Tom Poes en Bommel voelen zich thuis in deze tii Met ons, voor ons, onder ons: Niet voor mensen, die te lui zijn om te lezen Tweemaal populaire lied belicht Ledental KRO liep binder Nederlands op Radio Luxemburg terug EN ALTIJD: VRIJMAN Eigen wereld ONZE BUREN Mies Bouwman tafelt met Ramses Shaffy Tom Poes en de Mob- beweging MORGEN programmaos MARTEN TOONDER STRIP VRIJDAG 9 JANUARI 1970 mankeerde de Nederland se hoogleraar, die voor zijn vertrek naar de Verenigde Staten een serie Tom Poesverhalen in V voren wilde hebben om die mee te nemen? Sorry er man keerde hem niets. Tenzij er dok een steekje los was aan de vier academici waaronder min stens één Neerlandicus die in hun dissertatie ruime aandacht aan de avonturen van Tom Poes en Ollie B. Bommel schonken. En aan de Engelse ambassadeur Sir Peter Garran, die van Tom Poes en Ollie B. Bommel voornoemd een royaal stuk Nederlandse taal heeft geleerd. Dat is allemaal er gens goed voor geweest, maar punt één blijft: hoe hebben de twee stripvrienden het klaarge speeld hun avontuurlijke bootje zó stevig in de woelige wateren van ons volksleven te veranke ren? Heer Bommel zou er zelf wel een degelijk antwoord op weten als Heer van Stand maar die vraag is juist hém nooit gesteld. Marten Toonder, die de strip dertig jaar geleden ont wierp, zou er eveneens iets over kunnen zeggen. Maar hij woont sinds enkele jaren in Ierland waar hij overigens nog steeds zelf de teksten schrijft en super visie uitoefent op de tekeningen. Dan zal Jaap Back (30), produk- tieleider van de Toonder Studio*s N.V. in Ned er horst den Berg, het maar zeggen: „Tom Poes wordt niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen geschre ven en dat gebeurt gewoon goéd. Een beetje belerendeen beetje humoristisch, je vindt er een echt stuk leven in terug. Het is bijna literatuur. Vandaar TPen vast programmapunt in het le ven rondom Tom Poes is dan ook de fanmail, die in aanzienlijke hoeveel heden wordt aangedragen. De mede- Ook al woont hij nu in Ierland, een man achter de schermen kun je Marten Toonder (59) niet noe men: hij heeft die nieuwe woonplaats juist gekozen om er rustig te kun nen werken en dat „rustig" betekent voor hem, dat hij steeds bezig kan aijn. Biografen noteerden, dat hij eens de jniddelbare handelsschool in Rot terdam bezocht, maar ook dat hij toen liever allerlei verhalen verzon mèt de daarbij behorende illustra ties. Al gauw zat de jonge Toonder in Argentinië, waar hij het werk van Dante Quinterno leerde kennen: de animator van Walt Disney. Teruggekeerd in Nederland, ging Marten Toonder „van alles doen" wat voor hem in het bijzonder hard werken betekende. Hij was illustra tor, schreef korte verhalen voor weekbladen en experimenteerde in tussen met strips, die hij verkocht in binnen- en buitenland. Tsjecho- Slowakije en Zuid-Amerika Kegen de primeur van Tom Poes. Na de oorlog kwamen er naast de strips (Tom Poes, Hollewijn, Panda, Kappie en zo nog het een en ander) de films bij, commercieel en niet- commercieel, een zaak waarmee Toonder Studio's NV. ook nu nog veel te doen heeft. Zeker zal niet gauw worden vergeten, dat de niet- commerciële, experimentele films, op eigen risico door Toonder gemaakt, op vele festivals gunstig zijn beoor deeld. „De gouden vis" bijvoor beeld is de enige Nederlandse film, die nog regelmatig in de bioscopen van de Verenigde Staten rouleert. Voor alles heeft Marten Toonder zich altijd als vrij kunstenaar wil len uitdrukken. Dit sluit niet uit, dat zijn werk in technisch en artistiek opzicht experimenten heeft opgele verd, die van grote invloed zijn op de commerciële produkties (o.m. voor de STER). MwinfmmimitiiiHmiiHmmMWW werkers van Toonder Studio's NV le zen die fanmail nauwkeurig, teneinde adequate antwoorden te kunnen geven: iedereen krijgt bericht terug. Bijna de helft van de briefschrijvers blijkt te bestaan uit academici en „daarmee ge- lijkgestelden". Wel leuk natuurlijk, maar aan de andere kant wil men in Nederhorst den Berg ook niet graag de indruk wekken, dat het nu allemaal iets voor een „happy few" is geworden. Nee: laten we Tom Poes en Heer Bom mel recht in ogen kijken en hen ne men voor wat zij zijn: persoonlijkhe den van gelijke bewegingen als wij, die samen met ons moeten proberen dit barre leven door te komen. Dat spreekt kind en grijsaard aan. Ware het anders, dan zouden ze al lang zijn begraven in de archieven en zeker niet vertaald zijn voor een stuk of tien andere lan den. Jaap Back: „Het verschil tussen de brieven van kinderen en ouderen is alleen dat de kinderen beginnen met „Lieve meneer Toonder" en de ouderen met „Geachte Heer Toonder". En Jaap Back overpeinst: „Als je al die brieven leest, al die reacties, dan zie je pas goed hoe fantastisch je kunt communiceren met een strip. Het is een direct medium, het spreek enorm gemakkelijk aan Maar het is niet zo, dat er alleen strips gemaakt worden voor mensen die te lui zijn om te lezen, zoals wel eens wordt gezegd. Ik heb het nu over góéde strips, laten we dat even begrijpen". Over die dertig jaar Tom Poes kun je wel dertig jaar praten, maar ook kun je het in drie woorden doen, zegt hij. De dertig jaar zullen we hem bespa ren, maar wat zijn dan die drie woorden? „Moeilijk, maar fijn". l^en rechtlijnig contrast tegen het kasteeltje-met-slotgracht, waarin Toonder Studio's NV is gevestigd, vormt de flatwoning in Capelle a/d IJssel, waar striptekenaar Fred A. Julsing (27) woont. Hij krijgt van de grote meester uit Ierland de „korte inhouden" van de verhalen toegestuurd en tekent daar dan de platen bij. Dat is een bezigheid, waarbij het vooral aankomt op juiste interpretatie. „Ik ben het lang niet al tijd met hem eens, maar hij is een groot verteller, die een weergaloze tech niek heeft om beelden in woorden te formuleren", aldus getuigt Fred Jul sing aan zijn tekentafel. Er valt dan ook nauwelijks af te wijken van het geen Marien Toonder bedoelt, maar de tekenaar voelt dat niet als een belem mering. Het is alweer jaren geleden dat hij voor 't eerst met Marien Toonder in contact kwam. Ze konden meteen goed met elkaar praten over allerlei onder werpen „van astrologie tot politiek en over alles wat daar tussenin ligt". Vijf jaar geleden zei Toonder toen, dat hij de tekeningen voor Tom Poes maar moest gaan maken. Sindsdien heeft Julsing de meester niet meer gezien maar ze blijken elkaar nog steeds erg goed te begrijpen. Jusing. tekenaar ook van vele andere strips, mediterend over strips in 't algemeen: „Wat is nou eigen lijk het ideale produkt? Je hebt ver schillende genres, die goed kunnen zijn. Bij Tom Poes heb je heel sterk het een goed geconstrueerd wereldje, waar in allerlei mogelijkheden worden ge schapen. Als de lezer zich thuis voelt in zo'n wereldje, dan ben je een heel eind op de goede weg. En bij Tom Poes is het ook zéér Nederlands bovendien. Kijk maar eens naar een Vlaamse weer gave. Het „gij" inplaats van het „u" verandert voor mijn gevoel al iets we zenlijks in het verhaal. Zo sterk is dat". Bedrukt ziet Heer Bommel op naar de hand van de man, die hem straks het barre leven in zal sturen. Maar misschien valt het nog wel mee. Anders had hij 't ook geen dertig jaar volgehouden. Pen goed ding: de mensen zijn veel kritischer geworden op het punt van strips dan ze tien, twintig jaar ge leden waren. Maar dan ook kritisch in positieve zin. Men wil wel wat infor matie aannemen via strips, is gevoelig voor vernieuwingen. Vroeger werd alles op één hoop gegooid, ter illustratie waarvan Julsing eraan herinnert, hoe een politie-agent hem indertijd op straat de „beeldroman" zonder meer af pakte. De jeugd die toen besmuikt of openlijk de beeldroman las, is opge groeid en helpt ook als lezer mee aan rijping van de strip. Daarom vindt Julsing het in beginsel niet zo erg, als de jeugd van nu eens een slechte strip te pakken krijgt en ermee in een hoek je gaat zitten. Die jeugd is dan gewoon wat aan 't proberen en in dat stadium eet je rijp en groen door elkaar. Straks opgroeiend in een wereld, die ook de betere strip heeft leren kermen, zal die zelfde jeugd goed gebruik kunnen ma ken van het medium. Aldus tekenaar Julsing, die vanuit de volheid van het dagelijkse leven mede bouwstoffen aan draagt voor die rijping. Als medewerker in het team, waar van de leden in Ierland, Nederhorst Den Berg en Capelle a/d IJssel elkaar goed verstaan. Vanaf heden ook in dit blad. Tekenaar Fred A. Julsing: „Een goed geconstrueerd wereldje ,,'t Lancet in 't lied" is de titel van twee programma's, die de NOS- radio in de pauze van het zondag- middagconcert op 11 en 18 januari uitzendt van plm. 15.15 tot plm. 15.35 uur via Hilversum II. De beide programma's zijn ge baseerd op een studie van de socio loog drs. T. J. Kamphorst van de Rijksuniversiteit te Utrecht, die een onderzoek heeft ingesteld naar het populaire lied in de periode van 1912 tot 1962. Bij dit onderzoek ging drs. Kamphorst ervan uit, dat het populaire lied te beschouwen is als de barometer van de geest van een tijd. Deze liedjes staan het dichtst bij het volk. Sterker dan romans en ge dichten geven zij de meest elemen taire gevoelens en reacties weer van een volk of een volksgroep. Op vallend is, dat liefde meestal het thema van deze liedjes is. De twee radioprogramma's be staan uit gesprekjes en muziek. De gesprekspartners zijn drs. T. J. Kamphorst en Ina Philippo. De pro- duktie heeft Bert van der Zouw. De Franse documentaire Onze bu ren rijn negers wordt zondag om 21.30 uur op Nederland 2 uitgezon den door de NOS. De Frangaise Da nielle Hunebelle van de Franse te levisie filmde de reacties van 167 be woners van een blanke wijk na de vestiging van een negerfamilie in hun midden. De documentaire speelt in de stad Saint Louis in de Verenig de Staten. Van 2 tot 22 december 1969 maakte de zeven-mansformatie van de Chicago Transit Authority"- band een tournee door Europa. In de nacht van 12 op 13 december stond deze popgroep in het Am sterdamse Concertgebouw voor een enthousiast publiek en zater dag a.s. van 19.30 tot 19.56 uur via Nederland 1 zendt de AVRO-tele- visie een reportage van dit optre den uit. De 'muziek, die door de Chica go Transit Authority"-groep ten geh&re wordt gebracht, houdt het midden tussen jazz, rock, blues, symfonie en misschien nog wel een aantal andere stijlen. De ,,CTA"-band behoort tot die zeld zame groepen, die zich niet tevre den stellen met eenvoudige com merciële successen, maar het veel eer zoeken in fijne arrangemen ten en veelzeggende teksten, zon der de progressieve elementen uit de weg te gaan. Kortom een groep, die wellicht nog veel van zich zal laten horen. De zeven-mansformatie bestaat uit musici, die hun opleiding in de jazz of de klassieke muziék heb- oen gehad. In het radioprogramma „Finale" van zaterdag a.s. zal om 18.30 uur via Hilversum I een gesprek te ho ren zijn dat Mies Bouwman tijdens een etentje heeft met Ramses Shaf fy- In „Finale" kan men verder onder meer om 20.40 luisteren naar een solo-optreden van Liesbeth List. Ze wordt begeleid door Louis van Dijk aan de piano, Jacques Schols bas en Johnny Engels, drums. Het aantal leden van de K.R.O. is het afgelopen jaar met vier procent teruggelopen. Per 1 januari 1969 stonden 563.960 leden ingeschreven, op 31 december waren het er nog 542.081. Dit verlies van 21.879 leden schrijft de K.R.O. toe aan de ver hogingen van de abonnementsprijs van het progammablad „Studio" tot 25 gulden en van de luister- en kijk gelden tot 75 gulden per jaar. De uitzendingen in het Nederlands van Radio Luxemburg zijn per 1 ja nuari teruggebracht tot dagelijks anderhalf uur. De Duitse programma's nemen praktisch de hele dag in beslag van 6 uur tot 18.00 uur. De uitzendingen in het Engels beginnen om 19.30 uur en duren tot 3 uur 'n nachts. De anderhalf uur, die per avond overblijven, zijn ge reserveerd voor de Nederlands-tali ge luisteraars. De internationale hits worden door drie disc-jockey's de ether inge- stuurt: door Peter Koelewijn, Fe lix Meurders en een jongemam, die zich achter de naam Peepee schuil houdt. In de vorm van disc-jockeywed strijden, beatgirlverkiezingen in Ne derland en België denkt Radio Luxemburg een directer contact met haar luisteraars (jong van hart of jeugdig qua leeftijd) tot stand te brengen. TELEVISIE NEDERLAND I 18.45 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant. 18.55 NOS: Journaal. 19.04 VARA: Kleur: Bellevue: Pre sentatie Kunst en Kunstenaars. 20.00 NOS: Journaal. 20.20 VARA: Kleur: Department S De man uit X, TV-film. 21.10 Simon Carmiggelt leest uit ei gen werk. 21.15 Koning Klant: consumentenru briek. 21.35 Kleur: Hadimassa, satirisch pro gramma. 22.15 Achter het Nieuws. 22.55-23.00 NOS: Journaal. NEDERLAND II 18.45 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant. 18.55 NOS: Journaal. 19.04 NOS: Scala: informatief pro gramma. 19.30 NCRV: Scheepsjongens van Bontekoevervolgverha al 19.39 Filmreportage van de Engelse popgroep The Equals. 20.00 NOS: Journaal. 20.20 NCRV: Actualiteitenrubriek. 20.45 Zing: liedjesprogramma. 21.15 Schuldbekentenis, TV-film van F. W. Crofts. 22.25 Farce Majeure, satirisch pro gramma. 22.45 Koorzang: geestelijke liederen. 22.55-23.00 NOS: Journaal. DUITSLAND I (Reg. progr.: NDR: 18.00 Sportover- zicht. 18.30 Act. 18.45 Zandmanne- Wanneer men vanuit Rommeldam recht streeks naar het noorden vaart krijgt men al spoedig het eiland Starring in het zicht Maar omdat er niet veel aan te zien is en er ook geen handel gedreven wordt varen de meeste schepen er zonder belangstel ling langs. Bij gebrek aan een vliegveld is er ook geen luchtverkeer, zodat men van het hele eiland alleen maar weet dat het bewoond is. „Daar huizen wat ongare landkrabben zonder stuwing in hun donder", aldus ka pitein Wal Rus, die er wel eens komt om een ladinkje starwortels in te nemen. Aan deze inlichting hebben we natuurlijk niet veel. Er zou dan ook geen reden zijn om langer bij dit lapje grond stil te staan wan neer er op een keer geen verbinding met de vaste wal tot stand was gebracht door enkele jonge Starringers, die we hierboven met een vreemde uitvinding over 't strand zien dragen. Het waren Rep en Woel, twee inboorlingen, die in het geheel niet lekeh op de beschrijving die de gezagvoer der had gegeven. Maar dat kwam omdat zij mobs waren, die zich in de moerassen plachten op te houden; de kust was voor hen verboden terrein. „Ver genoeg!" sprak Woel, de pas inhou dend. „Zet 'm op, Rep" De ander gehoorzaamde onmiddellijk en gedurende enige tijd waren de beide vent jes springen en duwend bezig om het eind hout dat uit hun toestel stak in de grond te duwen. Daarop klom Rep snel naar bo ven en bond zich door middel van een riem vast aan de romp. „Houd je vast!" riep Woel van beneden. „Ik ga het kruit aansteken, en dan ga je! Als dit'lukt hebben we het luchtruim!" „Dat is het einde van de vergronding!" vulde Rep aan. Maar zijn stem klonk een beetje onzeker en hij staarde beklemd naar de sterretjes die uit zijn vliegtuig spo ten. Want Woel had de lont aantgestoken, en iedereen die iets van vuurpijlen weet zal begrijpen dat hij op het punt stond de lucht in te vliegen. TON VAN DUINHOVEN, zoals u hem vanavond tussen 21.35 en 22.15 uur op Nederland 1 kunt zien in „Hadimassa". tje. 18.55 Reg. kron. 19.26 Kl.: Die Reiter von Padola, film. 19.59 Pro gram. overz. WDR: 18.00 Kl: Intern, volksliederen. 18.30 Kl: Voor de kin deren. 18.40 Hier und Heute, 19.20 Kl: Voordracht). 20.00 Journ., weer bericht en ber. voor de wintersp. 20.15 Kl: Das Geschaft des Jahrhun- derts, document. 21.00 Rep. uit Bonn. 21.15 Kl: Der Chef, film. 22.05 Journ, weerber. en ber. voor de wintersp. 22.20 Ein Schweigen am Himmel, TV-spel. 0.15 Journ. DUITSLAND II 18.05 Act. en muz. 18.40 Quiz. 19.10 Kl. Lufsprünge, film. 19.45 Nws, act. en weerber. 20.15 Kl: 11 Uhr 20, detective-film. Aansl.: Nws. 21.25 Kl: Amusem. progr. 22.10 Nws, weerber. en weerber. voor de wintersp. 22.25 Dagboek uit de Evangelische kerk. 22.40 Kl: Balletprogr. TELEVISIE NEDERLAND I TELEAC: 09.20 Vamor a ver: cur sus Spaans les 1. Molekuul tot mens les 1. 10.30 Bij leven en welzijn les 1. 11.00-11.30 Statistiek les 14. DUITSLAND I 10.00 Van Molekul tot mens les 1. avond. 10.30 Uit onderzoek en tech niek. 11.15 Journ. 12.10 Muz. show. 12.50 Intern, persoverz. 13.00-13.30 14.55 Journ. Kl.: Einst jetzt übermorgen, serie. 15.30 Volksliede ren. DUITSLAND II 13.45 Program, overz. 14.15 amuse- mentsprogr. 14.58 Nws. 15.00 Jeugd- progr. 15.30 Auf Safari, serie. 15.55 Westlich von Suez, Eng. speelfilm. RADIO HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gyrnn. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Week eind: jeugdprogr. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.41 Van de voorpag. 8.15 Z.O. 135: gev. progr. (09.35-09.40 Waterst.). 10.30 Stereo: Tango Rumba Ork. met zangsol. 11.00 Nws. 11.03 Wegwijs: tips voor trips en vakantie. 11.10 Stereo: Stu dio- opn. exclusief voor de VARA. 11.25 Oosteur. Kron. 11.45 Koperork. (gr): amusem. muz. 12.05 Stereo: Metropole-ork. en sol.: amusem. mu ziek. 12.30 Tussen start en finisch: actueel sportnieuws. 13.00 Nws. 13.11 VARA-Varia. 13.13 Act. 13.23 Stereo: Jongerenprogramma 14.35 Radio Jazz Magazine. NOS: 15.00 Frans-Duits- Engels, luisterprogr. 16.00 Nws. 16.03 Stereo (pop program, over electro- nica. VARA: 16.15 Stereo: Hobo en piano: mod. muz. 16.35 Artistieke Staalkaart. 17.10 De Scala 1918- 1926: opera-aria's (gr). 18.00 Nws. 18.11 Act. 18.20 Uitz. Binding Rechts. VARA: 18.30 Finale op weg naar het weekeinde: Nws, muz. achtergr. en amusement. (19.30 Nws). 21.00 Interview met Victor van Vriesland. 21.30 Stereo: Omroep Dubbelkwar- tet: mod. en oude liederen. 21.55 Samenscholing over wonen: radio debat. 22.30 Nws. 22.40 Med. 22.45 Rebelse liedjes van altijd en overal. 23.15 Stereo: licht pl. progr. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Op het eerste gehoor (stereo) klas. muz. (gr). (7.30 Nws. 7.32-7.50 Act.). 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Te Deum Laudamus: gew. muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Stereo: Voor de huis vrouw. 9.00 Theol. etherleergang. 9.35 Gymn. voor de huisvr. 9.45 So listenkamer: gesprek met muz. illus traties. 10.55 Kunst- en vliegwerk: informatie over actuele tentoonstel lingen. 11.00 Nws. 11.03 Geestelijke herscholing, lez. 11.15 Solarium: hoogtezonprogramma voor iedereen. 11.55 Med. KRO: 12.00 Zonder gren zen: rubr. over missie en zending. 12.10 Ondernemend, praatje. 12.14 Marktber. 12.16 Werk en welzijn: Ambulancevervoer en helikopter- transport van gewonden. Claude Bel- l°ni in gesprek met de Staatssecre taris van Volksgezondheid, dr. R. J. M. Krujsinga. 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 Act. 12.50 Buitenl. comment. NOS: 13.00 gram. pl. progr. voor onze militai ren. KRO: 14.00 Stereo: P.M.- een weekblad met veel plaatjes. (16.00- 16.02 Nws). NOS: 16.30 Inzet: progr. over amateurs, muz. beoefening. 17.00 HIRO-Magazine. 17.15 Gasten van de week. KRO: 17.30 Stereo: Zesnegenplus: lichte gram. muz. voor de tieners. 18.30 Nws. 18.41 Act 19.00 Musicerende dilettanten: Fa. fare-ork.- 19.30 Stereo: jongerenpro gramma. 20.00 verz. pl. progr. 21.5r Zonder drempelvrees: Gesprekker met kinderen. 22.00 De troubadour luisterliedjes. 22.25 Avondgeber' 22.30 Nws. 22.40 Stereo: Goal. muzikaal sportprogr. met commen taren, rep. en gekruide nieuwtje' 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III KRO: 9.00 Nws 9.02 Djinn: gev progr. (10.00 en 11.00 Nws.). NOS" 12.00 Nws. 12.03 Skivatoon: informa tie over nieuwe langspeelplater NCRV: 13.00 Nws. 13.03 1. pl. pre gramma met verzoeknummers. (14.0C en 15.00 Nws). 16.00 Nieuws. 16.03 licht muziekprogramma. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Hier en Nu: wekelijkse sportshow met lichte gram. mus.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 9