notities r Onze Weerman zit in een papieren huisje REMMEN MET RADAR J Moeilijk jaar voor restaurants aan de Veluwezoom De meest verkochte auto's (in Nederland) J.J.G. de Jong: „Hoe meer je er van weet, des te voorzichtiger word je er mee Sjiek, sportief en voor boodschappen HET BLIJF' W INTERETS' „Gijs, vergeet me niet... Computer brengt hond terug Tenten en boten Autosalon Wit of geel Voetgangers Katteoog Yfolgens de VV V-federatie Zuid-Veluwe, heeft het toeristenseizoen 1969 voor de Veluwezoom zeer gunstige re sultaten gehad. De hoge tem peraturen in de afgelopen zo mer hebben gunstig gewerkt op het bezoek aan zwemba den en kampeerbedrijven. In het voor- en naseizoen zijn voor wat het verblijfsbezoek aan hotels en pensions be treft aan de Veluwezoom goe de resultaten bereikt, al gaf het hoogseizoen een lichte teruggang. Het bezoek aan de verschillende toeristische „trekpleisters" is in het sei zoen 1969 zeker niet tegenge vallen. Globaal genomen zijn de cijfers gelijk aan die van het seizoen 1968. Aan de Ve luwezoom kreeg de restau rantsector het in 1969 echter zwaar te verduren. TJet is de restaurants in A 1969 slechter gegaan dan de hotels. Uit een enquête van de WV-federatie Zuid-Veluwe blijkt dat wanneer wordt ge vraagd naar de bedrijfsresulta ten bij de hotels ten opzich te van het vorig jaar, 25 pet. van de reacties negatief uit- ALS de storm komt aan- razen over het vlakke Friese land, weet oud-onder wijzer J. J. G. de Jong in Gor- redijk precies uit welke hoek de wind waait. Nu niet direct zeggen: „dat kan ik óók, met een natte vinger," want de heer De Jong weet het al vóórdat die storm ter plekke is ge arriveerd. Htf weet het boven dien niet alleen voor Friesland, maar voor ons hele land. Daar heb je méér voor nodig dan een natte vinger: je moet er weerkundige voor zijn en dat is hij dan ook. In onze krant en in vele •ndere dagbladen legt hij er het getuigenis van af, dat we vinden bij het weeroverzicht. „Van onze weerkundige mede werker" staat er bij en zó laat hij het over ons stortregenen, doet hij ons bevriezen en stelt hij een enkel zonnestraaltje in *t vooruitzicht, al naar het hem ingefluisterd wordt door krach ten, die wij niet kennen. Meestal krijgen we inder daad wat hij belooft en de enige klacht die we ons op de redactie kunnen herinneren is er een van heel andere aard: een dame vroeg, of het niet een beetje prettiger kon met die weerberichten. Geconfron teerd met deze klacht, keek de rijzige Fries ons ernstig aan en zei: Wat willen ze d&n dat ik ze vertel?" Zo is dèt. Als een pianist slecht speelt, kun je nog op hem schieten, zoals de zegswijs wil. Maar een weerkundige verwijten dat de door hem gesproken waarheid zo triest is dè.t gaat te ver. Dan zouden we terechtkomen In het achttiende-eeuwse Frankrijk, dat door zijp wijs geer Chamfort kreeg toege roepen: „In dit land laat men de brandstichters met rust en vervolgt men hen, die de alarmklok luiden." WÈL mogen we er nieuws gierig naar zijn, hoe deze eenling zich handhaaft naast een machtig instituut als het KNMI, dat overigens aan het weer zelf ook niets kan ver anderen. Hij doet het met hon derdveertig waarnemers op posten overal in het land, met de radio, met de telefoon en niet in de laatste plaats met een ontzagwekkende hoeveel heid papier. Papier, waarop weerverlopen tot in de klein ste bijzonderheden staan vanaf het begin van deze eeuw. Daar is niets geheimzinnigs aan hij leest geen raadseltjes uit de sterren maar je moet wel inzicht, ervaring en ken nis hebben om er iets mee te kunnen doen. Wie deze drie verworven heden heeft en er niet tegen opziet om er dagelijks in ver der te studeren, kan het op weerkundig gebied een heel eind brengen. Hij lflkt dan mis schien op een weermannetje in een papieren huisje eigen lijk Is hij dat ook maar dan toch een weerman die wéét wat hij zegt.. En wat zegt hij nu bijvoor beeld, als je hem ronduit vraagt of we een strenge win ter krijgen? Er zijn genoeg lieden in dit land die zich gaarne aan een voorspelling wagen dus, hup meneer De Jong, komt u ook eens met een voorspelling voor de dag. Dan zegt hij, aan de rand van een ernstige verontwaar diging: „Wilt u dan dat ik er naar ga gokken? Dit is iets, waar je nooit een verant woorde uitspraak over kunt doen. Wie het wél doet, die gokt. Je kunt uit de statistie ken leren, hoe vaak een herfst met bepaalde temperaturen wordt gevolgd door een winter met een Elfstedentocht. Je kunt ook vaststellen, dat de gemiddelde luchtdruk bij IJs land dit jaar laag was in com binatie met hoge gemiddelde temperaturen hier en dat die combinatie in twee van de der tig gevallen wordt gevolgd door een koude winter. Zo kun je nog veel meer doen en je kunt zeggen, wat je ervan denkt. Maar je kunt er geen huizen op bouwen." Zo zegt hij het ook tegen instanties, die al by hem zyn geweest om te vragen of ze op een Elfstedentocht moeten rekenen. En we mogen hem nageven, dat zo'n benadering van het probleem meer ver trouwen wekt dan een gok, die een miskleun wordt. De weer man zelf: „Hoe meer je ervan te weten komt, des te voorzich tiger word je met w&t je weet." A LS aankomend onderwijzer op de kweekschool hield hy al een dagboek by van het weer. Maar dat verveelde al gauw, dat was gewoon op schrijven en later kon je er geen verband meer in zien. Er kwamen dus instrumenten en er kwam literatuur. Hij wist nu hoeveel het te koud was, hoeveel te nat, hoeveel te droog, erg negatief allemaal, maar zo is het weer nu een maal. Maar toen hy ook nog met behulp o.m. van radioberichten voor schepen en vliegtuigen de zaak zóver geperfectioneerd had, dat er al een aardig weeroverzicht uitkwam, raakten de Friese kranten geïnteresseerd. De heer De Jong bleek na melijk ook een regionaal weer- praatje te kunnen maken en dat is nog eens iets anders dan een bericht voor 't hele land, waar we 't allemaal samen mee moeten doen. Van oudsher zijn we - en waariyk niet alleen in Friesland - het eerst geïnteres seerd in het nleuws-van-vlak- bij en daar is het weer een be langrijk onderdeel van. Zo vonden vele regionale kranten de weg naar Gorredyk om zich vandaaruit te laten vertellen hoe 't er met het weer uitziet in hun eigen streek. Andere relaties zijn onder meer de RONO en be langstellenden, die moeten we ten hoe het weer op een be paald tijdstip op een bepaalde plaats is geweest. Dat kan van belang zyn by de reconstruc tie van een ongeluk, maar de heer De Jong kon ook eens een Apeldoornse industrie hel pen, die in verband met klach ten over luchtverontreiniging moest weten, waar de wind vandaan kwam op de dag van het malheur. By dit alles ziet hy zichzelf allerminst als een concurrent van het KNMI: hy is immers vooral regionaal gericht en heeft in die kring zyn grote publiek. Afgezien van de me dewerkers op de waarnemings posten doet hy alles nog zelf ook: het verzamelen, het ver werken, het verkopen van de gegevens, het om zes uur 's morgens het eerste telefoon tje plegen, het nooit tevoren weten wanneer de dag zal ein digen. „Zeer arbeidsintensief werk" noemt hy het opgewekt. Met het lesgeven aan school is hy dan ook tien jaar geleden al opgehouden. TVITEMAND is hierin uitge- studeerd en nooit wordt het routinewerk, aldus het credo in het weerhuls van Gorredyk. Daarom luistert de heer De Jong niet alleen naar de pro fessor, die een verhandeling houdt over de invloed van zon nevlammen op de circulatie op aarde, maar ook naar een een voudige streekgenoot, die al leen met onweer werkt. Die man bekijkt het onweer in de herfst en voorspelt dan het verloop van de winter. Het komt dan vaak nog aardig uit ook „en daarom luister ik graag naar die man, al kan ik zijn systeem onmogeiyk over nemen". En zelf schrijft hij, met het zelfde genoegen als waarmee hij een weerkundige verhan deling opzet, voor een Fries blad het stripje met Gurbe en Loltsje, die het weer met een kernachtig Fries bon mot toelichten. Dat heeft nog wel eens moeilijkheden gegeven, want toevallig was er in Gor redyk een bejaard echtpaar, waarvan de partners ook Gur be en Loltsje heetten. De ech telieden snapten maar niet waarom die krant hén steeds moest hebben en lieten dat gramstorig weten aan de be zorger, die er weinig aan kon doen. Maar goed, dat is allemaal geregeld. Nog één ding: houdt de fa milie De Jong zelf by het ma ken van vakantieplannen ook rekening met weersverwachtin gen? Of gaé,t ze voor alle ze kerheid maar naar het buiten land? Nou? Dan komt op het gezicht van die man een glimlach, zon niger dan enig weerbericht zou kunnen voorspellen. En hy zegt: „We gaan altijd naar de Waddeneilanden, dan kan ik het werk nog een beetje bijhouden ook". Wie daar enige conclusie uit wil trekken, moet dat maar voor eigen rekening doen g;: Van ome weerkundige medewerker/ meeuwfront boven Engeland ziet geen kans het continent te be reiken. Het irekl in zuidoostelijke lichting iceg en verzwakt. Tegelij kertijd stijgt de luchtdruk in Mid- den-Europa en handhaaft zich Hétj hogeluchtdrukgebied haven Koord- Rusland en Finland. Dit betekent dat de vorst in de komende da gei zal aanhouden', terwijl er èlepiti plaatselijk wat meeuw kan vallen De laagste temperaturen zMlteii in ons gebied tussen. -? en -10 gra den liggen; plaatselijk kan strenge vorst optreden (-10 tot -12 graden is filet uitgesloten)De laagste tem peratuur van Europa was vrijdagA m Midd en-Nöarweg en-25 graden. valt. Bij de geënquêteerde res taurants was 50 pet. van de reacties negatief. De WV-federatie Zuid-Ve luwe stelt dat de invoering van de BTW funest is ge weest voor de restaurants aan de Veluwezoom. Het warme zomerweer zal eveneens de eetlust van de toeristen niet erg hebben opgewekt. De restaurateurs zijn over het algemeen tevreden over de resultaten van het nasei zoen, dat dank zij het mooie weer lang heeft doorgewerkt. Minder Duitsers gingen In het afgelopen seizoen dineren aan de Veluwezoom. In de restau rants bediende men echter meer Engelsen en Fransen. /^unstige resultaten boekten de campings aan de Ve luwezoom. Ongeveer de helft van de campings had een goed voorseizoen. Ook hier boekte men minder Duitsers dan in voorgaande jaren. Het bezoekersaantal van kam- peercentrum de Dikkenberg in Bennekom steeg ten op zichte van het vorig jaar van 16.500 naar 24.300. Ook de Wageningse camping „de Eng" constateerde een haus se in haar bezoekersaantal. "Y^oor de hotels aan de Ve luwezoom leverde het voorseizoen van 1969 gunstige resultaten op. Door het toene mende aantal Britse toeristen in de „bollentijd", waren ver schillende hotels gedurende 6 tot 8 weken nagenoeg geheel bezet. Ook de Zweedse toeris ten maakten in 1969 aanzien lijk meer gebruik van de ho tels aan de Veluwezoom. De VW-federatie Zuid-Ve luwe stelt dat uit de gege vens van haar enquête is ge bleken dat bij 40 pet. van de hotels het bezoekersaantal hoger ligt dan vorig jaar. 25 pet. is van mening dat het bedrijfsbezoek slechter was dan vorig jaar en 35 pet. zag geen verschil met het vorig jaar. Een eigenaardig bijver schijnsel bij de enquête onder de hoteliers is, dat meer dan de helft van de ondervraag den geen oordeel heeft over de eventuele gevolgen en In vloeden van de invoering van de BTW. XK/at er ook allemaal ge- beurd is sinds Adam en Eva, we zijn blijkbaar altijd gek op vijgebladeren geble ven. Wie daar de schouders over ophaalt, moet maar na vragen aan de heer Gijs Wil- dekamp, plantsoenchef van Ouwehands Dierenpark in Rhenen: evenals vorig jaar komen er duizenden aanvra gen bij hem binnen om de vijgestekjes, die het dieren park elk jaar in december beschikbaar stelt voor lief hebbers. Er zijn dagen, waar op de post een paar honderd verzoeken tegelijk binnen draagt en daar zijn vaak be paald lyrische ontboezemin gen bij in één brief stond ,,Gijs ik ben nog bij je op school geweest, je kunt mij toch niet vergeten..." Een in woner van Utrecht kwam zijn aanvraag persoonlijk bren gen, met de bus. Stafmedewerkers van Ou wehand kijken elkaar maar eens aan. Snappen doen ze 't ook niet, maar zij zullen zoveel mogelijk mensen pro beren te helpen aan een stek je, dat blijkbaar in diep ge voelde menselijke behoeften voorziet. mm Pen ondernemende Ameri- kaan heeft een middeltje gevonden tegen het kidnap pen van honden: bij zijn Na tional Pet Registration Center kan men zijn hond pijnloos met een nummer laten tatoeëren en een Univac-computer doet dan de rest, wanneer de hond verdwenen blijkt te zijn. Die computer verwerkt niet al leen de gegevens van de hond, maar ook over de vijf tienhonderd laboratoria die honden inkopen, over de hondenhandelaren, de gebie den waarin zij opereren, de kentekens van hun auto's en zo nog het een en ander. Het schijnt prima te wer ken en veel Amerikaanse ge zinnen zijn daar blij mee, want er verdwijnen in dat land twee miljoen honden per jaar, waarvan zeker een miljoen in de sluikhandel tè- recht komen via de kidnap pers. Die verkopen de hon den vaak door aan laborato ria, die er graag een dollar of veertig voor neertellen. Tot dusver hebben de straffen (vijfduizend dollar boete of vijf jaar gevangenisstraf) de kidnappers nauwelijks afge schrikt; in combinatie met het opsporingssysteem via de computer zal het ongetwij feld beter helpen. Trouwens, ook de laborato ria kunnen nu een flinke boe te krijgen wanneer zij een ge registreerde hond in huis blij ken te hebben. r» c hap -1 echni R-vrker-ve t «ris ohap ■-1 c ft» i ap-te clmiek~v*rkeör-w©t*ns chap-techniek- 'o chniek-verkc er- wq t ene chap-1 echni ek-verk erke er-wet en gchap-techni«k-,verkeer~we te chap-verkeer- t eclmiek-vvC ten a chap-verkee "YJan de nieuwe Fiat 128, die al tweemaal tot ,,Auto van het jaar" is uitgeroepen, heeft de bekende Italiaanse koetswerk stilist Bertone een apart cou- peetje afgeleid. De lijn is mo dern en de details zijn tamelijk extreem uitgevoerd. Opvallend is de gestroomlijnde vorm van het front. De voorruit en de mo torkap liggen haast in eikaars verlengde. De achtersteven is in fastback stijl. Bertone heeft de basisconceptie van de 128 niet aangetast. Het chassis, het me chanische gedeelte en de maten zijn ongewijzigd overgenomen. Het interieur, dat ingericht is voor vier personen, ziet er smaakvol en sjiek sportief uit. De wagen heeft enkele interes sante snufjes. De voorzetels heb ben rugleuningen, die uit twee verstelbare delen bestaan. Het aantal zit- en siëstaposities is groot genoeg om precies de juis te te vinden. De leuning van de achterbank kan naar beneden om extra bagageruimte vrij te maken. Handig is het shopping- karretje, dat onder de kofferbak is bevestigd. Het kan gemakke lijk worden uitgeklapt en weer opgeborgen. Moeders kunnen er boodschappen mee doen of ba by's in zetten. De inhoud van het wagentje is 70 dm3. Aan de lay-out van het instru mentenpaneel is veel zorg be steed. Aan weerszijden van het dashboard (met toerenteller en al) zijn vakken voor het opber gen van kleine spullen, die men bij de hand moet hebben. De aankleding en uitrusting zijn ge raffineerd. De kleur is diep rood bruin met goudkleurige stipjes. Als 't licht erop schijnt ontstaat er een soort kleurenschakering De Bertone-coupé 128 wordt op de aanstaande autosalon in Brus sel tentoongesteld. JQe groei van de Nederlandse automarkt van de laatste ja ren heeft zich In 1969 doorgezet. Er werden circa 350.000 auto's ver kocht, vijftienduizend meer dan in 1968. Het meest spectaculaire nieuwtje is natuuriyk dat Volks wagen na elf jaar van zyn eerste plaats is verdrongen door Opel, de eeuwige tweede. Er zUn echter nog heel wat meer verschuivin gen. DAF verloor zyn vierde plaats van vorig jaar aan Ford-Duits- land. Evenzo moest Renault zyn zesde plaats van 1968 afstaan aan Simca en Ford-Engeland z'n acht ste plaats aan Citroën. LXieronder het rytje van de tien (in Nederland) meest verkoch te merken in 1969. Achter de aan tallen de marktpercentages, de percentages die het merk ten op zichte van de totale verkoop heeft. De genoemde aantallen zyn na tuurlijk nog niet definitief. stuks L Opel 47.003 13,4*/» 2. Volkswagen 45.300 13,IV» 3. Fiat 39.872 11,4V» 4. Ford-Duitsl. 35.568 10, OV» 5. DAF 25.887 7,4*/. 6. Simca 24.009 6,8 7. Renault 22.454 6,4V» 8. Citroën 20.285 5,8*/. 9. Ford-Eng. 15.171 4,2 10. Peugeot 12.347 S.4V» In een laboratorium van de Goodyear Tire Rubber Company, 's werelds grootste bandenmaatschappij, wordt een vingerafdrukgenomen van 'n enorme band, die gebruikt wordt op grondverzetmachines. Dit exemplaar is drie meter hoog, 'n meter breed en weegt ca. 1600 kg. De afdruk die van de band wordt gemaakt, dient om het gedrag van het loopvlak vast te stellen onder verschillende be lastingen en spanningen. De autoverkoop kan worden on derverdeeld in merken, maar vele fabrieken maken tegenwoordig deel uit van concerns. Het lUstje van meest verkochte merken zegt nog niet welke concerns het mees te klandizie hebben. Hieronder de vyf die het meeste leveren stuks 1. Volkswagen (VW, Audi, NSU, Por sche) 56.165 16,2 2. General Motors (Opel, Vauxhall, Chevrolet e.a.) 54.111 15,5 3. Ford (Duitse, En gelse en Ameri- se) 51.003 14,3 4. Fiat (Fiat, Auto- bianchi, Lancia) 40.030 11,5 5. Chrysler (Chrys ler, Simca, Sun beam) 22.571 6,8 /"Aver dit ïystje valt te stryden. Fiat en Citroën werken sa men. Als ze als één concern zou den worden beschouwd hetgeen ze (nog) niet zyn zouden ze sa men als nummer één uitkomen, met 60.157 stuks en 17,2'/t. Ook zouden de verkopen van Renault en Peugeot bjj elkaar kunnen worden geteld op grond van een steeds nauwer wordende samen werking. Dat zou dan een totaal van 34.801 stuks opleveren, met 'n marktpercentage van 9,8*/». De 15e internationale water sport- en kampeertentoonstelling HIS WA (van 13 t/m 22 maart in de RAI) zal de grootste tentoon stelling op dit gebied ter wereld worden: 50.000 vierkante meters vol ideeën voor vakantie- en vrijetijdsbesteding (tenten en kampeeruitrustingen, meer dan duizend schepen, van rubber bootjes tot plezierjachten, onder delen en toebehoren en een grote collectie binnen- en buitenboord motoren). „Het Salon", de Brusselse autotentoonstelling, wordt de ko mende keer van 14 tot 25 januari gehouden, in de Eeuwfeestpalei zen vlak bij het Atomium. De Stichting wetenschappe lijk onderzoek verkeersveiligheid zal volgend jaar een literatuurstu die uitbrengen over de voor- en nadelen van een witte en/of gele hoofdverlichting op motorvoer tuigen. De Nederlandse verening be scherming voetgangers heeft e in een brief aan de minister van Justitie bezwaar tegen gemaakt dat de politie enige souplesse be tracht bij de controle op snel heidsbeperkingen. Met name vindt de vereniging het helemaal fout dat het autorijdend publiek zo langzamerhand weet dat de poli tie een kleine marge naar boven aanhoudt. A Het laboratorium Battelle in Frankfort heeft een katteoog (een in het wegdek verzonken reflec- tortje) ontwikkeld, dat groen licht weerkaatst bij temperaturen bo- van de zeven graden, oranje licht bij plus drie tot min vier graden en rood licht bij temperaturen onder vier graden vorst. Deze kleurige katteogen kunnen prach tig waarschuwen als automobi listen op ijzel moeten rekenen. Een klein radar apparaat je kan mogelijkerwijs spoedig botsin gen voorkomen. Tot de technische noviteiten van AEG-Tele- funken behoort een gallium-arsenide-gunneffectdiode, CGY 12 (foto hiernaast, op een luciferskop)waarmee microgolven-occilato- ren kunnen, worden opgebouwd. Eén van de gebruiksmogelijkheden is de elektronische rembesturing van een treinmodel. De frequentie van het gereflecteerde radar-signaal uit de trechterstraler verandert bij het naderen van een hindernis. Het signaal wordt door de anten ne weer opgepikt en komt via de circulator terecht op de als ont vanger dienende microgolvendetector. De door de detector afge geven gelijkstroom regelt de motorbesturing, die zó ingesteld kan worden, dat het voertuig op een vastgestelde afstand van de hin dernis blijft staan.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 9