,Zware" films op
Cinemanifestatie
Vanavond televisiespel naar
roman van Rolf
Zangspel op teksten
van Bre
Er uitzien als een hef meisje, zich gedragen
als een echte vrouw, denken als een man en als
een paard werken - dat is succesformule voor:
1)
Blaiberg's
tweede hart
deed het
helemaal
niet zo
best
dichtbundel
begreep het
„BERLINER ANTIGONE"
Tom Poes
en de
Mob-
beweging
'luster van
programmaos
Amerikaans
UIT DE KERKEN
Volgeboekt
Neger werd door
behandeling
in ziekenhuis
tijdelijk blank:
eis tot betaling
MARTEN
TOONDER
STRIP
VRIJDAG 30 JANUARI 1970
VROUW NAAR DE TOP
adjunct-directeur is een blonde
vrouw met lichtblauwe ogen. Ze
schenkt koffie met een slanke hand en
re slaat haar benen bevallig onder haar
bureau over elkaar. Even later zegt ze
zeer zakelijk: Dertig seconden recla
me vóór of na het nieuws van acht uur
kost ruim tien milleen toch is televi
sie een goedkoop reclamemedium in
Nederland, als je ziet wie je bereikt
goedkoper dan de damesbladen
Voor Susanne Lecointre geldt de
Amerikaanse uitspraak: Als een vrouw
de top wil bereikenmoet ze er uitzien
als een lief meisje, zich gedragen als
een echte vrouw, denken als een man
en werken als een paard.
Susanne Lecointre zit aan de top,
sinds ze ruim een half jaar geleden be
noemd werd tot adjunct-directeur van
Walter ,f. Thompson in Amsterdam,
'a werelds grootste reclamebureau, met
de hoofdzetel in New York en twee
ënvijftig nederzettingen in zevenen
twintig landen. „Die getallen kunnen
met de dag veranderen en groter wor
den, dat is niet overdreven", zegt ze.
Wie nu zegt: „Susanne Lecointre? Dat
is toch dat meisje uit Bergen op Zoom,
dat ien jaar geleden die gedichten
bundel „Van Zelf Sprekend" publiceer
de?" die zit er niet naast. Het is de
zelfde Susanne.
Wie niet naar haar functie, maar
naar haar berpep vraagt, die hoort:
..Copywriter voor advertenties, en dat
blijf ik ook".
Waarom komt een honderd en vijf
jaar oud Amerikaans reclamebureau
naar Nederland? Hebben we dan niet
genoeg eigen Nederlandse reclamebu
reaus?
Susanne Lecointre: „Zoals u weet
staat de wieg van de reclame in Ameri
ka en de laatste tien jaar is bijna ieder
groot Amerikaans reclamebureau, dat
zichzelf respecteert, naar Europa geko
men. In Amsterdam zitten er een st.uk
of zes, zeven. Ja met veel Nederlandse
cliënten, die komen op onze duidelijke
Amerikaanse structuur af".
Duidelijk Amerikaans, jawel, dat
zie je meteen bij het binnenkomen van
het gloednieuwe gebouw aan de Am
sterdamse YVibautstraat, waar nu hon
derd en dertig mensen werken en waar
er meer komen.
Allemaal kleine kamertjes met glazen
deuren, allemaal efficiency, allemaal
weloverwogen uitgedokterd en binnen
handbereik. Een Nederlandse directie
met zes Engelse en Amerikaanse ont-
met zes Tngelse en Amerikaanse ont
werpers en de rest: wederom vaderlan
ders.
„Meer dan de helft van mijn werk
als copy-writer (tekst-schrijver, als ik
het een tikkeltje onjuist mag vertalen)
bestaat, uit het schrijven van televisie
reclame", zegt Susanne Lecointre.
En dan komt weer iets „duidelijk
Amerikaans" om de hoek kijken. Wan
neer men denkt een goed gezicht voor
een reclamefilmpje te hebben, dan
moeten er proefopnamen gemaakt wor
den en dat is duur. Maar in het gebouvV
bij Susanne Lecointre heeft men een
gesloten tv-circuit; daar wordt de man
of vrouw even voor de camera's gezet
en men kan zien wat hij of zij „doet".
En de cliënt krijgt er zijn reclamefilm
op een gewoon tv-beeld voorgeschoteld
om te zien of hij het er mee eens is.
„Dat is eerlijker dan op een groot
scherm", zegt de adjunct-directeur.
Heeft u al die winkelende dames wel
eens op uw buis gezien, die het zo fijn
vinden dat C;roma niet spat en lekker
bruin bakt en zo? Werk van Susanne
Lecointre. „Wij brachten echte televisie
voor het eerst in de reclame", zegt ze.
„Geen geënsceneerde gesprekken, ge
woon dames, die winkelden in Amstel
veen. Wat je ensceneert werkt soms te
gen je; hier is gebleken dat eerlijkheid
goed werkt".
En die Seven Up-films die het over
UTRECHT Zonder startmoeilijkhe-
Icn is de cinemanifestatie '70 gisteren
In de hoogste versnelling zijn tweede
dag ingegaan. De nauwkeurig geplande
pendeldienst tussen Utrecht en Eindho
ven liep gesmeerd (de films die achter
elkaar in beide steden worden getoond,
gaan met een speciaal vliegtuig heen en
weer) en de eerste buitenlandse gasten
zijn na hun bliksembezoek al weer
verdwenen.
Het programma zelf was gisteren re
delijk zwaar te noemen. Zo keken we
naar „Het Adelsnest" van de Moskouse
cineast Mikhail Konchalosky. Het in
mooie tinten gehulde verhaal kan wor
den beschouwd als van de hand van
een soort Russische Couperus. In zijn
eigen land heeft de in 1966 op het fes
tival van Venetië bekroonde regisseur
al een jaar of vijf ernstige moeilijkhe
den met de autoriteiten, om helemaal
eerlijk te zijn: die conflicten waren aan
deze romantische film bepaald niet af
te zien. Wel was de verwantschap op
merkelijk die er tussen deze Rus en zijn
Zweedse collega Bo Widerberg moet
bestaan.
Interessant
Een film die ook een zware zit ople
verde, was de alleszins interessante Eu
ropese première van de Amerikaanse
filmer Boeticher, getiteld „A time for
dying" (Een tijd om te sterven).
Het kritisch in zijn voegen gekomen
werk zet zich ernstig af op het klassie
ke patroon van een degelijke western,
die in staat Arizona werd opgenomen.
Zelf heeft Boeticher eens gezegd dat
hij weigert iets anders te maken dan
een simpele filmvertelling. Binnen die
eenvoud weet hij echter een surplus
aan krachten op te roepen.
Nogal omstreden bleek vervolgens de
film „The fall" uit te vallen. De Brit
Ned. Herv. Kerk
Beroepen: te Gieten en te Onze Lieve
Vrouweparochie L. Oosthoek, kandidaat
te Utrecht; te Bergschenhoek (toez.):
G. J. Wisgerhof te Daarle; te Arnhem:
C. A. Korevaar te Rotterdam; te Eder-
een: H. A. van Slooten te Nijkerk; te
Kats, Wilhelminadorp en te Heerewaar
den: L. Oosthoek, kandidaat te Utrecht.
Bedankt: voor Alblasserdam: H. P.
Swets te Lunteren; voor De Bilt: H. H.
Tulp te Eindhoven.
Peter Whitehead maakte er een soort
eenmansprodukt van Hij schreef het
scenario, bediende de camera, hield de
montage onder zich en speelde 'zelf de
belangrijkste rol. Bovendien compo
neerde hij een deel van de achtergrond-
muiek. De film toont een zwerftocht
van een man die in het rumoer van de
Amerikaanse samenleving vol geweld-
dadighedeh op ziek is naar zichzelf.
Aanvankelijk was de film bedoeld als 'n
documentaire, de spelelementen slopen
er pas later in. En bekend vooral is de
stelling geworden die Whitehead na het
gereed komen van zijn film poneerde.
Hij zei toen: „Nu ik mijn eigen film
heb gezien, ben ik er van overtuigd dat
ik Amerika zoy opblazen indien ik
daartoe de kans kreeg".
De adjunct-directeur van Ame-
rika's grootste reclamebureau,
achter haar bureau: Susanne Le
cointre in Amsterdam.
dorst lessen hebben? Werk van Susanne
Lecointre. En de Leverszeep produkten?
Werk van Susanne. En de Moccona?
Werk van Susanne. En de filmpjes over
het Algemeen Handelsblad? Inder
daad: Susanne.
Ik wil weten, wat het nu zo'n beetje
kost, dat reclame maken op het tv-
scherm.
Susanne Lecointre zegt: „Het ma
ken van een reclamefilmpje van dertig
seconden kost pussen de tien en dertig
mille. Daarbij komen de kosten voor
het uitzenden. Op het eerste net of na
het nieuws van acht uur zjjn die kosten
10.500 gulden, op het tweede net voor
ol' na zeven uur is dat achttienhonderd
gulden. Dat scheelt dus nogal wal".
Wanneer ik nu vandaag bij Susanne
Lecointre als nieuwe cliënt naar binnen
stap, wanneer kan ik dan mijn recla
meboodschap in de huiskamers krijgen?
„Zeker niet voor het najaar", antwoordt
ze. „De aanvragen voor tv-reclames is
vijf keer zo groot als de beschikbare
zendtijd voor die reclame".
Hel maken van een reclamefilmpje
duurt weken, hoor ik en tachtig procent
van die filmpjes wordt door Waller
Thompson in Engeland gemaakt. En
waarom?
„Omdat daar een filmtraditie bestaat
en omdat je daar een enorm arsenaal
aan goede acteurs en actrices hebt. die
voor de Nederlandse kijker een nieuw
gezicht hebben", is het antwoord.
Het geluid wordt dan weer in ons
land gemaakt en ook stemmen krijgen
is niet eenvoudig. „Wij geloven", zegt
Susanne Lecointre, „dat in heel Neder
land vijf of zes mannen en vrouwen
zijn, die alles met hun stem kunnen
doen. Dat is niet veel".
Via kindergedichtjes in kranten en
interviews, via drie jaar bij reclamebu
reau Van Maanen, nu acht jaar bij
Walter Thompson en sinds een half
jaar d*r adjunct-directeur, ziedaar in
telegramstijl de carrière van Susanne
Lecointre.
„Wat is het werk van een dichter",
peinst ze hardop. ..Het elimineren van
dingen, het comprimeren, in kort bestek
iets uitleggen. Dat is precies wat de co
py-writer doet voor een advertentie.
Daarom zit ik ook niet toevallig In dit
vak".
In een vraaggesprek met het Ita
liaanse damesblad „Bellczza".
heeft Eileen Blaiberg verteld, dat het
„tweede hart" van haar echtgenoot lang
niet zo goed heeft gewerkt als destijds
verhalen suggereerden.
Van de 595 dagen dat hij met een ge-
transplaneerd hart'heeft geleefd, heeft
Philip Biaiberg er 248 in het Groote-
Schuurziekenhuis gelegen, waar hij te
gen de dood vocht, aldus mevrouw
Blaiberg. Van de dagen, dat hij thuis
geweest is. heeft hij er 95 in bed door
gebracht. „Hij kon opstaan dank zij de
pillen 32 tot 100 per dag die hij
nam".
Eileen Blaiberg vertelde, dat haar
man een dubbel leven moest leiden.
„Officieel maakt hij het goed: hij had
een opmerkelijk goede eetlust, hij
speelde rugby en stak vol leven. De
waarheid was echter anders: van negen
uur 's morgens tot vijf uur 's middags
was het een en al ellende voor mijn
man, in welke tijd hij slechts uit bed
kwam om zich te scheren, te douchen
en aan te kleden".
„Waarom leidde Blaiberg een dubbel
leven, dat bij zoveel andere hartpatiën
ten hoop wekte?" zo werd mevrouw
Blaiberg gevraagd.
Volgens Bellezza, had zij daarop
geantwoord, dat Blaiberg geroken had
dat er geld te verdienen was voor ie
mand, die met een getransplanteerd
hart nog in leven was. Het was zijn
wraak op het leven. Hij gaf interviews
weg en liet zich fotograferen voor geld.
Hij schreef boeken en artikelen voor
tijdschriften en gaf zijn vroujv de raad
hetzelfde, te doen. Hij had mevrouw
Blaiberg gezegd^ ..AJs ik er niet meer
ben, zul je het nódig hebben".
CLEVELAND James Finley, een
neger-veteraan van de Amerikaanse
luchtmacht, beweert dat hij in 1964 vol
ledig van huidskleur is veranderd na
een behandeling van een maagzweer in
het Veteranenziekenhuis in Cleveland.
De 33-jarige Finley zegt, dat binnen
twee dagen nadat hij een verdovend
middel had moeten innemen, het don
kere pigment in zijn huid begon te ver
dwijnen. Vandaar ook dat hij van de
federale regering een schadevergoeding
eist van ongeveer 1.750.000 gulden, een
eis die thans door de districtsrechter
van Cleveland wordt behafndeld.
Finley baseert zijn eis op de noncha
lante houding van het ziekenhuisperso
neel, dat hem van zijn maagzweer wil
de afhelpen. Zijn advocaat. Raymond
Basie, zei voor de rechter, dat al het
pigment uit de huid en het haar van
Finley verdwenen was en dat hij daar
door jarenlang een object van medelij
den en spot is geweest. De rechtzaak
duurt nog voort.
Vanavond \an 21.10 tot 22.20
uur via Nederland I presenteert de
AVRO-televisie de kijkers ..Berli
ner Antigone", het spel van Leo
pold Ahlsen naar de gelijknamige
novelle van Rolf Hochhuth.
In dit t.v.-spel is een duidelijke
parallel met Sophocles' tragedie te
rug te vinden. De mythologische An
tigone, dochter van de Thebaanse
kóning Oedipus en van locaste.
keerde na vrijwillige ballingschap
terug naar Thebe, waar zij tegen
het verbod van koning Creon
het lijk van haar gesneuvelde broer
Polynices wilde begraven, daarmee
een goddelijke wet vervullend. An
tigone werd opgesloten in een on
deraards gewelf, waar zij zelfmoord
pleegde.
Het sptel van Leopold Ahlsen gaa
over Anne Hofmann, die door een
Nazi-rechtbank ter dood wordt ver
oordeeld omdat zij in de nacht van
20 op 21 mei 1943 in Berlijn het dode
lichaam van haar broer, dat voorbe
stemd was als studiemateriaal voor
de anatomische afdeling van de uni
versiteit, heeft gestolen en begra
ven. „Zij vervoerde het lijk met me
dewerking van vreemdelingen naar
een onbekende plaats en maakte
hierbij onbeschaamd gebruik van de
verduisteringen, de luchtweer-maal-
regelen en de algemene verwarring,
veroorzaakt door een vijandelijke
luchtaanval", zo luidt onder andere
de.aanklacht tegen haar. Anne Hof
mann zal de doodstraf kunnen ons
lopen door te bekennen,, dat zij fout
heeft gehandeld. Maar ondanks
goedbedoelde adviezen en een grote
innerlijke strijd blijft zij zichzelf
trouw. Zij heeft immers als een
ware Antigone de ongeschreven .wet
van haar hart gevolgd. En dat is een
hogere wet dan die van de Führer.
In de rol van Anne Hotmann ziet
en hoort men Donata Höffer. De re
gie van deze ZDF-produktie heeft
Rainer Wolffhardt.
"Van Leopold Ahlsen is bekend,
dat hij op 12 januari 1927 in
München werd geboren. Reeds tij
dens zijn schooltijd, die tegen het
einde van de Tweede Wereldoorlog
werd ovèrschadmvd door het feit,
dat bij werd ingezet als helper bij de
Luchtstrijdkrachten, ontstond zijn
eerste dramatisch werk. Na 1945 vol
tooide hij in München de studie in
de literatuur- en theaterwetenschap
pen en in filosofie. Van 1946 tot
1948 was hij als acteur, later als re
gisseur werkzaam; onder andere bij
het Zuidoostbeierse Stadstheater in
Landshut.
Vervolgens was hij gedurende tien
iaar „reader" bij de hoorspelafde
ling van de Beierse Omroep. In 1952
werd in het kader van de „Berliner
Festwochen" het spel „Plicht tot de
zonde" (Pflicht zur Sünde) voor het
eerst opgevoerd en in hetzelfde jaar
in München „Tussen dc oevers"
(Zwischen den Ufern). In 1954
bracht het Residentietheater in
München de première van „Tijd van
de wolven" (Wolfszeit). Buitenge
woon belangrijk voor Ahlsen was
het jaar 1955, toen zijn hoorspel
..Philemon en Baukis" met de
„Hoorspelprijs van dc oorlogsblin-
den" werd beloond. De toneelbewer
king hiervan kreeg de „Gerhart
T-Iauptmann Prijs" van het Vrije
Volkstoneel in Berlijn toegewezen.
Sinds 1960 (het premièrejaar van
zijn spel ..Raskolnikoffnaar het
boek van Dostojefsky) treedt Ahlsen
steeds sterker op de voorgrond als
auteur van oorspronkelijke televisie
spelen en televisiebewerkingen,
waarvan „Berliner Antigone" er een
T>olf Hochhuth werd op 1 april
1931 in Eschwege geboren. Hij
maakte zijn gymnasiumopleiding
niet af en werd boekhandelaar in
Marburg, Heidelberg en München,
en later „reader" bij een uitgeverij
in Gütersloh.
De eerste literaire pogingen van
Hochhuth dragen zeer sterk autobio
grafische trekken (de vertelling „In-
ventur" en de roman in brieven
„Victoriastraat nr. 4" werden niet
uitgegeven).
Op 23 februari 1963 werd Hoch-
huths toneelstuk „Der Stellvertre-
ter" onder regie van Erwin Piscator
aan het Vrije Volkstoneel in Berlijn
voor de eerste maal opgevoerd. Het
werd het grootste succes van een
Duits toneelschrijver sinds 1945. Het
stuk, dat op indringende wijze de
!vraag behandelt waarom de paus in
het Derde Rijk gezwegen heeft,
bracht in diverse landen een heftige
discussie teweeg.
Hochhuths tweede spel, in Berlijn
gespeeld, was de tragedie „Soldaten"
(Soldaten. Nekrolog auf Genf).
Hochhuth, die er de voorkeur aan
geeft in zijn spelen een kritisch
standpunt in te nemen ten aanzien
van onze jongste geschiedenis, noemt
als zijn voorbeelden Robert Musil en
Otto Flake, maar vooral Thomas
Mann.
In 1962 kreeg hij de Gerhart
Hauptmann-Aanmoedigingsprijs. In
1965 verscheen zijn novelle „Berliner
Antigone". Hij woont momenteel
met vrouw en zoon in Zwitserland.
Ongeveer anderhalf jaar geleden
werd Nederland overspoeld door een
golf van Bredero-manifestaties, als
gevolg van de 350ste sterfdag van
Gerbrand Adriaansz. Bredero, die 23
augustus 1868 werd herdacht.
Vanavond zendt de NCRV een zang
spel uit, geschreven door Wil Bar
nard, vrij naar het leven en de wer
ken van Bredero.
De keuze van het zangspel is ter-
recht. want de liederen die Bredero
schreef hadden een duidelijke func
tie. Zij waren allereerst bedoeld als
zangteksten en op een enkele uitzon
dering na gesèhreven op bestaande
melodieën. Het is vooral te danken
aan de speurzin van de instrumenta-
liste Marijke Ferguson dat van de
meeste verzen de corsronkelijk „wij
ze" kon worden achterhaald. Door
de liederen te plaatsen in een be
paalde volgorde, soms in scènes in te
lassen, is er een collage ontstaan,
waardoor de laatste levensjaren van
Bredero min of meer gevolgd kun
nen worden. Het zangspel werd ge
regisseerd door Johan Wolder Het
wordt van 20.48 tot 22 uur uitgezon
den via Hilversum 2.
TELEVISIE
NED.l
Kleur: De
Fabeltjes-
18.45 NOS:
krant.
13.51 STER: Reclame.
18.55 NOS Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 AVRO: Kleur: Doebidoe: show
voor de jeugd.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
'20.15 STER: Reclame.
20.20 AVRO: AVRO's Televizier.
20.30 AVRO's Sportpanorama.
21.10 Berliner Antigone, TV-spel
ZDF-produktie).
22.20 Kleur: De Ballade van de Zui
derzee, film.
22.45 NOS: Journaal.
22.50-23.20 TELEAC: Van Molecuul
tot mens - des 3 (herh.)
NEDERLAND 11
18.45 NOS: Kleur: De Fabeltjeskrant.
13.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Scala: informatief pro
gramma.
19.30 KRO: Kleur: Hij en Zij: De
Olijfboom, TV-serie.
19.55 STER: Reclame.
20.0.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 KRO: Kleur: De
liams Show.
21.10 Brandpupl.
21.50 Kleur: Bonanza. TV-Western.
22.40 KRO'RKK: Riskante Kerk:
magazine over een kerk-in-ont-
wikkeling. f
23.05-23.10 NOS: Journaal.
DUITSLAND 1
Regionaal programma: NDR: 18.00
Sportjournaal. 18.30 Actualiteiten.
18.45 Zandmannetje. 18.'55 Nord-
schau-Magezin. 19.26 Kleur: Die Rei-
ter von Padola, TV-film. 19.59 Pro
grammaoverzicht. WDR: 8.20-8.45,
10.20-10.45 en 12.10-12.35 Schooltele
visie. 18.00 Kleur: Volksliederen.
18.30 Kleur: Voor de kinderen. 18.40
Hier und Heute, mei Goedenavond.
19.20 Kleur: Muzikaal portret. 20.00
Journaal, weerbericht en berichten
voor de wintersport. 20.15 Filmre-
portage. 21.00 Reportage uit Bonn.
21.15 Kleur: Mannix. detective-serie.
22.05 Journaal, weerbericht en be
richten voor de wintersport. 22.20
Kleur: Die Schlacht bei Lobositz.
TV-spel. 0.20 Journaal.
DUITSLAND
18.05 Actualiteiten en muziek. 18.40
Pat und Patachon, TV-film. 19.10
Kleur: Luftsprünge, TV-film. 19.45
Niews, actualiteiten en weerbericht.
20.15 Kleur: Camavalsprogramma.
23.35 Nieuws, weerbericht en weer
bericht van de wintersport.
Andy Wil- TELEVISIE
mmmmmmKummmtrnm.
6811 Heer Bommel plonsde in de golven
en werd onmiddellijk door een sterke
stroom gegrepen, zodat hij snel afdreef.
Zijn klagelijk geroep vermengde zich met
het gekrijs van de meeuwen en zijn op en
neer dobberend gelaat verdween in een
golfdal, zodat de schrik Tom Poes om hei
hart sloeg.
..Gauw"! riep hij, terwijl hij in de sloep
sprong. „Pak de riemen! Zit daar niet tc
kijken!"
„Wilt u niet zo luid praten?" vroeg dc
heer Stabiel met gekwelde stem. .En kunt
u dit vaartuig niet in balans brengen? U
weet niet hoe slopend deze onrustige dei
ning voor mij is
„Roeien!" riep Tom Poes, ei» Rep ge
hoorzaamde meteen. Met grote geestdrift
bewoog hij een van de roeispanen als een
molenwiek door het water zodat het boot
je om Zijn as cirkelend achter de drenke
ling aankoerste. Tom Poes trachtte tever
geefs om een beetje lijn in de vaart tc
brengen, daarin gehinderd door het ge
neuzel van Oom Slof, en de spartelende
ledematen van heer Ollie verdwenen
steeds verder uil het gezicht.
Kapitein VVal Rus sloeg het getob vanaf
de brug gade. en wrevel maakte zich van
hem meester.
„Overgehaalde lubbers." gromde hij.
„Ze moeten niet denken, dat ik op hun
apekuren kan wachten. De Albatros vaart
over een uur. En schade aan de sloep zet
ik op rekening van Blobbers, wanneer ik
over een week terugkom!"
Heer Bommel maakte zich echter geen
zorgen over het vaartuigje, want hij werd
geheel in beslag genomen door zijn eigen
ellende. Gevuld met zeewater en snak
kend naar adem dreef hij naar een stukje
afgelegen strand, waar zijn nadering door
twee stabs werd opgemerkt.
NEDERLAND
09.20 TELEAC: Cursus Spaans voor
beginners - les 3.
10.00 Van Molecuul tot mens - les 4.
15.30 NOS: Reportage Europese
schaatskampioenschappen voor da
mes te Heerenveen.
DUITSLAND
10.00 Nieuws. 10.05 Journaal van gis
teravond. 10.30 Amusementspro
gramma. 11.1 5Die Umschau. 12.00
Het Monteray Jazz Festival, 12 50
internationaal persoverzicht. 13.00-
13.30 Journaal. 14.10 Journaal. 14.15
Arlberg-Kandahar-skiwedstrijden te
Garmisch Partenkirchen. 15.00 Ba
lans in bewogen beelden. 15.15 Kleur:
Teletest. 15.30 Discussie.
DUITSLAND
13.45 Programmaoverzicht. 14.13
Amusementsprogramma. 14.58
Nieuws. 15.00 Voor de jeugd. 15.25
Auf Safari, TV-serie. 15.50 Wereld
kampioenschappen v iermans-bobslee
te St. Moritz.
RADIO
HILVERSUM 1
VARA: 7.00 Gelukwens. 7.02 Nieuwa.
7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 Socia
listisch Strijdlied. 7.23 Weekeind
jeugdprogramma. VPRO: 7.54 Deze
dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Van de
voorpagina. 8.15 Z.O. 135: Gevarieerd
programma (9.35-9.40 Waterstan
den). 10.30 Werkgeven en -nemen,
programma over arbeid en arbeids
verhoudingen. 10.50 Voor nu en la
ter, lezing. 11.00 Nieuws. 11.03 Weg
wijs: tips voor trips en vakantie.
11.10 Goede wijn behoeft geen kras:
nieuwe opnamen van jazz-en amuse
mentsmuziek. 11.25 Afrikaanse kro
niek. 11.45 Nederlands allerlei (gr).
12s.05 Stereo: Strijkorkest. 12.30 Tus
sen start en finish: actueel sporl-
nieuws. 13.00 Nieuws. 13.11 VARA-
Varia. 13.13 Actualiteiten. 13.23 Ste
reo: Dit is het begin... jongerenpro
gramma. 14.35 Radio Jazz Magezine.
NOS: 15.00 Frans - Duits - Engels,
een luisterprogramma. 16.03 Stereo:
Scan: populair programma over
elektronica. VARA: 16.15 Neder
landers maken muziek: Harmonie-or
kest. 16.35 Artistieke staalkaart.
17.10 De Scala 1918 - 1926: operamu
ziek (gr). 17.55 Mededelingen. 18.00
Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Fi
nale - op weg naar het weekeinde:
nieuws, muziek, achtergronden en
amusement. (19.30 Nieuws). 21.00
Sterio: lichte grammofoonmuziek.
21.05 Stereo: Het Heksenbrouwsel,
hoorspel. 22.30 Nieuws 22.40 Mede
delingen. 22.45 Stereo: En dan heb je
een chanson: liedjesprogramma.
23.15 Stereo: Lui Luisteren: licht ge
varieerd platenprogramma.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Op het eerste gehoor:
klassieke muziek (stereo) 7.30
Nieuws; 7.32-7.50 Actualiteiten.) 8.00
Nieuws. 8.32 Stereo: Voor de huis
vrouw. 9.00 Theologische etherleer
gang. 9.35 Gymnastiek voor de huis
vrouw. 9.45 Solistenkamer: een ge
sprek met muzikale illustraties. 10.55
Kunst en vliegwerk: informatie over
acluele tentoonstellingen. 11.00
Nieuws. 11.03 Tassen economie en
oecumene: oefeningen in mondiaal
denken, lezing. 11.15 Solarium: een
hoogtezonprogramma voor iedereen.
11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 Zon
der grenzen: Rubriek over missie en
zending. 12.10 Ondernemend, praatje.
12.14 Marktberichten. 12.16 Over
heidsvoorlichting: Mens en samenle
ving - een uitzending van het minis
terie van C.R.M. 12.26 Mededelingen
t.b.v. land-en tuinbouw. 12.30
Nieuws. 12.41 Actualiteiten. 12.50
Buitenlands commentaar. NOS: 13.00
Vliegende schijven: verzoekplaten-
programma. KRO: 14.00 Stereo:
P.M.: een weekblad met veel plaat
jes. (16.00-16.02 Nieuws.) NOS: 16.30
Inzet: een programma over amateu
ristische muziekbeoefening. HIRO
17.00 HIRO-Magazine. 17.15 Gasten
van de week. KRO: 17.30 Stereo
Zesnegenplus: lichte muziek. 18.19
Uitzending van de Christelijk Histo
rische Unie. 18.30 Nieuws 18.41 Ac
tualiteiten. (NOS) He! Hoogov n-
schaaktoernooi in Wijk aan Zee.
19.03 Stereo: Dc Springplank: jonge
artiesten met orkestebegeieiding.
19.30 Stereo: Sjook: jongeren
programma. 20.0<> in antwu- d op
uw schrijven: een verzoekplatenpro-
gramma.. 22.00 Kursief: een program
ma dat schuin tegen de dingen aan
kijkt. 22.25 Avondgebed 22.30
Nieuws. 22.40 STEREO:
Goaleen muzikaal sport
programma met commentaren, re
portages en gekruide nieuwtjes
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn, geva
rieerd programma. (1C.00 en 11.00
Nieuws.) NOS: 12.00 Nieuws. 12.03
Skivatoon: nieuwe langspeelplaten.
NCRV: 13.00 Nieuws 13.03 Nee. we
noemen geen namen: licht platen-
programma met verzoeknummers.
(14.00 en 15.00 Nieuws.) 16.00 Nieuws.
16.03 Four o'clock tea: gevarieerde
lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.02-
18.00 Hier en Nu: wekelijkse sport-
schow met lichte muziek.