Alle aandacht was
gericht op zwerver
werken
voor
carnaval
„Kijk zelf maarü
is n
vol
programma
creativiteit
ALAAF 70
en graag ook daarna
Confettifabrikant werkt twintig uur per dag
Moordzaak Oirschot bleef onopgelost
II"
Tom Poes
en de
Mob-
beweging
KRO overweegt verdubbeling
programmaos
Verontrust
Wacht
Tijdstip
Schade
Levering
MARTEN
TOONDER
STRIP
TELEVISIE
TELEVISIE
RADIO
DINSDAG 10 FEBRUARI 1970
Aan de annalen van politie en justitie is een nieuw geval toegevoegd, dat
wederom als voorbeeld kan gelden voor de noodzaak de politie-organisatic
te verbeteren. De tweede vrijspraak voor Johan Vaes bracht voor de tweede
keer de Oirschotse moordzaak op de lijst van onopgeloste moorden,
op 8 augustus werd de 71-jarige caféhouder Jan Schoenmaker in Oirschot ver
moord. Twee en een halve dag later werd Johan Vaes als de vermoedelijke
moordenaar gearresteerd. De verdenking tegen hem berustte op zijn vingeraf
drukken, die in het café waren gevonden op een paar glazen en flesjes op de
tafel waaraan het slachtoffer zat.
(■etuigen hadden bovendien ver
klaard dat zij Vaes die dinsdagavond in
en bij het café Oase van Schoenmakers
hadden gezien. Vaes was een zwerver
en al enkele malen veroordeeld, zij het
nimmer voor geweldmisdrijven. Hij liep
zelfs nog in proefverlof.
Alles en iedereen was tegen hem. Het
hele onderzoek werd op hem gericht.
Politie en openbaar ministerie twijfel
den niet aan zijn schuld. Toch stelde de
rechtbank in Den Bosch hem onmiddel
lijk op vrije voeten op 14 oktober 1968,
ondanks het feit dat de officier van
Justitie enkele ogenblikken daarvoor
vijftien jaar gevangenisstraf tegen
hem had geëist.
Men liet Vaes echter node gaan. In de
boeken vond men dat hij nog een ap
peltje met de Justitie te schillen had.
Hij werd dus wel inzake de moord na
ruim een jaar hechtenis vrijgelaten,
maar achter de schermen van het ge
rechtsgebouw werd hij weer vastgepakt
voor een oude straf.
De officier van Justitie ging in hoger
beroep. Vaes kwam inmiddels weer
vrij. Beging weer een diefstal en werd
weer vastgezet. Het gerechtshof in Den
Bosch vond bij de behandeling van de
Oirschotse moordzaak evenmin bewijs
voor de schuld van Vaes. Woensdag
(precies twee en een half jaar na de
moord), werd Vaes opnieuw vrijgespro
ken.
Daarmee is een onbehaaglijke situatie
ontstaan. Openbaar ministerie en politie
zijn overtuigd van zijn schuld. De rech
terlijke uitspraken in twee instanties
zeggen niet dat Vaes het niet heeft ge
daan. Er was geen bewijs dat hij het
heeft gedaan. Niemand mag hem na
wijzen als de dader van Oirschot.
Blijvend is ook de verontrusting over
weer een onopgeloste moord. Ook om
het feit, dat een moordenaar rondloopt
die niet door politie en justitie ontmas
kerd is.
Vaststaat dat degene die caféhouder
Schoenmakers zeker tien slagen op het
hoofd gaf met een zwaar voorwerp, tot
moord in staat is. Waarschijnlijk om een
handvol guldens. Iemand die waar
schijnlijk in een plotselinge opwelling
tot zo'n verschrikkelijke gruweldaad
kan komen. Zoals de zaken er nu voor
staan kan worden aangenomen, dat de
moordenaar van Schoenmakers het
café is binnengekomen nadat Vaes de
deur was uitgegaan.
Die theorie is pas in de allerlaatste
fase van deze moordzaak ernstig onder
het oog gezien. Voordien werd bijna al
les wat Vaes te berde bracht als leu
gens terzijde gelegd.
Mr. M. P. C. E. Mol, de verdediger
die Johan Vaes in hoger beroep kreeg
toegewezen ontdekte dat buitenstaan
ders enkele mededelingen van Vaes
hadden bevestigd zonder dat iemand
dat ooit was opgevallen.
Bij de vele tips die ook na deze
moord bij de politie waren binnengeko
men, was er een van late voorbijgan
gers, die twee jongemannen bij het
café hadden gezien. Dat was lang nadat
Vaes het café verlaten had.
Die tip was als niet ter zake dienende
in de map met afgewerkte tips gedaan.
Mr. Mol vond hem en werd gefrap
peerd dat daarmee bevestigd werd wat
Vaes altijd had gezegd, maar wat nie
mand had willen geloven. De twee jon
gemannen, die waren binnengekomen
toen hij net wilde weggaan.
dief zei dat hij er mee naar België en
Frankrijk was geweest, maar daar is
het bewijs ook nooit van gevonden.
Weer anderen hebben die avond laat
een bromfiets bij het café gezien. Al
deze waarnemingen en mededelingen
zijn nimmer als zodanig met elkaar in
verband gebracht. De verdediger is er
van overtuigd dat dan belangrijke tijd
stippen zouden zijn vastgesteld en an
dere sporen zouden zijn gevonden. Nu
staat wel vast, dat na twee en een half
jaar veel belangrijke sporen verloren
zijn gegaan.
Het was feitelijk om caféhouder
Schoenmakers onderhanden te nemen
voor het feit dat de groepscommandant
van de rijkspolitie in Oirschot woens
dagavond tegen negenen naar het café
ging.
Een buurman had geklaagd dat de
honden van Schoenmakers een paar
kippen van hem hadden doodgebeten.
De politieman vond het café gesloten.
De gordijnen waren dicht. De deuren op
slot. Binnen brandde geen licht. De
twee honden van Schoenmakers liepen
jankend rond het huis.
Met behulp van een timmerman ver
schafte de politie zich toegang. Toen
het licht in het café werd aangedraaid,
zag men een gestalte onder een bedde-
sprei midden in een plas bloed rechtop
aan tafel zitten. Het was caféhouder
Schoenmakers.
Alles wees er op, dat zijn schedel was
ingeslagen. Op tafel voor hem stonden
enkele glazen waarop duidelijk vin
gerafdrukken waren te zien. Later
vond men ook dezelfde vingerafdruk
ken, die van Vaes afkomstig bleken, op
een paar lege flesjes die ook op tafel
stonden.
In de spoelbak van de tapkast waarin
normaal de bierglazen worden omge
spoeld, stond een bijl. Het was de bijl
van Schoenmakers zelf, die hij altijd
bij zich had, omdat hij zo bang was te
worden overvallen.
De vermoorde man had zijn porte
monnee op zak. Daarin trof de politie
met de bedragen die in de kassa lagen
en onder de matras in de slaapkamer
waren verstopt, een totaal bedrag van
vierduizend gulden. In een openstaande
kast lagen enkele lege doosjes, die ge
opend waren. Het vermoeden rees, dat
de moordenaar daaruit een paar hon
derd gulden had gestolen. Dat bedrag
werd pas genoemd na de arrestatie van
Johan Vaes die 240 gulden op zak had,
terwijl hij vier weken niet had ge
werkt.
Ondanks alle hulp die de Oirschotse
groep van de Rijkspolitie kreeg van
specialisten uit Den Haag en van de dis
trictsrecherche uit Den Bosch, is ach
teraf gebleken, dat terstond al ver
schillende sporen die misschien belang-
Ook het tijdstip waarop Vaes het
café zou hebben verlaten meende mr.
Mol te kunnen vaststellen aan de hand
van mededelingen van getuigen, die on
afhankelijk van Vaes hetzelfde tijdstip
hadden genoemd. Namelijk het moment
dat de eerste regendruppels vielen van
de donderbui die zich die dinsdagavond
8 augustus boven Oirschot ontlaadde.
Drie verschillende getuigen zeiden
toen ik thuis kwam vielen de eerste
druppels. Vaes had gezegd: toen ik het
café verliet, vielen de eerste druppels
Een van die getuiger. was een buurman,
die nog geen twee minuten fietsen van
het café vandaan woont. Met die drie
verklaringen kon naar de overtuiging
van mr. Mol het tijdstip worden vastge
steld waarop Vaes volgens zijn zeggen
naar buiten was gegaan.
Daarna zijn nog verschillende mensen
langs het café gekomen. Allen hebben
daar tekenen van menselijke aanwezig
heid gezien. De een zag er een lichtge
kleurde auto staan. Veel later kon wor
den vastgesteld, dat eenzelfde soort
wagen in Oirschot was gestolen. De
rijk hadden kunnen zijn, werden uitge
wist.
Ten eerste werd de sleutel die aan de
binnenkant in de achterdeur stak niet
als stuk van overtuiging aangemerkt.
Toch kon worden vermoed, dat de da
der met die sleutel de deur op slot had
gedaan kort voordat hij door de voor-
déur het café verliet. Bij de sorteer-
proef zou deze sleutel goed van pas
zijn gekomen. Nu moest men het alleen
met de bijl doen, die was afgewassen
en waarvan niet eens vaststaat dat
Schoenmakers daarmee is doodgeslagen.
Men nam dit echter zo als vanzelfspre
kend aan, dat geen nader onderzoek
werd ingesteld naar het spoelwater
waarin de bijl stond.
Laboratoriumonderzoek van het
spoelwater zou stellig belangrijke gege
vens hebben verschaft. Er waren drie
mogelijkheden: 1. het spoelwater was
schoon; 2. het spoelwater bevatte sporen
van bier; en 3. het spoelwater bevatte
sporen van bloed al dan niet gecombi
neerd met bier, afkomstig van de ge
spoelde bierglazen, en vuil van de han
den van de dader.
Water met bier zou kunnen beteke
nen: de bijl is het moordwapen niet.
Alle overige mogelijkheden zouden
nieuwe aanwijzingen ten aanzien van
de moordenaar hebben opgeleverd. Na
dat de duidelijke vingerafdrukken wa
ren gevonden, werd in die eerste uren
van het onderzoek het spoelwater niet
belangrijk geacht. Men liet het weglo
pen. De bijl werd bij de sorteerproef
gebruikt, die ernstige kritiek heeft uit
gelokt.
Een logische stelling van de verdedi
ger is: het afwassen van de bijl duidt
er op, dat de politie met een intelligente
dader te maken heeft. Dat klopt niet
met het feit, dat deze dader duidelijk
zichtbaar op tafel zijn vingerafdruk
ken zou achterlaten, nadat hij zijn han
den en het moordwapen zorgvuldig had
afgewassen.
Gebrek aan communicatie bij de poli
tiekorpsen en groepen onderling heeft
waarschijnlijk ook nadelige werkingen
in deze zaak gehad. Ondanks de bij
stand kwam er van politiekorpsen bui
ten Oirschot weinig binnen. Mr. Mol
moest bij de behandeling in hoger be
roep vaststellen, dat de politie van Oir
schot geen kennis kreeg van een roof
overval die twintig kilometer verderop
werd gepleegd, terwijl de politie daar
alleen de feiten van de Oirschotse zaak
ook maar uit de krant moest vernemen.
Het vastbijten van het begin af op
één spoor en één verdachte, heeft ook
in deze zaak ernstige schade aan het
onderzoek toegebracht. Alles en ieder
een was op Vaes gericht. Toen donder
dagavond een hotelier uit Breda meldde
dat hij een man te gast had die leek op
de foto die hij in de krant had gezien
werd Vaes direct van zijn bed gelicht
Bij het verdere onderzoek werd er toen
van uitgegaan, dat men de moordenaar
van Oirschot in handen had.
De ongelukkige gang van zaken bij
de sorteerproef, waarbij werd gemeend
dat die bevestigde dat Vaes de schuldi
ge was, heeft al veel kritiek uitgelokt
Ook de hoogste functionarissen moeten
toegeven, dat deze proef met de speur
hond geen positieve aanwijzing is ge
weest.
MAASTRICHT Bij het dorpje
Theux in de Belgische Ardennen, in de
verstikkende omklemming van twee
bruingrauwe bergwanden, een riviertje
en een drukke verkeersweg, ligt een
van de droefgeestigste fabriekjes van
België.
Het bouwsel, dat eerder tot huilen
dan tot lachen noopt, heeft blijkens een
verweerd opschrift ooit gediend om le
vensmoede Belgen van bier en spijs te
voorzien.
Een vrolijk rood-wit bord leert echter
dat thans een „Fabrique de Confetti"
achter de kleurloze gevel schuilt.
De glunderende eigenaar, directeur en
arbeider tegelijk is de 39-jarige Jean
Adan Dester. Zijn personeel bestaat uit
zijn vrouw Lisette, die de boekhouding
en de verkoop op gang houdt, zijn
zoontje dat na schooltijd serpentines in
pakt, twee arbeiders, drie herdershon
den die 's nachts dieven uit de buurt
moeten houden en een poes die zorgt
dat zich geen muizen in het gereed pro-
dukt nestelen.
De machienerie omvat twee wonderlij
ke apparaten, waarvan er volgens me
dedeling van Jean Adans' Dester in 55
jaar slechts twee zijn geconstrueerd.
Het ene machien snijdt brede banen
papier in dunne reepjes en rolt ze op
tot serpentines van 7, 10, 15 of 20 meter
lengte.
De confetti-machine, een meesterlijk
stukje technische improvisatie, wordt
gevoerd door dertig rollen papier. Ze
hangen boven en achter elkaar en zijn
tweemaal zo dik en zo breed als die rol
len papier waarover wij Nederlanders
slechts met enige schroom praten.
De banen papier worden langzaam
afgewikkeld, op elkaar gelegd en ver
dwijnen dan in de perforator die bij ie
dere beweging 48 mooie cirkeltjes uit
het papier drukt. De omlaag dwarrelen
de confetti wordt tenslotte opgezogen
door een buitenmodel stofzuiger en door
met touwtjes aan elkaar gebonden ka
chelpijpen in grote voorraadbakken ge
blazen. Gemiddeld 1500 kilo confetti
per dag.
Het is hoogseizoen zodat de machines
dag en nacht stampen, snijden, zuchten
en kreunen. Hun kleurige wegwerp-
produkten worden door 35 inwoners
van Theux thuis verpakt.
Jean Adans' Dester: „Zes maanden
voor carnaval werken we twintig uur
per dag. Als ik om een uur 's nachts de
twee employés naar huis heb gebracht
om een paar uurtjes te slapen, ga ik
zelf weer achter de machines zitten.
Het is ontzettend hard werken."
„Toen de vroegere eigenaar de fa
briek acht jaar geleden aan mij over
deed, maakte hij vijftien ton confetti
per jaar. Nu produceren we jaarlijks
175 tot 190 ton confetti en twintig mil
joen rolletjes serpentine. Dat is genoeg
om vier slingers van serpentine om de
aardbol te spannen".
„Ik lever enorme hoeveelheden aan
Nederland, België, Luxemburg, Duits
land en Frankrijk. Wat ze er in Frank
rijk mee doen weet ik echt niet, maar
ik heb er een klant die iedere zes we
ken een wagonlading nodig heeft. In
andere landen wordt er voornamelijk
op Oudejaarsavond en tijdens de carna
valsdagen met confetti en sepentines
gegooid".
Het confettifabriekje in Theux
maakt ook crêpe-papier, guirlandes en
andere papieren pretartikelen
Serpentines en confetti zijn ondanks
de kortstondige vreugde die ze ver
schaffen, niet zomaar stukjes ordinair
papier. Jean Adams' Dester heft de ar
men omhoog en roept: „Ah, nee mon
sieur, er worden zeer bijzondere eisen
aan gesteld. We gebruiken speciaal
kwaliteitspapier dat overigens uit Ne
derland komt".
„Het mag niet te hard zijn opdat het
niet kan snijden als een feestvierder
het in z'n ogen krijgt. Toch moet het
papier sterk zijn, want de serpentines
mogen niet te gauw breken. De kleur
stoffen mogen ook geen gevaarlijke
chemische bestanddelen bevatten".
België stelt heel aparte eisen aan de
confetti. Volgens bepaalde wetten van
hygiënische aard is het hier verboden
gebruikte confetti van de straat of de
vloer bijeen te vegen en opnieuw naar
iemands hoofd te smijten.
„Daarom leveren we in België uit
sluitend rode, blauwe, groene of gele
confetti. Nooit bonte. Als iemand nu
een handvol bonte confetti werpt, ver
raadt hij zichzelf".
De KRO overweegt het televisie
programma „Kijk zelf maar!!" dat
zij op de vrije woensdagmiddag aan
de kinderen van 6 tot 13 jaar pleegt
te presenteren, in het volgend sei
zoen ten minste in een dubbele
frequentie op het scherm te bren
gen. Het is wat men noemt een
educatief programma met als doel
stelling het stimuleren van de crea
tiviteit van de kinderen in deze
leeftijdsgroep. En dat heeft zoveel
leuke en goede reacties opgeroepen
dat men vaker uitzenden volkomen
verantwoord acht.
Hoe gaat het? Ieder programma
begint met het laten zien van koste
loos (of bijna kosteloos) materiaal
dat in haast ieder huishouden aan
wezig is: limonaderietjes, stukjes
schuimplastic, luciferdoosjes, closet
rollen, karton, glasscherven. Na
tuurlijk betekent dat voor de pro
grammamakers een beperking maa
het is een noodzakelijke voorwaarde
En daarom zijn ook techniek en ge
reedschap eenvoudig en aangepa?
aan deze leeftijdsgroep.
Door een kleine uiteenzetting ovt
deze materialen probeert men ab
stracte creaties aan te moedigen; d
grootst mogelijke gelijkenis met d
werkelijkheid is immers niet nodi
en dusdoende maakt men de we
vrij voor een pretentieloos „ordene
der dingen". Dit ordenen bevorder
een juist gevoel voor materiaalge
bruik, kleur, evenwicht en vlakver
deling. Het dwingt het kind te kie
zen zonder dat het daarbij gerem<
(of bij sommige kinderen: geholpen
wordt door een voorstelling uit df
herinnering. Het maakt het kinc
meer ontvankelijk voor niet direc^
herkenbare dingen (voorstellingslozf
kunst) en schoonheid van construc
ties waaraan anders wordt voorbij
gegaan (bruggenbouw, architectuur
industriële vormgeving). In die ab
stracte vormgeving zien kinderen
vaak weer een herkenbare voorstel
ling. Soms komt dat tot uitdrukking
in het gesprekje waarmee dit onder-
SANDIE SHAW
te gast bij Tom Jones
6820 Tom Poes aarzelde niet. Zodra hij
in de helikopter geklommen was en de
deur achter Rep had dichtgetrokken start
te hij de motor. Tot grote opwinding van
de achtergebleven mobs rees het toestelle
tje de lucht in en zwenkte met een wijde
boog naar de stad.
„Wij ook!" riepen de toeschouwers al
springende. „Wij willen ook de lucht in!"
Zij werden echter overstemd door een snel
naderkomend getier, en nu kon men de
gestalte van professor Prlwytzkofski waar
nemen, die gevolgd door de assistent Pieps
door de struiken brak.
„Mijner hefschroever!" riep de geleerde
met overslaande stem. „Houdt hem op,
bid ik u! Ach, hemeldonderweder; daar
gaat mijn kostelijket hefschroever! Men
heeft mijn tuig gestolen! I"
Een grote verbittering maakte zich van
de beroofde hoogleraar meester en gedu
rende enige tijd kon men hem radeloos op
en neer zien dansen tussen de springende
mobs, die „Wij ook, wij ook!" riepen.
Doch toen kreeg zijn wetenschappelijk
geschoold brein de overhand. Hijgend
kwam hij tot stilstand en terwijl hij zich
de hoed op de schedel drukte monsterde
hij het bewogen toneeltje.
„Praw", sprak hij. „Dit is ener kata-
strofe. Maar hier heb ik ja der puikople-
vensvorm gevonden, en alvorens uitzinnig
te geraken kan men wetenschappelijke
waarnemingen maken. Aan der arbeid,
mijnheer Pieps!"
deel van „Kijk zelf maar!!" word
afgerond.
Voor kinderen die zich beter kun
nen uiten via bewegingen èn om
deze uitdrukkingsvorm aan te moe
digen geeft e'lk programma vijf mi
nuten bewegingsexpressie: kinderen
proberen zich zó te bewegen dat de
kijker begrijpt welke gevoelens of
deeën door deze bewegingen tot
'itdrukking worden gebracht.
Het programma besluit met een
kort bezoekje aan een galerie, mu
seum of bij een kunstenaar thuis.
Dit onderdeel houdt zijdelings ver
band met hetgeen de kinderen in
manuele expressie aan materiaal of
techniek hebben gedaan. Het is niet
bedoeld als kunstbeschouwing maar
als een kennis maken met nieuwe
uitdrukkingsmogelijkheden.
Kinderen kunnen brieven, teke
ningen, dansverhaaltjes en werk
stukken insturen. Enkele daarvan
worden gehonoreerd.
Van volwassenen kwamen aardige
reacties binnen o.a. van onderwijsin
spectie, docenten, huismoeders, cur
sisten aan kweekscholen
mies, Stichting Kunstzinnige Vor
ming, Centraal Dansberaad.
Aan het programma dat morgen
(Nederland 1 om vijf uur) wordt
uitgezonden gaat de quiz „Weet je
veel" vooraf. De Merkelbachschool
uit Amsterdam en de Fatimaschool
uit Arnhem zullen moeten uitmaken
wie van beide de hoofdprijs gaat
winnen, te weten een optreden in
het zaterdagmiddag-kinderprogram
ma van de KRO „Oebele". Geen
slechte prijs want ook Oebele is een
uitstekend programma!
NEDERLAND I
8.15 NOS Kleur: Reportage van
de Wereldkampioenschappen Skiën
te Selva di Val Gardena (Italië).
18.45 Kleur: De Fabeltjeskrant.
18.55 NOS Journaal.
19.04 KRO Kleur: Geen zee te hoog
(The Queen and I), TV-serie.
19.30 Verslag op dinsdag.
20.00 NOS Journaal.
20.20 KRO Alaaf '70: carnavalspro
gramma.
21.10 Leven en laten leven, film
over gehandicapten.
22.00 Kleur: De Wrekers, TV-serie.
22.50 NOS Journaal.
22.55-23.25 Teleac Schaken voor be-
Vanavond is het dan weer voor
-Jt laatst dat u zich, zittend in uw
toel, in de carnavalspret kunt stor
en, want de KRO laat zich én via
iet scherm èn via de microfoon niet
mbetuigd. Om tien voor half negen,
ils nieuws en reclame geweest zijn,
cunt u meeleven met „Alaaf '70",
?en amusementsprogramma dat he
emaal ligt in de sfeer van het car-
ïaval. Het is een Limburgse affaire,
;eorganiseerd door de Limburgse
lond van Carnavalsverenigingen en
pgenomen in „De Hanenhof" te Ge
en. Drie uur lang hebben de came-
a's het uitbundige feest (met liefst
54 medewerkenden!) bespied en de
loogtepunten heeft men samengevat
n dit 50 minuten durende „Alaaf
'0" (Nederland 1).
Als u na die vijftig minuten er
as goed zin in gaat krijgen, welnu,
et de tv af en draai de radio aan.
/an negen uur af presenteren Ton
Kool en Jacq van Kollenburg met
Rommelpotterij, Rommelpotterij,
Iraai een plaat en ik ga voorbij", de
luisteraar een „uitzonderlijk lang,
dwaas, rumoerig en dus sfeervol
programma". Lang is het inderdaad
want de uitzending duurt tot mid
dernacht en voorziet in zes onder
werpen, variërend van „Luimige en
Olijke Patofoon-platen" tot ge-
ginners les 17 (herh.)
NEDERLAND II
18.15 NOS: Samenvatting van de
loondebatten le Kamer.
18.45 Kleur: De Fabeltjeskrant.
18.55 NOS: Journaal.
19.04 NOS: Scala: informatief pro
gramma.
19.30 AVRO: Peyton Place, TV-
feuilleton.
19.55 Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.20 AVRO Kleur: The Survivors
(De Overlevenden), TV-film.
21.10 Kleur: Dit is Tom Jones (This
is Tom Jones), muzikale show.
22.00 AVRO's Televizier.
22.50-22.55 NOS: Journaal.
...DUITSLAND I
18.00 NDR: (Regionaal programma:
Vragenbeantwoording. 18.30 Actuali
teiten .18.45 Zandmannetje. 18.55
Nordschau-Magazin. 19.26 Kleur:
Der Mann von Gestern, TV-film.
19.59 Programmaoverzicht. 8.20-8.45
10.20-10.45 en 12.10-12.35 WDR
Schooltelevisie. 18.00 Kleur: Die selt-
samen Methoden des Franz Jozef
Wanninger, TV-film. 18.30 Kleur:
Voor de kinderen. 18.40 Hier und
Heute, met Goedenavond. 19.25
Kleur: Die Karawane, TV-serie)
20.00 Journaal en weerbericht. 20.15
Kleur: Der Spatz ist auch ein Vogel.
Hongaarse speelfilm. 21.35 Muzikaal
amusementsprogramma. 22.15 Jour
naai en weerbericht.
DUITSLAND II
18.05 Actualiteiten en muziek
18.40 Liedjes van vroeger. 19.10
Kleur: Immer wenn er Pillen nahm,
TV-film. 19.45 Nieuws, actualiteiten
en weerbericht. 20.15 Sportspie-
gel.Aansl.: Nieuws en weerbericht
22.40 Eurovisie-uitzending van de
RAI: Alpine skiwereldkampioen
schappen
sprekken met bekende Nederlanders
over het onderwerp van deze elk
jaar weer unieke carnavalsbeleving.
Voorts verzoekplaten en bijbehoren
de gedichtjes van hen die reeds te
voren hun verzoek hebben ingezon
den; carnavalsschlagers van nu en
de laatste vijf jaar; Bertus Aafjes
komt aan het woord, de dichterlijke
Amsterdammer die zichzelf de laat
ste negen jaren ruimschoots de kans
heeft gegeven in zijn woonplaats op
kasteel Hoensbroek een echte Lim
burger te worden. En dan zijn er na
tuurlijk de „Buutereedeners" ter
geruststelling van de niet-zo-Lim-
burgse Nederlanders: ze hebben hun
best gedaan om ook voor de noorde
lingen enigermate verstaanbaar te
zijn! Alle reden dus voor een uit
bundige avond. Alaaf...
Eén ding hopen we van harte: dat
u toch nog even tijd en rust vindt
om naar de documentaire „Leven en
laten leven" te kijken, de film die
ons confronteert met de gedachten-
wereld van de gehandicapten en die
het startpunt moet worden van een
actie die een betere verstandhouding
beoogt tussen gehandicapten en de
„gewone" maatschappij. Want na
carnaval gaat het leven weer ge
woon verder.
DUITSLAND I
10.00 Nieuws. 10.05 Journaal van
gisteravond. 10.30 Filmreportagc
11.10 Die Umschau. 12.00 Muzikaal
portret: 12.50 Internationaal pers
overzicht. 13.00-13.30 Journaal. 16.05
Journaal. 16.10 Kleur: Eurovisie-uit
zending van de RAI: Alpine ski-we
reldkampioenschappen. 16.40 Voor
de kinderen. 16.50 Idem. 17.10 Kleur:
Filmreportage. 17.55-18.00 Journaal.
DUITSLAND II
17.30 Nieuws en weerbericht. 17.35
Progr. voor oudere generatie, aansl.
liefdadigheidsoproep
HILVERSUM I
7.00 VARA: Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd
lied. 7.23 Stereo: Lichte grammo-
foonmuziek. (7.30-7.35 Van 'de voor
pagina). VPRO: 7.54 Deze dag. 8.00
VARA: Nieuws. 8.11 Actualiteiten.
8.20 Stereo: Lichte grammofoonmu-
ziek (8.30-8.35 Van alle markten
thuis, praatje voor de huisvrouw) 9.00
Klassieke muziek (gr.). 9.35 Water
standen 9.40. Schoolradio. 10.00 Ste
reo: lichte grammofoonmuziek. 10.50
Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.03
Voor de huisvrouw 11.40 Stereo:
Instrumentaal ensemble: oude mu
ziek. 12.00 Stereo: Pianorecital:
semi-klassieke muziek. 12.25 Ste
reo: Promenade-orkest en soliste:
amusementsmuziek. 12.54 Voor
het platteland. 13.00 Nieuws. 13.11
Actualiteiten. 13.25 Licht orgel
spel. 13.45 Gesproken portret. 14.00
Stereo: Operettemuziek (gr). 15.15 In
de Toonzaal: moderne muziek met
commentaar voor de jeugd. 16.00
Nieuws. 16.03 Stereo: Nederlandse
chansons. 16.20 Stereo: Beroepsoplei
ding voor jazz en amusementsmu
ziek, gesprek. 16.50 Stereo: Radio
Kamerorkest: klassieke en moderne
muziek. 17.40 Muziek voor een slag
werker (opn). 17.55 Mededelingen.
18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. Po
litieke Partij: 18.20 Uitzending van
D'66. VARA: 18.30 Stereo: Klink
Klaar zonder nonsens. 19.30
Nieuws. 19.35 Buitenlands weekover
zicht. 19.45 Stereo: Tango rumba or
kest met zangsolisten. 20.10 Licht in
strumentaal trio. 20.30 Stereo: VA-
RA-Dansorkest met solisten. 20.55
Een open boek vol gekke verhalen,
gesprek. 21.15 Stereo: Swing en
Sweet: Licht muziekprogramma.
21.45 Nou,en! satirisch programma.
22.10 Country en Western muziek.
22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen.
22.43 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Mo
derne muziek van Amerikaanse
componisten (gr). 23.20 Radio Jazz
Magazine. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
7.00 NCRV: Nieuws. 7.11 Het le
zende woord. 7.16 Stereo: Op het
eerste gehoor: klassieke muziek.
(7.30 Nieuws; 7.32-7.50 Actualiteiten.)
8.00 TROS: Nieuws. 8.11 Luister
uit...en thuis: verzoekprogramma
voor militairen. (8.30-8.32 Nieuws;
9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw.) 9.30 Voor de kleuters. 9.45
Van 1685 tot vandaag, muzikale le
zing. 10.15 Actualiteiten. 11.55 Mede
delingen. 12.00 KRO: Stereo: Van
twaalf tot twee, gevarieerd pro
gramma. (12.22 Wij van het land;
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Ac
tualiteiten; 13.00-13.05 Raden
maar...) 14.15 NCRV Omroeporkest
met solist: mooeme en klassieke
muziek. 15.00 In t zilver: program
ma voor oudere luisteraars. 16.00
Nieuws. 16.03 Stereo: Voor de jeugd.
17.00 Stereo: Twien-Popradio: licht
platenprogramma voor de jeugd.
17.50 Overheidsvoorlichting: O. en W.
Het internationale Jaar van het
onderwijs. Gesprek van Joop van
Zijl met drs. B. J. E. M. de Hoog, lid
van de uitvoerende raad van de
Unesco. 18.00 Country and Western
rubriek. 18.30 Nieuws. 18.41 Actuali
teiten. 19.00 NOS: Openbaar Kunst
bezit. 19.10 Concentratiekamp Vught:
discussie na 25 jaar. 19.35 Geen on
derdaan maar burger: uitzending
voor de staatkundige vorming van
de Nederlander. 19.50 Programma
voor blinden en slechtzienden. 20.00
Stereo: Idomeneo, opera van Mozart,
uitgevoerd door Concertgebouw or
kest, Nederlands Operakoor en solis
ten. In de pauze: Fermate een
luchtig pauze-programma. (21.30
Nieuws; 21.40 Parlementsoverzicht.)
23.00 Stereo; X, een sprong in het
duister. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III
9.00 NCRV: Nieuws. 9.02 Zing.
zing, zing!: lichte vocale muziek.
10.00 Nieuws. 10.03 Mengelmuze:
nieuwe langspeelplaten met kritisch
commentaar. 11.00 NOS: Nieuws
11.03 Muziek lezen. (12.00 Nieuws)
13.00 AVRO: Nieuws. 13.03 Actuali
teiten. 13.06 Zet 'm op: platenpro
gramma. (14.00 Nieuws) 15.0'
Nieuws. 15.03 Arbeidsvitaminen: po
pulair verzoekplatenprogrammr
16.00 Nieuws. 16.03 Gimmick: llch'
platenprogramma. 17.00 Nieuw:
17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Top
poppology: toppertips en country
hits.