Werknemers en werkgevers enthousiast
Actie
6J+
vond veel weerklank
Liesbeth, Koos
en vele anderen
Zielen
Nieuwe shows
van David Frost
STICHTING
IDEËLE
RECLAME
SCHOOT
WEER
MIDDEN IN
DE ROOS
Tom Poes
en de
Mob-
beweging
Serieus
Geen jongeren
Niet aangepast
Netter
Viel tegen
programma os
Lange en korte
rokken naast
elkaar
MARTEN
TOONDER
STRIP
TELEVISIE
TELEVISIE
RADIO
DINSDAG 20 JANUARI 1970
Een zeer tevreden meneer Van Dijk
(73) aan het werk bij de Amster
damse handelsonderneming Postex:
,,U moet maar denken dat het een
ziekte van me is".
Het moeten er nu al duizenden zijn.
Allemaal mensen boven de 65 jaar, die
weer aan het werk wilden en konden.
Dat danken zij aan „Ik ben je opa. niet;
geef me liever wat om handen", de zo
veelste succesvolle campagne van
SIRE, de Stichting Ideële Reclame.
Beide partijen zijn met die „Actie
65+"" meer dan gelükkig. Werkgevers
omdat zij eindelijk de gaten in hun
personeelsbestand kunnen opvullen. En
bejaarden omdat zij een nieuw doel in
hun leven hebben gevonden iets doen
in plaats van voor het raam zitten te
wachten. Het brengt nog geld op ook.
Daarmee zou alles gezegd kunnen
zijn. als er niet een paar merkwaardige
ontdekkingen vielen te doen.
0 De helft van de weer aan de slag
gegane 65-plussers heeft dat in de eer
ste plaats gedaan vanwege het werk;
Bejaarden verdienen hetzelfde als
in hun jongere jaren, of wat minder.
Van do situatie wordt geen misbruik
gemaakt.
Het tempo van de nieuwe werkers
ligt wat lager dan van hun jongere col
lega's, maar zij worden geprezen om
hün verantwoordelijkheidsgevoel en om
hun serieuze manier van werken.
Onder vroegere hoofdarbeiders
schijnt meer animo te bestaan dan on
der hen die met hun handen hun boter
ham hebben verdiend.
Een paar voorbeelden. Het assuran-
tlebedrijf van een gróte bankinstelling
vroeg éénmaal per advertentie 65-plus-
sers voor cijfermatig controlewerk. De
personeelschef kon kiezen uit twintig
kandidaten.
Een machinefabriek zocht een paar
keer op dezelfde manier draaiers. Er
kwam er één. Hij kan waarschijnlijk
niet worden aangenomen.
Een werkgeversorganisatie had twee
mensen nodig om te helpen bij het
klaarmaken van de post. Het werd een
stroom van zeventig sollicitanten.
Op de bankinstelling in Rotterdam
vertelt de personeelschef: „We hebben
deze proef genomen omdat we voor dit
werk geen jonge mensen kunnen krij
gen. Als we „jonge administratieve me-
dewerkers" vragen, komt er soms geen
enkele reactie. We kregen nu ook een
heer van 78. Hoewel hij 63 leek was
ons dat toch te oud".
De ervaring met de bejaarden is best:
„Wel zijn zij bang om fouten te maken,
omdat zij vroeger in zo'n geval op hun
donder kregen. Deze mensen verdienen
meer dan wanneer zij nu 25 jaar zou
den zijn. Eén ontvangt nu zelfs meer
daft hij in zijn vijftigjarige loopbaan
als boekhouder ooit heeft gehad".
In de Geuzenstraat in Amsterdam
werkt bij de Handelsonderneming Pos
tex een bijzonder kwieke heer A. van
Dijk. Toch is hij 73; sinds een wek de
nieuwe administrateur van het maga
zijn.
Na twaalf jaar mocht hij om zijn
leeftijd niet langer bij zijn vorige
werkgever blijven. „Maar ik kan eigen
lijk niet zonder werken en m'n dokter
had gezegd: ..Ga jij maar lekker door,
anders ga je gauw dood". Zodoende. Als
ik gezond blijf, wil ik hier zeker tot
mijn 75ste doorgaan".
De heer Van Dijk houdt niet van
half gedoe. Hij werkt de hele week, is
's morgens een kwartier voor tijd bin
nen en vindt het niet leuk als hij door
collega's een beetje wordt ontzien. „Ik
ben goed gezond en kan alles best
zelf".
Sire?
„Prachtig".
Salaris aangepast aan zijn leeftijd?
„Neen, ik kreeg wat ik had ge
vraagd".
Als hij geen nieuwe baan zou hebben
gevonden?
„O, dan had ik thuis administraties
genomen en belastingzaken. Dat is een
kwestie van relatiewerk".
En wat vindt de vrouw ervan, met
wie hij 38 jaar is getrouwd?
„Die vindt het best. Een weekje thuis
vindt ze gezellig, maar ze heeft me
nooit van werken weerhouden. Ik ben
ook penningmeester van een Amster
damse groep van de Algemene Bond
van Bejaarden. Dat werk doe ik des
avonds".
Bijna verontschuldigend: „U moet
maar denken dat het een soort ziekte is
dat ik graag werk".
De meesten van de zeventig mannen,
vrouwen en echtparen die zich bij de
werkgeversorganisatie in Den Haag
kwamen aanbieden, vielden zich dood
ongelukkig met de noodgedwongen
nietsdoen.
Pogingen van de organisatie om via
uitzendbureaus of onder werkstudenten
aan hulpkrachten te komen, waren
mislukt. Nu meldden zich vroegere po
litiemensen, belastingcontroleurs, chefs
van bedrijfsafdelingen, taxateurs en
boekhouders. Zij kwamen ongevraagd
binnenlopen.
De motiveringen kwamen allemaal
neer op: Wij willen weer tussen de
mensen en weer meetellen. Twee zijn
er aangenomen, voor vijf gulden per
uur.
Hun directe chef: „Zij hebben
anderhalf uur nodig voor een kar
wei dat een jongere in een uur klaart.
Maar zij werken veel netter en precie
zer. Zij passen hun manier van werken
aan bij het tempo van hun leven".
Als hij zou kunnen kiezen tussen deze
bejaarden en twee jongelui van acht
tien jaar? „Dan zou ik deze houden. Zij
mankeren nooit. Als ik ze nodig heb
zijn ze er direct. Ik heb de zekerheid
dat het werk gebeurt en goed ook".
Voor de 68-jarige heer J. van Dalen
in Amstelveen is het een eenvoudige
zaak: „Wat zal je lopen te niksen". Het
begon voor hem al vroeg, want zijn
pensioen is op zijn 52ste jaar ingegaan.
Na een paar jaar had hij het beke
ken; hij ging de boekhouding verzorgen
voor eep zaak in herenmode en confec
tie. Na twaalf jaren hadden ze hem
nog best willen houden maar het werd
hem te druk".
Na de lange hete zomer begon het
bloed weer te kruipen waar het niet
gaan kon. Zij laatste baas had gelijk:
„Niets doen zal je niet meevallen". Hij
reageerde positief op de „Actie 65-
plus".
„Ik kon een goeie baan krijgen, hele
maal in m'n straatje, maar voor iedere
dag en dat wilde ik niet. Onlangs kreeg
ik een telefoontje van een accountants
kantoor. 's Avonds kwam er iemand bij
me thuis praten".
Nu werkt de heer Van Dalen er drie
dagen per week van half tien tot vier.
„Ik hoef nu tenminste niet iedere dag
in huis te lopen zoeken naar iets waar
mee ik me bezig kan houden. Maar ik
ben ook niet aan handen en voeten ge
bonden".
Hij verdient minder dan de laatste
twaalf jaar het geval was. „Maar ge
zien mijn leeftijd heb ik niet te klagen.
En ik heb ook niet het gevoel dat ik me
voor weinig geld laat misbruiken".
Zij algemene kijk op de zaak: „Ik ge
loof dat werkgevers graag 65-plussers
in dienst hebben vanwege hun groter
verantwoordelijkheidsgevoel en omdat
zij niet voor vijf gulden méér naar een
ander lopen".
Op de machinefabriek werd me ge
zegd: „Het is een gokje geweest om te
proberen op deze manier aan mensen te
komen. Het is niet gelukt. Misschien is
het voor bejaarden een bezwaar in een
fabriek te werke^: lang staan, veel
zwaar werk en een omgeving vol her
rie".
Misschien zijn er ook andere oorza
ken. Opvallend is dat de mensen die
naar andere functies hadden gesollici
teerd allemaal telefoon hebben. Mis
schien zijn het alleeen de vooruitstre-
venden die ook na hun 65ste verjaardag
vooruitstrevend willen blijven.
XJet geeft natuurlijk geen pas, een
dag te laat met je kritiek op een
tv-uitzending te komen, maar ik heb
dit risico inzake de Liesbeth List
show van zondagavond toch maar
genomen, omdat ik deze show voor
de aardigheid eerst eens wilde ver
gelijken met die van een jaar gele
den, waarmee in Montreux de pers
prijs werd gehaald en die gister
avond op Duitsland I opnieuw te
zien was. Na de kritiek van sommige
beroeps- en amateurscritici, gister
ochtend, werd deze vergelijking
echter allerminst eén aardigheidje,
maar een serieuze aangelegenheid.
Er is gisterochtend namelijk hier en
daar beweerd, dat Liesbeth List in
de show van zondagavond door Bob
Rooyens min of meer op de achter
grond is gedrukt. Ik vind dit wel
wat al te sterk uitgedrukt.
Vooropgesteld dat ik beide shows
idrukwekkend vond, geloof ik te
mogen constateren, dat er wel enig
nuance-verschil bestaat tussen die
van 1969 en die van 1970. In de show
van vorig jaar heeft Rooyens al zijn
visuele „Moet Ga Ga"-grapjes ach
terwege gelaten om Liesbeth List
zoveel mogelijk reliëf te geven. In
de show van dit jaar lijkt Liesbeth
List zich daarentegen zoveel moge
lijk dienstbaar te hebben gemaakt
aan de vondsten van het genie
Rooyens. De show van 1969 was dui
delijk meer List dan Rooyens, die
van 1970 is meer Rooyens dan List
Maar zonder deze uitwisseling van
geven en nemen waren beide shows
niet zo meesterlijk geworden. Wel
geef ik persoonlijk de voorkeur aan
de rustige, mysterieuze Liesbeth List
van 1969 boven de wat hippe van
1970, aan de vertolkster van Franse
chansons en Nederlandse of in het
Nederlands vertaalde liedjes boven
de zangeres van vlotte Duitse of
Engelse wijsjes. Ik heb het idee, dat
zij in het eerste geval wat meer
zichzelf is of althans kan zijn. Maar
dit is wellicht tevens een kwestie
van smaak.
W/ie verwacht had dat de eerste af-
levering van Achter het nieuws'-
nieuwe stijl ook een soort show
zou worden, is bedrogen uitgeko
men. Presentator Koos Postema mist
nu eenmaal de humor, de souplesse
en de flair van een Frits van der
Poel en vooral van een David Frost.
Bij Van der Poel en Frost zat (re
spectievelijk zit) je op het puntje van
je stoel, om toch maar vooral geen
enkele rake opmerking te missen.
Hun programma's waren (respectie
velijk zijn) veel boeiender, veel
"meer een avontuur. Echter niet veel
interessanter dan „Achter het
nieuws". Want Koos Postema heeft
weer een andere goede eigenschap,
al valt deze pas indirect op: hij stelt
zich duidelijker in dienst van het
onderwerp en degenen die daarbij
betrokken zijn. Ik herinner me nog
goed zijn reportage over het sterf-
ROME De Voorjaarscollectie van
de Italiaanse mode-ontwerper, Frede-
rico Forquet, zou Christian Dior mis
schien in zijn graf doen omdraaien.
Forquets nieuwe ontwerpen zijn na
melijk gebaseerd op Diors „new look"
ran 1947.
Opnieuw kan men de eens zo bekende
pakjes met strakke jassen en rokken
tot aan de kuit bewonderen. Maar
Forquet heeft besloten ook korte
mode voor het voorjaar te introduce
ren. en onde: de rokken van sommige
midi-pakjes zaten korte broeken ver
borgen.
De mogelijkheid korte öj lange rok
ken, of zelfs beide in een ensemble te
dragen, is het nieuwste aspect van de
mode voor 1970.
Lange rokken bevestigen slechts
het feit dat de geschiedenis zich her
haalt, maar nu kunnen vrouwen voor
het eerst zelf bepalen of zij hun rok
ken heel kort of heel lang willen dra
gen.
6802 Het geluid van de ontploffing
deed Joost verbleekt de kamer binnenren
nen.
„Heer Olivier!" riep hij uit. „Wat is er
gebeurd? Ik hoorde een knal met uw
welnemen!"
Toen viel zijn blik op de gemakkelijke
leunstoel van zijn meester en hij zweeg
verschrikt. Geen wonder: uit het geriefe
lijke meubel stegen kruitwolken op en
uit de zitting staken de veren trillend om
hoog.
„Net op tijd!" riep Rep, die springerig
door de kamer huppelde. „Dat is de erg
ste stabstoel die ik ooit gezien heb."
„Zal ik deze jonge heer de deur wij
zen?" hernam de bediende beklemd. „Het
komt me voor, dat hier van wangedrag
sprake is en wanneer u me toestaat..."
„Laat maar Joost," zei heer Ollie. „Ik
was daar bijna gaan zitten! En dat is ge
vaarlijk, want men kan maar al te ge
makkelijk een stab worden en vergronden.
Ik heb dat nooit zo begrepen, maar van
daag zijn mij de ogen open gegaan zodat
ik een wending aan mijn leven kan geven,
als je begrijpt wat ik bedoel."
„Zeer wel, heer Oilvier," zei de trouwe
knecht stijfjes en hij schreed het vertrek
uit.
„Laten we voor alle zekerheid de an
dere stoelen ook maar behandelen!"
hoorde hij de kleine vreemdeling achter
zich roepen. Daarop volgden opnieuw en
kele knallen, maar Joost keek niet om.
„Net als ik reeds vreesde," mompelde
hij. „Er breken moeilijke tijden aan.
huis van ongeneeslijk zieken in En
geland. Gisteravond blonk Postema
opnieuw uit door een gedegen, even
wichtige en toch weinig spectaculai
re aanpak, deels via film, deels via
interviews met al dan niet deskun
dige betrokkenen in de zaal.
Nee, het werd geen show, maar
eerder een soort uitbreiding van de
mogelijkheden om in een actualitei
tenrubriek verscheidene meningen te
laten horen, zonder dat het een uit
de hand lopende teach-in wordt. Dat
deed in het begin wel wat ingestu
deerd aan. maar later werd het alle
maal spontaner en dus levendiger.
Ook door de verse nieuwtjes over de
celibaatskwestie in de roomskatho-
lieke kerk en de commentaartjes
daarop werd het tevens een geslaag
de poging in de richting van een
„momentele actualisering" van het
medium televisie, zoals de jongelui
van het Onderwijsfront die in het
thema-programma „Goed leven"
voorstonden en zoals die door de
VPRO al enige tijd met succes
wordt toegepast.
Ook al werd „Achter het nieuws"
gisteravond geen spectaculaire ,.Pos-
temanifestatie". ik ontkom toch niet
aan een vergelijking met de shows
van Liesbeth List. Het viel me na
melijk op, dat aan het einde an
„Achter het nieuws" wel de namen
van alle medewerkers aan het pro
gramma werden vermeld, maar dat
bij de shows van Liesbeth List de
namen ontbraken van de componis
ten en tekstdichters zonder wier bij
dragen Liesbeth List en Bob
Rooyens hun shows niet hadden
kunnen maken. Wanneer komt er
(ook bij tal van shows van andere
omroepen dan de AVRO) eens een
einde aan deze „discriminatie"?
J. v.d. K.
De NCRV is van plan om de hele
serie van De Kleine Zielen te gaan
herhalen.
Wanneer dat zal gebeuren is nog
niet bekend. Waarschijnlijk in de
zomermaanden of in het begin van
het nieuwe seizoen. Ook de vorm
waarin de herhaling plaats zal heb
ben is nog niet duidelijk. „Een sa
menvatting zoals bij De Glazen Stad
lijkt moeilijk" aldus een woordvoe-
reder van de NCRV-persdienst,,,om
dat Couperus zich toch al moeilijk
laat couperen."
Vanavond zendt de KRO-televisie
de eerste aflevering uit van een se
rie Frost-shows. Deze shows zijn in
vergelijking met Frosts optreden in
„Frost on Sunday", zoals die het vo
rig jaar werden uitgezonden, in zo
verre nieuw dat hij zijn vaste cast
die hem ter zijde staat enige uitbrei
ding heeft laten ondergaan. Voor de
kijkers zijn nieuw: Josephine Tew-
son, Richard Murdock en Sam Costa.
Speciale gasten in deze show zijn
Esther Ofarim, Gerrie Grainger en
Rolf Harris.
De „Frost on Sunday"-shows zul
len iedere dinsdagavond door de
KRO-televisie worden uitgezonden.
Een uitzondering hierop maken de
dinsdagen 10 februari en 24 maart.
Op dinsdag 10 februari moet Frost
zijn plaats inruimen voor een carna
valsprogramma en op 24 maart voor
„Cabaretaria", dat, op zaterdag 21
maart zal moeten wijken voor de
uitzending van het Eurovisie-song
festival.
De Frost-show die vanavond wordt
uitgezonden, was in Engeland op
5 januari te zien. De KRO-televisie
streeft er naar om deze shows zo
vlug mogelijk na de uitzending in
Engeland op de Nederlandse televi
sie te brengen.
Voordeel van deze snelle uitzen
ding is, dat de in het vorige seizoen
soms wel eens lastige „anti-date
ring" van de show nu tot het verle
den behoort.
Nieuw in vergelijking met het vo
rige seizoen is dat de Frost on Sun-
day-shbws in kleur zullen worden
uitgezonden.
NEDERLAND I
1845 NOS: Kleur: De Fabeltjes
krant.
18.55 NOS: Journaal.
19.04 KRO: Kleur. Daktari - Claren
ce vals beschuldigd, TV-film.
20.00 NOS: Journaal.
20.20 KRO: Kleur: Papa Doc en Ha
iti, documentaire film over de pre
sident van Haïti, Francis Duvalier.
21.10 Kleur: De David Frost-Show.
22.00 Kleur: De wrekers, TV-serie:
De glazenwassers.
22.50 NOS: Journaal.
22.55-23.25 Teleac: Schaken voor be
ginners - les 14 (herh).
NEDERLAND II
18.45 NOS: Kleur: De Fabeltjeskrant.
18.55 NOS: Journaal.
19.04 NOS: Scala: informatief pro
gramma.
19.30 AVRO: Peyton Place. TV-film.
20.00 NOS: Journaal.
20.20 AVRO: Kleur: The Survivors
(De Overlevenden), TV-film.
21.10 Kleur: Voor de vuist weg.
22.10 AVRO's Televizier.
23.000-23.05 NOS: Journaal.
DUITSLAND I
Regionaal programma NDR: 18.00
Ein kuss für Ganseliesel: reportage.
18.30 Actualiteiten. 18.45 Zandman
netje. 18.55 Nordschau-Magazin. 19.26
Kleur Der :Mann von gestern: TV-
film. 19.59 Progr.-overz. WDR: 8.20-
8.45: 10.20-10.45 en 12.10-12.35 School
televisie. 18.00 Kleur: Die seltsamen
Methoden des Franz Josef Wannin-
ger: TV-film 18.30 Kleur: Seid ihr
alle da?: voor de kinderen. 18.40
Hier und Heute met Goedenavond.
19.20 Kleur: Abenteuer des Segel-
schiffs Seaspray, TV-serie). 20.00
Journ. en weerber. 20.15 Was bin
ich?: vrolijk beroepen raden. 21.00
Die Auferstehung: TV-spel. 22.30
Journ, comm. en weerber. 22.50 Kleur
Togther, een muz. show 23.35 Journ.
DUITSLAND II
1805 Act. en muz. 18.40 Aug' um
Auge, Stein um Stein: een prehisto
risch voorval op muz. 19.10 Kleur:
Immer wenn er Pillen nahm: TV-
film. 19.45 Nieuws, act. en weerber.
20.15 Kleur: Mit den Alliierten al-
liiert: filmreportage. Aansluitend:
Nws. 21.00 Kleur: High Chaparral:
TV-film 21.50 Culturele informaties.
22.35 Nws en weerbericht. 22.45-plm.
24.00 Der Ritus: Zweedse speelfilm
(Niet geschikt, voor jeugdige kijkers).
NEDERLAND I
10.45-12.00 NOS-NOT: Schooltele
visie
17.00-17.30 NCRV: Voor de kinde
ren.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. van gister
avond. 10.30 Festival in Rio: repor
tage. 11.15 Die Umschau. 12.05 Frie-
de durch Angst: reportage. 12.50 In
ternationaal persoverz. 13.00-13.3C
Journ. 16.35 Journ. 16.40 Voor de
kinderen: WDR-program.: Banton
Claus Lombard beantwoordt brie
ven. 16.55 Voor de kinderen: Spas
muss sein. 17.10 Erinnern Sie sic!
noch?: quiz 17.55-18.00 Journ.
DUITSLAND II
17.30 Nieuws en weerber. 17.31
Mosaik (voor ouderen). Aansl.: Lief
dadigheidsoproep.
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Stereo:
Dag woensdag!: L. gram. muz.
(7.30-7.35 Van de voorpagina)
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nws. 8.11 Act. 8.20 Stereo: Dag
woensdag (vervolg), (plm. 8.30-8.35
Van alle markten thuis, praatje voor
de huisvrouw.) 9.00 Stereo: Klassie
ke symfonische muz. (gr.). 9.35 Wa-
terst. 9.40 Schoolradio. 10.00 L. gram
muz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Nws. 11.03 Voor de huisvrouw. 11.40
Stereo: Klassieke muz. (gr.). 12.25
Stereo: Metropole ork. 12.54 Voor
het platteland. 13.00 Nws. 13.11 Act.
13.25 Stereo: Uit eigen huis: studio
opnamen. 13.45 Gesproken portret.
14.00 Jazzork. 14.30 Stereo: De tui
nen van de tijd, hoorsp. 15.15 In de
Toonzaal: modern muz. progr. voor
de jeugd met commentaar. 16.00
Nws. 16.03 Sociëteit Zestig minuten
voor boven de zestig. 17.02 NOS:
Onder de groene linde: oude liedjes.
VARA: 17.20 Stereo: Pianorecital:
klassieke muz. 17.30 Stereo: Mezzo-
sopr. en piano: klassieke liederen,
plm. 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Act.
18.20 Uitzending van de Pacifistisch
Socialistische Partij. 18.30 Stereo:
Klink-klaar, zonder nonsens. 19.30
Nws. 19.35 Buitenlands weekoverz.
19.45 Stereo: L. vocaal en instru
mentaal ensemble met zangsolist.
20.10 Nederlands cabaret op de
plaat. 20.25 Plaats gevonden, gev.
progr. 21.15 Vragenvuur: een beken
de Nederlander beantwoordt vragen
van jonge mensen. 21.35 Stereo: Me
lodieën Expres. 22.00 Letter-grepen
literair programma. 22.30 Nws. 22.38
Med. 22.43 Act. 22.55 Stereo: Con
trasten een progr. voor kenners
en liefhebbers: klassieke en moder
ne muziek (opn). 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 Stereo: Op het
eerste gehoor; klassieke en semi-
klassieke muz. (gr). (7.30 Nieuws;
7.32 Act.). TROS: 8.00 Nws. 8.11 Als
dat zou kunnen: verzoekplatenpro-
gramma. (8.30-8.32 Nws; 9.00-9.10
Gymn. voor de huisvrouw). 9.30
Voor de kleuters. 9.45 Van 1685 tot
vandaag, muzikale lez. 10.15 Voor de
vrouw. 11.00 Nieuws. 11.03 Piek Uur:
wedstrijdprogr. 11.45 Act. 11.55 Med.
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee: gev. progr. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw: 12.30 Nws; 12.41 Act.; 13.00
Raden maar). NCRV: 14.15 Stereo:
Moderne ork. muz. (gr). 15.00 In *t
zilver: progr. voor oudere luiste
raars. 16.00 Nws. 16.03 Stereo: Voor
de jeugd. 17.00 Stereo: Twien-Popra-
dio voor twieners. Overheidsvoor
lichting: 17.50 Terzake: informatie
in kort bestek. NCRV: 18.00 Strictly
country style: country en western
rubriek. 18.30 Nws. 18.41 Act. NOS:
19.00 Openbaar Kunstbezit. Morele
Herbewapening: 19.10 Plan voor de
jaren zeventig. NOS: 19.20 Kerkge
nootschap der Zevende Dag Adven
tisten, klankbeeld. 19.35 Geen onder
daan maar burger, serie uitzendin
gen over de staatkundige vorming
van de Nederlander. 19.50 Progr.
voor blinden en slechtzienden. 20.00
Stereo: Omroep Dubbelkwartet:
oude liederen. 20.15 Stereo: Concert-
gebouwork. en solist: klassieke mu
ziek. (in de pauze: 21.10-21.30 Fer-
mate: een luchtig pauze-program-
ma). 22.30 Nws. 22.40 Stereo: X, een
sprong in het duister: lichte gram.
nuz. en rep. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing,
■ing!: lichte vocale muziekjes. 10.00
Nws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe
'langspeelplaten met kritisch com
mentaar. NOS: 11.00 Nws. 11.03 Mu-
dek-lezen. (12.00 Nws). AVRO: 13.00
Nws. 13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet
'm op: L. pl. program. (14.00 Nws).
15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvit. 16.00
Nws. 16.03 Gimmick: licht platen-
progr. 17.00 Nws. 17.02 Radiojourn,
17.05-18.00 Toppoppology: pop- en
countrymuz.