5 Werp onder het rijden regelmatig 5 een blik op het dashboard. Een plot- 5 selinge afwijking in het gedrag van 5 een auto wprdt ook vaak aangegeven door oliedrukmeter, temperatuurme- 5 ter of door het accucontrolelamp je. Breng, wanneer zich een dergelijk ge- val voordoet, de wagen zo snel moge- 5 lijk tot stilstand, om vast te stellen wat de oorzaak is. Luister altijd naar de waarschu- wingen. Het kan veel geld en moei- 5 lijkheden besparen. En bovendien, men rijdt met aanzienlijk meer ple- zier in de auto, wanneer men weet 5 dat hij in goede staat verkeert. De Amerikaanse fabriek van automa tische transmissies Borg-Wamer en de Westeuropese collega Zahnradfabrik Friedrichshafen gaan samen een fabriek in Duitsland bouwen voor de produktie van automatische transmissies. De nieuwe fabriek moet in 1971 draaien. De jaarca paciteit moet 300.000 stuks wórden. De afdeling ontwikkeling van Simca gaat verhuizen naar nieuwe gebouwen in Poissy vlakbij de fabriek, maar er van ge scheiden door de Seine. Speciaal voor de nodige leidingen tussen de centrale van de fabriek en de afdeling ontwikkeling is een brug geslagen over de rivier. De ATC (de Automobiel Technische Club) heeft er bij de minister van Verkeer en Waterstaat op aangedrongen een tech nische keuring van een auto verplicht te stellen bij elke eigendomsoverdracht van een auto, zulks omdat „er van een ver plichte periodieke technische keuring, zo als het buitenland die kent, blijkbaar niets komt". TVA.F. heeft de laatste jaren zestig mil- joen gulden geïnvesteerd in de ontwik keling en de voorbereiding van de produk tie van een nieuwe generatie bedrijfswa gens. Natuurlijk werd daarvoor gebruik ge maakt van beproefde componenten, zoals motoren en assen, van de nu vervangen 1600- en 1900-serie. Geheel nieuw is een ul tra-moderne kantelcabine. De nieuwe generatie omvat drie series: F1600, F1800 en F2000. De F 1600 heeft een standaard 138 SAE- pk's dieselmotor en kan ook met een 150 SAE-pk's exemplaar worden geleverd. Het toelaatbaar totaalgewicht is 13.000 kilo. Als 4 maal 2 is er keuze uit een trekkerchassis, een kipperchassis, een betonmixerchassis, vier vrachtwagenchassis en twee vrachtwa- genchassis met sleepas. De F1800 is een soort verzwaarde F1600. Hij wordt als 4 x 4 kipperchassis geleverd met een 168 SAE-pk's motor. Toelaatbaar totaalgewicht 14.500 kilo. T\e F2000-serie heeft een 172 SAE-pk's mo- tor en een toelaatbaar totaalgewicht in 4x4 uitvoering van 15.400 kilo. Als 4x2 zijn er een trekkerchassis, een kipperchassis, een betonmixerchassis en twee vrachtwa genchassis. Met twee aangedreven achter assen (6 x 4) is er een kort chassis voor kippers en betonmixers en een langer vracht wagenchassis. De kantelcabine, die het onderhoud bij zonder vergemakkelijkt, is bepaald geen re cent nieuwtje. Om niet te zeggen dat D.A.F er laat mee is. Daar staat tegenover dat de kantelcabine van de nieuwe Dafs dan ook bijzonder gemakkelijk te kantelen is en de chauffeur uitzonderlijk veel comfort biedt. T"le nieuwe generatie bedrijfswagens van D.A.F. zal in februari in produktie wor den genomen. Na 1 januari zal de in Polen in licen tie gebouwde Fiat 125 P ook in Nederland te koop zijn. Uiterlijk is de Poolse versie vrijwel gelijk aan de Italiaanse, maar het koetswerk is hier en daar wat meer bere kend op barre winters. In plaats van de 1608 cc. 90 DIN-pk's motor met twee bo venliggende nokkenassen van de Italiaanse 125 P een eenvoudiger gebouwde 1500 cc. 75 DIN-pk's motor. In ruil daarvoor is er een prijsverschil van circa vijfhonderd gul den tussen beide 125's. Kantelcabine van de nieuwe gene ratie bedrijfswagens van D.A.F. een nouveauté. Het gaat D.A.F. intussen lang niet slecht. In de klasse van boven de acht ton de klasse van de Dafs haalt het merk dit jaar in Nederland een marktaandeel van maar liefst 42 procent, in België circa 20 procent. In 1968 bouwde D.A.F. 5800 bedrijfswagens. Dit jaar worden het er plm. 6800. Voor vol gend jaar staan er een kleine achtduizend genoteerd. Ongeveer de helft van de produk tie van bedrijfswagens wordt uitgevoerd. ïn de personenwagensector gaat het min- der rooskleurig. D.A.F. heeft nogal te kampen met personeelstekorten, waardoor de produktie niet zo sterk kan worden uit gebreid als de fabriek zou willen. Dat is ook de reden waarom de grotere Daf de Daf 66 of 77 die oorspronkelijk dit na jaar zou worden geïntroduceerd, op zich laat wachten. D.A.F. vindt het niet juist de produktie verder te gaan verbrokkelen met een nieuw model, als er toch al niet genoeg kan worden geproduceerd. De Haagse garage RIVA liet een nota ris een willekeurige auto uit een hal vol occasions aanwijzen en stuurde deze auto op pad voor een 48-uurs nonstop betrouw- baarheidsrit, gecontroleerd door een com missie van waarnemers. De door de nota ris uitgekozen Opel Rekord van 1968 (km. stand 33.946) draaide zonder haperingen in handen van vier chauffeurs 3441 kilometer bij elkaar, hetgeen op een gemiddelde van 71,7 km/if. neerkomt. In het laboratorium voor kernenergie in Harwell, Engeland, is een methode ont wikkeld om een vezel uit koolstof te ma ken. Van die vezel kan materiaal worden gemaakt dat de materialen van auto's, vlieg tuigen en dergelijke kan vervangen. De nieuwe kunststof is vier keer zo sterk als metaal en vier maal zo licht De Pontiac LeMans gaat 1970 in met een nieuwe neus. Het gescheiden radiateurscherm bleef natuurlijk, voor Pontiac behouden. Het massale ge heel van voorbumper en omlijs ting van de grille is van kunst stof. De LeMans is, net als de an dere Pontiacs van de Tempest- serie, leverbaar met een keuze uit zescilinder lijn- en achtcilin der V-motoren, in combinatie met diverse handgeschakelde en automatische transmissies. Alle Pontiacs hebben een onzichtba re, in de voorruit verwerkte, an tenne. Schuifdakenfabrikant Vermeulen-Hollan- dia NV viert de 75-ste verjaardag van het bedrijf met enkele nieuwe constructies. Het met de hand te openen en te sluiten Hol- landia schuifdak kreeg een voorziening die het mogelijk maakt het dak ook bij hoge snelheden gewoon te openen. Zulks geeft soms moeilijkheden door de overdruk die in een snel rijdende gesloten auto kan ont staan. Nieuw is het met behulp van een elektro motor te bedienen dak met een soort vei ligheidsschakeling. Als het dak terwijl het wordt gesloten enige weerstand ondervindt, wordt de stroom naar de elektromotor af gesneden. Daardoor wordt het onmogelijk dat bijvoorbeeld een kinderhandje bekneld raakt. Tenslotte maakt Hollandia een nogal bij zonder vouwdak, Sunway Vouwdaken heb ben het voordeel van een extra grote ope ning. Het Sunway vouwdak is daarbij voor zien van een mogelijkheid het achter ge deelte te blokkeren en de voorste helft van het dak open te vouwen. De rupsbanden voor de pantservoertui gen van het Nederlandse leger komen voor taan van Nederlandse fabrieken: Demka gaat de schakels maken en Vredestein gaat deze voorzien van een rubber loopvlak. Te gelijkertijd heeft AFA Rotterdam 'n grote or der gekregen voor het leveren van accu's voor nieuwe tanks. De drie Nederlandse be drijven noteerden zo bij elkaar orders voor tegen de twee miljoen gulden.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 7