VOOR VROLIJK VERVOER
Nieuwe auto's op de
helling in Duitsland
SPIKESverkorten de remweg
op ijs zeer aanzienlijk
Nederlanders heel gevoelig
voor een roes
tplekji
aan hun auto
Saab met automaat
en benzine-injectie
In Nederland al meer
dan 100.000 caravans
Stadsbrommer
van Honda
Kleine Audi
Anti-Capri
van Opel
Volkswagen
overstag
1 oepassing
j computer in j
|de wegenbouw!
Gulden regels bij ongelukken
NSU
D'
Audi
BMW
Daimler-Benz
Ford
Marktonderzoek
overtuigde de
Renault-directie
Opel
Volkswagen
„Moeder, ik ga
te hard....F
m, --jm a
8
Nu heeft ook het Japanse merk Honda
zich gemengd in de strijd om de gunsten
van de koopsters van stadsbrommers. Een
lief brommertje met een lieve naam
Amigo is de inzet van deze bromfiets
grootmacht. De Honda Amigo heeft een
eenvoudig gemodelleerd buisframe. Hij is
uitgerust met kleine wielen, waarvan het
voorste in een telescoopvork is gemon
teerd. De benzinetank is onder de bagage
drager gemonteerd; de inhoud is 2,7 liter.
Voorop prijkt, als vanzelfsprekendheid
voor deze klasse brommertjes, een me
talen boodschappenmandje. De motor
wordt aan de bovenkant afgeschermd door
een plaat. Deze wordt „voetsteunvlak" ge
noemd. Laat echter geen politieman zien
dat men er zijn voeten op zet tijdens het
rijden.
De spatborden zijn hoekig geprofileerd,
wat de Amigo een moderne indruk geeft.
De Amigo neemt een unieke plaats in bij
het aanbod op de Nederlandse markt van
stadsbrommers door zijn motor. Hij heeft
namelijk als enige in die klasse een vier
takt motor. Dat betekent dat men geen
met olie gemengde benzine de zoge
naamde mengsmering moet tanken,
maar zuivere benzine. Dat scheelt in liter-
prijs. Een ander voordeel is dat de carbu
rateur minder vettig wordt en de bougie
minder last van vuil worden heeft. Honda
geeft voor de Amigo een brandstofgebruik
op van 1 91. Dat zal dan wel onder ideale
omstandigheden zijn gemeten. Door het
voortdurende stoppen en optrekken in het
stadsverkeer, zal het gebruik in de praktijk
aanzienlijk hoger liggen.
Honda is een Japans merk, maar de Ami
go komt niet uit Japan. De transportkosten
zouden hem dan veel te duur maken. Hij
wordt gebouwd in het Belgische Aalst,
waar Honda al jaren geleden een grote
fabriek heeft neergezet.
|e Duitse automobielindustrie heeft erg
veel nieuws in petto voor het komen
de jaar. Het zeer betrouwbare autoblad
„Auto, Motor und Sport" geeft de volgen
de samenvatting:
Audi. Er staat een kleine Audi met
voorwielaandrijving op stapel bij de com bi-
natie Audi-NSU Het kon wel eens zijn dat
deze kleine Audi in 'n moeite door de opvol
ger van de kleine NSU's wordt. De Audi
100 Coupé komt pas in het najaar in de
produktie. De ontwikkelingsafdeling van
Audi-NSU is bezig de automatische trans
missie van Volkswagen geschikt te maken
voor Audi's maar dat is nog niet helemaal
voor elkaar.
De Mehari van Citroen kan evenveel ver
voeren als de dromedaris van de Toua-
regs, waaraan hij zijn naam ontleentnl.
400 kg. Deze jeep-achtige wagen met zacht-
te succes onder jeugdige vrijetijdsbeste-
plastic carrosserie is in Frankrijk het gro-
ders, maar wekt ook steeds meer belang
stelling voor serieuze doeleinden. Mecha
nisch is de wagen volledig gebaseerd op
de Dyane 6. De vorm en materiaalkeuze
maken hem geschikt voor velerlei zaken.
Er zijn geen roestproblemen, zelfs niet
wanneer hij dagelijks met overvloedig wa
ter wordt schoongespoten. Ondanks de be
perkingen die ons klimaat aan uitvoeringen
als deze oplegt, wordt er ook in Nederland
reeds een toenemende kring gebruikers
voor gevonden.
mmm
mmm.
m
De Nederlandse coureur Gijs van Lennep
gaat samen met de Fin Leo Kinnunen deel
nemen aan de Temporada-races van Argen
tinië en de Amerikaanse 24-uurs race van
Daytona. Zij zullen rijden met een Porsche
908 Spider. De twee temporada's worden
verreden op het circuit van Buenos Aires op
11 januari (1000 km) en op 18 januari (1609
km), de 24 uur van Daytona op 31 januari en
1 februari. De laatste is de eerste wedstrijd
die in 1970 meetelt voor het wereldkam
pioenschap merken. Van Lennep en Kinnu
nen kunnen meedoen dank zij de financiële
hulp van de Nederlandse en de Finse Por-
sche-importeurs.
Op de Ijsbaan van Inzeil bekend
toneel van schaatswedstrijden heb
ben technici van het bandenconcern
Uniroyal een paar nog heel aardige
tweedehands auto's in puin gereden
Het ging er om eens duidelijk vast te
stellen hoeveel verschil bij gladde
weg spikes in banden uitmaken in ver
gelijking met spike-loze banden.
Spikes, zijn korte staafjes metaal,
die in het loopvlak van een band wor
den geschoten en er dan met de kop
net uitsteken, waardoor zij zich vast-
klauwen in ijs en harde sneeuw.
Eén auto werd dwars op het ijs ge
zet. Vervolgens werd er met een auto
die op banden met spikes stond, op in
gereden met een vaartje van veertig
kilometer per uur.
{~kp dertig meter afstand begon de
chauffeur te remmen. Vlak voor
IHIMIMttfltllltMIMtlMMMIIHIMHIIIIIIIIIttMMtMIIMMIM
de auto die als botsblok moest funge
ren, kwam de zaak tot staan. Geen
schade. Remweg 28 meter.
Daarna was er een auto op radiaal-
handen zonder spikes aan de beurt.
Voorzichtigheidshalve werd eerst de
remweg vanuit een snelheid van veer
tig kilometer opgemeten: 61 meter.
Vervolgens werd op de botsblok-auto
ingereden. Weer werd van een af
stand van dertig meter geremd. De
auto knalde op de geparkeerde oud
gediende. Beide auto's liepen zeer
aanzienlijke schade op.
Ten slotte werd de proef nog eens
herhaald met een auto met diagonaal
banden. Als remspoor werd van te vo
ren 64 meter gemeten. Geheel volgens
de verwachting, was de schade aan de
auto die dit keer als botsblok fun
geerde, nog weer wat groter dan bij
de tweede botsing.
De conclusie is overduidelijk. Win-
terbanden met spikes kunnen op
ijzel en dergelijke, ongelukken voor
komen. Als ze dat maar één keer doen,
hebben ze zichzelf in de regel al
ruimschoots terugbetaald. Dat laatste
zuiver materieel bezien.
Voor normaal gebruik in Nederland
hebben spikes weinig zin. Winter-
sportgangcrs kunnen echter hun voor
deel doen met het lesje van Uniroyal.
De proeven zouden overigens nog
interessanter zijn geweest, als Uni
royal nog een derde keer een bots-
proef had genomen, met sneeuwket
tingen om de banden en dan op
sneeuw. Die plegen namelijk op harde
sneeuw nog weer iets effectiever te
zijn dan spikes, maar spikes zijn op
ijzel weer beter.
Bmw. De 1800/2000 krijgt deze zomer
een nieuw koetswerk, dat niet alleen mo
derner maar ook ruimer dan de huidige
carrosserie zal worden. De huidige vierci-
linder motoren blijven, zij het met kleine
wijzigingen. Deze motoren kunnen worden
voorzien van het Kugelfischer-injectiesys-
teem. De zescilinder motor zal ook in het
nieuwe koetswerk passen. De zescilinder'
serie wordt uitgebreid met een verlengde
versie, met een 4,5 liter V-8.
Daimler-Benz. In Stuttgart wordt ge
werkt aan een gewijzigde uitvoering van de
experimentele Mercedes C 111nu met een
vierkamerige draaizulgermotor, ook weer
alleen als experiment. Ook worden carros
seriewijzigingen en een verbeterde achteras
voorbereid voor de 280-serie, maar of dat
in 1970 komt is de grote vraag.
Ford. De Duitse Fordfabriek heeft een
nieuwe 12/15 M klaar. Voor deze nieuwe
ling wordt afgestapt van de voorwielaan
drijving. Wel een starre achteras, maar aan
armen en met schroefveren. Verder vierci-
linder V-motoren van 1,2 tot 1,8 liter. Ford
heeft ook een nieuwe 17/20 M klaar, maar
zal met de introductie daarvan nog wel
even willen wachten.
NSU. De introductie van de NSU K 70
een kleinere Ro 80 met een gewone mo-
IVIMIIMIIItltlHIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIMIIMItlMNIIt
•iiaiiiaMiiiiitiiiiiiiiiiiiiiMifiiiiMiMiaftifMiMiiaMiiiuMiiiiuiiiuMiiiaaiiaiaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHii
lVederlanders zijn gevoeliger voor roest-
problemen met auto's dan lieden uit an
dere landen. Daarom krijgt Nederland de
primeur van al in de fabriek, aan de lopen
de band, in- en uitwendig van een roestwe-
rende laag voorziene Renaults. Het is voor
het eerst dat deze behandeling, het zoge
naamde ML-tectyleren, wordt ingepast in
het produktieproces aan de lopende band.
Marktonderzoeker Jan Gerritsen, Parijze-
naar van Nederlandse afkomst werd in 1965
door Renault naar Nederland gestuurd om
de inarkt te bestuderen.
\7oor Gerritsen was dat een rare over
gang; daarvoor zat hij jaren in diverse
Afrikaanse landen de mogelijkheden voor
de verkoop van Renaults te onderzoeken.
Gerritsen ontdekte al gauw dat de Neder
landers ervan overtuigd waren dat Renaults
roesten, een reputatie die het merk zich ja
ren daarvoor op de hals haalde maar die in
tussen verregaand achterhaald was. Ger$t-
sen legde zijn bevindingen in een rapport
vast, maar daarover werd op het hoofdkan
toor gelachen.
Gerritsen: „De Fransen konden zich ge
woon niet voorstellen dat een beetje roest
aanleiding kon zijn om een auto niet te ko
pen. Zij bekijken auto's alleen maar als ge
bruiksvoorwerpen en het kan ze niets sche
len hoe zo'n ding eruit ziet. In Nederland
ligt dat heel anders. Een Nederlander wil
dat zijn auto er ook netjes bij staat."
/^oed. De fabriek ging kort daarna over
op het systeem van dompelbaden. De
complete koetswerken gaan dan kopje onder
in een bak met roestwerend spul. Sindsdien
roesten Renaujts minder dan hun prijsklas-
zegenoten."
„In 1967 werd ik opnieuw naar Nederland
gestuurd, om uit te zoeken of de duidelijke
kwaliteitsverbetering al tot een verbetering
van onze reputatie had geleid. Vergeet het
nnimiiimimniimiiimimtiiimitimmmiimmmnmmmmmmimimmMfi
MMIIHIIIOmMMItlMfllMMMMIIIUtlMMlMIIIMIMdlMIIIMIIIIIlIHftlUIIIIMIItlllHIIHl
maar, Nederland was er nog steeds van
overtuigd dat Renaults roesten. En dat was
toen, aantoonbaar, ten onrechte."
„We hebben daar grappige cijfers over,
van straatenquêtes onder mensen die ver
klaarden een auto te hebben. Vraag 1: Kunt
u de auto's noemen die roesten? Antwoord
auto? Antwoord: van 21 procent: Ja. Vraag
3: Wat voor een auto hebt u? Antwoord van
8 procent: Een Renault. Vraag 4: aan de Re-
naultrijders: Roest uw auto? Antwoord
van 9 procent van de Renaultrijders: Ja."
„Met andere woorden: de Renaults ston
den wat roest betreft slechter bekend dan
de gemiddelde auto maar bleken minder
dan de gemiddelde auto te roesten! Nu kun
je een auto zo goed maken als je wilt. Als
niemand gelooft dat-ie inderdaad goed is,
verkoop je niets. De enige manier om de re
putatie te verbeteren leek nog veel verder te
gaan dan te zorgen beter te zijn dan de ge
middelde auto. Roest zou eenvoudigweg
nooit meer voor mogen komen bij een Re
nault! Als je het zover zou kunnen krijgen,
heb je kans dat het grote publiek het na een
jaar of wat ook gaat geloven, althans niet
meer zonder meer beweert dat Renaults
roesten."
„Ik raakte op het hoofdkantoor hierover
in gesprek met meneer P. Herrmann. Die
was toen nog directeur van Renault Zweden,
maar zou worden overgeplaatst naar Neder
land.
XJij had natuurlijk open oor voor dit spe-
cifiek Nederlandse probleem. Uit Zwe
den kende hij ook de voor de hand liggende
oplossing: een ML-behandeling, waarbij de
onderkant van een auto, de binnenkanten
van portieren, de ruimten achter de koplam
pen, enz. enz. worden bewerkt ipet roestwe
rend materiaal, terwijl bovendien de holle
delen van het koetswerk inwendig worden
bespoten".
„Veel dealers gingen de auto's vóór afle
vering zelf al laten ML-en, maar de heer
Herrmann gaf er de voorkeur aan dat het
van 52 procent: Renault. Vraag 2 Roest uw
in de fabriek zou gebeuren. Naderhand
ML-en vertraagde de aflevering en kostte
de koper geld. Het zou veel mooier zijn als
de auto's al aan de lopende band konden
worden behandeld. Ook zou er dan een goe
de controle van de fabriek op de behande
ling mogelijk zijn".
*7o kwam het ervan dat de lopende band
van onze fabriek in Haaren bij Brussel
werd voorzien van een inrichting voor het
ML-en. Dat gaf nogal problemen en er
moesten wat nieuwe machines worden ont
worpen. Samen met technici van Valvoline,
de fabrikant van Tectyl, kwamen we er
echter wel uit. De Renault 6 was de eerste
auto die er aan moest geloven. Die is van
het begin af in Nederland fabrieksmatig
ML-getectyleerd afgeleverd.
Nu zijn we zover dat we in Haaren alle
voor Nederland bestemde auto's kunnen be
handelen, ook de Renaults die in Frankrijk
worden gebouwd. Die worden namelijk
voortaan eerst naar Haaren gebracht voor
een ML-beurt. Straks gaan we in Haaren
ook de Renaults voor België, Duitsland en
Scandinavië ML-en".
De Saab 99, het nieuwste model van de
beroemde Zweedse fabriek, heeft er een
nieuwe versie bijgekregen: de E Automa
tic, met automatische transmissie plus
elektronische benzine-injectie. De vier-
deurs 99 wordt spoedig verwacht, waar
schijnlijk reeds tegen het voorjaar. De
overige Saab-modellen hebben enkele
reële verbeteringen ondergaan. Het origi
nele koetswerk is, op een aantal retouches
na (vooral van het front), nog in grote
trekken van dezelfde vorm als omstreeks
1948, toen het werd geïntroduceerd.
Met de injectiemotor heeft Saab twee
vliegen in één klap geslagen. Het directe
inspuitsysteem geeft „schone" uitlaatgas
sen en meer vermogen. Het laatste is door
de montage van een automatische bak, die
pk's steelt geen overbodige luxe. Met 87
DIN-pk is de 99 E, die een 1100 kg weegt,
tor werd vorig jaar opgeofferd toen NSU
deel uit ging maken van het Volkswagen
concern. Nu is de combinatie Audi-NSU
weer bezig met het project, maar met een
draaizuigermotor. Dat zou dan een NSU
Ro 70 moeten worden.
Opel. Opel weet nog niet of er wel zo no
dig nieuwe modellen Rekords en Kadetti
moeten komen en schijnt eerst te willen
afwachten hoe de nieuwe Fords aanslaan.
Intussen heeft Opel een soort anti-Capri in
voorbereiding, net zoals Chevrolet met de
Camaro een anti-Mustang bracht. Verder
wil Opel Daimler-Benz het monopolie wat
de diesels betreft ontnemen. Er komt een
Rekord met twee liter 60 DIN-pk diesel
motor.
t
Volkswagen. Volkswagen gaat voor hét
nieuws van het auto jaar 1970 zorgen in de
vorm van een grote auto met voorwielaan
drijving. Uitgegaan wordt van de K 70, die
NSU klaar had toen deze fabriek bij het
Volkswagenconcern kwam. Voor de „VW
70" wordt een nieuwe fabriek gebouwd. De
introductie kan ver in het najaar worden
verwacht. Verder bij Volkswagen de ge
bruikelijke detailwijzigingen.
[MfHWWfW/MM/WflfHff/H/MM/fflrrWWnHf»»»
rp
VOORBURG De leden van de Ne- 5
werkelijk nog niet overgemotoriseerd. De
topsnelheid ligt rond 155 km/uur.
Een belangrijke maatregel is dat de
1970-modellen van Saab een beschermende
aluminiumlaag voor het uitlaatsysteem
hebben, die corrosie tegengaat. Het zou
ideaal zijn als de hele auto-industrie dit
voorbeeld gaat volgen. Op het gebied van
de uitlaten heerst in de autowereld veel
ellende. Waarom wordt er zo weinig aan
gedaan? Kwaliteitsverbetering is voor
autorijders tenslotte aantrekkelijker dan
allerlei modesnufjes, sierstrips en andere
protserij.
5 derlandse Vereniging van Wegenbou- 2
5 wers, die door middel van de door de 2
5 verenigiing ingestelde Stichting-Compu- 5
tertoepassing in de Wegenbouw reeds de 5
mogelijkheid hebben (en er thans volop 5
gebruik van maken) tot geautomati- 2
5 seerde verwerking van loon- en salaris-
2 berekeningen, kunnen vanaf vandaag
5 ook via de computer tot een integrale
5 kostenbewaking overgaan. Een daar- 2
5 voor ontwikkeld pakket van computer-
2 toepassingen, die volgens de Stichting 2
2 Computertoepassing in de Wegenbouw 2
2 een uitermate grote bijdrage kunnen le-
2 veren in de doelmatigheid van de 2
2 bouwnijverheid, werd donderdagmiddag 2
2 in het westelijk wegenbouwcentrum, 't 2
huis „De Werve" in Voorburg door de 2
2 directeur-generaal van Buil General 2
Electric Nederland, de heer W. P. van
Duyl, overgedragen aan de Stichting 5
2 Computertoepassing in de Wegenbouw 2
Ford zal zijn grote ervaring, verkregen
in Europese automobielraces en rally's, gaan
gebruiken om tegemoet te komen aan de
verlangens van automobilisten, die houden
van auto's met bijzondere verrichtingen.
Daartoe is een specialistische organisatie in
het leven geroepen „Ford Advanced Vehicle
Operations", die geheel verantwoordelijk is
voor het ontwikkelen, fabriceren en verko
pen van „high performance"-versies van
Europese Ford automobielen. Deze wagens
zullen worden gebouwd zowel in Engeland
als Duitsland. Een nieuwe fabriek zal later
dit jaar in gebruik worden genomen.
mm.
mm
MMSfóMMi
wmmmmmmmmm
iiMHiiii
De volgende maand (van 21 februari t/m 1
maart) wordt in Amsterdam de 6e interna
tionale tentoonstelling van caravans gehou
den. Het aantal exposanten is al weer geste
gen (van 125 tot 137).
Het aantal caravans in Nederland be
draagt op dLt ogenblik meer dan 100.000 en
nog steeds wordt een groeiende belangstel
ling geconstateerd voor de caravan als
„tweede huis". De verwachting is dan ook,
dat de belangstelling op de Caravan RAI 70
(onder het motto „Vry... dan de caravan")
weer buitengewoon groot zal z(jn. Vorig
jaar waren er 76.986 bezoekers.
Ook zijn er weer met hun stands aanwezig
verschillende kampeerterreinexploitanten,
die de bezoekers gelegenheid bieden nu
reeds 'n plaatsje voor hun caravan te reser
veren.
Tegelijk met de Caravan RAI 70 wordt in
de Amstelhal van het RAI-gebouw de 60e
RAI, de internationale tentoonstelling van
twee wieiers, gehouden.
De bekende journalist-teke
naar Jan Apetz heeft een greep
uit zijn malle verhalen over
de autowereld bijeengebracht
in een boekje met de mooie
titel „Moeder ik ga te hard!!"
Het boekje kost 9,50 gulden
en wordt uitgegeven door El
sevier.
Op zich is het boekje een
kostelijk bezit. Er zit echter
één bezwaar aan. Je komt er
zo gemakkelijk toe het hele
boekje achter elkaar uit te le
zen en dan is de lol er ten de
le af. Pas wie de wijsheid weet
op te brengen „Moeder ik ga
te hard bij stukjes en
beetjes te consumeren, beleeft
er zoveel plezier aan als er in
zit verwerkt.
DAF heeft een onderlinge competitie
uitgeschreven voor sportrijders met DAF's.
De DAF-rijders die in een stel nader te be
palen rally's volgens een bepaalde punten
telling de meeste punten bij elkaar halen in
1970, kunnen rekenen op forse geldprijzen.
De hoofdprijs is een DAF 55 Marathon.
De Raad van Bestuur van de NV Rub
berfabriek Vredestein maakt bekend, dat
per 1 januari 1970 alle bij derden uitstaande
aandelen in Paul Landmann GmbH te Essen
(West-Duitsland) zijn overgenomen door
haar dochteronderneming deNV Neder-
landsch-Amerikaansche Autobandenfabriek
Vredestein te Enschede.
IBiiilSiaSiiiB
Nissan Motor Co, de fabrikant van de
Datsun-automobielen heeft het produktie-
schema voor 1970 gebaseerd op een totale
produktie van 1.584.000 eenheden. Een stij
ging van 34 procent t.o.v. de planning voor
1969, die 1.220.000 eenheden bedroeg. In het
nieuwe schema zal de maandproduktie in
maart a.s. 130.000 eenheden bedragen en in
het najaar zijn uitgegroeid tot 150.000 een
heden per maand.
TJe Rijkspolitie heeft zoals we reeds be-
richtten, het Wegenwachtkorps toe
stemming gegeven om bij ongelukken de
rijbaan vrij te maken als de politie et nog
niet is.
Voor aan het vrijmaken van de baan
wordt begonnen, moet er eerst zo goed mo
gelijk voor worden gezorgd dat het achter
opkomend verkeer wordt gewaarschuwd.
De Wegenwachten zullen daarbij gebruik
maken van gele zwaailichten, de politie
blijft gebruik maken van blauwe zwaailich
ten.
Nieuw zijn de kegels waarmee het onge
luk wordt afgebakend. Reflecteren de ke
gels wit licht, dan betekent dit dat het onge
luk links heeft plaatsgevonden en dus
rechts moet worden gepasseerd. Reflecteren
de kegels rood licht, dan vond het ongeluk
rechts plaats en moet links worden voorbij
gereden.
Tien gulden regels zijn:
1. Vat het opflitsen van remlichten voor u
op als een waarschuwing dat er iets aan de
hand is. Matig uw snelheid. Waarschuw
achteropkomend verkeer door uw remlich
ten aan en uit te laten flitsen. Als u moet
stoppen en als u een noodsignaalschakeling
hebt, schakel die dan in.
2. Rijd langzaam langs het ongeluk en let
op de weg. Er ontstonden al heel wat bot
singen doordat mensen zo nodig moesten
zien wat er was gebeurd.
3. Stop niet als u ziet dat er al deskundig»
hulp is.
4. Als u meent te moeten helpen, zet uw
auto dan in de berm naast de vluchtstrook,
zodat die vrij blijft voor ambulances en po
litiewagens.
5. Kijk goed uit bij het uitstappen en laat
mede-inzittenden in uw auto zitten als ze
niet kunnen helpen. Idem dito als uw eigen
auto betrokken raakt bij een lichte aanrij
ding.
6. Haal gewonde* van de rijbaan. Dat is al
tijd minder riskant dan ze laten liggen met
de kans dat ze worden overreden.
7. Wees nooit bang de rijbaan te ontruimen,
ook niet als uw eigen auto bij de botsing is
betrokken. Noteer zoveel mogelijk gegevens,
maak een situatieschets.
8. Stel bij een kettingbotsing de volgords
van de auto's vast en ontruim de rijbaan.
9. Als u op de vluchtstrook moet stoppen,
doe dan de rechter clignateur aan (of de
waarschuwingsschakeling) en steek
's nachts de binnen verlichting aan. Verlicht
eventuele obstakels voor u met uw dimlicht.
10 Waarschuw zo mogelijk het achteropko
mend verkeer, maar begeef u daarbij
nooit op de rijbaan.