Maar midi blijft praktischer Kleerhangers brachten ommekeer in moeilijke periode van bedrijf Politie maakte een einde aan mooie bron van inkomsten Wensen van Amerikaanse vrouwen Recordproduktie van frisdranken zo'n HELMOND - Aan houten kleerhangertje valt weinig te zien. Bij aankoop van een jurk of jas krijg je het zelfs nog cadeau: veel kan het nooit zijn Enige grote Keerpunt De kinderen Eenheidsmodel Grote bloei MOEDER VAN 5 KINDEREN LEIDT 'N MILJOENENBEDRIJF Maar mevrouw Hazeveld (54) in Hel mond denkt daar anders overhaar fabriekje met 65 man personeel maakt er jaarlijks tientallen miljoenen In 30 soorten en uitvoeringen. Goed voor een omzet van enkele miljoenen guldens per jaar. „Het gaat steeds beter", vindt de Bra bantse huisvrouw, moeder van vijf kin deren. „Met Amerika, Canada en Aus tralië zijn wij aan het onderhandelen over opdrachten". Zij is commercieel directrice van het familiebedrijf, waarin haar man en oud ste zoon voor de techniek zorgen en haar tweede zoon in de commercie moet opvolgen. „Wij zijn op het ogen- ha ngerfj es per week, zowel houten als van kleerhangertjes in ons land", ver zucht mevrouw Hazeveld, enigszins spijtig, want voor haar is in de handel de concurrentie het meest boeiend. Klein maar kittig in een herfstbruin pakje met dito bruine kousen, lijkt zij voor geen concurrent vervaard. „On langs hebben wij onze grootste concur rent overgenomen". Daarmee maakt Hazeveld nu ruim een half miljoen Mevrouw Ha zeveld tussen het produkt dat haar bedrijf tot grote bloei bracht. hangertjes per week, zowel houten asl plastic. En dat alles is voortgekomen uit een bescheiden nerinkje in speelgoed, be gonnen aan het begin van de oorlog door haar man. Aan het begin der jaren vijftig dreig de de ondergang voor het bedrijfje. Er moest iets gedaan worden: mevrouw Hazeveld pakte haar fiets en ging de produkten van haar man aan de man brengen. Het lukte aarzelend, maar zij ontdek te wel dat er veel vraag naar kleerhan gertjes was. Dat bleek het keerpunt. Wegens omstandigheden moest zij later noodgedwongen alleen de leiding van het bedrijf overnemen. „Ik geloof dat ik wel tevreden mag zijn", zegt ze la chend. „En ik zie niet in waarom een vrouw het minder zou doen dan een man. Als meisje werkte ik ook op een fabriek waar een vrouw de leiding had. Toen al dacht ik: zoiets wil ik worden". Dat is gelukt, maar voor mevrouw Hazeveld blijft het „fatsoenlijk groot brengen van de kinderen" toch het al lerbelangrijkst. „Kijk, een man zou dat eigenlijk ook moeten kunnen. Volgens mij vinden veel mannen dat huishouden en die kinderen maar een minderwaar dig werkje terwijl zij hun baan als een einddoel zien". Voor vrouwen ligt het volgens haar anders: die zien het werk gewoon als een middel, om het even of dat kinderen grootbrengen is of kleer hangertjes maken. In die kleerhangertjes vindt zij con tact met het personeel erg belangrijk. „Wij hebben hier nooit een baas-knecht verhouding willen hebben. Natuurlijk zijn wij nog klein genoeg om persoonlijk contact te houden. Tot twee keer toe is hier echter wel een be drijfsleider van buitenaf afgegaan. Die wilden in een net pak met stropdas de baas spelen". Mevrouw Hazeveld heeft geen hekel aan nette pakken maar ziet er liever een stofjas overheen in haar bedrijf. Een van haar andere principes is: geen bezit. „Zelf wonen wij in een huurwoning. En met de vakantie gaat het gezin in het caravanneke", lacht zij. Het plezier in de zaak gaat er voor haar wel een beetje af. „Houten han gertjes doen mij veel meer dan die plas tic dingen. Nu maken wij van beide evenveel. Volgend jaar zal er meer plas tic komen. Daar is de vraag naar". Haar bedrijf is weigevaren bij de ont wikkeling van het hangvervoer in de confectie. „Iedere fabrikant levert zijn goed op een knaapje af. Ook naar het buitenland. Met C. en A. heb ik daar als een van de eersten over onderhan deld". Voor de meeste confectionairs zijn eenheidshangertjes in gebruik. Sommi ge winkeliers willen nog wel eens een luxueus modelletje. „Toch gaat langza merhand 35 procent van de produktie de grens over. Het moet wel, want wij zullen naar schatting 85 procent van de Nederlandse markt voorzien", praat mevrouw Hazeveld snel, onderbroken door zakelijk kortaf gevoerde telefoon gesprekken. Zij voorziet dat het bedrijf nog een grote bloei tegemoet gaat. „Kijk, han gertjes moeten er altijd zijn. En wij zijn gelukkig in staat geweest door ver regaande mechanisatie de prijs laag te houden. Zo'n knaapje kostte vroeger ruim vier dubbeltjes, nu niet eens de helft". Daarmee is de concurrentie uit de landen van Oost-Europa zelfs over bluft. Zo op het oog loopt het met mevrouw Hazeveld in Helmond gesmeerd. Zelfs onder de vele jongeren in haar bedrijf hoort zij nooit een wanklank. „Daar kan ik het best mee vinden. Nee, van al die vernieuwingen hoor je hier niet zo veel". Op een openbaar toilet tegenover het Helmondse station staat wel met rode letters gekalkt: „REVOLUTIE". ROME Een 44-jarige ongetrouwde moeder van negen kinderen ontdekte onlangs in de buurt van Rome een tot nu toe onbekende begraafplaats van de Etruriërs en verkocht vervol gens allerlei waardevolle kannen die ze daar aantrof om zodoende in het levensonderhoud van haar gezin te kunnen voorzien. Dit heeft de politie van Rome bekend gemaakt. In de hut van de vrouw werden hon derden belangrijke Etrurische stuk ken aangetroffen. De vrouw kan le zen noch schrijven. Zij wordt nu beschuldigd van diefstal van staatsgoederen en schending van de wet die het ontdekken en verko pen van archeologische voorwerpen regelt. Voorlopig is de politie nog druk bezig met het opsporen van de mensen, die de waardevolle voor werpen van de vrouw hebben ge kocht. NEW ORLEANS Een vrouw op de maan, 'n vrouw aan het hooggerechts hof der V.S., afschaffing van vrou wennamen om wervelstormen aan te duiden, dat zijn de voornaamste wensen die uitgesproken worden in resoluties, welke door de deelneem sters aan een congres van de Ameri kaanse feministische beweging, „Na tional Organization for Women", die drie dagen in New Orleans btfeen ge weest, zyn goedgekeurd. De voorzitster van de beweging, mevr. Betty Friedan, verklaarde in haar slotwoord, dat de gelijkheid voor vrouwen eveneens de bevrijding van mannen zou meebrengen, omdat de mannen ook de slachtoffers zijn van wetten en gewoonten, die de rol van het individu in de moderne samenle ving beperken. DEN HAAG De warme zomer heeft de produktie van frisdranken sterk opgedreven. Gerekend over de eerste acht maanden van dit jaar, lag de produktie ruim 95 miljoen liter ho ger dan in dezelfde periode van 1968. De produktie was dit jaar 462,4 mil joen liter tegen 366,7 miljoen in 1968, wat neerkomt op een stijging met 26 procent. Dit heeft de voorzitter van het bedrijfschap voor frisdranken gisteren meegedeeld in een vergadering van het schap. lAJoorJ en daad Het is misschien niet aardig van me, zei iemand onlangs tegen mij, maar ik word toch zo moedeloos van al die spandoeken. Elke avond maar weer een optocht in de krant, en wat haalt het tenslotte uit? Ik glimlachte eens om haar verzuchtingen gaf haar de raad de pagina dan maar om te slaan, maar die arme spandoeken niet lelijk aan te kijken. Want zij hebben in onze huidige wereld een heel belangrijke functie in zoverre, dat zij een publieke mening tot uitdrukking brengen. En dat op een wijze die werkelijk heel bijzonder is in de beschavingsgeschiedenis. Ik herinner mij uit mijn jonge jaren nog levendig een gesprek met een oudere collega, die mij met verveelde brilleglazen aanstaarde toen ik mij opwond over de Italiaanse bombardementen op Abessynië. .Geweldig hoor, echt heldhaftig, brandbommen gooien op strooien hutten, van vreedzame dorpjes niets anders overlaten dan een rokende krater". De brilleglazen keken zo mogelijk nog verveelder, en de eigenaar haalde de schouders op ,,Wat heb ik daarmee te maken, met zo'n paar zwarten? En het is ver van mijn bed". Als de bel niet was gegaan zat ik daar misschien nog naar adem te happen om zoveel botte onverschilligheid. Ben ik mijn broeders hoeder? in het kwadraat. Kijk, dat is er bij die spandoekdragers niet meerbij. Zij leggen zich niet neer bij een situatie, zij meten de solidairiteit niet met kilometers. Zij geven stem aan een wereldgeweten, een internationale publieke opinie die al die ellende niet meer néémt. Dat is iets heel niews en uitermate verheugend. Vroeger demonstreerde men hoogstens ten gunste van bepaalde personen of ter verbetering van lokale misstanden. Nu draagt men leuzen door alle steden van de vrije wereld leuzen die uitgroeien tot een schreeuw door het grote getal schuifelende voeten daaronder. Maar dan, vraagt de toeschouwer, die zich een ogenblik opgetild voelde door dit massaal meeleven met volslagen onbekenden. Wat gebeurt er nu verder, wat vindt de hand om te doen als de mond zich heeft laten horen Miljoenen munten in miljoenen collectebussen, scheepsladingen voedingsmiddelen, kleren, medicamenten het eerste dringend nodige, zoals een verbandkist bij een verkeersongeluk. Maar wat gebeurt er in de uitgestrekte gebieden waar altijd, ook zonder oorlog of hongersnood of natuurrampen, een stille maar schrijnende noodtoestand heerst. Waar miljoenen te arm en te onmachtig zijn om hun levensstandaard ook maar een duimbreed omhoog te brengen. Laat ik dan een klein en uniek berichtje navertellen, waaraan ik voor minstens een week genoegen heb beleefd. Een groep kerkelijke jongeren in een provinciestad had een initiatief genomen dat zowel hun goede hart als hun helder hoofd eer aan deed. Uit hun midden waren nog al wat vrijwilligers naar achtergebleven gebieden vertrokken om daar de bevolking met raad en daad te helpen en voor te lichten. En uit de briefwisseling met die jonge pioniers was duidelijk geworden, dat in onderontwikkelde gebieden de inwoners vaak iets behouden hebben dat wij, technisch verwenden, druk bezig zijn te verliezen: de handigheid en het geduld om zelf iets te maken. Om manden te vlechten, hout te snijden, te weven en te borduren met een overgeleverde vaardigheid en een aangeboren kunstzinnigheid. Hun werkstukken, ook de eenvoudigste dagelijkse gebruiksvoorwerpen, zouden het prachtig doen in een modern interieur en grif geld opbrengen voor de vervaardigers als er maar gelegenheid was ze aan de man te brengen. Maar deze handwerkers wonen te ver, te afgelegen, te verspreid. Er is voor hen hoogstens hier en daar een lokale markt waar een verdwaalde toerist iets van zijn gading kan uitzoeken. De jongerengroep heeft zich dat in de oren geknoopt en zich letterlijk van heinde en ver kisten met inheemse gebruiksvoorwerpen laten sturen langs de goedkoopste weg. En vervolgens vlak voor Sinterklaas een koopdag georganiseerd in een leegstaande kerk. Vraag niet wat die anonieme jongelui daartoe voor werk hebben verzet: propaganda maken, kranten opbellen om een aanbevelend stukje, kisten sjouwen, uitpakken, stands opzetten, al het moois zo voordelig mogelijk etaleren en van prijzen voorzien. En op een vrije zaterdag van tien uur 's morgens tot zes uur 's avonds hun posten als aanprijzers en verkopers betrekken in een aardig kille ruimte. Ja, wacht even, het slot is nog mooier dan u dacht. Eén uur na de opening was de ganse voorraad grif van de hand gegaan. Een triomfantelijk pamflet op de kerkdeur vermeldde in haastige tuitelige letters: Uitverkocht. Volgende week nieuwe voorraad. Die natuurlijk even geruisloos en gezwind de deur is uitgedragen door gretige kopers. Kijk daar ga je even stil bij zitten glimlachen. Er zijn jongelieden die de wereld gaan verbeteren met tomaten gooien en straatstenen opbreken. Er zijn andere jongelieden die voor hetzelfde doel spandoeken gaan beschilderen en protestmarsen organiseren. En dan zijn er ook nog jongelieden die met warme harten en koude voeten al hun vrije tijd offeren om over zeeën en woestijnen heen een bruine of zwarte hand te kunnen schudden met de boodschap: Wij hebben lies verkocht wat jullie gemaakt hebben. Hier is de opbrengst, met de complimenten van de kopers. Want jullie kunnen iets dat wij verleerd hebben, en wat jullie dagelijks gebruiken is voor ons een siervoorwerp waar we zuinig op zijn. Zoekt u maar uit welke methode u de beste lijkt. Maar put in elk geval een beetje optimisme uit de laatste. MAXI-MODE WINT TERREIN IN LONDEN T ONDEN Al mag de mini-rok nog altijd het Londense stads beeld beheersen, steeds meer ziet men er de maxi-mantels zwierig door de straten zwaaien. Maxi's van bont en maxi's van knal rood kunstleer, elegante maxi-man- tels en maxi's die als zware lompe zakken om hun draagsters hangen. Menig maxi-meisje heeft de minirok niet afgedankt - verre van dat - die komt telkens koket even tevoorschijn als de lange wijde maxi openflad- dert. Ook lange broeken worden veel ge dragen onder de bijna de grond ra kende rokken die al noopten tot een verhoging van de tarieven der sto merijen in Engeland. ÖEHALVE het verbergen voor kijk grage mannenogen van veel vrou welijk been is er ook voor de draag sters van de maxi's een groot nadeel verbonden aan de nieuwe dracht: de onderkant wordt nat en modderig als het regent. En meisjes die haast hebben merken, dat ze gemakkelijk struikelen over hun lange maxi's. Ook de trappen opklauteren van de Engelse dubbel deksautobussen en autorijden brengt maximale problemen met zich mee. TAaarom hebben sommige ontwer- pers al iets meer praktisch be dacht: de midi - die houdt het mid den tussen de mini en de maxi. Maar één confectiefabriek in Lon den heeft ondanks alle bezwaren al veertigduizend maxi-mantels ver kocht. :,,vv

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 12