Proefschrift over relatie huisarts-kankerpatiënt Verkering met Duitse barones gaf Limburger introductie bij topadel Morgenavond finale van Eurovisie - Songfestival En dit zijn ze dan... Onthullende ervaringen van collega s geboekstaafd Vanavond terugblik Alleen uitzicht op Sardinië kunnen ze Bonifacio niet afnemen Tom Poes en de Mob- beweging avontuur Voor ongeveer vier-miljoen kijkers programmaos De 40-jarige heer C. A. de Geus, sinds 1958 huisarts te Waddinxveen, is deze week aan de Utrechtse universiteit gepromoveerd tot doctor in de medische wetenschap op het proefschrift Huisarts en Kankerpatiënt. Zijn dissertatie valt op door kortheid, lees baarheid en begrijpelijkheid. In 165 bladzijden zijn de ervaringen gebundeld van huisartsen in het contact met kankerpatiënten. Het zijn voor de leek dikwijls onthullende ervaringen, die enerzijds de technische beperkt heid van de medicus aantonen, maar die tevens laten zien welke zware menselijke lasten een goede huisarts krijgt te dragen. DR. DE GEUS: Weg van dit leed is de weg van een vereenzamend EEN NASLAGWERK WAS HET GEVOLG PUBLICIST99 BIOGRAFIE VAKANTIE Beschrijving Emotioneel Waarheid Welwillend Hoge eisen UIT DE KERKEN Recht MARTEN TOONDER STRIP TELEVISIE TELEVISIE RADIO VRIJDAG 20 MAART 1970 UTRECHT. Evenals de heer C. A. de Geus zelf, is ook zijn vrouw nogal overrompeld door de grote belangstelling die het proefschrift Huisarts en Kankerpatiënt al vóór de promotie oproept. MAASTRICHT „Ik schat dat in Europa twaalf miljoen adellijke mensen leven. Je z.ou er heel Neder land mee kunnen bevolken", zegt de 26-jarige heer L. Heynens uit Maas tricht. Over de top van die Europese adel heeft hij een naslagwerk geschreven, dat in de Ridderzaal van kasteel Gen- hoes in Valkenburg wordt uitgereikt door de prinses van Saksen-Coburg- Gotha. Zijn „Vorstenspiegel van Europa" be vat geen sprookjes. Wel veel feiten: een beknopte geschiedenis en de genea logische overzichten van vier Europese keizerrijken. 23 koninkrijken, zeven groothertogdommen, zeven hertogdom men, acht vorstendommen, alsmede een opsomming van driehonderd huwbare prinsen en prinsessen. Hij is er min of meer kind aan huis: „Twee jaar lang heb ik verkering gehad met een Duitse baronesse. We zijn als vrienden uit elkaar gegaan, omdat een huwelijk onmogelijk was. Zij was on metelijk rijk. Ik kon haar niets bieden en als man wilde ik niet op de tweede plaats staan. De schandaalbladen hebben ons heel wat verdriet bezorgd. Maar goed, door mijn baronesse ben ik me gaan interes seren voor de historie van de Europese adel". „Ik studeerde al geschiedenis bij een professor in Aken. Om wat geld te ver dienen werkte ik tijdens het toeristen- seizoen in een hotel in Valkenburg. Vaste inkomsten heb ik trouwens nog niet, al staat er in het telefoonboek „publicist" achter mijn naam. Als ik aan de grond zit pleeg ik geldelijke steun te krijgen van een Duitse adellij ke familie. Ik heb trouwens bij het sa menstellen van het boek zeer veel me dewerking gekregen van de adel, vooral van de oud-tante van Prins Bernhard, prinses Olga zur Lippe, aan wie ik de Vorstenspiegel van Europa dan ook heb opgedragen". „Heel wat adellijke personen kenden mij van feesten en bruiloften, waar ik met mijn baronesse was uitgenodigd. Wekelijks krijg ik twintig tot dertig brieven van vorstelijke personen. Ik correspondeer regelmatig met prins Xa- vier de Bourbon Parma. Tussen haakjes wist u dat de Bourbons van Duitse oorsprong zijn?" „Ik ben pas in Oostenrijk bij enkele prinsen en prinsessen op bezoek ge weest. Zo verzamel ik talrijke gegevens. Ik heb nog genoeg stof voor zes tot ze ven boeken. Momenteel ben ik bezig aan een biografie van prins Hendrik". Aan de wanden van zijn flat hangen gesigneerde foto's van hoge adellijke personen en zijn eigen familiewapen dat hij bij een heraldicus heeft laten maken. „Neen, ik ben niet van adel, maar onze familie stamt, geloof ik, wel uit een Duits patriciërs geslacht". In een album dat gesloten blijft, be waart hij foto's met persoonlijke op drachten van bevriende adellijken. „Discretie is een gouden devies", zegt de heer Heynens. „De adel heeft mij geaccepteerd en ik wil het vertrouwen in mij niet beschamen. Natuurlijk kom ik niet overal, want sommige edelen zijn zeer standbewust". Wel kan ik bijvoorbeeld twee weken op vakantie gaan bij koning Simeon II van Bulgarije, die in Madrid in balling schap verblijft. Maar daar begin ik niet aan. Je moet iedere dag en bij elke ge legenheid goed tevoorschijn komen. Da gelijks zou ik voor bloemen dienen te zorgen en bovendien eist de etiquette, dat ik een grootscheeps afscheidsdiner aanricht. Neen, dat kan Lou Heynens niet betalen". Als we bij haar in Waddinxveen een exemplaar van de dissertatie komen halen aan de Utrechtse universiteit was de te kleine voorraad al snel uitge put zegt ze: „Mijn man heeft dit he lemaal niet verwacht. Bij het schrijven dacht hij vooral aan de boodschap die hij collega's met dit proefschrift zou kunnen geven". In Utrecht vragen we aan de heer De Geus: „Hoe werd u tot het onder zoek naar deze ervaringen geïnspi reerd? „Gemiddeld verliest iedere Neder landse huisarts per jaar vijf patiënten die aan kanker sterven. Het begeleiden van deze doorgaans al vanaf de consta tering ten dode opgeschreven mensen, dwingt iedere huisarts zich intens te verdiepen in de sociale gevolgen die een constatering van kanker bij de patiënt en zijn omgeving oproept. Doordat huisartsen hun ervaringen niet publice ren en hun onderling contact niet groot is, blijft er een schat aan kostbare er varingen renteloos". Dr. De Geus begint zijn proefschirft met een heldere beschrijving van het ziekteverschijnsel en zijn weerslag op de mens: „De weg van dit leed is de weg van een vereenzamend avontuur". Is de huisarts in staat deze vereen zaming bij kankerpatiënten te vermin deren? „De huisarts moet bereid zijn de weg van vereenzaming samen met de pa tiënt te gaan. De patiënt weet door gaans wat de arts te bieden heeft, als de verhouding goed is. De patiënt heeft dan contact met iemand die door studie en praktijk weet wat dit ziek-zijn is". Wordt de huisarts dan niet te emo tioneel bij het lijden en het sterven van zijn patiënt betrokken? „Dat gevaar is er. De goede huisarts is voor de kankerpatiënt zowel tochtge noot als toeschouwer. In het proef schrift heb ik geschreven: „Dokter schap is een modus van liefde". In uw proefschrift staat ook: „In een tijd of cultuur waarin de dood in menig opzicht ontkend wordt, is lang zaam sterven een onmogelijke opgave. Kanker stelt deze opgave". Is de huis arts op die taak voorbereid? „Op de universiteit is de dood vol strekt terzijde geschoven. Huisartsen die patiënten bij het sterven begeleiden, kunnen studenten met hun ervaring helpen". Weten de meeste kankerpatiënten dat zij kanker hebben en ten dode zijn opgeschreven? „Er zijn patiënten die de waarheid beslist niet willen weten. Weinig huis artsen zeggen: „Ik vertel altijd de waarheid", of „Ik vertel nooit de waar heid". „Als een arts de patiënt vertelt dat er kanker is geconstateerd, komt dat bij de patiënt als een doodvonnis aan, vooral in onze tijd en onze cultuur waar de angst voor kanker bijna uni verseel is. Op het platteland waar men meer vertrouwd is met de wisselvallig heid van een biologisch bestaan, wordt de constatering van kanker soms beter verdragen dan in de grote stad, waar de dood systematisch ontkend wordt. Het is zelden of nooit te rechtvaardigen als een huisarts tegen beter weten in de kanker pertinent ontkent". In uw proefschrift schrijft u en kele keren welwillend over de brochure van prof. Van den Berg „Medische macht en medische ethiek", waarin scherp wordt afgekeurd dat de arts doorgaans de strijd tegen de dood tot het bittere einde voert. „In mijn proefschrift schrijf ik ook „Van tijd tot tijd moet de medische ethiek herzien worden". Een kankerpa tiënt leeft doorgaans in een dodelijke staat van aftakeling. Tijdens mijn on derzoek heb ik slechts één arts ontmoet die meende de medische middelen tot het uiterste te moeten aanwenden. De meeste artsen willen op een bepaald moment het sterven zijn gang laten gaan. Zij zullen dan bijvoorbeeld een dodelijke complicatie niet meer bestrij dingen". Acht u het aanvaardbaar dat een arts met een kankerpatiënt tijdig de afspraak maakt dat de arts hem uit zijn lijden zal verlossen als het aftake lingsproces te zwaar en te ontluisterend wordt? „De patiënt heeft tot nu toe bijna geen stem bij het eigen sterven, maar niet alleen de patiënt, ook de arts heeft hierbij zijn rechten. De patiënt mag zijn arts niet overvragen. We weten van het vraagstuk nog veel te weinig. Ook al heeft de patiënt in een vroeg stadium met zijn huisarts zo'n afspraak gemaakt, dan is het onzeker of hij op het beslissende moment ook wil dat de arts die afspraak nakomt". In Nederland constateren 4.500 huis artsen jaarlijks te zamen ongeveer der tigduizend gevallen van kanker. In het proefschrift komen enkelen van deze artsen aan het woord. Zij vertellen over hun vergissingen, over hun onmacht, hun menselijk falen, over de soms ver rassende reacties bij de patiënt en zijn gezin. Zij verstellen ook van hun behande ling die bij kankerpatiënten bijna altijd behalve medisch, ook psychisch en so ciaal is. Soms is die bemoeienis met de situatie van de kankerpatiënt zeer ver gaand en zeer ontroerend, zoals in een Utrechts artsengezin. „Om de kinderen (van de vrouw met kanker) uit school op te vangen sprong de doktersvrouw in. Bij haar aten de kinderen ook..." In uw proefschrift stelt u erg hoge menselijke eisen aan de huisarts. Voldoen de meesten hieraan? „Er zijn natuurlijk ook minder-geïn- spireerde huisartsen, maar de medicus die voor huisarts kiest, heeft doorgaans een zeer menselijke instelling, anders kiest hij een andere, doorgaans ook winstgevender taak in de medische praktijk". Van het proefschrift is nog geen handelseditie aangekondigd, terwijl de aanwezige exemplaren bijna alle weg gegeven zijn. Wil dit geschrift aan de opzet van de schrijver voldoen dan zal het in elk geval in handen van alle Ne derlandse huisartsen moeten komen. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Wilnis P. J. Droogers te Ridderkerk; te Daarle: L. Westland, kandidaat te Huizen (N.-H.); te Ingen en te Kats en Wilhelminadorp: A. G. van Beem, kandidaat te Doorn; te Rou- veen J. Bos te Lunteren; te Neede en te Pernis: C. Hoogendoorn te Oudelande c.a.; te Neerlangbroek Ooltgensplaat en te Randwijk: C. Evert, kandidaat te Putten; te IJsselmuiden: D. v. d. Berg, kandidaat te Huizen (N.-H.); te Kame- rik: M. B. van den Akker, kand. te Monster; te IJsselmuiden: J. van Root- selaar te Barneveld. Aangenomen naar Utrecht (Citypasto raat): dr. J. v. d. Werf te Utrecht; naar Maartensdijk-Hollandsche Rading: C. Nieber te Zaltbommel; naar Oosthem c.a.: G. W. Marchel, kandidaat te Apel doorn; naar Holwerd c.a.: drs. H. Buning te Roden; naar Noordwijkerhout: J. Streefland te Haarlem. Bedankt voor Kampen. Rouveen en voor Sommelsdijk: T. Lekkerkerker te Oosterwolde; voor Vianen: L. Gulmans te Ter Apel; voor Arnhem: A. Terlouw, industriepredikant te Veenendaal. PARIJS Bonifacio is in tranen. Omdat zijn belastingontvanger vertrekt. Niet dat de inwoners van dit zuidelijk ste Franse stadje, op het onderste pun tje van Corsica, veel met hem op had den. Ook zij zagen hem liever gaan dan komen. Maar nu hij werkelijk vertrekt, met zijn boeken, zijn aanslagbiljetten en al, hadden ze toch maar liever, dat hij bleef. Want met zijn vertrek verliezen zij een statussymbool. En dat na de on telbare verliezen, die het stadje op dit punt al geleden heeft. Terecht vraagt de burgemeester, Do minique Milano (67) zich af of zijn stadje nog wel het recht heeft op de ere-titel, die de dichter Paul Valéry het schonk: de pittoreske hoofdstad van Corsica. En hij is gaan uithuilen op de schouder van prefect Bourgin. Hij vroeg om de hulp en steun na de lange lijst vernederingen, die het stadje in de laatste twintig jaar had moeten onder gaan: de politie-rechter is overgeplaatst naar Porto-Vecchio; het registratie-bu reau is overgeplaatst naar Ajaccio; de vrachtbootverbinding met Marseille, 1 x per maand, is opgeheven; de rijkswa terstaat heeft zijn plaatselijke bureau gesloten; de vuurtoren- en bebake- ningsdienst heeft zich teruggetrokken op Porto-Vecchio, evenals het hoofd kantoor van de douane; de visserij-po- litie is naar Bastia vertrokken; de gen darmerie, de enige middelbare school en het kleine garnizoen marechaussee, dit alles is opgeslokt door Porto-Vec chio. En nu de belastingontvanger! „Er blijft ons niets anders over", zo klaagde burgemeester Milano, „dan Bo nifacio van de kaart te schrappen". En met zijn Corsicaanse inslag voor dra matische effecten, voegde hij hieraan toe: „Over enkele jaren komen de toe risten onze ruïnes bezoeken, zoals die van Pompeji". De prefect, die zich erover verwon derde dat een Corsicaan klaagde bij het heengaan van de politie en de belas tinggaarder, heeft geprobeerd de goede lieden van Bonifacio gerust te stellen. Hij wees hen op de ongekende mogelijk heden, die hun streekverkeer tot grote bloei kunnen brengen. Als gevolg van de bouw van de stuw van Balistro komt er een meer van zes miljoen kubieke meter water, voldoende om vijftigdui zend woningen van drinkwater te voor zien. Hij beloofde hun de bouw van een nieuwe jacht- en handelshaven in de monding van de Cadena. Hij meende, dat dit alles ruimschoots voldoende was om deze oude Genuese stad een nieuw leven te bezorgen. Maar de mensen uit Bonifacio luiste ren hiernaar met een half oor. Zij be schouwen dit goede nieuws als loze ver kiezingsbeloften. Het kan hen achteraf niets meer schelen. Met die vijftigduizend huizen, met dat kunstmeer, met die haven, met dat toerisme krijgen zij niet hun politie, noch hun douane, noch hun belansting- ontvanger terug. En daarom is voor hen de lol er af. Want er is geen politie meer om zich te laten achtervolgen en om uit de tent te lokken; met die anderhalve slaperige douane is het smokkelen geen sport meer en zonder belastingontvanger is er geen gein meer aan belastingen te laat te betalen of zelfs te ontduiken. Neen, het leven wordt saai en doods. Met een duidelijke berusting zeggen zij: „Ons blijft binnenkort alleen nog over het uitzicht op Sardinië. Dat is het enige, dat die lui uit Porto-Vecchio ons niet kunnen afnemen". De NOS-televisie zendt morgen avond van 22.00 tot plm. 23.15 uur via Nederland I in kleur de inter nationale finale van het Eurovisie Songfestival 1970 uit. Het festival, dat voor de vijftiende maal wordt gehouden, vindt plaats in het RAI- Congrescentrum in Amsterdam. Het programma wordt behalve door de deelnemende landen (Neder land, Zwitserland, Italië, Joegoslavië, België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Luxemburg, Spanje, Monaco, West- Duitsland en Ierland) ook uitgezon den door de televisie-organisaties van Oostenrijk, Tsjecho-Slowakije, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Po len, Sowjet-Unie, Griekenland, IJs land, Israël en Tunesië. Bovendien nemen de Braziliaanse en de Chileense televisie de uitzen ding rechtstreeks per communicatie satelliet over. In totaal dus 25 landen, hetgeen betekent dat ongeveer 400 miljoen kijkers het liedjes-festival kunnen r.MHi'W'wrii miinm'i—ai iiu.i mIlIjljm 6853: Heer Bommel begon terug te lo pen in de richting vanwaar hij gekomen was en Tom Poes volgde hem. Achter hen verhief de helikopter zich in de lucht om koers te zetten naar het vaste land, maar de wandelaars schonken geen aan dacht aan de vertrekkende geleerden. Ze keken speurend rond over de moerassige vlakte, die druilerig en verlaten om hen heen lag. De nevels hingen onbeweeglijk tussen de rottende bomen en het enige teken van leven waren de luchtbellen die uit de poelen opstegen. „Hier is geen sterveling meer ie zien". zei heer Ollie beklemd. „Waar zijn de mobs gebleven? De laatste keer dat we ze zagen sprongen ze nog tierig rond. En het starsap is over de stabs in zee gelo pen, zodat ze daar ook geen last van heb ben gehad! Waar zijn ze?" „Het is hier wel erg stil", gaf Tom Poes toe. „Het enige leven zit in de poelen. Dat moeten heel kleine mobjes zijn, die pas uit het ei zijn gekomen. Maar daar staat iemand! Misschien kan die ons iets ver tellen". Hij wees op een gezette figuur op een heuveltje, die traag zijn hand ophief toen hij hen zag. „Goede middag", riep heer Bommel hem toe. „Bent u de enige stab, die over is gebleven? Waar zijn de mobs? Waar is Rep?" „De mobs", zei de vreemdeling met slepende stem, „die zijn volwassen gewor den. Daar helpt niets meer aan: wanneer de tijd gekomen is veranderen ze in stabs. Zo is het leven. Ik ben Rep, en met zijn springen is het gedaan. U weet niet hoe het mij afmat. Dit is beter, dank u". volgen. Via de radio wordt het programma uitgezonden door Engeland (BBC), Ierland, Spanje en de British Forces' Broadcasting Service en het Ameri can Forces Network in West-Duits- land. De solisten zullen niet op de tot dusver gebruikelijke wijze door een presentatrice worden aangekondigd, maar door middel van korte film pjes, waarin men nader met de deel nemers kan kennismaken. De uitzending wordt door Pim Ja cobs van commentaar voorzien. De produktie berust bij Rens van Dorth, de regie bij Theo Ordeman. Het de cor is van Roland de Groot. De alge hele leiding is in handen van Warry van Kampen. De solisten worden be geleid door het Metropole Orkest onder leiding van Dolf van der Lin den en gastdirigenten. Voor het Eurovisie Songfestival benoemt elk deelnemend land een nationale jury van tien leden, die uit het kijkerspubliek wordt gekozen. Elke jury kiest een van haar leden tot voorzitter. Deze voorzitter wordt Aan het Songfestival nemen twaalf landen deel in de hieronder vermelde volgorde. Achter de namen van de landen .treft men achtereen volgens aan de titels van de liedjes en namen van solisten, tekstdichters en componisten. 1. Nederland: „Waterman", ge zongen door The Hearts of Soul (so liste: Patricia). Tekst en muziek: Pieter Goemans. 2. Zwitserland: „Retour", solist: Henri Dés. Tekst en muziek: Henri Dés. 3 Italië: „Ocohl di ragazza", so list: Gianni Morandi. Tekst: Dalla. Muziek: Bardotti en Baldazza. 4 Joegoslavië: „Pridi, dela ti bom cvet", soliste: Eva Srssen. Tekst: Dusan Velkaverh. Muziek: Mojmir Sepe. 5 België: „Viens l'oüblier" so list: Jean Vallée. Tekst en muziek: Jean Vallée. Vandaag 18.45 NOS: Fabeltjeskrant. 18.55 NOS: Journaal. 19.04 NCRV: Scheepsjongens van Bontekoe, vervolgverhaal. 19.13 KI.: Rodeo: programma voor amateurs in de lichte muze. 20.00 NOS: Journaal. 20.20 NCRV: Actualiteitenrubriek. 20.45 KI.: Studio Annoé Muziekale terugblik op 14 jaar Eurovisie songfestival. 1 21.35 Farce Majeure, sat. progr. nieuw gezicht, film. 21.55 Met speciale opdracht: Een 22.45 Overpeinzingen. (KL). 22.50 NOS: Journaal. 22.55-23.25 TELEAC: Van Molecuul tot Mens - les 10 (herh.). NEDERLAND II 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant. 18.55 NOS: Journaal. 19.04 NOS: Scala: informatief pro- grama. 19.30 VARA: Bespied: De Nederland- sche Indiaan, film. 20.00 NOS: Journaal. 20.20 VARA: Department S: Het tweede gezicht, film. 21.10 Simon Carmiggelt leest uit ei gen werk. 21.15 Koning Klant. 21.35 Kleur: Nou moe, ik ben oma!!: licht amusementeprogramma. 22.15 Achter het nieuws. 22.55 NOS: Journaal. 23.00-23a45 Wereldkampioensch. IJs hockey te Stockholm: samenvat ting RuslandZweden. geassisteerd door een secretaris, die aan het einde van de uitzending de toegekende punten bekend maakt. Elk lid van een nationale jury heeft één stem tot zijn beschikking, die hij naar believen mag uitbren gen op het liedje van zijn keuze. Het aantal beschikbare stemmen per jury is dus tien. Geen enkele natio nale jury mag echter stemmen uit brengen op het liedje, dat door de ieelnemende organisatie van haar ei gen land wordt gepresenteerd. Ont houdingen zijn niet toegestaan. Mochten twee of meer liedjes met een gelijk aantal punten eindigen, dan wordt er opnieuw en nu al leen over deze liedjes gestemd. El ke jury kent dan één punt toe aan het naar zijn oordeel beste liedje, zo dat er dus tenslotte nog eens twaalf punten te verdelen zijn. Deze nieuwe bepaling dient om, zoveel mogelijk althans, te voorkomen dat er meer dan één winnaar wordt uitgeroepen, zoals in 1969 in Madrid het geval was. De punten van de twaalf jury's worden telefonisch verzameld door NOS-omroepster Willy Spranger- Dobbe. 6 Frankrijk: „Marie Blanche" solist: Guy Bonnet. Tekst: Pierre André Dousset. Muziek: Guy Bonnet. 7 Gr. Brittannië: „Knock, knock", soliste: Mary Hopkin. Tek sten muziek: Geoff Stephens en John Carter. 8 Luxemburg: „Je suis tombé du ciel", solist: David Alexander Winter. Tekst: Eddy Marnay. Mu ziek: Yves de Vriendt. n.r. 9 Spanje: „Gwendolyne", solist: Julio Iglesias. Tekst en muziek: Julio Iglesias. n.r. 10 Monaco: „Marlène", soliste: Dominique Dussault. Tekst: Henri Djian. Muziek: Eddie Barclay en Jimmy Walter. 11 W.-Duitsland„Wunder gibt es immer wieder", soliste: Kat ja Eb- stein. Tekst: Günter Loose. Muziek: Christian Bruhn. 12 Ierland: „All kinds of every thing", soliste: Dana. Tekst en mu ziek: Derry Lindsay en Jackie Smith. DUITSLAND I (Reg. progr.: NDR: 18.00 Sport. 18.30 Actualiteiten. 18.45 (K) Zand mannetje. 18.55 Regionale kroniek. 19.26 (K) Air Taxi, TV-serie. 19.59 Programmaoverzicht. WDR8.20 8.45 en 12.1012.35 Schooltelevisie. 18.00 (K) Sag' die Wahrheit! 18.30 (K) Voor de kleuters. 18.40 Actualiteiten en nieuws. 19.25 (K) Amusements programma.) 20.00 - Journaal en weerbericht. 20.15 Filmreportage. 21.00 Reportage uit Bonn. 21.15 (K) Der Chef, TV-serie. 22.05 Journaal en weerbericht. 22.00 (K) Eurovisie: Wereldkampioenschappen IJshockey. 23.40 Journaal. DUITSLAND II 18.05 Actualiteiten en muziek. 18.40 Pat und Patachon, TV-serie. 19.10 (K) Luftsprünge, TV-serie. 19.45 Nieuws, actualiteiten en weer bericht. 20.15 (K) Maximilian von Mexiko, documentair spel. 21.45 (K) Filmreportage. 22.30 Dagboek uit de evangelische wereld. 22.45 (K) Muzi kaal portret. 23.15 Nieuws, weerbe richt en wintersportweerbericht. 23.30ca. 23.45 Voordracht. Televisie De N.C.R.V. zal in het pro gramma Studio Anno dat van avond om 20.45 uur op Neder land 1 wordt uitgezonden, inha ken op het Eurovisie Songfesti val van 21 maart in de Amster damse RAI. De vorige veertien afleverin gen van het songfestival zullen door middel van filmmateriaal en met medewerking van de vas te vocalisten Anneke Grönloh, Ciska Peters, Rita Hovink, Con- ny Vink, Ben Cramer, Rob de Nijs en Dick Rienstra) weer tot leven worden gebracht. NEDERLAND I TELEAC: 9.20 Spaanse les les 9. 10.00 Van molecuur tot mens les 1*1. 10.30 Bij leven en welzijn les 11. 11.00 Methodiek van de burger schapsvorming les 4. 11.3012.00 Ruimtelijke ordening les 5. NOS: 16.00 Journaal. KRO: 16.02—17.40 J eugdprogr amma DUITSLAND I 10.00 Nieuws. 10.05 Journaal van gisteravond. 10.30 Filmdocumentaire. 11.15 Die Umschau. 12.05 Reportage voor jonge mensen. 12.50 Internatio naal persoverzicht. 13.0013.30 Jour naal. 14.30 Journaal. 14.35 Documen tair programma. 15.05 TV-spelen: 1. Phantasie. 2. Blumen für die Dame des Hauses. 15.35 (K) p swo, film 16.20 (K) Sherlock Holmes, TV-film. 17.1017.40 Verkeersprogramma. DUITSLAND II 13.45 Progr. overz. 14.15 Amuse ments progr. 14.58 Nieuws. 15.00 Spelprogr. 15.30 Filmrep. 15.55 (K): Reistips 16.35 Dierenkron. 17.05 Nieuws en weerber. 17.15 Informa tief progr. HILVERSUM I VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd lied. 7.23 Weekeind: jeugdprogram ma. VPRO: 7.45 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Van de voorpag. 8.15 Z.O. 135: gevarieerd programma. (9.359.40 Waterstanden). 10.30 Ste reo: Tango Rumba orkest met zang solisten. 11.00 Nieuws. 11.03 Weg wijs: tips voor trips en vakantie. 11.10 Stereo: Uit eigen huis (opn). 11.25 Oosteuropese kroniek. 11.45 Stereo: The Combined Bands of BMC Fairey Foden's. 12.05 Met naald en slinger: oude grammofoon platen. 12.30 Tussen start en finish: actueel sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.11 VARA-Varia. 13.13 Aktualitei- ten. 13.23 Stereo: Dit is het be ginjongerenprogramma. 14.35 Radio Jazz Magazine. NOS: 15.00 Frans-Duits-Engels: luisterpro gramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Scan: een populair programma over elek tronica. VARA: 16.15 Stereo: Piano recital: moderne muziek. 16.35 Artis tieke staalkaart. 17.10 Stereo: Klas sieke en semi-klassieke orkestwer ken. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Aktualiteiten. Politieke Partij: 18.20 Uitzending van Binding Rechts. VARA: 18.30 Finale op weg naar her weekeinde: nieuws, muziek, achtergronden en amuse ments. 21.00 Stereo: Sopraan en fluit: moderne liederen. 21.25 Ste reo: Pianorecital: moderne muziek. 22.00 Stereo: Swing en sweet: ro mantische muziek in Amerikaanse sfeer. 22.30 Nieuws. 22.40 Medede lingen. 22.45 Stereo: Triot: Licht mu ziekprogramma. 23.15 Stereo: Van twee kanten bekeken: licht platen- programma en praatje. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le vende woord. 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor: klassieke muziek (gr.). (7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.327.50 Actualiteiten.) 8.00 Nieuws. 8.11 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Stereo: Voor de huis vrouw. 9.00 Theologische etherleer gang. 9.35 Gymnastiek voor de huis vrouw. 9.45 Solistenkamer: gesprek met muzikale illustraties. 10.54 Kunst- en vliegwerk: informatie over aktuele tentoonstellingen. 11.00 Nieuws. 11.03 Kindercommunie, le zing. 11.15 Solarium: hoogtezonpro- gramma voor iedereen. 11.55 Mede delingen. KRO: 12.00 Zonder gren zen: rubriek over missie en zending. 12.10 Uit Balans: uitzendingen in sa menwerking met het NKOV. 12.14 Marktberichten. 12.16 Overheids voorlichting: Exportiviteiten. Nieuws, wenken en adviezen op ex- portgebied. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Actualiteiten. 12.50 Buitenlands commentaar. NOS: 13.00 Vliegende schijven: verzoekplatenprogramma voor de militairen. KRO: 14.00 Ste reo: PM een weekblad met veel plaatjes. (16.0016.02 Nieuws.) NOS: 16.30 Inzet: een programma over amateuristische muziekbeoefening. HIRO: 17.00 HIRO-Magazine. 17.15 Gasten van de week. KRO: 17.30 Stereo: Zesnegenplus: licht muziek programma. 18.30 Nieuws. 18.41 Ac tualiteiten. 19.00 Eucharistieviering. 19.30 Stereo: Sjook: jongerenpro gramma. 20.00 In antwoord op uw schrijvenverzoekplatenpro gramma. 21.50 Zonder drempelvrees: gesprekkeh met kinderen. 22.00 Ste reo: Kursief, een programma dat schuin tegen de dingen aankijkt. 22.25 Avondgebed. 22.30 Nieuws. 22.40 Stereo: Goaleen muzikaal sportprogramma met commentaren, reportages en gekruide nieuwtjes. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM III KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: ge varieerd programma (10.00 en» 11.00 Nieuws.) NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Skivatoon: informatie over nieuwe langspeelplaten. NCRV: 13.00 Nieuws. 13.03 Nee, we noemen geen namen: licht platenprogramma met verzoeknummers. (14.00 en 15.00 Nieuws.) 16.00 Nieuws. 16.02 Four o' clock tea: gevarieerde lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.02—18.00 Hier en nu: wekelijkse sportshow met lichte grammofoonmuziek. i

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 9