KANKER PAVILJOEN REGERING NU VOOR GEDEGEN ONDERZOEK Bij streven naar bundeling in Nederlandse scheepsbouw I OPVOLGER GEZOCHT VOOR C. VEROLME Fokker wil belangen in Japanse bouw beurs overzicht IpBpll Daggeld hoger Modernisering Ameriean Hotel TOEVERTROUWDE MIDDELEN STEGEN TOT F 6,3 MILJARD SAMEN HET BANKPAD OP BEURS DEED STAP TERUG Kareltje Knetter en de blauwgerotte kiel PILOOT STORM TEKKO TAKS BESPARING COMMISSIE Pagina 2 VRIJDAG 23 JANUARI 1970 i IW'WIÉB !jMT*?*PPfl*PWPWMt sl^^^fUwSik I ^ÉhffistijissSsiósCi» iUif?I Maar toch dacht üc zelfs toen dat rechtvaardigheid belangrijker was." „Ik had een vriend. Hij stond me heel na," zei Gangart, terwijl ze naar de deken op het bed keek. „Hij heeft iets dergelijks meegemaakt. Hij was een intelligente, ontwikkelde man, maar hij heeft het nooit verder gebracht dan tot gewoon soldaat." Er viel even een stilte tussen hen. Ze sloeg haar ogen op. „Maar jij bent nu nog precies hetzelf de." „Hoe bedoel je? Gewoon soldaat of jongens me gehoorzaamden. Ik ben dus intelligent? twee jaar dienstdoend peloton-com- „Brutaal. Neem nu de manier waarop mandant geweest, met de rang van je tegen de artsen praat, vooral tegen adjudant-onderofficier, van Yelets tot mij." De paar lichtblonde haren die zijn aan Frankfort aan de Oder. Het waren Ze sprak streng, maar het was een lagen zielig tussen haakjes de beste jaren van mijn vreemd soort strengheid, als al haar leven. Ik weet dat het gek klinkt, maar woorden en bewegingen vermengd met 79 plat over zijn schedel. Nu ze toch zo dikwijls op de zaal jjet is waar."" moest komen nam Vera Kornilyevna de zachtheid. Het was geen matte, diffuse Hij bedacht dat het niet erg beleefd zachtheid, maar hij was op de een of kans waar om ook nog een paar andere stond, zoals hij daar met opgetrokken andere manier melodisch en gebaseerd dingen te doen. Podduyev, die zaaloud- benen zat; daarom verplaatste hij ze op harmonie. ste' was geweest, was nu ontslagen en naar de grond. ,,De manier waarop ik tegen je praat? hoewel er vrijwel geen speciale taken „Nou, zie je wel." Als ze naar hem Ik praat met het allergrootste respect aan deze functie verbonden waren luisterde of tegen hem sprak verdween tegen je. Dit is de hoogste vorm van moest er toch een vervanger komen. Ze de vriendelijke glimlach nooit van conversatie die ik ken, maar dat besef je liep van Rusanov's bed naar het Gangart's gezicht. „Waarom zou je dit nu nog niet. Maar als je aan die eerste volgende van de rij en kondigde aan: baantje dan weigeren? Misschien be- dag denkt, nu, je kunt je niet „Kostoglotov, van vandaag af ben jij zorgt het je nog meer gelukkige jaren." voorstellen hoe ik toen in de penarie ,zaaloudste\ Kostoglotov lag, helemaal aangekleed, bovenop de dekens een krant te lezen. Het was de tweede keer dat Gangart „Wat een schitterende logica! Geluk- zat. Ik was een stervend man en ze kige jaren? En de democratie dan? Je stonden me maar net toe het district miskent het hele principe van de waarheen ik verbannen was te verlaten, democratie. De zaal heeft me niet Ik kwam hier aan en in plaats van was binnengekomen terwijl hij die lag ingesteld. De stemmers kennen niet winterse sneeuw vond ik stromende te lezen. Ze was nu gewend geraakt aan eens levensgeschiedenis... Trou- regen. Ik moest mijn viltlaarzen uittrek- i ï.»i Uu le~ wenS - jij ai evenmin." ken en ze onder mijn arm dragen. In de „Goed, vertel me die dan maar." streek waar ik vandaan kwam was de Ze sprak zoals altijd zachtjes en dit vorst bepaald niet mis. Mijn overjas dat ze best wist dat deze aanstelling ije£ bij zijn stem dalen, zodat raakte zo doorweekt dat ik hem uit kon niets betekende. Kostoglotov hief een zjj alleen hem kon horen. Rusanov wringen. Ik liet mijn laarzen achter in vrolijk gezicht uit zijn krant op en, niet sliep, Zatsyrko lag te lezen, het bed van het bagagedepot en nam de tram naar goed wetend hoe hij het bestezijn Podduyev was leeg. Hun gesprek was de oude stad. Daar had ik een adres respect voor de arts kon laten blijken, vrijwel onhoorbaar. een van mijn soldaten aan het front trok hij zijn lange benen, die op het bed „Dat zal heel wat tijd nemen. Zeg, ik maar het was donker geworden en lagen uitgestrekt, op. Hij keek haar voel me onbehaaglijk als ik zit terwijl jij iedereen in de tram zei maar steeds: vriendelijk aan en antwoordde: „Vera staat. Het is niet behoorlijk op zo'n „Niet gaan, ze snijden je je keel af! Kornilyevna, probeer je me een onher- manier tegen een vrouw te praten. Maar Na de amnestie van 1953 hebben ze al x- j het staat nog veel gekker als ik overeind het misdadige schuim uit de gevangenis kom en als een soldaat in het tussenpad vrijgelaten en ze kunnen ze nu niet te zijn kwinkslagen en verwachtte ze zelfs. Ze glimlachte dus flauwtjes onder het spreken, als om hem te laten merken stelbare morele slag toe te dienen? Administrateurs maken altijd fouten. Sommige bezwijken zelfs aan de verlei- ga staan. Kom op mijn bed zitten, pakken krijgen, wat ze ook proberen. dingen van hun macht. Nadat ik jaren lang heb nagedacht, heb ik mezelf gezworen nooit meer in een leidende ging op de rand van het bed zitten, functie te zullen optreden." „Heb jij een leidende functie gehad? Alsjeblieft! Ik wist zelfs niet zeker of mijn vriend „Eigenlijk moet ik weg," zei ze. Ze de soldaat er was, en niemand in de tram wist waar de straat was. Dus besloot ik de hotels af te gaan. Ze Weet je, Vera Kornilyevna; alles wat hadden zulke prachtige lobbies, ik Een belangrijke? Ze had zin om te in mijn leven fout is gegaan komt schaamde me diep daar binnen te praten en het spelletje mee te spelen. doordat ik de democratie was toege- wandelen met zulke vpeten en in een „Mijn belangrijkste positie was die daan. Ik probeerde de democratie in of twee ervan hadden ze zelfs plaats, van waarnemend commandant van het het leger door te voeren, dat wil Maar toen ik ze een verbannings peloton, maar in feite heb ik het nog zeggen: ik gaf mijn superieuren een document in plaats van een gewoon verder gebracht. Zie je, de commandant antwoord terug. Daarom werd ik in paspoort liet zien, zeiden ze allemaal: van mijn peloton was zo verregaand 1939 niet naar een officierscursus „Nee, we kunnen u niet opnemen." stom en onbekwaam, dat ze hem naar gestuurd, maar bleef gewoon soldaat. In Goed wat moest ik doen? Ik voelde er een herhalingscursus moesten sturen; 1940 kwam ik wel in de officiersoplei- alles voor om op de grond te gaan daarna maakten ze hem commandant ding, maar ik was zo brutaal tegen mijn liggen en te sterven, maar waarom van een batterij, niets minder dan dat, meerderen dat ze me eruit gooiden. Pas buiten ergens onder een heg doodgaan? maar natuurlijk niet in ons bataljon. De in 1941 lukte het me op de een of Ik ging regelrecht naar de politie. Ik officier die ze in zijn plaats stuurden andere manier in het Verre Oosten een zei: „Luister eens, jullie zijn er om me werd onmiddellijk overgeplaatst naar de opleiding voor onderofficieren te door- te helpen. Bezorg me een plekje waar ik politieke afdeling, als surnumerair. Mijn lopen. Eerlijk gezegd vond ik het heel vannacht kan blijven." Ze kuchten en bataljons-commandant had geen be- erg dat ik geen officier was. Al mijn stotterden en zeiden ten slotte: „Ga zwaar tegen mijn aanstelling, omdat ik vrienden waren officier. Als je jong naar een theehuis en breng daar de een vrij redelijke topograaf was en de bent trek je je dergelijke dingen erg aan nacht door. (wordt vervolgd) MM 4331. Het avontuur met het reuzeninsekt deed de twee avonturiers met nog grotere omzichtigheid voortgaan en vooral het oversteken van open plekken tussen de bomen deden zij zo vlug mogelijk. En terwijl het twee tal eigenlijk zonder veel overtuiging door het oerwoud trok, staken hun vrienden in Marc's bungalow de hoof den bij elkaar om voor de zoveelste maal hun lange wegblijven te bespreken. De twee dames keken steeds weer speurend naar de horizon, waar zij hoopten het silhouet van de flivver te zien verschijnen. „Ze zijn nu al ruim 24 uur weg en ik vind het tijd worden om die twee kwajongens op te sporen," vond professor Dubois. Marc knikte en zei weinig enthousiast: „Inderdaad, wij moeten iets doen. Het hopeloze is echter, dat het ge bied waar zij vermoedelijk in verzeild geraakt zijn, zo woest en onherbergzaam is, dat er van een goed geor ganiseerde speurtocht haast geen sprake kan zijn. Het wordt zoeken naar een naald in een hooiberg, zoals jul lie op Aarde zeggen." Hij schudde spijtig het hoofd en zuchtte: „Ik kan mezelf wel voor de kop slaan, dat ik ze mijn fliwer heb geleend. Ik had kunnen weten, dat die dwazen zichzelf in de nesten zouden werken!" 87. Langzaam maar zeker voerde Sir Patrick de snel heid op en weldra gierde de vliegende schotel met zijn merkwaardige sleep door het luchtruim. Professor Starreveld haalde een paar schroefjes en draadjes uit de zak van zijn jekker en begon aan het radio-apparaat te prutsen. En enkele ogenblikken later kondigde hij triomfantelijk aan, dat het vernielde zend-ontvangtoe- stel weer als van ouds gebruikt kon worden. „Hoe gaat het vrienden'" vroeg Sir Patrick bij tijd en wijle, terwijl hij in het volle besef van zijn verant woordelijkheid de vliegende schotel zo hoog mogelijk liet stijgen om zijn sleepje een zo rustig mogelijke overtocht te geven. „Het gaat goed!" of „Geweldig!" antwoordden zijn beide reisgenoten dan en wuifden enthousiast naar de mensen in de flat. De bewoners op hun beurt waren natuurlijk ook in de meest uitgelaten stemming, wat geen wonder was, als men bedenkt wat er van hen geworden zou zijn als Tekko, Sir Patrick en professor Starreveld er niet ge weest waren. Dicht opeen gepakt stonden zij voor de ramen van de wolkenkrabber en zwaaiden blij naar de bemanning van de vliegende schotel, die hen weer naar huis toe voerde. Bij het streven naalr een samenbundeling in de Nederlandse scheepsbouw zijn op korte termijn geen spectaculaire ontwikkelingen te verwachten. 1 Minister Nelissen (Economische Zaken) wil voorkomen, dat in een zo kritieke 1 fase overhaaste beslissingen worden genomen, zoals in het recente verleden is I gebeurd. Tot voor kort was het kabinet nog de overtuiging toegedaan, dat snel spijkers met koppen moesten worden geslagen. Na de komst van minister Nelissen de opvolger van mr. De Block heeft de regering rigoreus teruggeschakeld. Zo wiil men voorkomen dat de vele werven, dite noodzakelijkerwijs buiten de integratie moeten blijven, de dupe van een samenbundeling aan de top zullen worden. Deze samenbundeling kan zonder financiële steun van de overheid niet worden gerealiseerd. Een veel meer industriële aanpak van Straalverkeersvliegtuig AMSTERDAM De Nederlands- Duitse vliegtuigbouwcombinatie Fok ker-VFW voert besprekingen over deel neming in een Japans vliegtudgproject. Het gaat om een driemotorig straal verkeersvliegtuig voor de korte af stand. Het type heeft de aanduiding YS-33. Er zouden 116 passagiers mee moeten kunnen worden vervoerd. Er staat nog niet vast in welke mate Fokker-VFW zullen deelnemen in de ontwikkeling van het ontwerp, waar mee vele miljoenen guldens zijn ge moeid. Het eerste contact werd gelegd, toen de heer F. J. L. Diepen als lid van de raad van bestuur van Fokker een be zoek bracht aan Japan. AMSTERDAM Wegens een lichte vroegtijdige invloed van het komende einde van de maand is de geldmarkt krapper geworden. Het tarief van dag geld, dat juist woensdag was veriaagd tot 5% procent,* is weer óp 6 procent ge bracht. A. de scheepsbouw in de toekomst eveneens sterk de aandacht krijgen. zal Met een dergelijke aanpak zou een besparing van een derde van het aantal manuren bereikt kunnen worden. De rentabiliteit van de bedrijfstak en de concurrentiepositie zouden er zeer door worden versterkt. Car ansa investeert AMSTERDAM Het American Ho tel wordt momenteel gemoderniseerd. De hal wordt uitgebroken en men denkt aan de inrichting van een grill-room. Er zal voor „enige tonnen" geïnvesteerd worden. Dit deelde groot-aandeelhouder M. Caransa mee na afloop van de gis teren gehouden buitengewone aandeel houdersvergadering van de NV Ameri can Hotel te Amsterdam. Omtrent de toezegging van de Caran- sagroep, het horecabedrijf tot tenmin ste 1 juli 1975 voort te zetten, zei de heer Caransa, dat deze niet als defini tieve datum van de bedrijfsbeëindiging moet worden beschouwd. „Er is geen enkele reden, een renderend bedrijf te sluiten". De vergadering was bijeengeroepen in verband met het aftreden van de raad van. commissarissen van het Ame rican Hotel. Tot nieuwe commissarissen werden benoemd de heer D. Engers, J. van Zanten (directeur Caransagroep) en E. IJ. Spier. In zijn dankwoord aan de scheidende commissarissen zei de heer Spier na mens de nieuwe raad van commissaris sen, dat zij zouden trachten, de belan gen van de eigenaars, „de aandeelhou ders en de stad Amsterdam", even goed te behartigen als de oude commissaris sen dit gedaan hebben. Meegedeeld werd nog dat verzocht zou worden de aandelen American Ho tel, uit de beursnotering >te nemen. De vraag, die op dit ogenblik zowel de regering als de scheepsbouw bezig houdt, is of Verolme in de periode van het onderzoek nieuwe orders voor mammoettankers moet accepteren. Want de markt is op het moment erg goed en door de verhoging van de ren te-overbrugging worden de kansen op nieuwe, lonende orders hoog aangesla gen. Het bezwaar zou zijn dat de studie groep wordt vastgelegd, wanneer nu al de orderportefeuille van Verolme ver der wordt gevuld. De sfeer, waarin de besprekingen tussen de regering en de scheepsbouw zich voltrekken, heeft de afgelopen week een frappante verbetering onder gaan. De scheepsbouwers schrijven dit vooral toe aan het optreden van de heer Nelissen, de nieuwe minister van eco nomische zaken. Vooral diient de openheid en besluit vaardigheid worden geroemd. Door mi nister Nelissen, zo wordt gezegd, is ook het kabinet overstag gegaan en heeft met name minister Witteveen (finan ciën) meer begrip gekregen voor de be langen van de scheepsbouw. Het resultaat is dat de voornaamste werven nu pal achter minister Nelissen staan. Een commissie van negen leden gaat in de komende maanden bestuderen hoe de samenbundeling van de voornaamste werven het beste kan worden bereikt. De studiegroep zal ook antwoord moe ten geven op de vraag of de bouw van mammoettankers in ons l'anddient te worden voortgezet. De commissie, die een volledige dag taak krijgt, zal als volgt zijn samenge steld: twee afgevaardigden van Verol me, twee vertegenwoordigers van Rijn-Schelde, mr. B. W. Biesheuvel na mens de rest van de werfindustrie, een hoge ambtenaar van het ministerie van economische zaken, een bankier, een vakbondsleider en een neutrale voorzit ter. Om te voorkomen dat het concern- Verolme in de periode nog verder weg glijd, zal de leiding danig worden ver zwaard. De regering zoekt naar een op volger voor de heer C. Verolme als pre sident-directeur. Voortzetting groei Boerenleenbanken EINDHOVEN De groei van de organisatie van boerenleenbanken is in 1969 on verminderd voortgegaan. Zowel de uitzettingen als de middelen van de aangeslo ten banken stegen met meer dan 18 procent. Voor het eerst werd voor meer dan een miljard aan nieuwe leningen verstrekt. Per saldo stegen de kredieten met f 610 miljoen, waardoor de totale uitstaande kredieten tot f 4,06 miljard stegen. De aan de boerenleenbanken toever trouwde middelen stegen met het re cordbedrag van ƒ970 miljoen tot 6,3 miljard. Daaraan hebben ook de salaris rekeningen meegewerkt. Het aantal particuliere rekeninghouders nam vorig jaar met 12.000 per maand toe. MEER GESPAARD Spaargeld bij de Boerenleenbanken steeg met 32 procent of 660 miljoen. De directie schrijft dit o.m. toe aan de invoering van de btw, die de consump tieve bestedingen heeft gedrukt. Ook de gunstige ontwikkeling voor de ge mengde landbouw en voor sommige sectoren van de tuinbouw is hieraan debet geweest. In totaal werden 2,75 miljoen betaal cheques verrekend en waren 175.000 be- taalpassen in omloop. Deze sterke groei ging gepaard met een flinke uitbreiding van het perso neelsbestand met duizend man tot 5.600. Eind 1969 waren bij de centrale 598 banken aangesloten met ruim 1.100 ves tigingsplaatsen, zeventig meer dan in M m (Slotkocrsen van gisteren) Fonds Vorig* 1st* koer* oot. A.K.Z.O. Alg. Bank Nederland Amrobank Amsterdam Rubber Deli Mij Cert. Dordtsche Petrol Heineken's Bier H.A.L. Hoogovens N.V. H.V.A.-mijen 101.8 100.3 260 260.4 57.3 43.6 47.4 836 57.6 43.5 47.2 830 184.7 181.3 85 86 c.v.a. ver. 103.5 102.6 60 58 Java-China Paketv. n.r. c.v.a 175.5 174.5 K.L.M. 147.5 146 Kon. Petroleum 138.6 136.9 Nat. Nederlanden cert. 109 109.3 Philips gem. bez. 63.1 62.8 Robeco Rolinco Rotterd. Lloyd Scheepvaart Unie Unilever c.v.a. Nederland 9 j. 1969 8 Nederland 25 j. 1969 8 Nederland 1969 74 Nederland 1966-1 7 Nederland 1969 7 Nederland 1968-1 64 Nederland 1968-2 64 Nederland 1968-3 64 Nederland 1968-4 64 Nederland 1966 61 Nederland 1967 61 Nederland 1967 6 Nederland 1965-1 53 Nederland 1964-1 51 Nederland 1964 5 241.3 241.7 222.5 223.5 153 153 142.5 142.5 117.4 116.3 108.8 100.9 90.9 96.7 91.1 91.7 86.9 86.8 86 86.2 87.4 84.6 83.9 84.8 82.2 79 100 96.6 91.2 91 86.9 86.8 86.5 86.5 87.7 84.6 83.9 84.9 82.5 79 4 Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Ned. staffell. Nederland Nederland Nederland Nederland Ned. grootb. obl. Ned. dollarling 1958 44 1964 44 1959 44 1963-1 4l 4 3! 31 31 1961 1953 1947 1951 1953 1-2 31 1950 1-2 31 1954 1-2 31 1946 3 1947 3 Bk. v. N. gem.won.bl. '57 6 ld. 30-jar. 1958/'59 41 Bk v. Ned. Gem. '67-1-2 63 Bk v. Ned. Gem. '68-1-2 63 Bk v. Ned. Gem.'67-l-2-3 61 Bk v. Ned. Gem. 1965-1 6 Bk v. Ned. Gem.'58-1-2-3 41 Nat. bk. v. mid. kred. '66 7 Nat. Investeringsb. 1965 51 Fr.-Gron. h.b. dw. 6 Alb. Heijn wdlobl. 1955 4 British Petrol. '66 7i*/o 6 116 „Het spijt me wel", zei de stationschef van de halte Floppersehoek, toen Dieks Drab- belkoek hem alles uitgebreid had uitgelegd. „U hebt nou een dik kwartier staan praten en de zaak is me er niet duidelijker op geworden Maar één ding kan ik u wel verzekeren. Met boe ven houden wij van de spoorwegen ons niet op. Mijn taak hier bestaat uit het op tijd doen rijden van de treinen. Veilig, vlug en voordelig, dat is ons devies en daar houd ik mij aan. En zoals ik al zei: de trein is nu reeds meer dan een kwar tier te laat. Wilt u dus zo goed zijn uw in lompen gehulde gestalte van het perron te verwijderen? Dan kunnen alle reizigers instappen en dan kan Bijenkorf Beheer Co-op Ned. r.-spaarbr. Ned. Gasunie 1969 74 Ned. Gasunie 1966 71 Ned. Gasunie 1969 64 Philips dir. 250-1000 '51 4 Pegem 1-2 1967 6 Pgem 1958 54 Rott. Rijn Pijpl. 51°/» K.L.M. 1968 7 K.L.M. 15-jarig 8 Ned. Spoorw. 1957 1-2 41 A.K.Z.O. 43 Berghuizer Paplerfabr. 44 94.6 94.5 Gelder Zonen v. 41 86.1 86 Grasso's kon. m.fabr. 53% 86 K.L.M. 51 92 Meteoor beton 51*/* 101 Stokvis en Zonen 41% 81.3 Thomassen/Dr.-Verbl. 4'/i% 99*4 81.6 94.8 80.8 74.7 77.2 72 68.2 88.8 78.8 66.4 68.7 T8.5 88.1 89 76.9 87.7 87.1 86 85 79.3 96.3 88.5 83 116.7 92.8 94.6 164 95.8 93.7 88.5 76.5 86 83 90.3 91.5 92.1 83.1 82.6 82 94.9 80.8 74.7 77.4 72.1 68.1 88.9 79 66.4 68.7 78.6 87.9 89.2 76.9 87.7 87.4 86 85.1 79.3 96.7 88.5 83.1 93 95 164 95.6 93.9 88.5 76.3 86.5 82.7 90.3 89.5 92 83.2 82.4 84 92 81.3 99.5 184 eert. de trein tenminste weer door. We hebben al ver traging genoeg". Er zat voor de arme Dieks niets anders op dan op te hoepelen en dat zat hem natuurlijk erg dwars. De stationschef be gon de reizigers weer naar hun plaatsen te ver wijzen en dikke Dieks sleepte zijn omvangrijke gestalte geknakt naar de plaats des onheils. Daar wierp hij een speurende blik op de over blijfselen van wat eens zo'n fiere boevenwagen was geweest. Doch van zijn twee gevangenen was geen spoor meer te bekennen. „Ze zullen toch niet ontploft of door de schok verpletterd zijn?" vroeg de bekwame rechercheur zich af. „Maar nee dat kan toch niet. Van ontplofte of verpulverde mensen heb ik nog nooit gehoord. Dieks woog toen de feiten tegen elkaar af en con cludeerde: „Dan bennen ze ontvlucht! En waar méé bennen ze ontvlucht? Met de trein natuur lijk! Da's de enige mogelijkheid en ze bennen tij dens de heersende verwarring natuurlijk stiekem aan boord gegaan". Intussen hadden Nosco en Asmar in die bagagewagen ook niet stilgeze ten. Ze hadden daar brutaal een grote hutkoffer geopend, waarop een etiketje was geplakt met de naam „Reginald Snorkins, Londen". Da's de koffer van een Engelsman", stelde Nosco tevre den vast. „Kom op, Asmar. Daar zitten vast bruikbare spulletjes in..." Ned. credietb. aand. b. 184.5 Ned. Middenstandsbank a. 108.9 108.2 Slavenburg's bank a. 209.5 209.5 Albert Heijn 171.5 172.2 Americain 665 Arnh. scheepsb. Befo „b" Bergh en Jurgens Blijdenst. f 1000 Bols Lucas Brakke Grond. Bredero Bredero n.r. eert Bredero ver. bedr. Bührmann-Tetterode Bijenk. beh. Bijenk. beh. Calvé D. n.r. c.v.a 99 135 175 51.5 215.5 21 99 136 177 53 214 21 186.5 186.5 184.5 184.5 513.5 90.5 89.8 n.r. c.v.a. 505.5 505 6% pref 73.2 73.5 754 744 Calvé D. ns. c.v.a 756 752 Calvé com. pref. wo. r. cert. 775 Drents-Ov. houth. 122 122 D.R.U. 399 97.5 Elsevier L 753 751 Erdal Mij vvasverw. 855 840 Etna-Daalderop-Holding f. 46.9 46.9 Europe (1) Hotel 269 269 Fokker 415 417.5 Gazelle 125 125 Gelder (van) 165.5 166 Gelder (van) pref. 162 161.8 Gist-Broc. 120.2 119.5 Grasso 169.5 169.5 Hellingman 221 221 Holec 115 117 Internatie 274 271 Kluwer f. 258 257 Kon. Ned. Papier 160 158 Kon. Ned. Textiel eert. 39.7 Krasnapolsky f. 52 51.6 K.V.T. 141.5 141 Leidse Wol 173.5 170 Lips en Gispen cert. 129.5 130 Meteoor 211 210 Naarden Chem. 875 875 Naeff gebr. 262 260 Nedap. 142.5 142 Ned. Kabel 272 270 Nelle, wed. van 33.6 39 Nijma n.r.e.v.a. 16.7 16.8 Nijverdal-ten Cate 75.1 77 Overz. gas bez. v. a. f. 85.5 86.2 Pakhoed 80.4 82 Palthe 45.5 45.1 Parkhotel 378 378 Pont hout 167.5 167 Reeslnk en co a. 131 132 Scheveningen expl. mij. f.a. 21.1 21.2 Schokbeton aand. b. 178 168 Scholt.en carton en papier a. 168 170 Schuppen sajetfabriek a. 112 Simon de Wit aand. b. 231 233 Technische Unie a. 320 318 Thomassen/Dr.-Verbl. £.a. 97.4 97.1 Twentsche kabelfabriek a. 305 314 Ubbink-Davo a. 75 70 Unilever 1000 cert. 7c.pr. a. 87.5 Ver. Machinefabrieken a. 76.5 80 Ver. Ned. Uitg.bedr. a. 248.5 247 Ver. Ned. Uitg. f. 245.2 Ver. Touw e.v.a. 123 123 Vredestein c.v.a. 143 142 Vulcaansoord 44 43.5 Wegener n.r.c. 112.7 112.5 Wessanen 69 69 Billiton 2e rubriek a. 141.2 141 Geldersche tramweg mij. a. 60 H.B.B beleg, depot 1-2 pb.f. 860 855 Interbonds Ipb f. 608 609 Vastgoedbeleg.fonds part. f. 492.1 494.1 I.K.A. belegging mij. f. 193.5 193.5 Unitas f 50 a. 99 98.5 Canadian pacificrailw cert. 68 67.7 Int. nickel cy of can. cert 43.9 44.3 Shell oil can. (10 a.) cert 30.1 Am.tel/tel 15-10a33-l /3d cert 49.4 47% Anaconda cert. 29.5 28.7 Bethlehem steel cert. 26.6 26.1 Chesapeake and Ohio cert 55% Cities ser. 10 a 10 dlr cert 38.5 38.5 Dupont d. N. 10 a 5 dlr cert 106 General electric cert. 77 77 General motors cert. 66.4 66.5 Kennecott copper cert. 43.6 44.2 Philips petroleum cert 22V< 23l/4 Radio corp. of America cert 34 33% Republic steel cert 34 33% Shell oil cert 41.6 41.1 Standard brands 10 a cert 49 48.9 United States steel (10) cert. 33.7 33.7 Woolworth cert. 36.2 36.7 1968. De balans van de organisatie be reikte een totaal van 7 miljard. De directie, die deze cijfers verstrek te vooruitlopend op het jaarverslag, verwacht voor 1969 een iets hogere be drijfswinst. De centrale bank zelf boekte over 1969 een bedrijfswinst van 17,4 miljoen tegen 14,9 miljoen in 1968. De Centrale Boerenleenbank is be sprekingen begonnen met de Centrale Raiffeisenbank om te komen tot al- spraken over het vestigingsbeleid. Daarmee wordt getracht te voorkomen dat zij samen in kleine plaatsen gaan zitten, waardoor de kosten onnodig hoog zouden oplopen. „Het is in de praktijk gebleken dat coördinatie op plaatselijk en regionaal niveau in onvoldoende mate tot stand kan komen als daaraan geen centrale leiding kan worden gegeven", aldus de directie. In mei zullen in de algemene vergade ringen van de beide bankep voorstellen ter tafel komen over een coördinatie van het vestigingsbeleid. AMSTERDAM De Amsterdamse effectenbeurs heeft vandaag hier en daar een stapje terug moeten doen waarbij de omvang van de affaire be paald teleurstellend was. Gezien de iets betere houding van Wall Street viel de stemming aan het Beursplein eigenlijk een beetje tegen. De Nederlandse Fond sen zijn in New York gisteren praktisch onveranderd gebleven maar in Amster dam kon het vorige niveau moeilijk ge handhaafd blijven. Zo moest Kon. Olie een gulden prijsgeven met een ope ningskoers van 137.70, waarna een ver dere teruggang volgde tot 137. Ook. Unilever was bij de opening een gulden lager op 116.50. Philips echter hand haafde zich op 63.20 maar ook hier volgde een afbrokkeling tot 62.90. Bij AKZO ging 60 cents van de vorige koers af op 101.30 en daarna werd 99.70 genoteerd. Hoogovens was een gulden lager op 102.80. Het zwaarste verlies leed Heineken die op 182.20 een koers daling moest incasseren van 3,50. Eerst eind februari zal het jaarverslag van Heineken verschijnen, hetgeen la ter is dan in vorige jaren. In alle hoeken van de markt was de handel opmerkelijk rustig en klaagden de hoeklieden over gebrek aan belang stelling. Opmerkelijke koersverschillen met gisteren deden zich voorshands niet voor. De cultuurwaarden bleven vrijwel op het vorige niveau en ook in descheepvaarthoek ging weinig om en zag men nauwelijks verschillen van enige betekenis. Holl. Amerika Lijn handhaafde zich op 85, Scheepvaart- Unie trok 'n fractie aan tot 142.9. Daar entegen was KNSM een punt lager op 104. Aandelen KLM waren f 1,50 lagei* op 146. De bankaandelen konden prijs houdend worden genoemd en de aan vankelijke koerswinst van Nat Neder landen ging weldra verloren. Nederlandse staatsfondsen hadden een rustige en goed prijshoudende markt. Men verkeert in afwachting van de inschrijving volgende week op de beide nieuwe 8 pet. uitgiften. Van daag werd geen notering toegelaten in Buttinger en Vihamij, zulks naar aan leiding van de reeds gemelde fusie plannen. AMSTERDAM 22-1 (ANP) Londen 8.72 8.73 New York 3.63 3.65 Montreal 3.38 3.38 Parijs 65.48 65.53 Brussel 7.31 7.32 Va; Frankfort 98.6698.71; Stockholm 70.32 y2—170.37 Zürich 84.34 ¥2—84.39 Milaan 57.75 ¥2—57.80 Vt; Kopenha gen 48.46 2—48.51 Oslo 50.81 ¥2— 50.86 Wenen 14.04 14.05 V«; Lis sabon 12.77 12.7q

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 2