Succesvol Tee blijft gewoon zichzelf Mensen vooral naar theater omdat anderen 't ook doen Tom Poes k en de Mob- beweging Waardering Conclusie van onderzoek in Nijmegen: Ar on bezig dicht te slibben programmaos Prins Adriaan en prins Olivier Voorkeur TELEVISIE MARTEN TOONDER STRIP TELEVISIE RADIO TELEVISIE RADIO ZATERDAG 21 FEBRUARI 1970 DELFT Ze zoeven in wanstaltig grote Amerikaanse auto's door de nau we straatjes van de Delftse binnen stad naar hun „residentie"een groot oud pand in de doodlopende Warmoe zierstraat. Daar woont leider en solozanger Pe ter Tetteroo, en daar lopen de andere leden van de popgroep Tee-Set orga nist Hans van Eijck, sologitarist Dill Benninck, bassist Franklin Madjid en slagwerker Joop Blom) dagelijks in en uit. Als ze tenminste niet aan een tele visieshow meedoen of in het buitenland optreden, want Tee-Set is op het ogen blik hard bezig de Amerikaanse Top Tien te veroveren. „Ma belle amie", een van de tiental len composities die het duo Tetteroo- Van Eijck voor de groep schreef staat op de veertiende plaats in de gezagheb bende Amerikaanse bladen Billboard en Cashbox. Daarmee wordt de kans steeds groter dat Tee-set het grandioze succes van de Haagse groep „Shocking Blue" gaat evenaren. Zoevende Amerikaanse auto's en niet goedkope, modieuze kleding. Verder is Tee-set, zoals het vijftal onophoudelijk verklaart, „een stel heel gewone jon gens, die het allemaal heel nuchter blij ven bekijken". vMa belle amie" is na „Venus" van Shocking Blue de tweede toevalstreffer van de Amerikaanse platenmagnaat Jerry Ross. Hij hoorde het simpele werkstukje in een jukebox tijdens een vakantie in Zwitserland, probeerde er wekenlang zonder succes achter te ko men waar Tee-set vandaan kwam, en kreeg tenslotte door bemiddeling van Veronica's Jan van Veen contact met manager Theo Kuppens. In Londen verkocht Kuppens „Ma belle amie" aan Ross, die vervolgens voor een snelle en degelijke lancering in Amerika zorgde. De onvermoeibare ex-caféhouder Kuppens en zijn voormalige barkeeper Peter Tetteroo zijn daar onlangs in New York persoonlijk een handje wezen hel pen. Tetteroo is er nog erg van onder de indruk. „Van 's morgens vroeg tot diep in de nacht werden we in een grote slee van televisiestation naar televisiestation gesjouwd. Overal werd ik uitgebreid geïnter viewd. Daar had Ross allemaal voor ge zorgd. Als ze daar eenmaal achter je staan, dan gebeurt er ook wat. Ik zat een keer in een avondprogram ma, live uiteraard. Allerlei mensen uit het publiek mochten vragen aan me stellen en gingen met me in discussie. Ik had het erg benauwd, maar ik ge loof achteraf dat ik me er niet eens zo erg gek heb doorgeslagen. Het hoort er daar gewoon bij. Het is een deel van je werk". Dezer dagen maakte Tee-set in een Delftse rondvaartboot een televisie- s filmpje van 10 minuten, dat binnenkort in miljoenen Amerikaanse huiskamers te zien zal zijn. „Ja, ook dat heeft Ross versierd", zegt Kuppens tevreden. „Geen geringe publiciteit, maar denk maar niet dat de gemeente Delft ons wou helpen. We hadden op het stadhuis een paar shots willen maken. Maar nee hoor, dat mocht niet Ze zien gewoon niet dat we voor heel Delft een gewel dige reclame zijn. En daarmee komt Kuppens op een onderwerp dat alle vijf Tee-set-leden nogal hoog zit: het gebrek aan waarde ring voor de popmuziek in Nederland. „Het grootste verschil met Amerika is dat je hier in Nederland niet als artiest wordt beschouwd," zegt Tetteroo. Tee-Set op de Grote Markt in Delft. Van links naar rechts Dill Ben- nick, Peter Tetteroo, Hans van Eijck, Joop Blom en Frank Madjid. „Hier sjouw je maar met je bandje van danszaal naar danszaal. Je speelt op een podium dat bijna in elkaar stort, zo gammel is het. En dan bijna vier uur per avond optreden, zonder dat iemand op je let. Det heb je in Amerika niet, daar bén je iemand". Hans van Eijck definiteerd de muzi kale produkten van Tee-Set (tot nu toe twaalf hits in eigen land) als „happy music", waar de Amerikanen kennelijk behoefte aan hebben. „Het is gewoon leuke eenvoudige muziek. Bovendien zijn we ons zelf. We doen geen Amerikaanse groepen na, we heb- TLTensen gaan eerder naar de schouw- burg omdat andere mensen dat ook doen dan uit eigen behoefte. Dit is een van de conclusies uit het onderzoek dat de jonge sociologe dra. Vera Assel- bergs-Neessen in opdracht van de di rectie van de Nijmeegse Stadsschouw burg heeft verricht naar het (mogelij ke) publiek van deze schouwburg. Zij en haar medewerkers interviewden daartoe een aantal personen boven de zestien jaar representatief voor de doorsnee-bevolking van Nijmegen kon worden geacht en hielden een enquête onder de bezoekers van een aantal voorstellingen in de schouwburg van de stad aan de Waal. Genoemde conclusie is onder meer in de hand gewerkt door de constatering dat het schouwburgbezoek deel uit maakt van een subcultuur die overwe gend als een hoog milieu wordt be schouwd, hetgeen ook een zeker sta- tus-idee tot gevolg kan hebben. De meeste geïnterviewde mensen die veel belangstelling voor 't schouwburg- NEVEDA IS DÊ WOL! B. Sch. vooral naar de schouwburg als gevolg van hun verlangen om in de vrije tijd nieuwe indrukken op te doen en wor den daarin vooral gestimuleerd door de familie, kennissen en publiciteit. Deze categorie omvat de leeftijd van 41 tot 50 jaar. Jongeren (met name die van 16 jaar t/m 23 jaar) gaan over het algemeen minder naar de schouwburg, ondanks het feit dat zij er via de school vaak voor het eerst mee in-contact zijn ge bracht. Dra. Asselbergs wijt dit aan het feit dat de schoolvoorstelling door de jeugd vaak eerder wordt ervaren als een aanvulling op het lesrooster en niet als iets dat op hun werkelijk bestaande interesse aansluit. Zowel in dit verband als wat betreft reducties, etc. (die naar haar mening de niet bestaande belang stelling alleen maar kunnen verdoeze len) dringt zij er op aan, dat het schouwburgbeleid zelf moet gaan voor zien in de vorming van het publiek. Deze zou, wegens de geringe invloed van de school, bij voorkeur moeten ge schieden in samenwerking bijvoorbeeld een theatergezelschap. („Vormingsacti viteiten door een theatergezelschap lo pen minder het gevaar belangstelling te wekken op grond van niet aan theater zelf verwante motieven"). Zij wijst in dit verband op het werk dat het regio nale gezelschap „Theater" reeds met veel succes in diverse steden van Oost- Nederland verricht. Behalve de jeugd behoren ook de be jaarden tot degenen die minder belang stelling voor de schouwburg hebben, wat vooral wordt toegeschreven aan de geringe mogelijkheden voor deze cate gorie om zich gemakkelijk naar het theater te begeven. Van de schouwburgbezoekers gaat de voorkeur bij de 16 t/m 30-jarigen uit naar experimenteel toneel, modern dra ma en cabaret en bij de 41 t/m 65-jari- gen naar klassieke en moderne blijspe len, opera en operette. Hoe hoger de ge noten opleiding is, hoe kleiner de be langstelling voor opera, dans, ballet, revue en variété en hoe groter de in teresse voor het toneel, waarbij dan ex perimenteel toneel, moderne drama's en probleemstukken hoger worden ge waardeerd dan klassieke blijspelen. De bezoekers met een hoge opleiding gaan ook eerder naar de schouwburg om de inhoud of de auteur van het stuk dan om degenen die het spelen. Vrouwen gaan over het algemeen lie ver naar de schouwburg dan de man nen, die in hun vrije tijd sport, hobbies en cafébezoek prefereren. Van de vrouwelijke schouwburgbe zoekers gaat de voorkeur uit naar ope ra, operette en musical, van de manne lijke naar cabaret, revue of variété. Gehuwden hebben over het algemeen meer belangstelling voor de schouw burg dan ongehuwden, maar zij gaan er minder vaak naar toe, wat vooral bij de gehuwden met kinderen onder de zes jaar ook aan het oppasprobleem wordt toegeschreven. Het zal al of niet bezitten van een vervoermiddel en de tijd dat men er over doet om naar de schouwburg te gaan en om vandaar weer naar huis te komen heeft weinig invloed op het be zoek. Een avondje schouwburg brengt na tuurlijk ook kosten met zich mee. Bij mensen die graag naar het theater gaan spelen deze minder een rol dan bij de genen die er zelden of nooit komen. Nog een laatste interessant detail uit het onderzoek is, dat lezers van lande lijke dagbladen (al dan niet in combi natie met een plaatselijk blad) en opi niebladen meer belangstelling voor de schouwburg hebben dan degenen die meer plaatselijke bladen en damesbla den dan landelijke dagbladen en opi niebladen lezen. ben met „Ma belle amie" ook helemaal niet op de Amerikaanse markt gegokt. Ons geluk is geweest dat er nu einde lijk goede mensen achter ons staan". Eind maart is het zover, dan vertrekt Tee-Set naar de Verenigde Staten. Ze hebben al uitnodigingen voor een aan tal televisieshows, waaronder die van Andy Williams. „En geloof maar dat die contracten goed zitten, want daar komen allerlei advocaten aan te pas", zegt manager Kuppens. „Wij gaan niet op de bonnefooi, zoals Golden Earring vorig jaar. Dan zou er alleen maar geld bij moeten en wat heb je daaraan? We blijven gewoon onszelf. En dat houdt in dat we van alles de betrekke lijkheid blijven zien zelfs van Ame rika". Hans van Eyck, een van de intelli gentste figuren die er in de vaderland se popwereld rondlopen, zorgt zonder dat hij het in de gaten heeft voor een slotzinnetje dat aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Hij zegt, en op zijn gezicht staat te lezen dat hij het meent ook: „Je kan toch nog altijd beter hier iets zijn dan daar niets". STRATFORD-ON-AVON Van de beroemde rivier de Avon, waaraan Stratford ligt, de geboorteplaats van William Shakespeare, is niet veel meer over dan een modderstroom. Het peil zakt steeds lager en de breedte zal tenslotte op haar hoogst nog maar een meter of zes ze ven bedragen. De oorzaak is dat e r ergens stroomafwaarts een dam is vernield doordat er een grote boom op viel, en datniemand er iets aan doet be halve instanties aanwijzen wier taak het wel zou zijn. Het is nu al zo, terwijl vroeger blanke zwanen zich vol gratie over het water van de Avon voortbewo gen, die blanke zwanen nu door het modderige water van de Avon voor- ploeteren. Men is in Stratford bang dat als de toestand zo blijft en de Avon langzamerhand dichtslibt, er minder toeristen naar het vermaarde plaats zullen komen. NEDERLAND I 16.00 NOS: Journaal. 16.02-17.40 KRO: Jeugdprogramma. 18.45 NOS: Fabeltjeskrant. 18.55 NOS: Journaal. 19.04 KRO: Kopduel. 20.00 NOS: Journaal. 20.20 KRO: Kleur: Showprogramma 21.15 Brandpunt. 21.55 Cabaretaria: maandelijkse kleinkunstkalender. 22.40 Epiloog. 22.45 NOS: Journaal. 22.50-23.40 Biljarten: Rep. Eur Kampioensch. Bandstoten. NEDERLANDII 18.45 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant. 18.55 NOS: Journaal. 19.04 NOS: Scala: informatief pro gramma. 19.30 AVRO: Kleur: Vaders tegen wil en dank, serie. 20.00 NOS: Journaal. 20.20 AVRO: Kleur: The High Cha parral, film, 21.10 Kleur: Gert en Hermien, show programma. 22.00 Kleur: The life and times of Lord Mountbatten documentaire film. 22.50-22.55 NOS: Journaal. DUITSLAND I 16.00 Musiker von der komischen Seiten, film 16.25 (K) Noordelijke Wereldkampioensch. skiën. 17.15 Ver- keersprogr. 17.45-18.30 Sport (Region, progr. NDR: 18.30 (K) Mein Freund Ben, serie. 19.00 Actualiteiten. 19.15 (K) Amusementsprogr. 19.58 Progr. overz. WDR: 14.30-14.55 Weekjour- naal. 18.35 (K) Natuurfilm. 19.00 Ac tualiteiten, nieuws en mededelingen. 19.35 (K) Document, progr. 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 (K) Mensch sein muss der Mensch, blij spel. 22.05 (K) Lotto-getallen. 22.10 Journ., weerber. en het woord voor de zondag. 22.30 Der erste Schrei, Tsjechoslow. speelfilm. 23.50 Journ. DUITSLAND II 16.35 (K) De Mankees, film. 17.05 Nieuws en weerber. 17.15 Informa tief progr. 17.45 (K) Daktari, serie. 18.45 (K) hitparade. 19.45 Nieuws, weerber. en weekkr. 20.15 (K) Spel- progr. aansl: Nieuws 21.45 Sport - progr. met loteriiber. 23.00 Nieuws en weerber. 23.05 Danton, oude Duitse speelfilm. 6830 De portier keerde zich om en begon hijgend en piepend de trap weer af te dalen, zonder dat hij Tom Poes op merkte. Die wachtte totdat het geluid van de slepende voetstappen verstorven was en toen sloop hij naar de openkierende deur. „U weet niet hoe het mij heeft uitge put," hoorde hij Sloom Stabiel zeggen. „Het was vreselijk. Uitzinnig meegevoerd door de lucht en daarop in het starsap geworpen. Vóór mijn tjjd, wijze immobi vóór mijn tijd! Wat zal er nu gebeuren?" „Het is héél onrustig," sprak de oude met knarsende stem. „In het meer vallen vóór volle maan is héél onrustig... ja. En ook th onearhéadltt. Maat liet h^ft geen kwade gevolgen. Nee, starsap drinken vóórdat de maan vol is heeft geen eh... kwade gevolgen. Ga rustig zitten en keer in, Sloom Stabiel. Dan zal alles normaal verlopen. Het wordt tijd, dat ge verstart. Ja, verstart. zoals het hoort." De grijsaard zweeg uitgeput, maar Tom Poes had van zijn redevoering gebruik gemaakt om zijn hoofd wat verder naar binnen te steken. Nu had hij een goed overzicht van het vertrek en ook hij nu heter ontdekte hij ue oude Immob zo onbeweeglijk achter het meubel zat, en zijn ogen werden rond van verbazing. „Hij heeft wortel geschoten!" zei hij tot zichzelf. „Dus dat gebeurt er wanneer de lui hier oud worden!" r. NEDERLAND I TELE AC: 14.30-15.00 Studeren - Wiskunde. 15.00 N.O.S.: journaal. 15.02 Weekjournaal - Met titels voor slechthorenden. 15.22 Verkeersinformatie. 15.25 Kleur: Skippy, jeugdfeuilleton. 15.50 De Verrekijker - intern. Jeugd journaal 16.00 Openbaar Kunstbezit. 16.15 Passepartout: Rep. Wereld- kamp. Cyclocross te Zolder (Bel gië). 16.55 Toto-uitslagen. 17.00-18.00 IKOR: Hen'. Kerkd. te Enkhuizen. 18.55 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant. 19.00 CVK IKOR/RKK: Kleur: Bij belvertelling voor kinderen. 19.05 CVK/IKOR: Dromen van Huub Oosterhuis, filmportret. 19.30 VARA: Kleur: Op zoek naar kunst in Peru, film. 20.15 Ombudsman. 20.30 NOS: Journaal. 20.35 VARA: Savoir Vivre, TV-spel. 21.45 Indisch ABC - VII: Het Rijk Overzee in vlammen. 22.35 NVSH: Sextant - Waarom sek suele voorlichting op school. 22.55-23.00 NOS: Journaal. NEDERLAND II 18.55 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant. 19.00 Journaal. 19.05 Kleur: De tovenaar van Sabu- rac, jeugdserie. 19.30 Studio Sport I. 20.15 Panoramiek: informatief progr. over nat. en internat, ge beurtenissen. 20.40 Kleur: Tob-Spion, feuilleton. 21.05 Studio Sport II. 21.30 Kleur: Video: herhaling opval lende TV-programma's. 22.20-22.25 Journaal. DUITSLAND I 10.00 Nieuws. 10.05-10.50 Filmrep. 11.00 Progr. overz. 11.30 Document, film. 12.00 Der Internationale Früh- schoppen. 12.45 Weekjourn. 13.15- 14.40 Reg. weekjourn. 14.45 Voor de kinderen. 15.15 (K) Natuurfilm. 16.00 Filmrep. 16.45 (K) Muz. portret. 17.15 Die Firma Hesselbach, film. 18.15 Sport. 19.00 Wereldspiegel. 19.30 progr. 10.00 Nieuws. 10.02 Juist o zondag. 11.00 Nieuws. 11.02 Muzie; Mozaiek. VARA: 12.00 Nieuws. 12.02 verz.pl. 13.00 Nieuws. 13.02 Ned. Art Revue. NOS: 14.00 Nieuws. 14.02 progr. voor de gastarb. 16.00 Nieuws 15.02 Rabat - Athene - Warschau: progr. voor de gastar. 16.00 Nieuws. 16.02 licht pl. progr. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten en Toto-uitsl. .7.05-18.00 Supercleandreammachine. Gert en Hermien Timmerman, vanavond om 21.10 uur op Ne derland 2 weer eens in een eigen tv-show. Sport. 20.00 Journaal en weerb. 20.15 (K) Getijden, TV-spel. 21.45 (K) Filmrep. 22.30 Journaal en weerber. DUITSLAND II 10.30 Progr. overz. 11.00 Discussie. 11.30 Rep. 12.00 Zondagsconc. 12.50 Wetensch. comment. 13.00 Actuali teiten en muz. 13.40 (K) Flipper, se rie. 14.05 Tommy Tulpe, serie. 14.50 Wir und die anderen, serie. 15.20 Nieuws en weerb. 15.25 Hej, Pippi, film. 15.55 Kleine Uebeltater, Eng. speelfilm. 17.25 (K) Big Valley, serie. 18.15 Nieuws, weerber. en sp. 18.30 Filmrep. 19.00 Sp. en toto-cijfers. 19.45 Nieuws en weerber. 19.55 In formatief progr. 20.15 (K) Mein portret. 22.20 Nieuws en weerber. protret 22.20 Nieuws en weerber. 22.25 TV-sohool voor ouders. HILVERSUM I VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Soc. strijdl. 8.13 Voor het platteland. 8.25 Weer of geen weer: (9.00 Sportme- dedelingen). 9.45 Uitz. Hum. Verb. IKOR: 10.00 Kinderdienst. 10.30 Oud-Kath. Hoogmis. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Open Deur. AVRO: 12.00 Bonte muz. show. 13.00 Nieuws. 13.10 Toestand in de wereld, lez. 13.19 Radiojournaal. 13.35 Verkeers maga zine. 14.05 Stereo: Licht ensemble met zangsol. NOS: 14.30 sportrep. en -uitslagen en lichte gr. muz. VARA 17.00 Stereo: Pop. muziekshow met VARA-dansorkest. 17.50 Nieuws. NOS: 18.05 Mededelingen. 18.10 Langs de lijn. VARA: 18.30 Kwikzilver: cab. progr. NOS: 18.55 journalistenforum. VPRO: 19.30 Nieuws. 19.35 Geschie denis van de nocturne: 1. John Field, muz. lez. 20.00 Rep. AVRO: 20.30 Stereo: gev. verz. pl. progr. 22.05 Huwelijksportret: gesprekken. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.43 Radiojourn. 22.55 Stereo: licht gev. pl. progr. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II KRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Stereo: klass. muz. (gr.). 9.00 Nieuws en wa- terst. 9.15 Stereo: - gewijde muz. 10.00 Eucharistieviering. 11.00 Nieuws. 11.02 Stereo: Omroepork.: amusementsmuz. 11.55 Mededelin gen. NCRV: 12.00 Kerkorgelconc.: Klass. muz. 12.40 Tussenbeide: ac tuele kron. 13.00 Nieuws. 13.10 Voor de jeugd. 13.25 Stereo: De psalmen in de nieuwe berijming, muz. lez. 13.45 Stereo: Klavecimbelrec. 14.10 Voordracht. NOS: 14.30 Stereo: Ned. Kamerork.: Klass. en mod. muz. (plm. 15.20-15.40 Lit. progr.) 16.15 Gandhi en de geweldloosheid, gast college. CVK: 17.00 Baptistische kerkd. 18.00 Convent: wekelijks half uur over en uit de kerk. IKOR: 18.30 Preektoon en matrozenkraag. 18.45 Kerk veraf en dichtbij. NCRV: 19.00 Nieuws. 19.07 Stereo: NCRV- Voc. ens.: mod. gew. muz. 19.30 De boodschap der bevrijding in deze tijd, lez. 19.45 Stereo: klass. kamer- muz. (gr.). 20.05 samenzang geestelij ke liederen. KRO: 20.30 Stereo: Mu ziek a go go. 21.30 Stereo: volkslied jes. 22.00 De dienaar van Jahweh, meditatie. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.40 muz. informatie voor kenners en liefhebbers. 23.45 We reldkamp. sprint op de schaats da mes en heren in West-Allis. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM III AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 licht DUITSLAND I 10.00 Nieuws. 10.05 Weekkron. 10.25 Amusem. 11.05 Informatief progr. 11.25 Filmrep. 12.45 Intern, persoverz. 12.55-13.30 Wereldspiegel. 16.35 Nieuws. 16.40 Voor de kinde ren. 17.00 Idem. 17.25 Filmrep. 17.55-18.00 Nieuws. DUITSLAND II 17.30 Nieuws en weerb. 17.35 Die karte mit den Luchskopf. film. HILVERSUM I VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ocht. gymn. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr. muz. met rep. (7.30-7.35 Van de voorp.). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Aktualitei- ten. 8.20 Lichte muz. met rep. 9.00 Stereo: Londens Filh. ork.: klass. muz. (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40 Volksmuz. uit Sénégal. 9.50 Koning Klant: consum. rubr. 10.00 Voor de huisvr. NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 Stereo: Radiokamerorkest: mod. en klass. muz. (Intermezzo: klass. koor- muz. gr.) VPRO: 12.00 VPRO: gev. progr. (13.00 Nieuws; 14.25 Schoolra dio). NOS: 15.00 Stereo: Licht ork.: filmmuz. (gr.) AVRO: 15.30 Stereo: Oude kamermuz. (Opn). 16.00 Nieuws. 16.03 lichte muz. uit Lat. Amerika. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Licht orgelspel. Overheidsvoorlich ting. 17.40 De politie nu. 17.55 Mede delingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radio journ. 18.25 Zelfstandig zijn en blij ven, lez. 18.30 Stereo: Joh. Willem Friso Kapel: galaconc. (opn). 19.15 Dutch Swing College. 19.30 Nieuws. RVU: 1935 - Ned. en de wereld op weg naar het jaar 2000. NOS: 20.05 act. disc, progr. en gevr. muz. progr. Bond Zonder Naam: 22.20 Een lang gezicht is een lelijk tekort, lez. NOS: 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. AVRO: 22.43 Radiojourn. NOS: 22.55 Stereo: Jazz in actie. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het leven de woord. 7.16 Klass. muz. (gr.). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten: 7.50 Overweging; 8.00-8.10 Nieuws.) 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymn. voor de huisvr.) 10.00 Gitaarrec.: mod. muz. (gr.). NOS: 10.15 De komende week in het Ned. muz. leven. KRO: 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11.30 Bejaar- denprogr. 11.54 Bericht Vastenactie. 11.55 Mededelingen. NCRV: 12.00 Gev. progr. (12.05 Lezenswaardig heden; 12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Mededelingen t.b.v. Land- en tuinb.; 12.30 Nieuws; 12.41 Actuali teiten.) 14.05 Schoolradio. 14.30 Ste reo: mod. kamerzuz. 15.00 Geref. middagdienst. NOS: 15.30: informa tie over Friesland. (16.00-16.02 Nieuws.) 17.20 Overh. voorl. Surina me Journ. NCRV: 17.30 Voor de kleuters. 17.45 Voor de jeugd. 18.00 Stereo: Meisjesk. en instrument, sextet. 18.19 Uitzending Pol. Partij Radikalen. 18.30 Nieuws. 18.41 Ac tualiteiten. 19.00 Kron. over boeken, schrijvers en toneel. 19.15 Muz. en dienst; informatief progr. over kerk lied en kerkmuz. 19.45 Stereo: Me- tropole ork.: amusem. muz. 20.10 Ste reo: Lichte gr. muz. 20.25 Op de man af, praatje. 20.30 Stereo: Concert geb. ork.: klass. muz. (gr.). 21.50 Stereo: Licht instrument, sextet met zang sol. 22.20 Overdenking. 22.30 Nieuws, 22.40 Voorrang: artistiek voorkeurs- progr. 23.30 Stereo: Blaastrio: mod. muz. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Fit: licht pl. progr. 10.00 Nieuws. 10.03 Popsta tion (11.00 Nieuws.) TROS: 12.00 Nieuws. 12.03 Lynx (of los). KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actualiteiten. 13.08: licht progr. 14.00 Nieuws. 14.03 Holster: pop- en coutrymuz. (15.00 Nieuws.) 16.00 Nieuws. 16.03 lORRrrr...: popmagazine. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07- 18.00 Draaijijofdraaiik: verz, pl. progr. foed nieuws voor de aanhangers van Leonhard Huizinga: hij laat zijn geesteskinderen Adriaan en Olivier nieuwe avonturen beleven in „Het rijk der fabelen". Dit keer ra ken zij als heuse prinsen betrokken in een spionage-affaire, waarin de kolderieke situaties zich aaneenrij gen tot een sprankelend fris fanta sieverhaal. De jonkheren Van Duysz ther Gasth tot Korenvliet waarom zouden we het (prinse)kind niet bij d« naam noemen beleven van al les en nog wat in hnr pogingen om Port des Princes, een eilandje dat Huizinga tussen de Cöte d'Azur en Corsica heeft neergelegd, te verde digen. Het is strategisch van ver schrikkelijk groot belang en daarom doen de grootmachten hun uitsterste best om het te veroveren. De bodem is er stikvol met aard- sas en olie, ideaal voor de vervaardi- v - 3c .czers die deze stof nie» kennen, wordt alles duidelijk als we zeggen dat het onontbeerlijk is voor de produktie van polyvolent- quadranttisopen. De prinselijke tweeling bedient zich van de meest fantastische hulp middelen, zoals de ultra-geheime-te- letransmaterie-snerbril met uitzon derlijk zwaar schildpadmontuur waar je overal mee doorheen kijkt, de laser-balpoint en een schokgol- vende stropdas, die een niet dodelij ke maar toch wel effectieve super - sone schok produceert. Niets en niemand (vooral elkaar niet) vertrouwend storten zij zich in een reeks avonturen. Zij vechten om de verrukkelijkste vrouwen, die er eruit zien als pakketten goudom rande aandelen, die jaarlijks divi dend en interrumdividenden uitke ren, om nog maar te zwijgen over de bonussen en claims. Het geheel is met een pikanterig liefdessausje overgoten. Enkele on deugende opmerkingen moet men op de koop toenemen. Het boek is voor al zo kostelijk in verband met de serie geschakelde woordspelingen. Op een heerlijke nooit kwetsende manier wordt de draak gestoken met gevestigde orden en tradities. Dege nen die het maar matig kunnen waarderen, dat de broers een strijd op leven en dood vechten om de prachtpoes uit Cannes krijgen van Leonard Huizinga een langzaam werkend vergif als straf en wel een abonnement voor het leven op de handelingen van de Tweede Ka mer.... Het staat bij dit alles nog lang niet vast dat „Prins Adriaan en Prins Olivier" een bestseller wordt. Niet feereen zal deze speelse humor, die je kunt drinken zonder te slikken op prijs stellen. We zijn een nuchter volkje nietwaar en wanneer je met die nuchtere instelling aan dit boek begint zul je niet tot bladzijde drie komen. Een volkomen prententieloos geheel, zo boordevol humor echter dat Huizinga wat ons betreft de broers Duysz ther Gasth best nog eens mag presenteren, al of niet met tele-snert-bril. De Zuid-Hollandse Uitgeversmaatschappij laat voor J 18,90 «en exemplaar achter.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 6