Parijs 1892 1969 Milaan De anarchist ziet zichzelf als de „enige werkelijkheid" RONOtitie Radioserie van Jelle de Vries FANTASIO" OP TV weg Arendsoog en Pim Pandoer programmaos Geweld van de eenlingis in 77 jaar nauwelijks veranderd PARIJS De bomaanslag in Milaan, op 12 december j.l. die tot nu toe 16 mensen het leven kostte, droeg de handtekening van het anarchisme. COMMUNE ZWAAR OP MAAG TELEVISIE TELEVISIE RADIO DONDERDAG 8 JANUARI 1970 De oud-beroeps danser Pietro Val- preda (links), ge arresteerd als ver dachte in de Mila nese bomaanslag, verschilt 4n werk wijze niet veel de Fransman Rava- chol (foto hieron der), de anarchist die in 1892 de eer ste bom legde in Parijs. Ravachol is hier getekend tij dens zijn proces. De foto rechts toont de ravage in de Milanese bank na de bomaanslag. De oud-beroepsdanser Pietro Valpreda (36), die hiervoor werd gearresteerd, verschilde in niets van de elegante Franfois Ravachol (32), die op 11 maart 1892 de eerste anarchistische bom legde op de eerste verdieping van nr. 136 aan de Boulevard St Germain te Parijs. Zij gingen beiden te werk met dezelfde, welhaast schuldige, nonchalance. De Italiaan kwam en ging met een taxi, terwijl de Franse (van oorsprong Ne derlandse) anarchist zowel bij het gaan als het komen een praatje maakte met de concierge. Weliswaar had hij geen stalen kof fertje bij zich met een flinke kneed- boom, maar wel een pan met vijf tig dynamietpatronen en een lont. Zij hadden dezelfde beweegreden: „Dood aan de burgerlijke samenleving en Le ve de anarchie!" Ook dezelfde onbe wogenheid over de afschuwelijke ge- Volgen van hun daad. Neen, in die 77 jaar is de anarchie niet veel veranderd. Dat is trouwens ook niet mogelijk. Haar theorie en haar leuzen kennen alleen maar de tegenwoordige tijd en bezitten geen vergrotende of overtreffende trap. „De anarchie wil de vernietiging van het bezit", getuigde Ravachol voor de rechtbank. Dat betekent ook de vernietiging van de bezittende klasse. Als het een maal zover is, moet ook 'het geld wor den afgeschaft om elke aandrift om dit weer opnieuw te verzamelen on mogelijk te maken. Van dat ogenblik af zal niemand meer proberen zich te verrijken of dit kunnen. Hij weet, dat al hetgeen hij zal vergaren hem niet zal helpen zich een grotere wel vaart te bezorgen dan de anderen". „Daarom zijn er dan ook geen wet ten meer nodig, ook geen overheid. De godsdiensten zullen worden uitge roeid want hun morele invloed heeft dan geen reden meer van bestaan. Omdat er geen wetten meer zijn, zal ook het huwelijk ophouden te bestaan. Men kiest zich een levenspartner, zonder meer". „Natuurlijk hebben de legers dan ook geen bestaansrecht meer, omdat door de vernietiging van het bezit er geen duidelijke grenzen meer bestaan tussen de landen, die zullen worden samengevoegd tot een alles omvat tend heelal". Het is alsof men bepaalde extremis tische stromingen onder de heden daagse jeugd hoort spreken. Frangois - Claudius Ravachol. gebo ren uit de verbintenis tussen de Ne derlandse arbeider Koenigstein, en de Franse zijdespinster Ravachol, die de naam van zijn moeder aannam, nadat zijn vader het gezin in de steek had gelaten, was in zijn tijd ook in de mo de. Het anarchisme was op dat ogen blik nog niet zo oud. Zij was het kind van de Parijse Commune, de revolu tionaire volksregering, die in 1871 bloedig werd verslagen door de rege ring Thiers. Meer dan twintigduizend Parijzenaars werden toen in koelen bloede gefusilleerd. Deze Commune was in hoofdzaak samengesteld uit de leden van de Eerste Internationale. Degenen, die aan de executiepelo tons ontsnapten, werden in balling schap of naar strafkolonies (o.m. Gu adeloupe) gestuurd. Daar ontwikkel den zij een politieke geestesstroming, gebaseerd op een samenleving zonder autoritair gezag, zoals de Commune was geweest. Karl Marx, de leider van de Eerste Internationale en voorstander van een autoritaire gedisciplineerde revoluti onaire regering had op dit punt al slaande ruzie gehad met de Rus Ba- koenin, die volkomen anti-autoritair was en zich niet wilde onderwerpen. Bakoenin stond echter niet alleen. Zijn leerlingen, zoals Kropotkin, Ely- sée Reclus en Sebastiaan Faure, al len in Zwitserland in ballingschap, na men het in 1880 op voor een anarchis tisch communisme. Dat wil zeggen: „Voor een omwerping van elke rege ringsvorm en eea vrije vorming van produktie- en consumptiegroepen". In 1881 verzamelden zij in Londen een groot aantal ontevreden arbeiders en stichtten de Internationale Arbei ders Associatie, de enige internationa le anarchisten-organisatie, die ooit be staan heeft. Na het schisma met de Bolsjewieken in 1921, als gevolg van de bloedige jacht van Trotski op de anarchisten, viel de organisatie uit een. In één van de moties drong de nieu we bond aan op „illegale acties als de enige weg naar de revolutie". Dit werd 't evangelie en het handvest van de anarchisten, en dit is altijd zo ge bleven. In de bouw reeds bestaande (klan- destiene) internationale anarchistische bladen, zoals de Zwarte Vlag, Soci ale Strijd en De Uitgehongerde ver schenen recepten voor het vervaardi gen van bommen, een handleiding voor de aankoop en het gebruik van dolken en geweren, evenals cursussen in het plegen van aanslagen. Wat men hierbij echter vergat, was de aanduiding van de weg, waarlangs men na het plegen van de daad kon ontsnappen. Nergens heeft de over heid dan ook moeite gehad terroris tische anarchisten te arresteren. Meestal kon zij ze in ontvangst ne men op de plaats van de aanslag zelf. Dit is begrijpelijk. Want. door het ontbreken van een partijorganisatie was het ook niet mogelijk een onder- duikcentrale op te bouwen. Van - de andere kant blijkt hieruit de moeilijkheid van de over heid om dit soort aanslagen te voorko men. Mogelijk krijgt een lid van een anarchistische club opdracht voor het plegen van aanslagen, maar hij pleegt deze alleen uit te voeren, zonder me deplichtigen. De grootste vijand van het anarchisme is immers de organi satie? Blijkt dit niet alleen uit de „geloofs belijdenis" van Ravachol, nog duide lijker komt dit tot uiting in het werk „Het enige en zijn eigendom" van de Duitse paus van het anarchisme, Max. Stirner. „De mensheid bestaat slechts uit de individuen, uit wie zij is samen gesteld, zij dankt alleen daaraan haar waarde. De enige ware cultus is dus die van het individu, de cultus van „MIJZELF". „Deze kan pas zijn ware niveau be reiken, als de schoolse leerstellingen over de mensheid, nationaliteit, staat, autoriteit en wetten vernietigd zullen zijn en hebben plaats gemaakt voor de enige werkelijkheid: „MIJZELF'' Het behoeft dus niet te verwonde ren, dat het'devies van de anarchisten werd: „God noch meester", al namen ze hierin toch wel een zekere hiërar chie in acht. Het anarchisme zou dus in tegen spraak zijn met zichzelf, wanneer het zich aan een organisatievorm zou on derwerpen. Met dit alles als basis ont stonden de talrijke leuzen, die juist tegenwoordig weer in zwang komen: „Onze actie dient te bestaan in de per manente revolutie in woord en daad, met het geweer en met dynamiet (Kropotkin). Of: „Men dient zich op immorele wijze te gedragen, wil men als indi vidu naar voren treden" (Stirner). Of: „Er is geen wezenlijk verschil tussen een bourgeotè-huwelijk en prostitutie" (Emile Armand). Of: „De waarheid dient wel uit de krotten te komen, want vanuit de pa leizen klinken slechts leugens" (Loui se Michel). Of: „De vrijheid wordt niet geschon ken, men grijpt ze" (Kropotkin). De Italiaanse anarchisten zijn daar om, evenals hun geestesgenoten in an dere landen, even internationaal als nationaal georiënteerd. Zoals bleek op het recente internationale anarchisti sche congres, dat in het begin van dit jaar te^Carrara werd gehouden, zijn ze met nietmeer dan negenduizend. „Maar", zo beweerden zij, „zij zijn het slaghoedje van de revolutie. Een explosie, de zwarte vlag en de massa komt in opstand". Dit zijn de jonge ren, georganiseerd in clubs als „De Bakoenin-kring" of de „Federatie van jonge anarchisten", of de „Anarchisti sche studentenbeweging", of de „Bewe ging van 22 maart", die in Frankrijk een bijzonder beruchte klank heeft, als de aanstichter van de mei-revolutie in 1968. Men kan ze vinden in de kleine kroegjes in alle Italiaanse steden, voortdurend bezig hun filosofieën te ontwikkelen, maar nooit om een aan slag te beramen. Die wordt gepleegd door degenen, die 'onder de druk of de inspiratie van de hete, vaak bedwel mende discussies- spontaan reageren. De laatste tijd begint het, na de oor log zo sterke, anarchisme uiteen te vallen. Aan de ene kant staan de theo retische studenten en aan de andere kant degenen, die deze theorie in prak tijk brengen (illegalisten). In hun ego centrische aanbidding om voor de be weging geld bijeen ie brengen gaan ze meestal zover, dat er nauwelijks meer onderscheid valt te maken tus sen een politieke actie en een ordinai re misdaad. Het zijn deze laatsten, die gewoonlijk de gebroken botten moeten betalen, terwijl de theoretici buiten schot blijven. Dit ligt de „illegalisten" zwaar op de maag. „Wat betekent dat: de macht aan de studenten", vroeg een hunner zich af. „Dat zij hoe langer hoe meer voordelen willen krijgen dan zij al be zitten?" Maar het ergste is, dat zij niet weten wat zij willen. Zij bestrij den de autoriteit van de staat. Zij ei sen de vrijheid. Maar zij aanbidden Mao. Castro en Che. Ze hebben kritiek op de communisten, maar het zijn juist zij, die aan persoonsverheerlij king doen. En dan durven ze zich nog anarchisten te noemen". De Italianen hopen echter, dat een traditie gebroken zal worden: Een anarchistische aanslag pleegt meest al een golf van terrorisme te veroor zaken. Zij vinden, dat veertien doden voor die ene al te veel is. De begrafenis- dienst voor de veertien (joden in de dom van Mi laan. In mei van het vorig jaar eindigde Jelle de Vries' radiostrip 'Klatergoud', na vier seizoenen lang vele luisteraars aan zich te hebben verplicht. Die grote groep luisteraars zal verheugd zijn te vernemen dat met ingang van zondag a.s. een nieuw produkt van .Jelle de Vries regelmatig te ether in zal gaan en wel het programma •KWIKZILVER'. Iedere zondag van 18.30-18.55 uur zal deze uitzending te beluisteren zijn. 'Kwikzilver' is geen strip, hoewel de regelmatige luisteraar er zeker een vaste lijn in zal ontdekken. Jelle de Vries zal het programma zelf pre senteren en zijn gasten bij het publiek introduceren. Evenals dat bij 'Klatergoud' het ge-x val was, wordt ook 'Kwikzilver' in Amsterdam met publiek opgenomen, niet in het Minervapaviljoen dat ge deeltelijk door brand is verwoest, maar in paviljoen 'Vondelpark'. Gast in het eerste programma is de Friese cabaretier Rients Gratama. Vaste medewerkenden zijn de mu sici Harry Mooten, Pierre Biersma, Wim Sanders en Dub Dubois. (Zondag 18.30-18.55 uur Hilver sum 1).. In het Gelders programma van de RONO vindt vrijdagavond van kwart voor acht af de uitzending plaats van een discussie over het onderwerp „Leefbaarheid op de Ve- luwe". Daaraan wordt onder meer meegewerkt door de Belangengroep Noord-West Veluwe. In schpuwburg Orpheus te Apel doorn maakt de RONO vrijdag avond (aanvang acht uur) opnamen van de „tweekamp" tussen platte landsjongeren van de Noord- en Zuid-Veluwe. Er wordt een quiz gehouden. NEDERLAND I 18.45 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant. 18.55 NOS: Journaal. 19.04 TROS: Kleur: Jam: muzikale show voor de jeugd. 20.00 NOS: Journaal. 20.20 TROS: TROS-Toto. 20.40 Kleur: De dief van Washing ton, serie. 21.30 Kleur: Bij Fiet en Frans: amu- sementsprogr. 22.15 Wegwezen: quiz voor autorij dende echtparen. 22.40 NOS: Journaal. 22.45-23.15 TELEAC: Organiseren en leiding geven-les 13 (herh.) NEDERLAND II 18.45 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant. 18.55 NOS: Journaal. 19.04 NOS: Scala: informatief progr. 19.30 Van gewest tot gewest. NOS: 20.00 Journaal. 20.20 VPRO: Man, woman and dog, tekenfilm. 20.30 Pianorecital: moderne muziek. 20.50. Kerstmis werd uitgesteld in Havana, reportage uit Cuba. 21.30 Fantasio 69-70, reportage over een jeugdhuis. 22.20 CVK/IKO/RKK: Christenen in Latijns-Amerika (dl. 2), documen taire. 22.50-22.55 NOS: Journaal. DUITSLAND I (Regionaal progr. NDR: 18.00 Film reportage. 18.30 Act. 18.45 KL: Zandmannetje. 18.55 Reg. kroniek 19.26 KL: Die Kramer, film. 19.59 Programmaoverz. WDR: 18.00 K1.: Lieber Onkel Bill, film. 18.30 KI: Voor de kinderen. 18.40 Hier und Heute. 19.20 K1.: Voor de jeugd). 20.20 Journ. en weerber. 20.15 De sign for living, Am. speelfilm. '21.45 Sexualmord, document, programma 22.50 Journ., commentaar en weer bericht. DUITSLAND II 18.05 Actualiteiten en muz. 18.40 Ich und Paris, film. 19.10 KL: Wenn man den Teufel nennt, tv-spel. 19.45 Nws, act. en weerber. 20.15 K1.: 11 Uhr 20, detective-serie. Aansl.: Nws. 21.15 Discussie. 22.00 KL: Müz. amu- sementsprogr. 22.45 Nws., weerbe richt en weerbericht voor winter sport. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. van gis- De cineast George Sluizer (36) maakte deze zomer een film over het Amsterdamse jeugdcentrum „Fantasio". Hij keek in de keuken van de ze omstreden instelling. t,Eigenlijk is het onderwerp van de film de bezinning van de mens", zegt de cineast. „Het is meer een karakterstudie dan een documentaire." Vanavond in het V.P.R.O.-programma is Fantasioom half tien te zien op Nederland 1. teravond. 10.30 Brooklyn-Ballade, TV spel. 12.50 Internationaal persoverz. 13.00-13.30 Journ. 16.35 Journ. 16.40 Voor de kinderen. 17.00 Voor de kin deren. 17.25 KL: Flirt, film. 17.55- 18.00 Journ. DUITSLAND II 16.55 Taalcursus Duits. 17.25 Weer bericht voor wintersp. 17.30 Nws. en weerber. 17.35 Sportprogr. HILVESUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.11'Ochtend gym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuz. (8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.30- 8.33 De groenteman). NOS: 9.00 In ternationaal Spectrum: oude koor- muz. en mod. orkestmuz. (Opn). (9.35-9.40 Waterst.) AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita minen (gr.) (11.00-11.02 Nws.) 11.30 progr. rondom het volkslied. 11.55 Beursber. NOS: 12.00 Blik op de we reld: informatief progr. over proble men van Europese integratie. Over heidsvoorlichting. 12.30 Uitz. voor de landb. NOS: 12.40 Stereo: lichte grammofoonmuz. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Act. 13.20 Voor de midden stand. 13.25 Stereo: klass. symfoni sche muz. (gr.) NOS: 14.30 Zeeha- venbeieid, lezing. 15.00 Stereo: As pecten van, de kamermuz. (opn). 15.45 Toerismo: toeristische infor matie uit binnen- en buitenl. VPRO. 16.00 VPRO-Vrijdag: gevarieerd pro gramma. (16.00 Nws.; 17.55 Mede delingen; 18.00 Nws.; 18.20 Uitzen ding van de Volkspartij voor Vrij heid en Democratie; 19.30 Nws.) VA RA: 21.00 Stereo: Radio Filharmo nisch Ork. en sol.: mod. en semi- ■klass. muz. 22.30 Nws. 22.40 Medede lingen. 22.45 Act. 22.55 Stereo: Pret tig weekend: licht gevarieerd pla- tenprogr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Klass. muz. (gr), (7.30 Nws. 7.32 Act. 7.50 Overwe ging. 8.00-8.10 Nws.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00 Gymnas tiek voor de huisvrouw). 9.40 School radio. 10.00 Stereo: semi-klass. or kestmuz. (gr.) 11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee, geva rieerd progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land en tuinb.; 12.30 Nws. 12.41 Act; 13.00-13.05 Raden maar...) 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo: licht en semble en zangsoliste. TROS: 14.45 Stereo: Concert la carte: verzoek- platenprogr. mod. muz. 16.00 Nws. 16.03 Disco-drive-in: de showbusi ness op de korrel genomen. 17.15 Sportkompas. 17.45 Act. NCRV: 18.00 Kerkorgelconc. klass. muz. (opn.) 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Wereld panorama. 19.10 Veel gevraagde ge wijde muz. (opn.). 19.40 Wijd als de wereld: wekelijkse internationale oriëntatie in kerk, zending en oecu mene. 19.50 Koorzang: gewijde muz. (opn.) 20.05 Op het weekend af: licht platenprogr. 20.30 Voor de eerste nog twee aquarellen, hoorspel. TROS 22.00 Stereo: Iene miene muze: nws. over underground en westcoast mu sic. 22.30 Nws. 22.40 Tsjies plies: licht amusementsprogr. 23.15 Stereo: licht platenprogr. 23.45 Act. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Eddy Be cker Show. (10.00 Nws.) NOS: 11.00 NWS. 11.03 De Felix Meurders Show VPRO: 12.00 Nws. 12.Q3 Top-30. (13.00 Nws.) TROS: 14.00 Nws. 14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nws. 15.03 Muz. Boetiek. (16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Zingende Bougie: gevarieerd platen- programma voor automobilisten. FRANgOISE HARDY, vanavond om half 10 in het programma ,,Bij Fiet en Frans" (TROS-tv, Nederland 1). Het televisie-programma „Scala" zal waarschijnlijk in het zomersei zoen (dat eind mei begint) niet meer terugkomen. Programma-commissa ris J. W. Rengelink heeft voorgesteld dit programma te vervangen door „zelfstandige uitzendingen van infor matieve aard". Bg uitgeverij L. C. G. Malmberg te 's-Hertogenbosch lopen twee reeksen boeken, die in de loop van hun be staan voor elke jongen een begrip z\jn geworden. In de eerste plaats is dat de Arendsoog-reeks van de pro- duktieve schrijver P. Nowee, waarin kort geleden het 39ste deel is ver schenen. Het heet alias Arends oog". We maken in dit boek een span nende achtervolging mee. De vluchte ling heet Nordon Bleeding, die een forse som geld heeft verduisterd tij dens een geldtransport. Drie mannen hebben ontdekt, dat de misdadiger als smidsknecht is ondergedoken in het stadje Mining Valley, waar toe vallig een zekere Bob Stanhope... ali as Arendsoog de functie van hulpshe riff vervult. Natuurlijk gaat Arends- x>g zich, vergezeld van de onafschei delijke Witteveder zich met dit zaak je bemoeien, dat bijzonder ingewik keld wordt wanneer blijkt, dat Blee ding ook zijn broeders-in-het-kwaad heeft bedrogen en dat die nu ook ach ter hem aanzitten. In de Pim Pandoer-serie van Carel Beke is pas het tiende deel ver schenen. Het heet ,,Het monster van Uttiloch" en speelt zich af nabij het Uddelermeer. Althans voor het groot ste deel, want het verhaal begint met een brutale roofoverval in de TEE- trein van München naar Arnhem. Wat een saaie treinreis lijkt te zijn wordt voor Fer Donkers (voor zijn vrienden Pim Pandoer) het begin van een adembenemend avontuur met al lerlei geheimzinnige toestanden rond om de opnamen van de film „Het monster van Uttiloch". Maar wie 3peelt er nu eigenlijk voor monster? De prijs van de hierboven bespro ken boeken bedraagt ƒ4,90.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 9