Na langdurig debat:
Cash and carry-bedrijf
aan Parallelweg nu
definitief van de baan
Carnaval
LANGER DAN HALF UUR
WACHTEN OP AMBULANCE
Gewondenvervoer in
Scherpenzeel slecht
,Boom en Yrucht'
wordt gesloten
Werken aan 't gezicht van Veenendaal:
H. M. Zilstra
„Wij blijven
amateurs...
VROON
E
CHEVROLET
Een centraal
proefbedrijf in
Geldermalsen
Prof. Verdam
genoemd als
commissaris
in Utrecht
V
k
Instuif „Uithof"
eerder open
Initiatiefnemer
trekt zich terug
Gebouwen mogelijk voor
dependance L.H. Wageningen
DVSA-
kaartavond
Zakenleven en V.V.V. moeten
eindelijk eens worden
ontkoppeld, maar geld is nodig
Veenendaal is
aan toeristen
toch niet
te verkopen
ANGSTIG
VRIJ BUITERIG
VOORSTELLEN
fc1
Zaterdagavond
7 februari
Rekreana Linders
te OCHTEN
Schoenhandel
V.A.B.
KIRPESTEIN
vnmmDAAL
OPLOSSING
VERANTWOORD
ONTKOPPELEN
NIET VERKOPEN
FAIRE KANS
VRIJDAG 6 FEBRUARI 1970
VEENENDAAL Er komt geen cash en carry bedrijf in het pand van garage
houder R. Vonk aan de Parallelweg. Na een debat van ruim anderhalf uur
schaarde de gemeenteraad zich gisteravond /.onder hoofdelijke stemming ach
ter het voorstel van het college van B. en W. om de heer Vonk niet ontvankelijk
te verklaren in zijn beroepschrift inzake ontheffing van bepalingen in de Bouw
verordening die het stichten van een cash en carry bedrijf in de weg staan. Een
dergelijk winkelbedrijf hoort niet thuis in dit deel van de gemeente, omdat het
bestemmingsplan van deze wijk, die is aangemerkt als industrieterrein dit niet
toelaat, zo was de argumentering van het college. Laat de Kroon daarover maar
eens een uitspraak doen of wijzig het bestemmingsplan, zo luiden enkele tegen
werpingen uit de raad.
Noch het een noch het ander ging
door omdat de voorstellen geen meer
derheid haalden. Wel zegde het college
ook al na aandrang uit de raad
toe soepefheid te zullen betrachten bij
het overleg wanneer de heer Vonk met
andere gegadigden bij het gemeentebe
stuur komt. Daarbij werd door het col
lege nadrukkelijk gesteld dat ook dan
in het oog zal worden gehouden of de
bepalingen ingevolge het bestemmings
plan geen geweld worden aangedaan.
„Jammer dat de standpunten van de
diverse fracties al zo vast zitten", vond
mevr. Buddingh - De Vries Lentsch
(WD) nadat voor haar o.a. de heren G.
v. d. Berg (SGP), C. van Genderen
(CHU) en C. G. van Hal (PvdA) hun
steun aan het voorstel van het college
haden toegezegd. Cash and carry-be-
drijven vond mevr. Buddingh een soort
te vondeling gelegde kinderen, die geen
kans hebben om zich te vestigen in het
een of andere winkelcentrum vanwege
de hoge kosten.
Zij had daarnaast nog andere argumen
ten. „We moeten de feitelijke situatie
in die wijk in ogenschouw nemen, want
er is in die omgeving bijvoorbeeld ook
een meubelbedrijf gevestigd dat wel
rechtstreeks aan de consument ver
koopt. Wanneer een dergelijk besluit
aan de Kroon zou worden voorgelegd
kon dit wel eens tengunstige van de
heer Vonk uitvallen", zo meende mevr.
Buddingh.
Ook de heer A. de Kievit (Binding
Rechts) was het niet eens met het afwij
zende pre-advies van het college. Hij
liet de eerder plaats gehad hebbende
verwikkelingen met de heer Vonk in
zijn beoordeling meespreken en ver
klaarde dat zijn fractie er anders te
genover zou staan als er geen andere
dienstverlenende bedrijven in die wijk
waren gevestigd.
„Wij zijn angstig voor de kleine mid
denstand, die door dergelijke bedrijven
te gronde gaan", zo vertolkte de heer
G. J. van Deelen (SGP) het standpunt
van zijn fractie.
De heer H. van Manen (AR) zag wei
nig in een beroep'op de Kroon omdat
dit een slepende, jarenlange kwestie
gaat worden, waarmee de heer Vonk
ook niet is gediend.
De heer B. van Remmerden (PvdA)
waande zich net als de vorige keer toen
deze affaire in de raad werd behan
deld weer in het land van Babyion. „Er
heerst weer een danige spraakverwar
ring en daarmee is deze zaak niet ge
diend", zo constateerde hij.
Toen dit voorstel aan de orde kwam
diende de heer Van de Berg een orde
voorstel in, de behandeling te schorsen
en aan het eind van de vergadering
hierover in besloten zitting te gaan.
Zijn voorstel wes wel ondersteund
maar kreeg geen meerderheid. Ook
fractieberaad hielp niet
In zijn antwoord aan de verschillende
raadsleden wist de voorzitter, burge
meester P. Bode, te vertellen dat er in
ons land minstens tien cash and carry
bedrijven in nieuwbouwpanden zijn on
dergebracht maar zij voldoen aan de
geldende bebouwingsvoorschriften.
,.Ook het college van B. en W. erkent
de ontwikkeling van de winkel met de
weegschaal naar moderne verkooppun
ten, maar ook is ons bekend, dat cash
and carry bedrijven vrijbuiterig in schu
ren en panden zijn ondergebracht, die
de naam winkel nauwelijks kunnen
dragen".
Verder gaf de voorzitter per definitie
een omschrijving van de begrippen nij
verheid, industrie en industrieterrein en
haalde hij de jurisprudentie aan inzake
geschillen over verbruikersmarkten in
Harderwijk en Diemen waarin de
rechtbanken van Zwolle en Amsterdam
vonnis hebben gewezen.
„Wat B. en W. doen is het uitvoeren
van een destijds door de raad genomen
besluit om het betrokken terrein te be
stemmen als industrieterrein".
H. van Manen (AR)
slepende kwestie
Ook in een partiële herziening van
het bestemmingplan zoals door de heer
Van Hal was voorgesteld zag de voor
zitter geen brood en hij somde daarbij
de te volgen procedure op die wel drie
jaar kan duren.
In tweede instanties wees mevr. Bud
dingh op de grote verantwoordelijkheid
die op de raad ligt omdat er voor de
heer Vonk bij afwijzing door de raad
geen beroepsmogelijkheid bestaat. „La
ten we het aan de Kroon voorleggen,
het kost ons niets", zo luidde haar voor
stel dat echter met 14 stemmen tegen
en 6 voor de mist inging.
Een voorstel van de heer Van Hal het
stichten van bijvoorbeeld een postor
derbedrijf welwillend te zullen bezien
werd zonder hoofdelijke stemming be
sloten het beroepschrift van de heer
Vonk niet ontvankelijk te verklaren.
Nadat de vooreitter beloofd had het
bestemmingsplan partieel te herzien
onderging hetzelfde lot met een stem
men verhquding ven 12 stemmen tegen
en acht voor.
Burgemeester P. Bode
vrijbuiterig
1
W
V'
G. J. van Deelen ((SGP)
angstig
ADVERTENTIE
Gekostumeerd verplicht
vele Amerongse jongelui is de ope
ningstijd van de instuif in de Uithof
een half uur vervroegd.
Iedere zaterdagavond van 19.30-22.30
uur kunnen jongelui van 14-20 jaar te
recht. Vanaf 7 februari is een lidmaat
schapskaart 5 per jaar) verplicht. Al-,
leen houders van een kaart mogen een
gast meebrengen; de toegangsprijs voor
een introducé is een gulden.
ADVERTENTIE
r HOFLEVERANCIER
Hoofdstraat 105 - Veenendaal
Tel. 10170
RHENEN De heer D. J. Boven-
schen, die gisteren in ons blad een in
gezonden stuk geplaatst kreeg over ver
keersmaatregelen rond het Fred. v. d.
Paltshof en zuidelijk daarvan gelegen
straten, heeft inmiddels aan belang
hebbenden opnieuw een schrijven ge
richt, Waarin hij meedeelt zich van de
hele affaire terug te trekken.
SCHERPENZEEL In Scherpenzeel bestaat een ernstige leemte in het ge
wondenvervoer. Het komt regelmatig voor, dat gewonden bij verkeersonge
lukken e.d. een half uur of langer moeten wachten op de ambulance, die hele
maal uit Amersfoort moet komen. De afstand van Amersfoort naar Scherpen
zeel bedraagt circa vijftien kilometer.
In Scherpenzeel en omliggende ge
meenten. zoals Woudenberg en Rens-
woude, is geen ambulance gestatio
neerd. Zaterdag had het slecht georga
niseerde gewondenvervoer in Scherpen
zeel nogftot gevolg, dat een vrouw, die
gewone! raakte bij een verkeersonge
luk, langer dan een half uur op trans
port naar het ziekenhuis moest wach
ten. Of de trage wijze van vervoer in de
loop der jaren in Scherpenzeel en om-
KESTEREN De proeftuin van de stichting „Boom en Vrucht" in Resteren
wordt gesloten. Het is 't gevolg van de sanering van de drie Gelderse proefbe
drijven (Geldermalsen, Resteren en Terwolde). In de gebouwen van „Boom en
Vrucht", die leegkomen, wordt vermoedelijk een dependance van de Landbouw
Hogeschool in Wageningen ondergebracht.
De drie proeftuinen in Gelderland
worden om bedrijfs-economische rede
nen gesloten. Er voor in de plaats komt
één centraal proefbedrijf in Gelder
malsen. Centralisatie maakt vooral op
het gebied van proefnemingen voor de
land- en tuinbouw efficiënter werken
ADVERTENTIE
errr-motors bdb
mogelijk. Bij de sluiting van Boom en
Vrucht wordt tegelijkertijd gestreefd
naar de aanleg van een proefveld voor
de boomkwekerij in Opheusden. Daaraan
bestaat al een groot aantal jaren drin
gend behoefte.
Het bestuur van de stichting „Boom
en Vrucht" heeft inmiddels in principe
„ja" gezegd tegen de sluiting van het
proefstation. Vier personeelsleden zul
len deels door pensionering en deels
door overplaatsing afvloeien.
Het ligt in de bedoeling om nog dit jaar
na afloop van de fruitoogst de
poorten van „Boom en Vrucht" voor
goed te sluiten.
De commissie voor sanering van de
proeftuinen in Gelderland is gistermid
dag in Arnhem bij elkaar geweest. Gel
dermalsen werd definitief gekozen als
plaats waar de centrale proeftuin zal
worden gevestigd. Voorts werd een
werkgroep gevormd, die een voorlopig
werkschema voor de nieuwe proeftuin
zal samenstellen. Een tweede werk
groep gaat zich de komende weken be
zighouden met de vraag hoe de be
stuursvorm van de nieuwe stichting
dient te worden.
Wel is nu al zeker dat de stichtingen,
die momenteel de drie proeftuinen in
Gelderland beheren zullen opgaan in
één nieuwe stichting.
geving slachtoffers tot gevolg heeft ge
had kan moeilijk worden nagegaan.
Het is echter duidelijk, dat fatale ge
volgen in de toekomst bij voortduring
van de huidige regeling niet kunnen
uitblijven.
Burgemeester en wethouders van
Scherpenzeel schijnen langzamerhand
ook overtuigd te raken van de onhoud
bare toestand op het gebied van het ge
wondenvervoer in hun gemeente. Het
college gaat zich ernstig beraden over
een mogelijkheid die aan de ernstige si
tuatie een einde moet maken. Een en an
der werd gisterochtend desgevraagd
door een gemeentefunctionaris meege
deeld. Ook de plaatselijke afdeling van
het Rode Kruis gaat zich pas nu met
het nijpende probleem bezighouden.
„Het is een zeer droeve zaak, maar
een onmiddellijke oplossing zie ik niet.
We zullen ons zo spoedig mogelijk over
het gewondenvervoer moeten gaan be
raden. Misschien bestaat er een moge
lijkheid om in Scherpenzeel een ambu
lance te laten stationeren door 't Rode
Kruis. Het is dan vermoedelijk wel
noodzakelijk, dat dit in samenwerking
gebeurt met enkele omliggende ge
meenten". Dit is de reactie van de se
cretaris van het Scherpenzeelse Rode
Kruis, de heer P. J. Vollenhove.
De voorzitter van het Rode Kruis, de
plaatselijke arts W. C. van Vulpen; is
overtuigd van de noodzaak tot eén ver
betering van het gewondenvervoer. Des
alniettemin staat hij wat sceptisch te
genover de suggestie voor de statione
ring van een ambulance in Scherpen
zeel. „Ik denk niet dat dit rendabel zal
zijn", zegt hij.
De heer H. D. Hietbrink, postcom-
mandant van de rijkspolitie in Scher
penzeel: „Het zou ideaal zijn wanneer
we in Scherpenzeel konden beschikken
over een eigen ambulance. Overigens
ben ik van mening, dat eigenlijk iedere
gemeente over een vorm van gewon
denvervoer moet kunnen beschikken.
Maar wat zou dat niet gaan kosten". De
heer Hietbrink beseft, dat eigenlijk ie
der gewondenvervoer rendabel is.
ADVERTENTIE
„Denk alleen maar eens aan de men
senlevens, die het mogelijk gaat redden.
Iedere uitgave voor een ambulance zou
daarom verantwoord zijn", besluit hij.
Het probleem geldt overigens niet al
leen voor vervoer van gewonden als ge
volg van verkeersongevallen. Het is ook
van toepassing wanneer acute hulp
verlening noodzakelijk is bij ernstig*
ziektegevallen of bij medische (zieken
huis) hulp voor kraamvrouwen.
DEN HAAG Vandaag is in de we
kelijkse vergadering van de minister
raad de voordracht voor de benoeming
van een nieuwe commissaris der Ko
ningin in Utrecht aan de orde gesteld.
Naar in politieke kringen in Den Haag
gisteravond verluidde zou de anti-revo
lutionair prof. mr. P. J. Verdam (55) d«
belangrijkste kandidaat zijn voor de
opvolging van mr. C. Th. E. Graaf van
Lvnden van Sandenburg, die volgende
maand met pensioen gaat.
Prof. Verdam is lid van de Eerste
Kamer en sinds 1945 hoogleraar Ro
meins recht, oud-vaderlands recht en
internationaal privaatrecht aan de Vrije
Universiteit te Amsterdam. In de laat
ste maanden van het kabinet-Cals (als
opvolger van de heer J. Smallenbroek)
en in het interimkabinet-Zijlstra was
hij minister van Binnenlandse Zaken;
in het kabinet-Zijlstra was hij ook mi
nister van Justitie. Hij is ook lid ge
weest van Provinciale Staten van
Noord-Holland en de Sociaal-Economi
sche Raad.
Prof. Verdam is geboren en getogen
Amsterdammer; hij is een milde per
soonlijkheid met veel gevoel voor hu
mor. Grote bekendheid geniet hij ook
als voorzitter van de staatscommissie
over het ondernemingsrecht.
De vertrekkende commissaris der Ko
ningin is partijloos, maar hij sympathi
seert met de AR-partij. Als prof. Ver
dam inderdaad ii. Utrechts „Paushuize"
gaat zetelen zal hij de tweede a.r. com
missaris der Koningin zijnook de
Zeeuwse commissaris mr. J. van Aart-
sen behoort tot deze partij.
In Den Haag wordt aangenomen dat
de officiële benoeming in de komende
week zal plaatsvinden.
AMERONGEN De voetbalvereni
ging DVSA te Amerongen organiseert
voor haar leden hedenavond weer een
kaartavond in het clubhuis op het
sportpark. Al kaartend zal er gestreden
worden om mooie prijzen. De inleg be
draagt 2,per persoon.
VEENENDAAL Het is voor de heer H. M. Zilstra geen punt: het
bestuur van de Veenendaalse VVV bestaat uit amateurs. Wat dat be
treft heeft hij dan ook geen bezwaar tegen de omschrijving „amateuris
tisch", zoals een aantal gemeenteraadsleden die gebruikten voor de drie
jaar bestaande vereniging. Het ging er toen om of de VVV een vrij dras
tische subsidie zou krijgen om een kiosk op de hoek Hoogstraat-Hoofd
straat te kunnen betrekken. Er was nogal wat kritiek, die erop neerkwam,
dat de activiteiten van de organisatie tot dusver niet opvallend groot wa
ren. en dat een gesubsidieerd bestaansrecht nauwelijks was aan te tonen.
Bovendien vond men dat de eigen inkomsten van de VVV aan de (te) lage
kant waren, én ook dat geeft voorzitter Zilstra grif toe: „Zonder over
heidsgeld zijn we nergens".
Nu pas reageert de heer Zilstra op
de uitlatingen van de raadsleden,
omdat hij eerst de notulen van die
in december gehouden verga
dering onder ogen wilde hebben. Hij
zegt nu: „Als sommige raadsleden
dan beweren dat wjj amateuristisch
te werk gaan. en dat onze begroting
indertjjd amateuristisch was opgezet,
hebben ze in wezen gelijk. Wij zijn
amateurs, al vinden we het als be
stuursleden bepaald niet alleen een
pretje om VVV-tje te spëlen.
Daar hebben we geen behoefte
aan. We hebben tot nu toe gewerkt
zoals de accommodatie en de finan
ciële armslag "óns toestonden. Voor
elk van de bestuursleden geldt dat
hij zijn schaarse vrije tijd liever an
ders zou besteden. We zien echter de
noodzaak van een Veenendaalse
VVV in, en we beijveren ons om niet
de zaak van de VVV, maar eigenlijk
die van Veenendaal te behartigen.
En hoe zou het straks moeten als het
enorme recreatiegebied waarin Vee
nendaal komt te liggen gerealiseerd
zal zijn?"
Pertinent oneens is de heer Zilstra
het met de raadsleden en burge
meester Bode die menen dat vooral
de middenstand „behoorlijk over de
brug zou moeten komen" om de
VW (nieuw) leven in te blazen.
(Drie jaar geleden was het overigens
juist dat bedrijfsleven dat de finan-
De heer Zilstra: „Zakenleven en
VVV moeten eindelijk eens ontkop
peld worden. Geld hebben we na
tuurlijk nodig, maar we moeten af
van het idee uit de jaren dertig, dat
een VVV er alleen is terwille van
een florerende middenstand.
Veenendaal heeft door zijn ligging
en een groot winkelcentrum een au
tomatische zuigkracht voor de hele
omgeving, VW of geen VVV, men
komt toch wel. Toch zouden we
graag iets meer doen dan tot nu toe
mogelijk was mede onder invloed
van de behuizing in een fotohandel,
waar door de drukte in feite beider
belangen in het gedrang dreigden te
komen en dat is: werken om Vee
nendaal een gezicht te geven.
Kijk, als je aan Rotterdam denkt,
denk je aan de havens, dat is het ge
zicht. Zo moet Veenendaal ook een
bepaalde image krijgen. Als je nu
aan een Amsterdammer vraagt, wat
weet je van Veenendaal, dan loop je
kans dat hij niet eens weet waar het
ligt.
We zouden onze gemeente kunnen
propageren als industriecentrum,
prachtig centraal gelegen, met een
mooi woongebied en een magnifiek
achterland, waar je zó van je werk
af kunt gaan recreëren".
De Veenendaalse WV heeft geen
ambitie de toeristen in drommen te
lokken. „Dat heeft geen enkele zin,
want aan een toerist kun je Veenen
daal niet verkopen. Er wordt ons
wel verweten dat we bijna niets
doen, maar dan vraag ik: wat kun
nen we dan doen?", stelt de heer Zil
stra.
Waarom dan eigenlijk nog een
VVV?
Zilstra: „We kunnen blijven wer
ken aan de informatie van'recrean
ten die onze gemeente bezoeken, en
de dienstverlening flink uitbreiden.
We fcoeken bijvoorbeeld voor om
nieuwe kantoor in die kiosk twee
jonge getrouwde vrouwen, fris, vlot.
en met een behoorlijke talenkennis,
die enthousiast kunnen werken. We
moeten zover komen, dat ]e als
vreemdeling met de gekste vragen
bij ons terecht kunt, en dan opstapt
met de gedachte: ze weten overal
raad op".
Een wezenlijk bestanddeel van de
VVV-filosofie blijft dat ze zich in
Veenendaal in eerste instantie richt
op de dienstverlening aan de toerist
die toch wel komt, en zich niet
specialiseert in de organisatie van
evenementen om mensen te trekken
en bijgevolg het zakenleven aan een
hogere omzet te helpen.
Zo beschouwd zijn de ideeën van
Zilstra niet te rijmen met bijvoor
beeld die van burgemeester Bode en
een aantal raadsleden, die menen
dat de middenstand meer geld op ta-
fel moet leggen onder het motto: de
kost moet voor de baat uitgaan.
„Denkt men dat b.v. het Arnhemse
winkelcentrum zo in trek is omdat
de VVV (daar beroepsipatig) zo haar
best doet?" vraagt Zilstra. „Dat is
maar in zeer beperkte mate waar."
Hoe het ook zij, de gemeenteraad
besloot in december grootmoedig de
VVV „een faire kans" te geven om
zich in een jaar of vier, in de nieu
we behuizing waar te maken. De
voorzitter heeft goede hoop dat het
lukt en kondigt aan: „We gaan een
uitermate goede administratie invoe
ren, zodat aan de overheid t.z.t. een
volledig beeld kan worden gegeven
van aantallen en diversificaties. Dan
zal wel blijken dat het overheidsgeld
nuttig wordt besteed. Dat zal nodig
zijn ook, want met de lidmaat
schapsgelden en donaties kunnen v
alleen onze vaste kosten dekken.
Iets groots organiseren, buiten
jaarlijkse braderie en de wielerwec
strijd om, dat is financieel niet mc
gelijk geweest. We hadden van d
zomer het plan de luchtmachtkape
hierheen te halen en op het plein
voor het raadhuis te laten spelen.
Maar we hadden te weinig geld in
kas en afgaan op de opbrengst uit
entreegelden konden we ook niet:
et hoeft maar te regenen en ei
>mt niemand.
Wat bljjft dan over om te organi-
■ren? Zoals men het bv. in Rhener
;oet is 't wel mooi: daar zetten ze dc
nensen van elders in een bus, rijden
naar de Radboudstichting in Nijme
gen, en later weer terug. Daar schiei
Rhenen zelf ook niets mee op. Dar
kun je wel zeggen: ze doen daar ten
minste wat, maar ik bedank ervoor...
Wel zouden we busreizen kunnen
«aan verkopen, waarmee onze in
komsten weer wat hoger zouden kun
nen worden".
„Werken aan het gezicht van Vree-
nendaal", is het devies van de VVV,
zeker zodra de kiosk afgebouwd is.
..Wij blijven amateurs", zegt de heer
Zilstra, „maar laat nu eens een stel
jonge mensen onze plaats inne
men...."