Rector scholengemeenschap
neemt zijn ontslag
Interessante film over man
en vrouw na de H-bom
Volgende week woensdag
weer Songfestivalfinale
En dit zijn de liedjes
Leraar voelt zich geen manager
TROS-medewerkers
tegen censuur
CINEMANIFESTATIE
„Tijdens rijden
niet roken"
Gouden ring
Televizier
voor
Schaep
Tom Poes
en de
Mob-
beweging
Piet Römer in
Vragenvuur
soeuiuiejBojd
In de hoek
Verantwoord
Navrant
Overleg
TELEVISIE
MARTEN
TOONDER
STRIP
TELEVISIE
RADIO
X
WOENSDAG 4 FEBRUARI 1970
AMSTELVEEN Een bedrijfslei
der van De Bijenkorf zou waarschijn
lijk beter zo'n scholengemeenschap
kunnen leiden dan iemand die welbe
wust leraar is geworden. Voor een gro
te scholengemeenschap heb je een ma
nager nodig; en zet dan een aantal
conrectors onder hem voor de onder
wijskundige kant van de zaak.
Dr. C. Pauw. rector van de Scholen
gemeenschap Casimir in Amstelveen,
is niet de enige in Nederland die zo
denkt over het besturen van de bedrij
ven die de scholen voor het voortgezet
onderwijs zo langzamerhand aan het
worden zijn. Hij heeft echter wel zijn
conclusie getrokken: hij neemt ontslag.
do...aNac 8e pag. 13 cic. G.v.Kampen
Rector
Hij ziet het van zichzelf een béétje
als een falen dat hij het niet meer aan
kan, en hij ziet onder de jongeren stel
lig mensen die de omschakeling wel
mee kunnen maken. „Maar die jongeren
moeten dan niet de illusie hebben dat
ze de leerlingen nog kennen en met hun
problemen optrekken". De rector van
een grote scholengemeenschap met
aantallen leerlingen van boven de dui
zend zou eigenlijk een bedrijfseco
noom, een bedrijfsingenieur. een haast
volbloed manager moeten zijn.
„Ik ben indertijd welbewust leraar
geworden, leraar Nederlands en later
ook nog leraar geschiedenis. Hier, aan
het Casimir werd ik conrector en later
volgde ik de rector op".
„Door alle vernieuwingen in onder
wijswetten, door de gigantische groei
van de scholen word je echter in een
hoek gedrongen waar je niet thuis
hoort".
Dr. Pauw wil les geven, geen bedrijf
leiden, daar voelt hij zich niet bijster
geschikt voor. Het is een klacht die hij
van menige collega heeft gehoord; het
is een klacht die hij dezer dagen veel
terugvindt in brieven die collega's hem
schrijven, waarin ze hem allemaal ge
lijk geven.
„Ik heb het lang geprobeerd vol te
houden. Tot vorig jaar heb ik altijd nog
ten minste één uur in de week les gege
ven in de eerste klassen, zodat ik de
leerlingen leerde kennen. Ik heb het
moeten opgeven. Casimir heeft nuvruim
achthonderd leerlingen en gaat snel
naar de duizend. Dat geeft zo veel
werk. dat je het lesgeven moet laten
schieten. Gevolg is dat er nu al zo'n
kleine driehonderd leerlingen rondlopen
die ik niet ken. Als ze bij je komen,
moet je ze vragen: Wie ben je? Hoe
heet je? Dat is het ergste dat je kan ge
beuren. Dat mag een rector eigenlijk
niet aan een leerling vragen".
Dr. Pauw vraagt zich trouwens af,
waarom de scholen groot moeten wor
den, waarom er per se scholengemeen
schappen moeten komen. „Ik vraag me
af of wel eens wetenschappelijk is na
gegaan wat de voor- en de nadelen zijn
van zulke grote instellingen". Op zijn
plaats meent hij dat hij nog maar moei
lijk volop de verantwoordelijkheid kan
dragen voor de kinderen die aan zijn
zorgen zijn toevertrouwd. Maar als het
dan toch in grote afmetingen moet,
meent hij dat de leiding er anders uit
moet zien: aan het hoofd een soort pre
sident-directeur die als organisator, sti
mulator, coördinator optreedt en bij
wie het meegenomen zou zijn als hij
ook nog een beetje gevoel heeft voor
het onderwijs.
Bij hem de verantwoordelijkheid
voor de accommodatie, voor het perso
neel, voor het doorgeven van wat Den
Haag aan nieuwe maatregelen uitvaar
digt, („Moge het dan wel zo worden dat
de leraar die met nieuwe methoden
moet gaan vlerken, de tijd krijgt om
zich ermee vertrouwd te maken voordat
hij ermee begint").
En onder de president, „die op zijn
gebied misschien best met wat strakke
UTRECHT Het pessimisme ten
aanzien van het toekomstige lot van de
mensheid vormde ook gisteren de
hoofdschotel van het Cinemanifestatie-
programma. Evenals zijn collega-land
genoot Pasolini het een dag tevoren had
gedaan, noemde regisseur Marco Ferre-
ri zijn „Het zaad van de mens" een ne
gatieve filmy volgestopt met een som
bere moraal die weinig hoop overlaat
voor de dag van morgen.
Dat slaat dan op een alleszins interes
sante zij het hier en daar in zijn ritmiek
niet helemaal soepel verlopende film,
die zich afzet op een merkwaardige
uitbouw van een langzamerhand bijna
traditioneel gegeven: de consequenties
van het ontploffen van een H-bom, die
de wereld voor het allergrootste deel is
de as legt. Vooral in zijn inzet schotelt
Ferreri ons die globale ramp op boeien
de wijze voor. Hij roept een zeer aparte
sfeer op door een speciale menging van
kleuren op het palet van de technicolor
en hij laat ons geruime tijd in onzeker
heid over de werkelijke feiten, die hij
in een verbrokkelde vorm aan elkaar
rijgt.
Maar op een gegeven moment weten
wij het. Een jong echtpaar blijkt de
atoomdans te zijn ontsprongen, er groe
pen hier en daar nog wat ontredderde
militairen bij elkaar, een tweede vrouw
blijkt eveneens ontkomen en de overige
mensheid bestaat uit een klein ploegje
slordig uitgedoste organisatoren van
een nieuwe maatschappij. Hun middel
van vervoer is het paard. Ze dragen een
groot boek bij zich vol maagdelijke
bladzijden, bestemd voor het inschrij
ven van de naam van het eerste kind
waarvan men hoopt dat het ooit gebo
ren zal worden.
Dit laatste is hoofdthema nummer
twee. De hele film door volgen we na
melijk de gangen van het moderne
Adam en Eva-paar, dat zich in een
riant huis aan een lege kust heeft ge
vestigd. De man wil graag een kind,
maar zijn vrouwtje is van oordeel dat
ze daar geen recht op hebben. Wanneer
zij tegen haar wil toch in verwachting
raakt, verrast de maker ons op een ab
soluut einde: man en vrouw ontplof
fen. Ze verdwijnen in een allerlaatste
rookwolk.
Ook Ferreri was zijn film naar
Utrecht achterna gereisd en uit zijn
bondige commentaar citeer ik het vol
gende: „Eigenlijk wil ik helemaal geen
films maken, maar ik kan niet anders.
Ik zie de cinema echt niet als het beste
middel om een revolutie te bewerkstel
ligen. Ik geef trouwens onmiddellijk
toe dat mijn film voor arbeiders onbe
grijpelijk is. Maar het is onmoge
lijk een film te maken, die toegankelijk
is voor iedereen. Wel gaat het erom dat
je een duidelijke onderscheid blijft ma
ken tussen het goede en het kwade. En
daarvoor hoef je werkelijk niet in God
te geloven".
Voor de Amerikaanse cineast Robert
Aldrich een typische representant
van de harde Hollywoodschool blijft
ons wereldje nog lustig doordraaien.
Alleen ziet hij er wel tal van navrante
kantjes aan. Zijn inzending op de cine-
manifestatiè he^t „The killing of sister
George" en toneelliefhebbers zullen
zich misschien herinneren dat het
Nieuw Rotterdams Toneel een paar sei
zoenen geleden dit stuk op de planken
zette met Elly van Stekelenburg in de
titelrol.
In deze pittige tragikomedie wordt
het middelpunt gevormd door een lesbi
sche driehoeksverhouding. En die be
schrijving dient men uiteraard niet als
wiskundig te beschouwen. De vakkun
dige actrice Beryl Reid speelt zuster
George en haar prestatie zou je kunnen
vergelijken met iets dat heet uit de pan
vliegt.
Het bekijken bijzonder waard ook was
Pontecorvo's film „De strijd om Al
giers", een werk dat destijds de Gouden
Leeuw op het festival in Venetië won.
In deze nagespeelde documentaire
wordt de Algerijnse vrijheidsstrijd
chronologisch gevolgd en over zijn film
zegt Pontocorvo zelf dat hij hem niet
maakte uit politieke overtuiging, maar
wel omdat de spanningen in ons leven
hem danig obsederen.
Een daarmee is de cinemanifestatie
vanmorgen aan zijn laatste dag begon
nen. Met overigens nu reeds een mooi
overwinninkje, want het filmfeest on
der de Domtoren blijkt zelfs doorge
drongen tot de kolommen van „Varie
ty", het belangrijkste Amerikaanse
vakblad op het gebied van de showbu
siness en de film. In bedoeld Ameri
kaans bericht wordt gesproken van het
„internationale" filmfestival in
Utrecht. En waarom ook niet?
hand de leiding mag voeren", een aan
tal conrectors. Dat zouden er bijvoor
beeld één per afdeling van de scholen
gemeenschap kunnen zijn maar nooit
met meer dan zo'n tweehonderd tot twee
honderd vijftig leerlingen onder hun
hoede. Deze conrectors zouden slechts
een uiterst beperkt lesprogramma mo
gen hebben. Op hun niveau zou ook een
beter gesprek mogelijk kunnen zijn tus
sen leerlingen en schoolleiding.
Dr. Pauw meent dat mensen zoals hij,
leraren-in-hart-en-nieren, zich over de
kop werken in een functie zoals hij nu
heeft. „Ik heb mijn besluit om ontslag te
nemen ook in overleg jjiet mijn huisa:
genomen". Dr. Pauw wTl zijn pensio
graag halen en hij weet van collega's
die er onderdoor zijn gegaan, of die!
van hun hart al een duidelijke waar
schuwing hebben gehad.
Dr. Pauw, die nu 53 jaar is, zal zeker
dit jaar nog afmaken, maar daarna wil
hij graag weer gewoon leraar zijn aan
een kleine school met zo'n vijfhonderd
leerlingen. Gewoon weer les-geven,
kennis overdragen aan jongeren, weer
gewoon contact hebben met jongeren.
„Glaasje op, laat je rijden" is een
advies, dat misschien niet elke automo
bilist opvolgt, maar dat hem in ieder ge
val vrijwel dagelijks wordt voorgehou
den. Een Britse automobielclub gaat nog
wat verder. Men kan niet tot de organi
satie worden toegelaten, tenzij men be
reid is 'n verklaring te tekenen dat men
als bestuurder zich tijdens 't rijden zal
onthouden van ...roken. De bezwaren
richten zich in de eerste plaats tegen
het roken van sigaretten. Bij het aan
steken-daarvan is de kans op een weg
springende vonk groot genoeg om te
vrezen, dat de automobilist, om brand
te voorkomen, niet meer zijn volle aan
dacht aan de besturing kan geven. Bo
vendien heeft het roken, ook als er
niets bijzonders gebeurt, zijn gevaren,
speciaal voor mensen die graag diep in
haleren. Een wetenschappelijk onder
zoek heeft vastgesteld, dat bij het ro
ken in de auto de bestuurder tot 35 pro
cent van zijn concentratie verliest.
De NOS-televisie verzorgt woens
dag II februari van 20.35 tot 21.20
uur via Nederland I vanuit het Ne
derlands Congresgebouw in Den
Haag een rechtstreekse kleurenuit-
zending van de nationale finale van
het Eurovisie Songfestival 1970.
Het programma wordt gepresen
teerd door Pim Jacobs. De regie be
rust bij Ruud Keers, de produktie
bij Rerts van Dorth.
De jury wordt gevormd door zes
leden van de NOS-werkgroep Amu
sement, aangevuld met twaalf in
Nederland wonende buitenlanders
(vertegenwoordigers van die landen,
welke deelnemen aan het Eurovisie
Songfestival). Voorzitter is Warry
van Kampen, voorzitter van ge
noemde werkgroep, die niet stemge
rechtigd is. Ieder jurylid kan één
stem uitbrengen op het liedje van
zijn keuze.
De uitslag zal enkele minuten na
dat alle liedjes gezongen zijn bekend
gemaakt worden. Dan staat dus vast
met welk liedje Nederland vertegen
woordigd zal zijn op het Eurovisie
Songfestival, dat op zaterdag 21
maart in het RAI-Congrescentrum
in Amsterdam wordt gehouden.
wmmm.
,,The Hearts of Soul" uit Harderwijk. Drie mooie en goed zingende
meisjes, die de eer van onze contreien hoog proberen te houden met het
liedje Waterman" van Pieter Goemans, die destijds ook ,,Aan de Am
sterdamse grachten(Wim Sonneveld), ,,Bach bijvoorbeeld" (Shirley),
,,Niet voor mij" (Greetje Kauffeld) en ..Herderinnetje" (Annie Palmen)
schreef.
Tijdens de voorronden van de na
tionale finale van het Eurovisie
Songfestival, die dezer dagen in
Amersfoort werden gehouden, heb
ben tien solisten ieder drie liedjes
ten gehore gebracht.
Uit deze 30 liedjes heeft een jury er
tien gekozen, die gezongen zullen
worden tijdens de nationale finale,
Vanavond zullen een aantal televi
siemedewerkers van de TROS hun
verlangen proberen te formuleren
meer inspraak te krijgen bij het sa
menstellen en voorbereiden van pro
gramma's.
v
De Gouden Televizierring wordt
op 14 maart uitgereikt aan de maker
van de televisie-serie „Het Schaep
met de Vijf Pooten".
De ruim 20.000 lezers van Televi
zier en AVRO-bode gaven aan deze
KRO-produktie de voorkeur boven
alle andere televisie-programma's,
hoewel er pas vier afleveringen van
zijn uitgezonden.
Op de tweede plaats kozen de Te-
levizier-lezers de jeugdserie „Floris".
NEDERLAND
18.45 NOS: Kleur: De Fabeltjes
krant.
18.55 NOS: Journaal.
19.04 NOS: Scala: Informatief pro
gramma.
19.30 CVK/IKOR/RKK: Kenmerk:
De wekelijkse informatierubriek
over kerk en samenleving.
20.00 NOS: Journaal.
20.20 Uitzending van de Communis
tische Partij van Nederland.
20.30 Uitzending Stichting Socutera.
20.35 NOS: Het geheim van de X-15,
speelfilm. (Rijkskeuring: 14 jr.)
22.15 Persoonlijk: actuele gesprek
ken.
22.40-22.45 Journaal.
NEDERLAND II
18.45 NOS: Kleur: De Fabeltjes
krant.
18.55 NOS: Journaal.
19.04 VARA: Midweek: jongeren
programma.
20.00 NOS: Journaal.
20.20 VARA: Kleur: Bellevue: Pre
sentatie Kunst en kunstenaars.
21.00 Dit is het begin...: discussie
over wonen en groene weduwen.
22.05 HIRO-Magazine.
22.25 NOS: Journaal.
mmmÊMmMmmmÊmmm
6815 Tom Poes had geprobeerd om de
sporen op het strand te volgen. Maar na
een poosje gingen ze verloren in het mulle
zand, en toen wist hij niet beter te doen
dan zijn schreden naar de huizen te rich
ten die hij verderop tegen de berg zag
liggen.
„Het lijkt me een soort stad toe", dacht
hij. „Misschien is daar wel iemand die mij
wil vertellen waar schipbreukelingen naar
toe worden gebracht". Met dat idee stapte
hij een deur in het onderste gebouw bin
nen en keek om zich heen. Hij was in een
kale ruimte terecht gekomen, die slechts
door een ruwhouten toonbank gemeubeld
werd. Daarachter zat een figuur, die hem
onbewogen aankeek.
„Ik zoek een vreemdeling, die hier nog
niet lang geleden is aangespoeld", legde
Tom Poes uit. „Kunt u mij ook zeggen
waar die is? Hij heet heer Bommel en hij
draagt een ruitjes jas
De ander stond langzaam op en stak
een bevende wijsvinger uit.
„Er uit", sprak hij met slepende stem.
„Die drukte, daar houden we hier niet
van. Orde moet er zijn. Ik heb dat al vaak
gezegd en ik zal het blijven zeggen, ook al
mat het mij vreselijk af. Tucht en regel
maat, dat is netjes. Ga naar het moeras,
waar je hoort, en wacht tot het je tijd is
en je met volle maan volgroeid raakt. Dat
hoort zo".
„Maar het gaat om een drenkeling!"
riep Tom Poes. „Hij is hier met een schip
aangekomen, en
„Heel rustig zei de portier klagend.
„Zoiets geeft ons handen vol werk. Maar
het geval zal ordelijk worden afgewerkt,
ook al wordt het uiterste van de overheid
gevergd. En nu, er uit".
De vergadering, die besloten zal
zijn, is het gevolg van een volgens,
de ontevreden creatieve medewer
kers „toenemend aantal gevallen
van preventief ingrijpen" door de
directeur van de TROS, mr. Landré.
Deze zou op eigen houtje voordat
de diverse programma's werden ge
realiseerd, in de draaiboeken van die
programma's wijzigingen hebben
aangebracht.
Het is wel een feit dat kort gele
den de heer Landré heeft laten we
ten dat alle draaiboeken voor de
programma's van de TROS uiterlijk
vier weken voor de datum van uit
zending moeten zijn ingeleverd.
In maatregelen als deze ziet de
groep ontevreden medewerkers
onder aanvoering van Jan Keja
een „ontoelaatbare" preventieve
censuur.
Geen van de direct betrokkenen
was gisteravond voor commentaar
bereikbaar. Wat de groep ontevrede
nen wil, is nog niet duidelijk. De on
tevredenen denken aan een soort
vereniging van TROS-medewerkers,
waarmee ze zich als groep sterk
kunnen maken.
22.30 TELE AC: Spaanse les les 3
(herh.)
23.10-23.40 Studeren Theologie
(herh.)
...DUITSLAND I
(Regionaal programma: NDR: 18.00
Culturele spiegel. 18.30 Actualiteiten.
18.45 Kleur: Zandmannetje. 18.55
Nordschau-Magazin. 19.26 Polizei-
funk ruft, TV-film. 19.59 Program
maoverzicht. WDR: 8.20-8.45, 10.20-
10.45 en 12.10-12.35 Schooltelevisie.
18.00 Kleur: Lautlose Jagd, TV-serie.
18.30 Kleur: Voor de kinderen. 18.40
Hier und Heute, met Goedenavond.
19.25 Kleur: Gefahrlicher Alltag,
TV-film.). 20.00 Journaal en weerbe
richt. 20.15 Kleur: Documentair pro
gramma. 21.00 Kleur: Geheimnisse
des Meeres, TV-serie. 21.50 Kleur:
Amusementsprogramma. 22.40 Jour
naal, commentaar en weerbericht.
DUITSLAND II
18.05 Actualiteiten en muziek.
18.40 Westlich von Santa Fé. TV-
film. 19.10 John Klings Abenteuer,
TV-film. 19.45 Nieuws, actualiteiten
en weerbericht. 20.15 Informaties en
meningen over actualiteiten. Aansl.:
Nieuws. 21.00 Intervisie: Europese
kampioenschappen kunstschaatsen
en ijsdansen te Leningrad. 22.30
Nieuws en weerbericht.
NEDERLAND I
NOS/NOT 10.45-12.00 schooltelevi
sie
DUITSLAND^ I
10.00 Nieuws. 10.05 Journaal van
gisteravond. 10.30 Der Komfssar, de
tective-serie. 11.30 Informaties en
meningen over actualiteiten. 12.20
Walt Disney-films. 12.50 Internatio
naal persoverzicht. 13.00-13.30 Jour
naal. 16.35 Journaal. 16.40 Kleur:
Voor de kinderen. 17.25 Kleur: Die
Stimme des Wassers, film. 17.55-
18.00 Journaal.
DUITSLAND II
17.25 Weerbericht voor de winter
sport. 17.30 Nieuws en weerbericht.
17.35 Staat en muziek.
HILVERSUM 1
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte gram-
mofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Ra
diojournaal. 8.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. (vervolg).
(8.30-8.33 De Groenteman). 8.50 Mor
genwijding. 9.00 Stereo: Klankjuwe
len (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40
Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen (gr). (11.00-
11.02 Nieuws). 11.30 Rondom 12: pro
gramma voor de vrouw. (11.55
Beursberichten). 12.30 Modern plat
teland. 12.35 Sportrevue. 13.00
Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 't
Muzikantenuur: I. Mono: Gitaarreci
tal: moderne muziek; II Stereo: Pia
norecital: moderne muziek; III. Ste
reo: Instrumentaal trio: moderne
muziek. 14.30 't Is historisch: pro
gramma over geschiedenis. 15.00
Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.03
die op 11 februari in Den Haag
wordt gehouden. Deze tien liedjes
zijn
1. „Voorbij is de winter", ge
zongen door Sandra Reemer. (Com
positie: Harry Sacksioni, tekst: H.
Leefsma).
2. „Spanje", gezongen door
Tony Anderson. (Compositie: Tony
Anderson, tekst: John Möring).
#3. ,,'t Spinnewiel", gezongen
door Saskia en Serge. (Compositie en
tekst: Serge).
4. „Ik lach om je liefde", ge
zongen door Ine Berg. (Compositie:
Peter Snoey, tekst: Guus Marco).
5. „Julia", gezongen door Ben
Cramer. (Compositie: Gerard En-
gelsma, tekst: Koos Huisman).
6. „Illusie", gezongen door
Rosita Bloom. (Compositie en tekst:
M. de Garriga).
7. „Waterman", gezongen
door The Hearts of Soul. (Composi
tie en tekst: Pieter Goemans).
8. „Oki do", gezongen door
Joke Bruys. (Compositie: Tony Eyck,
tekst: Johnny Austerlitz).
9. „Linda", gezongen door
D.C. Lewis. (Compositie: Harry
Sacksioni, tekst: Loes Sacksioni).
10. „Manna", gezongen door
Bonny St. Claire, (Compositie en
tekst: Peter Koelewijn).
Acteur Piet Römer, die zich sinds
enkele weken samen met Adèle
Bloemendaal en Leen Jongewaard in
de topregionen van het Nederlandse
hitwezen bevindt, zal vanavond een
„Vragenvuur" over zich laten ko
men. De waard uit het café „Het
Schaep met de Vijf Poten' beant
woordt dan vragen van leerlingen
van een Amsterdamse scholenge
meenschap (21.15-21.35, Hilv. 1).
Van vier tot vijf: radioprogramma
in een Notedop. 17.00 Tussen 10 plus
en 20 min: lichte grammofoonmu
ziek voor de tieners. 17.30 Herman...
daar ga je: gedramatiseerde radio
documentaire over het afscheid van
een pionier. 17.55 Mededelingen.
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal.
18.20 Uitzending van de Communis
tische Partij van Nederland. AVRO:
18.30 Stereo: Licht instrumentaal en
semble. (om 18.40 Kwispel: quiz).
18.55 Voor de kinderen. 19.00 Jeugd
en ritme: licht muziekprogramma
voor de jeugd. 19.25 Gesproken
brief. IKOR: 19.35 Kerk veraf en
dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel: radio
catechese. 19.50 Memo: literair pro
gramma. AVRO: 20.05 Stereo: Resi
dentie-orkest met soliste: moderne
en klassieke muziek. 21.43 Stereo:
Klavecombel-recital: klassieke mu
ziek. 22.00 Jekemmewat: cabaretpro
gramma. 22.30 Nieuws 22.38 Mede
delingen. 22.40 Radiojournaal. 22.55
Tout a toi: informatief programma
uit Parijs. 23.20 Ik hoor, ik hoor, wat
u niet hoort, causerie met grammo
foonplaten. 22.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het leven
de woord. 7.16 Badinerie: klassieke
en moderne muziek (gr). (7.30
Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50
Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30
Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw.
(9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw). NOS: 10.00 Wat heeft dat
kind?, pedagogische lezing. 10.20
Stereo: Muziek uit de Barok (opn).
KRO: 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de
zieken. 11.55 Mededelingen. NCRV:
12.00 Lost-Vast: gevarieerd program
ma. (12.26 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Ac
tualiteiten). 14.00 Stereo: The Kilima
Hawaiians Show: licht muziekpro
gramma. 14.25 Stereo: Strijkkwartet:
klassieke muziek (opn). 15.00 Her
vormde middagdienst. NOS: 15.3Q
Meer over minder: programma me*
meer informatie over mensen eft
dingen die minder op de voorgrond
treden. (16.00-16.02 Nieuws). NCRV:
17.45 Sportactualiteiten. 18.00 Stereo:
Tijd vrij voor muziek in vrije tijd:
radiocompetitie van koren en korp
sen. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualitei
ten. 19.00 Spektrum: maatschappelij
ke vraagstukken nader belicht. 19.15
Stereo:Muziek van het Leger des
Heils (opn). 19.30 Kerkorgelconcert:
oude muziek (opn). 20.00 Ferdinand
Huyck (17), seriehoorspel. 20.18 Ste
reo Lichte grammofoonmuziek.
20.30 Radio Actief: gevarieerd pro
gramma. (22.30-22.38 Nieuws. 22.38-
22.45 Parlementair overzicht). 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug
van weggeweest: muziek van toen.
voor luisteraars van nu. 9.30
Zzzzoef...: lichte instrumentale mu
ziek. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij
de koffie. (11.00 Nieuws). NOS: 12.00
Nieuws. 12.03 Pop-Slick. KRO: 13.00
Nieuws. 13.03 Actualiteiten. 13.08
Piet Römer, ontspannen lunchen en
luisteren. 14.00 Nieuws. 14.03 Hol
ster: pop- en countrymuziek. (15.00
Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03
lORRrrr: popmagazine. 17.00 Nieuws.
17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 Draai-
jijofdraaiik: verzoekplatenprogram-
ma.