13 december 1969 1 utomatisch naar elk plekje op aarde... De historie van de KLM is geschreven door produkten van vele vliegtuigfabrieken, van Fokker tot Douglas. De naam van Boeing komt op dit gouden lijstje niet voor. Nu heeft de KLM opeens zeven 747's besteld. Over nauwelijks een jaar zal de eerste mas todont van Boeing in de kleuren van de KLM op Schiphol neerstrijken. Waarom de KLM zo plotseling met Boeing de lucht in gaat? Omdat geen luchtvaartmaatschappij zich kan permitteren de 747 over het hoofd te zien. Het vliegtuig is onmiskenbaar de eer ste vertegenwoordiger van een tweede ge neratie straalverkeersvliegtuigen. Het komt beschikbaar precies op het ogenblik, waar op in de luchtvaart de vraag naar zo'n reu- zenvliegtuig ontstaat. De 747 van een zwaardere versie, zoals de KLM die heeft besteld kost tachtig miljoen gulden, tweemaal zoveel als een Super DC-8. Maar het toestel kan desnooas 490 passagiers vervoeren met een snelheid die vlak bij de geluidsgrens ligt \7"ed groter, sneller, gerieflijker en nog veiliger. Dit zijn in het pro gramma de duidelijke pluspunten van de Boeing-747, het Amerikaanse luchtkasteel dat werkelijkheid is ge worden. Drie jaar geleden was dit vliegtuig nauwelijks meer dan een goed idee. Nu zijn er 186 van ver kocht en de verwachting is, dat dit aantal in de komende jaren ruim schoots wordt verdubbeld. Vijf toe stellen zijn ingeschakeld bij het test programma dat 1400 vlieguren om vat. En buiten de immense fabrieks hal staan al twintig 747's gepar keerd in een indrukwekkende slag orde. "Fen 747 is zeventig meter lang. De spanwijdte bedraagt veertig meter en de staart reikt tot negen tien meter boven de grond. De 747B van de KLM zal 350 ton wegen. Hoe wel de vier machtige motoren twee maal het vermogen van een DC-8 leveren, is het lawaai minder. De kolos wordt gedragen door een hoofdlandingsgestel met zestien wie len en twee neuswielen. De 747 on derscheidt zich echter niet alleen in technisch opzicht van zijn voorgan gers. "I/oor de passagiers biedt dit vlieg- tuig het toppunt van comfort. ter vliegbereik dan de oorspronke lijke versie, wat noodzakelijk is voor lange vluchten non-stop van Stock holm of Zürich naar New York. Het eerste toestel voor de KLM wordt in januari 1971 afgeleverd. In maart en mei volgen het tweede en derde en de rest in de zomer van dat jaar. De namen van de eerste zes: Rijn, Mississippi. Rio de la Pla ta. Amazone. Ganges en Nijl. De vloot van zeven kost 560 miljoen gulden. Een afwijking aan de motor heeft intussen de aflevering van de eer ste 747 aan een Amerikaanse maat schappij verhinderd. Tijdens de proefvluchten is gebleken, dat de volmaakt cirkelvormige inlaat lichte lijk ovaal wordt. Het verschil is iets meer dan een millimeter, eigenlijk belachelijk weinig voor een vliegtuig met zulke in het oog springende ma ten. ..Het brandstofverbruik wordt er ongunstig door beïnvloed", zegt Jim Wygall. ..Daarom willen wij de fout er uit hebben. Het testprogramma is er twee maanden door vertraagd... Passagiers van een 747 krijgen een maximum aan comfort in een zee van ruimte. Links boven in deze dwarsdoorsnede de cockpit met vlak daarachter de luxe suite. Onder het vliegdek en ver voor de motoren: de eerste klas. Daarachter strekt zich de toeristenklas uit over een lengte van ruim veertig meter. In 't vracht- ruim is plaats voor nog eens vijftien ton lading. Juist dank zij zijn eigenaardige rompvorm is de 747 een wonder van aërodynamica. treden, terwijl de gevolgen minder zullen zijn. Deskundigen van de Amerikaanse luchtvaartdienst, die het vliegtuig zijn certificaat van luchtwaardigheid moeten bezorgen, hebben allang vastgesteld, dat de 747 het veiligste vliegtuig is dat ooit werd gebouwd. Een fors aandeel in de verhoogde veiligheid leveren de drie navigatie systemen, die dank zij Boeing's erva ringen in de ruimtevaart een on waarschijnlijk hoge graad van per fectie hebben bereikt. „Als twee systemen uitvallen, heb ben we altijd nog een derde over", zegt Wygall. „Wanneer ze niet goed werken, wordt ons dit verteld, zodat we altijd nog kunnen overgaan op meer conventionele manieren van plaatsbepaling". Jn de twaalf meter brede cabine is per passagier beduidend meer ruim te. Het idee van ruimte wordt ver sterkt door de twee gangpaden. Het zaaleffect wordt vermeden doordat de cabine door de keukens, die cen traal zijn geplaatst, in vijf compar timenten wordt verdeeld, zodat een passagier zich gemakkelijk in een klein, intiem theater waant. In feite zit de passagier ook in een bioscoop- je. want op de wanden van de keu kens zullen aan de lopende band films worden geprojecteerd. Een enkele luchtvaartmaatschap pij is inderdaad van plan om 490 passagiers per 747 te vervoeren. De KLM heeft gekozen voor een inde ling met 353 stoelen: 32 in de eer- ste klas en 321 in de toeristenklas. Daarbij zal het vliegtuig dan'ook nog vijftien ton vracht kunnen ver voeren. Een volwaardig vrachtvlieg tuig als de DC-8F neemt maar on geveer tien ton meer mee. rkat de KLM de zwaardere versie van de 747 heeft besteld, is een gevolg van de samenwerking met de Scandinavian Airlines System (SAS) en de Swiss-air. Deze maatschappij en willen de vliegtuigen van elkaar gebruiken. De 747B heeft een gro- De nieuwe apparatuur is in staat om een 747 automatisch naar ieder plekje op aarde te dirigeren. Het vliegtuig wordt zelfs tot op dertig meter hoogte recht voor de landings baan gebracht. eat tie degelijk opgeborgen in het uiterste noord-westen van de Verenigde Staten is de stad waar vrijwel alles om Boeing draait. Daar, op het eigen vliegveld van Boeing, zagen wij de eerste landing van een 747. Het was een adembene mend schouwspel. Ons hart klopte in de keel, toen de gigant met een angstwekkend lage snelheid op de baan afzweefde. Even dachten wij dat het toestel te pletter zou vallen. Maar die geringe naderingssnelheid is schijn. „Iedereen maakt deze ver gissing". vertelt Jim Wygall, één van de testpiloten van Boeing. „De 747 landt met dezelfde snelheid als een 707 of een DC-8. Door de extreme afmetingen van het vliegtuig lijkt het langzamer te gaan". \\7ygall staat onderaan de wentel- trap in de ruime salon van de 747, die als eerste klas zal dienst doen. Naar achteren strekt zich de haast eindeloze cabine uit. De wen teltrap voert naar het vliegdek. Daar op de eerste verdieping bevinden zich de cockpit en de lounge, die aan welbetalende passa giers ook als een-luxe suite kan wor den verhuurd. Over start en landing van dit vlie gende-fort-voor-vreedzame-d oelein- den zegt Wygall: „Er waren twijfels. Voor de eerste vlucht vroegen velen zich af hoe je zo'n groot vliegtuig van de grond kreeg en hoe je het moest neerzetten. Hun vrees was on gegrond. Dank zij de zeer bijzondere vorm van de vleugels landt de 747 als op een kussen". Jim Wygall heeft al 250 uur met 't toestel gevlogen. „Uren van puur vliegersgenot", zegt hij. „De 747 is heel gemakkelijk te vliegen. De be sturing is volkomen hydraulisch en daardoor licht. Het toestel is zo groot en zo zwaar, dat het zich zelfs van De toeristenklas van de 747 is zeer weids van opzet zonder dat de pas sagiers het gevoel krijgen te verdrinken in de ruimte. Jim Wygall in de 747 hele maal in zijn element. de woeligste lucht niets aantrekt. De 747 ligt zo vast als een rots". In de vlucht is het vliegtuig een wonder van aërodynamica. De vleu gels en de massieve motoren zijn zo kolossaal, dat ze weer creëren. Lang gerekte flarden mist hangen als ser pentines in alle kleuren van de re genboog achter de vleugels. Enkele jaren geleden was Wygall de gezagvoerder op de eerste vlucht van de tweemotorige 737. Toen in februari van dit jaar de eerste 747 de lucht in ging, zat hij in de stoel van de co-piloot. „Zo'n eerste start is de enige mijl paal in het leven van een vliegtuig", vindt hij. „Het is een indrukwekken de gebeurtenis. Je doet alles even langzaam en even voorzichtig. „Nee", zegt Wygall, „aan de gevaren wordt niet gedacht. Je bent te veel be zig om aan je veiligheid te kunnen denken. Evenmin sta je er bij stil dat het zo'n duur vliegtuig is. Groot of klein, goedkoop of duur, weinig of veel passagiers het doet er niet toe. Je moet de kist terugbrengen". De 747 is bovendien in alle op zichten zó sterk verbeterd, dat veel meer mankementen mogen op- Op de eerste testvluchten werd de stabiliteit beproefd. Daarbij werd gebruik gemaakt van deze „biervaten"Door het overpompen van vloeistof kon de stabiliteit onder verschillende omstandigheden worden uitgeprobeerd.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 9