Dank zij speciale reisarrangementen
Het spoor meer populair in
bredere kring van publiek
Reizigersvervoer
sterk gestegen
Luns gaat contact met
Bulgarije verbeteren
Leerling-journalisten als bezetters
Tien „rijke" landen stellen
hulpplan voor Biafra op
Bij DAF Limburg:
de 100.000ste auto
S0
BRAAT!
Vlagvertoon bij 't Rijk
wordt sterk beperkt
Rovers met pistolen
stalen tien mille
Schiphollijn
blijft nog
in studie
Ramses in
,De Jantjes'
KEUKENS?
NS geen partij
Rij beslissing
opheffing
spoorlijnen
Brandstoffen
weer duurder
Noorse carrier
weer op drift
vrouw
Onze
in Japan
Nederland loot
ongunstig voor
Songfestival
Hartverwarmend Nederlands initiatief
Nederlander in
Amerika staat
terecht wegens
moord
Stand BBK
verwijderd
uit Stedelijk
Museum
NS: 12% ziek
Beveiliging op
autosnelwegen
Helikopter valt
negen doden
MEER MENSEN
INSPRAAK
GOED ONTVANGEN
ACHTER
TOCH VERLIES
WEGVERVOER PROFITEERT ER VAN
RA1FFE1SENBANK OVERVALLEN
I\EDEREA!S DER GEDOOD
VRIJDAG 16 JANUARI 1970
UTRECHT Het streven van de Nederlandse Spoorwegen de trein aantrek
kelijker te maken door speciale tarieven, door het openen van voorstad- en fo-
rensenstations en door de invoering van de eerste fase van „Spoorslag *70", is
geslaagd. Dat constateerde de president-directeur van de Nederlandse Spoor
wegen. mr. M. G. de Bruin, donderdag op de nieuwjaarspersconferentie van
NS in Utrecht. Hij maakte daar met enige trots gewag van het feit. dat het rei-
ligers'vervoer in 1969 voor het eerst sinds 1963 qua omvang is toegenomen.
Van „tiener-toer" (een weekkaart
▼oor tieners) maakten 85.000 jongeren
gebruik. Samen namen zij 170 miljoen
reizigerskilometers voor hun rekening.
De actie „gast-vrij" deed de omzet van
dagabonnementen en 2-plus kaarten
met ruim 30 miljoen reizigerskilometers
toenemen, terwijl het aantal verkochte
65-plus-kaarten verdubbelde.
„Spoorslag '70", dat per 1 juni volle
dig wordt gerealiseerd, voorziet in een
exprestreinnet dat veertig stations on
derling verbindt en dat voor de reizi
gers de totale reistijd bekort door hoge
re snelheden en kortere stop- en wacht
tijden. Daarnaast worden sneltreinen
ingelegd en wordt een stoptreinnet ge
realiseerd met sneloptrekkend mate
rieel.
Voor de uitvoering van de vernieuw
de dienstregeling zijn meer personeels
leden nodig. Het personeelsbestand is
ter voorbereiding van de verwezenlij
king van „Spoorslag '70" uitgebreid en
zal in 1970 nog verder toenemen. Het
aantrekken van meer personeel is ook
nodig in verband met de arbeidstijdver
korting en verhoogde verlof aanspra
ken. De totale „aanwas" in 1969 en 1970
samen zal waarschijnlijk 750 man be
dragen, ofwel drie procent van het per
soneelsbestand per ultimo 1968. In 1967
en 1968 was het aantal personeelsleden
verminderd met respectievelijk 1116 en
1220 man.
De produktiestijging is groter dan de
toeneming van het personeel. Als alles
volgens de plannen verloopt zullen de
NS'ers volgerns mr. De Bruin in 1970
efficiënter en beter werken. „Dat is
belangrijk, want wij werken tenslotte
met geld van de gemeenschap", zei hij.
Daartegenover mogen de werknemers
aanspraak maken op een redelijke belo
ning en een goed werkklimaat.
De veranderingen in de bedrijfsvoe
ring stellen eisen aan het personeel.
Een slagvaardig beleid, aldus mr. De
Bruin, eist een dynamische instelling.
Een goede introductie van ingrijpende
wijzigingen is onontbeerlijk. Met het
oog op de komende dienstregeling zijn
begeleidingsgroepen ingesteld.'
Over het mee-betrekken van het per
soneel in het bedrijfsgebeuren ziet mr.
De Bruin, dat het „waarom" en „hoe"
van de veranderingen in het bedrijf
met het personeel moet worden over
legd en dat de bedrijfsleiding de wen
sen en inzichten van het personeel ter
zake moet kennen en in het beleid moet
verwerken. In 't afgelopen jaar zjjn 58
nieuwe overlegorganen gekozen, waar
door het totaal op 93 kwam. Nog dit
jaar zal deze vorm van overleg in alle
bedrijfsonderdelen worden gereali
seerd.
Het NS-plan „Spoor naar 75" is in de
publieke opinie, bij planologen en bij
gemeenten goed ontvangen, evenals
bij de reizigers door de vele vernieu
wingen die in 1969 bij de spoorwegen al
zijn ingevoerd. „De commentaren heb
ben ons ervan overtuigd dat we op de
goede weg zijn", zei de president-direc
teur van de Nederlandse Spoorwegen.
Teleurstellend noemde hij evenwel de
uitspraak van de regering bij monde
van staatssecretaris Keyzer, dat „Spoor
naar '75" een voortreffelijke bijdrage
is tot de menings- en besluitvorming
over de functie van het openbaar ver
voer, maar dat de regering pas een
standpunt kan bepalen als zij de be
schikking heeft over de resultaten van
de vervoerstudie van het Nederlands
Economisch Instituut.
Teleurstellend noemde hij evenwel de
uitspraak van de regering bij monde
van staatssecretaris Keyzer, dat „Spoor
naar '75" een voortreffelijke bijdrage is
tot de menings- en besluitvorming over
de functie van het openbaar vervoer,
maar dat de regering pas een stand
punt kan bepalen als zij de beschikking
heeft over de resultaten van de ver-
voersstudie van het Nederlands Econo
misch Instituut.
Deze voor N.S. teleurstellende uit-
rpraak vindt zijn grondoorzaak in het
feit, dat het openbaar vervoer bij het
opstellen van het programma van dit
kabinet het name wat de middelen
betreft niet die urgentie en prioriteit
heeft gekregen die het hebben moest
NS heeft in „Spoor naar '75" een
lans gebroken voor investeringen door
het rijk in grote infrastructurele wer
ken. Nederland is volgens mr. De Bruin
in dit opzicht achtergebleven bij het
buitenland. In een gebied als Groot-
Stockholm is bijvoorbeeld na de oor
log al zeer veel geïnvesteerd, terwijl
voor de komende jaren nog eens een be
drag van anderhalf miljard kronen is
gereserveerd voor infrastructurele wer
ken, hetgeen neerkomt op 50,per
jaar per inwoner. In de agglomeratie
München wordt gedurende een reeks
van jaren alleen al voor railinfrastruc
tuur 225 miljoen per jaar ofwel
150,per hoofd per jaar uitgegeven.
Zelfs als wij de 300 miljoen (waar
van 145 miljoen voor de rail) zoals
aangegeven in „Spoor naar '75" voor in
frastructurele werken in het open
baar vervoer uitsluitend zouden gebrui
ken voor de randstad met rond zes mil
joen inwoners, aldus mr. De Bruin, be
tekent dit niet meer dan f 50,per jaar
per hoofd. „Dit bedrag is dus beschei
den, vooral als men rekening houdt, met
de bestaande achterstand van vijftien
a twintig jaar".
tiet NS-concern zelf gaat zich in de
toekomst vooral richten op de verwe
zenlijking van de maatschappelijke
functie in het reizigersvervoer. Veran
dering zal daarbij als een blijvend ver
schijnsel moeten worden aanvaard en
gehanteerd. NS heeft de bestaande or
ganisatie daartoe omgevormd tot een
flexibele doelorganisatie met mogelijk
heden tot. geïntegreerde en versnelde be
sluitvorming. De lange termijnstudies
zijn samengebracht in de nieuwe dienst
onderzoek en planning.
De Nederlandse Spoorwegen hebben
vorig jaar voor het eerst sinds 1963 een
groter aantal reizigers vervoerd dan in
het voorafgaande jaar. Mede tengevol
ge hiervan boekte het bedrijf een om
zetstijging van 36 miljoen. Daar stond
evenwel een kostenstijging van f 40 mil
joen tegenover, zodat het verliescijfer
f 4 miljoen hoger was dan dat over
1968. In dat jaar was het nadelig sal
do 80 miljoen, na aftrek van de over-
heidsvergoeding voor bedrijfsvreemde
lasten ad 70 miljoen.
DEN HAAG Het officiële bezoek
dat de minister van Buitenlandse Za
ken mr. J. M. A. H. Luns, volgende
week aan Bulgarije brengt is het eer
ste van een Nederlandse bewindsman
aan dat Balkanland. De minister, die'
zondagavond op het vliegveld van So
fia verwacht wordt en donderdag via
Wenen naar Nederland terugkeert, is
uitgenodigd door zijn Bulgaarse ambt
genoot. ïwan Basjew.
De ministers Luns en Basjew zullen
officiële besprekingen voeren over in
ternationale vraagstukken, waarbij een
grote plaats zal worden ingeruimd aan
problemen die verband houden met de
ontspanning in Europa. Vorige week
heeft de Nederlandse- minister te Brus
sel in de ministerraad van de Westeuro-
pese Unie zijn reis naar Bulgarije aan
gekondigd als een nieuwe gelegenheid
om met een Oosteuropees land te spre
ken over de mogelijkheid van ontspan
ning.
Tijdens het verblijf van minister
Luns in Sofia, zal de Nederlands-Bul
gaarse wegvervoersovereenkomst wor
den ondertekend, die vorig jaar op 28
maart werd geparafeerd. De positie
van de Nederlandse vrachtrijders zal
door die overeenkomst worden verbe
terd.
Tevens zal worden gesproken over de
mogelijkheid van het sluiten van een
scheepvaartovereenkomst en van een
akkoord over de keuring van vlees en
slachtvee.
DEN HAAG In het kader van de
door het ministerie van Economische
Zaken vastgestelde prijsstructuur voor
vloeibare brandstoffen zullen als gevolg
van seizoensinvloeden op zaterdag 17
januari 1970 de officiële prijzen voor
autogasolie, gasolie, huisbrandolie, en
dunne stookolie worden verhoogd met
60 cent per 100 liter. Dit is door de
olie-industrie meegedeeld.
De ambassadeur, dr. L. I. Graf, zal
een receptie geven voor de buitenland
se diplomatieke vertegenwoordigers en
Bulgaarse autoriteiten. Ook de leden
van de Nederlandse kolonie, drie man,
zijn uitgenodigd.
Al is de Nederlandse kolonie van ge
ringe omvang, steeds meer Nederlan
ders gaan als toerist naar Bulgarije. In
1964 bezochten ongeveer 3000 Nederlan
ders Bulgarije, van wie de helft op
doorreis. Dat aantal is geleidelijk ge
stegen tot 12.000 in 1968 en 15.000 in
1969. waarbij het aantal dat op doorreis
in het land was, relatief steeds is ge
daald.
DEN HAAG Het casco van de in
Vlissingen gebouwde Noorse a uto-car-
rier. dat eind vorige week door zijn ver
dwijning zo vele gemoederen en speur
acties in beweging bracht, Is opnieuw
op drift.
In de afgelopen nacht tijdens een he
vige storm met windkracht, tien, is de
verbinding tussen het casco en de Ne
derlandse sleepboot „Holland", die het
onafgebouwde schip naar Oslo zou sle
pen, gebroken. De weersomstandigheden
zijn nog steeds van dien aard, dat op
nieuw vastmaken onmogelijk is. De
Holland" en de Noorse sleepboot „Beni"
die het casco de eerste maal verloor,
blijven zoveel mogelijk in de nabijheid
van het drijvende gevaarte.
>99
99
Uit solidariteit met de alternatieve groep van de Katholieke Pedagogische Academie van Beverwijk hebben leer
lingen van de school voor journalistiek een werknacht gehouden en vervolgens de school bezet.
De chief-hostess van de Nederland
se afdeling op de Wereldtentoon
stelling in Osaka zal worden mej. H.
C. H. Dijkstra, die nu nog op het Mi
nisterie van Buitenlandse Zaken
werkt. Zij was ook enige jaren werk
zaam. op de Nederlandse ambassade
te Tokio.
AMSTERDAM In de RAI te Am
sterdam is donderdagavond in aanwe
zigheid van functionarissen van de
EBU en de NOS de volgorde vastge
steld, waarin de twaalf aan het Euro
visiesongfestival deelnemende landen
op 21 maart tijdens de in Amsterdam
te houden finale zullen moeten optre
den. De loting verliep voor Nederland
nogal ongunstig, want de zanger of
zangeres, die ons land zal gaan verte
genwoordigen, zal als eerste moeten
optreden.
De verdere volgorde luidt: 2. Zwit
serland, 3. Italië, 4. Joegoslavië, 5. Bel
gië. 6. Frankrijk, 7. Groot Brittannië,
8. Luxemburg, 9. Spanje, 10. Monaco,
11. West-Duitsland, 12. Ierland.
De programmaraad van de Europe
se Radio-unie zal zich na het Eurovi
siesongfestival in de RAI nader gaan
beraden of het festival in de huidige
vorm moet worden voortgezet. Oosten
rijk doet al enkele jaren niet meer
mee, terwijl Denemarken verleden jaar
voor het eerst heeft bedankt. Dit jaar
hebben ook Noorwegen, Zweden en Fin
land laten weten, niet meer aan het
Eurovisie-songfestival te zullen deelne
men.
DEN HAAG De landen van de
Groep van Tien komen vandaag op ini
tiatief van Nederland in Genève bijeen
om zo snel mogelijk een hulpplan voor
Nigeria en Biafra op te stellen. Daarbij
zullen de rijke landen met de wensen
van de Nlgeriaanse regering rekening
houden.
Minister Luns (Buitenlandse Zaken),
die de vergadering zelf zal voorzitten,
heeft dat na afloop van een bijeen
komst met de vasté" commissie voor
buitenlandse zaken meegedeeld.
In overleg met de Organisatie van
Afrikaanse Eenheid zou keizer Haile
Selassie van Ethiopië als bemiddelaar
optreden, voor het organiseren en ka
naliseren van de hulp. Mr. Luns zal pro
beren om enkele al uitgebrachte rap
porten van waarnemers van de Ver-
JERSEY SITY Op 2 maart zal te
Jersey City de Nederlander Jan Bekët
terechtstaan wegens moord op de 27
jaar oude Franpaise Danielle Maria Ga-
lan.
Beket, een grote zware man, was con
cierge van een flatgebouw in Weehaw-
ken, in de staat New Jersey. In dat ge
bouw woonde mevrouw Galan met haar
man Jean, die kok was in een New
Yorks eethuis.
Toen Jean Gain op 28 april 1909 thuis
kwam trof hij daar z$n vrouw in het
bad aan. Zij was gewurgd.
Beket, die getrouwd is. drie kinderen
(meisjes) heeft en die ook wat bijver
diende als arbeider op een staalfabriek,
werd op 24 mei gearresteerd en beschul
digd van moord.
De advocaat van Beket heeft ver
klaard dat de man gestoord was. Hij
hield 'n dagboek bij waarin de vreemd
ste fantasieën geschreven waren net
zoals bij Sirhan Sirhan, de man die se
nator Robert Kennedy had vermoord.
EINDHOVEN Donderdag j.l. is in
de DAF-fabrieken te Bom de 100.000ste
personenauto van de band gekomen.
Deze mijlpaal in de geschiedenis van
de nog jonge fabriek, die op 27 juni
1968 door de koningin officieel werd ge
opend, werd om elf uur 's ochtends be
reikt, aldus een communiqué van de
DAF.
Op 18 juli 1966 werd de eerste paal
in de grond geslagen voor de nieuwe
DAF-fabriek in Born, die werkgelegen
heid moest verschaffen in een streek,
die door structurele wijzigingen in ver
band met sluiting van de mijnen be
hoefte had aan nieuwe industrie. Nog
De honderdduizendste DAFloopt,
feestelijk versierd, van de band in
de nieuwe DAF-fabrieken in het Lim
burgse Bom.
binnen het jaar, n.i. op 5 juni 1967, kon
men hier met de produktie starten.
Eind augustus 1967 werd al een produk
tie van 10 wagens per dag bereikt. In
november van datzelfde jaar werd de
10.000ste personenauto afgeleverd.
In Born zijn nu 2100 Nederlandse en
Belgische Limburgers werkzaam. Per
dag worden er 200 DAF-personenwagens
geproduceerd van de typen „44" en
„35".
enigde Naties in de openbaarheid te
krijgen.
Minister Udink (Ontwikkelingssa
menwerking) zei dat de Wereldbank
Nigeria wil vragen een kleine commis
sie van financiële en economische top
deskundigen toe te laten.
Die commissie moet zich dan een idee
kunnen vormen van het maatschappe
lijk herstel van het door de oorlog ge
teisterde gebied.
Minister Luns zal de vaste commissie
van de ontwikkeling op de hoogte hou
den.
Duizenden studenten en scholieren
trekken vanmorgen uit alle delen van
het land naar Den Haag waar om 11
uur vanaf het Malieveld een demon
stratieve tocht gehouden zal worden
naar het Binnenhof.
De demonstranten willen hiermee
druk uitoefenen op de Nederlandse re
gering om voedselvluchten boven Biaf
ra uit te voeren ondanks het verbod
van de Nigeriaanse regering.
Aan de Tweede-Kamerleden zullen
petities worden aangeboden. Bij aan
komst van de deelnemers op het Bin
nenhof zal vijf minuten stilte in acht
genomen worden.
ADVERTENTIE
OLIFANT BIJ BEJAARDE.
De heer Glaasjes in Amsterdam werd
gisteren 100 jaar. Natuurlijk vroegen
wij hem: „Hoe?" Met zijn nog lang
niet gebarsten stem zei hij: „Nou, ik
denk ook wel dankzij m'n Olifantje!"
En hij schonk ons en zichzelf een
goudflonkerend glas Olifant Vieux in
ADVERTENTIE
TE KUST EN TE KEUR IN ONZE
SHOWROOM: KAYERSDIJK 97
APELDOORN - TEL. 05760-31970
OOK S ZATERDAGS GEOPEND VAN 9 TOT 12 UUR
DEN HAAG Alleen op de verjaar
dagen van dé Koningin, prins Bernhard,
prinses Beatrix, prins Claus en prins
Alexander, op Bevrijdingsdag, op
Prinsjesdag (Den Haag) en op Konink
rijksdag zal voortaan vanaf rijksgebou
wen uitgebreid gevlagd worden. Voor
de andere leden van de Koninklijke fa-
AMSTERDAM Het actiecen
trum, dat de BBK op de tentoonstelling
van de Amsterdamse Kunstenaarswcrk-
groep in de nieuwe vleugel van het Ste
delijk Museum had ingericht, is gister
morgen vroeg op last van burgemeester
en wethouders van Amsterdam verwij
derd. De rest van de tentoonstelling
werd ongemoeid gelaten.
In'een brief aan de voorzitter van de
werkgroep, schrijven B. en W. over
deze maatregel o.a.: „Mocht het zijn dat
uit het advies van uw juridisch advi
seur en uit een eventuele daarop vol
gende rechtsstrijd zou blijken, dat ons
standpunt onjuist is, dan zullen wij
onze nederlaag uiteraard sportief er
kennen."
De Amsterdamse Kunstenaarswerk
groep noemt het opbreken van de
BBK-stand een „achterbaks optreden."
Gesteld wordt, dat tegen deze „gang
stermethode" ten scherpste stelling dient
te worden genomen. „Wij roepen alle
Amsterdamse kunstenaars op om hier
tegen te protesteren", aldus de werk
groep. „Het gaat om de vrije keuze.
Weg met de censuur in het Stedelijk
Museum".
De werkgroep heeft aangekondigd,
dat op de ontruimde plek in het mu
seum een nieuwe, aan de actualiteit
aangepaste tentoonstelling zal worden
ingericht.
De BBK zelf beraadt zich over een
bundeling van nieuwe en snel uit te
voeren acties op landelijk niveau.
UTRECHT Afgelopen dinsdag be
droeg volgens mededeling van de afde
ling bedrijfsgeneeskunde van de Ne
derlandse Spoorwegen het ziekteper
centage onder het spoorwegpersoneel
12 procent. Vorige week maandag was
het ziektepercentage zoals gemeld 9,8
procent.
De pi*esident-directeur van de Neder
landse Spoorwegen, mr. M. G. D. de
Bruin, heelt bevestigd dat de regering
N.S. toestemming heeft gegeven,
f 850.000,te besteden aan landmeet
kundig en bodemonderzoek ten behoe
ve van de aanleg van de Schiphollijn
alsmede voor het voorbereidende re
ken- en tekenwerk.
Doel hiervan is het mogelijk te ma
ken direct met de daadwerkelijk uit
voering te kunnen beginnen, als zou
worden besloten tot de aanleg (althans
van de eerste fase zoals aangegeven
in „spoor naar '75"). Mr. De Bruin
herhaalde, dat in deze kabinetsperiode
een beslissing over de Schiphollijn niet
kan worden verwacht.
NIEUWLANDE Om even na vier
uur donderdag hebben twee gewapende
mannen een overval gepleegd op de
Coöperatieve Raiffeisenbank in Nieuw-
lande. Het tweetal ging er met ruim
f 10.000 aan papiergeld vandoor in een
rode Fiat 600. De rijkspolitie heeft alle
wegen in de omgeving afgezet. Tot nu
toe is van de daders geen spoor gevon
den.
De overval werd gepleegd juist na
sluitingstijd. Terwijl een van de man
nen in de wachtkamer op de uitkijk
bleef staan, drong de ander - met een
pistool in de aanslag het kantoortje
binnen, waarop dat moment de direc
teur, de 33-jarige S. Uitslag, aanwezig
was in gezelschap van een bedieqde.
Onder bedreiging moest de heer Uit
slag het in de kas aanwezige geld aan
de overvaller geven. Deze wist echter
zijn kalmte te bewaren. Hij deed een
greep in het aanwezige papiergeld en
gaf de man wat coupures ter waarde
van ruim f 10.000, die deze in een voor
dit doel meegenomen tas stopte. In
werkelijkheid was er op dat moment
aanzienlijk meer geld aanwezig. Vrijwel
onmiddellijk daarna nam de overvaller
de benen, samen met de man, die op de
uitkijk had gestaan.
Op het moment, dat de overvallers
het kantoor verlieten, zette de heer Uit
slag de alarminstallatie in werking. De
rijkspolitie was na enkele minuten ter
plaatse. Het onderzoek is nog in volle
gang. De beide overvallers waren niet
vermomd. De heer Uitslag schat hun
leeftijd tussen de 30 en 35 jaar. Volgens
hem waren het geen buitenlanders.
DEN HAAG De wegenwacht zal
in het vervolg de plaats van een on
geval op autosnelwegen op eenzelfde
wijze beveiligen en bebakenen als de
rijkspolitie, waarbij ook zoveel moge
lijk van identiek materiaal gebruik ge
maakt wordt. Waar zeer dikwijls een
ongeval nieuwe ongevallen uitlokt,
wordt een duidelijke bebakening die
overal gelijk is, van het allergrootste
belang geacht.
Bij deze bebakening zal worden ge
bruik gemaakt van zwaailichten
geel bij de wegenwacht, blauw bij de
politie gevarendriehoeken, knipper
lichten, kegels en fakkels enz.
Deze uniforme bebakening vormt een
onderdeel van een reeks afspraken tus
sen de ANWB en de algemene ver
keersdienst rijkspolitie te Driebergen
over de beveiliging van ongevalplaat
sen op autosnelwegen. Vrijwel steeds
is er ter plaatse van een ongeval een
nauwe samenwerking tussen politie en
wegenwacht, wanneer de wegenwacht
eerder op de plaats van het ongeval
is. Een der gemaakte afspraken is
dan ook, dat het de wegenwacht toe
gestaan is na radiotelefonisch over
leg met de politie als verkeersdienst
de rijbaan vrij te maken ter voorko
ming van verdere ongevallen.
mille zal beperkt worden gevlagd.
Valt een van de genoemde dagen op
een zondag of een algemeen erkende
christelijke feestdag dan wordt de dag
daarna de vlag uitgestoken.
Bij bijzondere gebeurtenissen in de
Koninklijke familie (geboorte, huwe
lijk, overlijden) zal er telkens een spe
ciale regeling worden getroffen. Tij
dens officiële bezoeken van vreemde
staatshoofden wordt alleen gevlagd in
de plaatsen die worden bezocht.
Ten aanzien van het uitsteken van de
Nederlandse vlag van de rijksgebouwen
zal voortaan onderscheid worden ge
maakt tussen „uitgebreid vlaggen" en
„beperkt vlaggen". Bij pitgebreid vlag
gen wordt de vlag uitgestoken van alle
rijksgebouwen, zoals gebruikelijk is op
koninginnedag. Bij beperkt vlaggen
wordt de vlag alleen uitgestoken van de
hoofdgebouwen. Dit moet symbolisch
worden gezien.
Ramses Shaffy gaat een hoofdrol spe
len in het bekende toneelspel „De Jan
tjes" van Herman Bouber.
Twee van de vele andere rollen
in dit onvervalste volksdrama met mu
ziek en dans worden gespeeld door
Yoka Beretty en Johnny Jordaan.
De produktie van „De Jantjes" dat
voor de oorlog ook werd verfilmd, is in
handen van Beppie Nooij. Na de pre
mière in februari gaat het gezelschap
eerst op tournee door ons land. Later in
het jaar komt er een serie voorstellin
gen in het Amsterdamse theater Carré.
UTRECHT De president-directeur
van de Nederlandse Spoorwegen, mr.
M. G. de Bruin, heeft in Utrecht op de
jaarlijkse persconferentie met nadruk
gesteld, dat NS geen „partij" is in de
besluitvorming over het al of niet slui
ten van onrendabele lijnen.
Mr. De Bruin, verklaarde dat NS
zijn beleid richt op het verwezenlijken
van de maatschappelijke functie in het
reizigersvervoer binnen het kader van
de door de overheid te geven omlijning.
De overheid bepaalt de omvang van het
net dat voor het reizigersvervoer ter
beschikking wordt gesteld.
De NS heeft de centrale overheid al
le gegevens over de lijnen verstrekt die
zij voor deze taak nodig achtte. „Het
isaan haar", aldus mr. De Bruin, „na
overleg met provincie en gemeenten te
bepalen of een bepaalde lijn gesloten
zal worden of niet". Daarbij gelden ook
overwegingen die niet door NS beoor
deeld kunnen worden.
De vaste commissie voor verkeer en
waterstaat van de Tweede Kamer
houdt op 27 januari een openbare hoor
zitting over enkele van de vijftien lij
nen.
ANCONA Bij een ongeluk met een
helikopter aan de Italiaanse kust zijn
alle negen inzittenden om het leven ge
komen. Een van de slachtoffers was de
45-jarige Nederlandse olieboormeestcr
Hubert van D(jck.
Het toestel was op weg naar een
booreiland in de Middellandse Zee ter
hoogte van Benedetto del Tronto.
De vlieger raakte door de mist in
moeilijkheden en probeerde op het
strand een noodlanding te maken.
Deze manoeuvre mislukte. De heli
kopter botste tegen het booreiland en
stortte in zee.
De heer Van Dijck was in dienst van
de Italiaanse Shell en werkte samen
met technici van de Italiaanse olie
maatschappij Agip. -
Hij verbleef sinds oktober 1968 In
Italië. Hij was in Nederland verloofd
en zou spoedig gaan trouwen.