Klein taalgebied bron van narigheid Sybren Polet: Ook auteurs moeten tot actie overgaan Duurste postzegel ter wereld komt onder de hamer TV-A VOND OVER GOEDLEVEN' „SCHRIJVERS MOETEN VAN HUN WERK KUNNEN LEVEN" „Les parapluies De Cherbourg Vanaf 19.04 uur op Nederland 2: programmaos Memoires van een doodgraver Eisen Bijpassen Garantie Royalties De straat op Achthoekig Steeds duurder TELEVISIE TELEVISIE RADIO WOENSDAG 7 JANUARI 1970 A MSTERDAM De Nederlandsche schrijvers zijn ontevreden. Zij willen een vergoeding voor boeken die in bibliotheken worden uitge leend, zij vinden dat het Fonds voor de Letteren stevig moet worden ge spekt en bovenal stellen zij, dat de verhouding tussen schrijvers en uit gevers ingrijpend verbeterd moet worden. Een breuk met de uitgevers achten zij op het ogenblik bijna on vermijdelijk; voorlopig hebben zij al vast besloten de Boekenweek te boycotten. Wat is de achtergrond van deze actie? Hoe wordt het bedrag dat u in de winkel voor een boek betaalt tussen de verschillende partijen ver deeld? In het algemeen kan worden ge steld, dat de bonafide Nederlandse uitgevers hun auteurs een royalty geven van tien procent: een tiende deel van de opbrengst van het boek is voor de schrijver, ook wanneer hij een debutant is. "Van een boek met een verkoopprijs van tien gulden gaat vier gul den naar de boekhandel en ongeveer een rijksdaalder naar de uitgever; voor de produktiekosten moet nog eens een rijksdaalder worden afge trokken. Dat betekent dus, dat er voor de auteur één gulden overblijft. Hieruit blijkt, dat de grootste moot bestemd is vooi^ de boekhandel, na melijk veertig procent. Voor gebon den boeken ligt dit percentage wat lager, ongeveer op dertig procent. Royalties voor verdere drukken, bijvoorbeeld bij een oplage van 14.000 k 20.000 exemplaren, liggen vaak op vijftien procent. Gesteld kan dus worden, dat succesvolle au teurs over het algemeen betere voorwaarden kunnen bedingen dan auteurs wier boeken slechts een be scheiden succes behalen. De heer Th. Sontrop, redacteur van de uitgeverij Meulenhoff. re kent het zo voor: „Turks Fruit" van Jan Wolkers heeft nu een oplage van 30.000 exemplaren; de prijs van het boek is f 8.50. Stel dat Wolkers een royalty krijgt van tien procent (in werkelijkheid ligt dit hoger), dan betekent dit dat hij 30.000 keer 85 cent ontvangt, dat is 25.500 gulden. Zoiets noem ik op zichzelf al een riant jaarsalaris. oor goedkope pocketboeken van drie, vier gulden kunnen de au teurs meestal rekenen op een royalty van vijf tot zes procent; ook de winstmarge voor de uitgpver ligt bij deze boekjes uiteraard bj^jjidenc! lager. De winstmarge van uiUfcwers op poëziebundels is soms zelfs "'niet hoger dan drie cent per bundel; het komt ook voor, zo stellen uitgevers, dat zij op elke verkochte poëziebun del een paar kwartjes moeten toe leggen. Al met al zijn ook de uitgevers niet erg gelukkig met de bestaande situatie. Het grote probleem waar alles op vast zit is, zo stellen zij, het eenvoudige feit dat ons taalgebied te klein is; het gevolg daarvan is dat de oplagen vaak niet groot genoeg zijn om tot aanvaardbare financiële resultaten te komen. Daarbij komt Sybren Polei: heeft voor een snelling gezorgd de BBK stroomver- dat een verhoging van de prijs van boeken op grote bezwaren stuit, zo wel van de boekhandel als van het publiek. „Een Nederlander vindt het nu eenmaal vervelend om een tien tje voor een boek uit te geven", zo stelt een uitgever. „Dat is nu een maal gewoon een uiting van de kren terige calvinistische mentaliteit die hier heerst." TAe heer Sontrop van Meulenhoff acht de actie van de schrijvers overigens een belachelijke aangele genheid. „Wij hebben nog nooit iets gemerkt van onlustgevoelens bij de schrijvers. Het afgelopen jaar heb ben we met niet één auteur conflic ten over royalties cf vertaalcontrac- ten gehad. En dit geldt ook voor andere uitgevers met wie wij con tact hebben". Die „koude oorlog" die de auteurs nu willen gaan voeren acht de heer Sontrop een weinig zinvolle vorm van „scherpslijperij". AMSTERDAM Na de beeldende kunstenaars en de componisten hebben nu ook de Nederlandse schrijvers de aanval geopend op het cultuurbeleid. Vier van hen, Sjbren Polet, Jacques Firmin Vogelaar, Ernst van Altena en J. Bemlef, hebben een plan opgesteld, dat zaterdag een overweldigende adhesie heeft gekregen op de jaarvergadering van de Vereniging van Letterkundigen. En het ziet ernaar uit dat het hier niet bij blijft. Als de wensen van de schrijvers niet op korte termijn worden ingewilligd, dan zullen ook zij tot daadwerkelijke actie overgaan. Minder emotioneel en ver ward dan de „Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars", juist daar door misschien doeltreffender. Een van de initiatiefnemers van de ze Actie-Schrijversprotest, jSybrcn Po let (45), was ook bij het zogenaamde Schrijversprotest van 1962 betrokken. Daarin werd een eerste duidelijke «tap gedaan tot verbetering van de be narde sociaal-economische positie, waarin de schrijvers verkeren. Nu, ze ven jaar later, zegt Sybren Polet: „Veel van de wensen die we toen had den, zijn nog steeds niet verwezenlijkt. Daarom moeten ook wij nu tot actie overgaan. Het klimaat is er rijp voor. Inderdaad, daar heeft de BBK de hand in gehad. Ze hebben zelfs voor een stroomversnelling gezorgd". Wat Sybren Polet en zijn collega's willen komt kort gezegd op twee din gen neer: Verbetering van de situatie van de Nederlandse auteurs en verbe tering van het boek. Wat dat eerste be treft: Auteurs moeten in staat gesteld worden van hun schrijven een beroep te maken waarvan ze kunnen bestaan. Sybren Polet: „Daarom eisen we dat op de begroting van 1971, minimaal en ik leg de nadruk op dat woordje minimaal twee miljoen gulden wor den uitgetrokken voor het Fonds voor de letteren. Laat ik daar even bij zeg gen hoeveel er dit jaar beschikbaar is gestéld: precies 762.000 gulden. En dan willen wij voorts subsidie van het boek mi van de lezer. „Het boete dreigt steeds onbetaal baarder te worden. Er is de laatsté ja ren een voortdurende prijsstijging. De gemiddelde prijs van een boek ligt nu tussen de tien en de vijftien gulden, en het is absoluut zeker dat die naar twintig gulden toe zal gaan". „Dit houdt in dat de kopers, onder wie scholieren, studenten, slecht be taalde intellectuelen, arbeiders, mid denstanders, minder boeken zullen gaan aanschaffen". „Daarom hebben we het volgende plan op lange termijn ontwikkeld: Er zouden boeken moeten worden uitge bracht tegen een vastgestelde lage prijs. Een prijs waar een uitgever het in ieder geval niet voor kan doen. Het verschil tussen deze gefixeerde prijs en de prijs die een boek op grond van het marktmechanisme zou moeten kosten, moet worden bijgepast door de over heid". Sybren Polet gaat er daarbij vanuit dat het de uitgevers vrij moet staan aan deze regeling mee te doen of niet. Maar als hij ja heeft gezegd, dan is hij ook verplicht om een even tuele overwinst op bestsellers in het fonds te storten, dat daarvoor speci aal zou moeten worden gesticht. Uiteraard zou eerst een diepgaand onderzoek moeten worden ingesteld naar de manier, waarop dit revolutio naire plan op lange termijn zou moeten^ worden verwezenlijkt. Polet denkt in dit verband aan een opdracht aan de Boekmanstichting. .Geloof me, het is een brandende kwestie Overal zie je concentraties van uitgeverijen. Het eerste waar dan naar wordt gestreefd, is een produktie van boeken met grote oplagen. Maar aller lei andere soorten moeilijker (dus on verkoopbaarder) literatuur blijken daardoor in de verdrukking te komen. Ik noem in de eerste plaats de essays, noem maar op. „In het overgangsstadium willen we nu ai voorstellen een fonds in te stel len waaruit alvast garantiesubsidies ge geven kunnen worden". „Ernst van Altena heeft in dit ver band een aardig rekensommetje ge maakt. Hij heeft becijferd dat er op het ogenblik door de overheid per plaats in de schouwburg acht gulden wordt bijgepast. Voor de opera is dat zelfs 54 gulden. En voor het boek schrik niet zegge en schrijve zes cent. Moet ik nog meer vertellen? Is het dan zo gek dat wij ons als creatieve kunstenaars ver achter gesteld voelen bij de uitvoerende kunsten, zoals to neel en muziek?" Een ander heet hangijzer van de Ver eniging van Letterkundigen is een con flict met de Koninklijke Uitgevers Bond (KNUB) over de kwesties van de royalties aan de schrijvers. Polet: „We hebben onderhandelingen gevoerd over een standaardcontract met een minimum van tien procent voor de schrijver, ook voor pocketboe ken. Verder over nieuwe honoraria voor vertalers, want die hebben dood gewoon een slavenloon. De zaak leek rond, tot we tot onze grote verbazing op 30 oktober van de KNUB een brief ontvingen, waarin stond dat hun onder handelaars geen mandaat hadden en dat men zich dus niet aan de afspra ken wilde houden." „Een klap in ons gezicht. Wij heb ben nu een brief aan de uitgevers ge stuurd dat we de boekenweek zullen boycotten als de onderhandelingen niet onmiddellijk worden heropend. „Wij hebben verder ook nog een conflict met ze over de berekening van het honorarium. Zij willen dat doen over de winkelprijs van het boek minus BTW, wij over de totale prijs. Het zal trouwens niet bij die boycot van de boekenweek blijven we zijn nog met andere acties bezig". Laatste probleem van de vereniging, die plotseling al haar kaarten op ta fel heeft gegooid: De slepende kwes tie van het leengeld, dat door biblio theken aan auteurs zou moeten wor den betaald. Nu er kan worden gecon troleerd hoeveel boeken de bibliothe ken inkopen en van welke schrijver die zijn, moet het ministerie van Cul tuur op dit punt maar eens over de brug komen, vindt de V.V.L. De mini mumeis is: een half-miljoen op de be groting voor 1971. De schrijvers zijn nu wel definitief uit hun ivoren toren gekomen, dat is duidelijk. Méér nog: Ze zullen als het nodig is niet aarzelen om protesterend de straat op te gaan. LONDEN-DEN HAAG Op 24 maart zal in het Waldorf Astoria-Hotel in New York de kostbaarste postzegel ter wereld worden geveild. Het is een 1-cent-zegel van Brits Guyana van 1856, het enige exemplaar dat bekend is. Volgens de veilinghouder Siegel Auctions Galleries zal het karmijn rode zegeltje minstens 800.000 gulden opbrengen, de hoogste prijs die ooit voor een postzegel is betaald. Als men weet dat dit filatelistische unicum een opper vlakte heeft van ongeveer 800 mm2, dan betekent dit dat de nieuwe eigenaar ca. 1000 gulden per mm2 papier op tafel zal moeten leggen. De beroemde 1 ct van Brits Guyana ontstond in 1856, toen in deze Britse ko lonie een voorraad postzegels dreigde op te raken. De postmeester gaf de drukker van de lokale krant, de Official Gazetta, opdracht nieuwe zegels in de waarden 1 en 4 cent te vervaar digen. De drukker koos als voorstelling op de hulpzegel een zeilschip, welke af beelding in zijn krant als blikvanger diende voor de rubriek scheepsberich ten. Het zegeltje kreeg als devies mee de latijnse spreuk „Damus petius que vicissim" wij geven en vragen het we derkerige). Maar de zegels, die waren gedrukt op een handpers, waren zo primitief, dat de postmeester bepaalde dat om na maak te voorkomen ieder exemplaar de paraaf van een ambtenaar van het postkantoor moest dragen. Het exem plaar dat nu geveild wordt, heeft de met Inkt geschreven letters „EDW", de naam van de postambtenaar E. D. Wight. Hoe groot de oplaag van de hulpze gels is geweest, is niet precies bekend. Het is ook niet duidelijk waarom van de meeste overgebleven zegels hoekjes wer den afgeknipt, waardoor de bekende achthoekige vorm ontstond. Wel is het zeker dat van de karmijn rode 1 ct het binnenlands tarief 1 exemplaar is overgebleven. Deze is af gestempeld op 4 april 1856 in Demera- ra, de oude naam voor de hoofdstad Georgetown. Van de blauwe 4 ct be stemd voor brieven naar het buitenland zijn meer exemplaren bekend. De oudste afstempeling op deze waarde is van 22 februari 1856. In 1873 vond de 15-jarige scholier Ver- non Vaughan op de zolder van zijn ou derlijk huis een doos met oude familie brieven. Op één van de enveloppen zat een mooi karmijnrood zegeltje van 1 ct. Hij weekte het af en gaf het een plaatsje in zijn verzameling. Kort daar na verkocht hij het voor 3.60 aan een buurman, een zekere N. R. McKinnon. Deze verzamelaar deed later zijn gehe le verzameling voor ongeveer 1.900 van de hand. De nieuwe eigenaar, de postzegelhan delaar Thomas Ridpath in Liverpool, kende de waarde van de 1 ct van Brits Guyana beter en verkocht de zegel in 1878 voor ruim 2.400 aan de bekende en schatrijke filatelist Philippe la Re- notière von Ferrari (1848-1917). Deze in Frankrijk wonende Oostenrijker vertrok bij het uitbreken van de Eerste We reldoorlog naar Zwitserland en liet het grootste deel van zijn verzameling in Frankrijk achter. Ook de karmijnrode 1 ct. Ferrari had bij zijn leven zijn postze gels al vermaakt aan het postzegelmu seum in Berlijn. Na de oorlog confis- ceerden de Franse autoriteiten de col lecties van Ferrari en brachten .ze in 1922 in veiling als mindering op de Duit se herstelbetalingen. De karmijnrode 1 ct werd voor onge veer 110.000 eigendom van de in Ame rika wonende rijke Britse tapijtenfabri kant Arthur Hind (1856-1933). Na diens dood kwam ztfn enorme verezameling in handen van zijn weduwe, die in 1941 het zegeltje van Brits Guyana verkocht aan een Australiër in de Ver. Staten. De nieuwe, onbekend gebleven bezit ter zou er ruim f 180.000 voor hebben betaald. Het kostbare papiertje werd veilig op geborgen in de kluis van een New- Yorkse postzegelhandelaar. Slechts één keer in 1947 is het op een tentoon stelling in New York te zien geweest. In 1956 wees de huidige eigenaar een bod van ongeveer 360.000 van de hand. De woensdagavondfilm van de NOS (Nederland 1, vijf over half negen) is deze week een heel bij zondere. De mensen die er in voor komen zingen namelijk hun tekst. Nee, het is geen verfilmde opera, operette of musical, maar een ge zongen film. Een heel karwei, dat muzikaal dan ook eigenlijk alleen maar kon worden klaargestoomd door een duivelskunstenaar als de befaamde Franse componist Michel Legrand. De door Jacques Demy geregisseerde (en op het festival in Cannes van 1964 zowel met de Gou den Palm als de kritiekprijs be kroonde) rolprent bevat geen uitge sproken liedjes, maar toch ts een gedeelte van de muziek een wereld beroemd thema geworden, onder meer als de song ,,J will wait for you". ,,Les parapluies de Cherbourgis het poëtische verhaal van de jonge man Guy die als militair naar Al gerije moet en de jonge vrouw Ge nevieve, die een kind van hem ver wacht. In deze beide hoofdrollen respectievelijk Nino Castelnuovo en Catherine Deneuve, van wie u hier bij een foto ziet. NEDERLAND I 17.00-17.35 VARA: Kleur: Voor de kinderen. 18.45 NOS: Kleur: Fabeltjeskrantt. 18.55 NOS: Journ. 19.04 NOS: Scala: informatief pro gramma. 19.30 CVK/IKOR/RKK: Kenmerk: wekel. informatierubr. kerk en samenleving. 20.00 NOS: Journaal. 20.20 Pol. Partijen: uitz. CHU. 20.30 Stichting Socutera. 20,35 NOS: Kleur: Les parapluies de Cherbourg, speelfilm. (Rijkskeu ring: 14 jaar). 22.00 Persoonlijk: act. gesprekken. 22.25 Journaal. 22.30 TELE AC: Cursusinformatie Bij Leven en Welzijn. 22.35-23.05 School-TV: voorl.progr. over de serie John Buil en Euro pa. NEDERLAND II 18.45 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant. 18.55 NOS: Journaal. 19.04-22.35 VARA: Goed Leven? Alternatieven op het gebied van Onderwijs - wonen - samenleven. 19.04: Inleiding. 19.20 Opvoeding tot ongehoorzaam heid, documentaire. 20.00 NOS: Journaal. 20.20 VARA: Discussie over alterna tieve onderwijsvormen. 21.00 Intermezzo. 21.10 Discussie over huisvesting, wo nen en bouwen. 21.50 Intermezzo. 22.00 Discussie over vormen van sa- mènleven: huwelijk? gezin? com mune? 22.35 HIRO-Magazine. 22.55 NOS: Journaal. 23.00-23.30 TELEAC: Levende Filo sofie - les 12 (herh.). DUITSLAND I (Regi. progr.: NDR: 18.00 Cultuur spiegel. 18.30 Actualiteiten. 18.45 KI: Zandmannetje. 18.55 Reg. kron. 19.26 Polizeifunk ruft, film. 19.59 Progr.- overz. WDR: 18.00 Filmrep. 18.30 KI: Voor de kinderen. 18.40 Hier und Heute met Goedenavond. 19.20 KI.: Gefëhrlichter Alltag, serie). 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Der Harz Vanuit het Jaarbeurscongrescen trum in Utrecht wijdt de VARA-te- levisie vandaag de hele avond aan één thema: Goed Leven. Goed Leven wordt meestal in verband gebracht met cultuur of cultuurpolitiek. Op deze avond wil men de kunst echter buiten be schouwing laten. Wel zal worden gesproken over het samenleven, de opvoeding en het onderwijs en ten slotte het wonen en bouwen. Grondgedachte bij de behandeling van deze onderwerpen is dat alles wat er nu min of meer vanuit een bepaalde traditie gedaan wordt, ook anders en misschien wel beter gedaan kan worden. Er wordt gezocht naar alternatieven voor be staande situaties. In het gedeelte over de samenle ving zal uitputtend van gedachten gewisseld worden over het huwelijk, het gezin, de commune, partnerruil en andere vormen van samenleven. Wanneer onderwijs en opvoeding aan de orde komen, wordt eerst de Duitse film „Opvoeding tot onge hoorzaamheid" getoond. Hierin wordt het verschil aangegeven tus sen de traditionele wijze van kleu ters opvoeden en de ook in Neder land (Amsterdam en Nijmegen) op komende volkomen vrije opvoeding. Tenslotte zal worden gediscus sieerd over de manier waarop wij wonen, waarom we zo wonen, waar om we onze huizen zo bouwen en hoe het eventueel anders zou kun nen. In de grote zaal van het Congres centrum in Utrecht heeft de VARA om over al deze zaken te spreken veel deskundigen en ondeskundigen, van de oude stempel en met pro gressieve opvattingen bijeengebracht Zij zullen samen met de gespreks leiders Wim Klinkenberg, drs. F. Moo, dr. L. W. Nauta en dr. C. de Galan proberen een bijdrage te la veren aan de discussie. Om het" hele programma niet ia een oeverloos gepraat te laten ver zanden, is er voor afwisseling ge zorgd. In een van de bijzalen van de grote gesprekszaal, zullen vijftien groeperingen met een ideële grond slag (Morele Herbewapening, NVSH, Sjaloomgroep, enz) in kleine stands hun overtuigingen naar voren bren gen. Er is gezorgd voor speakere corners, Bram Vermeulen en Freek de Jonge zullen voor wat cabaret zorgen en tussendoor zal de pop groep Brainbox optreden. De presen tatie berust bij Pier Tania. (VARA, Nederland 2, 19.04-22.38 uur). Er zijn in de loop der jaren al heel wat memoires verschenen. Vele „groten der aarde" hebben aan het eind van hun carrière hun levens werk te boek gesteld of de stof aan gedragen voor een dergelijk werk. Meestal zijn dat lijvige boekwerken die nu niet bepaald voor ontspanning ter hand worden genomen. Heel an ders is het gesteld met de onlangs bij de uitgeverij Kosmos (Amster dam-Antwerpen) verschenen „Me moires van een doodgraver". In de ze paperback heeft Ton van Oud- wijk een verzameling luchtige ver halen opgetekend van de doodgra ver Conclavius, die over zijn onmis bare werk veel weet te vertellen. LAURENS TEN CATE, een van de medewerkers aan „Goed le ven?" jenseits der Grenze, serie. 21.00 KI: Geheimnisse des Meeres, serie. 21.50 KI.: Chansonprogr. 22.30 Journ. comment, en weerber. 22.50 Film portret. DUITSLAND II 18.05 Actualiteiten en muz. 18.40 Westlich von Santa Fé, film. 19.10 John Klings Abenteuer, film. 19.45 Nws., actualiteiten en weerber. 20.15 Act. kron. Aansl.: Nws. 21.00 Das Bastardzeichen, film (Niet geschikt voor jeugdige kijkers). 22.25 Nws. en weerber. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. van gis- terav. 10.30 Der Kommissar, detec tive-serie. 11.30 Actuele kron. 12.20 Walt Disneys bunte Welt. 12.50 In tern. persoverz. 13.0013.30 Journ. 16.35 Journ. 16.40 Voor de kinde ren. 16.50 KI: Voor de kinderen. 17.00 Voor de kinderen. 17.25 Voor de jeugd. 17.55-18.00 Journ. DUITSLAND II 17.25 Weerber. voor wintersp. 17.30 Nws. en weerber. 17.35 Skaat en muz. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ocht.gymn. 7.20 Stereo: Li. gr.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Stereo: Lichte gr.muz. (8.308.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: Klank juwelen (gr.). 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.). (11.00—11.02 Nieuws). 11.30 Progr. voor de vrouw. (11.55 Beurs- ber.). 12.30 Modern platteland. 12.35 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.30 Ik hoor ik hoor wat u niet hoort, lez. met gr.pl. 14.30 Progr. over geschiedenis. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.03 Van vier tot vijf: progr. in een Notedop. 17.00 Tussen 10 plus en 20 min: lichte gr.muz. voor tieners. 17.30 „O": een rondje radio. 17.55 Mede delingen. 18.00 Nws. 18.11 Radiojour naal. 18.20 Uitz. Comm. Partij van Nederland. AVRO? 18.30 Stereo: Licht instrument, ensemble. (Om 18.40 Kwispel: quiz). 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Jeugd en ritme: licht muz.progr. voor de jeugd. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel: radiocatechese. 19.50 Memo: lit. progr. AVRO: 20.05 Stereo: Roméo et Juliette, opera van Berlioz, door Radio Filh. Ork., Groot Omroepk. én sol. 21.50 Stereo: Semi- klass. pianomuz. (gr.). 22.00 Jekem- mewat: cab.progr. 22.30 Nieuws. 22.40 Medelingen. 22.42 Radiojourn. 22.55 Tout a toi: informal, progr. uit Parijs. 23.20 Stereo: Parels der muz.: oude en klass. muz. (gr.). 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: klass. muz. (gr.). (7.30 Nws.; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging: 8.00-8.10 Nws.). 8.30 Gymn. voor:de huisvr). NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?, ped. lez. 10.20 Stereo: Muz. uit de Barok (opn.). KRO: 11.00 Nws. 11.03 Voor de zie ken. 11.55 Mededelingen. NCRV: 12.00 Los-vast: gev. progr. (12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws.; 12.41 Actualiteiten). 14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians Show: licht muz.progr. 14.30 Klass. liederen (opn.). 15.00 Geref. middag- dienst. NOS: 15.30 progr. met meer informatie over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden. (16.00-16.02 Nws.) NCRV: 17.45 Sport- actualiteiten. 18.00 Stereo: Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: com petitie koren en korpsen. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. Aansl.: ca. 19.00 Spektrum - maatsch. vraagstukken nader belicht. 19.15 Stereo: muz. van Leger des Heils (gr.). 19.30 Klass. gewijde muz. (opn.). 20.00 Ferdinand Huyck (deel 13), seriehoorspel. 20.22 Stereo: Li. gr.muz. 20.30 Radio Ac tief, gev. progr. (Om 22.30-22.40 Nieuws). 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug van weggeweest: muz. van toen voor luisteraars van nu. 9.30 Zzzoef...!: licht instrument, progr. 10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie. (11.00 Nws). 12.03 Pop-Slick. KRO: 13.00 Nws. 13.30 Actualiteiten. 13.08 Ontspan nen lunchen en luisteren. 14.00 Nws. 14.03 Holster: pop- en coun- trymuz. (15.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrr...: hitparade. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 Draai- jijofdraaiik: verz.pl.progr. De schrijfster deed reeds eerder van zich horen met het boek „Mijn oom Victor". Ook deze nieuwe bundel verraadt haar helder inzicht in de menselijke relaties. Hoewel zij be paald niet vrolijk zijn, doen de ver halen, die in „Memoires van een doodgraver" zijn bijeengebracht, dank zij de fijngevoelige manier van schrijven, verblijdend aan. Eveneens bij de uitgeverij Kos mos verscheen een paperback van Clarè Lennart, die als titel mee kreeg. „Een muse op je venster bank". Het is een verzameling kor te schetsen, goeddeels door autobio grafische gegevens geïnspireerd. Verhalen onder meer waarin de schrijfster op een wat romantische manier teruggaat naar haar op de Noord-Veluwe doorgebrachte kinder jaren. De verwondering voor kleine dingen spreekt duidelijk uit deze ga ve bundel. Catalijn Claes schreef een boeiend boek over de haringvisserij in de crisisjaren. Het werd uitgegeven bij de uitgeversmaatschappij West Friesland te Hoorn en kreeg als ti tel 'mee „Zilveren Zielen". Het is een roman waarin twee families de hoofdrol spelen en met name de dochter Itte, die door de ruwe ha ringtrekkers aanbeden wordt omdat zij naar hun mening bovenmenselij ke gaven heeft. Als Itte de bee af smeekt tijdens de trek, lopen de net ten barstensvol vis. De zee vraagt echter haar leven. Een bewogen ro man. De strijd tussen katholieke en pro testantse bewoners van een polder in de laatste dertig jaar is het on derwerp, dat Jan Blauw op boeien de wijze behandelt in zijn boek „Goede Grond". Een strijd, die hoog oplaait en tot vele nare dingen aanleiding geeft. Een strijd echter die overwonnen wordt door het gezonde verstand. Eveneens een uitgave van „We®t Friesland" te Hoorn.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 9