Kilometers uiteen en vele frustraties
Op keukendeur van het
tv-journaal staat meer
dan:
„geen rozegeur"
Redactie voelt zich
vergeten groep
Video"-onde
over celibaat
RONOtitie
TV-documentaire
over Coventry
„Literama"
V
Zaterdag halve
finale
van
VANAVOND
Tom Poes t
en de
Mob-
beweging
MORGEN
Hoofdredacteur
Dick Simons:
Meer manager
dan journalist
programmaos
„We passen alleen in de planning omdat de
STER zo fraai om ons heen zit"
Jan Gerritsen en Rien Huizing:
GEWELDIG
PUINHOOP
MARTEN
TOONDER
STRIP
MAANDAG 23 hfcbKu/Mv. «Y/0
HILVERSUM
moeilijkheden bij
Er zijn duidelijk
het NOS-journaal.
Over het algemeen merkt een niet zo
kritische kijker er weinig van. Behal
ve wanneer, zoals vorige week dinsdag
gebeurde, presentator Jan Gerritsen
moet aankondigen dat de ondertite-
lingskaartea bij een film over Abba
Eban door de gladheid niet tijdig in de
studio konden zijn. Of als de kijker
meer dan tv.-aan-de-oppervlakte
verwacht.
Intern is er bepaald meer te merken
over de moeilijkheden met het journaal.
De ver uiteen gelegen ruimten van re
dactie en studio, het gebrekkige con
tact met hoofdredacteur Simons, de
onvrede over de huidige presentatie
vorm en het ontbreken van inspraak bjj
het benoemen van een commissie die
zich gaat bezighouden met een jour
naalvernieuwing hebben geleid tot een
paar ultimatieve brieven van de jour
naalmedewerkers.
De brieven, over de vreemde uiteen
legging van de gebouwen en de presen
tatievorm, zijn via hoofdredactéur
Dick Simons terecht gekomen bij de
Raad van Beheer van de NOS.
Om te weten wat er werkelijk aan de
hand is, zijn we een dag gaan kijken
hoe het journaal wordt gemaakt en met
welke problemen op de achtergrond.
We hebben ook gesproken met een paar
ontevreden journaalmedewerkers. En
tenslotte praat hoofdredacteur Simons
na jaren van zwijgen over het journaal
dat hij al sinds 1963 letterlijk beheerst
en over zijn eigen toekomst.
In een paar barakken achter twee
witte villa's aan de Hilversumse Emma-
straat huist, hokt, zweet en leeft het
NOS-journaal. Vijftien bureauredac
teuren, zes verslaggevers, vier man op
de nieuwsdienst, telex-apparatuur, een
groot archief, zes montagecellen, een
Vergaderkamer 14. De rode vergadering, halfzes in de mid
dag. Links onder de presentator van dienst Rien Huizing. In
het midden achter (met bril) de heer W. P. G. Stokla, adjunct
hoofdredacteur van het journaal.
Eurovisieverbinding en vergaderkamer
nummer veertien.
Er worden in vier vergaderingen, met
veel Euroviesiemateriaal, één vliegtuig
je, een groot net van correspondenten
en wat cameraploegen van Cinécentrum
per dag drie televisieprogramma's ge
maakt: twee van vijf en één van vijf
tien minuten. De presentatiestudio en
de ampex-apparatuur is drie kilometer
en een hoop frustraties verder in het
NOS-opleidingscentrum Santbergen;
over de spoorbomen of onder de tunnel
door.
Er wordt een gigantisch omroepcen-
trum gebouwd, maar het journaal is
daarin nog niet aan de beurt gekomen.
Of en wanneer het aan de beurt komt,
kan niemand zeggen.
Een dagje meelopen met het journaal
ic Jan Gerritsen (links staand) en Rien Huizing, twee redacteuren-presen
tatoren van het N.O.S.-journaal.
betekent het bewijs krijgen, dat er in
derdaad in deze constructie veel mis
kan lopen. De kreet „De techniek staat
voor niets", is niet met dichte ogen uit
te spreken, want dan gaat er ongetwij
feld iets mis.
Om acht uur 's morgens verschijnen
de zogeheten copy-taster (de man die
uit de telex het belangrijke nieuws
haalt) en een man van de nieuwsdienst.
Om half tien wordt er al voor het eerst
vergaderd een ziekte die de NOS ze
ker niet voorbij is gegaan. Het is de zo
geheten „witte" vergadering. Alle ver
gaderingen hebben een kleurtje, waar
om weet niemand meer.
Op de witte vergadering bespreken
de eindredacteur, de produktieleider en
de man van de nieuwsdienst („verder is
iedereen welkom", zegt adjunct-hoofd
redacteur W. P. G. Stokla) de mogelijk
heden van speciaal binnenlands nieuws
voor die avond.
De techniek van een nieuwsmedium
komt op gang: telex, buitenlandse films
via een speciale dienst met Schiphol, de
correspondenten melden eventuele
„items", de eigen mensen trekken er
met camera-ploegen op uit. Het is een
moeilijke dag, glad als vele dagen er
voor. De kans dat een hoop „opzetjes"
niet lukken is groot.
Om kwart voor elf is via een straal
van radioverbindingen een eerste Euro-
visie-nieuwsconferentie. In elk land zit
één man achter een schakelkastje en
vertelt wat hij internationaal eventueel
heeft aan te bieden.
Twee weken geleden kwamen de
groeiende interne moeilijkheden bij het
NOS-journaal naar buiten, via een ac
tie van journaalmedewerkers met een
ultimatief karakter.
Voor 15 februari moesten ze weten
welk uitzicht er was op een betere
voorziening voor een gecombineerde re
dactie en presentatie, wat voor moge
lijkheden er waren voor een andere
presentatievorm en of er in de pas be
noemde commissie ter bestudering van
het journaal ook nog journaalmedewer
kers konden worden opgenomen. Van
15 februari is het nu „om praktische
redenen" 1 maart geworden.
Redacteur-presentator Rien Huizing:
„We verwachten wel dat er voor 1
maart een antwoord komt dat enig uit
zicht biedt op die dislocatie van redac
tie en presentatie. Zo niet, ja dan moe
ten we ons beraden zoals dat heet".
Redacteur-presentator Jan Gerritsen:
„We hebben verder nog geen concrete
gedachten".
Een van de grote klachten van de
journaalredactie was dat ze een verge
ten groep was die wel elke dag drie
programma's tot op de seconde ge
timed moest afleveren. Daarover zegt
Rien Huizing: „We passen alleen in de
planning, omdat de STER zo fraai om
ons heen zit".
Over het gebrek aan contact met
hoofdredacteur Simons door deze
laatste overigens bestreden zegt Jan
Gerritsen: „Simons is een introverte
man. Hij doet erg zijn best voor dat
contact. Maar als er nu wordt gezegd
dat alle vergaderingen altijd voor ie
dereen toegankelijk waren, dat is dat
gewoon onwaar. Misschien theoretisch
ja".
Rien Huizing: „Als je binnenkwam
zaten ze gek te kijken, je zou er niet
uitgeschopt worden; dat net niet".
Jan Gerritsen: „Een van de punten
die nu meteen, zo maar pardoes wel
zijn bereikt, is dat er meer openheid is.
Je kan nu inderdaad wel eens bij Si
mons binnenlopen. Maar voor ons ligt
het zwaartepunt op die dislocatie. Die
groeiende kritiek in de kranten van:
het journaal is zo kneuterig dat is
niet helemaal waar. Het is vaak over
macht, doordat de zaak niet gecentrali
seerd is. Koeriersdiensten, kleur uit
Bussum en ampex in Santbergen, ter
wijl je hier in de Emmastraat je tek
sten moet schrijven. Ga zo maar door".
De journaalmedewerkers willen dui
delijk anders. Ook met de presentatie
van hun journaal.
Rien Huizing: „We zullen op de sug
gestie van Simons maak zelf maar
eens een journaal zoals jullie dat wilt
zeker ingaan".
De heer Sokla: „Dat Eurovisienet is
geweldig. Als er om vier uur in Rome
iets gebeurt kunnen w\j het om acht uur
hebben. Maar als om diezelfde tyd iets
in Groningen gebeurt niet. Technisch
zou het wel kunnen, maar dat kost ge
weldige investeringen met ampexwa-
gens en zendtorens die ook terug moe
ten kunnen seinen. In Italië z(jn we al
zover."
Om half twaalf volgt de blauwe ver
gadering. Daar worde een planning ge
maakt voor de komende drie, vier da
gen. Daarna om kwart voor twee, wor
den de films doorgedraaid die inmid
dels van de agentschappen via Schiphol
zijn binnengekomen.
De eigenlijke, vooral technische pro
blemen beginnen om kwart over twee,
tijdens de zogeheten groene vergade
ring. Daar wordt een voorlopige opzet
gemaakt voor het acht uur journaal en
een zeer voorlopige opzet voor dat van
zeven uur. Er moet te sterk rekening
gehouden worden met de technische be
perkingen.
De bureauredacteuren kunnen hun
teksten nauwelijks of helemaal niet op
de binnenkomende beelden schrijven,
omdat de ampex-studio in Studio Sant
bergen staat, alle kleur in Bussum bin
nenkomt en ook de lengte van de on
derwerpen nog elk moment kan veran
deren.
Om half vijf volgt de tweede Euro
visieconferentie, om vijf uur gevolgd
door de beelden van de aangeboden on
derwerpen. Op de lijst staan onderwer
pen als Torture, collapse, funeral en
diplomat. De teksten worden op de
band opgenomen, uitgewerkt en dienen
voor de bureauredacteuren die vaak de
beelden niet hebben gezien, als richtlijn
voor hun eigen tekst.
Om half zes de rode vergadering. Een
zo goed als definitieve opzet voor het
acht uur journaal en dat van zeven uur
moet worden gemaakt. Het aanbod is
1180 seconden en het magische maxi
mum is 890. Er wordt geschrapt, ge
praat en geschrapt. Een heleboel gaat
nog op de bonnefooi. Komt die film
wel op tijd binnen? Heeft iemand al
iets van de ampex gezien? Voor de
meeluisterende leek een puinhoop
waaruit nooit een journaal kan worden
samengesteld.
Om kwart over vijf rijdt de eerste
koerier met films naar Studio Santber
gen. Het is glad: hy zal de weg deze
avond met een collega nog vele malen
moeten rijden. Maar er gaat niets mis.
Geen botsingen, geen dichte overwegen.
Tegelijk met het op de buis verschij
nen van het eerste journaal vindt er via
het Eurovisienet een tweede nieuweuit-
wisseling plaats.
De twintig man die dan technisch en
redactioneel aan het journaal werken
(één redactieploeg voor het vroege en
late journaal en een andere voor dat
van acht uur) schipperen met de tech
niek, rijden heen en weer tussen Sant
bergen en de Emmastraat en denken
maar niet aan alles wat mis kan gaan.
Om de actualiteit enigszins bij te kun
nen houden, staat in studio Santbergen
ook een aantal telêx-apparaten, dat tij
dens de journaals door een redacteur
wordt bewaakt.
Als er iets is, komt op het laatste mo
ment zijn arm nog in beeld met een
velletje tekst. De telefoon naast de
nieuwslezer is niet bruikbaar gebleken
en is een sierstuk geworden.
Voorwaarde voor een gesprek met de
heer Dick Simons, hoofdredacteur
van het NOS-journaal is dat er over
de huidige problemen niet wordt ge
praat. Wel zegt hij: „Ik zal uw vra
gen overigens niet uit de weg gaan.
Ik constateer aldus dat het journaal
in een onmogelijke werksituatie ver
keert en ik heb daar tegenover mijn
personeel nooit een geheim van ge
maakt".
„De vraag of de redactie van het jour
naal gehuisvest moet en kan worden
in het omroepkwartier is een zaak
van prioriteit en die moet de Raad
van bestuur bepalen. Daar heeft het
journaal geen boodschap aan. Als ze
er in het bestuur waar ik ook bij
zit over gaan praten, ga ik naar
het plafond zitten kijken".
„Wij dachten dat er wel oplossingen
waren. Volgende week uiterlijk ver
wacht ik antwoord op het verzoek
van mijn medewerkers, dat ik schrif
telijk heb overgebracht aan de pro
grammacommissaris". (De heer Ren-
gelink). „Ik heb tegen mijn medewerk
kers gezegd, dat ze tegenover ieder
een mogen zeggen wat ze willen".
Die opmerking slaat op het beruchte
artikel 32 in de omroep-cao, waarin
staat dat omroepmedewerkers naar
buiten toe geen mededelingen mogen
doen over hun werk, zonder toestem
ming.
„Onze geachte cliënten denken dat
het aan de norm voldoet. Een kijk
dichtheid van het acht uur journaal
van 45 procent en een waardering
van 7,5 zegt toch wel wat: het is zelfs
zeer hoog".
Dat zegt helemaal niet dat wij het
goed doen. Over de inhoud van het
journaal is een dialoog aan de gang.
Het is niet waar, zoals wel wordt ge
zegd, dat er geen contact was met
mijn medewerkers dat is een hard
nekkige fabel. Alleen, er is wel een
lijn, een beleid: die policy is heel dui
delijk. Daar ben ik voor gehuurd".
De heer Simons die zichzelf meer
een manager dan een journalist vindt
in zijn huidige functie meent dat
naast Vietnam ook de Westfriese
Flora in het nieuws thuis hoort. Het
Journaal is er niet om kleur te beken
nen".
„Over het algemeen is er een open ver
standhouding, een groot enthousiasme
en een algemene wens om het beter
te doen. Door een paar externe facto
ren is dat proces wat versneld. Ik lig
er niet van wakker: ik juich het al
leen maar toe. Iedereen die met de
hoofdredacteur wil praten, kan dat
doen. Alleen, gezien het personeelsbe
stand, kan dat niet elke dag".
Voor het NOS-televisieprogramma
„Video", dat zich bezighoudt met
massa-media en meningen van kij
kers, werden ten behoeve van de
uitzending van gisteravond weer en
quêtes ingesteld. Een van de onder
werpen was deze keer de celibaats-
kwestie, die recentelijk veel aan
dacht heeft gekregen van de mas
sa-media.
„Video" heeft een onderzoek ge
daan naar de wijze waarop het vele
nieuws over deze kwestie bij de
nieuwsconsumenten terecht is geko-
Zo vroeg „Video" het kijkerspa
neel naar de mening over de pause
lijke onfeilbaarheid. De antwoorden
luidden: onfeilbaar 5 pet.; niet on
feilbaar 76 pet.; „tussen in?' 9 pet.;
n.v.t. geen mening 10 pet.
Over de ontwikkelingen rondom
het celibaat in de week van 2 t/m 6
februari, d.w.z. de week na de toe
spraak van de Paus tot de gelovigen
op het St Pietersplein waarin hij
afschaffing van het celibaat ver
wierp, bleken de onderscheiden
groeperingen zich in gelijke mate op
de hoogte te hebben gesteld. Onge
veer 6 op de 10 Nederlanders hadden
in deze week iets gelezen of gehoord
over de celibaatskwestie.
Irritatie van het publiek als geheel
over de tamelijk grote aandacht, die
bijvoorbeeld de televisie aan het ac-
Zaterdag valt in de Pluimveehal te
Barneveld de beslissing welke ploe
gen gaan uitkomen in de finale van
„Dubbel-Zeskamp". De vertegen
woordigers van Dronten, Genemui-
den, Rheden, Goes, Helmond en Val
kenburg treden daar tegen elkaar
aan.
De stand is nu: Assen 79 punten,
Bolsward 71 punten, Hoogland 65
punten, Alphen aan de Rijn 64 pun
ten, Wieringermeer 53 punten,
Stadskanaal 53 punten (deze zes
ploegen zijn al uitgespeeld), Dronten
52 punten, Goes 44 punten, Gene-
muiden 42 punten, Helmond 39 pun
ten, Valkenburg 35 punten en Rhe
den 34 punten.
De zes hoogstgeklasseerde teams
komen in de finale, die op 25 april
zal worden gespeeld.
„Dubbel-Zeskamp" begint om
20.20 uur. Om 16.02 uur zendt de
NCRV vanuit het Jaarbeurs Con
grescentrum in Utrecht de „Zes
kamp-show" uit, waarin de pro
gramma's van Assen en Hoogland te
zien zijn.
6831 Professor Prlwytzkofsky had in
tussen wat van de vloeistof uit het meer
geschept en paste daar nu verschillende
proeven op toe.
„Praw!" sprak hij smalend. „Starsap!
Het is eigendommelijk kalkeswater! Hebt
u dat, mijnheer Pieps?"
De assistent was nog niet zo ver, en in
de intredende stilte kon men de nader-
springende Rep horen roepen.
„Niet zitten!" riep het ventje. „Dat is
gevaarlijk! Daar komt verstarring van!
Je moet bewegen!"
Deze woorden waren bedoeld voor heer
Bommel, die uitgeblust op de dijk zat.
Maar die keek op noch om en bleef met
een wezenloze glimlach voor zich uit
staren.
„Tertiair calciumfosfaat," verklaarde
Alexander Pieps na enig dubben. „Dat
zeg ik ja!" riep de hoogleraar uit. „Maar
wat geeft het nog meei in dezer zap? On
gebonden karbonaat, mijnheer Pieps!
Merkt u zich dat aan!"
„Niet zitten!" riep Rep, die inmiddels
naderbij gekomen was. Hij grabbelde ze
nuwachtig in zijn buidel en haalde er een
knalbommetje uit.
„Kan men een weinig stil zijn, daar
achter?" riep de geleerde uit. „Wij zijn
hier met ener onderzoeking dadig! Ach
ting! Wat gebeurt wanneer men dezer
vloedigheid drinkt?"
„Dan krijgt men buikpijn, denk ik,"
zei de assistent onzeker. De professor
wilde in een smalend lachen uitbarsten,
doch in dit voornemen werd hij gestoord
door een knal, die door een luide gil ge
volgd werd. Rep had het rotje onder heer
Ollie geworpen, en deze kwam met grote
schrik tot zichzelf.
tuele celibaatsvraagstuk heeft fc;
steed was miniem.
De kranten wijdden honderden ar
tikelen aan het celibaat. In de perio
de van 3 januari, de dag vóór het
begin van het pastoraal concilie tot
en met 13 februari verschenen in de
negen landelijke dagbladen tesamen
316 artikelen over de celibaatskwes
tie. Dat kwam neer op ongeveer
twee artikelen per dag in zowel de
Volkskrant als De Tijd, en in elk der
overige zeven niet-katholieke bladen
gemiddeld ongeveer twee artikelen
in de drie dagen.
In ruim tien procent van alle in de
landelijke dagbladen, in de periode
van 3 januari tot en met 13 februari,
over het celibaat geschreven artike
len werd Septuagint besproken,
Confrontatie in 5 a 6 procent, de
Actiegroep Wereldkerk in ongeveer
vijf procent en het Michael Legioen
in ruim 2 procent.
In het RONO-programma word
van half acht tot acht uur aandacht
besteed aan inspraak-problemen bij
het bouwen van woningen. Men kan
luisteren naar de architect H. van
Leeuwen, lector in de leer van wo
ning en haar bewoning aan de Land
bouwhogeschool te Wageningen, en
enkele van zijn studenten. Verder
visies en ideeën van de Werkgroep
Centraal Wonen uit Nijmegen, van
sympathisanten van de Stichting
Nieuwe Woonvormen uit Groningen
en de architecten Schouten en De
Jonge uit Lievelde.
In het Gelders programma van
de RONO wordt dinsdag een pro
gramma uitgezonden rond Riny
Schreienberg uit Arnhem, beter be
kend onder de naam MARTY. On
langs verscheen van deze jonge
trompettist een langspeelplaat. Het
geheel wordt uitgezonden in het pro
gramma „Zo maor der tussendeur",
dat onder redactie staat van Bert
Witteveen.
De rubriek „Greui en bleui" deze
keer samengesteld door Martien
Haffmans uit Ede, besteedt aan
dacht aan het Veluwse onderzoek
naar de gedragingen van vossen.
VARA-regisseur Milo Anstadt
maakt een serie documentaties over
steden die tijdens de Tweede We
reldoorlog zwaar getroffen zijn.
Daarbij heeft de regisseur zich met
name gericht op de situatie zoals die
nu, 25 jaar na het einde van de oor
log, is. Hoewel de keuze van de ste
den niet willekeurig was, ontbreken
in de reeks steden als Warschau en
Stalingrad. De reden is dat de auto
riteiten zich niet met de plannen van
Milo Anstadt konden verenigen. Eén
communistische stad komt echter in
de reeks wel voor: de Oostduitse
stad Dresden.
Voorts behoren tot de serie:
West-Berlijn, het Noorse Narvik,
Rotterdam, Hirosjima en het Engelse
Coventry. Met deze laatste stad
wordt de reeks vanavond geopend,
om 21.10 uur Nederland 2.
De Duitse aanval op de Engelse
industriestad Coventry bracht in de
Tweede Wereldoorlog het werk
woord „coventreren" in zwang, dat
wilde zeggen: een stad met de grond
gelijk maken. Milo Anstadt heeft
getracht na te gaan of de problemen
van die stad in 1970 nog iets te ma
ken hebben met de verwoestingen
die daar in de nacht van 14 op 15
„Literama", NCRV's radiokroniek
over boeken, schijvers en toneel, be
vat vanavond om 19.00 uur bespre
kingen van twee nieuwe boeken:
„114 gedichten van Leo Vroman en
„Tussen hybris en vergaan" van
Hans Warren. De eerste uitgave
wordt aan de order gesteld door Pe
ter Berger en over de tweede
spreekt Jan van der Vegt.
TELEVISIE
NEDERLAND I
18.45 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant.
18.55 NOS: Journaal.
19.04 NCRV: Scheepsjongens van
Bontekoe, vervolgverhaal.
19.13 Kleur: Jeugdherinneringen: 5.
Oudejaarsavond, serie.
19.30 Tweekamp, quiz tussen studen
tenteams.
20.00 NOS: Journaal.
20.20 NCRV: Actualiteitenrubriek.
20.45 Gevraagd: Straaljagerpiloot.
21.45 Met speciale opdracht: Rook
gordijn, spionagefilm.
22.35 Koorzang: geestelijke liederen.
22.45-22.50 NOS: Journaal.
NEDERLAND II
18.45 NOS: Kleur: Fabeltjeskrant.
18.55 NOS: Journaal.
19.04 NOS: Scala: informatief pro
gramma.
19.30 VARA: Coronation Street,
feuilleton.
20.00 NOS: Journaal.
20.20 VARA: Kleur: Sherlock Hol
mes: De Griekse tolk, serie.
21.10 Coventry nu uit puin en as,
documentaire.
21.50 Kleur: Gekke jongens, mooie
november 1940 werden aangericht en
waarna slechts een enkel gebouw in
de binnenstad overeind bleef staan.
Volgende uitzendingen in de reeks
zijn gepland op 23 maart, 20 april, 18
mei en 8 juni.
V>
LUIS BUNUEL, de beroemde
Spaanse filmregisseur, van wie
u vanavond om negen uur op Duits
land 2 een van zijn beste produk-
ten kunt zien: ,,Het dagboek van
een kamermeisje"met in de hoofd
rollen onder anderen Jeanne Mo-
reau.
meiden: show met jonge artiesten
22.15 Achter het nieuws.
22.55-23.00 Journaal.
DUITSLAND I
(Regionaal programma: NDR: 18.00
Hafenpolizei, TV-serie. 18.30 Actua
liteiten. 18.45 (K) Zandmannetje.
18.55 Regionaal sportjournaal. 19.26
(K) Lieber Onkel Bill, TV-serie.
19.59 Programmaoverzicht. WDR:
8.20-8.45, 10.20-10.45 en 12.10-12.35
Schooltelevisie. 18.00 (K) Charlie
Chaplin-films. 18.30 (K) Voor de
kleuters. 18.40 Actualiteiten en
nieuws. 19.25 (K) Filmreportage).
20.00 Journaal en weerbericht. 20.15
Reportages. 21.00 (K) Amusements
programma. 21.45 (K) Culturele
kroniek. 22.30 Journaal, commentaar
en weerbericht. 22.50 Horror, TV-
film. 0.10 Journaal.
DUITSLAND II
18.05 Actualiteiten en muziek.
18.40 (K) Muzikaal amusementspro
gramma. 19.10 (K) Junger Herr auf
altem Hof, TV-serie. 19.45 Nieuws,
actualiteiten en weerbericht. 20.15
(K) De zeven zeeën, TV-serie. Aan
sluitend: Nieuws. 21.00 Tagebuch ei-
ner Kammerzofe, Frans/Italiaanse
speelfilm. 22.35 Nieuws en weerbe
richt. 22.45-23.15 Zes korte Ameri
kaanse films.
TELEVISIE
DUITSLAND I
10.00 Nieuws. 10.05 Journaal van
gisteravond. 10.30 Der siebente
Geschworene, Franse speelfilm.
12.00 Reportages. 12.50 Internatio
naal persoverzicht. 13.00-13.30 Jour
naal. 16.35 Nieuws. 16.40 Voor de
kinderen. 16.50 Idem. 17.20 (K) Die
renfilm. 17.55-18.00 Nieuws.
DUITSLAND II
17.30 Nieuws en weerber. 17.35 Die
Braute menier, Söhne-serie.
RADIO
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammof oonmuziek. 8.00 Nieuws.
8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo:
Lichte grammof oonmuziek. (8.30-
8.33 De groenteman). 8.50 Morgen
wijding. NOS: 9.00 Uitgebreide re
portage of herhaling NOS-program-
ma. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek
uit de Ren. (opn.) AVRO: 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen
(gr). (11.00-11.02 Nieuws). 11.30
Rondom 12: programma voor de
vrouw. (11.55 Beursberichten). Over
heidsvoorlichting: 12.30 Uitzending
voor de landbouw. AVRO: 12.40
Toppers van toen (gr). 13.00 Nieuws.
13.11 Radiojournaal. NOS: 13.30
Spiegel van België: muziek en
nieuws van onze zuiderburen. 14.00
Stereo: Klein chanson. 14.40 Jazz uit
het historisch archief. AVRO: 15.10
Nederlandse componistenportretten
Rudolf Mengelberg. 16.00 Nieuws
16.03 Inleiding tot muziekbegrip,
muzikale lezing. 16.25 Bas-bariton en
piano: klassieke liederen. 16.45 Land
der muzen: kunstkroniek. 17.15 Ste
reo: Jazz-Spectrum: oude en moder
ne jazz. 17.55 Mededelingen. 18.00
Nieuws. 18.11 Radiojournaa1. 18.25
Wie Waagt die zingt: internationale
volksliedjes. 18.50 Paris vous parle
18.55 Voor de kinderen. 19.00 Tref
punt: discussie-rubriek voor actuele
zaken. 19.30 Nieuws. 19.35 Vanavond:
vrolijkheid, muziek, actualiteiten en
wetenswaardigheden. 22.00 Gonkl.
satirisch programma. 22.30 Nieuws.
22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojour
naal. NOS: 22.55 Zin-Tuig (11).
kunstkroniek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM IT
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 Stereo: Op het
eerste gehoor: klassieke muziek (gr).
(7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws;
7.32-7.50 Actualiteiten). 8.00 Nieuws.
8.11 Stereo: Te Deum laudamus (gr):
gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.32
Stereo: Voor de huisvrouw. (9.00-9.10
Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.35
Schoolradio. 10.00 Teksten in soor
ten: godsdienstige lezing. 10.15 Ste
reo: Hoogtepunten uit Zar und Zim-
mermann, opera van Lortzing (gr).
11.00 Nieuws. 11.03 Ferdinand Huyck
(deel 19), serie-hoorspel. 11.30 Voor
de zieken. 11.55 Mededelingen. KRO:
12.00 Stereo: Van twaalf tót twee.
gevarieerd programma (12.22 Wij
van het land: 12.26 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12 30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-
13.05 Raden maar...). 14.00 Concilie
postbus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Piz
zicato: muzikaal middagmagazine.
(16.00 Nieuws). 17.00 Overheidsvoor
lichting: Nieuws uit de Nederlandse
Antillen. Spreker: Henk Dennert.
17.10 Voor de kleuters. 17.15 Hai!,
jeugdprogramma. 18.19 Uitzending
van de Katholieke Volkspartij. 18.30
Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00
Licht ensemble met solisten. 19.40
Conciliepostbus (herhaling). 19.45
Wie is in Godsnaam Jezus Christus?,
lezing. 20.00 Moderne muziek (gr).
20.45 Uitgeschakeld? een reeks
beschouwingen over ouder worden
en ouderdom. 21.00 Klassieke kamer
muziek (opn). 21.30 Babel: kunstkro
niek. 22.25 Overweging. 22.30
Nieuws. 22.38 Parlementsoverzicht.
22.45 De zingende kerk, muzikale le
zing. 23.00 Kontekst: magazine
waarin op de dingen wordt doorge
praat. 23.00 Stereo: lichte grarnmo-
foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes
voor de pep. (10.00 Nieuws). 11.00
Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijk
gevarieerde visite. (12.00 Nieuws).
13.00 Nieuws. 13.03 Ekspres: platen-
programma. 14.00 Nieuws. 14.03 De
Eddy Becker Show. 15.00 Nieuws
15.03 Drie-draai. 16.00 Nieuws. 16.03
Mixgevarieerd platenprogramma
(17.00 Nieuws). 18.00 Einde.