Haar jurken tunieken
haar tunieken jurken
V
ANTONELLI: driede
lig ensemble: zwarte
pantalon, zwarte jurk
en donkerpaarse man
tel met een wit, schub-
achtig motief. Zwarte
hoed met brede rand.
CAUMONT: beige
wollen maxi jas en
pantalon. Kolbak,
kraag en manchet
ten van schape
bont.
ZANOLLI: kazak en lange
broek van lichtbeige wol
len stof, waarover een
voetvrije maximantel in de
zelfde stof. Stikselversie
ring om de col en de rand
van de broekspijpen.
ANTONELLI: dacron jersey
bruine lange broek en korte
witte cape, waarop bruine
stippen een ruitmotief vor
men. Donkerbruine flap
hoed.
GALITZINE: voorbeeld van
een „drie lagen"-ensemble:
kort jasje, rok en lange
broek van beige en koffie
bruine wollen stof.
FORQUET: zwart en
beige double-face
mantel met stofinzet-
tingen in de vorm van
vierkanten. Zijsluiting.
Hoed van zwart vos-
sebont. Zwarte fanta
siekousen.
FORQUET: grijze trevira/cashmere
hansop, die van voren overgaat in
een tuniekpak; de panden van de jas
zitten vast aan de zijnaden van de
broek. Lamé geruite blouse, zwart
kapje en zwarte sjaal.
Inez Visser, de Apeldoornse mode-tekenares
die al vele jaren in Milaan woont en zich van-
daaruit oriënteert omtrent de steeds weer nieuwe
facetten van de Italiaanse mode, stuurde ons
bijgaande schetsen van de Italiaanse haute
couture. Zij schreef er bij: De Italiaanse coutu
riers zijn het nu eens roerend met elkaar eens: de
vrouw van 1970 blijft een lange broek dragen,
haar mantel mag alle denkbare lengten hebben,
haar jurken zijn tunieken (of haar tunieken
jurken, 't is maar hoe je het ziet), ze draagt veöi
„drie lagen"-ensemb!es en haar hoofd moet
van de vroege ochtend tot de vroege avond bedekt
zijn. Eerst daarna komen de weelderige fanta
sieën der Italiaanse kappers aan bod met een
flaphoed, bontmuts, gigantische baret, of een
zorgvuldig om het ho^fd gedrapeerde sjerp.
Als ze het eens zonder lange broek stelt, draagt
te laarzen en donkere fantasiekousen.
De stoffen, waarin ze zich hult, zijn wijnrood,
kastanjebruin, mistig pruimpaars, cypresgroen of
beige van kleur. Houdt ze van bedrukte stoffen,
dan heeft ze keus uit een groot aantal prachtige
dessins, dikwijls geunspireerd op maïskolven of
op het leer van slangen, krokodillen en andere
reptielen, grote ruiten en streepcombinaties,
die doen denken aan abstracte tekeningen van
antennes en soms ook wel aan zebra's.
Dit, volgens mej. Visser, is het .geconcentreerde'1
beeld van de vrouw anno 1970, zoals de Italianen
bet bedacht hebben.