Huisvrouw propageert tussenvorm van apart gezin en commune BRAAT! piemel vein ëlcUi vc KEUKENS? Vrouwen gaven oordeel over voor kinderen (niet) geschikte tv Na de officiële shows is het wel duidelijk: Jaar lang zoeken naar tussenoplossing AL VEEL MEDESTANDERS VOOR PLAN DAT MOEDERS DE HANDEN VRIJ GEEFT OM BUITENSHUIS TE WERKEN Woongemeenschap voor ongeveer honderd mensen Huisdracht of avondjurk Favoriete kleuren lyriJMEGEN De commune begint bij de centrale antenne en eindigt mis- ■*- schien in een desillusie. Een Nijmeegs huisvrouw, moeder van vier kin deren, heeft echter een tussenvorm gevonden, die een hele schare enthousiaste aanhangers kreeg. Haarmode uit Parijs De collectie "TRÈFLE^-kapsels Voorjaar/Zomer 1970 VRIJDAG 27 FEBRUARI 1970 Het begon zo: „Ik heb vaak zitten denken: je bent als huisvrouw zo gebonden aan huis en haard. Dat gaat je gauw ADVERTENTIE J.l. sondag werden de nieuwe coiffures in ai hun verrassende charme door het Syndi- eat de Ia Haute Coiffure Francaise ter gelegenheid van de viering van zUn 25-jaar „jonge" jubileum gepresenteerd in het Paryse Hilton Hotel. Ken grandioze Haute Coiffure- èn Haute outure-manifestatie deze Trèfle-inwü- ding, die zonneklaar aantoonde hoezeer het 25-jarig streven van de Haute Coiffure Francaise naar vervolmaking heeft bijge dragen tot de opbloei en voorspoed van de gehele professie. Waar de Haute Couture «ich tussen twee uitersten „mini" en „maxi" beweegt, mag de keuze van de Trèfle, de haarmodeljjn van de klaver als een zeer gelukkige wor den beschouwd. Langere, tot „maxi"-ja- Eonnen en -mantels toe, vragen een in ver- ouding breder en voller coiffure. - Het korte kapsel een luchtige omlijsting Aan het gelaat; onbetwistbaar nog steeds dé troef van de modieuze vrouw; - het halflange kapsel, vindt zijn Ideale uitdrukking in de speciale Trèfle-IUn; - ook voor het lange kapsel biedt deze eoiffure-collectie vele mogelijkheden, zodat iedere vrouw het silhouet van „Madame" Haute Coiffure Francaise 1970 met enthou siasme zal begroeten. Natuurlijk vereisen deze luchtige coiffures een zeer goede coupe, d.w.z. dat de knip- techniek van het allergrootste belang is en voor de houdbaarheid een lichte Ferma- nent-Wave-mini-Vague of Modeling ge wenst is. Het licht golvende en krullende haar ontvangt de gloed van zowel warme als doorschijnende lichtere tinten, waarbij ▼erlopingen in kleur en „coups de solell" In de punten een glanzend aureool van licht rondom het gezicht verlenen. De leden van het Syn- dicat de la Haute Coiffure Francaise et Coiffure Création M SYNDICAT DB LA HAUTE COIFFURE FRANQAISB ET COIFFURE CRÉATION zijn herken baar aan nevenstaand embleem. Zij zijn het eerst bekend met de nieuwe Franse haarmode. Ten gerieve van onze lezeressen vermelden wij hieronder de naam en het adres van het lid van het Syndicat de la Haute Coiffure Francaise •t Coiffure Création in APELDOORN C. C. F. Duller, Hoofdstraat 46 c-d, tel. 18963 de keel uithangen" Lies van den DonkDooremaal (36) windt er geen doekjes om dat zij in het verzorgen van man, kinderen, huisje en tuintje geen complete levensvervulling ziet. Zij wil graag aan het werk, een ei gen plaats hebben in de maatschappij. Maar wie zorgt er dan voor de kinderen en voor het eten? Zij dacht verder. „Kijk, het is ergens idioot, dat in alle gezinnen een vrouw rondloopt, die precies hetzelfde doet. In de huishouding wordt alles geautomati seerd. Maar het is een automatisering per gezin. Ieder huis zijn eigen wasma chine". Een verspilling van werkkracht en materiaal vond zij. En dat steekt een beetje schril af tegen het gegeven, dat een getrouwde vrouw met kinderen niet kan gaan werken als zij dat wil. Voortbordurend op deze gedachte, ont stond haar plan om de moeders de han den vrij te geven door een aantal on derdelen van de huishouding, zoals eten koken en de kinderen verzorgen, met andere gezinnen te combineren. Tot haar verrassing merkte zij dat het ver dacht veel leek op het Israëlische kib boetsidee, Maar haar plan heet, wat minder romantisch: Centraal Wonen. De basis was gelegd. De rest kwam vanzelf en verrassend snel. Mensen in haar directe omgeving bleken warme belangstelling te hebben, en Lies van den Donk besloot het idee verder uit te dragen. Zij plaatste een ingezonden stuk in de Nieuwe Linie en er kwam een stroom van reacties. Maar er moest over gepraat worden. Aan de ene kant om de enthousiaste lingen van het eerste uur duidelijk te maken wat zij zich op de hals haalden, en in de tweede plaats om ideeën op te doen en de plannen verder uit te wer ken. In het conferentie-oord Gulden Berg in Helvoirt werd een aantal weekends gehouden en daaruit destilleerden zich zestig gezinnen en alleenstaanden, die het wel aandurfden. De rest gaf er de voorkeur aan, eerst de kat uit de boom te kijken. Maar bovendien kwam men tot een vastomlijnd plan, dat nu, met hulp van architecten en sociologen, in com missies uitgewerkt wordt en over enke le jaren misschien werkelijkheid is. Het komt neer op een woongemeenschap voor ongeveer honderd mensen: gezin nen, bejaarden, weduwen, weduwnaars en ongehuwde moeders. Zij zullen ieder hun eigen huis hebben dus de priva cy is gewaarborgd maar een aantal zaken is gemeenschappelijk, in een cen traal gebouw, ondergebracht. Dat zijn: een keuken waarin een kok de scepter zwaait, een eetzaal, een crè- feffi:: i*: Lies van den Donk-Dooremaal en haar echtgenoot nemen de post door. che voor de kleine kinderen onder lei ding van een kleuterleidster, een stu dieruimte voor de grote kinderen, een gemeenschappelijke logeerkamer (te vens ziekenboeg, een wasserette, en een hobbyruimte. Er is becijferd dat dit de gezinnen maximaal driehonderd gul den per maand meer gaat kosten dan een normale huishouding. Maar daarvoor heeft moeder dan ook de handen vrij. En de kinderen? Medestander J. Loeff, gespreksleider tijdens de week ends, stelt het als volgt: als moeder thuis is, is zij ook inderdaad beschik baar voor het kind. Zij hoeft niet. te koken. Het kind wordt opgevoed in een groep, daardoor heeft het met meer mensen te maken dan alleen de eigen ouders. ADVERTENTIE TE KUST EN TE KEUR IN ONZE SHOWROOM: KAYERSDIJK 97 APELDOORN - TEL. 05760-31970 OOK S ZATERDAGS GEOPEND VAN 9 TOT 12 UUR Er moeten meer informatieve en doe-televisieprogramma's komen, die kinderen prikkelen tot zelfwerkzaamheid. Dat is een van de conclusies, waartoe „tele- visiekykgroepen", twee jaar geleden ingesteld door een aantal provinciale afde lingen van de Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen, na vele uren btf de kjjkbuis zijn gekomen. De groepen hebben gedurende een bepaalde periode vaak met kinderen in tensief alle kinderprogramma's bekeken, alsmede de uitzendingen tussen zeven en acht uur 's avonds, omdat veel kinderen die ook nog even mogen zien. De meningen van de kijkgroepen ver schilden hier en daar, maar unaniem als „slecht" werden gekwalificeerd de Saint, Batman, de Drie Musketiers, Fré- déric, Thierry, de Vrijbuiters, de Mon sters en Rinaldo Rinaldini. Bij de discussies in de kijkgroepen kwam een groot aantal wensen naar voren. Zo vroeg men zich af of het niet mogelijk zou zijn telkens voor een be paalde periode de kinderuitzendingen te laten begeleiden door een kinderpsy choloog, dié voor alle omroepen werkt. Verder zouden de plattelandsvrouwen graag zien, dat documentaires over vreemde landen en volkeren worden uitgezonden op uren, waarop ook kin deren kunnen en mogen kijken (zater dagmiddag) en dat in de middaguitzen dingen wat meer tijd wordt uitgetrok ken voor de zeer jonge kinderen. De plattelandsvrouwen waren het er over eens, dat de ouders de verant woordelijkheid hebben de knop van hun tv-toestel zo vaak als nodig is om te draaien. Uit een onderzoek van de BBC is ge bleken, dat kinderen in het algemeen niet bang zijn voor geweld in teken films en het gooi- en smijtwerk in slapsticks, evenmin als voor de wes terns, maar dat ze wel angstig worden bij gevechten met zwepen, messen en flessen omdat dat „gewone" gebruiks voorwerpen zijn. Een rustige avond in de huiskamer,, met een aardig stukje naaiwerk onder handen en een belangwekkende uitzending voor de radio kan een mens een aangenamer tijdpassering verlangen? De gordijnen dichtgeschoven, de kamer in de schemer met enkel een helder licht op de handen en een boeiend klankbeeld, dat de oren en de gedachten bezig houdt. De positie van het toneel die mag inderdaad wel eerst even uit de doeken worden gedaan, vooral na die Actie Tomaat. Niet dat ik iets tegen acties heb. Als die niet af en toe ondernomen worden, dreigt het maatschappelijk raderwerk stil te staan. En voor een raderwerk betekent dat vastroesten. Maar een actie die zich bedient van tomaten als argument: die combi natie doet bedenkelijk aan anarchie denken. Want tussen bommen en tomaten als projectielen ligt maar een gradueel verschil, goedbeschouwd. In elk geval was de uitdaging nu met de tomaat op de planken gesme ten: het moet anders, er deugt iets niet in ons hedendaags toneelbestel. En dat zou nu twee uur lang van alle kanten bekeken worden. Toneel: terwijl ik braaf verder zoomde, moest ik alleen al glimlachen om de herinneringen, die dat magische woord bij mij oproept. In mijn jonge jaren was het geladen met achterdocht en behoorde het deswegen tot de verfoeide en streng verboden zaken. Toneelspelen was een zeer abjecte bezigheid: men beeldde er immers ook slechte personages, fielten en zelfs eh niet zo brave dames mee uit. Een schouwburg was een huis des verderfs, inwendig opgedirkt met rood pluche en verguldsel, maar o wee, als dat grote doek omhoog ging. Was het wonder dat mijn jeugdige weetgierigheid dat spannende moment wel eens wilde beleven. En ik mij, juist als Klaartje Donze uit de Camera Obscura, als oppreste traktatie voorstelde: Wij gaan naar de Comedie. Wacht maar tot ik mijn eigenver diende salaris in het handje had. Dan zou ik zomaar een kaartje kopen en die schouwburg binnenstappen. Dat hol des verderfs vol pluche en klatergoud (wat konden die er eigenlijk aan verhelpen dat zij zo zondig waren) en met eigen ogen gewaarworden wat er achter dat grote geheimzinnige gordijn verborgen zat. Onderzoekt alle dingen en behoud het goede was bij mij niet aan dovemansoortjes gezegd. En zo zag ik mijn allereerste grote toneelvoorstelling nee, niet in die zaal vol verderfelijk pluche en verguldsel. Maar ironisch als het leven altijd te werk gaat in een enorme prozaïsche tent onder klaterende plensbuien Met een groepje Engelse jonge meisjes was ik naar Londens openlucht theater getogen, om Shakespeare's Midzomernachtsdroom te zien. Maar daar het water met bakken uit de hemel beliefde te vallen, verhuisden wij tussen het talrijke publiek met regenjassen en paraplu's en plaids naar de tent en installeerden ons op de achterste rij harde ijzeren klapstoelen. Daar mijn postuur wat aan de kleine kant is, dreigde het vooruitzicht dat ik van het toneelgebeuren niet veel meer zou zien dan de kapsels van de actrices Maar men moet voor de kunst wat over hebben: het zou niemand deren.dat ik mij op de rugleuning installeerde, en de tentpaal naast mij stevig omarmde als steun. De horens schalden in het woud bij Athene, de morgen begon te gloren, het jachtgezelschap kwam vrolijk pratend op: Nu, schone Hippolyta, nadert ons bruiloftsuurVerdwenen waren de tentpaal, de klapstoelen, de regenjassen, de met graszoden belegde planken van het toneel. De rugleuning was niet hard meer, de atmosfeer niet meer klam en kwalijk, het kletteren van de regen niet langer storend. Want de maan ging op boven het magisch woud, Puck kwam met een lenige sprong te land in de schemering tussen de stammen, waar de blonde Relena handenwringend om haar beminde Demetrius riep De goedige domoren van handwerkslieden repeteerden met koddige ernst hun klassieke samenspraak voor een heer, een dame, een leeuw, een muur en een maan En de eigenwijze ezel Spoel balkte de sluimerende Titania wakker. Toen de lichten weer opgingen, voor de pauze, lachten mijn Engelse kennisjes om mijn knipperend ontwaken uit een trance och voor haar was dit alles zoiets gewóóns Zij hadden Shakespeare al uitentreuren op school gelezen, gedeclameerd, gespeeld Maar ik was volslagen weg geweest in die wonderbaarlijke transformatie van lijfelijk tastbaar toneel tot onwezenlijke droom. En zo is het sindsdien gebleven. Meen niet dat ik u dit vertel vanwege de dierbare persoonlijke herinne ring. Het is eerder een direct antwoord op de vraag, die tijdens deze uitzending terecht werd gesteld: En wat zegt het publiek ervan? Waarom gaat die hooguit vijf (zegge vijf!) provent van onze landgenoten naar de schouwburg? Wat betekent het toneel voor hen Met de hand op mijn misschien zeer conservatief hart: Wég zijn. Het nuchtere, moeilijke harde heden vergeten voor die droomwereld van schoonheid en wijsheid, buitelende humor en statige welluidendheid. Dat is natuurlijk, in de ogen van de tomatengooiers, een volstrekt ontoelaatbaar standpunt. Een uiting van escapisme, van zucht tot ontsnappen aan de wantoestanden en onrechtvaardigheden van de sa menleving, waarin wij geen toeschouwer, maar bewust medespeler behoren te zijn. Ik had mijn naald allang neergelegd. Weten jullie eigenlijk wel waarover je het hebt? Is ontsnappen, ontstijgen niet een wezenlijk kenmerk van alle kunst? Overstappen in een wereld van zuiverder orde,, waar de oprechtheid oppermachtig heerst en juist door die oprechtheid een voortdurend protest betekent tegen de leugenachtige werend van alledag? Laat het toneel ons voortdurend de spiegel van Elckerlyc voorhanden dat is engagement genoeg. Mare Bohan ontwierp voor Hui ze Dior dit ensemble, bestaande uit een blauw flanellen jas met twee diepe plooien op de rug, en een shantung hemdjurk met ge plooide rok. Op de japon wordt een brede slangeleren ceintuur gedra gen. Duidelijk meer ingetogen is de ze creatie ,,60 Hanz" uit de voorjaars- en zomercollectie van Jean Patou. Het is een marineblau we wollen maxi-tailleur, afgezet met een rode bies langs het korte jasje en de gérende rok. MINI-MODE OP HAAR RETOUR De mini-mode is op haar retour. Dit is wel duidelijk geworden na de officiële shows in de Italiaanse en Franse salons en na de officieu ze uitstallingen in de straten van Londen. De maxi-mode wint heel lang zaam terrein. Toch zullen de meisjes in de korte jurkjes deze zomer ook in Nederland niet uit het straatbeeld verdwijnen. Voordat iedereen op de midi- of maxi-lengte is overgeschakeld, gaat minstens een jaar voorbtf. De Nederlandse zal in navolging van de Franse vrouw naar een tussenop lossing zoeken: een maxi-jas over een minijurk of een maxi-jurk met een split op mini-hoogte. Zou de maxi-mantel te warm zijn om mee in de zon te flaneren, dan kan hij makkelijk vervangen worden door een flink lang vest. Zo zal ook aan het strand de maxi-badjas verschijnen om het bikini-meisje tegen een scherpe wind te beschermen. Maar is de uitgave voor zo'n jas te kostbaar, dan kunnen alle soorten vesten van kort tot lang, met of zonder mouwen als zodanig dienst doen. De jurken in de rekken van de warenhuizen en boetiekjes zijn dus langer dan de vorige zomer. De kuit- en enkellange gewaden worden gedragen als huisdracht of avondjurk. Zoals de zigeunerjurk. Het broekpak wordt nog lang niet afgedankt.- De tunieken kunnen zelfs gedragen worden op een korte of lange rok van hetzelfde materiaal. De kleuren van deze zomermode zijn: vele tinten lila, rood, vuilwit, vaal groen en geel. Een lange liefst Indiase sjaal om hoofd of jurg gedra peerd, blijft modern, evenals brede leren ceintuurs voorzien van koperbe- slag. Een leuk jurkje van verleden jaar kan ook met gordijnkwasten volgens de laatste mode „omgebouwd" worden. Mogelijkheden genoeg voor een war me, zonnige zomer. De foto links toont een avondbroekpak van Yves St. Laurens, in blauw gegaufreerd fluweel. De broekspijpen lopen wijd uit. Hierbij wordt een hemelsblauwe blouse met een grote jabot gedragen. Het kapsel is van Alexandre. Pierre Cardin werkt veel met splitten, bedrukte stoffen en lange rok ken. De foto rechts toont een lichtroze lange wollen jurk met een split van voren. Er hoort een lange shawl bij van geel, groen, turquoise en roze chiffon. Courrèges presenteert in zijn nieuwe collectie voor lente en zomer dit jolige springpak, met ge karteld decolleté en strippen van wit, zwart en oranje vinyl. Om het te kunnen dragen, moet men wel een overmoedige bui hebben. Ted Lapidus introduceert een broekpak dat in drie jaslengtes verkrijgbaar is. De witte pakken van shantung hebben grote zak ken, waarop ankers geborduurd zijn. Er wordt een goudbrokaten shawl of een goudkleurige (col)trui bij gedragen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 9