GEMEENTEBESTUREN HANTEREN PROVINCIE Statenverkiezingen AI TF GRAAG AI S ROEMAN EN ZONDEBOK alleen van algemeen politieke betekenis Mr. H. W. Bloemers: omvat meer dan enkel controle Taak van Staten Veertien partijen dingen naar 71 zetels commissaris der Koningin Gesprek met Mr. Hugo Willebrord Bloe mers (61) commissaris der Koningin, kijkt even uit het raam van zijn kamer in Gel derlands Huis der Provincie COMMISSARIS DER KOMISCHS OPENHEID (2) Overzicht van de Sta tenzaal in het Huis der Pro vincie te Arnhem. Rechts zitten de leden van Pro vinciale Statenlinks voor in enkele assisterende amb tenaren en daarachter voor zitter en griffier. Rechts boven de publieke tribune. naar de Rijn. „Het water zakt gelukkig, zaterdag ston den we nog met minister Bakker in de Bommeler- waard om de situatie daar te bekijken; ook dat hoort tot de taak van de commissa- Het provinciaal bestuur is samengesteld uit drie organen: Pro vinciale Staten. Gedeputeerde Staten en de Commissaris der Koningin. ALGEMENE REGELINGEN DAGELIJKS BESTUUR EIGEN POSITIE BEGRIP DONDERDAG 5 MAART 1970 Os S i M: hX Woensdag 18 maart wordt van alle stemgerechtigde Nederlanders ver wacht dat zy aan de die dag te hou den verkiezingen voor Provinciale Staten deelnemen. Het ziet ernaar uit d"at het een dag van grote politie ke betekenis wordt omdat deze Sta- ten-stembus algemeen als een graadmeter voor de politieke ver houdingen in ons land beschouwd wordt; dat is zo, want de vorige ver kiezingen (in het héle land) werden op 15 februari 1967 gehouden en sindsdien is er bijzonder veel ge beurd. Hebben de verkiezingen van 18 maart alleen maar algemeen politie ke betekenis? Of is ook het eigenlij ke doel van deze stembus relevant: de verkiezing van de leden van de elf provinciale besturen? Het lijdt geen twijfel: voor tal van Nederlan ders hoeven er geen Provinciale Sta ten te zijn, een groot deel van de kiezers vraagt zich af wat Provin ciale Staten zijn en of ze ook wal nuttigs doen. De Staten komen niet zo heel veel in de publiciteit en heb ben geen beste image: hoe vaak fungeert „de provincie" niet als zon debok? Dikwijls kan men in verga deringen van gemeenteraden horen dat de gemeente dit of dat fraaie plan niet kan uitvoeren omdat „de provincie" er tegen is. Het provin ciaal bestuur speelt vaak de rol van boeman die goedwillende colleges van B. en W. en gemeenteraden te genwerkt door geen goedkeuring aan raadsbesluiten te verlenen. Men kan heel wat staatkundig be slist niet ongeïnteresseerden ontmoe ten die als enige belangrijke daad van provinciale besturen de verkie zing van de Eerste Kamer noemen; „de rest is irrelevant", zeggen ze. Is dat zo? Om ons eens zo volledig mogelijk te doen informeren hebben wij een dag in het Huis der Provin cie te Arnhem doorgebracht. Wij zijn daar ontvangen door de com missaris der Koningin in Gelderland mr. H. W. Bloemers en zijn medele den in het College van Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur van de provincie. Achtereenvolgens hebben we met de leden van het college van gedachten gewisseld over hun aan deel in de taak van Gedeputeerde Staten. Vandaag een weergave van het eerste gesprek van die dag: een boeiend onderhoud met d'e commis saris der Koningin. Nu al publiceren wij graag onze conclusie na zeven uren van ge sprekken met de leden van G. S. en enkele ambtenaren: het beeld dat velen van ons van de taak van het provinciaal bestuur hebben is vol strekt onjuist: de provincie beeft ui terst belangrijke taken en de leden van het college van Gedeputeerde Staten zijn hardwerkende bestuur ders die lange dagen maken (in Arn hem, „ergens in de provincie" of Den Haag) en een voortreffelijk teany vormen. In een van de komende nummers van ons blad geven wij onze ge sprekken weer met de overige leden van het Gelderse college van G. S. Betekenis van de provincie groeit (1) Het dagelijks bestuur van de provincie Gelder land zit, als Provinciale Staten bijeenkomen, voorin de Statenzaal. Links in het midden de voorzitter, mr. H. W. Bloemers, bijgestaan door de grieffier mr. N. Muller (links) en diens plaatsvervanger. Rechts de gedeputeerden: van rechts naar links: mr. O. W. A. baron Van Verschuer, H. M. Oldenhof, mr. R. Lion, drs. A. R. Vermeer, H. J. A. Verberk en dr. H. J. van Eek. De foto werd geno men in de Statenvergade ring van vorige week woensdag, toen het streek plan Rijn en IJssel behan deld werd. De taak van Gedeputeerde Staten is het uitoefenen (onder voorzitterschap van de commissaris der Koningin) van het dagelijks bestuur van de provincie. Het college bestaat uit zes leden én de commissaris. De taak van GS is onder te ver delen in de voorbereiding en uitvoering van de beslissingen van Provinciale Staten «n het beheer van de provinciale financiën. Andere belangrijke taken van GS zijn het toezicht op waterstaat en waterschap pen, toezicht op de gemeentebesturen, uitbrengen van adviezen aan de regering, medewerking aan de uitvoering van wetten en algemene maatregelen van be stuur en beslissing van administratieve geschillen. De taak van de commissaris der Koningin is o voorzitterschap Provinciale en Gedeputeerde Staten o toezicht op de ambtelijke verrichtingen, met name van de burgemeester van de gemeenten in zijn provincie o uitbrengen van adviezen aan de regering omtrent de benoeming van burge meesters, commissarissen van politie en notarissen en het verlenen van ko ninklijke onderscheidingen o medewerking van de uitvoering van verscheidene wetten en algemene maat regelen van bestuur (o.a. afgifte van paspoorten en rijbewijzen) o voorbereiding van de bescherming van de bevolking in oorlogstijd (ook is er een organisatie voor hulpverlening bij rampen in vredestijd) representatie en werkbezoeken aan de gemeenten in zijn provincie. XJet provinciaal bestuur kan, met het ruimere arbeidsveld dan dat van het gemeentebestuur, langs de weg van stimuleren en coördineren, van op ging brengen en samenwerken, heel veel goede dingen tot stand doen komen die op een kleiner vlak opgezet, niet goed uitvoerbaar zouden zfjn. In het verle den is dat in sterke mate al gedaan ten behoeve van de water-, gas- en elektri citeitsvoorziening; het heeft dat ook gedaan en doet het nog voor de totstandkoming van dorpshuizen en schouwburgen, sporthallen, muziek scholen, amateuristische kunstbeoefe ning, volksontwikkelingswerk, steun aan orkesten en toneelgezelschappen, verzwaring van dijken etc. etc. In zekere zin werkt het "provinciaal bestuur in stilte (wat geenszins het zelfde is als „in rust"); daarom is het bij vele burgers onbekend en onbe kend maakt u weet het onbe mind Het Huis der Provincie aan de Arn hemse Markt vestigt misschien de in druk dat het provinciaal bestuur onge stoord door publieke belangstelling zijn werk wil doen; het is een massief, mo numentaal en mooi gebouw, maar in werkelijkheid is het 't centrale punt waar niet alleen bestuurders en ambte naren maar ook veel burgers samenko men voor gezamenlijk beraad over de oplossing van provinciale problemen. Trouwens: de zuidgalerij van het Huis wordt graag ter beschikking gesteld van allerlei particuliere instellingen; zij zijn hier van harte welkom. /eest u ervan verzekerd dat het pro vinciaal bestuur streeft naar de grootst mogelijke openheid van zijn werk; alle provinciale zaken worden door Procinciale Staten in het openbaar behandeld en bezoekers zijn van harte welkom op de fraaie publieke 'tribune (waar het, in tegenstelling tot veel an dere publieke tribunes goed toeven is, e.j.m.). Gelderland is een mooie provincie; het heeft een interessante historie waarvan veel toonbaar bewaard ge bleven is; het mag zich verheugen in een bloeiend en boeiend heden en 't heeft, naar de mens gesproken, een goede toekomst, zeker ook als verbin- M%i Wï. p De taak van Provinciale Staten is bepaling van het beleid in de provincie controle op het bestuur van Gedeputeerde Staten verkiezing van de leden van de Eerste Kamer. Het beleid betreft in hoofdzaak de vaststelling van verordening en andere alge mene regelingen op allerlei gebieden (bv. bescherming van het landschap, toe zicht op de bejaardenoorden), reglementering van waterschappen en het nemen van maatregelen op het gebied van de ruimtelijke ordening. Verder is het finan ciële belèid erg belangrijk. Mr. Bloemers: Rijk en gemeente spe len een duidelijke rol in het leven van de burger. Met de gemeente heeft elke burger voortdurend en vaak te maken, eigenlijk van de wieg tot het graf. En in Den Haag, waar regering en parle ment zetelen worden de grote lijnen ge trokken; ook dat merken we dagelijks. Tussen rijk en gemeente staat de pro vincie; zij bemoeit zich niet dagelijks rechtstreeks met haar burgers maar zij treedt op waar dit nuttig en noodzake lijk is, meestal via andere (de lokale) overheden. Daarom merken de burgers veel minder van de provincie en dat is voor een deel ook historisch verklaar baar. Tot aan de negentiende eeuw waren de provincies haast zelfstandige „sta ten"; „Den Haag" hield in een sa menspraak van de vertegenwoordigers van de toen nog maar zeven provincies waarbij de stem van de „grote steden" sterk naar voren kwam. Na de Franse overheersing werd de meeste aandacht besteed aan de ver sterking van de Nederlandse staat en dat betekende een terugdringing van de provincies die in vrijwel elk op zicht van de centrale regering in Den Haag afhankelijk gemaakt werden. Geen mens denkt er op dit ogenblik in ernst over, de elf provincies tot zelfstandige staten te maken, maar wel wordt overal beseft dat niet centraal geregeld moet worden wat gewestelijk of provinciaal beter behartigd kan worden hetgeen wil zeggen dat aan de besturen van de provincies steeds meer taken en bevoegdheden opgedragen en toegekend worden. Daarom: de beteke nis van de provincie groeit! Mr. Bloemers is bestuurder pur sang; de commissaris was van 1934 tot 1957 met een onderbreking tijdens de oorlogsjaren achtereenvolgens burgemeester van Roden. Assen en Deventer en vlak na de oorlog raads heer in het Bijzonder Gerechtshof te Leeuwarden; sedert 1957 is hij de zeer geziene, hardwerkende „gouver neur" van Gelderland, de provincie waarin hij ook geboren werd (Borcu- lo). Met hem hadden wij het eerste ge sprek toen wij deze week een dag in het Huis der Provincie waren om ons nader op de hoogte te stellen van de werkzaamheden van het provinciaal bestuur. Onze eerste vraag: Wilt u taak en wezen van het provinciaal bestuur van Gelderland karakteriseren? dingsschakel internationaal en als re creatiegebied nationaal gezien. Duidelijk is dat de verschillende te behartigen belangen neem maar eens de industrialisatie, de nationale en in ternationale wegverbindingen, de toe nemende wensen tot bewoning van de „rustgebieden" naast het behoud van alles wat Gelderland tot nu toe aan trekkelijk maakte een voortdurende zorg bij de afweging van deze belangen tegenover elkaar noodzakelijk maken. Daarom ook ziet het provinciaal be stuur zich vaak betrokken bij conflict situaties waarbij die afweging, van be langen aan de orde komt. Op zichzelf is dat een gezond ver schijnsel: besturen is nu eenmaal kie zen wat voor het algemeen; belang het beste lijkt en het is Verheugend'dat het' denkwerk daarvoor in steeds ruimer wordende kring verricht wordt. Die werkwijze draagt bouwstenen aan en maakt de provinciale burger nauwer betrokken bij de gewestelijke en regio nale problemen die gelukkig ook in ons staatkundige bestel steeds meer op hun werkelijke waarde geschat worden. Onze tweede vraag: Is de positie van Gelderland in het landelijke be stel een andere dan die van de ove rige provincies? Mr. Bloemers: In grote lijnen neemt Gelderland dezelfde positie in als de andere provincies; op sommige punten echter wijken zijn problemen en taak, mede als gevolg van, zijn ligging, af van die van de andere gewesten. Ik noem: a. In enkele tientallen jaren is Gelder land overgeschakeld van agrarisch naar industrieel gewest waarbij aan de dienstverlenende sector steeds meer plaats wordt ingeruimd. Om elk misverstand te voorkomen: in Gelderland is het agrarische leven in al zijn aspecten zéér belangrijk ge bleven. Deze omschakeling bracht bemoeiingen van de overheid met zich mee op het terrein van verbin dingen, aanleg van industrieterrei nen en verbetering van leefklimaat (vooral in de culturele sector); b. Gelderland, tussen Randstad Hol land en Roergebied, heeft een sterke bevolkingsaanwas te verwerken. Vooral de druk op de Veluwe is, van het Westen uit, groot; dit brengt de noodzaak mee van ruimtelijke orde ning, ook om voldoende recreatiege bied te sparen. c. Gelderland is zeer rijk met natuur schoon gezegend. Het is een recrea tieprovincie bij uitstek. Het heeft, of het wil of niet, op het terrein van de recreatie nationale en zelfs internationale taken te vervullen. Ik denk hierbij niet alleen aan de Ve luwe, hoewel daar de meeste na tuurterreinen liggen en de meeste waterrecreatie wordt beoefend, maar ook aan de Achterhoek en het Provinciale Staten van Gelderland zijn sinds de verkiezingen van maart 1966. als volgt samengesteld: KVP 2T Binding R. 6 PvdA 16 ARP 5 CHU 10 SGP 2 VVD 6 PSP 1 Het College yah Gedeputeerde Staten wordt voorgezeten door de commissaris der Koningin mr. H. W. Bloemers (partijloos); de overige le den van G.S. zijn: dr. H. J. van Eek (PvdA), mr. R. Lion (KVP), H. M. Oldenhof (AR), H. J. A. Verberk (KVP), drs. A. R. Vermeer (PvdA) en mr. O. W. A. baron van Verschuer (CHU). Veertien partijen nemen deel aan de verkiezingen voor nieuwe Provin ciale Staten van Gelderland die vier leden meer zullen tellen dan de huidige omdat Gelderland sinds vo rig jaar meer dan 1,5 miljoen inwo ners heeft. D'e nieuwe Staten tellen dus 71 leden. Van dë leden van het college van G.S. keren er drie om leeftijdsrede- nen niet terug: de heren Van Eek (64), Lion (65) en Oldenhof (70). Kandidaten voor het nieuwe college i >V< f 'v 'v. - s.'WSdfv.t X Rivierengebied. De daar met steun van het provinciaal bestuur op gang komende recreatiegemeenschappen doen goed werk. Vraag: Vereisen de Gelderse pro blemen een specifieke benadering en bestaat hiervoor volledig begrip bij de centrale overheid? Mr. Bloemers: De problemen van Gelderland zijn gedifferentieerder van aard dan in de meeste andere provin cies omdat zich binnen zijn grenzen drie gebieden bevinden: Veluwe, Ooste lijk Gelderland en het Rivierengebied. Ieder gebied op zichzelf vertoont een zo grote verscheidenheid dat voor dë be nadering van de problematiek ook een aan het karakter daarvan aangepaste methodiek nodig is. Een directe con frontatie met die problematiek ligt ui teraard bij de provinciale overheid om dat deze meer direct met de regionale facetten in aanraking komt; daarmee wil ik echter niet zeggen dat de centra le overheid geen moeite zou doen om zich de regionale problematiek eigen te maken; het is duidelijk dat de veelsoor tige contacten tussen provinciale over heid en centrale regering (waaronder ik met name ook de rijksfunctionarissen in de provincies op hun vooruitgescho ven posten reken) hier uiterst nuttig kunnen zijn. Vraag: Kan dé regering niet een ze kere bijziendheid verweten worden, in die zin dat zij soms wat al te lichtvaardig over de specifieke moeilijkheden in Gelderland heen stapt? Mr. Bloemers: Enerzijds kan7 men constateren dat de centrale overheid in Den Haag wel in het bijzonder oog moet hebben voor de grote problema tiek in de randstad. Bijziendheid ten aanzien van de „bui tengewesten" kan de regering in het al gemeen niet verweten worden. Wél rijst de vraag of bij de afweging van de groepen van belangen steeds de juiste maatstaven gehanteerd worden en al tijd een ruime Visie aanwezig is. De vraagstukken waarmee regering en volksvertegenwoordiging geconfron teerd worden nemen in tal en last toe. Daarbij speelt ook de specifieke pro blematiek van de buitengewesten een van G.S. zijn (tot dusver): mej. mr. J. M. C. van Driel en H. J. A. Ver- berk (KVP), drs. A. R. Vermeer en mr. S. J. Wijnperle (PvdA), mr. O. W. A. baron van Verschuer (CHU), H. W. van den Brink (ARP), mr. F. Plate en mr. M. de Nerée tot Bab- berich (D '66). Een aantal leden van de Gelderse Provinciale Staten combineert hun lidmaatschap met dat van een van de Kamers der Staten-Generaal. Senator zijn ir. J. Baas (VVD), drs. A. R. Vermeer (PvdA), J. Heij (CHU), F. H. Terwindt (KVP), ir. Joh. Visser (PvdA) en dr. D. de Zeeuw (KVP); lid van de Tweede Kamer is de KVP'er J. H. W. van Koeverden. Ook tellen de Staten heel wat bur gemeesters. wethouders en raadsle den van Gelderse gemeenten. Ten slotte de lijstnummers van de aan de verkiezingen deelnemende partijen: KVP 1, PvdA 2, CHU 3, VVD 4. Binding Rechts 5, ARP 6. PSP 7, SGP 8. PPR 9, CPN 10. GPV 11, Boerenpartij 12, D '66 13 en Ver enigde Protestantse Partij (alleen in kieskring Ede) 14. rol. Men ziet dat ook duidelijk bij de pogingen die de Kamerleden de laatste jaren doen om die gewestelijke proble men direct en persoonlijk te benaderen, o.a. door informatie ter plaatse. Ook het Gelderse provinciaal bestuur onder houdt regelmatig directe contacten met de uit deze provincie afkomstige Ka merleden. Vraag: Vaak wordt geklaagd over gebrek aan belangstelling voor het werk van het provinciaal bestuur. Moet de oorzaak daarvan ook niet gezocht worden bij Provinciale Sta ten die de voorstellen van GS o.i. te specialistisch behandelen? Mr Bloemers: De steeds ruimer aan de provincie toevallende taken en de toenemende openheid in de behandeling ervan zullen het provinciaal bestuur meer in de belangstelling van de burge rij moeten plaatsen. Er is, meen ik, al duidelijk een kentering ten goede te be speuren. Vroeger bemoeide de provincie zich vrijwel uitsluitend met de water schappen en de landbouw, naast de aan GS toevallende bemoeiingen met de ge meenten. Een van mijn voorgangers memoreerde honderd jaar geleden overigens als voornaamste feit uit de arbeid van Provinciale Staten van het afgelopen jaar; de vaststelling van een nieuw stierenreglement! Daarin is toch wel héél wat veranderd. Dit neemt niet weg dat de werkwijze van de Staten en ook de presentatie naar buiten voortdurend onderwerp van kritische bezinning moeten zijn. Een Statencommissie houdt zich hier mee bezig. Ook onze contactfunctiona ris, de heer J- T. Ganzenbrink. afkom stig uit de journalistiek, vervult mede ten aanzien van de presentatie een be langrijke rol. Belangrijk bij dit alles is dat wij van onze kant steeds een duidelijke en voor ieder begrijpelijke taal spreken en dat de aangesprokene bereid zal zijn tot goed luisteren en, waar nuttig, tot een positieve bijdrage tot het welslagen van de provinciale arbeid in woord en daad. Het gesprek is ten einde. De commis saris heeft ook voor deze dag een lange agenda. Zeker is dat juist hij met veel belangstelling naar het stembusresul- 'taat van 18 maart uitziet. Ook van de op die dag in Gelderland gekozenen zal hij ongetwijfeld een eminent voorzitter zijn. E. J. MATHIES

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 5