Succesvol Tee blijft
gewoon zichzelf
Mensen vooral naar theater
omdat anderen 't ook doen
Tom Poes k
en
de
Mob-
beweging
Waardering
Conclusie van onderzoek in Nijmegen:
Ar on bezig
dicht te
slibben
programmaos
Prins Adriaan en
prins Olivier
Voorkeur
TELEVISIE
MARTEN
TOONDER
STRIP
TELEVISIE
RADIO
TELEVISIE
RADIO
ZATERDAG 21 FEBRUARI 1970
DELFT Ze zoeven in wanstaltig
grote Amerikaanse auto's door de nau
we straatjes van de Delftse binnen
stad naar hun „residentie"een groot
oud pand in de doodlopende Warmoe
zierstraat.
Daar woont leider en solozanger Pe
ter Tetteroo, en daar lopen de andere
leden van de popgroep Tee-Set orga
nist Hans van Eijck, sologitarist Dill
Benninck, bassist Franklin Madjid en
slagwerker Joop Blom) dagelijks in en
uit.
Als ze tenminste niet aan een tele
visieshow meedoen of in het buitenland
optreden, want Tee-Set is op het ogen
blik hard bezig de Amerikaanse Top
Tien te veroveren.
„Ma belle amie", een van de tiental
len composities die het duo Tetteroo-
Van Eijck voor de groep schreef staat
op de veertiende plaats in de gezagheb
bende Amerikaanse bladen Billboard en
Cashbox. Daarmee wordt de kans
steeds groter dat Tee-set het grandioze
succes van de Haagse groep „Shocking
Blue" gaat evenaren.
Zoevende Amerikaanse auto's en niet
goedkope, modieuze kleding. Verder is
Tee-set, zoals het vijftal onophoudelijk
verklaart, „een stel heel gewone jon
gens, die het allemaal heel nuchter blij
ven bekijken".
vMa belle amie" is na „Venus" van
Shocking Blue de tweede toevalstreffer
van de Amerikaanse platenmagnaat
Jerry Ross. Hij hoorde het simpele
werkstukje in een jukebox tijdens een
vakantie in Zwitserland, probeerde er
wekenlang zonder succes achter te ko
men waar Tee-set vandaan kwam, en
kreeg tenslotte door bemiddeling van
Veronica's Jan van Veen contact met
manager Theo Kuppens.
In Londen verkocht Kuppens „Ma
belle amie" aan Ross, die vervolgens
voor een snelle en degelijke lancering
in Amerika zorgde.
De onvermoeibare ex-caféhouder
Kuppens en zijn voormalige barkeeper
Peter Tetteroo zijn daar onlangs in New
York persoonlijk een handje wezen hel
pen. Tetteroo is er nog erg van onder
de indruk.
„Van 's morgens vroeg tot diep in de
nacht werden we in een grote slee van
televisiestation naar televisiestation
gesjouwd.
Overal werd ik uitgebreid geïnter
viewd. Daar had Ross allemaal voor ge
zorgd. Als ze daar eenmaal achter je
staan, dan gebeurt er ook wat.
Ik zat een keer in een avondprogram
ma, live uiteraard. Allerlei mensen uit
het publiek mochten vragen aan me
stellen en gingen met me in discussie.
Ik had het erg benauwd, maar ik ge
loof achteraf dat ik me er niet eens zo
erg gek heb doorgeslagen. Het hoort er
daar gewoon bij. Het is een deel van je
werk".
Dezer dagen maakte Tee-set in een
Delftse rondvaartboot een televisie-
s
filmpje van 10 minuten, dat binnenkort
in miljoenen Amerikaanse huiskamers
te zien zal zijn. „Ja, ook dat heeft Ross
versierd", zegt Kuppens tevreden.
„Geen geringe publiciteit, maar denk
maar niet dat de gemeente Delft ons
wou helpen. We hadden op het stadhuis
een paar shots willen maken. Maar nee
hoor, dat mocht niet Ze zien gewoon
niet dat we voor heel Delft een gewel
dige reclame zijn.
En daarmee komt Kuppens op een
onderwerp dat alle vijf Tee-set-leden
nogal hoog zit: het gebrek aan waarde
ring voor de popmuziek in Nederland.
„Het grootste verschil met Amerika is
dat je hier in Nederland niet als artiest
wordt beschouwd," zegt Tetteroo.
Tee-Set op de Grote Markt in Delft.
Van links naar rechts Dill Ben-
nick, Peter Tetteroo, Hans van Eijck,
Joop Blom en Frank Madjid.
„Hier sjouw je maar met je bandje
van danszaal naar danszaal. Je speelt
op een podium dat bijna in elkaar stort,
zo gammel is het. En dan bijna vier uur
per avond optreden, zonder dat iemand
op je let. Det heb je in Amerika niet,
daar bén je iemand".
Hans van Eijck definiteerd de muzi
kale produkten van Tee-Set (tot nu toe
twaalf hits in eigen land) als „happy
music", waar de Amerikanen kennelijk
behoefte aan hebben. „Het is gewoon
leuke eenvoudige muziek.
Bovendien zijn we ons zelf. We doen
geen Amerikaanse groepen na, we heb-
TLTensen gaan eerder naar de schouw-
burg omdat andere mensen dat
ook doen dan uit eigen behoefte. Dit is
een van de conclusies uit het onderzoek
dat de jonge sociologe dra. Vera Assel-
bergs-Neessen in opdracht van de di
rectie van de Nijmeegse Stadsschouw
burg heeft verricht naar het (mogelij
ke) publiek van deze schouwburg. Zij
en haar medewerkers interviewden
daartoe een aantal personen boven de
zestien jaar representatief voor de
doorsnee-bevolking van Nijmegen kon
worden geacht en hielden een enquête
onder de bezoekers van een aantal
voorstellingen in de schouwburg van de
stad aan de Waal.
Genoemde conclusie is onder meer in
de hand gewerkt door de constatering
dat het schouwburgbezoek deel uit
maakt van een subcultuur die overwe
gend als een hoog milieu wordt be
schouwd, hetgeen ook een zeker sta-
tus-idee tot gevolg kan hebben.
De meeste geïnterviewde mensen die
veel belangstelling voor 't schouwburg-
NEVEDA IS DÊ WOL! B. Sch.
vooral naar de schouwburg als gevolg
van hun verlangen om in de vrije tijd
nieuwe indrukken op te doen en wor
den daarin vooral gestimuleerd door de
familie, kennissen en publiciteit. Deze
categorie omvat de leeftijd van 41 tot
50 jaar.
Jongeren (met name die van 16 jaar
t/m 23 jaar) gaan over het algemeen
minder naar de schouwburg, ondanks
het feit dat zij er via de school vaak
voor het eerst mee in-contact zijn ge
bracht. Dra. Asselbergs wijt dit aan het
feit dat de schoolvoorstelling door de
jeugd vaak eerder wordt ervaren als
een aanvulling op het lesrooster en niet
als iets dat op hun werkelijk bestaande
interesse aansluit. Zowel in dit verband
als wat betreft reducties, etc. (die naar
haar mening de niet bestaande belang
stelling alleen maar kunnen verdoeze
len) dringt zij er op aan, dat het
schouwburgbeleid zelf moet gaan voor
zien in de vorming van het publiek.
Deze zou, wegens de geringe invloed
van de school, bij voorkeur moeten ge
schieden in samenwerking bijvoorbeeld
een theatergezelschap. („Vormingsacti
viteiten door een theatergezelschap lo
pen minder het gevaar belangstelling te
wekken op grond van niet aan theater
zelf verwante motieven"). Zij wijst in
dit verband op het werk dat het regio
nale gezelschap „Theater" reeds met
veel succes in diverse steden van Oost-
Nederland verricht.
Behalve de jeugd behoren ook de be
jaarden tot degenen die minder belang
stelling voor de schouwburg hebben,
wat vooral wordt toegeschreven aan de
geringe mogelijkheden voor deze cate
gorie om zich gemakkelijk naar het
theater te begeven.
Van de schouwburgbezoekers gaat de
voorkeur bij de 16 t/m 30-jarigen uit
naar experimenteel toneel, modern dra
ma en cabaret en bij de 41 t/m 65-jari-
gen naar klassieke en moderne blijspe
len, opera en operette. Hoe hoger de ge
noten opleiding is, hoe kleiner de be
langstelling voor opera, dans, ballet,
revue en variété en hoe groter de in
teresse voor het toneel, waarbij dan ex
perimenteel toneel, moderne drama's en
probleemstukken hoger worden ge
waardeerd dan klassieke blijspelen. De
bezoekers met een hoge opleiding gaan
ook eerder naar de schouwburg om de
inhoud of de auteur van het stuk dan
om degenen die het spelen.
Vrouwen gaan over het algemeen lie
ver naar de schouwburg dan de man
nen, die in hun vrije tijd sport, hobbies
en cafébezoek prefereren.
Van de vrouwelijke schouwburgbe
zoekers gaat de voorkeur uit naar ope
ra, operette en musical, van de manne
lijke naar cabaret, revue of variété.
Gehuwden hebben over het algemeen
meer belangstelling voor de schouw
burg dan ongehuwden, maar zij gaan er
minder vaak naar toe, wat vooral bij de
gehuwden met kinderen onder de zes
jaar ook aan het oppasprobleem wordt
toegeschreven.
Het zal al of niet bezitten van een
vervoermiddel en de tijd dat men er
over doet om naar de schouwburg te
gaan en om vandaar weer naar huis te
komen heeft weinig invloed op het be
zoek.
Een avondje schouwburg brengt na
tuurlijk ook kosten met zich mee. Bij
mensen die graag naar het theater gaan
spelen deze minder een rol dan bij de
genen die er zelden of nooit komen.
Nog een laatste interessant detail uit
het onderzoek is, dat lezers van lande
lijke dagbladen (al dan niet in combi
natie met een plaatselijk blad) en opi
niebladen meer belangstelling voor de
schouwburg hebben dan degenen die
meer plaatselijke bladen en damesbla
den dan landelijke dagbladen en opi
niebladen lezen.
ben met „Ma belle amie" ook helemaal
niet op de Amerikaanse markt gegokt.
Ons geluk is geweest dat er nu einde
lijk goede mensen achter ons staan".
Eind maart is het zover, dan vertrekt
Tee-Set naar de Verenigde Staten. Ze
hebben al uitnodigingen voor een aan
tal televisieshows, waaronder die van
Andy Williams. „En geloof maar dat
die contracten goed zitten, want daar
komen allerlei advocaten aan te pas",
zegt manager Kuppens. „Wij gaan niet
op de bonnefooi, zoals Golden Earring
vorig jaar. Dan zou er alleen maar geld
bij moeten en wat heb je daaraan?
We blijven gewoon onszelf. En dat
houdt in dat we van alles de betrekke
lijkheid blijven zien zelfs van Ame
rika".
Hans van Eyck, een van de intelli
gentste figuren die er in de vaderland
se popwereld rondlopen, zorgt zonder
dat hij het in de gaten heeft voor een
slotzinnetje dat aan duidelijkheid niets
te wensen overlaat.
Hij zegt, en op zijn gezicht staat te
lezen dat hij het meent ook: „Je kan
toch nog altijd beter hier iets zijn dan
daar niets".
STRATFORD-ON-AVON Van de
beroemde rivier de Avon, waaraan
Stratford ligt, de geboorteplaats van
William Shakespeare, is niet veel
meer over dan een modderstroom.
Het peil zakt steeds lager en de
breedte zal tenslotte op haar hoogst
nog maar een meter of zes ze
ven bedragen.
De oorzaak is dat e r ergens
stroomafwaarts een dam is vernield
doordat er een grote boom op viel,
en datniemand er iets aan doet be
halve instanties aanwijzen wier taak
het wel zou zijn.
Het is nu al zo, terwijl vroeger
blanke zwanen zich vol gratie over
het water van de Avon voortbewo
gen, die blanke zwanen nu door het
modderige water van de Avon voor-
ploeteren.
Men is in Stratford bang dat als
de toestand zo blijft en de Avon
langzamerhand dichtslibt, er minder
toeristen naar het vermaarde plaats
zullen komen.
NEDERLAND I
16.00 NOS: Journaal.
16.02-17.40 KRO: Jeugdprogramma.
18.45 NOS: Fabeltjeskrant.
18.55 NOS: Journaal.
19.04 KRO: Kopduel.
20.00 NOS: Journaal.
20.20 KRO: Kleur: Showprogramma
21.15 Brandpunt.
21.55 Cabaretaria: maandelijkse
kleinkunstkalender.
22.40 Epiloog.
22.45 NOS: Journaal.
22.50-23.40 Biljarten: Rep. Eur
Kampioensch. Bandstoten.
NEDERLANDII
18.45 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant.
18.55 NOS: Journaal.
19.04 NOS: Scala: informatief pro
gramma.
19.30 AVRO: Kleur: Vaders tegen
wil en dank, serie.
20.00 NOS: Journaal.
20.20 AVRO: Kleur: The High Cha
parral, film,
21.10 Kleur: Gert en Hermien, show
programma.
22.00 Kleur: The life and times of
Lord Mountbatten documentaire
film.
22.50-22.55 NOS: Journaal.
DUITSLAND I
16.00 Musiker von der komischen
Seiten, film 16.25 (K) Noordelijke
Wereldkampioensch. skiën. 17.15 Ver-
keersprogr. 17.45-18.30 Sport (Region,
progr. NDR: 18.30 (K) Mein Freund
Ben, serie. 19.00 Actualiteiten. 19.15
(K) Amusementsprogr. 19.58 Progr.
overz. WDR: 14.30-14.55 Weekjour-
naal. 18.35 (K) Natuurfilm. 19.00 Ac
tualiteiten, nieuws en mededelingen.
19.35 (K) Document, progr. 20.00
Journaal en weerbericht. 20.15 (K)
Mensch sein muss der Mensch, blij
spel. 22.05 (K) Lotto-getallen. 22.10
Journ., weerber. en het woord voor
de zondag. 22.30 Der erste Schrei,
Tsjechoslow. speelfilm. 23.50 Journ.
DUITSLAND II
16.35 (K) De Mankees, film. 17.05
Nieuws en weerber. 17.15 Informa
tief progr. 17.45 (K) Daktari, serie.
18.45 (K) hitparade. 19.45 Nieuws,
weerber. en weekkr. 20.15 (K) Spel-
progr. aansl: Nieuws 21.45 Sport -
progr. met loteriiber. 23.00 Nieuws
en weerber. 23.05 Danton, oude Duitse
speelfilm.
6830 De portier keerde zich om en
begon hijgend en piepend de trap weer
af te dalen, zonder dat hij Tom Poes op
merkte. Die wachtte totdat het geluid van
de slepende voetstappen verstorven was
en toen sloop hij naar de openkierende
deur.
„U weet niet hoe het mij heeft uitge
put," hoorde hij Sloom Stabiel zeggen.
„Het was vreselijk. Uitzinnig meegevoerd
door de lucht en daarop in het starsap
geworpen. Vóór mijn tjjd, wijze immobi
vóór mijn tijd! Wat zal er nu gebeuren?"
„Het is héél onrustig," sprak de oude
met knarsende stem. „In het meer vallen
vóór volle maan is héél onrustig... ja. En
ook th onearhéadltt. Maat liet h^ft geen
kwade gevolgen. Nee, starsap drinken
vóórdat de maan vol is heeft geen eh...
kwade gevolgen. Ga rustig zitten en keer
in, Sloom Stabiel. Dan zal alles normaal
verlopen. Het wordt tijd, dat ge verstart.
Ja, verstart. zoals het hoort."
De grijsaard zweeg uitgeput, maar Tom
Poes had van zijn redevoering gebruik
gemaakt om zijn hoofd wat verder naar
binnen te steken. Nu had hij een goed
overzicht van het vertrek en ook hij
nu heter
ontdekte hij ue oude Immob zo
onbeweeglijk achter het meubel zat, en
zijn ogen werden rond van verbazing.
„Hij heeft wortel geschoten!" zei hij tot
zichzelf. „Dus dat gebeurt er wanneer de
lui hier oud worden!"
r.
NEDERLAND I
TELE AC: 14.30-15.00 Studeren -
Wiskunde.
15.00 N.O.S.: journaal.
15.02 Weekjournaal - Met titels voor
slechthorenden.
15.22 Verkeersinformatie.
15.25 Kleur: Skippy, jeugdfeuilleton.
15.50 De Verrekijker - intern. Jeugd
journaal
16.00 Openbaar Kunstbezit.
16.15 Passepartout: Rep. Wereld-
kamp. Cyclocross te Zolder (Bel
gië).
16.55 Toto-uitslagen.
17.00-18.00 IKOR: Hen'. Kerkd. te
Enkhuizen.
18.55 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant.
19.00 CVK IKOR/RKK: Kleur: Bij
belvertelling voor kinderen.
19.05 CVK/IKOR: Dromen van Huub
Oosterhuis, filmportret.
19.30 VARA: Kleur: Op zoek naar
kunst in Peru, film.
20.15 Ombudsman.
20.30 NOS: Journaal.
20.35 VARA: Savoir Vivre, TV-spel.
21.45 Indisch ABC - VII: Het Rijk
Overzee in vlammen.
22.35 NVSH: Sextant - Waarom sek
suele voorlichting op school.
22.55-23.00 NOS: Journaal.
NEDERLAND II
18.55 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant.
19.00 Journaal.
19.05 Kleur: De tovenaar van Sabu-
rac, jeugdserie.
19.30 Studio Sport I.
20.15 Panoramiek: informatief
progr. over nat. en internat, ge
beurtenissen.
20.40 Kleur: Tob-Spion, feuilleton.
21.05 Studio Sport II.
21.30 Kleur: Video: herhaling opval
lende TV-programma's.
22.20-22.25 Journaal.
DUITSLAND I
10.00 Nieuws. 10.05-10.50 Filmrep.
11.00 Progr. overz. 11.30 Document,
film. 12.00 Der Internationale Früh-
schoppen. 12.45 Weekjourn. 13.15-
14.40 Reg. weekjourn. 14.45 Voor de
kinderen. 15.15 (K) Natuurfilm. 16.00
Filmrep. 16.45 (K) Muz. portret. 17.15
Die Firma Hesselbach, film. 18.15
Sport. 19.00 Wereldspiegel. 19.30
progr. 10.00 Nieuws. 10.02 Juist o
zondag. 11.00 Nieuws. 11.02 Muzie;
Mozaiek. VARA: 12.00 Nieuws. 12.02
verz.pl. 13.00 Nieuws. 13.02 Ned. Art
Revue. NOS: 14.00 Nieuws. 14.02
progr. voor de gastarb. 16.00 Nieuws
15.02 Rabat - Athene - Warschau:
progr. voor de gastar. 16.00 Nieuws.
16.02 licht pl. progr. 17.00 Nieuws.
17.02 Actualiteiten en Toto-uitsl.
.7.05-18.00 Supercleandreammachine.
Gert en Hermien Timmerman,
vanavond om 21.10 uur op Ne
derland 2 weer eens in een eigen
tv-show.
Sport. 20.00 Journaal en weerb.
20.15 (K) Getijden, TV-spel. 21.45 (K)
Filmrep. 22.30 Journaal en weerber.
DUITSLAND II
10.30 Progr. overz. 11.00 Discussie.
11.30 Rep. 12.00 Zondagsconc. 12.50
Wetensch. comment. 13.00 Actuali
teiten en muz. 13.40 (K) Flipper, se
rie. 14.05 Tommy Tulpe, serie. 14.50
Wir und die anderen, serie. 15.20
Nieuws en weerb. 15.25 Hej, Pippi,
film. 15.55 Kleine Uebeltater, Eng.
speelfilm. 17.25 (K) Big Valley, serie.
18.15 Nieuws, weerber. en sp. 18.30
Filmrep. 19.00 Sp. en toto-cijfers.
19.45 Nieuws en weerber. 19.55 In
formatief progr. 20.15 (K) Mein
portret. 22.20 Nieuws en weerber.
protret 22.20 Nieuws en weerber.
22.25 TV-sohool voor ouders.
HILVERSUM I
VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Soc.
strijdl. 8.13 Voor het platteland. 8.25
Weer of geen weer: (9.00 Sportme-
dedelingen). 9.45 Uitz. Hum. Verb.
IKOR: 10.00 Kinderdienst. 10.30
Oud-Kath. Hoogmis. 11.30 Vraag en
antwoord. 11.40 Open Deur. AVRO:
12.00 Bonte muz. show. 13.00 Nieuws.
13.10 Toestand in de wereld, lez. 13.19
Radiojournaal. 13.35 Verkeers maga
zine. 14.05 Stereo: Licht ensemble
met zangsol. NOS: 14.30 sportrep. en
-uitslagen en lichte gr. muz. VARA
17.00 Stereo: Pop. muziekshow met
VARA-dansorkest. 17.50 Nieuws.
NOS: 18.05 Mededelingen. 18.10
Langs de lijn.
VARA: 18.30 Kwikzilver: cab.
progr. NOS: 18.55 journalistenforum.
VPRO: 19.30 Nieuws. 19.35 Geschie
denis van de nocturne: 1. John Field,
muz. lez. 20.00 Rep. AVRO: 20.30
Stereo: gev. verz. pl. progr. 22.05
Huwelijksportret: gesprekken. 22.30
Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.43
Radiojourn. 22.55 Stereo: licht gev.
pl. progr. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
KRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Stereo:
klass. muz. (gr.). 9.00 Nieuws en wa-
terst. 9.15 Stereo: - gewijde muz.
10.00 Eucharistieviering. 11.00
Nieuws. 11.02 Stereo: Omroepork.:
amusementsmuz. 11.55 Mededelin
gen. NCRV: 12.00 Kerkorgelconc.:
Klass. muz. 12.40 Tussenbeide: ac
tuele kron. 13.00 Nieuws. 13.10 Voor
de jeugd. 13.25 Stereo: De psalmen
in de nieuwe berijming, muz. lez.
13.45 Stereo: Klavecimbelrec. 14.10
Voordracht. NOS: 14.30 Stereo: Ned.
Kamerork.: Klass. en mod. muz.
(plm. 15.20-15.40 Lit. progr.) 16.15
Gandhi en de geweldloosheid, gast
college. CVK: 17.00 Baptistische
kerkd. 18.00 Convent: wekelijks half
uur over en uit de kerk. IKOR:
18.30 Preektoon en matrozenkraag.
18.45 Kerk veraf en dichtbij. NCRV:
19.00 Nieuws. 19.07 Stereo: NCRV-
Voc. ens.: mod. gew. muz. 19.30 De
boodschap der bevrijding in deze
tijd, lez. 19.45 Stereo: klass. kamer-
muz. (gr.). 20.05 samenzang geestelij
ke liederen. KRO: 20.30 Stereo: Mu
ziek a go go. 21.30 Stereo: volkslied
jes. 22.00 De dienaar van Jahweh,
meditatie. 22.25 Overweging. 22.30
Nieuws. 22.40 muz. informatie voor
kenners en liefhebbers. 23.45 We
reldkamp. sprint op de schaats da
mes en heren in West-Allis. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM III
AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 licht
DUITSLAND I
10.00 Nieuws. 10.05 Weekkron.
10.25 Amusem. 11.05 Informatief
progr. 11.25 Filmrep. 12.45 Intern,
persoverz. 12.55-13.30 Wereldspiegel.
16.35 Nieuws. 16.40 Voor de kinde
ren. 17.00 Idem. 17.25 Filmrep.
17.55-18.00 Nieuws.
DUITSLAND II
17.30 Nieuws en weerb. 17.35 Die
karte mit den Luchskopf. film.
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ocht.
gymn. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr.
muz. met rep. (7.30-7.35 Van de
voorp.). VPRO: 7.54 Deze dag.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Aktualitei-
ten. 8.20 Lichte muz. met rep. 9.00
Stereo: Londens Filh. ork.: klass.
muz. (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40
Volksmuz. uit Sénégal. 9.50 Koning
Klant: consum. rubr. 10.00 Voor de
huisvr. NOS: 11.00 Nieuws. 11.03
Stereo: Radiokamerorkest: mod. en
klass. muz. (Intermezzo: klass. koor-
muz. gr.) VPRO: 12.00 VPRO: gev.
progr. (13.00 Nieuws; 14.25 Schoolra
dio). NOS: 15.00 Stereo: Licht ork.:
filmmuz. (gr.) AVRO: 15.30 Stereo:
Oude kamermuz. (Opn). 16.00
Nieuws. 16.03 lichte muz. uit Lat.
Amerika. 16.30 Voor de jeugd. 17.30
Licht orgelspel. Overheidsvoorlich
ting. 17.40 De politie nu. 17.55 Mede
delingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radio
journ. 18.25 Zelfstandig zijn en blij
ven, lez. 18.30 Stereo: Joh. Willem
Friso Kapel: galaconc. (opn). 19.15
Dutch Swing College. 19.30 Nieuws.
RVU: 1935 - Ned. en de wereld op
weg naar het jaar 2000. NOS: 20.05
act. disc, progr. en gevr. muz. progr.
Bond Zonder Naam: 22.20 Een lang
gezicht is een lelijk tekort, lez. NOS:
22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen.
AVRO: 22.43 Radiojourn. NOS: 22.55
Stereo: Jazz in actie. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het leven
de woord. 7.16 Klass. muz. (gr.). (7.30
Nieuws; 7.32 Actualiteiten: 7.50
Overweging; 8.00-8.10 Nieuws.) 8.30
Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw.
(9.00-9.10 Gymn. voor de huisvr.)
10.00 Gitaarrec.: mod. muz. (gr.).
NOS: 10.15 De komende week in het
Ned. muz. leven. KRO: 11.00 Nieuws.
11.03 Voor de zieken. 11.30 Bejaar-
denprogr. 11.54 Bericht Vastenactie.
11.55 Mededelingen. NCRV: 12.00
Gev. progr. (12.05 Lezenswaardig
heden; 12.21 Voor boer en tuinder;
12.26 Mededelingen t.b.v. Land- en
tuinb.; 12.30 Nieuws; 12.41 Actuali
teiten.) 14.05 Schoolradio. 14.30 Ste
reo: mod. kamerzuz. 15.00 Geref.
middagdienst. NOS: 15.30: informa
tie over Friesland. (16.00-16.02
Nieuws.) 17.20 Overh. voorl. Surina
me Journ. NCRV: 17.30 Voor de
kleuters. 17.45 Voor de jeugd. 18.00
Stereo: Meisjesk. en instrument,
sextet. 18.19 Uitzending Pol. Partij
Radikalen. 18.30 Nieuws. 18.41 Ac
tualiteiten. 19.00 Kron. over boeken,
schrijvers en toneel. 19.15 Muz. en
dienst; informatief progr. over kerk
lied en kerkmuz. 19.45 Stereo: Me-
tropole ork.: amusem. muz. 20.10 Ste
reo: Lichte gr. muz. 20.25 Op de man
af, praatje. 20.30 Stereo: Concert geb.
ork.: klass. muz. (gr.). 21.50 Stereo:
Licht instrument, sextet met zang
sol. 22.20 Overdenking. 22.30 Nieuws,
22.40 Voorrang: artistiek voorkeurs-
progr. 23.30 Stereo: Blaastrio: mod.
muz. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Fit: licht
pl. progr. 10.00 Nieuws. 10.03 Popsta
tion (11.00 Nieuws.) TROS: 12.00
Nieuws. 12.03 Lynx (of los). KRO:
13.00 Nieuws. 13.03 Actualiteiten.
13.08: licht progr. 14.00 Nieuws. 14.03
Holster: pop- en coutrymuz.
(15.00 Nieuws.) 16.00 Nieuws. 16.03
lORRrrr...: popmagazine. 17.00
Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-
18.00 Draaijijofdraaiik: verz, pl.
progr.
foed nieuws voor de aanhangers
van Leonhard Huizinga: hij
laat zijn geesteskinderen Adriaan en
Olivier nieuwe avonturen beleven in
„Het rijk der fabelen". Dit keer ra
ken zij als heuse prinsen betrokken
in een spionage-affaire, waarin de
kolderieke situaties zich aaneenrij
gen tot een sprankelend fris fanta
sieverhaal.
De jonkheren Van Duysz ther
Gasth tot Korenvliet waarom
zouden we het (prinse)kind niet bij
d« naam noemen beleven van al
les en nog wat in hnr pogingen om
Port des Princes, een eilandje dat
Huizinga tussen de Cöte d'Azur en
Corsica heeft neergelegd, te verde
digen. Het is strategisch van ver
schrikkelijk groot belang en daarom
doen de grootmachten hun uitsterste
best om het te veroveren.
De bodem is er stikvol met aard-
sas en olie, ideaal voor de vervaardi-
v - 3c .czers die deze stof
nie» kennen, wordt alles duidelijk als
we zeggen dat het onontbeerlijk is
voor de produktie van polyvolent-
quadranttisopen.
De prinselijke tweeling bedient
zich van de meest fantastische hulp
middelen, zoals de ultra-geheime-te-
letransmaterie-snerbril met uitzon
derlijk zwaar schildpadmontuur
waar je overal mee doorheen kijkt,
de laser-balpoint en een schokgol-
vende stropdas, die een niet dodelij
ke maar toch wel effectieve super -
sone schok produceert.
Niets en niemand (vooral elkaar
niet) vertrouwend storten zij zich in
een reeks avonturen. Zij vechten
om de verrukkelijkste vrouwen, die
er eruit zien als pakketten goudom
rande aandelen, die jaarlijks divi
dend en interrumdividenden uitke
ren, om nog maar te zwijgen over de
bonussen en claims.
Het geheel is met een pikanterig
liefdessausje overgoten. Enkele on
deugende opmerkingen moet men op
de koop toenemen. Het boek is voor
al zo kostelijk in verband met de
serie geschakelde woordspelingen.
Op een heerlijke nooit kwetsende
manier wordt de draak gestoken met
gevestigde orden en tradities. Dege
nen die het maar matig kunnen
waarderen, dat de broers een strijd
op leven en dood vechten om de
prachtpoes uit Cannes krijgen van
Leonard Huizinga een langzaam
werkend vergif als straf en wel een
abonnement voor het leven op de
handelingen van de Tweede Ka
mer....
Het staat bij dit alles nog lang niet
vast dat „Prins Adriaan en Prins
Olivier" een bestseller wordt. Niet
feereen zal deze speelse humor, die
je kunt drinken zonder te slikken op
prijs stellen. We zijn een nuchter
volkje nietwaar en wanneer je met
die nuchtere instelling aan dit boek
begint zul je niet tot bladzijde drie
komen. Een volkomen prententieloos
geheel, zo boordevol humor echter
dat Huizinga wat ons betreft de
broers Duysz ther Gasth best nog
eens mag presenteren, al of niet met
tele-snert-bril. De Zuid-Hollandse
Uitgeversmaatschappij laat voor
J 18,90 «en exemplaar achter.