Fa. Walbeek winnaar verkeerscompetitie Volgende week valt definitieve besluit f275,-pcrweek verdienen Zaterdag Palmpaas- optochten Meer dan 150 weggebruikers kregen „prent" Regeling uit nood geboren Grote bedrijven achter plan metaal (part-time) onderwijs overdag in chr. techn. school VEEMARKT DOETINCHEM Jeugdboeken liggen te kijk Modeshow trok veel bezoeksters 40 km Schrik Meewarig Slecht zicht Wetsontwerp voor snellere onteigening Gevonden en verloren LANDELIJK VERPLICHT CONSEQUENTIES PROBLEMEN Beuktrekkers heeft programma al gereed Vuu 2 lol I I maart: Politic conlro/cfirj voorrang en snelheid WOENSDAG 18 MAART 1970 VEENENDAAL In restaurant „De Korenbeurs" is het team van fa. Walbeek gis teravond winnaar geworden van de verkeerscompetitie, die de Veenendaalse af deling van het Verbond voor Veilig Verkeer dit seizoen heeft gehouden. De ploeg kwam in de finale uit tegen vertegenwoordigingen van Ritmeester en fa. v. Schoonhoven, die respectievelijk derde en tweede werden. DEN HAAG Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp ingediend dat ontei geningsprocedures moet versnellen. In de memorie van toelichting, onder tekend door de ministers Polak (justi tie), Schut (ruimtelijke ordening), Bak ker (verkeer) en Lardinois (landbouw) wordt gezegd dat het tijdstip beslissend voor de schadeberekening kan worden vervoegd. Het wetsontwerp geeft de mogelijkheid de eigendomsovergang eerder in de procedure te laten plaats vinden dan thans het geval is. De kans dat de onteigende partij profiteert van prijsstijgingen die gedurende de scha- debegroting optreden wordt daardoor verkleind. Het wetsontwerp houdt onverminderd vast aan het beginsel dat de werkelijke waarde wordt vergoed. Dit betekent dat de waarde moet worden vergoed zoals deze is op het tijdstip van eigendoms overdracht. Aan de verkeerscompetitie werd deelgenomen door in totaal 9 ploegen, waaronder een speeltuinvereniging en een wij kgem eenschap. Deze werden echter al in de eerste ronde uitgescha keld. De heer C. A, Visser, secretaris van Veilig Verkeer noemde het „bedroe vend" dat slechts een zo klein aantal teams had deelgenomen, terwijl onge veer vijftig bedrijven e.d. in het najaar van 1969 zijn aangeschreven. SCHERPENZEEL Gevonden: Een paar steunzolen, rode portemonnaie aan ketting, zilveren armband, ijzeren staaf, ABC-fiets, bril met donker mon tuur, bruine enveloppe met inhoud, beursje met inhoud, kindersleetje, wol len kinderhandschoentje met ketting en doublé armband. Verloren: Bruine portemonnaie in houd 60,-, gele parkiet, portemonnaie met inhoud 25,-, zilveren armband en sleutelring met sleutels. De ploeg van de ja. Walbeek on der het mes. De winnende ploeg feliciteerde hij met het resultaat (435 punten tegen 355 van v. Schoonhoven, en 312 van Rit meester). Hij overhandigde een wissel beker en een herinneringsmedaille. De deelnemers aan de competitie kre gen in verschillende ronden verkeers- vragen voorgelegd, o.a. aan de hand van dia-series. DOETINCHEM Aanvoer: slachtvee 525, gebruiksvee 1052, vette kalve ren 17, nucheter kalveren 3459, scha pen 53, lammeren 20, geiten 6, paarden 26, veulens 3, biggen 283, totaal 5444 stuks. Prijzen (in guldens): melk- en kalf- koeien, per stuk 1240-1616, mest- en weide vee. 800-1270, drachtige vaarzen 1190-1585, guste vaarzen, 900-1245, pin ken, 600-915, graskalveren, 460-645, kal veren voor fok en mest, 140-260, kalve ren voor de slacht, 50-75, schapen, 115- 135. lammeren, 75-115, biggen, 98-106. Vette kalveren le kwal. per kg lev. gew. 3,80-4,10: idem 2e kwal. 3,20-3,70; idem. 3e kwal. 2,60-2,95; slachtvee le kwal. per kg gesl. gew. 4,50-4,85: idem 2e kwal. 4,10-4,50: idem 3e kwal. 3,60- 3,95: idem extra kwal. tot 5,20. Worstkoeien, per kg gesl. gew. 3,30- 3,80, slachtpaarden 3,10-3,50, veulens, 3,20-3,65. Handel: slachtvee willig, weidevee redelijk en biggen willig. Nuchtere en vette kalveren kalm, schapen en lam meren redelijk, paarden kalm. VEENENDAAL Tijdens een zeer vlot en plezierig verlopen vergadering in de Chr. Techn. Talniaschool, hebben de grote bedrijven in Veenendaal (SKF, Van Harn N.V., MACO, PANTER en Wijnveen N.V.) hun fiat gegeven aan het plan om de part-thne opleidingen in de metaalsector met ingang van de nieuwe cursus te wijzigen in een dagopleiding. De bedrijven waren voor over leg hierover uitgenodigd door de directie van de Talniaschool. Binnen twee uur was men tot volledige overeenstemming gekomen, al moet hierbij worden aangetekend dat men door verschillende omstandigheden tot deze beslissing gedwongen werd. Er is ook op het terrein van het tech nisch beroepsonderwijs de laatste tijd heel wat in beweging gekomen en men is nog niet aan 't eind. Dat bleek duide lijk uit de inleiding van de heer G. Zoet, adj. directeur van de Talma- school. In Veenendaal kent men van ouds de avondtekenschool, die in 1955 uitgebreid werd met een dagopleiding LTS. De jongens gingen na het behalen van hun diploma nog 3 4 avonden naar school om daar hun opleiding af te ronden. In 1966 werd deze avondcursus omge zet in een semi-part-time verband waarbij de leerlingen 2 avonden en een middag de school bezochten. De middag lessen werden in de werktijd gevolgd en gedeeltelijk door de baas bekostigd. In datzelfde jaar werden de eerste ITO-leerlingen afgeleverd (Indivi dueel Technisch Onderwijs), die eveneens in de gelegenheid werden gesteld semi-part-time cursussen te volgen. Daarnaast startte men vorig jaar met een 1-dagopleiding centra le-verwarmingsmonteur en zal in de nieuwe cursus 1970-'71 het ITO se mi-part-time omgezet worden in een volledig part-time, wat inhoudt dat de avondlessen vervallen en de jon gens 1 dag per week gewoon de school bezoeken. Landelijk ontwikkelt tleie i aaafc zich In dezelfde richting, doordat men •treeft naar het oprichten van streek scholen waarop werkende Johgerén in part-time verband 1 dag per week on derwijs zullen volgen. Of daarnaast ook de vakopleiding, verdere noodzake lijke vorming zal worden gegeven is nog een onbesliste zaak. Op dit moment werken een zevental technische scholen samen om in Arn hem zo'n streekschool te stichten, maar dit is een zaak die beslist nog niet rond is en waarvan de resultaten, mócht het doorgaan, pas in het midden van de ze ventiger jaren kunnen worden ver wacht. Daar men in Ede van plan is van de komende cursus een part-timeoplel«- ding te maken, werd de Talmaschool met de rug tegen de muur geplaatst en mét haar de bedrijven te Veenendaal die de grootste leveranciers van jongens voor deze cursussen zijn. Wil men een uittocht van leerlingen en jonge werknemers voorkómen dan zal snel gereageerd moeten worden. Hel avondonderwijs is bij de jongeren niet populair en wanneer men elders de mo gelijkheid krijgt dagonderwijs te vol gen, zal die kans ontegenzeggelijk aan gegrepen worden. Volgens de technische scholen in Ede, Wageningen en Veenendaal niet een ge lijke koers, dan zal het evenwicht sterk verstoord worden. De heer C. Th. H. Kroes, directeur van de Talmaschool, benadrukte nog eens het belang van een vakopleiding door dezelfde leraren of minstens hetzelfde instituut die ook het voorbereidend LTS-onderwijs ver zorgd hebben. Men kan dan de leerlin gen volledig van begin tot eind begelei den. Tijdens de discussie merkte de heer Van Aller (SKF) op, dat in de nieuwe metaal-CAO een verplichte hele dag onderwijs is opgenomen voor verdere vakopleiding en vorming. Men werkt dus op deze manier mooi naar elkaar toe. De vergadering was het er over eens dat, gezien de regionale situatie (Ede, Wageningen) het volledig part-ti- meonderwijs doorgang moet vinden. Dat dit met name voor de kleine be drijven nogal wat moeilijkheden zal opleveren is duidelijk. De heer Van Kesteren (Hendriks NV) merkte in dit verband op dat het zake lijk gezien eigenlijk niet uit kan, vooral wanneer kersverse LTS-ers direct gaan meedraaien in een ploeg die werkzaam heden buiten Veenendaal moet verrich ten. Toch zal men er niet onderuit kun nen, was zijn mening. Er werd gewezen op de noodzaak tot een soort opleidingsfonds te komen voor de bedrijven die opleiden in de metaalsector zoals dat door de Stich ting Bouw wordt gedaan. Mocht de part-time-opleiding door gaan (op 23 maart volgt nog een verga dering met de inspecteur van het Lager Beroepsonderwijs en de scholen te Ede en Wageningen) dan zal dit voor de Chr. Techn. Talmaschool grote conse quenties inhouden. Men beschikt in de huidige dagschool niet over de benodig de ruimte, zodat naar een noodhuisves- ting moet worden uitgekeken. Tevens zal het bestuur een aantal nieuwe leer krachten moeten aanstellen, aangezien het personeel van de tegenwoordige avondopleidingen niet altijd beschik baar zal zijn. Voor hen is echter een voortreffelijke wachtgeldregeling ge troffen. De heer Verduyn (Wijnveen NV) drong er met klem op aan in de nabije toekomst, wanneer een en ander door gaat, gemeenschappelijke informatie te geven via de drie scholen te Ede, Wage ningen en Veenendaal. Tevens zag hij graag uniformiteit in de regeling van de onkostenbetaling. Het part-timeonderwijs waar alle aanwezige bedrijven zich bij monde van hun afvaardiging voor uitspraken, zal alleen de metaalsector omvatten voor 16- tot 18-jarigen. Ondanks het feit, dat vele bedrijven het lang niet makkelijk zullen krijgen met deze nieuwe regeling en de Talmaschool nog voor grote problemen zal komen te staan, is men verheugd over het resul taat van deze bespreking waarbij het bedrijfsleven zich unaniem heeft ge schaard achter het instituut dat de vak opleiding van zijn jonge werknemers verzorgt. De definitieve beslissingen zullen LIENDEN De chr. wandelsportver eniging „De Beuktrekkers" heeft voor het eerste halfjaar 1970 het wandelpro gramma samengesteld. „De Beuktrek kers" zijn van plan aan de volgende wandeltochten deel te nemen: 4 april Tiende Torentocht te Buren; j8 april Twee Dorpentocht te Ochten; 25 april Tiende Betuwetocht te Opheusden; 2 mei wandeltocht Wijk en Aalburg; 16 mei Vierde voorjaarstocht te Herwij nen; 23 mei Eerste Vriendschapstocht te Andel; 6 juni Bondsdag te Culemborg of Geldermalsen; 27 juni Tiende land schapsmars te Voorthuizen. De training begint voor alle groepen op zaterdag 21 maart a.s. om twee uur bij de burgemeester Kampschool. Nieu we leden zijn welkom en kunnen zich opgeven bij de heren G. van Zetten, de Nagraaf 14 en Th. van Brenk, Water straat 2 te Lienden of tijdens de trai ning bij genoemde school. ADVERTENTIE T>e mow of kapster die rich te ondernemend roeit voor een baantje van 9 tot 6. •a houdt van haarmode en haarkoametiea kan Do voorkeur gaat uit naar hen. die ervaring als kapster hebben opgedaan en liefst in het bezit rijn van auto en telefoon. Na een opleiding in ons internationale Haarinsti- tuut gaat ze - als ze tenminste 21 jaar is en repre sentatief - optreden als adviseuse voor de. poten tlële afneemsters van onze pruiken, haarstukjes en haarkosmetica. Afhankelijk van hun resultaten verdienen advi seuses bü Pierre d'Orphelin 250.- A 350,- per week. En part-time kan. Dus ook geschikt voor de ge huwde vrouw. Interesse? Praten kost geen geld. Dus waarom zou u niet even bellen voor een afspraak? (020-137960). volgende week vallen wanneer een en ander wordt doorgepraat met de in specteur en de scholen die erbij betrok ken zijn. Daarbij zal Veenendaal na deze avond als een eenheid kunnen op treden. KESTEREN Gedurende de rest van de maand maart wordt er in de openbare „Prinses Marijke" school aan de Nedereindsestraat een boekenten toonstelling gehouden uitgaande van het Bureau Boek en Jeugd te Den Haag. Op deze tentoonstelling kan men boeken voor de jeugd tot 17 jaar bekij ken. SCHERPENZEEL Het was dins dagavond bijzonder druk in hotel Bos- zicht tijdens de modeshow van dames modezaak Methorst, schoenhandel Geij- tenbeek, herenmodemagazijn Weijers en Zn. en La Mode met Bruidskleding uit Veenendaal. De show werd gepre senteerd door de bekende t.v.-omroep- sier Elles Berger. De mannequins waren amateurs. Wat bijzonder opviel bij de dameskleding was dat de kunststoffen nog lang niet wol en terlenka hebben verdrongen. Bij de schoenen zag men veel de blokhak en lakschoenen. Tijdens de show gaf Elles Berger ook een uitvoerige uiteen zetting van de stof, wat er bij hoorde en noemde meteen de prijzen. Bijzonder veel belangstelling hadden de bruidjes, hetzij vergezeld van een bruidegom en bruidsmeisjes of alleen. Ook liet men iets zien voor de smalle beurs. Bij de dames bleek nog steeds de deux pièces het goed te doen. Voor het eerst in Scherpenzeel werd de jumsuit geshowd. VEENENDAAL De stichting jeugdwerk De Instuif organiseert za terdag in Veenendaal twee Palmpaas- optochten. Er zijn twee routes uitge stippeld, een door het centrum en een door Veenendaal-zuid. Kinderen die zelf geen Palmpaasstok hebben kunnen 's morgens om 10 uur bij De Instuif aan de Sandbrinkstraat terecht om er daar een te maken a raison van vijftig cent. De optochten beginnen om 2 uur. De route door het centrum is: Verzamelen bij De Palmen Grift tus sen de 2 flats in, Boompjesgoed tussen de flats door, brug over, Brouwers straat, rechts Schrijverspark, Gilles van Schoonbekestraat, Valleistraat, Verlaat, Zwaaiplein, Hoogstraat, Hoofdstraat, Markt, J. G. Sandbrinkstraat, bij „De instuif" einde. Deze optocht wordt voorafgegaan door de Scheepsjeswol-harmonie. De route voor Zuid is: Verzamelen Rembrandtpark, middel ste plein tussen flats, Ferdinand Bol straat, Gerard Terborchstraat, Gerard de Lairessestraat, Aart de Gelder- straat, Mr. Heemskerkstaat, M. Dr. Schokkingstraat, Klaas Katerstraat Dr. Slotemaken de Bruïneplein. Deze optocht wordt voorafgegaan door de harmonie „Caecilia". f moet verten#* hcnii de j otri ••••vin besk- t s:i Statistici fwbfc-» '■VcrijfcM: öii .swiii>rw«a vatt 3» aait Uei liii-t vfftf-nnt vaiivearranc. Km, Hf ET toevallig laai hieraan genljw,.1* %eene»<i»ai*e politie hfernp Inhaken <to*r v»« l i tot II maart r*t\ imcfterpti' «rxUrnle «j> tie t*»fev»«g tl.' toj ultoffeiwi, Tevens itt «fle fieefeate VrW&eVjsi warden of 1 «IVit.'i- dè htn entrum hoauesL De poÏKie yeetiieö; dag. VEENENDAAL Het repressief optreden van de politie in het kader van het kernthema van Veilig Verkeer gedurende de periode van 2-14 maart heeft in totaal 155 processen-verbaal opgeleverd. De nota zal worden gepresenteerd aan 147 weggebruikers die te hard reden en acht personen die de voorrangsre- gels aan hun laars lapten. Een automobilist ging op de bon omdat hij met een zodanige snelheid een kruispunt naderde dat hij onmogelijk had kunnen stop pen als hij een andere weggebruiker voorrang had moeten geven. Hoewel uit het aantal processen-ver baal dat in de afgelopen veertien da gen is opgemaakt duidelijk blijkt, dat er over het algemeen door velen nog veel te hard wordt gereden is de ene met name genoemde automobilist een belangrijk man voor de Veenendaalse politie. Hij overtrad artikel 40 van het reglement verkeerstekens en verkeersregels (voor ingewijden het R.V.V.) dat bepaalt dat deze vorm van agressief rijden strafbaar is. Tot dusver is het een dood artikel ge weest, waarvoor bijna nog geen auto mobilist is bekeurd. De Veenendaler is dus proefkonijn en de politie hoopt dat hij tot in hoogste instantie zijn recht zal zoeken om zo doende de justitie een wapen in han den te geven om op te treden tegen een verkeerszonde die meer slachtof fers maakt dan men op het eerste ge zicht denkt. gebruikers tegen artikel 40 van het RVV zondigen. Hoe vaak komt het niet voor, aldus de gemeentepolitie, dat het gedrag van een automobilist een schrikreac tie teweeg brengt bij een mede-weg gebruiker door met flinke vaart een voorrangsweg te benaderen. De ge schrokken automobilist gooit zijn stuur om teneinde een vermeende aanrijding te vermijden met het ge volg dat hij op de linker weghelft terecht komt. In veel gevallen loopt alles goed af omdat er op dat mo ment geen verkeer op de andere rij baan is. Dergelijke situaties worden echter steeds zeldzamer als gevolg van de toenemende autodichtheid. De sectie verkeer van de Veenendaalse gemeentepolitie is er met de gatsome- ter op uit getrokken om aan de weet te komen in hoeveel gevallen de weg- Dinsdagmorgen acht uur. De witte Renault Estafette TV 92-10 met als bemanning brigadier M. C. Hoekstra en hoofdagent A. van Savoye verlaat het parkeerterrein achter het politie bureau met bestemming het kruis punt dr. De Visserstraat-Van Lim burg Stirumstraat. De lijntjes van de gatsometer zijn door de beide politiemannen in een wip uitgelegd en op de Klaas Kater- straat schuin tegenover de mr. dr. Schokkingstraat wordt post gevat met de teller in de hand. Aan de hand van de afstand van de lijnen tot het kruispunt en het uitzicht ter plaatse is berekend dat een auto op de Van Limburg Stirumstraat beslist niet harder dan veertig kilometer mag rij den wil hij op tijd kunnen stoppen voor verkeer van rechts uit de Dr. De Visserstraat. Een enkele automobilist kijkt mee warig naar de twee politiemensen in de geest van „die waren ook vroeg op". Anderen tonen een uitdrukking van verrassing, zo van „he, controle ren ze tegenwoordig hier ook al op snelheid". Het verkeer op deze koude maart-mor gen is gering. De helft van de wegge bruikers die langs komen ligt be neden het limiet, de andere helft had al een verschrikkelijk goed beremde wagen moeten hebben om in geval van nood op tijd te kunnen stoppen. Er wordt niet repressief opgetreden, De hoek Van Limburg Stirum- straat-Dr. De VisserStraai is nog lang niet het slechtste voorbeeld in de rij van straten waar het uitzicht mini maal is. maar de praktijk heeft aangetoond, dat er aan het toerijden op kruisingen nog wel het een en ander mankeert. Het doel van de actie was tweeledig. Enerzijds wil de politie het publiek attenderen op de gevaarlijke situatie die ontstaat bij het snel toerijden op kruisingen, anderzijds wil men de overheid wakker schudden ook de verkeersveiligheid te betrekken bij de planologie en het projecteren van we gen in nieuwe plannen. Het is de stellige overtuiging van de politie dat met name bij het aanleg gen van wegen veel te weinig reke ning wordt gehouden met de factor verkeer. In Veenendaal bestaan talloze kruis punten, die de weggebruiker een mi nimaal uitzicht geven op zijwegen. In veel gevallen wordt dan nog een groenbeplanting aangebracht, waar door 't zicht naar rechts naarmate de bladeren en takken groeien nog ster ker afneemt. Brigadier Hoekstra: „Door de ANWB wordt voor de toelaatbare snelheid van 50 km binnen de bebouwde kom een uitzichtshoek van 54 meter ge propageerd. Het wordt hoog tijd dat er een samenspreking op gang komt tussen stedebouwkundigen, planolo gen en verkeersdeskundigen bij het van de grond brengen van nieuwe plannen. Het jaarlijkse aantal van ruim drieduizend doden in het ver keer vraagt daar eenvoudig om. Sta- tistivi hebben becijferd, dat veertig procent van alle gevallen toe te schrijven is aan het niet of onvoldoen de verlenen van voorrang". Iets om zich bewust van te zijn bij het van huis gaan. De politiemensen Hoekstra en Van j Savoye in actie.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 4