Het Gelderse op vleugelen maar waarhéén ■zaterdag 10 januari 1970 Eén Duitsland met twee staten jyjet de jongste regeringswisseling in Bonn zijn er enkele praktische ver anderingen gekomen in de officiële West- duitse politiek inzake de Duitse hereniging en de erkenning van de DDR, de Duit se Democratische Republiek. Voor de re gering-Brandt is de DDR nu officieel een staat en niet alleen een communis tisch bewind de facto. De vroegere op vatting, waarin de Westduitse Bondsre publiek als vanzelfsprekend werd geïden tificeerd met het Duitse Rijk (wat tot Walter Ulbricht, de Oostduitse leider, die heerst over zeventien miljoen Duit sers. gevolg had, dat Bonn meende als enige vertegenwoordiger van alle Duitsers te kunnen optreden) behoort tot het verle den. Dat is niet alleen het werk van Brandt. Zijn voorganger, Kiesinger, had de nu overwonnen opvatting al uitgehold door rechtstreekse onderhandelingen aan te bie den tussen de leiders van de „beide de len van Duitsland." De Bondsrepubliek beschouwt nu niet alleen zichzelf, maar ook de DDR als een „staat in Duitsland". En Duitsland is in deze conceptie een eenheid, die beide staten overkoepelt, zonder dat ze zelf een staat is in de gebruikelijke zin van het woord. T^en volkenrechtelijke erkenning van de DDR door Bonn blijft overigens on waarschijnlijk. De betrekkingen tussen beide staten blijven noodzakelijk een bij zonder karakter dragen. Ze zullen zich allereerst bezighouden met verdragen tus sen de twee „lid-staten" op het gebied van verkeer, handel, cultuur, wetenschap en sport. Deze theorie van twee volledig onaf hankelijke staten binnen één Duitsland houdt in, dat beide staten voor elkaar buitenland zijn. Een opvatting, die de DDR al tientallen jaren in praktijk brengt. De jongste Bonner regeringsverklaring zei hierover: „De erkenning van de DDR als staat bestempelt haar ongetwijfeld als buitenland en dit is een kwestie, die heel Duitsland aangaat. Ze houdt bovendien erkenning in van de grenzen in het Oosten wat een zeker gevaar oplevert voor Ber lijn." Maar erkenning of niet, dat verandert niets aan het feit. dat de DDR bestaat cn dat Walter Ulbricht heerst over ruim zeventien miljoen Duitsers. Dat is al twintig jaar zo. En na dc bouw van de Berlijnse muur in 1961 is het meer dan ooit een keihard feit, waarmee men in Duitsland en in Europa moet leven. Twee decennia lang heeft West-Duitsland weliswaar geprobeerd de DDR te nege ren, maar niemand is daar beter van ge worden. FJe DDR zette inmiddels onverdroten haar politieke koers voort. Ulbricht bouwde zijn „volksdemocratie", die steeds hechter werd opgenomen in de schoot De Brandenburger Tor is het symbool geworden van de verdeling van Duitsland. Op de voorgrond West- Berlijnop de achtergrond Oost-Berlijnbeide delen gescheiden door de Muur, die zich om de Brandenbur ger Tor buigt. van het communistische Oostblok. Na de Sovjet-Unie is de DDR hierin nu de sterkste macht. Ze heeft het punt bereikt, waarop ook de andere landen in Oost-Europa zich moeite getroosten om haar voortbestaan als zelfstandige staat. Niet in de laatste plaats, omdat ze binnen de Oosteuropese economische integratie in vele opzichten sterk afhankelijk zijn geworden van de DDR. De starre Oostduitse houding ten op zichte van westerse verzoeken om ver lichting van de reisbeperkingen e.d. in het verleden altijd beantwoord met een stereotiep: „Eerst erkenning" zijn goeddeels terug te voeren op de positie van de Oostduitse communistische partij, de SED (Socialistische eenheidspartij). Jn tegenstelling tot de partijen in de rest van Oost-Europa kan de SED niet tegelijkertijd een communistische en nationale politiek bedrijven. Zij be schouwt de DDR als een communistische Duitse staat Het logisch gevolg hiervan is, dat ze een op hereniging gerichte po litiek zou moeten voeren, in plaats van een nationale. Maar een op hereniging gerichte poli tiek voeren zou betekenen, dat de SED. gezien de verschillen in ontwikkeling in Oost- en West-Duitsland, zou moeten af zien van de geforceerde „socialisering". Ze zou daarentegen toenadering moeten zoeken tot het kapitalistische Westduitse systeem, wat ondenkbaar is. Omdat de SED geen nationale politiek kan bedrijven, heeft ze erkenning van de DDR door Bonn nodig. Vooral door Bonn. Zelfs als de westelijke geallieerden Amerika, Engeland en Frankrijk over het hoofd van Bonn heen de DDR zou den erkennen, zou dat de Oostduitse communisten niet verlossen uit hun iso lement. Zij hebben de erkenning van Bonn juist zo hard nodig, omdat hier door de DDR in de ogen van de bevol king van midden-Duitsland pas een echte staat zal worden. Van deze situatie uit ontwikkelde de SED haar programma van zogenaamde minimale eisen, die echter in de Bonds republiek als maximale eisen worden be- Willy Brandtgéén volken rechtelijke stemmingwèl pogin gen tot toenadering tussen de twee staten in de éne staat Duits land. schouwd. Hieronder vallen o.a. volken rechtelijke erkenning, erkenning van de bestaande grenzen, diplomatieke vertegen woordigers uit het buitenland in beide Duitse staten tegelijk, wederzijdse ver dragen over het afzien van geweld en we derzijdse garanties, dat de ene Duitse staat zich niet zal bemoeien met de bin nenlandse aangelegenheden van dc ande re staat. /~\p deze maximale eisen kan de Bonds republiek niet ingaan. Tot een erken ning van de DDR zal het dan ook on der de huidige Westduitse regering niet komen. In hoeverre een volgende rege ring de weg, dié Willy Brandt nu heef' opengelegd, tot het einde zal aflopen, laa' zich slechts raden. Het hoogst haalbare in de huidige si tuatie is een erkenning van het feit, dat Duitsland uit twee staten bestaat. Hereni ging lijkt een utopie. Ze zou n.l. alleen tot stand kunnen komen via vrije verkiezingen in Oost- Duitsland. Noch Walter Ulbricht, noch zijn kroonprins, Erich Honnecker, zijn bereid hun hoofd in zo'n strop te steken. De aankondiging van burgemeester Roe ien van Arnhem, dat 't militaire vlieg veld Doelen bij Arnhem zal worden open gesteld voor de burgerluchtvaart, kan wel eens meer consequenties hebben, dan me nigeen denkt. Op het eerste gezicht lijkt een goede accommodatie voor de burger luchtvaart, zo vlak onder de rook van de Gelderse hoofdstad in een gebied met een flink groeitempo, een goede ontwikkeling met een ongetwijfeld schoon perspectief, maar er is reden om aan te nemen, dat het vooruitzicht op een burgerluchtvaart aan de Veluwezoom minder aantrekkelijk is dan het lijkt. Er is al lang sprake van een wens naar wat meer accommodatie voor de kleine burgerluchtvaart in Oost-Nederland. Het militaire vliegveld Twente kan geen burgerluchtvaart meer toestaan. In het Rivierengebied leeft al enige tijd een plan voor een vliegveld voor Nijmegen en Arnhem. Het enige civiele vliegterrein van Oost- Nederland. Teuge, heeft behoefte aan uit breiding en goede outillage. Net over de grens in Duitsland wordt een flink vliegveld uit de grond gestampt. Als men zegt, dat Nederland dringend behoefte heeft aan méér kleine vlieg velden voor de burgerluchtvaart, lijkt dat misschien wat overdreven. Maar dat is 't niet. Frankrijk, Denemarken, Duitsland en Engeland hebben al jaren op dit gebied een grote voorsprong op Nederland en nog steeds breidt men daar uit. Dc ..general aviation" mag men niet beperkt zien tot Nederland. De kleine burgerluchtvaart is ontstaan uit een commerciële noodzaak en in de commercie worden de grenzen van West-Europa steeds vager. Een betere accommodatie op Teuge, een vliegveld in Eist of elders in het Rivieren gebied (er bij) en een openstelling van Deelen voor de burgerluchtvaart is, geme ten naar de maatstaven in landen die meer ervaring hebben met de „general aviation", geen luxe. De beslissing ten aanzien van Deelen zou dan ook gezien moeten wor den als een stap in de goede richting, ware het niet dat Deelen andere plannen door kruist Daar is in de eerste plaats de planologische kant van de zaak. De ontwikkeling van vrijwel alle vliegvelden in Europa heeft ge leerd, dat vliegvelden niet alleen in dc lucht, maar vooral ook op de grond als magneten werken. Als de burgerluchtvaart Deelen eenmaal functioneert, zal er al spoedig behoefte zijn aan goede verbin dingen aan allerlei voorzieningen voor passagiers, aan ruimte voor de vestiging van luchtvaartbedrijven en andere bedrij ven in de dienstverlenende sector, die nu eenmaal in de onmiddellijke omgeving van een vliegveld onmisbaar zijn. Dat wil /eggen dat Deelen in de toekomst bij eer toenemende behoefte een onvermijdelijke aansluiting zal krijgen (en moeten hebben) met het stedelijk gebied van de Zuid-Velu- we. Burgemeester Roeien van Arnhem be vestigde ons dezer dagen, dat z'n per soonlijk standpunt (en dat van het college van B. en W.) geheel in overeenstemming is met wat er over Deelen gezegd wordt in het Voorontwerp Streekplan Veluwe. In dat plan (van de Provinciale Planologische Dienst) wordt er helemaal van uit gegaan dat Deelen eigenlijk al een voldongen feil is. Er staat namelijk letterlijk „Volledige openstelling van het vliegveld Deelen voor de burgerluchtvaart zou voldoende tege moet komen aan de mogelijke behoefte van een vliegveld ten behoeve van de ste delijke gebieden aan de zuidelijke Veluwe zoom. Het vliegveld Teuge heeft hoofdza kelijk betekenis voor sportvliegers en de thans bekende gegevens geven geen aan wijzing of een belangrijke ontplooiing van het aanwezige zakenverkeer kan worden voorzien. Behoefte aan nieuwe vliegvel den in het streekgebied is niet gebleken". Burgemeester Roeien zegt: „Zóis het. Wij hebben geen belangstelling meer voor Eist. Als er nu toch een goed vliegveld vlak bij de hand ligt, dan gaan we ens elders toch niet in avonturen steken En als Nijmegen behoefte heeft aan een vliegveld, welnu de afstand Nijmegen-Arnhem is de moeite niet waard Het is misschien nuttig ten aanzien van het vliegveld Deelen en de aspiraties van Arnhems burgemeester de volgende feiten naar voren te brengen 1De opvatting van burgemeester Roeien en zijn college van wethouders is niet in overeenstemming met het algemeen nationaal planologisch beleid. De twee de nota Ruimtelijke Ordening laat daarover geen twijfel. 2. De alinea over Deelen in het Vooront werp Streekplan (waarmee B. en W. van Arnhem instemmen) zal binnen kort worden geschrapt en vervangen door een andere opvatting. Dit gebeurt mede naar aanleiding van het feit, dat na het uitkomen van dit rapport, vrij wel alle Veluwse gemeenten ernstig bezwaar hebben aangetekend tegen de zienswijze inzake Deelen. 3. Die zienswijze is inmiddels ook door feiten achterhaald. Teuge krijgt name lijk steeds minder betekenis voor dc sportvliegerij en steeds méér impor tantie voor zakenvliegers uit binnen- en buitenland. Er is daar reeds een be langrijke ontplooiing van het aanwe zige zakenverkeer geconstateerd. De behoefte aan een nieuw vliegveld in het Gelderse wordt duidelijk geïllus treerd door de argumenten van het plan-Eist en de voortvarendheid waar mee, net over de Duitse grens, grote spoed gezet wordt achter een plan voor de aanleg van een vlieghaven voor de ..general aviation". rjoor zich achter de (inmiddels achter- haalde) lezing over Deelen in 't Voor ontwerp Streekplan Veluwe te plaatsen, is Arnhem bezig een ontwikkeling te anime ren die, planologisch gezien, ongewenst is. Met alle voorzieningen die de burgerlucht vaart nu eenmaal nodig heeft, wordt Dee len een breekijzer in de Zuid-Veluwe. Nog afgezien van de kans. dat een dergelijk, vliegtechnisch goed gesitueerd terrein, nog eens als uitwijkhaven zal dienen voor de grote luchthavens. Arnhem ontkracht met dc visie van het college tevens een ontwikkeling die. even eens planologisch gezien, prioriteit zou moeten krijgen, namelijk een samenwer king van de twee grote agglomeraties Nij megen en Arnhem in een gebied waar ruimte is en bovendien uitstekende verbin dingen zijn (of worden aangelegd). ¥Tet is wel zaak, dat Deelen, liggend in een kwetsbaar gebied, voor de toe komst een duidelijke bestemming krijgt in een nationaal planologisch beleid. En dat niet met een rustig aanloopje naar een andere bestemming (een ontwikkeling die misschien eerst wel aantrekkelijk lijkt) er een situatie ontstaat waarin geen weg- terug meer mogelijk is. Hoe snel de ontwikkeling van het lucht verkeer uit de hand kan lopen, ondervin den dagelijks tienduizenden mensen in de gebieden rondom de grote Europese lucht havens, waar tot voor kort nog geen vlieg tuig werd gehoord en de mens nu al haasi niet meer kan leven. Als het Gelderse op vleugelen gaat, moet het wel weten waarhécn

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 11