Dank zij speciale reisarrangementen Het spoor meer populair in bredere kring van publiek Reizigersvervoer sterk gestegen Luns gaat contact met Bulgarije verbeteren Leerling-journalisten als bezetters Tien „rijke" landen stellen hulpplan voor Biafra op Bij DAF Limburg: de 100.000ste auto S0 BRAAT! Vlagvertoon bij 't Rijk wordt sterk beperkt Rovers met pistolen stalen tien mille Schiphollijn blijft nog in studie Ramses in ,De Jantjes' KEUKENS? NS geen partij Rij beslissing opheffing spoorlijnen Brandstoffen weer duurder Noorse carrier weer op drift vrouw Onze in Japan Nederland loot ongunstig voor Songfestival Hartverwarmend Nederlands initiatief Nederlander in Amerika staat terecht wegens moord Stand BBK verwijderd uit Stedelijk Museum NS: 12% ziek Beveiliging op autosnelwegen Helikopter valt negen doden MEER MENSEN INSPRAAK GOED ONTVANGEN ACHTER TOCH VERLIES WEGVERVOER PROFITEERT ER VAN RA1FFE1SENBANK OVERVALLEN I\EDEREA!S DER GEDOOD VRIJDAG 16 JANUARI 1970 UTRECHT Het streven van de Nederlandse Spoorwegen de trein aantrek kelijker te maken door speciale tarieven, door het openen van voorstad- en fo- rensenstations en door de invoering van de eerste fase van „Spoorslag *70", is geslaagd. Dat constateerde de president-directeur van de Nederlandse Spoor wegen. mr. M. G. de Bruin, donderdag op de nieuwjaarspersconferentie van NS in Utrecht. Hij maakte daar met enige trots gewag van het feit. dat het rei- ligers'vervoer in 1969 voor het eerst sinds 1963 qua omvang is toegenomen. Van „tiener-toer" (een weekkaart ▼oor tieners) maakten 85.000 jongeren gebruik. Samen namen zij 170 miljoen reizigerskilometers voor hun rekening. De actie „gast-vrij" deed de omzet van dagabonnementen en 2-plus kaarten met ruim 30 miljoen reizigerskilometers toenemen, terwijl het aantal verkochte 65-plus-kaarten verdubbelde. „Spoorslag '70", dat per 1 juni volle dig wordt gerealiseerd, voorziet in een exprestreinnet dat veertig stations on derling verbindt en dat voor de reizi gers de totale reistijd bekort door hoge re snelheden en kortere stop- en wacht tijden. Daarnaast worden sneltreinen ingelegd en wordt een stoptreinnet ge realiseerd met sneloptrekkend mate rieel. Voor de uitvoering van de vernieuw de dienstregeling zijn meer personeels leden nodig. Het personeelsbestand is ter voorbereiding van de verwezenlij king van „Spoorslag '70" uitgebreid en zal in 1970 nog verder toenemen. Het aantrekken van meer personeel is ook nodig in verband met de arbeidstijdver korting en verhoogde verlof aanspra ken. De totale „aanwas" in 1969 en 1970 samen zal waarschijnlijk 750 man be dragen, ofwel drie procent van het per soneelsbestand per ultimo 1968. In 1967 en 1968 was het aantal personeelsleden verminderd met respectievelijk 1116 en 1220 man. De produktiestijging is groter dan de toeneming van het personeel. Als alles volgens de plannen verloopt zullen de NS'ers volgerns mr. De Bruin in 1970 efficiënter en beter werken. „Dat is belangrijk, want wij werken tenslotte met geld van de gemeenschap", zei hij. Daartegenover mogen de werknemers aanspraak maken op een redelijke belo ning en een goed werkklimaat. De veranderingen in de bedrijfsvoe ring stellen eisen aan het personeel. Een slagvaardig beleid, aldus mr. De Bruin, eist een dynamische instelling. Een goede introductie van ingrijpende wijzigingen is onontbeerlijk. Met het oog op de komende dienstregeling zijn begeleidingsgroepen ingesteld.' Over het mee-betrekken van het per soneel in het bedrijfsgebeuren ziet mr. De Bruin, dat het „waarom" en „hoe" van de veranderingen in het bedrijf met het personeel moet worden over legd en dat de bedrijfsleiding de wen sen en inzichten van het personeel ter zake moet kennen en in het beleid moet verwerken. In 't afgelopen jaar zjjn 58 nieuwe overlegorganen gekozen, waar door het totaal op 93 kwam. Nog dit jaar zal deze vorm van overleg in alle bedrijfsonderdelen worden gereali seerd. Het NS-plan „Spoor naar 75" is in de publieke opinie, bij planologen en bij gemeenten goed ontvangen, evenals bij de reizigers door de vele vernieu wingen die in 1969 bij de spoorwegen al zijn ingevoerd. „De commentaren heb ben ons ervan overtuigd dat we op de goede weg zijn", zei de president-direc teur van de Nederlandse Spoorwegen. Teleurstellend noemde hij evenwel de uitspraak van de regering bij monde van staatssecretaris Keyzer, dat „Spoor naar '75" een voortreffelijke bijdrage is tot de menings- en besluitvorming over de functie van het openbaar ver voer, maar dat de regering pas een standpunt kan bepalen als zij de be schikking heeft over de resultaten van de vervoerstudie van het Nederlands Economisch Instituut. Teleurstellend noemde hij evenwel de uitspraak van de regering bij monde van staatssecretaris Keyzer, dat „Spoor naar '75" een voortreffelijke bijdrage is tot de menings- en besluitvorming over de functie van het openbaar vervoer, maar dat de regering pas een stand punt kan bepalen als zij de beschikking heeft over de resultaten van de ver- voersstudie van het Nederlands Econo misch Instituut. Deze voor N.S. teleurstellende uit- rpraak vindt zijn grondoorzaak in het feit, dat het openbaar vervoer bij het opstellen van het programma van dit kabinet het name wat de middelen betreft niet die urgentie en prioriteit heeft gekregen die het hebben moest NS heeft in „Spoor naar '75" een lans gebroken voor investeringen door het rijk in grote infrastructurele wer ken. Nederland is volgens mr. De Bruin in dit opzicht achtergebleven bij het buitenland. In een gebied als Groot- Stockholm is bijvoorbeeld na de oor log al zeer veel geïnvesteerd, terwijl voor de komende jaren nog eens een be drag van anderhalf miljard kronen is gereserveerd voor infrastructurele wer ken, hetgeen neerkomt op 50,per jaar per inwoner. In de agglomeratie München wordt gedurende een reeks van jaren alleen al voor railinfrastruc tuur 225 miljoen per jaar ofwel 150,per hoofd per jaar uitgegeven. Zelfs als wij de 300 miljoen (waar van 145 miljoen voor de rail) zoals aangegeven in „Spoor naar '75" voor in frastructurele werken in het open baar vervoer uitsluitend zouden gebrui ken voor de randstad met rond zes mil joen inwoners, aldus mr. De Bruin, be tekent dit niet meer dan f 50,per jaar per hoofd. „Dit bedrag is dus beschei den, vooral als men rekening houdt, met de bestaande achterstand van vijftien a twintig jaar". tiet NS-concern zelf gaat zich in de toekomst vooral richten op de verwe zenlijking van de maatschappelijke functie in het reizigersvervoer. Veran dering zal daarbij als een blijvend ver schijnsel moeten worden aanvaard en gehanteerd. NS heeft de bestaande or ganisatie daartoe omgevormd tot een flexibele doelorganisatie met mogelijk heden tot. geïntegreerde en versnelde be sluitvorming. De lange termijnstudies zijn samengebracht in de nieuwe dienst onderzoek en planning. De Nederlandse Spoorwegen hebben vorig jaar voor het eerst sinds 1963 een groter aantal reizigers vervoerd dan in het voorafgaande jaar. Mede tengevol ge hiervan boekte het bedrijf een om zetstijging van 36 miljoen. Daar stond evenwel een kostenstijging van f 40 mil joen tegenover, zodat het verliescijfer f 4 miljoen hoger was dan dat over 1968. In dat jaar was het nadelig sal do 80 miljoen, na aftrek van de over- heidsvergoeding voor bedrijfsvreemde lasten ad 70 miljoen. DEN HAAG Het officiële bezoek dat de minister van Buitenlandse Za ken mr. J. M. A. H. Luns, volgende week aan Bulgarije brengt is het eer ste van een Nederlandse bewindsman aan dat Balkanland. De minister, die' zondagavond op het vliegveld van So fia verwacht wordt en donderdag via Wenen naar Nederland terugkeert, is uitgenodigd door zijn Bulgaarse ambt genoot. ïwan Basjew. De ministers Luns en Basjew zullen officiële besprekingen voeren over in ternationale vraagstukken, waarbij een grote plaats zal worden ingeruimd aan problemen die verband houden met de ontspanning in Europa. Vorige week heeft de Nederlandse- minister te Brus sel in de ministerraad van de Westeuro- pese Unie zijn reis naar Bulgarije aan gekondigd als een nieuwe gelegenheid om met een Oosteuropees land te spre ken over de mogelijkheid van ontspan ning. Tijdens het verblijf van minister Luns in Sofia, zal de Nederlands-Bul gaarse wegvervoersovereenkomst wor den ondertekend, die vorig jaar op 28 maart werd geparafeerd. De positie van de Nederlandse vrachtrijders zal door die overeenkomst worden verbe terd. Tevens zal worden gesproken over de mogelijkheid van het sluiten van een scheepvaartovereenkomst en van een akkoord over de keuring van vlees en slachtvee. DEN HAAG In het kader van de door het ministerie van Economische Zaken vastgestelde prijsstructuur voor vloeibare brandstoffen zullen als gevolg van seizoensinvloeden op zaterdag 17 januari 1970 de officiële prijzen voor autogasolie, gasolie, huisbrandolie, en dunne stookolie worden verhoogd met 60 cent per 100 liter. Dit is door de olie-industrie meegedeeld. De ambassadeur, dr. L. I. Graf, zal een receptie geven voor de buitenland se diplomatieke vertegenwoordigers en Bulgaarse autoriteiten. Ook de leden van de Nederlandse kolonie, drie man, zijn uitgenodigd. Al is de Nederlandse kolonie van ge ringe omvang, steeds meer Nederlan ders gaan als toerist naar Bulgarije. In 1964 bezochten ongeveer 3000 Nederlan ders Bulgarije, van wie de helft op doorreis. Dat aantal is geleidelijk ge stegen tot 12.000 in 1968 en 15.000 in 1969. waarbij het aantal dat op doorreis in het land was, relatief steeds is ge daald. DEN HAAG Het casco van de in Vlissingen gebouwde Noorse a uto-car- rier. dat eind vorige week door zijn ver dwijning zo vele gemoederen en speur acties in beweging bracht, Is opnieuw op drift. In de afgelopen nacht tijdens een he vige storm met windkracht, tien, is de verbinding tussen het casco en de Ne derlandse sleepboot „Holland", die het onafgebouwde schip naar Oslo zou sle pen, gebroken. De weersomstandigheden zijn nog steeds van dien aard, dat op nieuw vastmaken onmogelijk is. De Holland" en de Noorse sleepboot „Beni" die het casco de eerste maal verloor, blijven zoveel mogelijk in de nabijheid van het drijvende gevaarte. >99 99 Uit solidariteit met de alternatieve groep van de Katholieke Pedagogische Academie van Beverwijk hebben leer lingen van de school voor journalistiek een werknacht gehouden en vervolgens de school bezet. De chief-hostess van de Nederland se afdeling op de Wereldtentoon stelling in Osaka zal worden mej. H. C. H. Dijkstra, die nu nog op het Mi nisterie van Buitenlandse Zaken werkt. Zij was ook enige jaren werk zaam. op de Nederlandse ambassade te Tokio. AMSTERDAM In de RAI te Am sterdam is donderdagavond in aanwe zigheid van functionarissen van de EBU en de NOS de volgorde vastge steld, waarin de twaalf aan het Euro visiesongfestival deelnemende landen op 21 maart tijdens de in Amsterdam te houden finale zullen moeten optre den. De loting verliep voor Nederland nogal ongunstig, want de zanger of zangeres, die ons land zal gaan verte genwoordigen, zal als eerste moeten optreden. De verdere volgorde luidt: 2. Zwit serland, 3. Italië, 4. Joegoslavië, 5. Bel gië. 6. Frankrijk, 7. Groot Brittannië, 8. Luxemburg, 9. Spanje, 10. Monaco, 11. West-Duitsland, 12. Ierland. De programmaraad van de Europe se Radio-unie zal zich na het Eurovi siesongfestival in de RAI nader gaan beraden of het festival in de huidige vorm moet worden voortgezet. Oosten rijk doet al enkele jaren niet meer mee, terwijl Denemarken verleden jaar voor het eerst heeft bedankt. Dit jaar hebben ook Noorwegen, Zweden en Fin land laten weten, niet meer aan het Eurovisie-songfestival te zullen deelne men. DEN HAAG De landen van de Groep van Tien komen vandaag op ini tiatief van Nederland in Genève bijeen om zo snel mogelijk een hulpplan voor Nigeria en Biafra op te stellen. Daarbij zullen de rijke landen met de wensen van de Nlgeriaanse regering rekening houden. Minister Luns (Buitenlandse Zaken), die de vergadering zelf zal voorzitten, heeft dat na afloop van een bijeen komst met de vasté" commissie voor buitenlandse zaken meegedeeld. In overleg met de Organisatie van Afrikaanse Eenheid zou keizer Haile Selassie van Ethiopië als bemiddelaar optreden, voor het organiseren en ka naliseren van de hulp. Mr. Luns zal pro beren om enkele al uitgebrachte rap porten van waarnemers van de Ver- JERSEY SITY Op 2 maart zal te Jersey City de Nederlander Jan Bekët terechtstaan wegens moord op de 27 jaar oude Franpaise Danielle Maria Ga- lan. Beket, een grote zware man, was con cierge van een flatgebouw in Weehaw- ken, in de staat New Jersey. In dat ge bouw woonde mevrouw Galan met haar man Jean, die kok was in een New Yorks eethuis. Toen Jean Gain op 28 april 1909 thuis kwam trof hij daar z$n vrouw in het bad aan. Zij was gewurgd. Beket, die getrouwd is. drie kinderen (meisjes) heeft en die ook wat bijver diende als arbeider op een staalfabriek, werd op 24 mei gearresteerd en beschul digd van moord. De advocaat van Beket heeft ver klaard dat de man gestoord was. Hij hield 'n dagboek bij waarin de vreemd ste fantasieën geschreven waren net zoals bij Sirhan Sirhan, de man die se nator Robert Kennedy had vermoord. EINDHOVEN Donderdag j.l. is in de DAF-fabrieken te Bom de 100.000ste personenauto van de band gekomen. Deze mijlpaal in de geschiedenis van de nog jonge fabriek, die op 27 juni 1968 door de koningin officieel werd ge opend, werd om elf uur 's ochtends be reikt, aldus een communiqué van de DAF. Op 18 juli 1966 werd de eerste paal in de grond geslagen voor de nieuwe DAF-fabriek in Born, die werkgelegen heid moest verschaffen in een streek, die door structurele wijzigingen in ver band met sluiting van de mijnen be hoefte had aan nieuwe industrie. Nog De honderdduizendste DAFloopt, feestelijk versierd, van de band in de nieuwe DAF-fabrieken in het Lim burgse Bom. binnen het jaar, n.i. op 5 juni 1967, kon men hier met de produktie starten. Eind augustus 1967 werd al een produk tie van 10 wagens per dag bereikt. In november van datzelfde jaar werd de 10.000ste personenauto afgeleverd. In Born zijn nu 2100 Nederlandse en Belgische Limburgers werkzaam. Per dag worden er 200 DAF-personenwagens geproduceerd van de typen „44" en „35". enigde Naties in de openbaarheid te krijgen. Minister Udink (Ontwikkelingssa menwerking) zei dat de Wereldbank Nigeria wil vragen een kleine commis sie van financiële en economische top deskundigen toe te laten. Die commissie moet zich dan een idee kunnen vormen van het maatschappe lijk herstel van het door de oorlog ge teisterde gebied. Minister Luns zal de vaste commissie van de ontwikkeling op de hoogte hou den. Duizenden studenten en scholieren trekken vanmorgen uit alle delen van het land naar Den Haag waar om 11 uur vanaf het Malieveld een demon stratieve tocht gehouden zal worden naar het Binnenhof. De demonstranten willen hiermee druk uitoefenen op de Nederlandse re gering om voedselvluchten boven Biaf ra uit te voeren ondanks het verbod van de Nigeriaanse regering. Aan de Tweede-Kamerleden zullen petities worden aangeboden. Bij aan komst van de deelnemers op het Bin nenhof zal vijf minuten stilte in acht genomen worden. ADVERTENTIE OLIFANT BIJ BEJAARDE. De heer Glaasjes in Amsterdam werd gisteren 100 jaar. Natuurlijk vroegen wij hem: „Hoe?" Met zijn nog lang niet gebarsten stem zei hij: „Nou, ik denk ook wel dankzij m'n Olifantje!" En hij schonk ons en zichzelf een goudflonkerend glas Olifant Vieux in ADVERTENTIE TE KUST EN TE KEUR IN ONZE SHOWROOM: KAYERSDIJK 97 APELDOORN - TEL. 05760-31970 OOK S ZATERDAGS GEOPEND VAN 9 TOT 12 UUR DEN HAAG Alleen op de verjaar dagen van dé Koningin, prins Bernhard, prinses Beatrix, prins Claus en prins Alexander, op Bevrijdingsdag, op Prinsjesdag (Den Haag) en op Konink rijksdag zal voortaan vanaf rijksgebou wen uitgebreid gevlagd worden. Voor de andere leden van de Koninklijke fa- AMSTERDAM Het actiecen trum, dat de BBK op de tentoonstelling van de Amsterdamse Kunstenaarswcrk- groep in de nieuwe vleugel van het Ste delijk Museum had ingericht, is gister morgen vroeg op last van burgemeester en wethouders van Amsterdam verwij derd. De rest van de tentoonstelling werd ongemoeid gelaten. In'een brief aan de voorzitter van de werkgroep, schrijven B. en W. over deze maatregel o.a.: „Mocht het zijn dat uit het advies van uw juridisch advi seur en uit een eventuele daarop vol gende rechtsstrijd zou blijken, dat ons standpunt onjuist is, dan zullen wij onze nederlaag uiteraard sportief er kennen." De Amsterdamse Kunstenaarswerk groep noemt het opbreken van de BBK-stand een „achterbaks optreden." Gesteld wordt, dat tegen deze „gang stermethode" ten scherpste stelling dient te worden genomen. „Wij roepen alle Amsterdamse kunstenaars op om hier tegen te protesteren", aldus de werk groep. „Het gaat om de vrije keuze. Weg met de censuur in het Stedelijk Museum". De werkgroep heeft aangekondigd, dat op de ontruimde plek in het mu seum een nieuwe, aan de actualiteit aangepaste tentoonstelling zal worden ingericht. De BBK zelf beraadt zich over een bundeling van nieuwe en snel uit te voeren acties op landelijk niveau. UTRECHT Afgelopen dinsdag be droeg volgens mededeling van de afde ling bedrijfsgeneeskunde van de Ne derlandse Spoorwegen het ziekteper centage onder het spoorwegpersoneel 12 procent. Vorige week maandag was het ziektepercentage zoals gemeld 9,8 procent. De pi*esident-directeur van de Neder landse Spoorwegen, mr. M. G. D. de Bruin, heelt bevestigd dat de regering N.S. toestemming heeft gegeven, f 850.000,te besteden aan landmeet kundig en bodemonderzoek ten behoe ve van de aanleg van de Schiphollijn alsmede voor het voorbereidende re ken- en tekenwerk. Doel hiervan is het mogelijk te ma ken direct met de daadwerkelijk uit voering te kunnen beginnen, als zou worden besloten tot de aanleg (althans van de eerste fase zoals aangegeven in „spoor naar '75"). Mr. De Bruin herhaalde, dat in deze kabinetsperiode een beslissing over de Schiphollijn niet kan worden verwacht. NIEUWLANDE Om even na vier uur donderdag hebben twee gewapende mannen een overval gepleegd op de Coöperatieve Raiffeisenbank in Nieuw- lande. Het tweetal ging er met ruim f 10.000 aan papiergeld vandoor in een rode Fiat 600. De rijkspolitie heeft alle wegen in de omgeving afgezet. Tot nu toe is van de daders geen spoor gevon den. De overval werd gepleegd juist na sluitingstijd. Terwijl een van de man nen in de wachtkamer op de uitkijk bleef staan, drong de ander - met een pistool in de aanslag het kantoortje binnen, waarop dat moment de direc teur, de 33-jarige S. Uitslag, aanwezig was in gezelschap van een bedieqde. Onder bedreiging moest de heer Uit slag het in de kas aanwezige geld aan de overvaller geven. Deze wist echter zijn kalmte te bewaren. Hij deed een greep in het aanwezige papiergeld en gaf de man wat coupures ter waarde van ruim f 10.000, die deze in een voor dit doel meegenomen tas stopte. In werkelijkheid was er op dat moment aanzienlijk meer geld aanwezig. Vrijwel onmiddellijk daarna nam de overvaller de benen, samen met de man, die op de uitkijk had gestaan. Op het moment, dat de overvallers het kantoor verlieten, zette de heer Uit slag de alarminstallatie in werking. De rijkspolitie was na enkele minuten ter plaatse. Het onderzoek is nog in volle gang. De beide overvallers waren niet vermomd. De heer Uitslag schat hun leeftijd tussen de 30 en 35 jaar. Volgens hem waren het geen buitenlanders. DEN HAAG De wegenwacht zal in het vervolg de plaats van een on geval op autosnelwegen op eenzelfde wijze beveiligen en bebakenen als de rijkspolitie, waarbij ook zoveel moge lijk van identiek materiaal gebruik ge maakt wordt. Waar zeer dikwijls een ongeval nieuwe ongevallen uitlokt, wordt een duidelijke bebakening die overal gelijk is, van het allergrootste belang geacht. Bij deze bebakening zal worden ge bruik gemaakt van zwaailichten geel bij de wegenwacht, blauw bij de politie gevarendriehoeken, knipper lichten, kegels en fakkels enz. Deze uniforme bebakening vormt een onderdeel van een reeks afspraken tus sen de ANWB en de algemene ver keersdienst rijkspolitie te Driebergen over de beveiliging van ongevalplaat sen op autosnelwegen. Vrijwel steeds is er ter plaatse van een ongeval een nauwe samenwerking tussen politie en wegenwacht, wanneer de wegenwacht eerder op de plaats van het ongeval is. Een der gemaakte afspraken is dan ook, dat het de wegenwacht toe gestaan is na radiotelefonisch over leg met de politie als verkeersdienst de rijbaan vrij te maken ter voorko ming van verdere ongevallen. mille zal beperkt worden gevlagd. Valt een van de genoemde dagen op een zondag of een algemeen erkende christelijke feestdag dan wordt de dag daarna de vlag uitgestoken. Bij bijzondere gebeurtenissen in de Koninklijke familie (geboorte, huwe lijk, overlijden) zal er telkens een spe ciale regeling worden getroffen. Tij dens officiële bezoeken van vreemde staatshoofden wordt alleen gevlagd in de plaatsen die worden bezocht. Ten aanzien van het uitsteken van de Nederlandse vlag van de rijksgebouwen zal voortaan onderscheid worden ge maakt tussen „uitgebreid vlaggen" en „beperkt vlaggen". Bij pitgebreid vlag gen wordt de vlag uitgestoken van alle rijksgebouwen, zoals gebruikelijk is op koninginnedag. Bij beperkt vlaggen wordt de vlag alleen uitgestoken van de hoofdgebouwen. Dit moet symbolisch worden gezien. Ramses Shaffy gaat een hoofdrol spe len in het bekende toneelspel „De Jan tjes" van Herman Bouber. Twee van de vele andere rollen in dit onvervalste volksdrama met mu ziek en dans worden gespeeld door Yoka Beretty en Johnny Jordaan. De produktie van „De Jantjes" dat voor de oorlog ook werd verfilmd, is in handen van Beppie Nooij. Na de pre mière in februari gaat het gezelschap eerst op tournee door ons land. Later in het jaar komt er een serie voorstellin gen in het Amsterdamse theater Carré. UTRECHT De president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen, mr. M. G. de Bruin, heeft in Utrecht op de jaarlijkse persconferentie met nadruk gesteld, dat NS geen „partij" is in de besluitvorming over het al of niet slui ten van onrendabele lijnen. Mr. De Bruin, verklaarde dat NS zijn beleid richt op het verwezenlijken van de maatschappelijke functie in het reizigersvervoer binnen het kader van de door de overheid te geven omlijning. De overheid bepaalt de omvang van het net dat voor het reizigersvervoer ter beschikking wordt gesteld. De NS heeft de centrale overheid al le gegevens over de lijnen verstrekt die zij voor deze taak nodig achtte. „Het isaan haar", aldus mr. De Bruin, „na overleg met provincie en gemeenten te bepalen of een bepaalde lijn gesloten zal worden of niet". Daarbij gelden ook overwegingen die niet door NS beoor deeld kunnen worden. De vaste commissie voor verkeer en waterstaat van de Tweede Kamer houdt op 27 januari een openbare hoor zitting over enkele van de vijftien lij nen. ANCONA Bij een ongeluk met een helikopter aan de Italiaanse kust zijn alle negen inzittenden om het leven ge komen. Een van de slachtoffers was de 45-jarige Nederlandse olieboormeestcr Hubert van D(jck. Het toestel was op weg naar een booreiland in de Middellandse Zee ter hoogte van Benedetto del Tronto. De vlieger raakte door de mist in moeilijkheden en probeerde op het strand een noodlanding te maken. Deze manoeuvre mislukte. De heli kopter botste tegen het booreiland en stortte in zee. De heer Van Dijck was in dienst van de Italiaanse Shell en werkte samen met technici van de Italiaanse olie maatschappij Agip. - Hij verbleef sinds oktober 1968 In Italië. Hij was in Nederland verloofd en zou spoedig gaan trouwen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 7