Woningen kopen wordt ieder jaar wat duurder Schipper ruilde voorplecht voor antiek en schilderijen Radioprogramma uit „neutrali-tijd" RONOtitie Voor hogere investeringen ook mooier en prettiger wonen TENDENS STIJGENDE PRIJZEN OOK TE ZIEN BIJ HUUR WONINGEN Pierre Janssen inVoorrang programmaos Meer dan een doktersroman Prettiger Terdege Motief Prettig Geleerd - MAANDAG 22 DECEMBER 1969 Wat wij Nederlanders allemaal willen met onze huizen! De Brabanders wil len in het algemeen geen dakkapel, omdat zo'n ding „toch maar lekt". Onze landgenoten in de randstad zijn daarentegen weer gek op zo'n koekoek. In diezelfde Randstad worden zeer veel huizen gekocht, maar in Groningen zijn ze helemaal niet gek op kopen en wil men doorgaans alleen huren. Dat vindt de heer G. J. Rietman, marktonderzoeker bij het Bouwcentrum in Rotterdam. Hij begint met iets te vertellen, waarvan een hoop mensen die op het punt staan een eigen huis aan te schaffen zullen schrikken. De heer Rietman zegt: „Een huis dat een jaar geleden 50.000 gulden kostte, kost nu 58.000 gulden, omdat de bouw kosten met zo'n zestien procent zijn gestegen. Daarbij kenden we een jaar geleden nog zes en driekwart procent rente voor een hypotheek en dat is nu acht en een kwart procent geworden". Vertalen, meneer Rietman, vertalen in guldens. „Dat kan", zegt hij. „Een koper van nu moet er aan denken, dat hij per maand 125 gulden méér op tafel moet leggen dan een jaar geleden. En als we zeggen, dat het een jaar gele den voor een huis met een tophypotheek 380 gulden per maand was, dan is dat nu vijfhonderd gulden per maand ge worden". Vijfhonderd gulden per maand om te wonen, dat is niet niks. Dezelfde tendens van stijgende prij zen is in grote lijnen bij de huurwonin gen te zien en vandaar die huurverho gingen. Hoeveel, meneer Rietman, vindt u dat iemand van zijn inkomen mag verwonen, vraag ik. „Normaal acht ik zestien tot zeven tien procent van het inkomen", is het antwoorti. „Maar soms zou ik verder willen gaan, want ik vind een huis vre selijk belangrijk. Het is tenslotte de be schutting van de mens, van zijn hele ge zin". De heer Rietman gelooft, dat de con sument de bewoner van het huis dus dat hogere financiële offer wel wil brengen (zowel bij koop als huur), maar dan wenst hij ook prettiger te wonen. „Dan wil hij medezeggenschap als dat huis gebouwd wordt; dan wil hij bijvoorbeeld een vaste trap naar de zolder en geen schuiftrap of een betere wasaccommodatie". De laatste tijd is er in heel Neder land iets meer keuze bij het huren van een huis. En omdat de eigenaars we ten dat de kwantitatieve woningnood een stuk minder geworden is en hun panden toch wel voor dertig jaar wil len verhuren met plezier aan twee kanten, bij huurder èn verhuurder daarom zijn ze ook meer geïntresseerd in de wensen van die huurders. En daarom worden er ook enquêtes gehou den, zoals nu pas in en rondom Apel doorn, waar drieduizend mensen vra gen worden voorgelegd. Ja, en dan willen zeer velen graag een „keuken met eethoek". Vind ik ook zo jammer, maar ja, ik heb natuurlijk gemakkelijk praten. Kijk, zo'n eethoek in een keuken die moet al geweldig gezellig zijn, want voor je het weet is het met z'n allen even op de kruk rond de formica tafel („zo gemakkelijk met morsen", niet waar?) en hupsakee een boterham of een hapje van het bord gegeten. Geef mij dan een eettafel binnen met een brandende kaars, ook als het geen kerstmis is en een beetje ple zierig allemaal. Dat mag toch wat tijd kosten dat aan tafel gaan? Kijk dan éérst naar de Fabeltjeskrant, dan kan daarna iedereen rustig gaan zitten! „Wat mij handig lijkt", zegt de heer Rietman, „dat is: of een heel kleine keuken, waarin een vrouw alles bij de hand heeft, of een echte grote keuken met veel mogelijkheden, maar niet er tussenin en even op een uitgeklapt plankje eten". Overigens vindt de heer Rietman, dat de verkoper het niet meer zo voor het zeggen heeft als een aantal jaren ge leden, toen elk huis zo wegvloog. „Het is nu zo, dat de koper het langzamer hand weer voor het zeggen krijgt". En: „Als de aanbodzijde van de bouwwereld nu niet terdege rekening houdt met de wensen van de toekomsti ge bewoners, dan zullen in de toe komst bepaalde rijtjes huizen moeilijk te verkopen zijn en zullen er flats leeg blijven staan". Er zijn veel soorten mensen in Neder land, dat leert zo'n enquête toch maar. Er zijn mensen die vrij uitzicht wil len hebben, maar er zijr er ook, die naar hun eigen auto vlak voor hun eigen deur willen kunnen kijken. Er zijn veel mensen, die het liefst een huis van gele steen zouden willen hebben met donkerblauwgrijze dak pannen. Er zijn mensen die nog niet begrij pen dat, als aan al hun wensen werd voldaan, een huis veel te duur wordt en dat ze dus op een moment moeten kiezen tussen: of liever die dakkapel of liever die open trap, of twee toiletten of drie wasbakken. „Maar men moet binnen een pakket zo kunnen variëren dat de bewoner tevreden is", vindt de heer Rietman. Hij heeft overigens nog een heel nieuw plan in zijn hoofd, dat hij nog niet eerder ventileerde, maar nu wel kwijt wil. „Ik zou me kunnen voorstellen, dat men een flat plus een tweede wo ning buiten aanbiedt, als één geheel dus. We krijgen steeds meer vrije tijd, nu al zijn er nog maar vijf werkdagen in de week. Op vrijdagavond zou men uit zijn flat kunnen vertrekken en er op maandagochtend weer in terugkeren". Zo'n flat plus een tweede woning („Een soort Ité-reis, een pakket all- in", zegt de heer Rietman) zou moeten kunnen voor 60.000 tot 65.000 gulden, Wonen, wonen, wonen, iedereen in ons land is erbij betrokken en en quêtes leren, dat iedereen er graag over wil praten. Ook de heer G. J. Rietman van het Bouwcentrum in Rot terdam. Zestien tot zeventien procent van je inkomen verwonen is heel nor maal", zegt hij. eenzelfde bedrag als men nu in het al gemeen voor een eengezinshuis betaalt. „Kijk naar prof. Zijlstra, president directeur van de Nederlandse Bank. Hij werkt in Amsterdam, maar in het week einde woont hij in Friesland", zegt de heer Rietman. „Als schipper ben je gewend alles zelf te doen", legt hij uit. „Je kunt niet Gewoon aan de deur zegt hij: „Ik heb het hier geweldig naar m'n zin". En dan blijkt er van alles. Dan blijkt een motief om een huis te ko pen en uit de huurwoning te trekken bijvoorbeeld te zijn, dat negentig pro cent van de huisvrouwen perse wil was sen in de badkamer. Ik kijk de heer Rietman vragend aan. Waarom dat nou? Je kunt toch ook je wasmachine zetten in de kelder, in een bijkeuken, in een waskelder? „Jawel", zegt hij, „maar een vrouw verzamelt de vuile was op de slaapver dieping. Staat haar wasmachine in de badkamer (of douchecel), dan kan ze die vuile was meteen in die wasmachi ne stoppen en hoeft er niet mee door het huis te zeulen". Nou, het zal wel. Ik ben maar een man, zoals zoveel vrouwen kunnen zeg gen: „Ik ben maar een gewone huis vrouw". Maar ik zou zeggen: je loopt toch niet de hele dag te wassen? Zul je een of twee keer in de week met een bundeltje was naar beneden of boven tippelen, wat dan nog? Maar dat zie ik natuurlijk helemaal fout. Dat blijkt wel: negentig procent van de vrouwen... Aan zijn kapsel zou je niet zeggen, dat hij schipper is. „Nou, er zijn er wel meer die het zo hebben"lacht hij. Maar eigenlijk is hij ook niet meer voor honderd procent schipper, want Jan Neef heeft na twintig jaar bieten en kolen varen, de wal beklommen en morgen opent hij daar een galerie: in Lekker kerk, jawel. Wie hem nu opzoekt aan de dijk langs de Lek in Lekkerkerk, vindt een Jan Neef, 46 jaar, geboren op een schip, zoon van een schipper. „Al tijd de wilde vaart", zegt hij. Overal heen, in charter: België, Nederland en Duitsland. Met hout en veevoer, cellu lose en kolen en in de bietentijd steeds gecontracteerd" man tussen oude eniet zo oude koperen olielampen, tussen schilderijen en oude tegels, tussen oude stoelen en strijk ijzers. „De Schuyt", heet zijn huis, dat een kleine zeventig jaar oud zal zijn. Maar waarom? Zesenveertig is geen leeftijd om te zeggen: Ik kan het vak van schipper niet meer aan. Waarom dan de wal op? „We vinden dit gewoon een fijn huis", zegt mevrouw A. Neef-van der Graaf. „Nou ja, zij komt uit Lekkerkerk, dus voor haar was het geen moeite weer de wal op te gaan", vult Jan Neef aan. „Maar mijn vrouw heeft al tijd geweldig meegedaan, dat wel. Een heleboel mensen kijken erg romantisch tegen het schippersleven op, maar dat kunt u vergeten. Het is keihard voor een vrouw. De eigenlijke oorzaak is: de niet stil zittende hand van Jan Neef zelf. Het is wel voorgekomen dat zijn vrouw op het schip „Johanna" het roer nam, om dat de schipper even een schilderij moest afmaken. Want Jan Neef schildert en goed ook. Wie abstract werk niet alleen-zaiig maken vindt, die zal met veel plezier kijken naar zijn straatjes, zijn schepen, zijn oude huisjes en zijn portretten. Een man uit de school van de nale ven kun je hem moeilijk noemen, wel een naturalist, zou ik zeggen. Zijn oude huisje staat precies zo op het schilde rij zoals het in werkelijkheid in het landschap staat Ik vind dat en dat is zeer pesoonlijk erg prettig om naar te kijken. En wie loogt die oude stoel uit groot moeders tijd nu? En wie repareert die antieke klok? En wie zet die oude pe troleumlamp weer in elkaar? Jan Neef. midden op de Schelde of de Maas even de timmerman of de elektricien laten komen. Zodoende staan je handen niet links." Nee, dat blijkt, want zijn hele huis- aan-de-wal heeft Jan Neef zelf opge knapt. Het pleisterwerk en de houten betimmering, alles. Slapen doen hij en zijn vrouw nog op de „Johanna" die vlak bij in de Lek ligt. „Voor de kinderen is de wal natuur lijk ook belangrijk", zegt schipper/ga- leire-man Jan Neef. „We hebben een dochter van zestien, die nu bijna de Ulo af heeft en een zoon van elf. De la gere school hebben ze allebei aan boord gedaan en zeg maar dat mijn vrouw voor zestig procent de onderwijzeres is geweest." Mevrouw Neef: „En boffen of zo kon je niet, want vier keer per jaar moesten de kinderen aan de wal een test doen; dan is het slagen of zakken, zonder tussenweg." Schilderende schipper Jan Neef heeft schilderlessen genomen en hij heeft op zijn „Johanna" heel wat boeken doorgelezen. „Dat plan om aan de wal te gaan wonen hebben we al een paar jaar, dat begrijpt u", zegt hij. „Het is zachtjes gerijpt en ik ben een beetje „op voor raad" gaan schilderen, want ik moet hier toch kunnen exposeren." Tegels van een tientje, lampen van driehonderd gulden, kandelaars van twaalf-vijftig, schilderijen van rond de honderd gulden en stenen leeuwen van zevenentwintig gulden, het is allemaal bij de schipper in Lekkerkerk te vin den. Op zijn uitnodigingen voor morgen heeft schipper Neef heel officieel ge zet: „Wij hopen hiermede voor deze gemeente en wijd® omtrek een gezellig huis aan de Lek te hebben ingericht waar u origineel en artistiek schilder werk in diverse technieken zult kun nen bezichtigen of aanschaffen". De neutraliteit van Nederland in de periode van I september 1939 tot 10 mei 1940 is het onderwerp van het programma dat de NOS- radio vanavond van 20.05 tot 22.10 uur via Hilversum 1 zal uit zenden onder de titel „Nederland neutraal" „De laatste Kerstmis in vredestijd". Aanleiding tot het programma is het verschijnen van het boek „Neutraal" van dr. L. de Jong, het tweede deel van zijn se rie „Het Koninkrijk der Nederlan den in de Tweede Wereldoorlog". Het programma bestaat uit au thentieke radio-opnamen uit de neu traliteitsperiode, gesprekken met Nederlanders, die deze periode be wust hebben meegemaakt, muziek, proza en poëzie uit de dertiger ja ren en uit een discussie, waaraan deelnemen: de heer H. Algera, oud lid van de Eerste Kamer en hoofd redacteur van het Friesch Dag blad, Jan Bank, redacteur van de Volkskrant, luitenant-generaal b. d. M. R. H. Calmeyer, oud-staatssecre taris van Defensie en in die tijd chef van de staf van de groep Kil, dr. W. Drees, minister van Staat en toentertijd fractie-voorzitter van de SDAP in de Tweede Kamer, dr. L. de Jong, directeur van het Rijksin- stiuut voor oorlogsdocumentatie, Paul van 't Veer, redacteur van het Vrije Volk en generaal-majoor b.d. H. F. M. baron van Voorst tot Voorst, toenmalig chef van de staf van de Koninklijke Landmacht. De authentieke radio-opnamen zijn afkomstig uit het historische archief van de NOS en uit het gelüidsarchief van de Rijksuniversiteit in Utrecht. Onder meer zullen opnamen te ho ren zijn van toespraken van de toen malige minister-president jhr D. J. de Geer, van Winston Churchill en van Goebbels. Verder bevat dit ge deelte van het programma de Ad- ventsrede, die Koningin Wilhelmina op 20 december 1939 voor de radio uitsprak en de radio-reportage van de koninklijke familie in het paleis Noordeinde te Den Haag („De laat ste kerstmis in vredestijd"). Tot de Nederlanders, die over hun ervaringen in de neutraliteitsperiode vertellen, behoren onder andere de acteur Hans Tiemeijer, de zanger Jan Duiveman (soldaat in de mobi lisatietijd), oud-premier prof. dr. ir. W. Schermerhorn en de journalist Evert Werkman. In het programma is muziek te horen van het orkest Bandi Balogh, De Ramblers en Count Basie. In het literaire gedeelte van de uitzending, dat werd geproduceerd door Bert van der Zouw, komen gedichten en beschouwingen voor van o.a. Men- no ter Braak, Eddy du Perron en Albert Kuyle. Deze teksten worden uitgesproken door de actrice Willy Brill en de acteur Jan Borkus. De discussie, die het themapro gramma zal afsluiten, richt zich aan de hand van dr. De Jong's boek „Neutraal" op de vraag of de neu trale houding van Nederland in de ze periode de juiste of de enig mo gelijke is geweest en welke lessen er voor ons Nederlanders uit die pe riode te trekken zijn. Ter sprake komen daarbij ook de persoon van Koningin Wilhelmina en het belang van de NAVO. Gespreks leider is Henk Enkelaar, parlemen tair redacteur van de NOS-radio. Het RONO-programma van dins dag a.s. zal ten dele staan in het te ken van het komende kerstfeest. In een aantal reportages zal ten geho re worden gebracht, hoe Gelderland zich op de kerstviering voorbereidt. Het programma zal worden afgewis seld met muziekopnamen van de Ver enigde Veluwse koren. Mevrouw T. Hollander-Gomes uit Apeldoorn zal kerstgedichten lezen. In hetzelfde programma zal ook aandacht worden geschonken aan de provinciale toneeldag, die vandaag in Arnhem wordt gehouden. Het Gelders programma kan wor den beluisterd op golflengte FM 96.2 of kanaal 31 en wel tussen 18.30 en 19.15 uur. In het Overijssels Programma van de RONO van dinsdag a.s. (19.15-20.00 uur) zijn opnamen te beluisteren van een concert door het Deventer Kamerorkest o.l.v. Henk Dul Solist is Jaap Prinsen, hoorn Uitgevoerd worden werken van Han del, Hauff en Johan Christiaan Bach. In verband met de uitzending van een kerkdienst vanuit Gronin gen komt het Gelders programma van de RONO op tweede kerstdag te vervallen. Pierre Jansen spreekt vanavond om 22.40 uur in de NCRV-radioru- briek „Voorrang" over het tentoon- stellingsbeleid. Verder wijdt „Voor rang" onder meer aandacht aan da componist Igor Strawinsky. TELEVISIE NEDERLAND I 18.50 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant. 19.00 Journaal 19.07 VARA: Coronation Street, TV- feuilleton. 19.30 Opmaat, afw. progr. met veel muz. 20.00 NOS Journaal. 20.20 VARA: Achter het nieuws. 20.45 Kleur: Ironside, TV-film. 21.35 Kleur: Zo goed als nieuw, ko medie rond de handel in gebruik te automobielen (Dl. 3). 22.00 Haar Hem: De kansen van het 2e huwelijk, documentaire. 22.30 NOS: Journaal. 22.35-23.05 TELEAC: Statistiek les Ï3 (herh.). NEDERLAND II 18.50 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant. 19.00 Journaal. 19.03 Scala: informatief programma. 19.30 NCRV: Scheepsjongens van Bontekoe, vervolgverhaal. 19.40 Alleen op weg, familiefeüille- ton. 20.00 NOS: Journaal. 20.20 NCRV: Kleur: Please Sir!: luchtige TV-serie. 20.45 KijkKijk: een kijkgrijp uit het ongewoon gewone en gewoon onge wone leven van Jan en alleman. 21.35 Kleur: Waar of niet? televisie monoloog. 22.00 Actualiteitenrubriek. 22.25 Psalter, in woord en toon over de 104e nsalm. 22.35-22.40 NOS: Journaal. DUITSLAND I (Regionaal programma: NDR: 18.00 Hafenpolizei, TV-serie. 18.30 Kleur: Zandmannetje. 18.40 Actuali teiten. 18.55 Sportjournaal. 19.26 Kleur: Lieber Onkel BUI, TV-füm. 19.59 Programmaoverzicht. WDR: 18.00 Kleur: Weekjournaal. 18.05 Kleur: Der Mann von gestern, TV- film. 18.30 Kleur: Voor de kinderen. 18.40 Hier und Heute, met Goeden avond. 19.20 Kleur: Voordracht). 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Filmreportages bij nieuws van giste ren en morgen. 21.00 Kleur: TV- wensconcert. 21.45 Glaubiger, een akter. 22.55 Journaal, commentaar en weerbericht. DUITSLAND II 18.05 Actualiteiten en muziek. 18.40 Kleur: Kerstliederen. 19.10 Kleur: Junger Herr auf altem Hof, TV-film. 19.45 Nws. actualiteiten en weerbericht. 20.15 Kleur: Medische kroniek. 21.00 The shop around the corner, Amerikaanse speelfilm. 22.35 Nieuws en weerbericht. 22.45 Film forum. TELEVISIE NEDERLAND I AVRO: 15.00 Kleur: De hond is DR. C. J. B. J. TRIMBOS, me dewerker aan Haar-Hem" (vanavond om 22 uur in het VARA- programma op Nederland 1). weg, film 16.10-17.10 Kleur: Gala Nacht der Sterren, circusshow met bekende Franse artiesten. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal van gis teravond. 10.30 Der Schusternazi, volksstuk. 12.00 Filmreportages bij nieuws van gisteren en morgen. 12.50 Internationaal persoverzicht. 13.00- 13.30 Journaal. 16.35 Nws 16.40 Voor de kinderen. 17.25 Kleur: Der Trut- hahn, of: Das Orfer, überlebt den Slachter, TV-film, 17.55-18.00 Jour naal. DUITSLAND II 16.55 Die Sozialwissenschaften, cursus 17.25 Weerber. en wintersport. 17.30 Nws. en weerber. 17.35 Wagen 54 bitte melden... film. RADIO HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide reportage of herhaling NOS-programma. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Muziek uit de Mid deleeuwen en Renaissance (opn). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.). (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw. (11.55 Beursberich ten). Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitzending voor de landbouw. AVRO 12.40 Toppers van toen (gr). 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NOS. 13.30 Spiegel van België: muziek en nieuws van onze zuiderburen. 14.00 Stereo: Klein Chanson. 14.30 Stereo: Rostrum of Composers 1969: Een in ternationaal forum met moderne muziek. AVRO: 15.00 Stereo: De we reld van de opera: Beschouwing over de opera Der Rosenkavalier van R. Strauss. 16.00 Nws. 16.02 Koorzang: oude en moderne gewij de muziek. 16.35 Gitaarrecital: klas sieke muziek. 16.45 Land der Mu zen: kunstkroniek. 1715 Stereo: Jazz Spectrum: oude en moderne jazz. 17.55 Mededelingen 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Stereo: Lied jesprogramma (gr). 18.50 Paris vous parle. 18.55^ Voor de kinderen. 19.00 Trefpunt: discussie-rubriek voor actuele zaken. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond: vrolijkheid, muziek, ac tualiteiten en wetenswaardigheden. 22.00 Hiering: De kerk zal ons een zorg blijven: Jongeren zoeken naar een kerk om vrede mee te hebben. 22.30 Nws. 22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.55 Stereo: Signaal Muziek van eigen tijd (opn). 23.35 Horizon: Volksmuziek uit Joegoslavië. 23.55-|4.00 Nws. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het leven de woord. 7.15 Op het eerste gehoor: klassieke muziek in stereo (gr) met om 7.30 Nws. en om 7.32-7.50 Actua liteiten. 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Ge wijde muziek (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw). 9.35 Ad- ventsuitzending van de Molukse Christen Jongeren Vereniging. 10.00 Werkelijk waar bijbelverhalen die feiten vormen, lezing. 10.15 Ste reo: Opera-aria's (gr). 11.00 Nws. 11.02 Ferdinand Huyck (deel 11), hoorspel, (herhaling van donderdag 18 decpmber jl.) 11.25 Voor de zie ken. plm. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee, gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden maar..., quiz). 14.00 Conci liepostbus. 14.05 Stereo; Musiësta: licht muziekprogramma. 14.30 Pizzi cato: muzikaal middag-magazine. (16.00 Nws.). 17.00 Overheidsvoor lichting: Nieuwe literaire stromin gen in de Nederlandse Antillen. Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor de jeugd. 18.00 Stereo: Metropole or kest: amusementsmuziek. 18.19 Uit zending van het Gereformeerd Poli tiek Verbond. 18.30 Nws. 18.41 Ac tualiteiten. 19.00 Stereo: Licht orkest met solisten. 19.40 Conciliepostbus (herhaling). 19.45 Wie is in gods naam Jezus Christus?, lezing. 20.00 Kollage 17: Het machien spel met muziek. 21.10 Het Strand, hoorspel. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.38 Parlementsoverzicht. 22.45 De zin gende kerk: muzikale lezing: 23.00 Kontekst: Magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.30 Zin gen over...uren, dagen, maanden. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijk geva rieerde visite. (12.00 Nws.) 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: licht 'platenpro- gramma. 14.00 Nws. 14.03 De Eddy Becker Show. 15.00 Nws. 15.03 Drie- draai. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix: licht platenprogramma (17.00-17.02 Nws.). Het is misschien niet eens zo be langrijk te weten wat nu het uit gangspunt is geweest van de roman „Worsteling omhoog", maar toch.... Op zijn minst moet het tweeledig zijn, en dat mag ook al blijken uit de ondertitel: „Daniël Dermott, medisch student". Dit boek van Reu ben Merliss verhaalt een belangrij ke episode uit het leven van den Amerikaans-joodse student aan de medische hogeschool in het Los An geles van vandaag. Zijn moeder heeft al veel eerder zelfmoord gepleegd, nadat zijn va der haar had verlaten. In Los Angeles werkt Dan in een drugstore om zijn studie te bekosti gen en hij zoekt, om vooralsnog duistere redenen, contact met zijn vader, die hij bijna vanzelfsprekend al bij voorbaat haat als de pest. De jongeman raakt bevriend met een serveerstertje in een restaurant. De verhouding wordt inniger en leidt tot gebeurtenissen, die bewijzen hoe de historie zich binnen één mensen leven op dramatische wijze kan herhalen. Een van de hoofdlijnen in het ver haal blijft onmiskenbaar de manier waarop Dan de kennismaking met de medische wetenschap beleeft. Zijn relatie tot patiënten, zijn speur zin, zijn drang om alles tot in de perfectie te doorgronden worden sterk belicht. Toch is het boek van Merliss (zelf stafdocent aan de medische hoge school in Wayne) meer waard dan te worden toegevoegd aan de massa der doktersromannetjes, waarin de ge bruikelijke tedere verhoudingen tus sen artsen en verpleegsters achter eenvolgens moeizaam tot stand ko men, worden verbroken en tenslotte toch weer worden bevestigd: er wordt een stukje rassenproblema- tiek in behandeld. In hoeverre dat functioneel is, blijft de vraag. Ach teraf krijg je het gevoel dat het er enigszins met de haren is bijge sleept. Een conclusie desondanks: Mer liss beschrijft hoe een jood en een neger, trots op deze „status" en zelfbewust, nauwelijks merkbare, maar toch zeker af en toe pijnlijke plaagstootjes van de maatschappij tegelijk incasseren en negeren. Ze worden niet geprononceerd als „outcast" ten tonele gevoerd, maar volledig gentegreerd zijn ze ook niet en dat lijkt een reële situatie, die óók waard is te worden ge noemd. Het verhaal is vlot en sterk ge schreven. hoewel de dialogen hier en daar althans in het Nederlands wat strak aandoen. Geen boek om tweemaal te lezen, maar wel fijn om eens gelezen te hebben. Worsteling omhoog" (Reuben Mer liss) uitg. Hollandia, Baarn.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 7