Alle aandacht was gericht op zwerver werken voor carnaval „Kijk zelf maarü is n vol programma creativiteit ALAAF 70 en graag ook daarna Confettifabrikant werkt twintig uur per dag Moordzaak Oirschot bleef onopgelost II" Tom Poes en de Mob- beweging KRO overweegt verdubbeling programmaos Verontrust Wacht Tijdstip Schade Levering MARTEN TOONDER STRIP TELEVISIE TELEVISIE RADIO DINSDAG 10 FEBRUARI 1970 Aan de annalen van politie en justitie is een nieuw geval toegevoegd, dat wederom als voorbeeld kan gelden voor de noodzaak de politie-organisatic te verbeteren. De tweede vrijspraak voor Johan Vaes bracht voor de tweede keer de Oirschotse moordzaak op de lijst van onopgeloste moorden, op 8 augustus werd de 71-jarige caféhouder Jan Schoenmaker in Oirschot ver moord. Twee en een halve dag later werd Johan Vaes als de vermoedelijke moordenaar gearresteerd. De verdenking tegen hem berustte op zijn vingeraf drukken, die in het café waren gevonden op een paar glazen en flesjes op de tafel waaraan het slachtoffer zat. (■etuigen hadden bovendien ver klaard dat zij Vaes die dinsdagavond in en bij het café Oase van Schoenmakers hadden gezien. Vaes was een zwerver en al enkele malen veroordeeld, zij het nimmer voor geweldmisdrijven. Hij liep zelfs nog in proefverlof. Alles en iedereen was tegen hem. Het hele onderzoek werd op hem gericht. Politie en openbaar ministerie twijfel den niet aan zijn schuld. Toch stelde de rechtbank in Den Bosch hem onmiddel lijk op vrije voeten op 14 oktober 1968, ondanks het feit dat de officier van Justitie enkele ogenblikken daarvoor vijftien jaar gevangenisstraf tegen hem had geëist. Men liet Vaes echter node gaan. In de boeken vond men dat hij nog een ap peltje met de Justitie te schillen had. Hij werd dus wel inzake de moord na ruim een jaar hechtenis vrijgelaten, maar achter de schermen van het ge rechtsgebouw werd hij weer vastgepakt voor een oude straf. De officier van Justitie ging in hoger beroep. Vaes kwam inmiddels weer vrij. Beging weer een diefstal en werd weer vastgezet. Het gerechtshof in Den Bosch vond bij de behandeling van de Oirschotse moordzaak evenmin bewijs voor de schuld van Vaes. Woensdag (precies twee en een half jaar na de moord), werd Vaes opnieuw vrijgespro ken. Daarmee is een onbehaaglijke situatie ontstaan. Openbaar ministerie en politie zijn overtuigd van zijn schuld. De rech terlijke uitspraken in twee instanties zeggen niet dat Vaes het niet heeft ge daan. Er was geen bewijs dat hij het heeft gedaan. Niemand mag hem na wijzen als de dader van Oirschot. Blijvend is ook de verontrusting over weer een onopgeloste moord. Ook om het feit, dat een moordenaar rondloopt die niet door politie en justitie ontmas kerd is. Vaststaat dat degene die caféhouder Schoenmakers zeker tien slagen op het hoofd gaf met een zwaar voorwerp, tot moord in staat is. Waarschijnlijk om een handvol guldens. Iemand die waar schijnlijk in een plotselinge opwelling tot zo'n verschrikkelijke gruweldaad kan komen. Zoals de zaken er nu voor staan kan worden aangenomen, dat de moordenaar van Schoenmakers het café is binnengekomen nadat Vaes de deur was uitgegaan. Die theorie is pas in de allerlaatste fase van deze moordzaak ernstig onder het oog gezien. Voordien werd bijna al les wat Vaes te berde bracht als leu gens terzijde gelegd. Mr. M. P. C. E. Mol, de verdediger die Johan Vaes in hoger beroep kreeg toegewezen ontdekte dat buitenstaan ders enkele mededelingen van Vaes hadden bevestigd zonder dat iemand dat ooit was opgevallen. Bij de vele tips die ook na deze moord bij de politie waren binnengeko men, was er een van late voorbijgan gers, die twee jongemannen bij het café hadden gezien. Dat was lang nadat Vaes het café verlaten had. Die tip was als niet ter zake dienende in de map met afgewerkte tips gedaan. Mr. Mol vond hem en werd gefrap peerd dat daarmee bevestigd werd wat Vaes altijd had gezegd, maar wat nie mand had willen geloven. De twee jon gemannen, die waren binnengekomen toen hij net wilde weggaan. dief zei dat hij er mee naar België en Frankrijk was geweest, maar daar is het bewijs ook nooit van gevonden. Weer anderen hebben die avond laat een bromfiets bij het café gezien. Al deze waarnemingen en mededelingen zijn nimmer als zodanig met elkaar in verband gebracht. De verdediger is er van overtuigd dat dan belangrijke tijd stippen zouden zijn vastgesteld en an dere sporen zouden zijn gevonden. Nu staat wel vast, dat na twee en een half jaar veel belangrijke sporen verloren zijn gegaan. Het was feitelijk om caféhouder Schoenmakers onderhanden te nemen voor het feit dat de groepscommandant van de rijkspolitie in Oirschot woens dagavond tegen negenen naar het café ging. Een buurman had geklaagd dat de honden van Schoenmakers een paar kippen van hem hadden doodgebeten. De politieman vond het café gesloten. De gordijnen waren dicht. De deuren op slot. Binnen brandde geen licht. De twee honden van Schoenmakers liepen jankend rond het huis. Met behulp van een timmerman ver schafte de politie zich toegang. Toen het licht in het café werd aangedraaid, zag men een gestalte onder een bedde- sprei midden in een plas bloed rechtop aan tafel zitten. Het was caféhouder Schoenmakers. Alles wees er op, dat zijn schedel was ingeslagen. Op tafel voor hem stonden enkele glazen waarop duidelijk vin gerafdrukken waren te zien. Later vond men ook dezelfde vingerafdruk ken, die van Vaes afkomstig bleken, op een paar lege flesjes die ook op tafel stonden. In de spoelbak van de tapkast waarin normaal de bierglazen worden omge spoeld, stond een bijl. Het was de bijl van Schoenmakers zelf, die hij altijd bij zich had, omdat hij zo bang was te worden overvallen. De vermoorde man had zijn porte monnee op zak. Daarin trof de politie met de bedragen die in de kassa lagen en onder de matras in de slaapkamer waren verstopt, een totaal bedrag van vierduizend gulden. In een openstaande kast lagen enkele lege doosjes, die ge opend waren. Het vermoeden rees, dat de moordenaar daaruit een paar hon derd gulden had gestolen. Dat bedrag werd pas genoemd na de arrestatie van Johan Vaes die 240 gulden op zak had, terwijl hij vier weken niet had ge werkt. Ondanks alle hulp die de Oirschotse groep van de Rijkspolitie kreeg van specialisten uit Den Haag en van de dis trictsrecherche uit Den Bosch, is ach teraf gebleken, dat terstond al ver schillende sporen die misschien belang- Ook het tijdstip waarop Vaes het café zou hebben verlaten meende mr. Mol te kunnen vaststellen aan de hand van mededelingen van getuigen, die on afhankelijk van Vaes hetzelfde tijdstip hadden genoemd. Namelijk het moment dat de eerste regendruppels vielen van de donderbui die zich die dinsdagavond 8 augustus boven Oirschot ontlaadde. Drie verschillende getuigen zeiden toen ik thuis kwam vielen de eerste druppels. Vaes had gezegd: toen ik het café verliet, vielen de eerste druppels Een van die getuiger. was een buurman, die nog geen twee minuten fietsen van het café vandaan woont. Met die drie verklaringen kon naar de overtuiging van mr. Mol het tijdstip worden vastge steld waarop Vaes volgens zijn zeggen naar buiten was gegaan. Daarna zijn nog verschillende mensen langs het café gekomen. Allen hebben daar tekenen van menselijke aanwezig heid gezien. De een zag er een lichtge kleurde auto staan. Veel later kon wor den vastgesteld, dat eenzelfde soort wagen in Oirschot was gestolen. De rijk hadden kunnen zijn, werden uitge wist. Ten eerste werd de sleutel die aan de binnenkant in de achterdeur stak niet als stuk van overtuiging aangemerkt. Toch kon worden vermoed, dat de da der met die sleutel de deur op slot had gedaan kort voordat hij door de voor- déur het café verliet. Bij de sorteer- proef zou deze sleutel goed van pas zijn gekomen. Nu moest men het alleen met de bijl doen, die was afgewassen en waarvan niet eens vaststaat dat Schoenmakers daarmee is doodgeslagen. Men nam dit echter zo als vanzelfspre kend aan, dat geen nader onderzoek werd ingesteld naar het spoelwater waarin de bijl stond. Laboratoriumonderzoek van het spoelwater zou stellig belangrijke gege vens hebben verschaft. Er waren drie mogelijkheden: 1. het spoelwater was schoon; 2. het spoelwater bevatte sporen van bier; en 3. het spoelwater bevatte sporen van bloed al dan niet gecombi neerd met bier, afkomstig van de ge spoelde bierglazen, en vuil van de han den van de dader. Water met bier zou kunnen beteke nen: de bijl is het moordwapen niet. Alle overige mogelijkheden zouden nieuwe aanwijzingen ten aanzien van de moordenaar hebben opgeleverd. Na dat de duidelijke vingerafdrukken wa ren gevonden, werd in die eerste uren van het onderzoek het spoelwater niet belangrijk geacht. Men liet het weglo pen. De bijl werd bij de sorteerproef gebruikt, die ernstige kritiek heeft uit gelokt. Een logische stelling van de verdedi ger is: het afwassen van de bijl duidt er op, dat de politie met een intelligente dader te maken heeft. Dat klopt niet met het feit, dat deze dader duidelijk zichtbaar op tafel zijn vingerafdruk ken zou achterlaten, nadat hij zijn han den en het moordwapen zorgvuldig had afgewassen. Gebrek aan communicatie bij de poli tiekorpsen en groepen onderling heeft waarschijnlijk ook nadelige werkingen in deze zaak gehad. Ondanks de bij stand kwam er van politiekorpsen bui ten Oirschot weinig binnen. Mr. Mol moest bij de behandeling in hoger be roep vaststellen, dat de politie van Oir schot geen kennis kreeg van een roof overval die twintig kilometer verderop werd gepleegd, terwijl de politie daar alleen de feiten van de Oirschotse zaak ook maar uit de krant moest vernemen. Het vastbijten van het begin af op één spoor en één verdachte, heeft ook in deze zaak ernstige schade aan het onderzoek toegebracht. Alles en ieder een was op Vaes gericht. Toen donder dagavond een hotelier uit Breda meldde dat hij een man te gast had die leek op de foto die hij in de krant had gezien werd Vaes direct van zijn bed gelicht Bij het verdere onderzoek werd er toen van uitgegaan, dat men de moordenaar van Oirschot in handen had. De ongelukkige gang van zaken bij de sorteerproef, waarbij werd gemeend dat die bevestigde dat Vaes de schuldi ge was, heeft al veel kritiek uitgelokt Ook de hoogste functionarissen moeten toegeven, dat deze proef met de speur hond geen positieve aanwijzing is ge weest. MAASTRICHT Bij het dorpje Theux in de Belgische Ardennen, in de verstikkende omklemming van twee bruingrauwe bergwanden, een riviertje en een drukke verkeersweg, ligt een van de droefgeestigste fabriekjes van België. Het bouwsel, dat eerder tot huilen dan tot lachen noopt, heeft blijkens een verweerd opschrift ooit gediend om le vensmoede Belgen van bier en spijs te voorzien. Een vrolijk rood-wit bord leert echter dat thans een „Fabrique de Confetti" achter de kleurloze gevel schuilt. De glunderende eigenaar, directeur en arbeider tegelijk is de 39-jarige Jean Adan Dester. Zijn personeel bestaat uit zijn vrouw Lisette, die de boekhouding en de verkoop op gang houdt, zijn zoontje dat na schooltijd serpentines in pakt, twee arbeiders, drie herdershon den die 's nachts dieven uit de buurt moeten houden en een poes die zorgt dat zich geen muizen in het gereed pro- dukt nestelen. De machienerie omvat twee wonderlij ke apparaten, waarvan er volgens me dedeling van Jean Adans' Dester in 55 jaar slechts twee zijn geconstrueerd. Het ene machien snijdt brede banen papier in dunne reepjes en rolt ze op tot serpentines van 7, 10, 15 of 20 meter lengte. De confetti-machine, een meesterlijk stukje technische improvisatie, wordt gevoerd door dertig rollen papier. Ze hangen boven en achter elkaar en zijn tweemaal zo dik en zo breed als die rol len papier waarover wij Nederlanders slechts met enige schroom praten. De banen papier worden langzaam afgewikkeld, op elkaar gelegd en ver dwijnen dan in de perforator die bij ie dere beweging 48 mooie cirkeltjes uit het papier drukt. De omlaag dwarrelen de confetti wordt tenslotte opgezogen door een buitenmodel stofzuiger en door met touwtjes aan elkaar gebonden ka chelpijpen in grote voorraadbakken ge blazen. Gemiddeld 1500 kilo confetti per dag. Het is hoogseizoen zodat de machines dag en nacht stampen, snijden, zuchten en kreunen. Hun kleurige wegwerp- produkten worden door 35 inwoners van Theux thuis verpakt. Jean Adans' Dester: „Zes maanden voor carnaval werken we twintig uur per dag. Als ik om een uur 's nachts de twee employés naar huis heb gebracht om een paar uurtjes te slapen, ga ik zelf weer achter de machines zitten. Het is ontzettend hard werken." „Toen de vroegere eigenaar de fa briek acht jaar geleden aan mij over deed, maakte hij vijftien ton confetti per jaar. Nu produceren we jaarlijks 175 tot 190 ton confetti en twintig mil joen rolletjes serpentine. Dat is genoeg om vier slingers van serpentine om de aardbol te spannen". „Ik lever enorme hoeveelheden aan Nederland, België, Luxemburg, Duits land en Frankrijk. Wat ze er in Frank rijk mee doen weet ik echt niet, maar ik heb er een klant die iedere zes we ken een wagonlading nodig heeft. In andere landen wordt er voornamelijk op Oudejaarsavond en tijdens de carna valsdagen met confetti en sepentines gegooid". Het confettifabriekje in Theux maakt ook crêpe-papier, guirlandes en andere papieren pretartikelen Serpentines en confetti zijn ondanks de kortstondige vreugde die ze ver schaffen, niet zomaar stukjes ordinair papier. Jean Adams' Dester heft de ar men omhoog en roept: „Ah, nee mon sieur, er worden zeer bijzondere eisen aan gesteld. We gebruiken speciaal kwaliteitspapier dat overigens uit Ne derland komt". „Het mag niet te hard zijn opdat het niet kan snijden als een feestvierder het in z'n ogen krijgt. Toch moet het papier sterk zijn, want de serpentines mogen niet te gauw breken. De kleur stoffen mogen ook geen gevaarlijke chemische bestanddelen bevatten". België stelt heel aparte eisen aan de confetti. Volgens bepaalde wetten van hygiënische aard is het hier verboden gebruikte confetti van de straat of de vloer bijeen te vegen en opnieuw naar iemands hoofd te smijten. „Daarom leveren we in België uit sluitend rode, blauwe, groene of gele confetti. Nooit bonte. Als iemand nu een handvol bonte confetti werpt, ver raadt hij zichzelf". De KRO overweegt het televisie programma „Kijk zelf maar!!" dat zij op de vrije woensdagmiddag aan de kinderen van 6 tot 13 jaar pleegt te presenteren, in het volgend sei zoen ten minste in een dubbele frequentie op het scherm te bren gen. Het is wat men noemt een educatief programma met als doel stelling het stimuleren van de crea tiviteit van de kinderen in deze leeftijdsgroep. En dat heeft zoveel leuke en goede reacties opgeroepen dat men vaker uitzenden volkomen verantwoord acht. Hoe gaat het? Ieder programma begint met het laten zien van koste loos (of bijna kosteloos) materiaal dat in haast ieder huishouden aan wezig is: limonaderietjes, stukjes schuimplastic, luciferdoosjes, closet rollen, karton, glasscherven. Na tuurlijk betekent dat voor de pro grammamakers een beperking maa het is een noodzakelijke voorwaarde En daarom zijn ook techniek en ge reedschap eenvoudig en aangepa? aan deze leeftijdsgroep. Door een kleine uiteenzetting ovt deze materialen probeert men ab stracte creaties aan te moedigen; d grootst mogelijke gelijkenis met d werkelijkheid is immers niet nodi en dusdoende maakt men de we vrij voor een pretentieloos „ordene der dingen". Dit ordenen bevorder een juist gevoel voor materiaalge bruik, kleur, evenwicht en vlakver deling. Het dwingt het kind te kie zen zonder dat het daarbij gerem< (of bij sommige kinderen: geholpen wordt door een voorstelling uit df herinnering. Het maakt het kinc meer ontvankelijk voor niet direc^ herkenbare dingen (voorstellingslozf kunst) en schoonheid van construc ties waaraan anders wordt voorbij gegaan (bruggenbouw, architectuur industriële vormgeving). In die ab stracte vormgeving zien kinderen vaak weer een herkenbare voorstel ling. Soms komt dat tot uitdrukking in het gesprekje waarmee dit onder- SANDIE SHAW te gast bij Tom Jones 6820 Tom Poes aarzelde niet. Zodra hij in de helikopter geklommen was en de deur achter Rep had dichtgetrokken start te hij de motor. Tot grote opwinding van de achtergebleven mobs rees het toestelle tje de lucht in en zwenkte met een wijde boog naar de stad. „Wij ook!" riepen de toeschouwers al springende. „Wij willen ook de lucht in!" Zij werden echter overstemd door een snel naderkomend getier, en nu kon men de gestalte van professor Prlwytzkofski waar nemen, die gevolgd door de assistent Pieps door de struiken brak. „Mijner hefschroever!" riep de geleerde met overslaande stem. „Houdt hem op, bid ik u! Ach, hemeldonderweder; daar gaat mijn kostelijket hefschroever! Men heeft mijn tuig gestolen! I" Een grote verbittering maakte zich van de beroofde hoogleraar meester en gedu rende enige tijd kon men hem radeloos op en neer zien dansen tussen de springende mobs, die „Wij ook, wij ook!" riepen. Doch toen kreeg zijn wetenschappelijk geschoold brein de overhand. Hijgend kwam hij tot stilstand en terwijl hij zich de hoed op de schedel drukte monsterde hij het bewogen toneeltje. „Praw", sprak hij. „Dit is ener kata- strofe. Maar hier heb ik ja der puikople- vensvorm gevonden, en alvorens uitzinnig te geraken kan men wetenschappelijke waarnemingen maken. Aan der arbeid, mijnheer Pieps!" deel van „Kijk zelf maar!!" word afgerond. Voor kinderen die zich beter kun nen uiten via bewegingen èn om deze uitdrukkingsvorm aan te moe digen geeft e'lk programma vijf mi nuten bewegingsexpressie: kinderen proberen zich zó te bewegen dat de kijker begrijpt welke gevoelens of deeën door deze bewegingen tot 'itdrukking worden gebracht. Het programma besluit met een kort bezoekje aan een galerie, mu seum of bij een kunstenaar thuis. Dit onderdeel houdt zijdelings ver band met hetgeen de kinderen in manuele expressie aan materiaal of techniek hebben gedaan. Het is niet bedoeld als kunstbeschouwing maar als een kennis maken met nieuwe uitdrukkingsmogelijkheden. Kinderen kunnen brieven, teke ningen, dansverhaaltjes en werk stukken insturen. Enkele daarvan worden gehonoreerd. Van volwassenen kwamen aardige reacties binnen o.a. van onderwijsin spectie, docenten, huismoeders, cur sisten aan kweekscholen mies, Stichting Kunstzinnige Vor ming, Centraal Dansberaad. Aan het programma dat morgen (Nederland 1 om vijf uur) wordt uitgezonden gaat de quiz „Weet je veel" vooraf. De Merkelbachschool uit Amsterdam en de Fatimaschool uit Arnhem zullen moeten uitmaken wie van beide de hoofdprijs gaat winnen, te weten een optreden in het zaterdagmiddag-kinderprogram ma van de KRO „Oebele". Geen slechte prijs want ook Oebele is een uitstekend programma! NEDERLAND I 8.15 NOS Kleur: Reportage van de Wereldkampioenschappen Skiën te Selva di Val Gardena (Italië). 18.45 Kleur: De Fabeltjeskrant. 18.55 NOS Journaal. 19.04 KRO Kleur: Geen zee te hoog (The Queen and I), TV-serie. 19.30 Verslag op dinsdag. 20.00 NOS Journaal. 20.20 KRO Alaaf '70: carnavalspro gramma. 21.10 Leven en laten leven, film over gehandicapten. 22.00 Kleur: De Wrekers, TV-serie. 22.50 NOS Journaal. 22.55-23.25 Teleac Schaken voor be- Vanavond is het dan weer voor -Jt laatst dat u zich, zittend in uw toel, in de carnavalspret kunt stor en, want de KRO laat zich én via iet scherm èn via de microfoon niet mbetuigd. Om tien voor half negen, ils nieuws en reclame geweest zijn, cunt u meeleven met „Alaaf '70", ?en amusementsprogramma dat he emaal ligt in de sfeer van het car- ïaval. Het is een Limburgse affaire, ;eorganiseerd door de Limburgse lond van Carnavalsverenigingen en pgenomen in „De Hanenhof" te Ge en. Drie uur lang hebben de came- a's het uitbundige feest (met liefst 54 medewerkenden!) bespied en de loogtepunten heeft men samengevat n dit 50 minuten durende „Alaaf '0" (Nederland 1). Als u na die vijftig minuten er as goed zin in gaat krijgen, welnu, et de tv af en draai de radio aan. /an negen uur af presenteren Ton Kool en Jacq van Kollenburg met Rommelpotterij, Rommelpotterij, Iraai een plaat en ik ga voorbij", de luisteraar een „uitzonderlijk lang, dwaas, rumoerig en dus sfeervol programma". Lang is het inderdaad want de uitzending duurt tot mid dernacht en voorziet in zes onder werpen, variërend van „Luimige en Olijke Patofoon-platen" tot ge- ginners les 17 (herh.) NEDERLAND II 18.15 NOS: Samenvatting van de loondebatten le Kamer. 18.45 Kleur: De Fabeltjeskrant. 18.55 NOS: Journaal. 19.04 NOS: Scala: informatief pro gramma. 19.30 AVRO: Peyton Place, TV- feuilleton. 19.55 Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.20 AVRO Kleur: The Survivors (De Overlevenden), TV-film. 21.10 Kleur: Dit is Tom Jones (This is Tom Jones), muzikale show. 22.00 AVRO's Televizier. 22.50-22.55 NOS: Journaal. ...DUITSLAND I 18.00 NDR: (Regionaal programma: Vragenbeantwoording. 18.30 Actuali teiten .18.45 Zandmannetje. 18.55 Nordschau-Magazin. 19.26 Kleur: Der Mann von Gestern, TV-film. 19.59 Programmaoverzicht. 8.20-8.45 10.20-10.45 en 12.10-12.35 WDR Schooltelevisie. 18.00 Kleur: Die selt- samen Methoden des Franz Jozef Wanninger, TV-film. 18.30 Kleur: Voor de kinderen. 18.40 Hier und Heute, met Goedenavond. 19.25 Kleur: Die Karawane, TV-serie) 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Kleur: Der Spatz ist auch ein Vogel. Hongaarse speelfilm. 21.35 Muzikaal amusementsprogramma. 22.15 Jour naai en weerbericht. DUITSLAND II 18.05 Actualiteiten en muziek 18.40 Liedjes van vroeger. 19.10 Kleur: Immer wenn er Pillen nahm, TV-film. 19.45 Nieuws, actualiteiten en weerbericht. 20.15 Sportspie- gel.Aansl.: Nieuws en weerbericht 22.40 Eurovisie-uitzending van de RAI: Alpine skiwereldkampioen schappen sprekken met bekende Nederlanders over het onderwerp van deze elk jaar weer unieke carnavalsbeleving. Voorts verzoekplaten en bijbehoren de gedichtjes van hen die reeds te voren hun verzoek hebben ingezon den; carnavalsschlagers van nu en de laatste vijf jaar; Bertus Aafjes komt aan het woord, de dichterlijke Amsterdammer die zichzelf de laat ste negen jaren ruimschoots de kans heeft gegeven in zijn woonplaats op kasteel Hoensbroek een echte Lim burger te worden. En dan zijn er na tuurlijk de „Buutereedeners" ter geruststelling van de niet-zo-Lim- burgse Nederlanders: ze hebben hun best gedaan om ook voor de noorde lingen enigermate verstaanbaar te zijn! Alle reden dus voor een uit bundige avond. Alaaf... Eén ding hopen we van harte: dat u toch nog even tijd en rust vindt om naar de documentaire „Leven en laten leven" te kijken, de film die ons confronteert met de gedachten- wereld van de gehandicapten en die het startpunt moet worden van een actie die een betere verstandhouding beoogt tussen gehandicapten en de „gewone" maatschappij. Want na carnaval gaat het leven weer ge woon verder. DUITSLAND I 10.00 Nieuws. 10.05 Journaal van gisteravond. 10.30 Filmreportagc 11.10 Die Umschau. 12.00 Muzikaal portret: 12.50 Internationaal pers overzicht. 13.00-13.30 Journaal. 16.05 Journaal. 16.10 Kleur: Eurovisie-uit zending van de RAI: Alpine ski-we reldkampioenschappen. 16.40 Voor de kinderen. 16.50 Idem. 17.10 Kleur: Filmreportage. 17.55-18.00 Journaal. DUITSLAND II 17.30 Nieuws en weerbericht. 17.35 Progr. voor oudere generatie, aansl. liefdadigheidsoproep HILVERSUM I 7.00 VARA: Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd lied. 7.23 Stereo: Lichte grammo- foonmuziek. (7.30-7.35 Van 'de voor pagina). VPRO: 7.54 Deze dag. 8.00 VARA: Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmu- ziek (8.30-8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw) 9.00 Klassieke muziek (gr.). 9.35 Water standen 9.40. Schoolradio. 10.00 Ste reo: lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de huisvrouw 11.40 Stereo: Instrumentaal ensemble: oude mu ziek. 12.00 Stereo: Pianorecital: semi-klassieke muziek. 12.25 Ste reo: Promenade-orkest en soliste: amusementsmuziek. 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Licht orgel spel. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Stereo: Operettemuziek (gr). 15.15 In de Toonzaal: moderne muziek met commentaar voor de jeugd. 16.00 Nieuws. 16.03 Stereo: Nederlandse chansons. 16.20 Stereo: Beroepsoplei ding voor jazz en amusementsmu ziek, gesprek. 16.50 Stereo: Radio Kamerorkest: klassieke en moderne muziek. 17.40 Muziek voor een slag werker (opn). 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. Po litieke Partij: 18.20 Uitzending van D'66. VARA: 18.30 Stereo: Klink Klaar zonder nonsens. 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands weekover zicht. 19.45 Stereo: Tango rumba or kest met zangsolisten. 20.10 Licht in strumentaal trio. 20.30 Stereo: VA- RA-Dansorkest met solisten. 20.55 Een open boek vol gekke verhalen, gesprek. 21.15 Stereo: Swing en Sweet: Licht muziekprogramma. 21.45 Nou,en! satirisch programma. 22.10 Country en Western muziek. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Mo derne muziek van Amerikaanse componisten (gr). 23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 7.00 NCRV: Nieuws. 7.11 Het le zende woord. 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor: klassieke muziek. (7.30 Nieuws; 7.32-7.50 Actualiteiten.) 8.00 TROS: Nieuws. 8.11 Luister uit...en thuis: verzoekprogramma voor militairen. (8.30-8.32 Nieuws; 9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw.) 9.30 Voor de kleuters. 9.45 Van 1685 tot vandaag, muzikale le zing. 10.15 Actualiteiten. 11.55 Mede delingen. 12.00 KRO: Stereo: Van twaalf tot twee, gevarieerd pro gramma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Ac tualiteiten; 13.00-13.05 Raden maar...) 14.15 NCRV Omroeporkest met solist: mooeme en klassieke muziek. 15.00 In t zilver: program ma voor oudere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.03 Stereo: Voor de jeugd. 17.00 Stereo: Twien-Popradio: licht platenprogramma voor de jeugd. 17.50 Overheidsvoorlichting: O. en W. Het internationale Jaar van het onderwijs. Gesprek van Joop van Zijl met drs. B. J. E. M. de Hoog, lid van de uitvoerende raad van de Unesco. 18.00 Country and Western rubriek. 18.30 Nieuws. 18.41 Actuali teiten. 19.00 NOS: Openbaar Kunst bezit. 19.10 Concentratiekamp Vught: discussie na 25 jaar. 19.35 Geen on derdaan maar burger: uitzending voor de staatkundige vorming van de Nederlander. 19.50 Programma voor blinden en slechtzienden. 20.00 Stereo: Idomeneo, opera van Mozart, uitgevoerd door Concertgebouw or kest, Nederlands Operakoor en solis ten. In de pauze: Fermate een luchtig pauze-programma. (21.30 Nieuws; 21.40 Parlementsoverzicht.) 23.00 Stereo; X, een sprong in het duister. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III 9.00 NCRV: Nieuws. 9.02 Zing. zing, zing!: lichte vocale muziek. 10.00 Nieuws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe langspeelplaten met kritisch commentaar. 11.00 NOS: Nieuws 11.03 Muziek lezen. (12.00 Nieuws) 13.00 AVRO: Nieuws. 13.03 Actuali teiten. 13.06 Zet 'm op: platenpro gramma. (14.00 Nieuws) 15.0' Nieuws. 15.03 Arbeidsvitaminen: po pulair verzoekplatenprogrammr 16.00 Nieuws. 16.03 Gimmick: llch' platenprogramma. 17.00 Nieuw: 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Top poppology: toppertips en country hits.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 6