Vrijdag avond 'n klinkend protest Duitse brouwerijen hopen op meer dorst Duitse jongeren Programma voor mannen met niet alleen maar sex Onrendabele spoorlijnen Tom Poes I en de Mob- beweging „Wij worden gediscrimineerd" zegt dirigent Van Otterloo Vanavond eerste „Adam" op tv programmaos Nieuwe basis Eergevoel Klassering Redelijkheid Andere markt Offensief Noord v iet namees loopt over MARTEN TOONDER STRIP „Snoetje" DONDERDAG 15 JANUARI 1970 RESIDENTIE ORKEST UIT ONTE VREDENHEID WASSENAAR Dr. Marga Klompé, Nederlands meest geplaagde minister, krijgt vrijdagavond opnieuw een protestactie te verwerken. Onder leiding van Willem van Otterloo geet't liet Residentie Orkest een demonstratief concert voor de Haagse burgerij in het Congresgebouw, waarvoor het initiatief is uitgegaan san het gemeentebestuur. Den Haag wil met deze actie protesteren tegen hel door minister Klompé over genomen advies van de commissie Scholten om het Concertgebouworkest de status van Nationaal Orkest met naar schatting dertig procent meer salaris te geven. Het Residentie Orkest verliest zijn huidige positie en wordt op één hoop geveegd met de provinciale orkesten. Dirigent Willem van Otterloo, van na ture allerminst een protestfiguur, laat er geen twijfel over bestaan dat hij dit besluit in hoge mate discriminerend voor zijn orkest vindt. Waar hij het swaarst aan tilt, is de toenemende nivellering die door deze maatregel in het Nederlandse orkestenbestel ont staat. ,,Ik geef toe" zegt hij, „dat het Con certgebouworkest nog altijd het mooi ste orkest in ons land is, maar het is niet meer wat het vroeger was. De roem is aan het tanen. Eerlijk gezegd zie ik dan ook niet in waarom het Con certgebouworkest zo aanzienlijk veel hoger gehonoreerd moet worden. Het Residentie Orkest kan eveneens een stel fantastische recensies over de toer- nees in de Verenigde Staten op tafel leggen. Bovendien is er een commissie be noemd die een nieuwe basis voor het orkestenbestel moet zien te vinden. Waarom dan. vooruitlopend op die con clusies, dergelijke maatregelen moeten worden genomen, is me volmaakt onbe grijpelijk. Wij hebben indertijd voorgesteld de orkesten in de drie grote steden (Con certgebouworkest, Residentie Orkest en Rotterdams Philharmonisch Orkest) dezelfde salarissen te geven. Ze zijn dan in staat de beste musici aan te trek ken en een onderlinge uitwisseling van programma's te bevorderen. Komt Rot terdam met een bijzonder programma dan moet dat ook in Amsterdam en Den Haag gehoord kunnen worden. Door die uitwisseling wordt bovendien werk bespaard. Denk in dit verband aan de enorme voorbereidingstijd van actuele composities. Door de drie westelijke or kesten gelijk te trekken, kun je een wer kelijk cultuurbeleid realiseren. Wat nu is gedaan is geen cultuurbeleid maar een statusbeleid. Willem van Otterloo, thuis in Wassenaar: ..Kwaliteit moet ge honoreerd worden". „Het is een energiedodend principe om alles gelijk te schakelen. Dat is noch in het zakenleven, noch in de sport gebruikelijk. Als de spelers van Ajax of Feijenoord net zo betaald zou den worden als in een provincieclub zak het niveau. Dan komt ook het publiek niet meer en ben je nergens meer. Kwa liteit moet gehonoreerd wo:rden. „Als je met uitzondering van het Con certgebouworkest alle andere Neder landse orkesten gelijk gaat schakelen, zoals nu moet gaan gebeuren, gaat bij de musici in de provincie het eerge voel onherroepelijk verloren om in een groter en beter orkest in het westen te gaan werken. Allerlei praktische rede nen werken dat nog in de hand: in de provincie is het levensonderhoud goed koper en je krijgt er gemakkelijker een huis en leerlingen. Op die manier blijven musici die heel goed spelen, maar net het laatste tikkeltje eerzucht missen, in de provincie hangen". Als er van een klassering wordt uit gegaan, zou de commissie-Scholten re delijker gehandeld hebben door het con certgebouworkest in klasse 1 onder te brengen, het Residentie Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest in klasse 2 en de overige orkesten in klas se 3. Ik vind dat het Rotterdamse orkest die positie ook zonder meer toekomt, omdat het de laatste jaren enorm naar voren is gekomen", aldus Willem van Otterloo. BONN Duitse jongelui die kien. gis en bij de tijd zijn, behoren bier tc drinken. Tenminste dat beweren de bier brouwerijen, waarvan er in Wesl- Duitsland zo ongeveer tweeduizend aan de kost moeten komen. Zij presente ren sinds kort bier als de eerlijke, pit tige, eigentijdse drank die past bij snelle jongens en wilde meisjes. Proost Joyce, daar ga je! Al is na de oorlog ook Duitsland aan getast door de frisdranken en de cola, bier is er nog steeds de nationale drank. Van 1950 tot 1964 werd het zelfs steeds nationaler. In het begin van die periode dronk onze oosterbuurman (ge rekend per hoofd van de bevolking) slechts 35 liter bier per jaar. De curve steeg evenwel gestadig en in het jaar 1964 had de Westduitser het tot 122 li ter gebracht. Sindsdien echter verloopt de biercur ve veel vlakker, bijna horizontaal. In vijf jaren kon onze oosterbuurman zijn bierprestaties nog maar met 6 liter op voeren tot 128 liter. Dit nu verdriet de Duitse brouwers die het schrikbeeld voor ogen zien van een „verzadigde markt Gelukkig is er nog een uitgestrekt terrein te ver overen: de Westduitse jongemannen en vrouwen, die nu zijn aan de cola's en de vruchtensapjes. Marktverspieders brachten de brou wers aanvankelijk slecht nieuws: de jonge generatie, zo bleek uit opinipei- lingen, beschouwt bier als een drank voor buikige oude lieden, die plompe conversatie uitslaan rond de stamtafel. Kort gezegd: „bier maakt dik en dom". Tegen dit „image" zijn de brouwers nu te velde getrokken met een collec tieve popart-advertentiecampagne. Bier, zo wordt daarin gemeld, is „eerlijk, echt en goed". Bier heeft ..whoemm", en wat „whoemm" is weet immers iedere jongen die bij de tijd is. Slecht voor de lijn! „Ouwewij - venpraatjes!" Weg met die „slappe parties" waar „suikerwater" wordt ge dronken. Cheers, vrienden! De bierstrategen presteren het zelfs om het symbool van oerduits conserva tisme aan te prijzen als tienerbevlie ging: de kolossale bierpul in de vorm van een laars, die op „laarsparties" moet rondgaan van de een naar de an der.... Deze blijde gersteboodschap wordt verkondigd in tienertijdschriften en hit programma's van commerciële radio stations. Sommige brouwerijen opereren ook op eigen houtje, bijv. met advertenties waarin een welgebouwd meisje een koel glas bier tegen de navel drukt en je toeknipoogt: Met bier kan van alles gebeuren Weer een andere brouwerij slingert binnenkort alleen maar om 's te prohe ren twintigduizend gekleurde bierflesjes op de markt: zilver, goud en allerlei poparttinten. De uitwerking van dit offensief op de jeugdige kelen valt nog niet te beoorde len. Reeds staan de frisdrankenfabri kanten voor de tegenaanval gereed, maar wat wil dat suikerwater beginnen ...tegen whoemm...? Aan de redelijkheid van dit betoog kan moeilijk worden voorbij gegaan. Het staat ook voor ons als een paal bo ven water dat het kwaliteitsverschil tussen het Concertgebouworkest en het Residentie Orkest aanzienlijk kleiner is dan tussen het Residentie Orkest en het Frysk Orkest. Bovendien komt de maatregel voor het Residentie Orkest het hardst aan. In de huidige situatie is het namelijk zo dat het Concertge bouworkest twintig procent meer sala ris krijgt en het Residentie Orkest met tien procent meer boven de andere or kesten uitsteekt. Wat Van Otterloo door de voorge stelde nivellering dan ook terecht vreest, is dat er aanzienlijk minder belangstel ling bij de goede musici zal ontstaan om bij het Residentie Orkest te gaan solliciteren. En dat is bij de huidige schaarste aan strijkers een fatale rem op de ontwikkeling. Het Concertgebouw orkest komt in dat opzicht op rozen te zitten. Op het protestconcert vrijdag avond in het Congresgebouw, waar werken van Grieg, Beethoven en Ravel worden uitgevoerd, zal burgemeester Marijnen daar in zijn toespraak zonder twijfel nog eens duidelijk de aandacht op vestigen. SAIGON De chef-staf van de Noordvietnamese Tweede divisie in Zuid-Vietnam, kolonel Dang Ngoc Toa, is overgelopen naar Zuid-Vietnam. Hij meldde zich bij een eenheid van de Zuidvietnamese regionale militie in de provincie Quang Nam bij Da Nang. „Adam. een programma voor man nen" Zo staat het in alle omroepbla den voor hedenavond aangekon digd. Het is een Tros-produktie en hel gaat de lucht in om half tien. „Ha, ha. kijk, kijk zo zo zul len veel heren der schepping mis schien zachtjes gniffelend voor zich heen gezegd hebben. D'r wordt toch nog eens wat voor ons gedaan." Misschien hebben zij daarbij wel visioenen gehad van grote platen of films van de mooiste zichzelf letter lijk blootgevende dames. Zo in de geest van de Lach of ettelijke ni veaus hoger Playboy. En omdat dat nog al wat wil zeggen leek een gesprekje met de producers en sa menstellers van Adam geen overbo dige luxe. Cees deai Daas (34) en Lex de Rooi (30). Gezeten achter een boterham metje kaas en een monstrueus gro te uitsmijter vertellen zij. Lex de Rooi: „Ik interesseer me al jaren voor mannen. Zij vormen een achtergebleven gebied. Zij hebben dan wel hun auto, ja, maar vérder niets. De kleding? Mannen zijn altijd grijs. Wat dat betreft zijn ze nog lang niet geëmancipeerd. Nu begint het een beetje te komen. Bovendien is er een groeiende vraag naar man nenbladen. De mode en de cosmeti ca storten zich op de man en hij krijgt zodoende een heel eigen cul tuur. Die gaan wij volgen". Dat gebeurt in „Adam". Een pro gramma dat is samengesteld vol gens de DIG-formule. Daarbij staal DIG voor Dynamisch, Intelligent en Glamorous. Uren en uren is er door een team brainstonners gepraat, ge wikt en gewogen. Nu is de vorm ge vonden: een programma van vijftig minuten, bestaande uit onderdelen die ieder niet langer dan vijf minu ten duren. „Dat komt de kijkdicht heid ten goede", zegt Cees den Daas. „Als er nu iets inzit dat de mensen niet leuk vinden dan weten ze ten minste dat er na vijf minuten iets anders komt. Maak je langere pro gramma-onderdelen dan bestaat het gevaar dat een deel van de kijkers wegloopt". Wat komt nu in zo'n eerste pro gramma? „Van alles" zeggen Lex en Cees, en elkaar steeds aanvul lend sommen zij op: een kijkje ach- 6798 Heer Bommel staarde enige tijd peinzend naar Rep, die onrustig om hem heen danste. Het was duidelijk, dat hij de woorden van het ventje trachtte te verwerken, en dat scheen te lukken want er verscheen een milde glimlach op zijn gelaat. „Ach ja." sprak hij. „Beweging is goed. Te veel zitten geeft vetzucht, zei mijn goede vader altijd, en daai heb ik mij aan gehouden, vandaar mijn uitstekende conditie. Een mob noem je dat, hè? Al leraardigst. Ja. ja. ik ben een mob. Altijd in de weer, als het niet met het lichaam is, dan is het wel met de geest. Maar ik begrijp nog niet, wat je met die gevaren bedoelt. Wat is een stab?" „Weet u dat niet?" vroeg Rep ver baasd. „Een stab is een mob, die ver grond is. De tweede groeistoot. Dat is erg, hoor. Daarom heb ik een luchtpijl ge maakt, want ik wil geen stab worden." Deze mededelingen waren toch te veel voor heer Ollie. Hij zweeg verward, en in de intredende stilte werd nu het geritsel van naderende voetstappen hoorbaar. Het was professor Prlwytzkofsky, die de voetsporen van Rep vanaf de vuurpijl gevolgd was en met behulp van een loep het toneeltje naderde. Zodoende kreeg hij het op en neer springende kereltje on der zijn vergrootglas en hij hield verrast halt. „Praw!" mompelde hij na een ogen blik van studie. „Hier hebben wij hem. Een gans nerveuzer verschijning, met fe nomeen-aardige trekken. Een labieler ka rakter, zo te zien: onderhavig aan grote spanningen en van histerischer aan- lage PIERRE HUYSKENS. die sa men met Marja Wilderink ..Adam" zal presenteren. ter de schermen bij het opnemen van de laatste James Bond-film, een interview met een Italiaanse auto carrosseriebouwer, een filmpje waar in de schilder Salvador Dali een ver handeling houdt over het karkas en de proporties van Ursula Andress", de rubriek „Ouwe-Jongens-onder-El- kaar", waarin de eerste maal een kijkje wordt genomen bij een grote visclub in Groningen, sport, verte genwoordigd door de voetballer-za kenman Theo van Duivenbode, auto's, een interview met Charles Aznavour, de zakenlunch en het com mentaar erop van een cardioloog en alles wat zich nog aandient. En de sex? Lex de Rooi: „We heb ben een geweldig meisje uit Voor burg, Marja Wilderink. We noemen haar Snoetje. Ze was al ontdekt hoor, maar we hebben haar nieuw leven ingeblazen. Ze gaat naast Pierre Huyskens, die het programma presenteert, op treden als een soort hulppresenta trice. Niet bloot. Ook niet in van die lange Chinese rokken. Nee, uiterst sexy gekleed. Je weet wel, korte rok ken, lange laarzen. Dat is alle sex die erin komt. We hebben genoeg ander materiaal. O jé dat is geen punt. Maar de sex zal zich moe ten ontwikkelen. Het is voor de tele visie nog altijd een hachelijke zaak. Bovendien: sex is niet alleen maar bloot." •Cees den Daas: „We hebben een TELEVISIE NEDERLAND I 18.45 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant. 18.55 NOS: Journaal. 19.04 VPRO: Kleur: De Wand. kor te Nederlandse film van W.K. v.d. Velde. 19.30 De Zuid Kamcroense Twisten 1602. 20.00 NOS: Journaal. 20.20 VPRO: AOS. Japanse teken film. 20.30 Lepra, een volstrekt overbodi ge ziekte, filmreportagc. 21.30 Duck Soup, film van de Marx Brothers. 22.10 De heerlijkste middag van het jaar, eenakter van John Guare. 22.30 NOS: Journaal. 22.35-23.05 TELEAC: Bij leven en welzijn - les 1 (herh.). NEDERLAND II 18.45 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant. 18.55 NOS: Journaal. 19.04 NOS: Scala: informatief pro gramma. 19.30 Van gewent tot gewest. tijdje terug een proefprogramma ge maakt. Daarin hadden we een film pje over een striptease-school. Maar dat was voor de programmaleiding niet acceptabel. Dat vonden ze plat vloers. Wij niet. Maar dat is trou wens toch erg moeilijk. Het is nou eenmaal de politiek van de TROS om programma's te maken die in het goede keelgat schieten. Geen con troversiële dingen. En dat werkt wel eens frustrerend, maar dat weet je gewoon als je bij die omroep werkt. Daar hou je je aan." „Adam" is in de eerste plaats be doeld als een luchtig programma met een sfeertje waarbij de man zich lekker, gewoon lekker voelt. „Hij moet voor het scherm het gevoel krij gen van: Verrek, zat ik daar maai bij", vertelt Cees den Daas, die evanals Lex de Rooi van mening is dat er wel degelijk behoefte aan een programma alleen voor mannen is. ..Toen ik nog bij de AVRO werkte heb ik een uitgebreid onderzoek in gesteld naar die behoefte" ,zegt Lex de Rooi. „En daaruit bleek ook dat de Nederlandse mannen, net als de Duitsers en de Fransen, erg geïnte resseerd zijn in een programma of en tijdschrift voor zichzelf met sport techniek, informatie en dergelijke." „Sex heeft daar een natuurlijke functie in, maar is niet overheer send. Trouwens als we nu met een toestand a la Phil Bloom zouden ko men, zou niemand weten wat hij ermee aan moest. Het gesprek is voorbij. De voorbe reidingen voor Adam nog niet. Die gaan tot op het laatste moment door. Want Lex de Rooi en Cees den Daas willen met hun programma di rect in de roos schieten. Zij willen de man van vandaag een zo goed mo gelijke eigen uitzending aanbieden. En daar kan die man alleen maar verheugd over zijn. In de tv-rubriek „Van gewest tol gewest" (Nederland 2, half acht) zal vanavond aandacht worden besteed aan het vooral voor Gelderland be langrijke onderwerp van de onrenda bele spoorlijnen. 20.00 NOS: Journaal. 20.20 TROS-Toto. 20.40 Kleur: De dief van Washing ton, film. 21.30 Adam, een programma alleen voor mannen. 22.20 CVK IKOR/RKK: Christenen in Latijns-Amerika (dl.3), docu mentaire. 22.50-22.55 NOS: Journaal. DUITSLAND I (Reg. progr.: NDR: 18.00 Docu ment. progr. 18.30 Actualiteiten 18.45 KI.: Zandmannetje. 18.55 Reg. kron. 19.26 Kl.: Die Kramer, film. 19.59 Progr.overz. WDR: 10.20-10.45 Schooltelevisie. 18.00 K1.: Lieber Onkel Bill, film. 18.30 KL: Voor de kleuters. 18.40 Hier und Heute en Nws. 19.20 KL: Colomba, TV-spel). 20.00 Journ. en weerber. 20.15 KL: Von Mausen und Menschen, TV- spel. 21.55 KL: Filmrep. 22.40 Journ comment, en weerbér. 23.00 Podium discussie. 23.45 Journ. DUITSLAND II 18.05 Actualiteiten en muz. 18.40 Ich und Paris, film. 19.10 Angst, klein TV-spel. 19.45 Nws., actuali teiten en weerber. 10.15 KL: Der golden Schuss, intern, show. Aansl. Nws. in het kort. 21.45 Informatie en meningen uit econ. leven. 22.30 Nws., weerber. en weerber. voor wintersp. TELEVISIE NOS NOT: 10.45-12.00 schooltele visie. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. van gister avond. 10.30 Inform, en meningen uit econom. leven. 11.15 Die könig- liche Familie, rep. 12.50 Intern, pers overzicht. 13.00-13.30 Journ. 16.35 Nws. 16.40 KL: Voor de kinderen. 16.45 KL: Voor de kinderen. 17.15 KL: Document, progr. 17.20 KL: Bot- schafter des guten Willens, film 17.55-18.00 Nws. DUITSLAND II 16.55 Taalcursus Duits (herh). 17.25 Weerber. voor wintersp. 17.30 Nws. en weerber. 17.35 Sportprogr. RADIO HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte grammo- foonmuziek (8.0d Nws.; 8.11 Radio journaal; 8.30 De Groenteman). NOS: 9.00 Internationaal Spectrum: oude en klassieke muziek (opn). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Stereo: viool en piano: klassieke muz. 11.55 Beurs berichten. NOS: 12.00 Blik op de wereld: een populair programma over ontwikkelingshulp. Overheids voorlichting: 12.30 Uitzending voor de landbouw. NOS: 12.40 Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 S ereo: klassieke orkestmuziek (gr). NOS: 14.00 Stereo: Lichte grar.vw.».. >on- muziek. 14.30 Van je buren moet je 't maar hebben: radiowedstrijd tus sen Nederlandse en Belgische mi crokorfbalteams. 15.00 Stereo: As pecten van de kamermuziek. 15.45 foerismo: toeristische nion.Hiir uit binnen- en buitenland. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag: gevarieerd pro gramma (16.00 Nieuws: 17.55 Mede delingen; 18.00 Nieuws; 18.20 Uitzen ding De Vrije Gedachte; 19.30 Nws). VARA: 21.00 Stereo: Omroeporkesl slagwerkensemble en solist: semi- klassieke en moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Actualiteiten. 22.55 S preo* Prettig weekend: licht gevarieerd olaten- nrogramma. 23.55-24 00 Nieuws. HILVERSUM 11 KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het leven de woord. 7.16 Stereo: Badinerie: klassieke en semi-klassieke muziek (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huis vrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Aubade: klassieke or kestmuziek (gr). 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Mededelin gen. 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee, gevarieerd programma (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00- 13.05 Raden maar...). 14.05 School radio. 14.30 Stereo: Jazzmuz. (opn). TROS: 14.45 Stereo: Concert a la carte: verzoekplatenprogramma van operette-melodieën. 16.00 Nieuws. 16.03 Disco-drive-in: de showbusiness op de korrel genomen. 17.00 Uit de pers. 17.15 Sportkompas. 17.45 Ac tualiteiten. NCRV: 18.00 Stereo: Lich te koorzang, (opn). 18.19 Uitzending van de Anti Revolutionaire Partij. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Verslag van het Hoogoven schaaktoernooi in Wijk aan Zee. 19.03 Wereldpanorama. 19.10 Vee! gevraagde gewijde muziek (gr.) 19.40 Wijd als de wereld: wekelijk se internationale oriëntatie in kerk. zending en oecumene. 19.50 Zingen met Cecilia: volksmuziek. 20.05 Op het weekend af: licht platenpro- gramma. 21.35 Het gelach uit het heelal, hoorspel. TROS: 22.00 Ste reo: Iene miene muze: nieuws over underground en westcoast music. 22.30 Nieuws. 22.40 Tsjies plies: Echt amusementsprogramma 23.15 Stereo: Toontje later: licht platen- progr. 23.45 Actualiteiten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00 Nieuws). NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur- ders Show. VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-dertig. (13.00 Nieuws). TROS: 14.00 Nieuws. 14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek boetiek: licht gevarieerd muziekprogramma (16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Zingende bougie: geva rieerd platenprogramma voor auto mobilisten.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 5