Italiaanse pronkstukjes
van carrosseriebouwers
Deskundigen oneens
over de km -prijs
van een auto
Het gaat de DAF goed met de
series „zware jongens"
Wat de „gewone" fiets nog
te wachten staat.
Russen hebben
maanrace
verloren
I „Luister mee met een
piepknars of tik
Arbeid
Stalling
Langer werken
in Slowakije
j Dringend verzoek van uw auto...
Twee groepen
Consumptiegoed
«- Lidmaatschap
Hogere eisen
NIEUWTJES in
scbuifvakken
Fiat 500 van
Giannini
Fiat 128 van
Pininfarina
Fiat 128 van
Moretti
Alfa Romeo
van Zagato
Fiat 128
Familiare
"TW .JSalone internazionale automobile"
van Turijn wordt niet in een tentoon
stellingsgebouw gehouden, maar in een pa-
lazzo en de auto's staan er op marmeren
vloeren. Het is een omgeving waarin de
haute couture op autogebied, het werk van
de grote Italiaanse carrossiers, volledig tot
haar recht komt.
Het gaat in Turijn ook in de eerste plaats
om de creaties in plaatstaal van de grote
modehuizen: Pininfarina, Bertone, Moretti,
Zagato. Hun scheppingen zien er net zo
fraai uit als hun namen klinken.
De gewone serie-auto's staan er wat ver
loren bij, in een aparte hal. Voor de Italia
nen is die hal niets dan een soort confectie
winkel. Zij reppen zich er door naar de
boutique met de beroemde namen.
Geliefkoosd object van de carrossiers was
dit keer de Fiat 128. Bertone zette
voor- en achterwielen verder uit elkaar en
bouwde een bijzonder ruime sedan met een
combi-achtige achterkant op basis van een
128. Moretti ging van de 128 uit voor een
forse coupé en een soort cabriolet. Pininfa
rina maakte er een strandwagentje van.
Fiat zorgde zelf ook voor een nieuwe ver
sie, in de vorm van een drie-deurs combi
natiewagen, de Fiat 128 Familiare, die ze
ker wel in de grote serie-produktie gaat.
Het is een plezierig gelijnde auto met veel
ruimte. Richtprijs 6400 - 6500 gulden.
Alfa Romeo liet een stukje haute couture
zien dat bestemd is voor de serieproduktie.
De fabriek liet Zagato een coupé tekenen
op basis van de GT 1300 Junior, die naast
deze in de verkoop zal komen.
Deze "Junior Z" valt vooral op door de
neus, waarin een brede plaat plexiglas zit
bij wijze van grille.
De vier koplampen zitten achter het
plexiglas en voor de radiateur is een gat
uitgespaard in de vorm van de karakteris
tieke Alfa-grille. De bagageruimte is be
reikbaar via de opklapbare achterruit. De
ze kan van achter het stuur elektrisch op
een kier worden gezet voor de ventilatie.
Een andere Zagato was er alleen maar
voor de show, een coupé op basis van
Volvo. Wel heel wat anders dan de verou
derde Volvo P 1800 Coupé.
Giannini zorgde tenslotte voor een grap
je, een heuse wegracer op basis van een
Fiat 500. Bij de vervaarlijke machines van
Pininfarina op basis van Ferrari en van
Ital Design op basis van Alfa Romeo 33
stak de Giannini af als een soort trapau-
tootje
4.^;,
art
v< - i s
I I§8il8ii
De hoge kilometerkostprijzen die
de diverse verenigingen van automobi
listen opgeven, zijn de importeurs van
auto's al jaren een doorn in het oog.
Vooral de opgaven van de ANWB vin
den zij veel te hoog, zoals zij nu eens
uiteen hebben gezet in hun blad Het
RAI-Orgaan.
De kern van het meningsverschil zit
'm in de verschillende uitgangspunten.
De ANWB calculeert letterlijk alle
denkbare kosten in en de RAI rede
neert meer zoals de automobilist die
de kosten va nhe tautowassen niet re
kent omdat hij dat toch zelf zo graag
doet. Zonder meer duidelijk is dat de-
geen die zich op de berekeningen van
de ANWB verlaat misschien wel goed
koper maar nooit duurder uitkomt, ter
wijl degeen die de echte kosten ten de
le maar vergeet, eigenlijk een staaltje
van struisvogelpolitiek weggeeft.
Vervolgens de kosten van het auto-
wassen. Doet iedereen zelf, zegt de
RAI. Best, zegt de ANWB, maar of nu
de eigenaar arbeid aan zijn auto ver
richt of een ander, in beide gevallen
wordt er arbeid in de auto geïnvesteerd
en die moet worden betaald.
Jn het Franse dagblad Le Figaro la
zen we iets interessants: in een
overigens positieve beschouwing over
de betekenis van de tweewieler heeft
het blad zich afgevraagd of de fiets
wellicht nu het statussymbool van de
moderne mens wordt. Nu het, vooral
in de grote steden, steeds moeilijker
wordt om zich met een auto of via
het openbaar vervoer vlot te ver
plaatsen, ligt het voor de hand dat
men terugkeert tot de fiets, ondanks
het feit dat de tegenstanders van het
fietsen argumenten naar voren bren
gen die niet altijd gemakkelijk te
weerleggen zijn. Le Figaro wil de na
delen liever vergeten en de positieve
punten in het oog houden, zoals zui
nig rijden, de gemakkelijke wend
baarheid, gemakkelijk parkeren en
gezonde beweging. De enige hindernis
die de massale herinvoering van de
fiets in de weg staat, acht het Franse
dagblad van psychologische aard.
Zeer lang is de fiets als een bij uit
stek proletarisch vervoermiddel be
schouwd en dat moet dus veranderen.
Dit gebeurt gelukkig ook, want de
fiets wordt hoe langer hoe meer een
instrument voor sportbeoefening,
vrijetijdsbesteding en toerisme. Nu
de auto binnen het bereik van bijna
iedereen komt, kan de fiets een
nieuw statussymbool worden. Is het
niet een prettiger snobisme, aldus Le
Figaro, voorzichtiger te zijn dan de
buurman en een fiets aan te schaffen
die beter is dan die van hem?
/"Overigens: zoals een tweede auto in
ons land een statussymbool kan
zijn, zo is dit in China een tweede
fiets. Dit vertelt de journalist Sucmi-
haljo Saranowitsj van het persbureau
Tanjoeg. „De fiets is hét vervoermid
del omdat het openbare vervoer in
Volkswagen is in onderhandelingen met
de Algerijnse regering over deelneming in
een in Algerije te bouwen fabriek.
De bij de Bovag aangesloten garages
willen na 1 januari contant worden betaald.
Deze maand gaan zij hun klanten via fol
ders en advertenties inlichten. De garages
willen op die manier renteverlies en porto
kosten uitsparen. Zij wijzen erop dat zij
bij de importeurs gekochte nieuwe auto's
en onderdelen, en bij de benzinemaatschap
pijen gekochte benzine en olie, ook contant
moeten betalen.
De Belgische Fordfabriek, in Genk,
heeft de éénmiljoenste er op zitten. De
fabriek begon in 1964 te draaien. In Genk
maakt Ford op het ogenblik veertienhon
derd auto's per dag, waarvan negentig
procent wordt uitgevoerd.
eD Japanse accufabriek Yuasa heeft
aangekondigd volgend jaar een klein autoo
tje met leketrische aandrijving in produktie
te zullen nemen. De actieradius van het
wagentje is 120 kilometer.
LACONIA New Hampshire Dr.
Werhner von Braun zegt dat hij „ervan
overtuigd is dat de Russen hebben ge
tracht eerder op de maan te komen
dan wij de Verenigde Staten), maar
dat zij verloren".
De in Duitsland geboren raketdeskun-
dige, directeur van het Amerikaanse
Marshall ruimtevaart-centrum in
Huntsville, Alabama, verklaarde dit in
een rede voor de kamer van koophan
del van Laconia. Hij liet zich niet ver
der uit over de redenen van zijn conclu
sie. Von Braun zei, dat Rusland voor
ligt op de Verenigde Staten in de ont
wikkeling van de bemande ruimtelabo
ratoria.
WENEN De arbeiders van Slowa
kije is verzocht op hun vrije dagen vrij
willig te gaan werken om de economi
sche problemen te verminderen. De re
gering heeft gewaarschuwd, dat de
vijfdaagse werkweek wellicht spoedig
tot het verleden zal behoren. Volgens
het persbureau CTK heeft de regering
van de Slowaakse staat vrijdag alle mi
nisters en plaatselijke besturen op
dracht gegeven de tekortkomingen als
gevolg van de verkorte werktijden te
bespreken en onmiddellijk de nodige
wijzigingen in de toestand aan te bren
gen.
China lang niet toereikend is voor de
behoeften van de oceaan van mensen
daar. Een fiets wordt niet gemakke
lijk verdiend. Voor sommige werkers
staat de prijs ervan gelijk aan drie
maanden loon." Bij een bezoek dat
deze journalist onlangs aan een pro
vincie bij Peking bracht, werden hem
in een bloeiende agrarische commune
trots enige gezinnen aangewezen die
over twee fietsen beschikken; bijzon
dere rijkdom.
In Karlsruhe de geboortestad van Karl
Benz, is op de 125-ste geboortedag van de
automobielpionier het Verkeersmuseum
Karl Benz geopend. De Daimler-Benz fa
brieken schonken het museum een precies
nagebouwd exemplaar van de in 1886 ge
construeerde Benz Patent motorwagen.
Het origineel staat in een museum in Mün-
chen. De nagebouwde auto heeft net als de
originele een liggende ééncilinder motor die
bij 400 toeren 0,9 pk afgeeft. De auto kan
echt lopen. De top is, net als vroeger, vijf
tien kilometer per uur.
Autokosten worden verdeeld in twee
groepen. De kosten per jaar, ongeacht
of de auto wordt gebruikt of niet.
En de kosten per kilometer. De af
schrijving schommelt tussen beide
groepen in, want een auto wordt zo
wel per tijdseenheid als per kilometer
minder waard.
Die afschrijving staat intussen re
delijk vast. Als men weet hoeveel ki
lometers iemand jaarlijks maakt, kan
aan de hand van allerlei lijsten met
dagprijzen van gebruikte auto's betrek
kelijk nauwkeurig worden opgegeven
hoeveel een auto per kilometer minder
waard wordt. Ook de posten voor
bandenslijtage, reparatie en onderhoud
benzine en olie, motorrijtuigenbelas
ting en opcenten Rijkswegenfonds le
veren geen problemen op.
Dan komt echter de rente. De
ANWB telt bij de autokosten de rente
op van het geld dat in de auto wordt
geïnvesteerd. Nee, zegt de RAI, je
moet een auto als een consumptiegoed
bekijken, net als een koelkast. Geen
mens rekent uit wat een koelkast per
jaar aan renteverlies kost. Men koopt
zo'n kast en daarmee uit. Zo is dat
met een auto ook.
Kan wel zijn, zegt de ANWB, maar
dat is in je eigen zak liegen. Als je die
auto niet koopt, maar het geld op de
bank laat staan, brengt het rente op.
Die rente derf je doordat je er een
auto voor koopt. En als je de auto ge
financierd koopt, moet je rente betalen.
Dan is het helemaal zonneklaar dat er
rente moet worden berekend.
Kosten van het stallen zijn ook in
discussie. Alle auto's staan tegenwoor
dig buiten, meent de RAI. Niet allemaal,
maar wel veel, geeft de ANWB toe,
maar die auto's die buiten staan ver
gen meer kosten aan antiroestmaatre-
gelen, aan wassen en poetsen, eventu
eel aan spuiten. Wat uitgespaard wordt
aan stalling, gaat zo toch bij de kos
ten horen.
Dan de verzekering. De ANWB gaat
uit van een goede all-riskverzekering
met een laag eigen risico en gecom
bineerd met een rechtsbijstandverzeke
ring. Zo hoort het, vindt de ANWB. En
de RAI meent dat het best wat goed
koper kan door een groter eigen risico
te nemen.
Tenslotte brengt de ANWB in een
moeite door een post in rekening voor
lidmaatschap ANWB, abonnement Auto
kampioen, lidmaatschap Wegenwacht,
Reis- en kredietbrief. Dat hoort er al
lemaal bij, meent de ANWB en dat
vindt de RAI onzin.
Welke van beide partijen er nu ge
lijk heeft?
De waarheid zal wel in het midden
liggen. Inderdaad recent de ANWB
wel heel erg overal het volle pond voor.
Inderdaad kan een automobilist, die
zelf wat aan zijn auto klungelt zelf wat
kosten uitsparen. Inderdaad kan een er
varen automobilist de premie van zyn
verzekering drukken door een hoger
eigen risico. Inderdaad kan men auto
rijden zonder al de service van de
ANWB. Maar zoveel te hoog als de
RAI zegt, zijn de kilometerkostprijzen
van de ANWB beslist niet. En rente ver
lies vergeten, zoals de RAI wil, is on
zin.
De kilometerkostprijzen van de ANWB
mogen wat te hoog zijn, maar ze stel
len de zaak tenminste niet te rooskleu
rig voor.
Autorijden is nu eenmaal een dure
liefhebberij.
Iedere auto kent vele manieren om
zich uit te drukken". Wanneer
men bereid is met een beetje aan
dacht te luisteren, zal de auto het he
le jaar door laten merken hoe hij zich
voelt. En vooral zal hij waarschuwen
wanneer men moeilijkheden tege
moet gaat.
Iedere keer wanneer men een ver
dacht geluid hoort of een vreemd
verschijnsel constateert onder het
rijdên, heeft de wagen zijn bestuurder
iets te vertellen. En als men graag de
moeilijkheden vóór wil blijven, kan
men er het beste niet achteloos aan
voorbijgaan. Hier volgen enkele voor
beelden van de vele manieren waar
op de auto kan waarschuwen.
Een doordringend piepgeluid van
onder de moterkap vandaan kan ver
oorzaakt worden door een losgelopen
ventilatorriem of -snaar, een droog-
gedraaid dynamolager, een kapotte
waterpomp of een defect aan het hy
draulische systeem van de stuurbe
krachtiging.
Maar er bestaat nog een hele
reeks piep-, tik-, knars-, kraak-, plof-
en knalgeluiden. Volgens de inge
nieurs van de bougiefirma Champion
is een van de meest voorkomende sto
rende geluiden een luide knal, alsof er
'n geweer wordt afgeschoten. De oor
zaak hiervan dient meestal gezocht te
worden in 'n te laag oktaangehalte van
de gebruikte benzine. Wanneer echter
de juiste benzine met het juiste ok
taangehalte wordt gebruikt, en de
motor desondanks nog steeds knallen
laat horen, vooral bij snel optrekken
of gaspedaal loslaten, kan het zijn dat
de ontsteking te vroeg" staat afge
steld, oftewel dat er een defect is aan
het voorontstekingsmechanisme in de
stroomverdeler. Blijf in zo'n geval
nóóit doorrijden: men loopt het gevaar
de zuigers ernstig te beschadigen.
Er zijn nog tal van andere vreem
de geluiden in een motor mogelijk.
Een vakman kan het op het gehoor
onderscheiden of het de klepgeleiders
zijn, ofwel de zuigers en de zuiger-
stangen, ofwel de lagers van de mo- 5
tor. Bedenk altijd dat een ongewoon
geluid in een motor een wcarschu-
wing betekent; een waarschuwing en 5
tegelijkertijd een verzoek om répara-
tie.
Andere onderdelen van de wagen J
hebben ook hun eigen taal. Als men 5
bijvoorbeeld merkt dat de vertrouw- J
de hoeveelheid speling op het rempe- 5
daal veranderd is, of dat de remmen X
enigszins anders reageren dan ge-
woonlijk, ofwel lawaai maken, rijd 5
dan vooral niet langer door, maar
Iaat de reparateur zo spoedig moge-
lijk het remsysteem nakijken.
Wanneer de wagen waarschuwt
door middel van een ongewoon ge-
drag tijdens het rijden, dan dient 5
men dat op te vatten als een dringend J
verzoek tot het laten controleren van
bepaalde onderdelen, zoals stuurin- 5
richting, vering en ophanging, schok- 5
brekers, enz.
O Gewone „vermoeidheid van een
wagen, of regelmatig en langdu- 5
rig rijden over een slecht wegdek,
kunnen de uitlijning van de voorbrug J
verstoren, zelfs indien alle onderde-
len voldoende gesmeerd zijn. Behal- 5
ve moeilijkheden aan de stuurinrich- 5
ting, kan dit ook een versnelde ban- 5
denslijtage tot gevolg hebben. Wan- 5
neer hieraan niet voldoende aandacht 5
wordt geschonken verslechtert de si- 5
tuatie steeds meer en wordt zelfs ge- 5
vaarlijk. 5
Defecte of uitgelopen lagers ver- 5
oorzaken eveneens vreemde geluiden, 5
zoals bijvoorbeeld een getik bij de 5
voorwielen. Zo kunnen ook de ver-
snelling, de koppeling, de assen oj de
achterwielen ongewone geluiden pro-
duceren: kraken, piepen, knarsen, of
het schurende geluid van ijzer op
ijzer. Soms is dit gemakkelijk te ver- 5
helpen met een beetje olie of vet.
Maar vaak ook is dit soort geluiden 5
het herkenningsteken van een ernsti-
ger defect. 5
Werp onder het rijden regelmatig 5
een blik op het dashboard. Een plot- 5
selinge afwijking in het gedrag van 5
een auto wprdt ook vaak aangegeven
door oliedrukmeter, temperatuurme- 5
ter of door het accucontrolelamp je.
Breng, wanneer zich een dergelijk ge-
val voordoet, de wagen zo snel moge- 5
lijk tot stilstand, om vast te stellen
wat de oorzaak is.
Luister altijd naar de waarschu-
wingen. Het kan veel geld en moei- 5
lijkheden besparen. En bovendien,
men rijdt met aanzienlijk meer ple-
zier in de auto, wanneer men weet 5
dat hij in goede staat verkeert.
De Amerikaanse fabriek van automa
tische transmissies Borg-Wamer en
de Westeuropese collega Zahnradfabrik
Friedrichshafen gaan samen een fabriek
in Duitsland bouwen voor de produktie
van automatische transmissies. De nieuwe
fabriek moet in 1971 draaien. De jaarca
paciteit moet 300.000 stuks wórden.
De afdeling ontwikkeling van Simca
gaat verhuizen naar nieuwe gebouwen in
Poissy vlakbij de fabriek, maar er van ge
scheiden door de Seine. Speciaal voor de
nodige leidingen tussen de centrale van de
fabriek en de afdeling ontwikkeling is een
brug geslagen over de rivier.
De ATC (de Automobiel Technische
Club) heeft er bij de minister van Verkeer
en Waterstaat op aangedrongen een tech
nische keuring van een auto verplicht te
stellen bij elke eigendomsoverdracht van
een auto, zulks omdat „er van een ver
plichte periodieke technische keuring, zo
als het buitenland die kent, blijkbaar niets
komt".
TVA.F. heeft de laatste jaren zestig mil-
joen gulden geïnvesteerd in de ontwik
keling en de voorbereiding van de produk
tie van een nieuwe generatie bedrijfswa
gens. Natuurlijk werd daarvoor gebruik ge
maakt van beproefde componenten, zoals
motoren en assen, van de nu vervangen
1600- en 1900-serie. Geheel nieuw is een ul
tra-moderne kantelcabine.
De nieuwe generatie omvat drie series:
F1600, F1800 en F2000.
De F 1600 heeft een standaard 138 SAE-
pk's dieselmotor en kan ook met een 150
SAE-pk's exemplaar worden geleverd. Het
toelaatbaar totaalgewicht is 13.000 kilo. Als
4 maal 2 is er keuze uit een trekkerchassis,
een kipperchassis, een betonmixerchassis,
vier vrachtwagenchassis en twee vrachtwa-
genchassis met sleepas.
De F1800 is een soort verzwaarde F1600.
Hij wordt als 4 x 4 kipperchassis geleverd
met een 168 SAE-pk's motor. Toelaatbaar
totaalgewicht 14.500 kilo.
T\e F2000-serie heeft een 172 SAE-pk's mo-
tor en een toelaatbaar totaalgewicht in
4x4 uitvoering van 15.400 kilo. Als 4x2
zijn er een trekkerchassis, een kipperchassis,
een betonmixerchassis en twee vrachtwa
genchassis. Met twee aangedreven achter
assen (6 x 4) is er een kort chassis voor
kippers en betonmixers en een langer vracht
wagenchassis.
De kantelcabine, die het onderhoud bij
zonder vergemakkelijkt, is bepaald geen re
cent nieuwtje. Om niet te zeggen dat D.A.F
er laat mee is. Daar staat tegenover dat de
kantelcabine van de nieuwe Dafs dan ook
bijzonder gemakkelijk te kantelen is en de
chauffeur uitzonderlijk veel comfort biedt.
T"le nieuwe generatie bedrijfswagens van
D.A.F. zal in februari in produktie wor
den genomen.
Na 1 januari zal de in Polen in licen
tie gebouwde Fiat 125 P ook in Nederland
te koop zijn. Uiterlijk is de Poolse versie
vrijwel gelijk aan de Italiaanse, maar het
koetswerk is hier en daar wat meer bere
kend op barre winters. In plaats van de
1608 cc. 90 DIN-pk's motor met twee bo
venliggende nokkenassen van de Italiaanse
125 P een eenvoudiger gebouwde 1500 cc.
75 DIN-pk's motor. In ruil daarvoor is er
een prijsverschil van circa vijfhonderd gul
den tussen beide 125's.
Kantelcabine van
de nieuwe gene
ratie bedrijfswagens
van D.A.F. een
nouveauté.
Het gaat D.A.F. intussen lang niet slecht.
In de klasse van boven de acht ton de
klasse van de Dafs haalt het merk dit
jaar in Nederland een marktaandeel van
maar liefst 42 procent, in België circa 20
procent.
In 1968 bouwde D.A.F. 5800 bedrijfswagens.
Dit jaar worden het er plm. 6800. Voor vol
gend jaar staan er een kleine achtduizend
genoteerd. Ongeveer de helft van de produk
tie van bedrijfswagens wordt uitgevoerd.
ïn de personenwagensector gaat het min-
der rooskleurig. D.A.F. heeft nogal te
kampen met personeelstekorten, waardoor
de produktie niet zo sterk kan worden uit
gebreid als de fabriek zou willen. Dat is
ook de reden waarom de grotere Daf de
Daf 66 of 77 die oorspronkelijk dit na
jaar zou worden geïntroduceerd, op zich
laat wachten. D.A.F. vindt het niet juist de
produktie verder te gaan verbrokkelen met
een nieuw model, als er toch al niet genoeg
kan worden geproduceerd.
De Haagse garage RIVA liet een nota
ris een willekeurige auto uit een hal vol
occasions aanwijzen en stuurde deze auto
op pad voor een 48-uurs nonstop betrouw-
baarheidsrit, gecontroleerd door een com
missie van waarnemers. De door de nota
ris uitgekozen Opel Rekord van 1968 (km.
stand 33.946) draaide zonder haperingen in
handen van vier chauffeurs 3441 kilometer
bij elkaar, hetgeen op een gemiddelde van
71,7 km/if. neerkomt.
In het laboratorium voor kernenergie
in Harwell, Engeland, is een methode ont
wikkeld om een vezel uit koolstof te ma
ken. Van die vezel kan materiaal worden
gemaakt dat de materialen van auto's, vlieg
tuigen en dergelijke kan vervangen. De
nieuwe kunststof is vier keer zo sterk als
metaal en vier maal zo licht
De Pontiac LeMans gaat 1970
in met een nieuwe neus. Het
gescheiden radiateurscherm
bleef natuurlijk, voor Pontiac
behouden. Het massale ge
heel van voorbumper en omlijs
ting van de grille is van kunst
stof.
De LeMans is, net als de an
dere Pontiacs van de Tempest-
serie, leverbaar met een keuze
uit zescilinder lijn- en achtcilin
der V-motoren, in combinatie
met diverse handgeschakelde en
automatische transmissies. Alle
Pontiacs hebben een onzichtba
re, in de voorruit verwerkte, an
tenne.
Schuifdakenfabrikant Vermeulen-Hollan-
dia NV viert de 75-ste verjaardag van het
bedrijf met enkele nieuwe constructies.
Het met de hand te openen en te sluiten Hol-
landia schuifdak kreeg een voorziening die
het mogelijk maakt het dak ook bij hoge
snelheden gewoon te openen. Zulks geeft
soms moeilijkheden door de overdruk die
in een snel rijdende gesloten auto kan ont
staan.
Nieuw is het met behulp van een elektro
motor te bedienen dak met een soort vei
ligheidsschakeling. Als het dak terwijl het
wordt gesloten enige weerstand ondervindt,
wordt de stroom naar de elektromotor af
gesneden. Daardoor wordt het onmogelijk
dat bijvoorbeeld een kinderhandje bekneld
raakt.
Tenslotte maakt Hollandia een nogal bij
zonder vouwdak, Sunway Vouwdaken heb
ben het voordeel van een extra grote ope
ning. Het Sunway vouwdak is daarbij voor
zien van een mogelijkheid het achter ge
deelte te blokkeren en de voorste helft van
het dak open te vouwen.
De rupsbanden voor de pantservoertui
gen van het Nederlandse leger komen voor
taan van Nederlandse fabrieken: Demka
gaat de schakels maken en Vredestein gaat
deze voorzien van een rubber loopvlak. Te
gelijkertijd heeft AFA Rotterdam 'n grote or
der gekregen voor het leveren van accu's
voor nieuwe tanks. De drie Nederlandse be
drijven noteerden zo bij elkaar orders voor
tegen de twee miljoen gulden.