Fa. Walbeek winnaar
verkeerscompetitie
Volgende week valt
definitieve besluit
f275,-pcrweek
verdienen
Zaterdag
Palmpaas-
optochten
Meer dan 150
weggebruikers
kregen „prent"
Regeling uit nood geboren
Grote bedrijven achter plan
metaal (part-time) onderwijs
overdag in chr. techn. school
VEEMARKT DOETINCHEM
Jeugdboeken
liggen te kijk
Modeshow trok
veel bezoeksters
40 km
Schrik
Meewarig
Slecht zicht
Wetsontwerp voor
snellere
onteigening
Gevonden en
verloren
LANDELIJK
VERPLICHT
CONSEQUENTIES
PROBLEMEN
Beuktrekkers
heeft programma
al gereed
Vuu 2 lol I I maart:
Politic conlro/cfirj
voorrang en snelheid
WOENSDAG 18 MAART 1970
VEENENDAAL In restaurant „De Korenbeurs" is het team van fa. Walbeek gis
teravond winnaar geworden van de verkeerscompetitie, die de Veenendaalse af
deling van het Verbond voor Veilig Verkeer dit seizoen heeft gehouden. De ploeg
kwam in de finale uit tegen vertegenwoordigingen van Ritmeester en fa. v.
Schoonhoven, die respectievelijk derde en tweede werden.
DEN HAAG Bij de Tweede Kamer
is een wetsontwerp ingediend dat ontei
geningsprocedures moet versnellen.
In de memorie van toelichting, onder
tekend door de ministers Polak (justi
tie), Schut (ruimtelijke ordening), Bak
ker (verkeer) en Lardinois (landbouw)
wordt gezegd dat het tijdstip beslissend
voor de schadeberekening kan worden
vervoegd. Het wetsontwerp geeft de
mogelijkheid de eigendomsovergang
eerder in de procedure te laten plaats
vinden dan thans het geval is. De kans
dat de onteigende partij profiteert van
prijsstijgingen die gedurende de scha-
debegroting optreden wordt daardoor
verkleind.
Het wetsontwerp houdt onverminderd
vast aan het beginsel dat de werkelijke
waarde wordt vergoed. Dit betekent dat
de waarde moet worden vergoed zoals
deze is op het tijdstip van eigendoms
overdracht.
Aan de verkeerscompetitie werd
deelgenomen door in totaal 9 ploegen,
waaronder een speeltuinvereniging en
een wij kgem eenschap. Deze werden
echter al in de eerste ronde uitgescha
keld.
De heer C. A, Visser, secretaris van
Veilig Verkeer noemde het „bedroe
vend" dat slechts een zo klein aantal
teams had deelgenomen, terwijl onge
veer vijftig bedrijven e.d. in het najaar
van 1969 zijn aangeschreven.
SCHERPENZEEL Gevonden: Een
paar steunzolen, rode portemonnaie aan
ketting, zilveren armband, ijzeren
staaf, ABC-fiets, bril met donker mon
tuur, bruine enveloppe met inhoud,
beursje met inhoud, kindersleetje, wol
len kinderhandschoentje met ketting en
doublé armband.
Verloren: Bruine portemonnaie in
houd 60,-, gele parkiet, portemonnaie
met inhoud 25,-, zilveren armband en
sleutelring met sleutels.
De ploeg van de ja. Walbeek on
der het mes.
De winnende ploeg feliciteerde hij
met het resultaat (435 punten tegen 355
van v. Schoonhoven, en 312 van Rit
meester). Hij overhandigde een wissel
beker en een herinneringsmedaille.
De deelnemers aan de competitie kre
gen in verschillende ronden verkeers-
vragen voorgelegd, o.a. aan de hand
van dia-series.
DOETINCHEM Aanvoer: slachtvee
525, gebruiksvee 1052, vette kalve
ren 17, nucheter kalveren 3459, scha
pen 53, lammeren 20, geiten 6, paarden
26, veulens 3, biggen 283, totaal 5444
stuks.
Prijzen (in guldens): melk- en kalf-
koeien, per stuk 1240-1616, mest- en
weide vee. 800-1270, drachtige vaarzen
1190-1585, guste vaarzen, 900-1245, pin
ken, 600-915, graskalveren, 460-645, kal
veren voor fok en mest, 140-260, kalve
ren voor de slacht, 50-75, schapen, 115-
135. lammeren, 75-115, biggen, 98-106.
Vette kalveren le kwal. per kg lev.
gew. 3,80-4,10: idem 2e kwal. 3,20-3,70;
idem. 3e kwal. 2,60-2,95; slachtvee le
kwal. per kg gesl. gew. 4,50-4,85: idem
2e kwal. 4,10-4,50: idem 3e kwal. 3,60-
3,95: idem extra kwal. tot 5,20.
Worstkoeien, per kg gesl. gew. 3,30-
3,80, slachtpaarden 3,10-3,50, veulens,
3,20-3,65.
Handel: slachtvee willig, weidevee
redelijk en biggen willig. Nuchtere en
vette kalveren kalm, schapen en lam
meren redelijk, paarden kalm.
VEENENDAAL Tijdens een zeer vlot en plezierig verlopen vergadering in
de Chr. Techn. Talniaschool, hebben de grote bedrijven in Veenendaal (SKF,
Van Harn N.V., MACO, PANTER en Wijnveen N.V.) hun fiat gegeven aan
het plan om de part-thne opleidingen in de metaalsector met ingang van de
nieuwe cursus te wijzigen in een dagopleiding. De bedrijven waren voor over
leg hierover uitgenodigd door de directie van de Talniaschool. Binnen twee
uur was men tot volledige overeenstemming gekomen, al moet hierbij worden
aangetekend dat men door verschillende omstandigheden tot deze beslissing
gedwongen werd.
Er is ook op het terrein van het tech
nisch beroepsonderwijs de laatste tijd
heel wat in beweging gekomen en men
is nog niet aan 't eind. Dat bleek duide
lijk uit de inleiding van de heer G.
Zoet, adj. directeur van de Talma-
school. In Veenendaal kent men van
ouds de avondtekenschool, die in 1955
uitgebreid werd met een dagopleiding
LTS.
De jongens gingen na het behalen
van hun diploma nog 3 4 avonden
naar school om daar hun opleiding af
te ronden.
In 1966 werd deze avondcursus omge
zet in een semi-part-time verband
waarbij de leerlingen 2 avonden en een
middag de school bezochten. De middag
lessen werden in de werktijd gevolgd
en gedeeltelijk door de baas bekostigd.
In datzelfde jaar werden de eerste
ITO-leerlingen afgeleverd (Indivi
dueel Technisch Onderwijs), die
eveneens in de gelegenheid werden
gesteld semi-part-time cursussen te
volgen. Daarnaast startte men vorig
jaar met een 1-dagopleiding centra
le-verwarmingsmonteur en zal in de
nieuwe cursus 1970-'71 het ITO se
mi-part-time omgezet worden in een
volledig part-time, wat inhoudt dat
de avondlessen vervallen en de jon
gens 1 dag per week gewoon de
school bezoeken.
Landelijk ontwikkelt tleie i aaafc zich
In dezelfde richting, doordat men
•treeft naar het oprichten van streek
scholen waarop werkende Johgerén in
part-time verband 1 dag per week on
derwijs zullen volgen. Of daarnaast
ook de vakopleiding, verdere noodzake
lijke vorming zal worden gegeven is
nog een onbesliste zaak.
Op dit moment werken een zevental
technische scholen samen om in Arn
hem zo'n streekschool te stichten, maar
dit is een zaak die beslist nog niet rond
is en waarvan de resultaten, mócht het
doorgaan, pas in het midden van de ze
ventiger jaren kunnen worden ver
wacht.
Daar men in Ede van plan is van de
komende cursus een part-timeoplel«-
ding te maken, werd de Talmaschool
met de rug tegen de muur geplaatst en
mét haar de bedrijven te Veenendaal
die de grootste leveranciers van jongens
voor deze cursussen zijn.
Wil men een uittocht van leerlingen
en jonge werknemers voorkómen dan
zal snel gereageerd moeten worden. Hel
avondonderwijs is bij de jongeren niet
populair en wanneer men elders de mo
gelijkheid krijgt dagonderwijs te vol
gen, zal die kans ontegenzeggelijk aan
gegrepen worden.
Volgens de technische scholen in Ede,
Wageningen en Veenendaal niet een ge
lijke koers, dan zal het evenwicht sterk
verstoord worden. De heer C. Th. H.
Kroes, directeur van de Talmaschool,
benadrukte nog eens het belang van
een vakopleiding door dezelfde leraren
of minstens hetzelfde instituut die ook
het voorbereidend LTS-onderwijs ver
zorgd hebben. Men kan dan de leerlin
gen volledig van begin tot eind begelei
den.
Tijdens de discussie merkte de heer
Van Aller (SKF) op, dat in de nieuwe
metaal-CAO een verplichte hele dag
onderwijs is opgenomen voor verdere
vakopleiding en vorming. Men werkt
dus op deze manier mooi naar elkaar
toe. De vergadering was het er over
eens dat, gezien de regionale situatie
(Ede, Wageningen) het volledig part-ti-
meonderwijs doorgang moet vinden.
Dat dit met name voor de kleine be
drijven nogal wat moeilijkheden zal
opleveren is duidelijk.
De heer Van Kesteren (Hendriks NV)
merkte in dit verband op dat het zake
lijk gezien eigenlijk niet uit kan, vooral
wanneer kersverse LTS-ers direct gaan
meedraaien in een ploeg die werkzaam
heden buiten Veenendaal moet verrich
ten. Toch zal men er niet onderuit kun
nen, was zijn mening.
Er werd gewezen op de noodzaak
tot een soort opleidingsfonds te komen
voor de bedrijven die opleiden in de
metaalsector zoals dat door de Stich
ting Bouw wordt gedaan.
Mocht de part-time-opleiding door
gaan (op 23 maart volgt nog een verga
dering met de inspecteur van het Lager
Beroepsonderwijs en de scholen te Ede
en Wageningen) dan zal dit voor de
Chr. Techn. Talmaschool grote conse
quenties inhouden. Men beschikt in de
huidige dagschool niet over de benodig
de ruimte, zodat naar een noodhuisves-
ting moet worden uitgekeken. Tevens
zal het bestuur een aantal nieuwe leer
krachten moeten aanstellen, aangezien
het personeel van de tegenwoordige
avondopleidingen niet altijd beschik
baar zal zijn. Voor hen is echter een
voortreffelijke wachtgeldregeling ge
troffen.
De heer Verduyn (Wijnveen NV)
drong er met klem op aan in de nabije
toekomst, wanneer een en ander door
gaat, gemeenschappelijke informatie te
geven via de drie scholen te Ede, Wage
ningen en Veenendaal. Tevens zag hij
graag uniformiteit in de regeling van
de onkostenbetaling.
Het part-timeonderwijs waar alle
aanwezige bedrijven zich bij monde
van hun afvaardiging voor uitspraken,
zal alleen de metaalsector omvatten
voor 16- tot 18-jarigen. Ondanks het
feit, dat vele bedrijven het lang niet
makkelijk zullen krijgen met deze
nieuwe regeling en de Talmaschool nog
voor grote problemen zal komen te
staan, is men verheugd over het resul
taat van deze bespreking waarbij het
bedrijfsleven zich unaniem heeft ge
schaard achter het instituut dat de vak
opleiding van zijn jonge werknemers
verzorgt.
De definitieve beslissingen zullen
LIENDEN De chr. wandelsportver
eniging „De Beuktrekkers" heeft voor
het eerste halfjaar 1970 het wandelpro
gramma samengesteld. „De Beuktrek
kers" zijn van plan aan de volgende
wandeltochten deel te nemen: 4 april
Tiende Torentocht te Buren; j8 april
Twee Dorpentocht te Ochten; 25 april
Tiende Betuwetocht te Opheusden; 2
mei wandeltocht Wijk en Aalburg; 16
mei Vierde voorjaarstocht te Herwij
nen; 23 mei Eerste Vriendschapstocht te
Andel; 6 juni Bondsdag te Culemborg
of Geldermalsen; 27 juni Tiende land
schapsmars te Voorthuizen.
De training begint voor alle groepen
op zaterdag 21 maart a.s. om twee uur
bij de burgemeester Kampschool. Nieu
we leden zijn welkom en kunnen zich
opgeven bij de heren G. van Zetten, de
Nagraaf 14 en Th. van Brenk, Water
straat 2 te Lienden of tijdens de trai
ning bij genoemde school.
ADVERTENTIE
T>e mow of kapster die rich te ondernemend
roeit voor een baantje van 9 tot 6.
•a houdt van haarmode en haarkoametiea kan
Do voorkeur gaat uit naar hen. die ervaring als
kapster hebben opgedaan en liefst in het bezit
rijn van auto en telefoon.
Na een opleiding in ons internationale Haarinsti-
tuut gaat ze - als ze tenminste 21 jaar is en repre
sentatief - optreden als adviseuse voor de. poten
tlële afneemsters van onze pruiken, haarstukjes
en haarkosmetica.
Afhankelijk van hun resultaten verdienen advi
seuses bü Pierre d'Orphelin 250.- A 350,- per week.
En part-time kan. Dus ook geschikt voor de ge
huwde vrouw. Interesse? Praten kost geen geld.
Dus waarom zou u niet even bellen voor een
afspraak? (020-137960).
volgende week vallen wanneer een en
ander wordt doorgepraat met de in
specteur en de scholen die erbij betrok
ken zijn. Daarbij zal Veenendaal na
deze avond als een eenheid kunnen op
treden.
KESTEREN Gedurende de rest
van de maand maart wordt er in de
openbare „Prinses Marijke" school aan
de Nedereindsestraat een boekenten
toonstelling gehouden uitgaande van
het Bureau Boek en Jeugd te Den
Haag. Op deze tentoonstelling kan men
boeken voor de jeugd tot 17 jaar bekij
ken.
SCHERPENZEEL Het was dins
dagavond bijzonder druk in hotel Bos-
zicht tijdens de modeshow van dames
modezaak Methorst, schoenhandel Geij-
tenbeek, herenmodemagazijn Weijers
en Zn. en La Mode met Bruidskleding
uit Veenendaal. De show werd gepre
senteerd door de bekende t.v.-omroep-
sier Elles Berger.
De mannequins waren amateurs. Wat
bijzonder opviel bij de dameskleding
was dat de kunststoffen nog lang niet
wol en terlenka hebben verdrongen. Bij
de schoenen zag men veel de blokhak
en lakschoenen. Tijdens de show gaf
Elles Berger ook een uitvoerige uiteen
zetting van de stof, wat er bij hoorde
en noemde meteen de prijzen. Bijzonder
veel belangstelling hadden de bruidjes,
hetzij vergezeld van een bruidegom en
bruidsmeisjes of alleen. Ook liet men
iets zien voor de smalle beurs. Bij de
dames bleek nog steeds de deux pièces
het goed te doen. Voor het eerst in
Scherpenzeel werd de jumsuit geshowd.
VEENENDAAL De stichting
jeugdwerk De Instuif organiseert za
terdag in Veenendaal twee Palmpaas-
optochten. Er zijn twee routes uitge
stippeld, een door het centrum en een
door Veenendaal-zuid. Kinderen die
zelf geen Palmpaasstok hebben kunnen
's morgens om 10 uur bij De Instuif
aan de Sandbrinkstraat terecht om er
daar een te maken a raison van vijftig
cent.
De optochten beginnen om 2 uur. De
route door het centrum is:
Verzamelen bij De Palmen Grift tus
sen de 2 flats in, Boompjesgoed tussen
de flats door, brug over, Brouwers
straat, rechts Schrijverspark, Gilles van
Schoonbekestraat, Valleistraat, Verlaat,
Zwaaiplein, Hoogstraat, Hoofdstraat,
Markt, J. G. Sandbrinkstraat, bij „De
instuif" einde.
Deze optocht wordt voorafgegaan
door de Scheepsjeswol-harmonie.
De route voor Zuid is:
Verzamelen Rembrandtpark, middel
ste plein tussen flats, Ferdinand Bol
straat, Gerard Terborchstraat, Gerard
de Lairessestraat, Aart de Gelder-
straat, Mr. Heemskerkstaat, M. Dr.
Schokkingstraat, Klaas Katerstraat Dr.
Slotemaken de Bruïneplein.
Deze optocht wordt voorafgegaan
door de harmonie „Caecilia".
f moet verten#*
hcnii de
j otri ••••vin besk-
t s:i
Statistici fwbfc-» '■VcrijfcM: öii .swiii>rw«a vatt
3» aait Uei liii-t vfftf-nnt vaiivearranc. Km,
Hf ET
toevallig
laai hieraan genljw,.1* %eene»<i»ai*e politie hfernp Inhaken <to*r v»« l i
tot II maart r*t\ imcfterpti' «rxUrnle «j> tie t*»fev»«g tl.' toj
ultoffeiwi, Tevens itt «fle fieefeate VrW&eVjsi warden of 1
«IVit.'i-
dè htn
entrum
hoauesL
De poÏKie
yeetiieö; dag.
VEENENDAAL Het repressief optreden van de politie in het kader van het
kernthema van Veilig Verkeer gedurende de periode van 2-14 maart heeft in
totaal 155 processen-verbaal opgeleverd. De nota zal worden gepresenteerd
aan 147 weggebruikers die te hard reden en acht personen die de voorrangsre-
gels aan hun laars lapten. Een automobilist ging op de bon omdat hij met een
zodanige snelheid een kruispunt naderde dat hij onmogelijk had kunnen stop
pen als hij een andere weggebruiker voorrang had moeten geven.
Hoewel uit het aantal processen-ver
baal dat in de afgelopen veertien da
gen is opgemaakt duidelijk blijkt, dat
er over het algemeen door velen nog
veel te hard wordt gereden is de ene
met name genoemde automobilist een
belangrijk man voor de Veenendaalse
politie. Hij overtrad artikel 40 van
het reglement verkeerstekens en
verkeersregels (voor ingewijden het
R.V.V.) dat bepaalt dat deze vorm van
agressief rijden strafbaar is. Tot
dusver is het een dood artikel ge
weest, waarvoor bijna nog geen auto
mobilist is bekeurd.
De Veenendaler is dus proefkonijn en
de politie hoopt dat hij tot in hoogste
instantie zijn recht zal zoeken om zo
doende de justitie een wapen in han
den te geven om op te treden tegen
een verkeerszonde die meer slachtof
fers maakt dan men op het eerste ge
zicht denkt.
gebruikers tegen artikel 40 van het
RVV zondigen.
Hoe vaak komt het niet voor, aldus
de gemeentepolitie, dat het gedrag
van een automobilist een schrikreac
tie teweeg brengt bij een mede-weg
gebruiker door met flinke vaart een
voorrangsweg te benaderen. De ge
schrokken automobilist gooit zijn
stuur om teneinde een vermeende
aanrijding te vermijden met het ge
volg dat hij op de linker weghelft
terecht komt. In veel gevallen loopt
alles goed af omdat er op dat mo
ment geen verkeer op de andere rij
baan is. Dergelijke situaties worden
echter steeds zeldzamer als gevolg
van de toenemende autodichtheid.
De sectie verkeer van de Veenendaalse
gemeentepolitie is er met de gatsome-
ter op uit getrokken om aan de weet
te komen in hoeveel gevallen de weg-
Dinsdagmorgen acht uur. De witte
Renault Estafette TV 92-10 met als
bemanning brigadier M. C. Hoekstra
en hoofdagent A. van Savoye verlaat
het parkeerterrein achter het politie
bureau met bestemming het kruis
punt dr. De Visserstraat-Van Lim
burg Stirumstraat.
De lijntjes van de gatsometer zijn
door de beide politiemannen in een
wip uitgelegd en op de Klaas Kater-
straat schuin tegenover de mr. dr.
Schokkingstraat wordt post gevat met
de teller in de hand. Aan de hand van
de afstand van de lijnen tot het
kruispunt en het uitzicht ter plaatse
is berekend dat een auto op de Van
Limburg Stirumstraat beslist niet
harder dan veertig kilometer mag rij
den wil hij op tijd kunnen stoppen
voor verkeer van rechts uit de Dr. De
Visserstraat.
Een enkele automobilist kijkt mee
warig naar de twee politiemensen in
de geest van „die waren ook vroeg
op". Anderen tonen een uitdrukking
van verrassing, zo van „he, controle
ren ze tegenwoordig hier ook al op
snelheid".
Het verkeer op deze koude maart-mor
gen is gering. De helft van de wegge
bruikers die langs komen ligt be
neden het limiet, de andere helft had
al een verschrikkelijk goed beremde
wagen moeten hebben om in geval
van nood op tijd te kunnen stoppen.
Er wordt niet repressief opgetreden,
De hoek Van Limburg Stirum-
straat-Dr. De VisserStraai is nog
lang niet het slechtste voorbeeld in de
rij van straten waar het uitzicht mini
maal is.
maar de praktijk heeft aangetoond,
dat er aan het toerijden op kruisingen
nog wel het een en ander mankeert.
Het doel van de actie was tweeledig.
Enerzijds wil de politie het publiek
attenderen op de gevaarlijke situatie
die ontstaat bij het snel toerijden op
kruisingen, anderzijds wil men de
overheid wakker schudden ook de
verkeersveiligheid te betrekken bij de
planologie en het projecteren van we
gen in nieuwe plannen.
Het is de stellige overtuiging van de
politie dat met name bij het aanleg
gen van wegen veel te weinig reke
ning wordt gehouden met de factor
verkeer.
In Veenendaal bestaan talloze kruis
punten, die de weggebruiker een mi
nimaal uitzicht geven op zijwegen.
In veel gevallen wordt dan nog een
groenbeplanting aangebracht, waar
door 't zicht naar rechts naarmate de
bladeren en takken groeien nog ster
ker afneemt.
Brigadier Hoekstra: „Door de ANWB
wordt voor de toelaatbare snelheid
van 50 km binnen de bebouwde kom
een uitzichtshoek van 54 meter ge
propageerd. Het wordt hoog tijd dat
er een samenspreking op gang komt
tussen stedebouwkundigen, planolo
gen en verkeersdeskundigen bij het
van de grond brengen van nieuwe
plannen. Het jaarlijkse aantal van
ruim drieduizend doden in het ver
keer vraagt daar eenvoudig om. Sta-
tistivi hebben becijferd, dat veertig
procent van alle gevallen toe te
schrijven is aan het niet of onvoldoen
de verlenen van voorrang".
Iets om zich bewust van te zijn bij het
van huis gaan.
De politiemensen Hoekstra en Van j
Savoye in actie.