oto maar niet wijzer DE BESTE UIT DE ZESTIGER JAREN De wereld werd weer een jaartje ouder het einde van elk jaar houden 's werelds knapste, dapperste en vaak ook meest gewiekste persfotografen de wereld een spiegel voor: dit was het afgelopen jaar. Karrevrachten vol foto's brengen zij dan bij elkaar voor de grootste fotowedstrijd ter wereld: World Press Photo. Het is een spannende competitie. De fotograaf, die de „foto van het jaar" maakt, krijgt behalve goud en geld zijn naam in kapitalen geschreven en dat wil voor een persfotograaf net zoveel zegger als de course-notering voor een wielrenner die het snelst was in de ronde van Frankrijk. In die foto's dit jaar bijna drieduizend uit vijftig landen ligt de wereld van het afgelopen jaar. Achter die foto's ligt weer een heel apart verhaal. Heel wat platen die de wereldranglijst halen, worden duur betaald. Niet zelden met het bloed van de man die in de voorste linies van het geweld een vreedzaam schot met de camera moet betalen met een dodelijk schot. v ür zijn nu veertien World Press Photo's geweest. We kijken even terug op de zestiger jaren, die overmorgen worden afgesloten. Hoe zagen de persfotografen deze jaren? Waarop hebben zij hun camera's gericht en hoe hebben zij dat gedaan? Herinnert u zich nog de „besten" uit deze zestiger jaren? De dodelijke messteek op een sprekersgestoelte in Japan? Het angstig gezicht van een door het water vluchtende Vietnamese moeder met haar kinderen? De brandende monnik in Saigon? De smeekbede van een soldaat aan de voeten van een priester? Het door honger uitgemergelde lichaampje van een Biafraantje? Al jaren hangt er bij de prijsuitreiking op de World Press Photo een merkwaardige sfeer zoiets van een „sorry" van de jury. Sorry, omdat de wereld nu al jaren achtereen niet anders wordt. Het in de spiegel kijken stelt elk jaar opnieuw teleur. De wereld wordt elk jaar weer ouder, maar helaas, het lijkt er op, niet wijzer. Moe' het nu altijd maar weer ellende zijn wat er van de negatieven komt? Is er dan nergens een blij beeld te vinden? Blije beelden zijn in de zestiger jaren niet in aanmerking gekomen voor de hoogste onderscheidingen. De camera's van de persfotografen, die onze bol aftasten naar actualiteiten, zien kennelijk maar hoogst zelden iets heel fijns, iets gezelligs of iets grappigs. De makers zélf geven wel eens toe. dat verdriet meer aanspreekt, gemakkelijker te fotograferen is en met veel meer succes aan dagbladen en de televisie verkocht kan worden. Vrolijkheid en onbezorgdheid vormen niet de basis voor een bestseller. Dat is nu eenmaal zo, zeggen zij, of we het nu leuk vinden of niet. J_£et zag er naar uit, dat de jury van World Press Photo dit jaar eens wilde breken met de traditie van ,.on-menselijke" plaat of met die van de zelfkant van de „family of man". „Wij zouden het op prijs gesteld, hebben," zeiden zij letterlijk, „als er wat meer foto's zouden komen die naastenliefde, vriendschap en menselijkheid tonen", Misschien wel daarom is het op een compromis uitgedraaid. De World Press Photo van het jaar waarvan wij afscheid nemen, is geen indrukwekkend fotojournalistiek produkt geworden, hoewel op de foto „We want peace" het best tot uitdrukking komt wat er onder de mensen leeft, zegt de jury. Maar een foto, die zoveel uitleg nodig heeft om als de „foto van het jaar" te kunnen worden gekozen, kan nooit de hoogste titel krijgen, zeggen critici. Hoe het zij, „wij willen vrede" kreeg de eer. Van de jury, bestaande uit een Rus en een Amerikaan, een Oostduitser, een Engelsman, een Fransman en twee Nederlanders. Eigenlijk moest de hele wereld de jury zijn... Qp deze pagina in het klein nog even de foto's die het in het afgelopen decennnium als foto heel goed .hebben gedaan. Toen wij tijdens een bezoek aan World Press Photo de ronde deden langs de honderden platen, hebben we tens onze eigen keuze gedaan zomaar willekeurig, want in onze eerste opzet een pagina verzamelen van tien of twaalf foto's met uitsluitend humor in de wereld 1969 konden we helaas niet slagen Y^/'elaan, hier dan bij het balanceren van oud en nieuw de keuze van óns (de deskundige jury). Een blote soldaat aan een tropisch front je kunt nóóit weten...; een hongerend jongetje uit Afrika, dat zijn voedsel nog wel wil delen met z'n hond; een spinnende priester met z'n poes; een Hollands plaatje, geknipt door de camera (maar het kon ook met de schaar geweest zijn); óp de pedalen; het bij een auto-ongeluk aan de dood ontsnapte kind; gelovigen en slachtvee in ganzepas en zó-maar een hoekje op de tentoonstelling (Haags Congresgebouw) met achter de generaal die geniet van zijn barbecue en de invalide krantenloper, ineens het meer dan levensgrote beeld van een huilend Hollands Prinsje (Willem-Alexander). En tenslotte: naadje los in bruidsjapon. Zo is tenslotte de wereld óók niet alléén maar tranen. Soms ook een lach... •A\"*V

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 13