ROTTERDAMMER ZAG GOUD IN TIENERKLEDING „Kleermaker" De Bruin werd „modekoning Jaeques Mauriat" Twiggy verveelt zich DOE UW MAN EENS DE DAS OM VOORJAARS-EN ZOMERMODE VAN EDGAR VOS Vooral jongens willen baantje in jeugdherberg Duitse kappers onderwezen in neger haardracht WA-VERZEKERING VOOR FIETSENDE KINDEREN NIET VERPLICHT meer? Ze bestaan wel, heel zakelijke sprookjes bijvoorbeeld. Ziehier het verhaal van een coupeur van Pierre Cardin, die zes jaar geleden begon met een paar honderd gulden en nu nog slechts rekent met miljoenen. En wel dank zij zijn nog steeds KEULEN - De sprookjesprins is 28 jaar en groeiende tienerkleding-industrie. Hij is: Jacques gehuld in blauw fluweel. Sprookjes bestaan niet Mauriat uit Rotterdam. Naar Londen New York Geld moet rollen Geen kuitlengte iKMÊÊÊgm Tussen leren maxi-jurken en ge bloemde polotruitjes (ook voor heren) staat hij op de Keulse modebeurs glim lachend in de grote stand, die hij daar als directeur van zijn confectie-indus- trie even liet neerzetten. En hij staat er niet voor niets, want steeds maar bin nenstappende inkopers vullen vliegens vlug zijn orderboek. Maar de vriende lijke Jacques Mauriat heeft voor ieder een tijd en als hij handen geeft stelt hij zich voor met „De Bruin". Klopt, Jacques Mauriats is de naam die hij zich heeft aangemeten toen hij half Europa van hippe kleertjes ging voorzien, omdat zoiets stukken aan trekkelijker klinkt dan het oer-Neder- landse Jan de Bruin. Maar als Jan de Bruin uit Rotterdam werkte hij, nu zes jaar geleden, nog wel op de ateliers van Pierre Cardin in Pa rijs, ook bij Lanvin. Beetje knippen, beetje patronen maken, beetje de grote ontwerpers zelf assisteren. En toen kwam bij hem ineens „de kriebel", zoals hij nu zelf zegt, met een lach van de man die op het toppunt van zijn car rière terugkijkt op het jongetje dat hij vroeger was. Want die „kriebel" kwam precies in de tijd dat Londen „Swinging London" werd en in Carnaby Street de hippe mode ontstond. Jacques Mauriat ging erheen, kwam, zag en overwon iedereen die maar nét iets later kwam kijken dan hij. „Ik werkte drie weken bij John Stephen, de man die later haif Carnaby Street opkocht", zegt hij. Ik zag, dat hij de gekste dingen verkocht met een dikke driehonderd procent winst. En toen wist ik: dit wordt het, deze mode ga ik ook maken". Onze man uit Rotterdam ging pijlsnel ontwerpen maken, vloog weer naar het continent en zocht daar een fabriek die zijn ontwerpen in een partij kleren wil de omzetten. Helaas, dat wilde niemand toen nog. Jacques Mauriat kwam uiteindelijk terecht in een piepklein fabriekje in België, waar twaalf mensen werkten die zijn ontwerpen wel wilden verwe zenlijken, maar er moest vooruit be taald worden. De ^oen tweeëntwintigjarige Rotter dammer gaf al zijn gespaarde geld, slaagde erin zijn eerste partij tienerkle ren te verkopen in Nederland en ziet...dat fabriekje in België is nu zijn eigendom. Er werken nu meer dan hon derd mensen aan de twintig collecties kleren die Jacques Mauriat ieder jaar nog steeds zelf ontwerpt. Foto boven: Jacques Mauriat (of: Jan de Bruin): „Niet alleen de industrie heeft de behoefte aan hippe en steeds wisselende kleren gecreëerd. Zeer zeker ook de jonge mensen zelf, die dikwijls niet meer sparen." Foto hiernaast: Op de beurs in Keulen is te zien, wat de Nederlander Jan de Bruin als de toppers voor het komende voorjaar be schouwt, voor de jonge mensen. Indiaans aandoen de leren jurken en hesjes, lange gebreide vesten en lange, nauwsluitende gestreepte wollen truitjes. Er is nóg een fabriek in België die constant voor hem werkt en in Rotter dam heeft hij nog eens een kantoor met twintig man kantoor- en stafper soneel. Intussen levert hij niet alleen in Nederland, maar zijn kleren gaan ook naar New York, ook naar het waren huis La Fayette in Parijs, naar het be roemde Zwitserse warenhuis Globus, naar Scandinavië, Duitsland, Oosten rijk, Zwitserland en Italië en nog zowat landen. Tsstt. Maar nu een vraag aan Jacques Mauriat. Als in al die landen jonge mensen niet zo gek waren om steeds maar weer nieuwe dingen te kopen, soms leuke, soms zeer on-charmante, dan rekende hij op dit moment niet met miljoenen. Lacht hij soms niet in zijn vuist, om dat „de industrie" een behoefte heeft gecreëerd aan steeds maar wisselende tienerkleding, een behoefte waar ieder jong en minder jong mens steeds maar weer invliegt? Jacques Mauriat lacht wel, maar niet in zijn vuist. „Het is wel duidelijk, dat ik doodgewoon het geluk heb dat ik een van de eersten was die met deze kleren begon", zegt hij. „Als ik nu nog moest beginnen was ik waarschijnlijk ner gens." Dat was dan punt één. Punt twee: het creëren van de behoefte aan steeds maar weer andere kleren, twintig keer per jaar. Dat er een behoefte is gemaakt door de industrie geeft hij wel toe, „Maar", zegt hij, „het is een wisselwerking; die behoefte is ook gecreëerd door de jon ge mensen zelf. Die wilden iets anders, die wilden iets geks of aparts. Die jon ge mensen leggen mij op dit moment gewoon de verplichting op twintig col lecties per jaar te brengen, want ze vinden dat hun geld moet rollen. Ze sparen maar weinig en het meeste geld wordt omgezet in kleren. Daar moet ik doodgewoon rekening mee houden". Nog een vraagje: Hoe vindt hij, dat tegenwoordig de meeste jonge mensen gekleed gaan? „Vaak erg leuk", zegt hij, „maar het is net als met de volwassenen: soms ook niet. Dan kiezen ze totaal verkeerde dingen. Een truitje dat hun niet staat, maar dat ze wilden hebben omdat vrienden er ook in lopen. Maar hoe vaak zie je dat ook niet bij ouderen?" Verder weet Jacques Mauriat bij voorbaat dat we deze zomer weinig kuitlbngte zullen zien maar wel maxi en gewoon mini. Ook romantische maxi- jurken met bijpassende hoed en parasol of paraplu. Laten we het met z'n allen maar no teren, want een gevoeliger graadmeter dan de markt die onze 28-jarige sprook jesprins beheerst is nauwelijks denk baar. LONDEN Twiggy, het magere meisje dat in 1966 een geheel nieuw soort mode lanceerde, gaat zich te rugtrekken. Zij is 20 jaar. Twiggy, wier echte naam Leslie Hornby is, verdiende als mannequin 1.000 pond per week. Zij zegt dat zij zich verveelt en iets anders wil pro beren. Daarom wordt zij filmactrice. Zij moet zich eigenlijk wel terug trekken, daar dë huidige tendens in de mode van „recht op en neer" naar zachte rondingen gaat, en daar is de bouw van Twiggy echt niet voor geschikt. Zij zal overigens niet verhongeren als zij het mannequin- z(jn opgeeft (al zal zij er waar schijnlijk naar blijven uitzien). Zij is directrice van vijf maatschappijen die Twiggy-kleren, knippatronen en breiboeken verkopen. Verder heeft zij een fotozaak en een drukkerij Haar eerste filmrol zal waar schijnlijk in een musical zijn voor het eind van het jaar. „Ik wil geen grote, sexy rol. Het moet wel iets leuks zijn" aldus Twiggy. De toekomst kijkers, die ooit stelden: wanneer de dassenf abri kanten niet met hun tijd mee gaan, zullen overhemd en das het verliezen van de coltrui, die mensen kunnen nu worden ge rustgesteld. Door de dassenfabri- kanten wel te verstaan, want ze hebben voor nu en straks de meest wild-mo- derne dassen la ten ontwerpen Die dassen tenslotte nog altijd pronkstuk in de kleding van een man zijn opvallender dan ooit, ook al omdat ze breder zijn dan de standaard-das van nu. Ze zijn veel vuldig afgestemd op allerlei kleuren overhemden; als het goed is, komt bijvoorbeeld het lichte groen van een overhemd in de das terug, enzo voort. Nog nieuwer dan een brede, opval lende stropdas: de man neme een Idiase sjaal van zijn vrouw en knope die precies zo om zijn hals als zijn stropdassen. Niet dat alle mannen dusdanig ge strikt op kantoor worden verwacht, maar het is misschien een ideetje om eens stiekem te proberen op een zaterdag. '•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••a Jongens voelen meer voor huishoude lijk werk in hun vakanties dan meisjes. Dit heeft de leiding van de Nederland se Jeugdherberg Centrale (N.J.H.C.) in Amsterdam ondervonden. Op advertenties, waarin assistenten tussen de 17 en 23 voor tenminste twee maanden gevraagd werden, reageerden veel meer jongens dan meisjes. En dat terwijl het werk van een as sistent vooral de lichte huishoudelijke karweitjes bevat; zoals het dekken van tafels, het klaarmaken van de toetjes en het opdienen van de maaltijden. Andere werkzaamheden, die tot het terrein van een assistent gerekend wor den, zijn het spelen voor disc-jockey (in de avonduren) of het houden van een winkeltje in de jeugdherberg. Voor het eerst heeft de N.J.H.C. dit jaar een actie gevoerd om de 54 aange sloten herbergen tenminste in het hoog seizoen van jeugdige steun te voorzien. De N.J.H.C. hoopt met haar actie een kleine honderd jonge mensen te wer ven. Er is sinds de aanmelding van vooral jongens een tekort aan meisjes. FRANKFURT De Amerikaanse le gerleiding in Europa heeft een neger- kapper uit Californië laten overko men om de plaatselijke kappers te le ren het haar van de negermilitairen te knippen zoals zij het willen de Afrocoup. Deze stap is gedaan na vele klachten van zwarte militairen dat zij hun haar niet behoorlijk konden laten knippen in Europa omdat negerhaar „een andere structuur heeft" zoals de negerkapper Willie Morrow het uit drukt. Dertig Duitse kappers hebben les van Morrow gekregen in het knippen van negerhaar. Zij stonden allereerst verbaasd over de kam, waarvan de tanden wijd uit el kaar staan. Een Duitse kapper vertel de dat de negers niet wilden dat hij hun haar kamde omdat dat niet kan met een gewone kam. De Duitsers verbaasden zich bovendien over het gemak waarmee Morrow zijn werk deed, al meenden zij dat zijn elektri sche schaar erg veel op een „tuin schaar" lijkt. De „tuinschaar", grote kammen en an dere noodzakelijke apparatuur zijn nu voor de plaatselijke kappers be schikbaar zodat ook zij een Afrocoup kunnen geven. Er waren herhaaldelijk moeilijkheden geweest tussen commandanten en ne germilitairen over de haardracht. Sommige mannen zijn zelfs voor de krijgsraad verschenen wegens het weigeren hun haar te laten knippen. Vorig jaar beseften de commandanten echter hoezeer de negers een eigen haardracht op prijs stellen, nadat een protestdemonstratie was gehouden om de eisen kracht bij te zetten. „De stelling, dat naar Nederlands recht op een ouder, naast en boven de voor hem uit art. 1403 B.W. voort vloeiende verplichtingen, tevens de ver plichting zou rusten om voor zijn der tienjarige dochter met betrekking tot haar deelneming aan het verkeer per rijwiel een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid af te sluiten, kan niet worden aanvaard, omdat het be staan van een dergelijke verplichting noch uit het geschreven, noch uit het ongeschreven recht kan worden afgee- leid. De hier te lande bestaande rechts opvatting met betrekking tot de in het maatschappelijk verkeer tegenover een ander persoon of goed bestaande zorg vuldigheid brengt vooralsnog niet mede, het bestaan van een verplichting van die strekking, dat van ouders van minderjarige, onbemiddelde kinderen in het algemeen zou moeten worden geëist dat zij, voorzover zij tot betaling van de premie voor een wettelijke aansprake lijkheidsverzekering in staat zijn, met het oog op de normale kans dat hun kinderen bij deelneming aan het verkeer of anderzijds door onrechtmati ge daden schade toebrengen aan der den, tot dekking van de aansprakelijk heid van die kinderen een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid slui ten". Aldus een in 196L gedane uit spraak van de Hoge Raad naar aanlei ding van een in 1964 door een dertien jarige wielrijdster veroorzaakte schade. AMSTERDAM Ook de Am sterdamse couturier Edgar Vos heeft deze week zijn collectie voor- jaars- en zomerkleding getoond. De drie foto's die we hiernaast publi ceren geven een goed beeld van de mode-ideeën van Vos. Foto links: Tanja (links) draagt een tailleur met wikkelrok, waarvoor wol met katoen is gebruikt. De blouse is van crêpe en chine. Annemarie is ge kleed in een zwart linnen pak met plööirok en katoenen blouse. Middelste foto: een zijden jerse> bruidspakje met de „viola"-broek en Catherina Hepburn-kap. Foto rechts: Tanja (links) showt een vierdeling pakje met midi-wik kelrok over een mini-plooirokje Zij draagt een roze sjantoeng blou se. Annemarie toont een dagensem ble, bestaande uit een overhemdjas van zwarte kasjmier en een jurk van katoenen batist.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 9