Veenendaals dagblad Noordelijke helft geheel verloren Fransman kaapte Boeing van TWA Buiten Mogelijkheden om fusies wettelijk te stimuleren Gelders-Utrechtse, streekcourant voor Rijn- en Gelderse Vallei Arnhemse brandweer kon met moeite tegen beijzelde heuvels opkomen Nasser aan de dood ontsnapt IJzel rem op trein- en wegverkeer Succesvolle strijd om behoud Koopmanshuis ALGEMENE VERWACHTING IN DEN HAAG: Taptoe Arnhem maakt het niet lang meer Tekeningen bewaard Tussen Parijs en Beiroet Dodelijke val uit trein groot raadsel TIJDELIJK REGEN ARNHEM Vannacht omstreeks half vier heeft een laaiende vuurhel het grootste deel van het Zaanse dorp in het Arnhemse Openluchtmuseum volledig met de grond gelijk gemaakt. Het „huilde" door de houten huisjes, vertelde de zeer bewogen heer H. Geertsema, hoofd van de Monumentendienst en tevens de enige bewoner, die moest toezien hoe de noordelijke helft van wat de voornaamste trekpleister van het museum was, volledig in de as ging. Minutenlang duurde het wachten op de brandweer, die op de spiegelgladde beijzelde heuvels benoorden Arnhem slechts tergend langzaam vooruit kon komen. Sijs I SER- VOORZITTER SUGGEREERT: PERSPECTIEF Bur. voor redactie en administratie: Prins Bernhardlaan 28, Veenendaal, Telef. 08385-10550 (adm 10757 en 10955 (red Giro 1321600. Losse nummers I 0,25; Abonnement 1,03 p.w., 4,40 p.m., 13,10 p.k. VALLEI Voortzetting van het nieuwsblad ..De Vallei'' opgericht in 1926. Uitg.: Wegener's Couranten Concern n.v. Advertentietarieven op aanvraag. VRIJDAG 9 JANUARI I970 - 44e JAARGANG no. 7 llllltlMIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIUIHIHIHIi VUUR TROF „ZAANSE BUURT" IN OPENLUCHTMUSEUM De Arnhemse brandweer stond vrijwel machteloos tegenover het laaiende vuur, dat vannacht een I deel van de Zaanse buurt" in het Openluchtmuseum verteerde. cl ARNHEM De Navo-taptoc maakt het niet lang meer. Op hoog niveau wordt op het ogenblik overleg gepleegd over het Arnhemse evenement. Het lijkt er op, dat defensie het zwaar ge kritiseerde muziekfeest niet langer wil steunen. Het ontbreken van gratis voe ding en huisvesting in de Arnhemse ka zernes betekent voor de taptoe zonder meer de doodsteek. Minister Den Toom, Gelderlands com missaris der Koningin mr. H. W. Bloemers, Arnhems burgemeester, drs. J. A. F. Roeien en stichtingsvoorzit ter N. J. D. Verbeek buigen zich nu over de vraag of voortzetting van de taptoe wel mogelijk en wenselijk is. Er is de laatste jaren een toenemen de stroom kritiek over het hoofd van de taptoe los gebarsten. Nog onlangs vroeg het PSP-statenlid G. v.d. Heide aan GS van Gelderland het provincie huis niet langer ter beschikking te stel len. De Arnhemse raad bleek al eerder niet veel zin meer in het feest te heb ben. Ook de Centrale Kerkeraad van de Hervormde Gemeente in Arnhem sprak zich al enkele malen over de taptoe uit als een „feest van schijnvrede". Al in 1968 heeft minister Den Toom laten weten zijn steun in te trekken als de taptoe een uitsluitend militaire af faire meer zou zijn. Vorig jaar werd onder druk van de buitenwacht voor het eerst het „burgerelement" inge voerd. Wel lijkt het erop dat de taptoelei ding het feest dit jaar nog wil laten doorgaan, voor de dertiende maal nu, om niet de indruk te wekken te zdjn be zweken voor de kritiek. De brand begon in liet schoenma kershuisje. waarin een boekbinderij was gevestigd, en sloeg onmiddellijk over naar de prachtige antieke tabaks winkel en de daarachter gelegen schil derswerkplaats. Ook het tentoonstel lingsgebouw, waarin veel kostbare maquettes, kon door de vertraging die de brandweer opliep, niet worden ge red. Met succes vochten de brandweer lieden voor het behoud van het grote Koopmanshuis en het souvenirwinkel tje aan de overkant van de straat. De vuurzee werd ontdekt door sur veillerende politiemannen. Toen de heer Geertsema. in der baast aangekleed bij het houten dorp arriveerde, viel er al niets meer te redden van de dikwijls onvervangbare antieke panden. Het Zaanse dorp. dat bestond uit huis jes van omstreeks 1850, werd in 1939 en de daarop volgende jaren in Arnhem opnieuw opgebouwd. Het was daarbij direct al een van de drukst bezochte on derdelen van het museum. Vooral de tabakswinkel en de volop in bedrijf zijnde boekbinderij trokken veel aan dacht, evenals de in het openluchtmu seum zelf met minitieuzc zorg vervaar digde maquettes van molens en boerde rijen. „Ik ben volkomen uit het veld ge- BEIROET Een gekaapte Boeing-707 van de Amerikaanse T.VV.A. is heden morgen om 05.17 uur op het vliegveld van Beiroet geland. Enkele seconden na de landing reden brandweerwagens, ziekenauto's en red dingvoertuigen met grote snelheid achter het vliegtuig op de landingsbaan aan. Gehelmde soldaten zetten de rolbaan af. Het vliegtuig wras kort na de start uit Parijs gekaapt. Het kwam uit New York. Boven de Middellandse Zee vuurde iemand een schot in de w.c. af. Dc Boeing-707 kwam aan het einde van de landingsbaan tot »tilstand en draaide vervolgens langzaam om naar het stationsgebouw te taxiën. De kaper werd gear resteerd. slagen." Prof. dr. A. Bernet Kempers, directeur van het museum, schatte de schade, die de brand aanrichtte, op ruim een miljoen gulden. „Maar daar mee is niet veel gezegd: het was alle maal onvervangbaar authentiek mate riaal." Desondanks denkt hij sterk aan wederopbouw. Alle tekeningen van de verloren gegane huisjes zijn bewaard gebleven. Prof. Bernet Kejnper.s toonde /.ich er/ bijzonder gelukkig over, dat de brand weer op het laatste nippertje het Goede- jaarshuis, de riante Zaanse koopmans woning annex souvenirwinkel, wist te behouden. Op een geblakerde gevel na, werd aan dit gebouw, dat een kost bare verzameling antieke meubels her bergt, niets beschadigd. Omtrent de oorzaak van de brand valt weinig te zeggen. Waarschijnlijk begon de brand bij een van de olie- of kolenkachels. Een voorraad gaskachels, die juist dezer dagen overal zouden worden aangesloten, ging eveneens ver loren. Aan brandstichting wordt niet ge dacht. 1 XKfelbeschouwd kun je dit ivoord I moeilijk in het enkelvoud schrij- ven, want de sijs zie je nooit al- 1 lêén, maar altoos in gezelschap. I Op de winterse elzen en bezken ko men ze de zaadjes pikken, doch ook die van vele onkruiden zijn hun dierbaar. Ze vertonen zich als le vendige geelgroene, zwart ge streepte kleine reizigers, behendige klauteraars, die onvermoeid ba lanceren en gymnastiseren, vaak met de kop naar beneden bunge lend .om de heen-en-weer zwaaien de katjes te kunnen bereiken. On ophoudelijk laat zo'n zwerm zijn gekweel en gelok horen. Een week of wat geleden zaten ze misschien nog in Scandinavië en zagen de Lappen met de rendieren voor de slee over de toendra trekken, hoor den in de poolschemering de lem mingen fluiten en bemerkten tel kens de schaduw van de sperwer uil, die gedachtloos jacht op deze noordelijke ratten maakte. Ook zou het wel kunnen, dat ze van minder ver gebied gereisd kwamen: uit de naaldwouden van Oost- en West- pruisen. achter het IJzeren Gordijn, want daar staat de wieg van ons sijsje evenzeer. Over land en water droegen hen de zwakke wiekjes en waar het scherpe oog berken of el zen ontdekte, streken de vogels neer, om er van het overvloedige zaad te snoepen, zodat het er soms op leek, alsof zich zo'n stil, drome rig winterwereldje ontijdig en voor- bijgaand in prille, ijle lentetooi had I gestoken. We troffen deze montere j zwavelgele vogeltjes vroeger voor- al in de Geld. Vallei aan en omdat f ze zich weinig mensenschuw ge- dragen, kon je een poos rustig naar dit vrolijke vertier dichtbij kijken, l want in hun beweeglijkheid en kun- stenmakerij personifiëren ze de i aanstekelijke en blijmoedige on be- kommerdheid, die veel mensen te- f genwoordig slechts moeizaam schijnen te kunnen opbrengen. 9 JAN. '70 A. B. WIGMAN I DEN HAAG De voorzitter van de Sociaal Economische Raad, dis. J. W. de Pous, heeft \anmorgen in zijn nieuwjaarsrede gepleit voor wettelijke mo gelijkheden om fusies te stimuleren, vooral in gevallen waarin een belangrijk beroep op overheidsmiddelen wordt gedaan. „De moderne economic is zonder ondernemingsconcentratie niet denk baar. Men kan zich eerder een plei dooi voorstellen voor het instellen van een parlementaire enquête naar fusies die niet, of nog niet, tot stand zijn ge komen. Het Nederlandse bedrijfsleven lijdt eerder aan een gebrek aan groot te dan aan overmaat. Het is mogelijk, dat hierin een belangrijke oorzaak ligt van de steeds meer aan de dag treden de structurele zwakte van bepaalde sectoren", zei hu". De heer De Pous noemde de groei ende belangstelling voor het economi sche machtsprobleem verheugen, maar hij acht het voorbarig nu al over te gaan tot het innemen van verankerde posities en het „met getrokken zwaard" betrekken van de wacht bij het fusie- en concentratieverschijnsel. De SER-voorzitter zei onder meer, dat er alle aanleiding is al een begin te maken met het benoemen van com missarissen op de manier die materi eel het voorstel van de SER benadert. De huidige wet verzet er zich geens zins tegen om de inzichten en gedach ten van de ondernemingsraad te ge bruiken bij het bezetten van vacatures in de raden van commissarissen. Reeds nu is het mogelijk de raden van com missarissen in te schakelen bij het ne men van belangrijke beslissingen. Wat de tc verwachten conjuncturele ontwikkeling betreft is het verloop van de wereldhandel van wezenlijke in vloed. Het is vrij zeker dat de zeer ho ge stijgingspercentages van 1968 en 1969 (in beide jaren 15 procent) niet zullen kunnen worden gehandhaafd. De economische ontwikkeling is on getwijfeld indrukwekkend. Vrijwel pa rallel met de stijging der produktie van bedrijven is het reële nationale in komen met in totaal circa 145 procent en per hoofd van de bevolking met on geveer negentig procent toegenomen. Er is een neiging lot meer gelijkma tigheid in de personele inkomensverde ling, hetgeen betekent dat door een evenwichtiger verdeling steeds meer groepen bij deze welvaartstoeneming zijn betrokken. De heer De Pous ves tigde tevens de aandacht op het sterk parallel lopen van de loon- en prijsont wikkeling. Na 1960 is een duidelijke verscherping van de prijzenconjunc- tuur opgetreden met een voorlopig hoogtepunt in 1964. Daarna heeft zich enige matiging voorgedaan, maar se dert 1967 dreigt, de situatie opnieuw te verscherpen. CAÏRO President Nasser en de „sterke man" van Libië, kolonel Moammar Kazafi, zijn in december tijdens het bezoek van Nasser aan Libië bij een vliegtuigongeval ter nauwernood aan de dood ontsnapt. De hoofdredacteur van het dagblad „Al Achram", Hassaneiri Heikal schrijft in zijn wekelijks hoofdartikel, dat tientallen brandweerwagens en ziekenauto's naar het vliegveld Be- nina in Benghazi waren geraasd, toen het vliegtuig, waarmede de twee Ara bische staatslieden uit Tripoli onder weg waren tijdens de vlucht in moei lijkheden kwam te verkeren. De voor ste wielen van het vliegtuig waren geblokkerd, zodat het op en neer vloog tussen vliegveld en woestijn, terwijl de bemanning vergeefse moei te deed de wielen te deblokkeren, al dus Heikal. Na 20 minuten werd duidelijk dat het vliegtuig een riskante buiklanding diende te maken. Het was niet onmo gelijk dat het toestel daarbij in brand zou vliegen. „Het was een wonder, dat de vlieger er tenslotte in slaag de de wielen naar buiten te brengen hij deed het met de hand" aldus 't bericht. Op enkele honderden meters van het stationsgebouw kwam het vlieg tuig definitief tot stilstand. Onmiddel lijk gingen de brandweerwagens en ziekenauto's langszij staan. Veilig heidsmannen zwermden om het toe stel. terwijl technici de landingstrap klaarzetten. Een gebrilde Frans-sprekende Eu ropeaan blijkt het TWA-vliegtuig met de revolver in dc vuist, gekaapt te hebben. Hij heeft de Boeing gedwon gen een landing in Beiroet te maken. Nadat het enorme vliegtuig was ge land vuurde de kaper een aantal schoten af op het instrumentenbord in de cockpit. Niemand werd echter gewond. Boordwerktuigkundige Earl Lima, zei, dat de kaper de bemanning van Parijs tot Beiroet vrijwel onafgebro ken onder schot had gehouden. Toen het vliegtuig in Rome tankte, aldus Lima. stond de kaper niet toe, dat er een deur werd geopend. De kaper had donker haar eh droeg een bril. Hij reisde in de toeristen klasse met een Frans paspoort en hij sprak Frans. Hij had volgens Lima niets weg van een Arabier. De passagiers en de bemanning trokken hun schoenen uit en verlieten het toestel na de landing via de nood voorzieningen. Do kaper volgde hen en werd door Libanese agenten ge pakt zodra hij de vaste grond bereik te. Hij kreeg een aantal klappen en werd ontwapend. Hij bood geen ver zet maar protesteerde in het Frans. Een van de passagiers, mevrouw Elizabeth O'Connell uit Georgetown in Connecticut, zei, dat de kaper de gehele vlucht bijzonder rustig was Op een gegeven ogenblik knoopte hij zijn overhemd los. Een revolver werd zichtbaar in een tas. Hij vroeg de passagiers hun nationaliteit. De kaper kreeg van de veiligheids mannen geen kans te zeggen waarom hij het vliegtuig had gekaapt en of hij behoorde tot een Palestijnse guerril la-organisatie. Een TWA-functionaris zei, dat de kaper volgens de papieren een zeke- GRONINGEN Dr. S. L. Mansholt, de 61-jarige vice-voorzitter van de Eu ropese Commissie, ligt met een lichte hersenschudding in het huis van zijn broer, de arts U. J. Mansholt in het Groningse Winsum. Dr. Mansholt kwam ten val, toen hij samen met zijn broer een schaatstocht maakte in de buurt van Mensingeweer. Hij zal nog zeker een week het bed moeten houden. re Christian Belon, een Fransman, was. Hij sprak Frans en enig Duits, aldus de functionaris. Hij werd van het vliegtuig naar het stationsgebouw gebracht voor een ondervraging door de veiligheidsdienst. Volgens de directeur van het vlieg veld van Beiroet heeft de kaper ver klaard, dat zijn daad een vergelding was wan „de Israëlische actie tot ont voering van 23 Libanese gijzelaars". ..Mijn daad sproot voort uit mijn lief de voor Libanon". UTRECHT Ijzelvorming op de bovenleiding heeft de Nederlandse Spoorwegen vanmorgen vooral in het zuiden des lands danig parten ge speeld. In en bij Roermond brak de bovenleiding op drie plaatsen, waar door geruime tijd de verbinding tus sen Eindhoven en Midden- en Zuid- Limburg verbroken was. Doordat het wegverkeer ook sterke hinder van de gladheid ondervond, viel het niet mee om voor vervangend busvervoer (e zorgen. Na enkele uren begon men eehter de moeilijkheden de baas te worden. Op veel plaatsen in het land kwam het verkeer vanmorgen slechts moei zaam op gang als gevolg van de be ijzelde wegen. Duizenden mensen' kwamen te laat op hun werk. Het openbaar vervoer ging in veel geval len te laat van start doordat men pas kon uitrijden nadat er gestrooid was. Met name in Amsterdam hadden enkele tientallen aanrijdingen plaats, die voor stagnatie zorgden en in en kele gevallen aanzienlijke blikschadp veroorzaakten. De sneeuw op het bevroren IJssel- meer werd gisteren door een felle wind op de Afsluitdijk geblazen. Fr hoopten zich snecuwduinen op, die soms wel anderhalve meter hoog wa ren. Vrachtwagens konden er nog door heen, maar personenauto's raakten zonder meer vast. Ook in de Zuidwesthoek van Fries land waren grote sneeuwverstuivin gen. Nabij Riis sneeuwde het wegdek over driehonderd meter totaal dicht met een laag die 1.20 meter dik werd. Zo was hel: de .Zaanse Buurt" in volle luister. De brand van i vannacht heeft de huisjes links op l de foto volledig in de as gelegd. De panden aan de overzijde van het straatje kon de brandweer met de I grootste moeite behouden, zij het I (lat sommige ervan een zwaarge- blakerde voorgevel kregen. BOSKOOP In de gemeente Reeu- wjjk is donderdagmorgen omstreeks kwart voor negen een man uit een trein van Utrecht naar Gouda geval len. 's Middags is hij aan zijn ver wondingen overleden. Op grond van sporen in de sneeuw naast de rails, is het de politie een raadsel hoe het ongeluk gebeurd kan aijn. Niemand heeft de man, de 45-ja- rige M. Winkel, uit de trein zien val len. Er is tenminste geen enkele mel ding binnengekomen. Enige tijd nadat de trein de bewus te plaats was gepasseerd, werd de man door een voorbijganger gevonden. Zijn ledematen waren bevroren. In het ziekenhuis constateerde men her senletsel. De man was afkomstig uit het Labrehuis in Utrecht, een onder dak voor zwervers. Hij had geen trein kaartje bij zich. Kabinet heden weer compleet DEN HAAG Vandaag wordt zeer waarschijnlijk de naam van de nieuwe minister van Economische Zaken bekendgemaakt. Staatssecretaris Grapper- haus (Financiën) heeft nog steeds de beste kansen, met als „gevaarlijke tweede" mr. Nelissen, lid van de Tweede Kamerfractie voor de KVP. De CHU en in iets mindere mate, de AR, maken grote, zy het niet onover komelijke bezwaren tegen dré Grap- perhaus. Zij zijn bang dat minister Witteveen te weinig tegenspel van zijn voorma lige staatssecretaris in het kabinet zal krijgen. Dit is duidelijk geworden, na dat premier De Jong gistermiddag met de fractievoorzitters van de vier rege ringspartijen heeft gepraat. Politiek Den Haag verwacht, dat de opvolging van mr. De Block vandaag eerst in de ministerraad wordt bespro ken. Daarna kan de benoeming worden verwacht. Behalve dr. Grapperhaus en mr. Ne lissen die het aanbod niet zal wei geren, spelen ook o.m. de vroegere staatssecretaris van financiën, dr. Hoefnagels en dr. Van den Brink, oud- minister van Economische Zaken, mee, evenals de Tilburgse hoogleraar prof. Bosman. Minister Witteveen wilde gistermid dag na zijn aankomst uit Frankrijk op de vliegbasis Valkenburg niets zeggen over de mogelijkheid, dat dr. Grapper haus minister van Economische Zaken zou worden. ,,lk zou het als minister van Financiën zeer betreuren, wanneer ik deze staatssecretaris zou moeten verliezen." De smeulende resten van de noordelijke helft van de ,,Zaan- se buurt" stemden de directie van I het Openluchtmuseum vanmorgen uitermate droevig. limiiMitiiiiffiiitHimi IHIIIIIIMIIIHIMHIIIIIIIIII Weersverwachting van het KNMI van vrijdagavond tot zaterdagavond: Veel bewolking met tijdelijk regen. Matige tot vrij krachtige wind tussen zuidoost cn zuid. Temperaturen enkele graden boven het vriespunt. Morgen: Zon op: 08.45: onder: 16.50. Maan op: 10.34; onder: 20.35.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 1