KANKER
PAVILJOEN
REGERING NU VOOR GEDEGEN ONDERZOEK
Bij streven naar bundeling
in Nederlandse scheepsbouw
I OPVOLGER GEZOCHT
VOOR C. VEROLME
Fokker wil
belangen in
Japanse bouw
beurs
overzicht
IpBpll
Daggeld hoger
Modernisering
Ameriean Hotel
TOEVERTROUWDE MIDDELEN
STEGEN TOT F 6,3 MILJARD
SAMEN HET
BANKPAD OP
BEURS DEED
STAP TERUG
Kareltje Knetter
en de
blauwgerotte kiel
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
BESPARING
COMMISSIE
Pagina 2
VRIJDAG 23 JANUARI 1970
i
IW'WIÉB !jMT*?*PPfl*PWPWMt
sl^^^fUwSik I ^ÉhffistijissSsiósCi» iUif?I
Maar toch dacht üc zelfs toen dat
rechtvaardigheid belangrijker was."
„Ik had een vriend. Hij stond me heel
na," zei Gangart, terwijl ze naar de
deken op het bed keek. „Hij heeft iets
dergelijks meegemaakt. Hij was een
intelligente, ontwikkelde man, maar hij
heeft het nooit verder gebracht dan tot
gewoon soldaat." Er viel even een stilte
tussen hen. Ze sloeg haar ogen op.
„Maar jij bent nu nog precies hetzelf
de."
„Hoe bedoel je? Gewoon soldaat of
jongens me gehoorzaamden. Ik ben dus intelligent?
twee jaar dienstdoend peloton-com- „Brutaal. Neem nu de manier waarop
mandant geweest, met de rang van je tegen de artsen praat, vooral tegen
adjudant-onderofficier, van Yelets tot mij."
De paar lichtblonde haren die zijn aan Frankfort aan de Oder. Het waren Ze sprak streng, maar het was een
lagen zielig tussen haakjes de beste jaren van mijn vreemd soort strengheid, als al haar
leven. Ik weet dat het gek klinkt, maar woorden en bewegingen vermengd met
79
plat over zijn schedel.
Nu ze toch zo dikwijls op de zaal jjet is waar.""
moest komen nam Vera Kornilyevna de
zachtheid. Het was geen matte, diffuse
Hij bedacht dat het niet erg beleefd zachtheid, maar hij was op de een of
kans waar om ook nog een paar andere stond, zoals hij daar met opgetrokken andere manier melodisch en gebaseerd
dingen te doen. Podduyev, die zaaloud- benen zat; daarom verplaatste hij ze op harmonie.
ste' was geweest, was nu ontslagen en naar de grond. ,,De manier waarop ik tegen je praat?
hoewel er vrijwel geen speciale taken „Nou, zie je wel." Als ze naar hem Ik praat met het allergrootste respect
aan deze functie verbonden waren luisterde of tegen hem sprak verdween tegen je. Dit is de hoogste vorm van
moest er toch een vervanger komen. Ze de vriendelijke glimlach nooit van conversatie die ik ken, maar dat besef je
liep van Rusanov's bed naar het Gangart's gezicht. „Waarom zou je dit nu nog niet. Maar als je aan die eerste
volgende van de rij en kondigde aan: baantje dan weigeren? Misschien be- dag denkt, nu, je kunt je niet
„Kostoglotov, van vandaag af ben jij zorgt het je nog meer gelukkige jaren." voorstellen hoe ik toen in de penarie
,zaaloudste\
Kostoglotov lag, helemaal aangekleed,
bovenop de dekens een krant te lezen.
Het was de tweede keer dat Gangart
„Wat een schitterende logica! Geluk- zat. Ik was een stervend man en ze
kige jaren? En de democratie dan? Je stonden me maar net toe het district
miskent het hele principe van de waarheen ik verbannen was te verlaten,
democratie. De zaal heeft me niet Ik kwam hier aan en in plaats van
was binnengekomen terwijl hij die lag ingesteld. De stemmers kennen niet winterse sneeuw vond ik stromende
te lezen. Ze was nu gewend geraakt aan eens levensgeschiedenis... Trou- regen. Ik moest mijn viltlaarzen uittrek-
i ï.»i Uu le~ wenS - jij ai evenmin." ken en ze onder mijn arm dragen. In de
„Goed, vertel me die dan maar." streek waar ik vandaan kwam was de
Ze sprak zoals altijd zachtjes en dit vorst bepaald niet mis. Mijn overjas
dat ze best wist dat deze aanstelling ije£ bij zijn stem dalen, zodat raakte zo doorweekt dat ik hem uit kon
niets betekende. Kostoglotov hief een zjj alleen hem kon horen. Rusanov wringen. Ik liet mijn laarzen achter in
vrolijk gezicht uit zijn krant op en, niet sliep, Zatsyrko lag te lezen, het bed van het bagagedepot en nam de tram naar
goed wetend hoe hij het bestezijn Podduyev was leeg. Hun gesprek was de oude stad. Daar had ik een adres
respect voor de arts kon laten blijken, vrijwel onhoorbaar. een van mijn soldaten aan het front
trok hij zijn lange benen, die op het bed „Dat zal heel wat tijd nemen. Zeg, ik maar het was donker geworden en
lagen uitgestrekt, op. Hij keek haar voel me onbehaaglijk als ik zit terwijl jij iedereen in de tram zei maar steeds:
vriendelijk aan en antwoordde: „Vera staat. Het is niet behoorlijk op zo'n „Niet gaan, ze snijden je je keel af!
Kornilyevna, probeer je me een onher- manier tegen een vrouw te praten. Maar Na de amnestie van 1953 hebben ze al
x- j het staat nog veel gekker als ik overeind het misdadige schuim uit de gevangenis
kom en als een soldaat in het tussenpad vrijgelaten en ze kunnen ze nu niet te
zijn kwinkslagen en verwachtte ze zelfs.
Ze glimlachte dus flauwtjes onder het
spreken, als om hem te laten merken
stelbare morele slag toe te dienen?
Administrateurs maken altijd fouten.
Sommige bezwijken zelfs aan de verlei- ga staan. Kom op mijn bed zitten, pakken krijgen, wat ze ook proberen.
dingen van hun macht. Nadat ik jaren
lang heb nagedacht, heb ik mezelf
gezworen nooit meer in een leidende ging op de rand van het bed zitten,
functie te zullen optreden."
„Heb jij een leidende functie gehad?
Alsjeblieft! Ik wist zelfs niet zeker of mijn vriend
„Eigenlijk moet ik weg," zei ze. Ze de soldaat er was, en niemand in de
tram wist waar de straat was. Dus
besloot ik de hotels af te gaan. Ze
Weet je, Vera Kornilyevna; alles wat hadden zulke prachtige lobbies, ik
Een belangrijke? Ze had zin om te in mijn leven fout is gegaan komt schaamde me diep daar binnen te
praten en het spelletje mee te spelen. doordat ik de democratie was toege- wandelen met zulke vpeten en in een
„Mijn belangrijkste positie was die daan. Ik probeerde de democratie in of twee ervan hadden ze zelfs plaats,
van waarnemend commandant van het het leger door te voeren, dat wil Maar toen ik ze een verbannings
peloton, maar in feite heb ik het nog zeggen: ik gaf mijn superieuren een document in plaats van een gewoon
verder gebracht. Zie je, de commandant antwoord terug. Daarom werd ik in paspoort liet zien, zeiden ze allemaal:
van mijn peloton was zo verregaand 1939 niet naar een officierscursus „Nee, we kunnen u niet opnemen."
stom en onbekwaam, dat ze hem naar gestuurd, maar bleef gewoon soldaat. In Goed wat moest ik doen? Ik voelde er
een herhalingscursus moesten sturen; 1940 kwam ik wel in de officiersoplei- alles voor om op de grond te gaan
daarna maakten ze hem commandant ding, maar ik was zo brutaal tegen mijn liggen en te sterven, maar waarom
van een batterij, niets minder dan dat, meerderen dat ze me eruit gooiden. Pas buiten ergens onder een heg doodgaan?
maar natuurlijk niet in ons bataljon. De in 1941 lukte het me op de een of Ik ging regelrecht naar de politie. Ik
officier die ze in zijn plaats stuurden andere manier in het Verre Oosten een zei: „Luister eens, jullie zijn er om me
werd onmiddellijk overgeplaatst naar de opleiding voor onderofficieren te door- te helpen. Bezorg me een plekje waar ik
politieke afdeling, als surnumerair. Mijn lopen. Eerlijk gezegd vond ik het heel vannacht kan blijven." Ze kuchten en
bataljons-commandant had geen be- erg dat ik geen officier was. Al mijn stotterden en zeiden ten slotte: „Ga
zwaar tegen mijn aanstelling, omdat ik vrienden waren officier. Als je jong naar een theehuis en breng daar de
een vrij redelijke topograaf was en de bent trek je je dergelijke dingen erg aan nacht door. (wordt vervolgd)
MM
4331. Het avontuur met het reuzeninsekt deed de twee
avonturiers met nog grotere omzichtigheid voortgaan
en vooral het oversteken van open plekken tussen de
bomen deden zij zo vlug mogelijk. En terwijl het twee
tal eigenlijk zonder veel overtuiging door het oerwoud
trok, staken hun vrienden in Marc's bungalow de hoof
den bij elkaar om voor de zoveelste maal hun lange
wegblijven te bespreken. De twee dames keken steeds
weer speurend naar de horizon, waar zij hoopten het
silhouet van de flivver te zien verschijnen. „Ze zijn nu
al ruim 24 uur weg en ik vind het tijd worden om die
twee kwajongens op te sporen," vond professor Dubois.
Marc knikte en zei weinig enthousiast: „Inderdaad, wij
moeten iets doen. Het hopeloze is echter, dat het ge
bied waar zij vermoedelijk in verzeild geraakt zijn, zo
woest en onherbergzaam is, dat er van een goed geor
ganiseerde speurtocht haast geen sprake kan zijn. Het
wordt zoeken naar een naald in een hooiberg, zoals jul
lie op Aarde zeggen." Hij schudde spijtig het hoofd en
zuchtte: „Ik kan mezelf wel voor de kop slaan, dat ik
ze mijn fliwer heb geleend. Ik had kunnen weten, dat
die dwazen zichzelf in de nesten zouden werken!"
87. Langzaam maar zeker voerde Sir Patrick de snel
heid op en weldra gierde de vliegende schotel met
zijn merkwaardige sleep door het luchtruim. Professor
Starreveld haalde een paar schroefjes en draadjes uit
de zak van zijn jekker en begon aan het radio-apparaat
te prutsen. En enkele ogenblikken later kondigde hij
triomfantelijk aan, dat het vernielde zend-ontvangtoe-
stel weer als van ouds gebruikt kon worden.
„Hoe gaat het vrienden'" vroeg Sir Patrick bij tijd
en wijle, terwijl hij in het volle besef van zijn verant
woordelijkheid de vliegende schotel zo hoog mogelijk
liet stijgen om zijn sleepje een zo rustig mogelijke
overtocht te geven.
„Het gaat goed!" of „Geweldig!" antwoordden zijn
beide reisgenoten dan en wuifden enthousiast naar de
mensen in de flat.
De bewoners op hun beurt waren natuurlijk ook in
de meest uitgelaten stemming, wat geen wonder was,
als men bedenkt wat er van hen geworden zou zijn als
Tekko, Sir Patrick en professor Starreveld er niet ge
weest waren. Dicht opeen gepakt stonden zij voor de
ramen van de wolkenkrabber en zwaaiden blij naar de
bemanning van de vliegende schotel, die hen weer naar
huis toe voerde.
Bij het streven naalr een samenbundeling in de Nederlandse scheepsbouw zijn
op korte termijn geen spectaculaire ontwikkelingen te verwachten.
1 Minister Nelissen (Economische Zaken) wil voorkomen, dat in een zo kritieke
1 fase overhaaste beslissingen worden genomen, zoals in het recente verleden is
I gebeurd.
Tot voor kort was het kabinet nog de
overtuiging toegedaan, dat snel spijkers
met koppen moesten worden geslagen.
Na de komst van minister Nelissen
de opvolger van mr. De Block heeft
de regering rigoreus teruggeschakeld.
Zo wiil men voorkomen dat de vele
werven, dite noodzakelijkerwijs buiten
de integratie moeten blijven, de dupe
van een samenbundeling aan de top
zullen worden. Deze samenbundeling
kan zonder financiële steun van de
overheid niet worden gerealiseerd.
Een veel meer industriële aanpak van
Straalverkeersvliegtuig
AMSTERDAM De Nederlands-
Duitse vliegtuigbouwcombinatie Fok
ker-VFW voert besprekingen over deel
neming in een Japans vliegtudgproject.
Het gaat om een driemotorig straal
verkeersvliegtuig voor de korte af
stand. Het type heeft de aanduiding
YS-33. Er zouden 116 passagiers mee
moeten kunnen worden vervoerd.
Er staat nog niet vast in welke mate
Fokker-VFW zullen deelnemen in de
ontwikkeling van het ontwerp, waar
mee vele miljoenen guldens zijn ge
moeid.
Het eerste contact werd gelegd, toen
de heer F. J. L. Diepen als lid van de
raad van bestuur van Fokker een be
zoek bracht aan Japan.
AMSTERDAM Wegens een lichte
vroegtijdige invloed van het komende
einde van de maand is de geldmarkt
krapper geworden. Het tarief van dag
geld, dat juist woensdag was veriaagd
tot 5% procent,* is weer óp 6 procent ge
bracht. A.
de scheepsbouw in de toekomst
eveneens sterk de aandacht krijgen.
zal
Met een dergelijke aanpak zou een
besparing van een derde van het aantal
manuren bereikt kunnen worden. De
rentabiliteit van de bedrijfstak en de
concurrentiepositie zouden er zeer door
worden versterkt.
Car ansa investeert
AMSTERDAM Het American Ho
tel wordt momenteel gemoderniseerd.
De hal wordt uitgebroken en men denkt
aan de inrichting van een grill-room. Er
zal voor „enige tonnen" geïnvesteerd
worden. Dit deelde groot-aandeelhouder
M. Caransa mee na afloop van de gis
teren gehouden buitengewone aandeel
houdersvergadering van de NV Ameri
can Hotel te Amsterdam.
Omtrent de toezegging van de Caran-
sagroep, het horecabedrijf tot tenmin
ste 1 juli 1975 voort te zetten, zei de
heer Caransa, dat deze niet als defini
tieve datum van de bedrijfsbeëindiging
moet worden beschouwd. „Er is geen
enkele reden, een renderend bedrijf te
sluiten".
De vergadering was bijeengeroepen
in verband met het aftreden van de
raad van. commissarissen van het Ame
rican Hotel. Tot nieuwe commissarissen
werden benoemd de heer D. Engers, J.
van Zanten (directeur Caransagroep) en
E. IJ. Spier.
In zijn dankwoord aan de scheidende
commissarissen zei de heer Spier na
mens de nieuwe raad van commissaris
sen, dat zij zouden trachten, de belan
gen van de eigenaars, „de aandeelhou
ders en de stad Amsterdam", even goed
te behartigen als de oude commissaris
sen dit gedaan hebben.
Meegedeeld werd nog dat verzocht
zou worden de aandelen American Ho
tel, uit de beursnotering >te nemen.
De vraag, die op dit ogenblik zowel
de regering als de scheepsbouw bezig
houdt, is of Verolme in de periode van
het onderzoek nieuwe orders voor
mammoettankers moet accepteren.
Want de markt is op het moment erg
goed en door de verhoging van de ren
te-overbrugging worden de kansen op
nieuwe, lonende orders hoog aangesla
gen.
Het bezwaar zou zijn dat de studie
groep wordt vastgelegd, wanneer nu al
de orderportefeuille van Verolme ver
der wordt gevuld.
De sfeer, waarin de besprekingen
tussen de regering en de scheepsbouw
zich voltrekken, heeft de afgelopen
week een frappante verbetering onder
gaan. De scheepsbouwers schrijven dit
vooral toe aan het optreden van de heer
Nelissen, de nieuwe minister van eco
nomische zaken.
Vooral diient de openheid en besluit
vaardigheid worden geroemd. Door mi
nister Nelissen, zo wordt gezegd, is ook
het kabinet overstag gegaan en heeft
met name minister Witteveen (finan
ciën) meer begrip gekregen voor de be
langen van de scheepsbouw.
Het resultaat is dat de voornaamste
werven nu pal achter minister Nelissen
staan.
Een commissie van negen leden gaat
in de komende maanden bestuderen hoe
de samenbundeling van de voornaamste
werven het beste kan worden bereikt.
De studiegroep zal ook antwoord moe
ten geven op de vraag of de bouw van
mammoettankers in ons l'anddient te
worden voortgezet.
De commissie, die een volledige dag
taak krijgt, zal als volgt zijn samenge
steld: twee afgevaardigden van Verol
me, twee vertegenwoordigers van
Rijn-Schelde, mr. B. W. Biesheuvel na
mens de rest van de werfindustrie, een
hoge ambtenaar van het ministerie van
economische zaken, een bankier, een
vakbondsleider en een neutrale voorzit
ter.
Om te voorkomen dat het concern-
Verolme in de periode nog verder weg
glijd, zal de leiding danig worden ver
zwaard. De regering zoekt naar een op
volger voor de heer C. Verolme als pre
sident-directeur.
Voortzetting groei Boerenleenbanken
EINDHOVEN De groei van de organisatie van boerenleenbanken is in 1969 on
verminderd voortgegaan. Zowel de uitzettingen als de middelen van de aangeslo
ten banken stegen met meer dan 18 procent. Voor het eerst werd voor meer dan
een miljard aan nieuwe leningen verstrekt. Per saldo stegen de kredieten met
f 610 miljoen, waardoor de totale uitstaande kredieten tot f 4,06 miljard stegen.
De aan de boerenleenbanken toever
trouwde middelen stegen met het re
cordbedrag van ƒ970 miljoen tot 6,3
miljard. Daaraan hebben ook de salaris
rekeningen meegewerkt. Het aantal
particuliere rekeninghouders nam vorig
jaar met 12.000 per maand toe.
MEER GESPAARD
Spaargeld bij de Boerenleenbanken
steeg met 32 procent of 660 miljoen.
De directie schrijft dit o.m. toe aan de
invoering van de btw, die de consump
tieve bestedingen heeft gedrukt. Ook
de gunstige ontwikkeling voor de ge
mengde landbouw en voor sommige
sectoren van de tuinbouw is hieraan
debet geweest.
In totaal werden 2,75 miljoen betaal
cheques verrekend en waren 175.000 be-
taalpassen in omloop.
Deze sterke groei ging gepaard met
een flinke uitbreiding van het perso
neelsbestand met duizend man tot 5.600.
Eind 1969 waren bij de centrale 598
banken aangesloten met ruim 1.100 ves
tigingsplaatsen, zeventig meer dan in
M m
(Slotkocrsen van gisteren)
Fonds
Vorig* 1st*
koer* oot.
A.K.Z.O.
Alg. Bank Nederland
Amrobank
Amsterdam Rubber
Deli Mij Cert.
Dordtsche Petrol
Heineken's Bier
H.A.L.
Hoogovens N.V.
H.V.A.-mijen
101.8 100.3
260 260.4
57.3
43.6
47.4
836
57.6
43.5
47.2
830
184.7 181.3
85
86
c.v.a.
ver.
103.5 102.6
60
58
Java-China Paketv. n.r. c.v.a 175.5 174.5
K.L.M. 147.5 146
Kon. Petroleum 138.6 136.9
Nat. Nederlanden cert. 109 109.3
Philips gem. bez. 63.1 62.8
Robeco
Rolinco
Rotterd. Lloyd
Scheepvaart Unie
Unilever
c.v.a.
Nederland 9 j.
1969
8
Nederland 25 j.
1969
8
Nederland
1969
74
Nederland
1966-1
7
Nederland
1969
7
Nederland
1968-1
64
Nederland
1968-2
64
Nederland
1968-3
64
Nederland
1968-4
64
Nederland
1966
61
Nederland
1967
61
Nederland
1967
6
Nederland
1965-1
53
Nederland
1964-1
51
Nederland
1964
5
241.3 241.7
222.5 223.5
153 153
142.5 142.5
117.4 116.3
108.8 100.9
90.9
96.7
91.1
91.7
86.9
86.8
86
86.2
87.4
84.6
83.9
84.8
82.2
79
100
96.6
91.2
91
86.9
86.8
86.5
86.5
87.7
84.6
83.9
84.9
82.5
79 4
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Ned. staffell.
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Ned. grootb. obl.
Ned. dollarling
1958 44
1964 44
1959 44
1963-1 4l
4
3!
31
31
1961
1953
1947
1951
1953 1-2 31
1950 1-2 31
1954 1-2 31
1946 3
1947 3
Bk. v. N. gem.won.bl. '57 6
ld. 30-jar. 1958/'59 41
Bk v. Ned. Gem. '67-1-2 63
Bk v. Ned. Gem. '68-1-2 63
Bk v. Ned. Gem.'67-l-2-3 61
Bk v. Ned. Gem. 1965-1 6
Bk v. Ned. Gem.'58-1-2-3 41
Nat. bk. v. mid. kred. '66 7
Nat. Investeringsb. 1965 51
Fr.-Gron. h.b. dw. 6
Alb. Heijn wdlobl. 1955 4
British Petrol. '66 7i*/o
6
116 „Het spijt me wel", zei de stationschef
van de halte Floppersehoek, toen Dieks Drab-
belkoek hem alles uitgebreid had uitgelegd. „U
hebt nou een dik kwartier staan praten en de
zaak is me er niet duidelijker op geworden
Maar één ding kan ik u wel verzekeren. Met boe
ven houden wij van de spoorwegen ons niet op.
Mijn taak hier bestaat uit het op tijd doen rijden
van de treinen. Veilig, vlug en voordelig, dat is
ons devies en daar houd ik mij aan. En zoals ik
al zei: de trein is nu reeds meer dan een kwar
tier te laat. Wilt u dus zo goed zijn uw in lompen
gehulde gestalte van het perron te verwijderen?
Dan kunnen alle reizigers instappen en dan kan
Bijenkorf Beheer
Co-op Ned. r.-spaarbr.
Ned. Gasunie 1969 74
Ned. Gasunie 1966 71
Ned. Gasunie 1969 64
Philips dir. 250-1000 '51 4
Pegem 1-2 1967 6
Pgem 1958 54
Rott. Rijn Pijpl. 51°/»
K.L.M. 1968 7
K.L.M. 15-jarig 8
Ned. Spoorw. 1957 1-2 41
A.K.Z.O. 43
Berghuizer Paplerfabr. 44 94.6 94.5
Gelder Zonen v. 41 86.1 86
Grasso's kon. m.fabr. 53% 86
K.L.M. 51 92
Meteoor beton 51*/* 101
Stokvis en Zonen 41% 81.3
Thomassen/Dr.-Verbl. 4'/i% 99*4
81.6
94.8
80.8
74.7
77.2
72
68.2
88.8
78.8
66.4
68.7
T8.5
88.1
89
76.9
87.7
87.1
86
85
79.3
96.3
88.5
83
116.7
92.8
94.6
164
95.8
93.7
88.5
76.5
86
83
90.3
91.5
92.1
83.1
82.6
82
94.9
80.8
74.7
77.4
72.1
68.1
88.9
79
66.4
68.7
78.6
87.9
89.2
76.9
87.7
87.4
86
85.1
79.3
96.7
88.5
83.1
93
95
164
95.6
93.9
88.5
76.3
86.5
82.7
90.3
89.5
92
83.2
82.4
84
92
81.3
99.5
184
eert.
de trein tenminste weer door. We hebben al ver
traging genoeg". Er zat voor de arme Dieks
niets anders op dan op te hoepelen en dat zat
hem natuurlijk erg dwars. De stationschef be
gon de reizigers weer naar hun plaatsen te ver
wijzen en dikke Dieks sleepte zijn omvangrijke
gestalte geknakt naar de plaats des onheils.
Daar wierp hij een speurende blik op de over
blijfselen van wat eens zo'n fiere boevenwagen
was geweest. Doch van zijn twee gevangenen
was geen spoor meer te bekennen. „Ze zullen
toch niet ontploft of door de schok verpletterd
zijn?" vroeg de bekwame rechercheur zich af.
„Maar nee dat kan toch niet. Van ontplofte of
verpulverde mensen heb ik nog nooit gehoord.
Dieks woog toen de feiten tegen elkaar af en con
cludeerde: „Dan bennen ze ontvlucht! En waar
méé bennen ze ontvlucht? Met de trein natuur
lijk! Da's de enige mogelijkheid en ze bennen tij
dens de heersende verwarring natuurlijk stiekem
aan boord gegaan". Intussen hadden Nosco
en Asmar in die bagagewagen ook niet stilgeze
ten. Ze hadden daar brutaal een grote hutkoffer
geopend, waarop een etiketje was geplakt met de
naam „Reginald Snorkins, Londen". Da's de
koffer van een Engelsman", stelde Nosco tevre
den vast. „Kom op, Asmar. Daar zitten vast
bruikbare spulletjes in..."
Ned. credietb. aand. b. 184.5
Ned. Middenstandsbank a. 108.9 108.2
Slavenburg's bank a. 209.5 209.5
Albert Heijn 171.5 172.2
Americain 665
Arnh. scheepsb.
Befo „b"
Bergh en Jurgens
Blijdenst. f 1000
Bols Lucas
Brakke Grond.
Bredero
Bredero n.r. eert
Bredero ver. bedr.
Bührmann-Tetterode
Bijenk. beh.
Bijenk. beh.
Calvé D.
n.r. c.v.a
99
135
175
51.5
215.5
21
99
136
177
53
214
21
186.5 186.5
184.5 184.5
513.5
90.5 89.8
n.r. c.v.a. 505.5 505
6% pref 73.2 73.5
754
744
Calvé D. ns. c.v.a 756 752
Calvé com. pref. wo. r. cert. 775
Drents-Ov. houth. 122 122
D.R.U. 399 97.5
Elsevier L 753 751
Erdal Mij vvasverw. 855 840
Etna-Daalderop-Holding f. 46.9 46.9
Europe (1) Hotel 269 269
Fokker 415 417.5
Gazelle 125 125
Gelder (van) 165.5 166
Gelder (van) pref. 162 161.8
Gist-Broc. 120.2 119.5
Grasso 169.5 169.5
Hellingman 221 221
Holec 115 117
Internatie 274 271
Kluwer f. 258 257
Kon. Ned. Papier 160 158
Kon. Ned. Textiel eert. 39.7
Krasnapolsky f. 52 51.6
K.V.T. 141.5 141
Leidse Wol 173.5 170
Lips en Gispen cert. 129.5 130
Meteoor 211 210
Naarden Chem. 875 875
Naeff gebr. 262 260
Nedap. 142.5 142
Ned. Kabel 272 270
Nelle, wed. van 33.6 39
Nijma n.r.e.v.a. 16.7 16.8
Nijverdal-ten Cate 75.1 77
Overz. gas bez. v. a. f. 85.5 86.2
Pakhoed 80.4 82
Palthe 45.5 45.1
Parkhotel 378 378
Pont hout 167.5 167
Reeslnk en co a. 131 132
Scheveningen expl. mij. f.a. 21.1 21.2
Schokbeton aand. b. 178 168
Scholt.en carton en papier a. 168 170
Schuppen sajetfabriek a. 112
Simon de Wit aand. b. 231 233
Technische Unie a. 320 318
Thomassen/Dr.-Verbl. £.a. 97.4 97.1
Twentsche kabelfabriek a. 305 314
Ubbink-Davo a. 75 70
Unilever 1000 cert. 7c.pr. a. 87.5
Ver. Machinefabrieken a. 76.5 80
Ver. Ned. Uitg.bedr. a. 248.5 247
Ver. Ned. Uitg. f. 245.2
Ver. Touw e.v.a. 123 123
Vredestein c.v.a. 143 142
Vulcaansoord 44 43.5
Wegener n.r.c. 112.7 112.5
Wessanen 69 69
Billiton 2e rubriek a. 141.2 141
Geldersche tramweg mij. a. 60
H.B.B beleg, depot 1-2 pb.f. 860 855
Interbonds Ipb f. 608 609
Vastgoedbeleg.fonds part. f. 492.1 494.1
I.K.A. belegging mij. f. 193.5 193.5
Unitas f 50 a. 99 98.5
Canadian pacificrailw cert. 68 67.7
Int. nickel cy of can. cert 43.9 44.3
Shell oil can. (10 a.) cert 30.1
Am.tel/tel 15-10a33-l /3d cert 49.4 47%
Anaconda cert. 29.5 28.7
Bethlehem steel cert. 26.6 26.1
Chesapeake and Ohio cert 55%
Cities ser. 10 a 10 dlr cert 38.5 38.5
Dupont d. N. 10 a 5 dlr cert 106
General electric cert. 77 77
General motors cert. 66.4 66.5
Kennecott copper cert. 43.6 44.2
Philips petroleum cert 22V< 23l/4
Radio corp. of America cert 34 33%
Republic steel cert 34 33%
Shell oil cert 41.6 41.1
Standard brands 10 a cert 49 48.9
United States steel (10) cert. 33.7 33.7
Woolworth cert. 36.2 36.7
1968. De balans van de organisatie be
reikte een totaal van 7 miljard.
De directie, die deze cijfers verstrek
te vooruitlopend op het jaarverslag,
verwacht voor 1969 een iets hogere be
drijfswinst. De centrale bank zelf
boekte over 1969 een bedrijfswinst van
17,4 miljoen tegen 14,9 miljoen in
1968.
De Centrale Boerenleenbank is be
sprekingen begonnen met de Centrale
Raiffeisenbank om te komen tot al-
spraken over het vestigingsbeleid.
Daarmee wordt getracht te voorkomen
dat zij samen in kleine plaatsen gaan
zitten, waardoor de kosten onnodig
hoog zouden oplopen.
„Het is in de praktijk gebleken dat
coördinatie op plaatselijk en regionaal
niveau in onvoldoende mate tot stand
kan komen als daaraan geen centrale
leiding kan worden gegeven", aldus de
directie.
In mei zullen in de algemene vergade
ringen van de beide bankep voorstellen
ter tafel komen over een coördinatie
van het vestigingsbeleid.
AMSTERDAM De Amsterdamse
effectenbeurs heeft vandaag hier en
daar een stapje terug moeten doen
waarbij de omvang van de affaire be
paald teleurstellend was. Gezien de iets
betere houding van Wall Street viel de
stemming aan het Beursplein eigenlijk
een beetje tegen. De Nederlandse Fond
sen zijn in New York gisteren praktisch
onveranderd gebleven maar in Amster
dam kon het vorige niveau moeilijk ge
handhaafd blijven. Zo moest Kon. Olie
een gulden prijsgeven met een ope
ningskoers van 137.70, waarna een ver
dere teruggang volgde tot 137. Ook.
Unilever was bij de opening een gulden
lager op 116.50. Philips echter hand
haafde zich op 63.20 maar ook hier
volgde een afbrokkeling tot 62.90. Bij
AKZO ging 60 cents van de vorige
koers af op 101.30 en daarna werd 99.70
genoteerd. Hoogovens was een gulden
lager op 102.80. Het zwaarste verlies
leed Heineken die op 182.20 een koers
daling moest incasseren van 3,50.
Eerst eind februari zal het jaarverslag
van Heineken verschijnen, hetgeen la
ter is dan in vorige jaren.
In alle hoeken van de markt was de
handel opmerkelijk rustig en klaagden
de hoeklieden over gebrek aan belang
stelling. Opmerkelijke koersverschillen
met gisteren deden zich voorshands
niet voor. De cultuurwaarden bleven
vrijwel op het vorige niveau en ook in
descheepvaarthoek ging weinig om en
zag men nauwelijks verschillen van
enige betekenis. Holl. Amerika Lijn
handhaafde zich op 85, Scheepvaart-
Unie trok 'n fractie aan tot 142.9. Daar
entegen was KNSM een punt lager op
104. Aandelen KLM waren f 1,50 lagei*
op 146. De bankaandelen konden prijs
houdend worden genoemd en de aan
vankelijke koerswinst van Nat Neder
landen ging weldra verloren.
Nederlandse staatsfondsen hadden
een rustige en goed prijshoudende
markt. Men verkeert in afwachting
van de inschrijving volgende week op
de beide nieuwe 8 pet. uitgiften. Van
daag werd geen notering toegelaten in
Buttinger en Vihamij, zulks naar aan
leiding van de reeds gemelde fusie
plannen.
AMSTERDAM 22-1 (ANP) Londen
8.72 8.73 New York 3.63 3.65
Montreal 3.38 3.38 Parijs
65.48 65.53 Brussel 7.31 7.32
Va; Frankfort 98.6698.71; Stockholm
70.32 y2—170.37 Zürich 84.34 ¥2—84.39
Milaan 57.75 ¥2—57.80 Vt; Kopenha
gen 48.46 2—48.51 Oslo 50.81 ¥2—
50.86 Wenen 14.04 14.05 V«; Lis
sabon 12.77 12.7q