Auto met de trein aan de winnende hand VPRO wil de mensen meer kritisch maken Helft van de treinreizigers heeft eigen wagen Kopenhagen stelt auto bezitter voor onop losbare puzzel „Opmaat" verdwijnt ONDANKS VERGROTING DIENSTBETOON NS BLIJVEN MEESTE AUTOMOBILISTEN LIEVER ZELF PLOETEREN Directeur S. J. Doorman: Brusselse stations ontzien taalgevoelige tenen programma os Pocketromans van Lentinck en Veen Resultaten Nieuw Toerbeurt Totalen Homofielenpartij in oprichting TELEVISIE TELEVISIE RADIO VRIJDAG 12 DECEMBER 1969 De spoorwegen stoten onren- 5 dabele lijnen af. Weven Ne- 5 der land vol met een web van s snellere verbindingen tussen nieuwe forenzenplaatsen en 5 industrie-centra. De automo- 5 5 5 bilist hoeft maar over te stap- oen Doet hii dm? lopen twee maanden op aantal stations in het westen des lands een enquête gehou- 5 den. De uitslagen waren voor J de N.S. niet erg bemoedigend. 5 5 De spoorwegen kunnen nóg zo hard hun best doen, de auto is nog altijd de grote overwinnaar. De cijfers van de N.S. bewijzen het keihard. In vier jaar tijds is het vervoer op traject-abonnementen (lees: het forenzen vervoer) met acht procent teruggelopen. Dit kan alleen maar betekenen dat steeds meer automobilisten liet gevaar op de^wcg. de spanning en inspanning bij het rijden en de parkeerellende er voor o\cr hebben om bij hun werk met het eigen vervoermiddel op slap te kunnen gaan. Waarschijnlijk motto (of veelvoud auto voor steeds meer mensen niet daarvan): Leve de persoonlijke vry- meer te houden is. heid, het vermijden van de haast om Niettemin, en dat is een frappant een bepaalde trein te halen en de ki- gegeven: de helft van de treinbevol- lometervergoeding, zonder welke een king bezit een auto! Naarstig op zoek naar hom of kuit, hebben de Spoorwegen de laat ste twee maanden op de stations Be verwijk, Heemstede, Aerdenhout, Lei den, Lammenschans (eveneens Lei den) en Hoorn enquêtes gehouden onder de treinreizigers. Het stadsbestuur van Kopenhagen stelde een autobezitter voor een onoverkomelijk dilemma toen het een zebra liet aanleggen aanslui tend aan een uitrit. Vraag van de automobilist: „Wat moet ik doen? l/itrijden bij rood of bij groen licht?" Antwoord van de politie: „Het is allebei teg ende verkeersregels" bruiken van de auto een kwestie van welstand is. De helft van de rei zigers hééft immers een auto. Een ander punt is, dat hoe langer hoe meer werknemers gezamenlijk bij toerbeurf één auto gaan gebruiken De Spoorwegen noemen het woon werkverkeer „niet het lekkerste hap je uit de hele soep". Geen wonder want forenzen maken over het al gemeen maar korte ritten en zij be talen door reductie minder. Veertig procent van alle reizigers zit in de aboi nementensector. Zij ne men niettemin maar 22 procent van het totale aantal reizigerskilometers van hun rekening. Samen leveren zij ook maar zeventien procent van de ontvangsten op. Toch ligt rondom iedere grotere stad een web van forenzentreinen. Op werkdagen is er keus genoeg. Tussen Amsterdam en Haarlem lo pen van 8 tot 9 uur tien treinen; van Amsterdam naar Amersfoort ze ven; tussen vijf en zes 's middags van Rotterdam naar Den Haag, twee van het Centraal Station en vijf van Hofplein. Dit zijn de nog niet eerder gepu bliceerde resultaten: Van de ondervraagden had 45 procent een auto. De helft van hen had de auto die dag niet tot zijn be schikking. De andere helft had de auto bewust bij huis laten staan; Een kwart van de bewuste trein reizigers vond de trein gemakkelijker en comfortabeler dan de eigen auto; 2o procent noemde de trein voorde liger, vijftien procent vond de trein reis sneller,, Tien procent gebruikte de auto niet wegens parkeermoeilijkheden; vijf procent achtte reizen per trein vei liger. De resterende twintig procent va t or.dcr .aiver. en Drs. C. P. van Strien, hoofd rei- zigersvervoer N. S., haalt er deze conclusies uit: Het is beslist niet waar dat iedere autobezitter voor iedere reis zijn wagen pakt. De Ne derlandse automobilist gebruikt zijn auto kennelijk selectief. Drie jaar geleden was het autobezit onder de treinreizigers nog dertig procent. Dit bewijst alleen, dat de 'rein niet het toevluchtsoord is voor autolozen en dat de treinbevolking qua samenstelling correspondeert met de doorsnee van de bevolking. „Men moet ook niet denken", aldus de heer Van Strien, „dat het ge- Nieuwe forenzenplaatsen zijn sterk in opkomst. Zoetermeer: reizigersvervoer ge stegen van vijfhonderd per dag naar elfhonderd, van wie zevenhonderd forenzen. Nog maar een begin. De bouw van de slaapstad voor Den Haag is pas goed en wel op gang. Waddinxveen: Nu al elfhonderd treinreizigers dagelijks, van wie ne genhonderd forenzen. Purmerend: Gestegen van 1.700 naar 2.400 treinreizigers. Veertien honderd forenzen. Maar de heer Van Strien weet ook, dat ieder volgend gezin dat voor de eerste keer een auto koopt, de Spoorwegen komt te staan op een verlies van 1.200 reizigerskilometers. Per jaar. Er zijn nog meer cijfers voor han den die flink te denken geven. In \ederJar. en i a - standen af te leggen van gemiddeld veertig kilometer per reis. De Ne derlandse automobilist stapt ook weer gemiddeld gerekend na ne gen kilometer al weer uit. Uit gegeverjs van de „Commissie beoordeling openbaar vervoer in het i 'i 'j-'ier dat 65 procent van de autoritten thuis hoort in de groep van 0 tot vijf ki lometer; twintig procent van de rit- r. Dagelijks weerke rende situaties op vele stations. Trei nen vol werkne mers gaan hun werktafel of winkel in een andere stad opzoeken. Maar 't forenzenverkeer is wel in vier jaar met acht pet. gedaald. jes duurt vijf tot tien kilometer. De resterende vijftien procent komt tot een gemiddelde van dertig kilometer. Bekijken we tot slot nog de to taalcijfers van verschillende soor ten personenvervoer in de jaren 1964 tot en met 1968. Gestegen is het vervoer: pex auto van 36,1 naar 62 miljard kilometer, en per bromfiets van 9,4 naar tien miljard kilometer. Samen: van 45,1 naar 72 miljard. Gedaald is het vervoer: Per autobus en tram van 11,1 naar 10,6 miljard kilometer, en per trein van 7,9 naar 7,4 miljard kilo meter. Samen: van 19 naar 18 mil jard kilometer. Vertaald: het vervoer in de eerste groep is met zestig procent geste gen; dat in ae tweede groep is met vijf procent gedaald. En de Spoorwegen maar zoeken naar en ploeteren aan verbeteringen voor de reizigers. „Spoorslag '70" hangt intussen al als een verleide lijke appel boven het hoofd van ie dere automobilist. Nog een paar maanden en het is zover. De taalgevoelige tenen van Vla mingen en Walen in de tweetalige hoofdstad Brussel hebben de Bel gische spoorwegen gebracht tot een verfijnd maar wel ingewikkeld sys- teeh van aankondigingen op de perrons. Op de stations Brussel-Noord en Schaarbeek klinken de mededelingen via luidsprekers eerst in het Neder lands en dan in het Frans. Op de stations Brussel-Zuid en Leopolds- wijk krijgt het Frans de voorrang. Het evenwicht wordt verder behou den door op de andere Brusselse sta tions treinen naar het noorden aan te kondigen in het Nederlands, en naar het zuiden in het Frans. Op Brussel-Noord zijn de spoor wegen nog subtieler te werk gegaan. Als een reiziger die op het perron staat in zuidelijke richting tegen een richtingbord aankijkt, ziet hij daar de aanduidingen in het Frans gesteld (dus Moris in plaats van Ber gen). Kijkt de man in noordelijke richting dan ziet hij de Nederlandse tekst. Daar staat dan bijvoorbeeld gewoort Antwerpen in plaats van Anvers. UTRECHT. Homofiele groeperingen hebben vergevorderde plannen voor de oprichting van een Nederlandse Homo fielen Partij. Het hoofdbestuur van de Nederlandse vereniging van homofielen C.O.C. heeft kennis genomen van dit voornemen en acht de oprichting van een dergelijke partij, die geen politieke doeleinden heeft, ongewenst. Men zou liever zien, dat alle politieke partijen de emancipa tie en integratie van de homofielen daadwerkelijk zouden bevorderen. De directeur van de V.P.R.O., de heer S. J. Doorman, vindt dat de doelstelling van de VPRO Ls: met alle mogelijke middelen de mensen proberen meer kritisch te maken. Met dit „kritisch maken" bedoelt hij de kijkers en luisteraars van de VPRO in staat te stellen een andere mening dan de hunne als geldig aan te nemen. De heer Doorman verdeelt de aard van de programma's in twee cate gorieën: in de ene worden ontwer pen behandeld, waar niemand nood zakelijkerwijs aanstoot aan hoeft te nemen en ifi de andere de proble men waar men wel aanstoot aan kan nemen. De begeleiding van het program mabeleid zal plaatsvinden via het programmablad Vrije Geluiden. Het programmabeleid zal een be langrijk onderdeel van de ledenver gadering van de VPRO zaterdag in Utrecht uitmaken. Een ander belangrijk onderwerp van gesprek zal de onderwijsnota zijn. De VPRO voelt zich niet geroepen zelf onderwijs te gaan geven, maar het bestuur heeft zich wel verdiept in de vraag: „Hoe kan het onderwijs via radio en televisie optimaal func tioneren?". Volgens dit bestuur zijn de knel punten van het omroeponderwijs de versplintering van vakmanschap, doordat vele instituten, organisaties en instanties zich met onderwijspro gramma's bemoeien en de versplin- tering van het programma zelf, door dat vooral in de televisiesector de programmering en de produktie niet in handen zijn van één centrale figuur. Behalve voor één onderwijsorgani satie pleit het VPRO-bestuur ook voor financiering van het omroepon derwijs uit andere rijksbijdragen. In de nota wenst men geen ver schil te zien tussen het „gewone" onderwijs op de scholen en het om roeponderwijs. „Waarom dan hel „gewone" onderwijs gesubsidieerd wordt en het omroeponderwijs niet?" wordt gevraagd. Volgens het VPRO-bestuur wérkt de handhaving van de organisato- rische scheiding tussen rodio en televisieonderwijs en instituten voor audio-visuele middelen, remmend op de onderwijsvernieuwing. TAe VARA overweegt om vanaf 19 januari het programma „Op maat" voorlopig te laten vervallen. Vanaf die datum gaat de VARA 's maandags weer uitzenden op Ne derland 2. Het uur tussen zeven en acht valt dan voor de helft weg ten g' „Scala". Voor het andere half uur moet men kiezen tussen „Opmaat" en „Coronation Street". Omdat Coronation Street een gro ter publiek trekt overweegt men nu met Opmaat te stoppen. Of het nog ooit terug zal komen is niet te zeg gen. NEDERLAND I 18.50 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant. 19.00 NOS: Journaal. 19.07 Vi*fRA: Kleur: Bellevue: Pre sentatie Kunst en Kunstenaars. 20.yü NOS: Journaal. 20.20 VARA: Kleur: Depart ment S: De ploeg die nooit op kwam, film. 21.10 Simon Carmiggelt leest uit ei gen werk. 21.15 Koning Klant: consumenten- rubr. 21.35 Met man en muis, toneel stuk (dl. 1). 22.15 Achter het nieuws. 22.55 NOS: Journaal. 23.00-23.30 TELEAC: Hoofdstukken uit prehistorie en vroege geschie denis - les 9 herh. NEDERLAND II 18.50 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant. 19.00 NOS: Journaal. 19.03 Scala: informatief progr. 19.30 NCRV: Scheepsjongens van Bontekoe, vervolgverhaal. 19.30 Uitslag Spraakwaterval. 20.00 NOS: Journaal. 20.20 NCRV: Kleur: Psycho-Spot, amusementsprogr. 20.45 Actualiteitenrubriek. 21.10 Kleur: Schoonmoeders! TV- klucht. y 21.35 Farce Majeure, satirisch progr. 21.55 Dag Mevrouw, film over Sonia Gaskell. 22.45 Kast-Kijken: progr. over boe ken. 22.50-22.55 NOS: Journaal. DUITSLAND I (Reg. progr. NDR: 18.00 Sport. 18.30 Zandmannetje. 18.40 Actualiteiten. 18.55 Nordschau-magazine. 19.26 (KI) Die Reiter von Padola, film. 1959 Progr.overz. WDR: 8.20-8.45, 10.20- 10.45 en 12.10-12.35 Schooltelevisie. 18.00 (KI) Dr. Kildare, serie. 18.30 (KI) Voor 'de kleuters. 18.40 Actua liteiten en nieuws. 19.20 (KI) Se bastian Quirl, der geheime Eich- kater, serie. 19.35 (KI) Europees feuilleton, serie). 20.00 Journaal en weerber. 20.15 (KI) Documentaire film. 21.00 Rep. uit Bonn. 21.15 (KI) Finden Sie Angela!, film. 22.05 Journ. en weerber. 22.20 Valentin Kataiews chirurgische Eingriffe in das Seelenleben des Dr. Igor Igoro- witsch, TV-spel. 23.55 Journaal. DUITSLAND II 18.05 Actualiteiten en muz. 18.40 (KI) Amusem.progr. 19.10 (KI) Vier Frauen im Haus. serie. 19.45 Nieuws, actualiteiten en weerber. 20.15 Ak- tenzeicheri: XY... ungelöst, rep. (Eu rovisie-uitzending). Aansl.: Nieuws. 21.15 (KI) Filmrep. 21.45 Filmportret. 22.30 Godsdienstige uitzending. 22.45 Nieuws en weerber. 22.55 Akten- zeichen: XY... ungelöst: eerste re sultaten. 23.00-24.00 Sportpersfeest 1969. In „De onvolwaardigen", een door Marja Roe geschreven en bij de Haagse uitgeverij Lentinck gedrukt pocketromannetje komt nogal wat sex voor. Het verhaal als zodanig heeft een tragische ondergrond, maar het leek ons niet erg waarschijnlijk in de ogen voor de gemiddelde le zer. Psychospotis de naam van een nieuw NCRV-televisieprogramma, waarin een luchtige karakteranaly se gemaakt wordt van een bekende televisiepersoonlijkheid. In de eerste uitzending (vanavond 20.20 uur via Nederland II) is dat de zangeres Thérèse Steinmetz, wier karakter door psycho-analist Ted de Braak wordt vastgesteld. En dit gebeurt dan naar aanleiding van haar reacties op allerlei dingen en situaties. Ook komen mensen, die Thérèse Steinmetz persoonlijk of alleen van de televisie kennen, vertellen welke indruk zij (op hen) maakt. En dan is er in dit programma, waarin „spot" een dubbele betekenis heeft, vooral veel muziek en zang. Van Thérèse Steinmetz uiteraard! NEDERLAND I TELEAC: 09.30 Hoofdstukken uit prehistorie en vroege geschiedenis - les 10. 10.00 Levende Filosofie - les 11. 10.30 Organiseren en lei ding geven - les 12. 11.00-11.30 Sta tistiek - les 12. NOS: 16.00 Jour naal. AVRO: 16.02-17.30 Telescoop: gev. jeugdprogr. DUITSLAND I 10.00 Nieuws. 10.05 Journ. van gisteravond. 10.30 Amusem.progr. 11.15 Die Umschau. 12.05 Informa tief progr. 12.50 Intern, persoverz. 13.00-13.30 Journaal. 14.15 Nieuws. CONNY STUART, vanavond om 21.35 uur (VARA, Nederland 1) in het eerste gedeelte van Annie M. G. Schmidts musical „Met man en muis". 14.20 (KI) Voor de amateur-filmer. 14.55 Filmrep. 15.30 Twee korte TV- spelen. 16.00 (KI) Amusem.progr. 17.15 Economie voor iedereen. 17.45- 18.30 Sport. DUITSLAND II 13.45 Progr.overz. 14.15 Amusem. progr. 14.58 Nieuws. 15.00 Voor de jeugd. 15.30. Natuurfilm. 15.55 Do cument. film. 16.20 (KI) Lichte muz. voor de jeugd. 17.05 Nieuws en weerber. 17.15 Informaties en me ningen uit de Bondsrepubliek HILVERSUM I VARA: 7.00 Nieuws en ochtend- gymn. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Week eind: jeugdprogr. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Van de voorpagina. 8.15 Z.O. 135: gev. progr. (9.35-9.40 Waterstanden). 10.30 Stereo: Tango rumba ork .met zang sol. 11.00 Nieuws. 11.02 Wegwijs: tips eigen huis: studooin-aneex.pmlc eigen huis: studio-opnamen excl. gemaakt voor VARA. 11.25 Kroniek Verenigde Naties. 11.45 Stereo: Band of the Royal Canódian Air Force (gr.). 12.05 Oude gr.pl. 12.30 Tussen start en finish: act. sport nieuws. 13.00 Nieuws. 13.11 VARA- Varia. 13.13 Actualiteiten. 13.23 Ste reo: Dit is het begin... jongeren- progr. 14.35 Radio Jazz Magazine. NOS: 15.00 Frans -Duits - En gels, een luisterprogr. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Scan: pop. progr. over electronica. VARA: 16.15 Universi teitskoor van Stettin: mod. gewijde muz. 16.35 Artistieke Staalkaart. 17.10 Stereo: Feest der herkenning: verzprogr. van klassieke muz. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitz. Binding Rechts. VARA: 18.30 Finale op weg naar het weekeinde: Nieuws, muz.. achtergronden en amusement. (19.30 Nieuws). 21.00 Herfstjeugdfes- tival 1969: Brabants Barok-ensem- ble: mod. muz. 21.55 Samenscho ling over arbeid: radio-debat. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Het oproer kraait: rebelse liederen van altijd en overal. 23.15 Stereo: Hoogtepunten uit de filmversie van de musical Hello Dolly. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 1-Iet le vende woord. 7.15 Op het eerste ge hoor: klassieke muziek (gr.-stereo). (Om 7.30 Nieuws; 7.32-7.50 Actuali teiten). 8.00 Nieuws. 8.11 Gewijde muz. (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.00 Theologische etherleergang. 9.35 Gymn. voor de huisvrouw. 9.45 Solistenkamer: ge sprek met muz. illustraties. Plm. 10.25 Klass. muz. uitgezocht door de gast in de Solistenkamer van van morgen. 10.55 Kunst- en Vliegwerk: informatie over actuele tentoonstel lingen. 11.00 Nieuws. 11.02 De school in de huidige situatie, lez. 11.15 So larium: een hoogtezonprogr. voor iedereen. Plm. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 Zonder grenzen: rubr. over missie en zending. 12.10 Gram- mofoonmuziek. 12.14 Marktberich ten. 12.16 Overheidsvoorl.: Werk en welzijn. Uitz. van het ministerie van soc. zaken en volksgezondheid. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nieuws. 12.41 Actualiteiten. 12.50 Buitenl. comment. NOS: 13.00 Vliegende schijven- grammof.pl.- verz.progr. voor onze militairen. WRO: 14.00 Stereo: P.M.: een week blad met veel plaatjes. (16.00 Nieuws). NOS: 16.30 Inzet: progr. over amateuristische muziekbeoefe ning. HIRO: 17.00 HIRO-magazine. 17.15 Gasten van de week. KRO: 17.30 Zesnegenplus: lichte gramm.- muz. voor de tieners. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Eucharis tieviering. 19.30 Stereo: Sjook: jon- gerenprogr. 20.00 In antwoord op uw schrijven: verz.pl .progr. 21.50 Zonder drempelvrees: gesprekken met kinderen. 22.00 De Trou badour: luisterliedjes. 22.25 Avond gebed. 22.30 Nieuws. 22.40 Stereo: Goal...!; muz. sportprogr. met com mentaren. rep. en gekruide nieuw tjes. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: gev. progr (10.00 en 11.00 Nieuws). NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Skivatoon: nieu we langspeelplaten. NCRV: 13.00 Nieuws. 13.03 Nee. we noemen geen namen: licht pl.progr. met verzoek nummers. (14.00 en 15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 Four o'clock tea: gev. lichte muz. 17.00 Nieuws. 17.02- 18.00 Hier en Nu: sport en lichte muz. Meer waardering verdient de bij dezelfde uitgeverij verschenen poc ket „Het eeuwige lied" van Rona Lentinck. In dit romannetje trefh men tenminste nog echte ouderwet se romantiek. De karakterbeschrij vingen van de hoofdfiguren mogen ook in psychologisch opzicht uit stekend genoemd worden. De schrijf ster heeft zich hier zeker niet met een „Jantje van Leiden" afgemaakt. De overgang van haat naar sympha- tie, liefde en geluk en van het ent sociale milieu naar het andere word' op een verantwoorde wijze aanvaard baar gemaakt. Het tragische ele ment, dat ook in dit verhaal sterk naar voren komt, blijft van "t begin tot het eind de compositie beheer sen. Een boek, dat men geboeid in één ruk uitleest en waaraan men ondanks het droeve slot zeker een prettige herinnering bewaart. De Amsterdamse uitgevers maatschappij L. J. Veen heeft in in haar serie Amstel-Boeken een drietal herdrukken uitgebracht van bekende romans uit vroeger dagen, te weten: „De molenaar van Angi- bault", een sterk sociaal getinte lief desroman door George Sand (f 5,90); De Zeewolf", een boek over het ru we leven van de robben jagers in de Beringzee rondom de eeuwwisseling, door Jack Londen (f 5,90) en „De Dubbelganger" door F. M. Dosto- jewski (f 4,90).

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 11