Doel van mannequinschool is „leukere vrouwen maken" School gaat vrouwen beter leren lopen Duitse hoogleraar zegt Computerhuweli j k is bestendig uister naar ch e wenner bh Zomermode uit drie landen CONCLUSIE VAN EEN EX-ZAKENVROUW 'Mannen vrezen vrouwen' WE NEMEN T MET ZOMER EN WINTER MODE NIET MEER ZO HEEL NAUW ENGELAND FRANKRIJK DUITSLAND Duitse nachtclubhouder verhandelde Braziliaanse meisjes Principe Goed-passend Niet meteen Dior AMSTERDAM is ons modecentrum e« wat daarbuiten gebeurt is kleuter- werk. „Niet waar", zegt mevrouw Tilly (.uichelaar-Titselaer. Ze zegt het wel ia Amsterdam, maar over ruim een week gaat ze met haar mannequin- school „de boer op". Op 18 februari start ze haar reizende mannequinschool in Amersfoort, het wordt een cursus van drie maanden, iedere week twee uur. Mannequin school mag ik eigenlijk niet eens zeg gen, want Tilly Guichelaar kan geen wonderen verrichten en uit dertig vrouwen inderdaad ook dertig manne quins maken. Zijzelf noemt het een werkwinkel, het winkeltje buitenaf van haar Am sterdamse mannequinschool Elegance. In die werkwinkel kunnen u en ik niet even gaan studeren voor mannequin, 't BONN. 21 jan. De jonge borst zinkt op de knieën en heft zijn bos ro zen. ..Eulalia, wees voor eeuwig de mijne!M. Zedig slaat de schone haar ogen neder en fluistert: „Oh Frede- rik... spreek met Papa!". Zulk tafe reeltjes passen niet meer in onze tijd. Als het aan Altmann ligt, zullen zij definitef verdwijnen. Altmann is het modernste instituut voor huwelijksbe middeling in West-Duitsland. Deze Hamburgse onderneming levert levens gezellen met behulp van een computer. Dat werkt, zeggen deskundigen, heel wat beter dan „liefde op het eerste ge zicht". Niet elke trouwlustige of Don Juan kan zo-maar bij Altmann terecht. De gegadigde moet eerst een psychologi sche selectie-test doormaken. Als zij daarbij niet door de mand vallen als onbruikbaar of onserieus, volgt pas de eigenlijke test. Eén van de vierhonderd Altmann-onderzoekers komt de aspi rant thuis opzoeken en vraagt hem of haar in een urenlang gesprek het hemd, figuurlijk, van het lijf. Als de kandi daat dan nog steeds niet te licht is be vonden, worden alle gegevens in pons kaarten gestanst en, zoals het heet, „ge voerd" aan de computer. De computer heeft duizenden trouw lustigen in zijn geheugen en gaat vooral uit van het principe dat een man en een vrouw die in vele opzichten overeenko men de beste kans hebben om een ge slaagd paar te vormen. De robot brandt, snort met zijn mag neetbanden, en flop daar komt de ideale partner voor onze aspirant te voorschijn. Beide kandidaten krijgen een kaart met de wederzijdse persoonsgegevens toegestuurd, en kunnen eerst eens voor zichtig een kopje koffie met elkaar gaan drinken. Als de kennismaking niet aanslaat, rommelt het opnieuw in de computer en rolt een nieuwe pretendent in het bakje. Zo nodig levert het rekentuig drie honderd kennismakingen, verdeeld over een periode van drie jaar. Wie dan nog steeds zoekt naar de Vrouw zijner Dro men, is een dromer en een hopeloos ge val. De meesten laten het zover niet ko men. Van een kwart miljoen kopjes koffie, die de computer suggereerde, waren binnen een jaar dertienduizend paren verliefd, verloofd of getrouwd. Aan de test, die natuurlijk zo grondig mogelijk zijn, werken ettelijke profes soren mee. Een van hen dr. H. W. Jür- gens uit Kiel, zegt: „Deze huwelijken zijn bestendig. Wie besluit om een part ner te zoeken via de computer, is im mers vastbesloten een huwelijk op te bouwen. Bovendien komt dank zij de computer eerst het gezond verstand aan bod. Pas daarna, bij de persoonlijke ontmoeting, kunnen dan gevoelens de doorslag geven". Bij de ouderwetse, computerloze ver bintenissen ging het vaak omgekeerd. Daar begint het met uiterlijk schoon of overrompelde gevoelens, en verstande lijke bedenkingen worden dan, tegen beter weten in, onderdrukt. Zoiets, al dus de hoogleraar is bij voorbaat uitge sloten bij de computer die alleen maar goed-passende partners uitzoekt. De kosten van de bemiddeling zijn afhankelijk van allerlei factoren. Het honorarium kan variëren van 405 mark tot maximaal 2.595 mark voor een periode van drie jaar. En dat, aldus de firma, is nog altijd niet meer dan „een halve volkswagen". doel ligt ergens anders. „Mannequin ben je of je bent het niet", aldus ex-mannequin Tilly Gui chelaar, „en maar heel weinig vrouwen hebben dat gewoon in de benen en vin gertoppen". Zij, die af en toe ook tv.- en filmster is, wil met haar reizende school om te beginnen iets heel anders. Zij wil meis jes en vrouwen die daarvoor belang stelling hebben ten eerste beter leren lopen, charmante manieren bijbrengen, leren hoe men een goede make-up op brengt. „Gewoon leukere vrouwen maken", zegt ze. „Dat kan een mevrouw die ge woon thuis werkt van pas komen, maar zeer zeker ook vrouwen die een baan hebben waarin ze representatief moe ten zijn. Noem maar op: receptionistes, vrouwen op handelsbeurzen, enzo voort". Zeer zeker, denkt ze hardop, komen er uit haar reizende werkwinkel ook nog wel een aantal mannequins tevoor schijn, die anders nooit waren „ont dekt". „Want niet iedereen kan naar Am sterdam komen om een mannequin- Mevrouw Til ly Guichelaar- Titselaer ex-man nequin in Amster dam: uit dertig vrouwen dertig mannequins maken is een illusie. Der tig vrouwen char manter en zelfbe wuster maken niet. school af te lopen, zonder de zekerheid dat ze ook voor mannequin geschikt is", zegt ze. „Nogmaals: het zijn niet zoveel vrou wen die slagen in dit vak. Goed, nu zal iemand geweldig veel aanleg hebben. Er wordt wat aan haar bijgeschaafd en ze doet het leuk. Maar het zou te gek zijn, wanneer ze dan ineens naar het huis Dior stormde, om daar de sterman nequin te worden. Wanneer zoiets ge beurt, is het een uitzondering, net zoiets als een jongen die net zijn HBS-diplo- ma heeft en ineens op een hoge post in een groot bedrijf terecht komt." „Normaal begint zo'n jongen toch op de onderste trede van de ladder, zo ook een mannequin. Wanneer die begint met shows op beurzen te lopen, op een show van een of ander confectiehuis, is dat heel normaal. Ook heel nuttig, voor haar ervaring, dacht ik". Nu mogen de beste mannequins die uit Tilly Guichelaars reizende werkwin kel tevoorschijn komen straks wel een show lopen in de Lou van Burg-show, maar die laagste sport van de ladder is iets, dat ze hun ook voor zal houden. Wie bij haar volkomen mislukt als mannequin hoeft nog geen tranen te vergieten. ..Wanneer ik alleen al een vrouw zelfbewuster, mooier of zeer charmant kan maken, vind ik dat al zeer de moeite waard", zegt Tilly Gui chelaar, „want er worden vooral in de beroepen steeds meer eisen aan haar gesteld". We denken bij het dragen van kleren praktisch niet meer in seizoenen. Typi sche zomer- of winterjurken bestaan nog wel, maar we dragen doodgewoon de jurk die bij het weer en de stem ming van een bepaalde dag past. Goed, we maken dus maar weinig onderscheid en trekken op een zomerse winterdag de jas aan die eigenlijk „zo mers" is. Het is alleen zo jammer, dat de winkels die ons de kleren verkopen, hun mensen nog wél strikt in seizoenen laten denken. Dat is natuurlijk ook wel een beetje nodig, maar gisteren moest ik bijvoorbeeld met iemand een avond jurk gaan kopen. Niet zo'n vreemd iets, nietwaar, maar overal troffen we zeer verbaasde juffrouwen die het wél erg vreemd vonden, „want het seizoen is afgelopen en de hele collectie totaal uitverkocht". Oh. Dus als iemand toevallig eens een feestje-in-het-lang wil geven mid den in de zomer, dan kan dat niet om dat er dan nog geen avondkleding wordt verkocht. Beetje raar, ik heb nooit geweten dat men op die manier in het feestvieren beperkt kon worden tot bepaalde seizoenen. Talloze argumenten zijn aan te voeren waarom een bepaalde collectie kleding slechts voor de winter wordt ingekocht, maar daar heb je, als klein boodschappendoenertje, slechts droeve tranen voor over. Enfin. De droeve huilers kunnen dan hun tranen laten gaan vergieten in een geheel nieuw model bed, dat van de Britse ontwerper R. W. Lloyd. Het is een groot stuk schuimrubber dat er uit ziet als een heuvellandschap. De heer Lloyd vindt het bed uitermate geschikt als rustbed voor overdag. Ook wel 's nachts, alleen kunt u dan het niet normaal met lakens opmaken. Maar het bed heeft een hoge onderscheiding ge kregen op het gebied van vormgeving. En dit is een nieuw snufje uit Pa rijs: hebt u een groot horloge (zo'n mo dern), laat het dan in een leren ceintuur verwerken, op de plaats waar normaal wel eens een gesp zit. De ceintuurs met horloge zijn geïn troduceerd door Robis, die de uurwer ken leverde en Swarovski, die de horlo ges bezette met Tiroler stenen. Uit Engeland komt een handige methode om potten met planten op te hangen. Klem een buis of forse stok tussen vloer en plafond (in een hoek van de kamer bijvoorbeeld) en maak daaraan haken waaraan de potten kun nen hangen. Zodat een soms moeilijk probleem zeer eenvoudig is opgelost. Hoe het u te moede is bij het openvouwen van de krant weet ik niet. Maar bij het zien van al die foto's vol wanordelijke lieden in wanordelijke kleren temidden van een wanordelijk andermans interieur bekruipt mij wel eens het gevoel dat die rebellen zelf weinig te maken hebben met de wantoestanden waartegen zij protesteren. Maar in het geval van de Dolle Mina's dekken vlag en lading elkaar volkomen, om het zo eens te zeggen. De jonge geestelijke klein-dochters van Wilhelmina Drucker hebben haar levensgeschiedenis blijkbaar goed gelezen daar hapert het bij ons ouderen wel wat aan. Ik heb er tenminste ,,Van Moeder op Dochter" nog maar eens op nageslagen: een lijvig boekwerk over de vrouwenemancipatiedat veel boeiender en amusanter is dan u zou denken. Daarin verschijnt Wilhelmina Drucker ten tonele in de dagen dat haar naamgenote de prinses nog in haar pony-wagentje reed. Er ligt ook een generatie verschil tussen deze beiden: het volkskind Mina was al bijna veertig eer zij er toe kwam zich met maatschappelijke vraagstukken in te laten. Geen wonder: een onecht kind in die dagen had na een moeilijke jeugd al meer dan genoeg werk om met moeder samen het hoofd boven water te houden. Maar haar smeulende wrok tegen al haar persoonlijk geleden onrecht vat vlam bij het gakkelzwaaien van Domela Nieuwenhuis. Zij wil wel eens zo'n protestvergadering van arbeiders bij wonen. Maar dan moet moeder mee een vrouw alleen kan toch niet zomaar een zaal vol mannen binnenstappen. Zij was haar leven lang al met de nek aangekeken vanwege haar duistereafkomst. En zich dan ook nog met mannenzaken inlaten Zij heeft het aangedurfd, en dat niet voor één keer, maar levenslang. Tenslotte zat er niet alleen een knap, maar ook een schrander kopje op dat stugge nekje: wat zij aan ontwikkeling miste zou zij zichzelf wel bijbrengen. Wie voor een ideaal wil strijden moet kunnen spreken en schrijven, en met taaie toewijding is haar dat voortreffelijk gelukt. In haar heftigheid sloeg zij wel wat erg ver door naar de kant van radicaal afrekenen met de bestaande orde: Vrije liefde te verkiezen boven de slavernij van het huwelijk neem het een dochter zonder vader eens kwalijk. Maar in al haar doordrijven zat iets groots: zij wenste niet te schipperen en was niet bang te zeggen wat zij dacht. Zulke vrouwen moeten er ook zijn; wat zij beweren is van meer belang dan hoe zij zich uitdrukken. Niet voor niets kreeg zij twintig jaar na haar dood een standbeeld in Amsterdam. ,,De vrouw als vrij mens" heeft Gerrit van der Veen daar hoog op een sokkel gezet. Hij, de man als vrij mens, staande gestorven op zijn eigen verzoek. Maar meer dan een standbeeld is de levende herinnering aan een persoon, en die leek bij Mina Drucker wel droevig afwezig. Haar idealen zijn immers verwezenlijkt, de wettelijke gelijkstelling van de vrouw met de man is een feit. Wat valt er dan nog te vechten of te veroveren? Alles dat heeft de jongste generatie goed begrepen. Wat baat het een vrouw af zij al stemrecht, handelingsbekwaamheid, toegang tot publieke ambten, tot de universiteit, de preekstoel, de katheder heeft als zij in haar dagelijks persoonlijk leven nog even vogelvrij is als in de middeleeuwen? Wat is de vrouw vandaag de dag nog vaak anders dan een stukje publiek eigendom, een blikvangster, een brokje handelswaar, een prooi. En nu mogen u en ik het niet strikt noodzakelijk vinden om roze lintjes rond een urinoir te binden of loslopend manvolk na te fluiten. Dat zijn maar kleine dolle streken van de studentikoze Dolle Mina's, schokeffecten om de zaak op gang te brengen en in de publiciteit te komen. Maar zij hebben het hoofdje er best bij, en beseffen terdege dat die discriminatie voor een heel groot deel de schuld van de vrouwen zelf is. Zo'n Miss Holland-verkiezing zou reddeloos in het water vallen als er geen jongedames zich kandidaat stelden voor die titel. Het. is altijd nog de mentaliteit van: Nou ja, er is goed geld in te verdienen, zo goed als in de branche van de naaktfoto's dus wat zou het? En de oudere generatie zegt hoofdschuddend: Wat doe je eraan? Mannen trekken toch altijd aan het langste eind. Het recht van de sterkste. Met de portefeuille, de traditie of zelfs met de blote handen jagen zij een vrouw toch altijd weer in de hoek waar zij haar hebben willen: die van louter biologisch wezen. Je kunt er hoogstens een ingezonden stuk tegen schrijven. Welnee, roepen de dolle Mina's. Luister nou eens en dan gaan ze praten. Praten met de Misses Holland in hope. Met arbeidsters, meisjes studenten en -scholieren, op vergaderingen van vrouwenverenigingen, neem ik aan. En dat is op zichzelf al iets nieuws, waar Mina Drucker niet aan toegekomen is. Die leefde nog in het tijdperk van de strijd tegen de man om maat schappelijke erkenning als gelijkwaardig wezen. Haar actie was een voortdurend debat met de heren der schepping en der samenlevingDe vrouwen waren de zwijgende achterban in de zaal en in de huiskamer. De dolle Mina's zeggen: Er is veel bereikt op het gebied van de wetgeving, maar niet in de mentaliteit ten opzichte van de vrouw. En dat ligt voor een groot deel aan haarzelf. Laat haar maar praten en desnoods schreeuwen, die dolle Mina's. Want de vrouwen zijn nog lang niet wakker op het punt der gelijkwaardigheid. En tegen dommelen helpt alleen maar een flinke wekker en die maakt nu eenmaal een onplezierig lawaai. Twee creaties uit de collectie van Lachasse, voor voorjaar en zomer. Links „Bonnie", een maxi- mantel in rose gabardine en rechts „Fire Island", een eveneens lange mantel in rood-witte brokaat. Salon de Boutique te Parijs toonde dit verrassen de ontwerp van vinyl, dat over een ruim decolleté beschikt en de benen toont door de doorschijnende onderkant. De Duitse couturier Kurt Reich liet in Dusseldorp zien dat mini en maxi goed samen kunnen gaan. De mantels zijn uiterst maxi, de jersey pakjes zeer mini. Hij noemde deze creaties „Black and white". RIO DE JANEIRO De Braziliaanse politie heeft de Duitse nachtclubhouder Giinter Max Heilborn-Fuss in Rio de Janeiro aangeklaagd wegens handel in meisjes. De beeldschone bruine meisjes (mula- tinnen) zouden door „bemiddeling" van de nachtclubhouder als barmeisjes naar West-Berlijn zijn gestuurd. On langs zouden er weer 22 naar West- Duitsland vliegen, toen de politie in greep en Heilborn-Fuss arresteerde. De meeste meisjes waren, volgens de politie, secretaresse, verkoopster of stu dente. In het contract, dat zij met de nachtclubhouder sloten staat onder meer de bepaling dat zij buiten de bars geen vriendschappelijke betrekkingen met mannen mogen aanknopen. In West-Berlijn zouden al 21 Brazi liaanse meisjes werkzaam zijn. Het Braziliaanse ministerie van Buitenland se Zaken heeft haaf gezantschap in Bad Godesberg en haar consulaat in Berlijn verzocht voor de terugreis van de meis jes te zorgen. De meisjes moesten, alvorens voor uitzending in aanmerking te komen, in de woning van de nachtclubeigenaar hun borsten ontbloten. De computer werkt beter dan liefde op het eerste gezicht zeggen deskundi gen in Duitsland. Voordat een kandi daat „de computer ingaat" wordt hij eerst getest. Ze heeft het geprobeerd, niet één keer, maar ontelbare keren en ze is hevig te leurgesteld. Zo erg, dat ze nu stelt: ,Jk geloof niets meer van emancipatie, Ik geloof niet dat we er komen als vrouw". Ze zit tegenover me. ergens in het centrum van het land. Laat ik zeggen, dat ze mevrouw Staal heet. Dat is niet eens zo gek gekozen, want ze was ja renlang agent voor buitenlandse ijzer en staalfabrieken en ze had haar eigen technische handelsonderneming. Als enige vrouw in Nederland. Mevrouw Staal is nu 67 jaar en ik ge loof haar als ze dat vertelt, want zien kun je het niet. „Ik zou dolgraag weer willen wer ken", zegt ze, „maar dat is volstrekt onmogelijk. Men denkt overal, dat oudere mensen stil zijn blijven staan, maar als ik nu toch weer eens kijk naar de leef tijden van degenen die bij Verolme de touwtjes in handen hebben... Nou ja, ik geloof gewoon dat wij vrouwen het in deze mannenmaatschappij niet zullen halen". Haar twee dochters zijn alletwee ge trouwd, maar mevrouw Staal is niet het type om sinds ze twee jaar geleden haar handelsonderneming overdeed alleen maar cadeautjes voor de verjaar dagen van de kleinkinderen te breien. „Ik kan geen knoop aanzetten", lacht ze. Maar mevrouw Staal is nog iets tegen gevallen. Ze heeft op haar eentje een soort mini-enquête gehouden onder tien vriendinnen, alle tien werkende vrou wen. „En allemaal jonger dan ik, zo rond de vijftig", legt ze uit. Van de antwoorden is mevrouw Staal geschrokken. „De een kijkt nu al uit naar haar pensioen en de ander zegt: nog even, heerlijk, dan ben ik gepensio neerd". Haar hele leven heeft ze tussen man nen gewerkt. Vindt zij dat we een man nenmaatschappij hebben? „Ja", zegt ze, „volkomen. Honderden vergaderingen en bijeenkomsten met mannen heb ik bijgewoond en als je dan ergens binnenkwam, dacht u dat er een man ooit zei: Kom erbij zitten? Nooit. In geen 22 jaar is me dat ge beurd. Op den duur ga je er zelf maar bijzitten". Ik kijk naar mevrouw Staal en denk: Een lieve en intelligente vrouw, zeer humoristisch, die moet toch in en uit haar jas geholpen zijn, die moet toch altijd een vuurtje aangeboden hebben gekregen, voor haar moeten er toch stoelen aangeschoven zijn. En dan zeg ik dat. Ze dacht even. „Mannen zijn bang", zegt ze. „Ik heb dat niet meegemaakt, met die stoelen en dat vuurtje. Mannen zijn bang voor elkaar om te vriendelijk tegen een vrouw te zijn. En mannen denken; als ze tussen mannen wil wer ken, moet ze ook maar man spelen en zelf haar jas ophangen. Ze zijn beslist nooit echt aardig geweest". Ze voelt zich helemaal niet prettig zonder werk en als ik dan vraag, wat ze zou willen doen, dan krijg ik dit ant woord. „Ik ben typisch een relatiemens, ik kan iemand vasthouden. Klachten uit de wereld helpen kan ik ook, ik vind het zalig. Wat ik nu eigenlijk wil, is ie mand vervangen in een klein bedrijf, waar de baas ineens twee of drie dagen weg moet. Dan moeten zé rriij ineens kunne opcommanderen. En of dat nu een bedrijf is waar ze banden repare ren of kippen slachten, dat doet er niet toe. Ineens moet er iemand weg en die moet dan ook ineens vervangen worden door iemand die ook werkelijk kan te lefoneren, om maar eens iets te noe men. Dat werk zou ik willen doen". Mevrouw Staal heeft haar plan voor gelegd aan enkele bedrijven. „Ik dacht dat ik nog wel bruikbaar was", heeft ze daar gezegd. Men was opvallend enthousiast over haar ideeën. „Ze waren allercharmantst maar ik hoorde nooit meer iets," zegt ze nu. „En als ik dan zie dat er wel van alles gebeurt om mannen boven de 65 jaar aan het werk te krijgen en met succes dan zeg ik: er zijn ook vrou wen, die ouder zijn dan 65 en die ook willen werken".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 11