Haar jurken tunieken haar tunieken jurken V ANTONELLI: driede lig ensemble: zwarte pantalon, zwarte jurk en donkerpaarse man tel met een wit, schub- achtig motief. Zwarte hoed met brede rand. CAUMONT: beige wollen maxi jas en pantalon. Kolbak, kraag en manchet ten van schape bont. ZANOLLI: kazak en lange broek van lichtbeige wol len stof, waarover een voetvrije maximantel in de zelfde stof. Stikselversie ring om de col en de rand van de broekspijpen. ANTONELLI: dacron jersey bruine lange broek en korte witte cape, waarop bruine stippen een ruitmotief vor men. Donkerbruine flap hoed. GALITZINE: voorbeeld van een „drie lagen"-ensemble: kort jasje, rok en lange broek van beige en koffie bruine wollen stof. FORQUET: zwart en beige double-face mantel met stofinzet- tingen in de vorm van vierkanten. Zijsluiting. Hoed van zwart vos- sebont. Zwarte fanta siekousen. FORQUET: grijze trevira/cashmere hansop, die van voren overgaat in een tuniekpak; de panden van de jas zitten vast aan de zijnaden van de broek. Lamé geruite blouse, zwart kapje en zwarte sjaal. Inez Visser, de Apeldoornse mode-tekenares die al vele jaren in Milaan woont en zich van- daaruit oriënteert omtrent de steeds weer nieuwe facetten van de Italiaanse mode, stuurde ons bijgaande schetsen van de Italiaanse haute couture. Zij schreef er bij: De Italiaanse coutu riers zijn het nu eens roerend met elkaar eens: de vrouw van 1970 blijft een lange broek dragen, haar mantel mag alle denkbare lengten hebben, haar jurken zijn tunieken (of haar tunieken jurken, 't is maar hoe je het ziet), ze draagt veöi „drie lagen"-ensemb!es en haar hoofd moet van de vroege ochtend tot de vroege avond bedekt zijn. Eerst daarna komen de weelderige fanta sieën der Italiaanse kappers aan bod met een flaphoed, bontmuts, gigantische baret, of een zorgvuldig om het ho^fd gedrapeerde sjerp. Als ze het eens zonder lange broek stelt, draagt te laarzen en donkere fantasiekousen. De stoffen, waarin ze zich hult, zijn wijnrood, kastanjebruin, mistig pruimpaars, cypresgroen of beige van kleur. Houdt ze van bedrukte stoffen, dan heeft ze keus uit een groot aantal prachtige dessins, dikwijls geunspireerd op maïskolven of op het leer van slangen, krokodillen en andere reptielen, grote ruiten en streepcombinaties, die doen denken aan abstracte tekeningen van antennes en soms ook wel aan zebra's. Dit, volgens mej. Visser, is het .geconcentreerde'1 beeld van de vrouw anno 1970, zoals de Italianen bet bedacht hebben.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 10