Klein taalgebied bron van narigheid
Sybren Polet:
Ook auteurs
moeten tot actie overgaan
Duurste postzegel
ter wereld komt
onder de hamer
TV-A VOND OVER
GOEDLEVEN'
„SCHRIJVERS
MOETEN VAN
HUN WERK
KUNNEN
LEVEN"
„Les parapluies
De Cherbourg
Vanaf 19.04 uur op Nederland 2:
programmaos
Memoires van een
doodgraver
Eisen
Bijpassen
Garantie
Royalties
De straat op
Achthoekig
Steeds duurder
TELEVISIE
TELEVISIE
RADIO
WOENSDAG 7 JANUARI 1970
A MSTERDAM De Nederlandsche
schrijvers zijn ontevreden. Zij
willen een vergoeding voor boeken
die in bibliotheken worden uitge
leend, zij vinden dat het Fonds voor
de Letteren stevig moet worden ge
spekt en bovenal stellen zij, dat de
verhouding tussen schrijvers en uit
gevers ingrijpend verbeterd moet
worden. Een breuk met de uitgevers
achten zij op het ogenblik bijna on
vermijdelijk; voorlopig hebben zij al
vast besloten de Boekenweek te
boycotten.
Wat is de achtergrond van deze
actie? Hoe wordt het bedrag dat u
in de winkel voor een boek betaalt
tussen de verschillende partijen ver
deeld?
In het algemeen kan worden ge
steld, dat de bonafide Nederlandse
uitgevers hun auteurs een royalty
geven van tien procent: een tiende
deel van de opbrengst van het boek
is voor de schrijver, ook wanneer
hij een debutant is.
"Van een boek met een verkoopprijs
van tien gulden gaat vier gul
den naar de boekhandel en ongeveer
een rijksdaalder naar de uitgever;
voor de produktiekosten moet nog
eens een rijksdaalder worden afge
trokken. Dat betekent dus, dat er
voor de auteur één gulden overblijft.
Hieruit blijkt, dat de grootste moot
bestemd is vooi^ de boekhandel, na
melijk veertig procent. Voor gebon
den boeken ligt dit percentage wat
lager, ongeveer op dertig procent.
Royalties voor verdere drukken,
bijvoorbeeld bij een oplage van
14.000 k 20.000 exemplaren, liggen
vaak op vijftien procent. Gesteld
kan dus worden, dat succesvolle au
teurs over het algemeen betere
voorwaarden kunnen bedingen dan
auteurs wier boeken slechts een be
scheiden succes behalen.
De heer Th. Sontrop, redacteur
van de uitgeverij Meulenhoff. re
kent het zo voor: „Turks Fruit" van
Jan Wolkers heeft nu een oplage van
30.000 exemplaren; de prijs van het
boek is f 8.50. Stel dat Wolkers een
royalty krijgt van tien procent (in
werkelijkheid ligt dit hoger), dan
betekent dit dat hij 30.000 keer 85
cent ontvangt, dat is 25.500 gulden.
Zoiets noem ik op zichzelf al een
riant jaarsalaris.
oor goedkope pocketboeken van
drie, vier gulden kunnen de au
teurs meestal rekenen op een royalty
van vijf tot zes procent; ook
de winstmarge voor de uitgpver ligt
bij deze boekjes uiteraard bj^jjidenc!
lager. De winstmarge van uiUfcwers
op poëziebundels is soms zelfs "'niet
hoger dan drie cent per bundel; het
komt ook voor, zo stellen uitgevers,
dat zij op elke verkochte poëziebun
del een paar kwartjes moeten toe
leggen.
Al met al zijn ook de uitgevers
niet erg gelukkig met de bestaande
situatie. Het grote probleem waar
alles op vast zit is, zo stellen zij, het
eenvoudige feit dat ons taalgebied te
klein is; het gevolg daarvan is dat
de oplagen vaak niet groot genoeg
zijn om tot aanvaardbare financiële
resultaten te komen. Daarbij komt
Sybren Polei:
heeft voor een
snelling gezorgd
de BBK
stroomver-
dat een verhoging van de prijs van
boeken op grote bezwaren stuit, zo
wel van de boekhandel als van het
publiek. „Een Nederlander vindt het
nu eenmaal vervelend om een tien
tje voor een boek uit te geven", zo
stelt een uitgever. „Dat is nu een
maal gewoon een uiting van de kren
terige calvinistische mentaliteit die
hier heerst."
TAe heer Sontrop van Meulenhoff
acht de actie van de schrijvers
overigens een belachelijke aangele
genheid. „Wij hebben nog nooit iets
gemerkt van onlustgevoelens bij de
schrijvers. Het afgelopen jaar heb
ben we met niet één auteur conflic
ten over royalties cf vertaalcontrac-
ten gehad. En dit geldt ook voor
andere uitgevers met wie wij con
tact hebben".
Die „koude oorlog" die de auteurs
nu willen gaan voeren acht de heer
Sontrop een weinig zinvolle vorm
van „scherpslijperij".
AMSTERDAM Na de beeldende kunstenaars en de componisten hebben nu
ook de Nederlandse schrijvers de aanval geopend op het cultuurbeleid.
Vier van hen, Sjbren Polet, Jacques Firmin Vogelaar, Ernst van Altena en J.
Bemlef, hebben een plan opgesteld, dat zaterdag een overweldigende adhesie
heeft gekregen op de jaarvergadering van de Vereniging van Letterkundigen.
En het ziet ernaar uit dat het hier niet bij blijft.
Als de wensen van de schrijvers niet op
korte termijn worden ingewilligd, dan
zullen ook zij tot daadwerkelijke actie
overgaan. Minder emotioneel en ver
ward dan de „Beroepsvereniging van
Beeldende Kunstenaars", juist daar
door misschien doeltreffender.
Een van de initiatiefnemers van de
ze Actie-Schrijversprotest, jSybrcn Po
let (45), was ook bij het zogenaamde
Schrijversprotest van 1962 betrokken.
Daarin werd een eerste duidelijke
«tap gedaan tot verbetering van de be
narde sociaal-economische positie,
waarin de schrijvers verkeren. Nu, ze
ven jaar later, zegt Sybren Polet:
„Veel van de wensen die we toen had
den, zijn nog steeds niet verwezenlijkt.
Daarom moeten ook wij nu tot actie
overgaan. Het klimaat is er rijp voor.
Inderdaad, daar heeft de BBK de hand
in gehad. Ze hebben zelfs voor een
stroomversnelling gezorgd".
Wat Sybren Polet en zijn collega's
willen komt kort gezegd op twee din
gen neer: Verbetering van de situatie
van de Nederlandse auteurs en verbe
tering van het boek. Wat dat eerste be
treft: Auteurs moeten in staat gesteld
worden van hun schrijven een beroep
te maken waarvan ze kunnen bestaan.
Sybren Polet: „Daarom eisen we dat
op de begroting van 1971, minimaal
en ik leg de nadruk op dat woordje
minimaal twee miljoen gulden wor
den uitgetrokken voor het Fonds voor
de letteren. Laat ik daar even bij zeg
gen hoeveel er dit jaar beschikbaar is
gestéld: precies 762.000 gulden. En dan
willen wij voorts subsidie van het boek
mi van de lezer.
„Het boete dreigt steeds onbetaal
baarder te worden. Er is de laatsté ja
ren een voortdurende prijsstijging. De
gemiddelde prijs van een boek ligt nu
tussen de tien en de vijftien gulden,
en het is absoluut zeker dat die naar
twintig gulden toe zal gaan".
„Dit houdt in dat de kopers, onder
wie scholieren, studenten, slecht be
taalde intellectuelen, arbeiders, mid
denstanders, minder boeken zullen gaan
aanschaffen".
„Daarom hebben we het volgende
plan op lange termijn ontwikkeld: Er
zouden boeken moeten worden uitge
bracht tegen een vastgestelde lage
prijs. Een prijs waar een uitgever het
in ieder geval niet voor kan doen. Het
verschil tussen deze gefixeerde prijs en
de prijs die een boek op grond van het
marktmechanisme zou moeten kosten,
moet worden bijgepast door de over
heid". Sybren Polet gaat er daarbij
vanuit dat het de uitgevers vrij moet
staan aan deze regeling mee te doen
of niet. Maar als hij ja heeft gezegd,
dan is hij ook verplicht om een even
tuele overwinst op bestsellers in het
fonds te storten, dat daarvoor speci
aal zou moeten worden gesticht.
Uiteraard zou eerst een diepgaand
onderzoek moeten worden ingesteld
naar de manier, waarop dit revolutio
naire plan op lange termijn zou moeten^
worden verwezenlijkt. Polet denkt in
dit verband aan een opdracht aan de
Boekmanstichting.
.Geloof me, het is een brandende
kwestie Overal zie je concentraties van
uitgeverijen. Het eerste waar dan naar
wordt gestreefd, is een produktie van
boeken met grote oplagen. Maar aller
lei andere soorten moeilijker (dus on
verkoopbaarder) literatuur blijken
daardoor in de verdrukking te komen.
Ik noem in de eerste plaats de essays,
noem maar op.
„In het overgangsstadium willen we
nu ai voorstellen een fonds in te stel
len waaruit alvast garantiesubsidies ge
geven kunnen worden".
„Ernst van Altena heeft in dit ver
band een aardig rekensommetje ge
maakt. Hij heeft becijferd dat er op
het ogenblik door de overheid per
plaats in de schouwburg acht gulden
wordt bijgepast. Voor de opera is dat
zelfs 54 gulden. En voor het boek
schrik niet zegge en schrijve zes
cent. Moet ik nog meer vertellen? Is
het dan zo gek dat wij ons als creatieve
kunstenaars ver achter gesteld voelen
bij de uitvoerende kunsten, zoals to
neel en muziek?"
Een ander heet hangijzer van de Ver
eniging van Letterkundigen is een con
flict met de Koninklijke Uitgevers
Bond (KNUB) over de kwesties van de
royalties aan de schrijvers.
Polet: „We hebben onderhandelingen
gevoerd over een standaardcontract
met een minimum van tien procent
voor de schrijver, ook voor pocketboe
ken. Verder over nieuwe honoraria
voor vertalers, want die hebben dood
gewoon een slavenloon. De zaak leek
rond, tot we tot onze grote verbazing
op 30 oktober van de KNUB een brief
ontvingen, waarin stond dat hun onder
handelaars geen mandaat hadden en
dat men zich dus niet aan de afspra
ken wilde houden."
„Een klap in ons gezicht. Wij heb
ben nu een brief aan de uitgevers ge
stuurd dat we de boekenweek zullen
boycotten als de onderhandelingen niet
onmiddellijk worden heropend.
„Wij hebben verder ook nog een
conflict met ze over de berekening
van het honorarium. Zij willen dat
doen over de winkelprijs van het
boek minus BTW, wij over de totale
prijs. Het zal trouwens niet bij die
boycot van de boekenweek blijven
we zijn nog met andere acties bezig".
Laatste probleem van de vereniging,
die plotseling al haar kaarten op ta
fel heeft gegooid: De slepende kwes
tie van het leengeld, dat door biblio
theken aan auteurs zou moeten wor
den betaald. Nu er kan worden gecon
troleerd hoeveel boeken de bibliothe
ken inkopen en van welke schrijver
die zijn, moet het ministerie van Cul
tuur op dit punt maar eens over de
brug komen, vindt de V.V.L. De mini
mumeis is: een half-miljoen op de be
groting voor 1971.
De schrijvers zijn nu wel definitief
uit hun ivoren toren gekomen, dat is
duidelijk.
Méér nog: Ze zullen als het nodig is
niet aarzelen om protesterend de straat
op te gaan.
LONDEN-DEN HAAG Op 24
maart zal in het Waldorf Astoria-Hotel
in New York de kostbaarste postzegel
ter wereld worden geveild. Het is een
1-cent-zegel van Brits Guyana van 1856,
het enige exemplaar dat bekend is.
Volgens de veilinghouder Siegel
Auctions Galleries zal het karmijn
rode zegeltje minstens 800.000 gulden
opbrengen, de hoogste prijs die ooit voor
een postzegel is betaald. Als men weet
dat dit filatelistische unicum een opper
vlakte heeft van ongeveer 800 mm2, dan
betekent dit dat de nieuwe eigenaar ca.
1000 gulden per mm2 papier op tafel
zal moeten leggen.
De beroemde 1 ct van Brits Guyana
ontstond in 1856, toen in deze Britse ko
lonie een voorraad postzegels dreigde
op te raken. De postmeester gaf de
drukker van de lokale krant, de Official
Gazetta, opdracht nieuwe zegels in
de waarden 1 en 4 cent te vervaar
digen. De drukker koos als voorstelling
op de hulpzegel een zeilschip, welke af
beelding in zijn krant als blikvanger
diende voor de rubriek scheepsberich
ten. Het zegeltje kreeg als devies mee
de latijnse spreuk „Damus petius que
vicissim" wij geven en vragen het we
derkerige).
Maar de zegels, die waren gedrukt op
een handpers, waren zo primitief, dat
de postmeester bepaalde dat om na
maak te voorkomen ieder exemplaar
de paraaf van een ambtenaar van het
postkantoor moest dragen. Het exem
plaar dat nu geveild wordt, heeft de
met Inkt geschreven letters „EDW", de
naam van de postambtenaar E. D.
Wight.
Hoe groot de oplaag van de hulpze
gels is geweest, is niet precies bekend.
Het is ook niet duidelijk waarom van de
meeste overgebleven zegels hoekjes wer
den afgeknipt, waardoor de bekende
achthoekige vorm ontstond.
Wel is het zeker dat van de karmijn
rode 1 ct het binnenlands tarief 1
exemplaar is overgebleven. Deze is af
gestempeld op 4 april 1856 in Demera-
ra, de oude naam voor de hoofdstad
Georgetown. Van de blauwe 4 ct be
stemd voor brieven naar het buitenland
zijn meer exemplaren bekend. De
oudste afstempeling op deze waarde is
van 22 februari 1856.
In 1873 vond de 15-jarige scholier Ver-
non Vaughan op de zolder van zijn ou
derlijk huis een doos met oude familie
brieven. Op één van de enveloppen zat
een mooi karmijnrood zegeltje van 1 ct.
Hij weekte het af en gaf het een
plaatsje in zijn verzameling. Kort daar
na verkocht hij het voor 3.60 aan een
buurman, een zekere N. R. McKinnon.
Deze verzamelaar deed later zijn gehe
le verzameling voor ongeveer 1.900
van de hand.
De nieuwe eigenaar, de postzegelhan
delaar Thomas Ridpath in Liverpool,
kende de waarde van de 1 ct van Brits
Guyana beter en verkocht de zegel in
1878 voor ruim 2.400 aan de bekende
en schatrijke filatelist Philippe la Re-
notière von Ferrari (1848-1917). Deze in
Frankrijk wonende Oostenrijker vertrok
bij het uitbreken van de Eerste We
reldoorlog naar Zwitserland en liet het
grootste deel van zijn verzameling in
Frankrijk achter. Ook de karmijnrode
1 ct.
Ferrari had bij zijn leven zijn postze
gels al vermaakt aan het postzegelmu
seum in Berlijn. Na de oorlog confis-
ceerden de Franse autoriteiten de col
lecties van Ferrari en brachten .ze in
1922 in veiling als mindering op de Duit
se herstelbetalingen.
De karmijnrode 1 ct werd voor onge
veer 110.000 eigendom van de in Ame
rika wonende rijke Britse tapijtenfabri
kant Arthur Hind (1856-1933). Na diens
dood kwam ztfn enorme verezameling
in handen van zijn weduwe, die in 1941
het zegeltje van Brits Guyana verkocht
aan een Australiër in de Ver. Staten.
De nieuwe, onbekend gebleven bezit
ter zou er ruim f 180.000 voor hebben
betaald.
Het kostbare papiertje werd veilig op
geborgen in de kluis van een New-
Yorkse postzegelhandelaar. Slechts één
keer in 1947 is het op een tentoon
stelling in New York te zien geweest.
In 1956 wees de huidige eigenaar een
bod van ongeveer 360.000 van de hand.
De woensdagavondfilm van de
NOS (Nederland 1, vijf over half
negen) is deze week een heel bij
zondere. De mensen die er in voor
komen zingen namelijk hun tekst.
Nee, het is geen verfilmde opera,
operette of musical, maar een ge
zongen film. Een heel karwei, dat
muzikaal dan ook eigenlijk alleen
maar kon worden klaargestoomd
door een duivelskunstenaar als de
befaamde Franse componist Michel
Legrand. De door Jacques Demy
geregisseerde (en op het festival in
Cannes van 1964 zowel met de Gou
den Palm als de kritiekprijs be
kroonde) rolprent bevat geen uitge
sproken liedjes, maar toch ts een
gedeelte van de muziek een wereld
beroemd thema geworden, onder
meer als de song ,,J will wait for
you".
,,Les parapluies de Cherbourgis
het poëtische verhaal van de jonge
man Guy die als militair naar Al
gerije moet en de jonge vrouw Ge
nevieve, die een kind van hem ver
wacht. In deze beide hoofdrollen
respectievelijk Nino Castelnuovo en
Catherine Deneuve, van wie u hier
bij een foto ziet.
NEDERLAND I
17.00-17.35 VARA: Kleur: Voor de
kinderen.
18.45 NOS: Kleur: Fabeltjeskrantt.
18.55 NOS: Journ.
19.04 NOS: Scala: informatief pro
gramma.
19.30 CVK/IKOR/RKK: Kenmerk:
wekel. informatierubr. kerk en
samenleving.
20.00 NOS: Journaal.
20.20 Pol. Partijen: uitz. CHU.
20.30 Stichting Socutera.
20,35 NOS: Kleur: Les parapluies de
Cherbourg, speelfilm. (Rijkskeu
ring: 14 jaar).
22.00 Persoonlijk: act. gesprekken.
22.25 Journaal.
22.30 TELE AC: Cursusinformatie Bij
Leven en Welzijn.
22.35-23.05 School-TV: voorl.progr.
over de serie John Buil en Euro
pa.
NEDERLAND II
18.45 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant.
18.55 NOS: Journaal.
19.04-22.35 VARA: Goed Leven?
Alternatieven op het gebied van
Onderwijs - wonen - samenleven.
19.04: Inleiding.
19.20 Opvoeding tot ongehoorzaam
heid, documentaire.
20.00 NOS: Journaal.
20.20 VARA: Discussie over alterna
tieve onderwijsvormen.
21.00 Intermezzo.
21.10 Discussie over huisvesting, wo
nen en bouwen.
21.50 Intermezzo.
22.00 Discussie over vormen van sa-
mènleven: huwelijk? gezin? com
mune?
22.35 HIRO-Magazine.
22.55 NOS: Journaal.
23.00-23.30 TELEAC: Levende Filo
sofie - les 12 (herh.).
DUITSLAND I
(Regi. progr.: NDR: 18.00 Cultuur
spiegel. 18.30 Actualiteiten. 18.45 KI:
Zandmannetje. 18.55 Reg. kron. 19.26
Polizeifunk ruft, film. 19.59 Progr.-
overz. WDR: 18.00 Filmrep. 18.30 KI:
Voor de kinderen. 18.40 Hier und
Heute met Goedenavond. 19.20 KI.:
Gefëhrlichter Alltag, serie). 20.00
Journ. en weerber. 20.15 Der Harz
Vanuit het Jaarbeurscongrescen
trum in Utrecht wijdt de VARA-te-
levisie vandaag de hele avond aan
één thema: Goed Leven.
Goed Leven wordt meestal in
verband gebracht met cultuur of
cultuurpolitiek. Op deze avond wil
men de kunst echter buiten be
schouwing laten. Wel zal worden
gesproken over het samenleven, de
opvoeding en het onderwijs en ten
slotte het wonen en bouwen.
Grondgedachte bij de behandeling
van deze onderwerpen is dat alles
wat er nu min of meer vanuit
een bepaalde traditie gedaan
wordt, ook anders en misschien wel
beter gedaan kan worden. Er wordt
gezocht naar alternatieven voor be
staande situaties.
In het gedeelte over de samenle
ving zal uitputtend van gedachten
gewisseld worden over het huwelijk,
het gezin, de commune, partnerruil
en andere vormen van samenleven.
Wanneer onderwijs en opvoeding
aan de orde komen, wordt eerst de
Duitse film „Opvoeding tot onge
hoorzaamheid" getoond. Hierin
wordt het verschil aangegeven tus
sen de traditionele wijze van kleu
ters opvoeden en de ook in Neder
land (Amsterdam en Nijmegen) op
komende volkomen vrije opvoeding.
Tenslotte zal worden gediscus
sieerd over de manier waarop wij
wonen, waarom we zo wonen, waar
om we onze huizen zo bouwen en
hoe het eventueel anders zou kun
nen.
In de grote zaal van het Congres
centrum in Utrecht heeft de VARA
om over al deze zaken te spreken
veel deskundigen en ondeskundigen,
van de oude stempel en met pro
gressieve opvattingen bijeengebracht
Zij zullen samen met de gespreks
leiders Wim Klinkenberg, drs. F.
Moo, dr. L. W. Nauta en dr. C. de
Galan proberen een bijdrage te la
veren aan de discussie.
Om het" hele programma niet ia
een oeverloos gepraat te laten ver
zanden, is er voor afwisseling ge
zorgd. In een van de bijzalen van de
grote gesprekszaal, zullen vijftien
groeperingen met een ideële grond
slag (Morele Herbewapening, NVSH,
Sjaloomgroep, enz) in kleine stands
hun overtuigingen naar voren bren
gen. Er is gezorgd voor speakere
corners, Bram Vermeulen en Freek
de Jonge zullen voor wat cabaret
zorgen en tussendoor zal de pop
groep Brainbox optreden. De presen
tatie berust bij Pier Tania.
(VARA, Nederland 2, 19.04-22.38
uur).
Er zijn in de loop der jaren al
heel wat memoires verschenen. Vele
„groten der aarde" hebben aan het
eind van hun carrière hun levens
werk te boek gesteld of de stof aan
gedragen voor een dergelijk werk.
Meestal zijn dat lijvige boekwerken
die nu niet bepaald voor ontspanning
ter hand worden genomen. Heel an
ders is het gesteld met de onlangs
bij de uitgeverij Kosmos (Amster
dam-Antwerpen) verschenen „Me
moires van een doodgraver". In de
ze paperback heeft Ton van Oud-
wijk een verzameling luchtige ver
halen opgetekend van de doodgra
ver Conclavius, die over zijn onmis
bare werk veel weet te vertellen.
LAURENS TEN CATE, een van
de medewerkers aan „Goed le
ven?"
jenseits der Grenze, serie. 21.00 KI:
Geheimnisse des Meeres, serie. 21.50
KI.: Chansonprogr. 22.30 Journ.
comment, en weerber. 22.50 Film
portret.
DUITSLAND II
18.05 Actualiteiten en muz. 18.40
Westlich von Santa Fé, film. 19.10
John Klings Abenteuer, film. 19.45
Nws., actualiteiten en weerber. 20.15
Act. kron. Aansl.: Nws. 21.00 Das
Bastardzeichen, film (Niet geschikt
voor jeugdige kijkers). 22.25 Nws.
en weerber.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. van gis-
terav. 10.30 Der Kommissar, detec
tive-serie. 11.30 Actuele kron. 12.20
Walt Disneys bunte Welt. 12.50 In
tern. persoverz. 13.0013.30 Journ.
16.35 Journ. 16.40 Voor de kinde
ren. 16.50 KI: Voor de kinderen.
17.00 Voor de kinderen. 17.25 Voor
de jeugd. 17.55-18.00 Journ.
DUITSLAND II
17.25 Weerber. voor wintersp. 17.30
Nws. en weerber. 17.35 Skaat en
muz.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ocht.gymn.
7.20 Stereo: Li. gr.muz. 8.00 Nws.
8.11 Radiojourn. 8.20 Stereo: Lichte
gr.muz. (8.308.33 De groenteman).
8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo:
Klank juwelen (gr.). 9.35 Waterst.
9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen
(gr.). (11.00—11.02 Nieuws). 11.30
Progr. voor de vrouw. (11.55 Beurs-
ber.). 12.30 Modern platteland.
12.35 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11
Radiojourn. 13.30 Ik hoor ik hoor
wat u niet hoort, lez. met gr.pl.
14.30 Progr. over geschiedenis. 15.00
Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.03 Van
vier tot vijf: progr. in een Notedop.
17.00 Tussen 10 plus en 20 min:
lichte gr.muz. voor tieners. 17.30
„O": een rondje radio. 17.55 Mede
delingen. 18.00 Nws. 18.11 Radiojour
naal. 18.20 Uitz. Comm. Partij van
Nederland. AVRO? 18.30 Stereo:
Licht instrument, ensemble. (Om
18.40 Kwispel: quiz). 18.55 Voor de
kinderen. 19.00 Jeugd en ritme:
licht muz.progr. voor de jeugd. 19.25
Gesproken brief. 19.30 Nws. IKOR:
19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40
Mens en Bijbel: radiocatechese.
19.50 Memo: lit. progr. AVRO: 20.05
Stereo: Roméo et Juliette, opera van
Berlioz, door Radio Filh. Ork., Groot
Omroepk. én sol. 21.50 Stereo: Semi-
klass. pianomuz. (gr.). 22.00 Jekem-
mewat: cab.progr. 22.30 Nieuws.
22.40 Medelingen. 22.42 Radiojourn.
22.55 Tout a toi: informal, progr.
uit Parijs. 23.20 Stereo: Parels der
muz.: oude en klass. muz. (gr.).
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: klass. muz. (gr.).
(7.30 Nws.; 7.32 Actualiteiten; 7.50
Overweging: 8.00-8.10 Nws.). 8.30
Gymn. voor:de huisvr). NOS: 10.00
Wat heeft dat kind?, ped. lez. 10.20
Stereo: Muz. uit de Barok (opn.).
KRO: 11.00 Nws. 11.03 Voor de zie
ken. 11.55 Mededelingen. NCRV:
12.00 Los-vast: gev. progr. (12.26
Mededelingen t.b.v. land- en tuinb.
12.30 Nws.; 12.41 Actualiteiten). 14.00
Stereo: The Kilima Hawaiians
Show: licht muz.progr. 14.30 Klass.
liederen (opn.). 15.00 Geref. middag-
dienst. NOS: 15.30 progr. met meer
informatie over mensen en dingen
die minder op de voorgrond treden.
(16.00-16.02 Nws.) NCRV: 17.45 Sport-
actualiteiten. 18.00 Stereo: Tijd
vrij voor muziek in vrije tijd: com
petitie koren en korpsen. 18.30 Nws.
18.41 Actualiteiten. Aansl.: ca. 19.00
Spektrum - maatsch. vraagstukken
nader belicht. 19.15 Stereo: muz.
van Leger des Heils (gr.). 19.30 Klass.
gewijde muz. (opn.). 20.00 Ferdinand
Huyck (deel 13), seriehoorspel. 20.22
Stereo: Li. gr.muz. 20.30 Radio Ac
tief, gev. progr. (Om 22.30-22.40
Nieuws). 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug van
weggeweest: muz. van toen voor
luisteraars van nu. 9.30 Zzzoef...!:
licht instrument, progr. 10.00 Nws.
10.03 Muz. bij de koffie. (11.00 Nws).
12.03 Pop-Slick. KRO: 13.00 Nws.
13.30 Actualiteiten. 13.08 Ontspan
nen lunchen en luisteren. 14.00
Nws. 14.03 Holster: pop- en coun-
trymuz. (15.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.03
lORRRrrr...: hitparade. 17.00 Nws.
17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 Draai-
jijofdraaiik: verz.pl.progr.
De schrijfster deed reeds eerder van
zich horen met het boek „Mijn oom
Victor". Ook deze nieuwe bundel
verraadt haar helder inzicht in de
menselijke relaties. Hoewel zij be
paald niet vrolijk zijn, doen de ver
halen, die in „Memoires van een
doodgraver" zijn bijeengebracht,
dank zij de fijngevoelige manier van
schrijven, verblijdend aan.
Eveneens bij de uitgeverij Kos
mos verscheen een paperback van
Clarè Lennart, die als titel mee
kreeg. „Een muse op je venster
bank". Het is een verzameling kor
te schetsen, goeddeels door autobio
grafische gegevens geïnspireerd.
Verhalen onder meer waarin de
schrijfster op een wat romantische
manier teruggaat naar haar op de
Noord-Veluwe doorgebrachte kinder
jaren. De verwondering voor kleine
dingen spreekt duidelijk uit deze ga
ve bundel.
Catalijn Claes schreef een boeiend
boek over de haringvisserij in de
crisisjaren. Het werd uitgegeven bij
de uitgeversmaatschappij West
Friesland te Hoorn en kreeg als ti
tel 'mee „Zilveren Zielen". Het is
een roman waarin twee families de
hoofdrol spelen en met name de
dochter Itte, die door de ruwe ha
ringtrekkers aanbeden wordt omdat
zij naar hun mening bovenmenselij
ke gaven heeft. Als Itte de bee af
smeekt tijdens de trek, lopen de net
ten barstensvol vis. De zee vraagt
echter haar leven. Een bewogen ro
man.
De strijd tussen katholieke en pro
testantse bewoners van een polder
in de laatste dertig jaar is het on
derwerp, dat Jan Blauw op boeien
de wijze behandelt in zijn boek
„Goede Grond".
Een strijd, die hoog oplaait en tot
vele nare dingen aanleiding geeft.
Een strijd echter die overwonnen
wordt door het gezonde verstand.
Eveneens een uitgave van „We®t
Friesland" te Hoorn.