VOOR VROLIJK VERVOER Nieuwe auto's op de helling in Duitsland SPIKESverkorten de remweg op ijs zeer aanzienlijk Nederlanders heel gevoelig voor een roes tplekji aan hun auto Saab met automaat en benzine-injectie In Nederland al meer dan 100.000 caravans Stadsbrommer van Honda Kleine Audi Anti-Capri van Opel Volkswagen overstag 1 oepassing j computer in j |de wegenbouw! Gulden regels bij ongelukken NSU D' Audi BMW Daimler-Benz Ford Marktonderzoek overtuigde de Renault-directie Opel Volkswagen „Moeder, ik ga te hard....F m, --jm a 8 Nu heeft ook het Japanse merk Honda zich gemengd in de strijd om de gunsten van de koopsters van stadsbrommers. Een lief brommertje met een lieve naam Amigo is de inzet van deze bromfiets grootmacht. De Honda Amigo heeft een eenvoudig gemodelleerd buisframe. Hij is uitgerust met kleine wielen, waarvan het voorste in een telescoopvork is gemon teerd. De benzinetank is onder de bagage drager gemonteerd; de inhoud is 2,7 liter. Voorop prijkt, als vanzelfsprekendheid voor deze klasse brommertjes, een me talen boodschappenmandje. De motor wordt aan de bovenkant afgeschermd door een plaat. Deze wordt „voetsteunvlak" ge noemd. Laat echter geen politieman zien dat men er zijn voeten op zet tijdens het rijden. De spatborden zijn hoekig geprofileerd, wat de Amigo een moderne indruk geeft. De Amigo neemt een unieke plaats in bij het aanbod op de Nederlandse markt van stadsbrommers door zijn motor. Hij heeft namelijk als enige in die klasse een vier takt motor. Dat betekent dat men geen met olie gemengde benzine de zoge naamde mengsmering moet tanken, maar zuivere benzine. Dat scheelt in liter- prijs. Een ander voordeel is dat de carbu rateur minder vettig wordt en de bougie minder last van vuil worden heeft. Honda geeft voor de Amigo een brandstofgebruik op van 1 91. Dat zal dan wel onder ideale omstandigheden zijn gemeten. Door het voortdurende stoppen en optrekken in het stadsverkeer, zal het gebruik in de praktijk aanzienlijk hoger liggen. Honda is een Japans merk, maar de Ami go komt niet uit Japan. De transportkosten zouden hem dan veel te duur maken. Hij wordt gebouwd in het Belgische Aalst, waar Honda al jaren geleden een grote fabriek heeft neergezet. |e Duitse automobielindustrie heeft erg veel nieuws in petto voor het komen de jaar. Het zeer betrouwbare autoblad „Auto, Motor und Sport" geeft de volgen de samenvatting: Audi. Er staat een kleine Audi met voorwielaandrijving op stapel bij de com bi- natie Audi-NSU Het kon wel eens zijn dat deze kleine Audi in 'n moeite door de opvol ger van de kleine NSU's wordt. De Audi 100 Coupé komt pas in het najaar in de produktie. De ontwikkelingsafdeling van Audi-NSU is bezig de automatische trans missie van Volkswagen geschikt te maken voor Audi's maar dat is nog niet helemaal voor elkaar. De Mehari van Citroen kan evenveel ver voeren als de dromedaris van de Toua- regs, waaraan hij zijn naam ontleentnl. 400 kg. Deze jeep-achtige wagen met zacht- te succes onder jeugdige vrijetijdsbeste- plastic carrosserie is in Frankrijk het gro- ders, maar wekt ook steeds meer belang stelling voor serieuze doeleinden. Mecha nisch is de wagen volledig gebaseerd op de Dyane 6. De vorm en materiaalkeuze maken hem geschikt voor velerlei zaken. Er zijn geen roestproblemen, zelfs niet wanneer hij dagelijks met overvloedig wa ter wordt schoongespoten. Ondanks de be perkingen die ons klimaat aan uitvoeringen als deze oplegt, wordt er ook in Nederland reeds een toenemende kring gebruikers voor gevonden. mmm mmm. m De Nederlandse coureur Gijs van Lennep gaat samen met de Fin Leo Kinnunen deel nemen aan de Temporada-races van Argen tinië en de Amerikaanse 24-uurs race van Daytona. Zij zullen rijden met een Porsche 908 Spider. De twee temporada's worden verreden op het circuit van Buenos Aires op 11 januari (1000 km) en op 18 januari (1609 km), de 24 uur van Daytona op 31 januari en 1 februari. De laatste is de eerste wedstrijd die in 1970 meetelt voor het wereldkam pioenschap merken. Van Lennep en Kinnu nen kunnen meedoen dank zij de financiële hulp van de Nederlandse en de Finse Por- sche-importeurs. Op de Ijsbaan van Inzeil bekend toneel van schaatswedstrijden heb ben technici van het bandenconcern Uniroyal een paar nog heel aardige tweedehands auto's in puin gereden Het ging er om eens duidelijk vast te stellen hoeveel verschil bij gladde weg spikes in banden uitmaken in ver gelijking met spike-loze banden. Spikes, zijn korte staafjes metaal, die in het loopvlak van een band wor den geschoten en er dan met de kop net uitsteken, waardoor zij zich vast- klauwen in ijs en harde sneeuw. Eén auto werd dwars op het ijs ge zet. Vervolgens werd er met een auto die op banden met spikes stond, op in gereden met een vaartje van veertig kilometer per uur. {~kp dertig meter afstand begon de chauffeur te remmen. Vlak voor IHIMIMttfltllltMIMtlMMMIIHIMHIIIIIIIIIttMMtMIIMMIM de auto die als botsblok moest funge ren, kwam de zaak tot staan. Geen schade. Remweg 28 meter. Daarna was er een auto op radiaal- handen zonder spikes aan de beurt. Voorzichtigheidshalve werd eerst de remweg vanuit een snelheid van veer tig kilometer opgemeten: 61 meter. Vervolgens werd op de botsblok-auto ingereden. Weer werd van een af stand van dertig meter geremd. De auto knalde op de geparkeerde oud gediende. Beide auto's liepen zeer aanzienlijke schade op. Ten slotte werd de proef nog eens herhaald met een auto met diagonaal banden. Als remspoor werd van te vo ren 64 meter gemeten. Geheel volgens de verwachting, was de schade aan de auto die dit keer als botsblok fun geerde, nog weer wat groter dan bij de tweede botsing. De conclusie is overduidelijk. Win- terbanden met spikes kunnen op ijzel en dergelijke, ongelukken voor komen. Als ze dat maar één keer doen, hebben ze zichzelf in de regel al ruimschoots terugbetaald. Dat laatste zuiver materieel bezien. Voor normaal gebruik in Nederland hebben spikes weinig zin. Winter- sportgangcrs kunnen echter hun voor deel doen met het lesje van Uniroyal. De proeven zouden overigens nog interessanter zijn geweest, als Uni royal nog een derde keer een bots- proef had genomen, met sneeuwket tingen om de banden en dan op sneeuw. Die plegen namelijk op harde sneeuw nog weer iets effectiever te zijn dan spikes, maar spikes zijn op ijzel weer beter. Bmw. De 1800/2000 krijgt deze zomer een nieuw koetswerk, dat niet alleen mo derner maar ook ruimer dan de huidige carrosserie zal worden. De huidige vierci- linder motoren blijven, zij het met kleine wijzigingen. Deze motoren kunnen worden voorzien van het Kugelfischer-injectiesys- teem. De zescilinder motor zal ook in het nieuwe koetswerk passen. De zescilinder' serie wordt uitgebreid met een verlengde versie, met een 4,5 liter V-8. Daimler-Benz. In Stuttgart wordt ge werkt aan een gewijzigde uitvoering van de experimentele Mercedes C 111nu met een vierkamerige draaizulgermotor, ook weer alleen als experiment. Ook worden carros seriewijzigingen en een verbeterde achteras voorbereid voor de 280-serie, maar of dat in 1970 komt is de grote vraag. Ford. De Duitse Fordfabriek heeft een nieuwe 12/15 M klaar. Voor deze nieuwe ling wordt afgestapt van de voorwielaan drijving. Wel een starre achteras, maar aan armen en met schroefveren. Verder vierci- linder V-motoren van 1,2 tot 1,8 liter. Ford heeft ook een nieuwe 17/20 M klaar, maar zal met de introductie daarvan nog wel even willen wachten. NSU. De introductie van de NSU K 70 een kleinere Ro 80 met een gewone mo- IVIMIIMIIItltlHIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIMIIMItlMNIIt •iiaiiiaMiiiiitiiiiiiiiiiiiiiMifiiiiMiMiaftifMiMiiaMiiiuMiiiiuiiiuMiiiaaiiaiaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHii lVederlanders zijn gevoeliger voor roest- problemen met auto's dan lieden uit an dere landen. Daarom krijgt Nederland de primeur van al in de fabriek, aan de lopen de band, in- en uitwendig van een roestwe- rende laag voorziene Renaults. Het is voor het eerst dat deze behandeling, het zoge naamde ML-tectyleren, wordt ingepast in het produktieproces aan de lopende band. Marktonderzoeker Jan Gerritsen, Parijze- naar van Nederlandse afkomst werd in 1965 door Renault naar Nederland gestuurd om de inarkt te bestuderen. \7oor Gerritsen was dat een rare over gang; daarvoor zat hij jaren in diverse Afrikaanse landen de mogelijkheden voor de verkoop van Renaults te onderzoeken. Gerritsen ontdekte al gauw dat de Neder landers ervan overtuigd waren dat Renaults roesten, een reputatie die het merk zich ja ren daarvoor op de hals haalde maar die in tussen verregaand achterhaald was. Ger$t- sen legde zijn bevindingen in een rapport vast, maar daarover werd op het hoofdkan toor gelachen. Gerritsen: „De Fransen konden zich ge woon niet voorstellen dat een beetje roest aanleiding kon zijn om een auto niet te ko pen. Zij bekijken auto's alleen maar als ge bruiksvoorwerpen en het kan ze niets sche len hoe zo'n ding eruit ziet. In Nederland ligt dat heel anders. Een Nederlander wil dat zijn auto er ook netjes bij staat." /^oed. De fabriek ging kort daarna over op het systeem van dompelbaden. De complete koetswerken gaan dan kopje onder in een bak met roestwerend spul. Sindsdien roesten Renaujts minder dan hun prijsklas- zegenoten." „In 1967 werd ik opnieuw naar Nederland gestuurd, om uit te zoeken of de duidelijke kwaliteitsverbetering al tot een verbetering van onze reputatie had geleid. Vergeet het nnimiiimimniimiiimimtiiimitimmmiimmmnmmmmmmimimmMfi MMIIHIIIOmMMItlMfllMMMMIIIUtlMMlMIIIMIMdlMIIIMIIIIIlIHftlUIIIIMIItlllHIIHl maar, Nederland was er nog steeds van overtuigd dat Renaults roesten. En dat was toen, aantoonbaar, ten onrechte." „We hebben daar grappige cijfers over, van straatenquêtes onder mensen die ver klaarden een auto te hebben. Vraag 1: Kunt u de auto's noemen die roesten? Antwoord auto? Antwoord: van 21 procent: Ja. Vraag 3: Wat voor een auto hebt u? Antwoord van 8 procent: Een Renault. Vraag 4: aan de Re- naultrijders: Roest uw auto? Antwoord van 9 procent van de Renaultrijders: Ja." „Met andere woorden: de Renaults ston den wat roest betreft slechter bekend dan de gemiddelde auto maar bleken minder dan de gemiddelde auto te roesten! Nu kun je een auto zo goed maken als je wilt. Als niemand gelooft dat-ie inderdaad goed is, verkoop je niets. De enige manier om de re putatie te verbeteren leek nog veel verder te gaan dan te zorgen beter te zijn dan de ge middelde auto. Roest zou eenvoudigweg nooit meer voor mogen komen bij een Re nault! Als je het zover zou kunnen krijgen, heb je kans dat het grote publiek het na een jaar of wat ook gaat geloven, althans niet meer zonder meer beweert dat Renaults roesten." „Ik raakte op het hoofdkantoor hierover in gesprek met meneer P. Herrmann. Die was toen nog directeur van Renault Zweden, maar zou worden overgeplaatst naar Neder land. XJij had natuurlijk open oor voor dit spe- cifiek Nederlandse probleem. Uit Zwe den kende hij ook de voor de hand liggende oplossing: een ML-behandeling, waarbij de onderkant van een auto, de binnenkanten van portieren, de ruimten achter de koplam pen, enz. enz. worden bewerkt ipet roestwe rend materiaal, terwijl bovendien de holle delen van het koetswerk inwendig worden bespoten". „Veel dealers gingen de auto's vóór afle vering zelf al laten ML-en, maar de heer Herrmann gaf er de voorkeur aan dat het van 52 procent: Renault. Vraag 2 Roest uw in de fabriek zou gebeuren. Naderhand ML-en vertraagde de aflevering en kostte de koper geld. Het zou veel mooier zijn als de auto's al aan de lopende band konden worden behandeld. Ook zou er dan een goe de controle van de fabriek op de behande ling mogelijk zijn". *7o kwam het ervan dat de lopende band van onze fabriek in Haaren bij Brussel werd voorzien van een inrichting voor het ML-en. Dat gaf nogal problemen en er moesten wat nieuwe machines worden ont worpen. Samen met technici van Valvoline, de fabrikant van Tectyl, kwamen we er echter wel uit. De Renault 6 was de eerste auto die er aan moest geloven. Die is van het begin af in Nederland fabrieksmatig ML-getectyleerd afgeleverd. Nu zijn we zover dat we in Haaren alle voor Nederland bestemde auto's kunnen be handelen, ook de Renaults die in Frankrijk worden gebouwd. Die worden namelijk voortaan eerst naar Haaren gebracht voor een ML-beurt. Straks gaan we in Haaren ook de Renaults voor België, Duitsland en Scandinavië ML-en". De Saab 99, het nieuwste model van de beroemde Zweedse fabriek, heeft er een nieuwe versie bijgekregen: de E Automa tic, met automatische transmissie plus elektronische benzine-injectie. De vier- deurs 99 wordt spoedig verwacht, waar schijnlijk reeds tegen het voorjaar. De overige Saab-modellen hebben enkele reële verbeteringen ondergaan. Het origi nele koetswerk is, op een aantal retouches na (vooral van het front), nog in grote trekken van dezelfde vorm als omstreeks 1948, toen het werd geïntroduceerd. Met de injectiemotor heeft Saab twee vliegen in één klap geslagen. Het directe inspuitsysteem geeft „schone" uitlaatgas sen en meer vermogen. Het laatste is door de montage van een automatische bak, die pk's steelt geen overbodige luxe. Met 87 DIN-pk is de 99 E, die een 1100 kg weegt, tor werd vorig jaar opgeofferd toen NSU deel uit ging maken van het Volkswagen concern. Nu is de combinatie Audi-NSU weer bezig met het project, maar met een draaizuigermotor. Dat zou dan een NSU Ro 70 moeten worden. Opel. Opel weet nog niet of er wel zo no dig nieuwe modellen Rekords en Kadetti moeten komen en schijnt eerst te willen afwachten hoe de nieuwe Fords aanslaan. Intussen heeft Opel een soort anti-Capri in voorbereiding, net zoals Chevrolet met de Camaro een anti-Mustang bracht. Verder wil Opel Daimler-Benz het monopolie wat de diesels betreft ontnemen. Er komt een Rekord met twee liter 60 DIN-pk diesel motor. t Volkswagen. Volkswagen gaat voor hét nieuws van het auto jaar 1970 zorgen in de vorm van een grote auto met voorwielaan drijving. Uitgegaan wordt van de K 70, die NSU klaar had toen deze fabriek bij het Volkswagenconcern kwam. Voor de „VW 70" wordt een nieuwe fabriek gebouwd. De introductie kan ver in het najaar worden verwacht. Verder bij Volkswagen de ge bruikelijke detailwijzigingen. [MfHWWfW/MM/WflfHff/H/MM/fflrrWWnHf»»» rp VOORBURG De leden van de Ne- 5 werkelijk nog niet overgemotoriseerd. De topsnelheid ligt rond 155 km/uur. Een belangrijke maatregel is dat de 1970-modellen van Saab een beschermende aluminiumlaag voor het uitlaatsysteem hebben, die corrosie tegengaat. Het zou ideaal zijn als de hele auto-industrie dit voorbeeld gaat volgen. Op het gebied van de uitlaten heerst in de autowereld veel ellende. Waarom wordt er zo weinig aan gedaan? Kwaliteitsverbetering is voor autorijders tenslotte aantrekkelijker dan allerlei modesnufjes, sierstrips en andere protserij. 5 derlandse Vereniging van Wegenbou- 2 5 wers, die door middel van de door de 2 5 verenigiing ingestelde Stichting-Compu- 5 tertoepassing in de Wegenbouw reeds de 5 mogelijkheid hebben (en er thans volop 5 gebruik van maken) tot geautomati- 2 5 seerde verwerking van loon- en salaris- 2 berekeningen, kunnen vanaf vandaag 5 ook via de computer tot een integrale 5 kostenbewaking overgaan. Een daar- 2 5 voor ontwikkeld pakket van computer- 2 toepassingen, die volgens de Stichting 2 2 Computertoepassing in de Wegenbouw 2 2 een uitermate grote bijdrage kunnen le- 2 veren in de doelmatigheid van de 2 2 bouwnijverheid, werd donderdagmiddag 2 2 in het westelijk wegenbouwcentrum, 't 2 huis „De Werve" in Voorburg door de 2 2 directeur-generaal van Buil General 2 Electric Nederland, de heer W. P. van Duyl, overgedragen aan de Stichting 5 2 Computertoepassing in de Wegenbouw 2 Ford zal zijn grote ervaring, verkregen in Europese automobielraces en rally's, gaan gebruiken om tegemoet te komen aan de verlangens van automobilisten, die houden van auto's met bijzondere verrichtingen. Daartoe is een specialistische organisatie in het leven geroepen „Ford Advanced Vehicle Operations", die geheel verantwoordelijk is voor het ontwikkelen, fabriceren en verko pen van „high performance"-versies van Europese Ford automobielen. Deze wagens zullen worden gebouwd zowel in Engeland als Duitsland. Een nieuwe fabriek zal later dit jaar in gebruik worden genomen. mm. mm MMSfóMMi wmmmmmmmmm iiMHiiii De volgende maand (van 21 februari t/m 1 maart) wordt in Amsterdam de 6e interna tionale tentoonstelling van caravans gehou den. Het aantal exposanten is al weer geste gen (van 125 tot 137). Het aantal caravans in Nederland be draagt op dLt ogenblik meer dan 100.000 en nog steeds wordt een groeiende belangstel ling geconstateerd voor de caravan als „tweede huis". De verwachting is dan ook, dat de belangstelling op de Caravan RAI 70 (onder het motto „Vry... dan de caravan") weer buitengewoon groot zal z(jn. Vorig jaar waren er 76.986 bezoekers. Ook zijn er weer met hun stands aanwezig verschillende kampeerterreinexploitanten, die de bezoekers gelegenheid bieden nu reeds 'n plaatsje voor hun caravan te reser veren. Tegelijk met de Caravan RAI 70 wordt in de Amstelhal van het RAI-gebouw de 60e RAI, de internationale tentoonstelling van twee wieiers, gehouden. De bekende journalist-teke naar Jan Apetz heeft een greep uit zijn malle verhalen over de autowereld bijeengebracht in een boekje met de mooie titel „Moeder ik ga te hard!!" Het boekje kost 9,50 gulden en wordt uitgegeven door El sevier. Op zich is het boekje een kostelijk bezit. Er zit echter één bezwaar aan. Je komt er zo gemakkelijk toe het hele boekje achter elkaar uit te le zen en dan is de lol er ten de le af. Pas wie de wijsheid weet op te brengen „Moeder ik ga te hard bij stukjes en beetjes te consumeren, beleeft er zoveel plezier aan als er in zit verwerkt. DAF heeft een onderlinge competitie uitgeschreven voor sportrijders met DAF's. De DAF-rijders die in een stel nader te be palen rally's volgens een bepaalde punten telling de meeste punten bij elkaar halen in 1970, kunnen rekenen op forse geldprijzen. De hoofdprijs is een DAF 55 Marathon. De Raad van Bestuur van de NV Rub berfabriek Vredestein maakt bekend, dat per 1 januari 1970 alle bij derden uitstaande aandelen in Paul Landmann GmbH te Essen (West-Duitsland) zijn overgenomen door haar dochteronderneming deNV Neder- landsch-Amerikaansche Autobandenfabriek Vredestein te Enschede. IBiiilSiaSiiiB Nissan Motor Co, de fabrikant van de Datsun-automobielen heeft het produktie- schema voor 1970 gebaseerd op een totale produktie van 1.584.000 eenheden. Een stij ging van 34 procent t.o.v. de planning voor 1969, die 1.220.000 eenheden bedroeg. In het nieuwe schema zal de maandproduktie in maart a.s. 130.000 eenheden bedragen en in het najaar zijn uitgegroeid tot 150.000 een heden per maand. TJe Rijkspolitie heeft zoals we reeds be- richtten, het Wegenwachtkorps toe stemming gegeven om bij ongelukken de rijbaan vrij te maken als de politie et nog niet is. Voor aan het vrijmaken van de baan wordt begonnen, moet er eerst zo goed mo gelijk voor worden gezorgd dat het achter opkomend verkeer wordt gewaarschuwd. De Wegenwachten zullen daarbij gebruik maken van gele zwaailichten, de politie blijft gebruik maken van blauwe zwaailich ten. Nieuw zijn de kegels waarmee het onge luk wordt afgebakend. Reflecteren de ke gels wit licht, dan betekent dit dat het onge luk links heeft plaatsgevonden en dus rechts moet worden gepasseerd. Reflecteren de kegels rood licht, dan vond het ongeluk rechts plaats en moet links worden voorbij gereden. Tien gulden regels zijn: 1. Vat het opflitsen van remlichten voor u op als een waarschuwing dat er iets aan de hand is. Matig uw snelheid. Waarschuw achteropkomend verkeer door uw remlich ten aan en uit te laten flitsen. Als u moet stoppen en als u een noodsignaalschakeling hebt, schakel die dan in. 2. Rijd langzaam langs het ongeluk en let op de weg. Er ontstonden al heel wat bot singen doordat mensen zo nodig moesten zien wat er was gebeurd. 3. Stop niet als u ziet dat er al deskundig» hulp is. 4. Als u meent te moeten helpen, zet uw auto dan in de berm naast de vluchtstrook, zodat die vrij blijft voor ambulances en po litiewagens. 5. Kijk goed uit bij het uitstappen en laat mede-inzittenden in uw auto zitten als ze niet kunnen helpen. Idem dito als uw eigen auto betrokken raakt bij een lichte aanrij ding. 6. Haal gewonde* van de rijbaan. Dat is al tijd minder riskant dan ze laten liggen met de kans dat ze worden overreden. 7. Wees nooit bang de rijbaan te ontruimen, ook niet als uw eigen auto bij de botsing is betrokken. Noteer zoveel mogelijk gegevens, maak een situatieschets. 8. Stel bij een kettingbotsing de volgords van de auto's vast en ontruim de rijbaan. 9. Als u op de vluchtstrook moet stoppen, doe dan de rechter clignateur aan (of de waarschuwingsschakeling) en steek 's nachts de binnen verlichting aan. Verlicht eventuele obstakels voor u met uw dimlicht. 10 Waarschuw zo mogelijk het achteropko mend verkeer, maar begeef u daarbij nooit op de rijbaan.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 11