Proefschrift over relatie
huisarts-kankerpatiënt
Verkering met
Duitse barones
gaf Limburger
introductie
bij topadel
Morgenavond finale van
Eurovisie - Songfestival
En dit
zijn
ze
dan...
Onthullende ervaringen van collega s geboekstaafd
Vanavond
terugblik
Alleen uitzicht op
Sardinië kunnen
ze Bonifacio
niet afnemen
Tom Poes
en de
Mob-
beweging
avontuur
Voor ongeveer vier-miljoen kijkers
programmaos
De 40-jarige heer C. A. de Geus, sinds 1958
huisarts te Waddinxveen, is deze week aan de
Utrechtse universiteit gepromoveerd tot doctor
in de medische wetenschap op het proefschrift
Huisarts en Kankerpatiënt.
Zijn dissertatie valt op door kortheid, lees
baarheid en begrijpelijkheid. In 165 bladzijden
zijn de ervaringen gebundeld van huisartsen in
het contact met kankerpatiënten.
Het zijn voor de leek dikwijls onthullende
ervaringen, die enerzijds de technische beperkt
heid van de medicus aantonen, maar die tevens
laten zien welke zware menselijke lasten een
goede huisarts krijgt te dragen.
DR. DE GEUS:
Weg van dit leed
is de weg van een
vereenzamend
EEN NASLAGWERK
WAS HET GEVOLG
PUBLICIST99
BIOGRAFIE
VAKANTIE
Beschrijving
Emotioneel
Waarheid
Welwillend
Hoge eisen
UIT DE KERKEN
Recht
MARTEN
TOONDER
STRIP
TELEVISIE
TELEVISIE
RADIO
VRIJDAG 20 MAART 1970
UTRECHT. Evenals de heer C. A. de Geus zelf, is ook zijn vrouw nogal
overrompeld door de grote belangstelling die het proefschrift Huisarts en
Kankerpatiënt al vóór de promotie oproept.
MAASTRICHT „Ik schat dat
in Europa twaalf miljoen adellijke
mensen leven. Je z.ou er heel Neder
land mee kunnen bevolken", zegt de
26-jarige heer L. Heynens uit Maas
tricht.
Over de top van die Europese adel
heeft hij een naslagwerk geschreven,
dat in de Ridderzaal van kasteel Gen-
hoes in Valkenburg wordt uitgereikt
door de prinses van Saksen-Coburg-
Gotha.
Zijn „Vorstenspiegel van Europa" be
vat geen sprookjes. Wel veel feiten:
een beknopte geschiedenis en de genea
logische overzichten van vier Europese
keizerrijken. 23 koninkrijken, zeven
groothertogdommen, zeven hertogdom
men, acht vorstendommen, alsmede een
opsomming van driehonderd huwbare
prinsen en prinsessen.
Hij is er min of meer kind aan huis:
„Twee jaar lang heb ik verkering gehad
met een Duitse baronesse. We zijn als
vrienden uit elkaar gegaan, omdat een
huwelijk onmogelijk was. Zij was on
metelijk rijk. Ik kon haar niets bieden
en als man wilde ik niet op de tweede
plaats staan.
De schandaalbladen hebben ons heel
wat verdriet bezorgd. Maar goed, door
mijn baronesse ben ik me gaan interes
seren voor de historie van de Europese
adel".
„Ik studeerde al geschiedenis bij een
professor in Aken. Om wat geld te ver
dienen werkte ik tijdens het toeristen-
seizoen in een hotel in Valkenburg.
Vaste inkomsten heb ik trouwens nog
niet, al staat er in het telefoonboek
„publicist" achter mijn naam. Als ik
aan de grond zit pleeg ik geldelijke
steun te krijgen van een Duitse adellij
ke familie. Ik heb trouwens bij het sa
menstellen van het boek zeer veel me
dewerking gekregen van de adel, vooral
van de oud-tante van Prins Bernhard,
prinses Olga zur Lippe, aan wie ik de
Vorstenspiegel van Europa dan ook heb
opgedragen".
„Heel wat adellijke personen kenden
mij van feesten en bruiloften, waar ik
met mijn baronesse was uitgenodigd.
Wekelijks krijg ik twintig tot dertig
brieven van vorstelijke personen. Ik
correspondeer regelmatig met prins Xa-
vier de Bourbon Parma. Tussen haakjes
wist u dat de Bourbons van Duitse
oorsprong zijn?"
„Ik ben pas in Oostenrijk bij enkele
prinsen en prinsessen op bezoek ge
weest. Zo verzamel ik talrijke gegevens.
Ik heb nog genoeg stof voor zes tot ze
ven boeken. Momenteel ben ik bezig
aan een biografie van prins Hendrik".
Aan de wanden van zijn flat hangen
gesigneerde foto's van hoge adellijke
personen en zijn eigen familiewapen
dat hij bij een heraldicus heeft laten
maken.
„Neen, ik ben niet van adel, maar
onze familie stamt, geloof ik, wel uit
een Duits patriciërs geslacht".
In een album dat gesloten blijft, be
waart hij foto's met persoonlijke op
drachten van bevriende adellijken.
„Discretie is een gouden devies", zegt
de heer Heynens. „De adel heeft mij
geaccepteerd en ik wil het vertrouwen
in mij niet beschamen. Natuurlijk kom
ik niet overal, want sommige edelen
zijn zeer standbewust".
Wel kan ik bijvoorbeeld twee weken
op vakantie gaan bij koning Simeon II
van Bulgarije, die in Madrid in balling
schap verblijft. Maar daar begin ik niet
aan. Je moet iedere dag en bij elke ge
legenheid goed tevoorschijn komen. Da
gelijks zou ik voor bloemen dienen te
zorgen en bovendien eist de etiquette,
dat ik een grootscheeps afscheidsdiner
aanricht. Neen, dat kan Lou Heynens
niet betalen".
Als we bij haar in Waddinxveen een
exemplaar van de dissertatie komen
halen aan de Utrechtse universiteit
was de te kleine voorraad al snel uitge
put zegt ze: „Mijn man heeft dit he
lemaal niet verwacht. Bij het schrijven
dacht hij vooral aan de boodschap die
hij collega's met dit proefschrift zou
kunnen geven".
In Utrecht vragen we aan de heer
De Geus: „Hoe werd u tot het onder
zoek naar deze ervaringen geïnspi
reerd?
„Gemiddeld verliest iedere Neder
landse huisarts per jaar vijf patiënten
die aan kanker sterven. Het begeleiden
van deze doorgaans al vanaf de consta
tering ten dode opgeschreven mensen,
dwingt iedere huisarts zich intens te
verdiepen in de sociale gevolgen die een
constatering van kanker bij de patiënt
en zijn omgeving oproept. Doordat
huisartsen hun ervaringen niet publice
ren en hun onderling contact niet groot
is, blijft er een schat aan kostbare er
varingen renteloos".
Dr. De Geus begint zijn proefschirft
met een heldere beschrijving van het
ziekteverschijnsel en zijn weerslag op
de mens: „De weg van dit leed is de
weg van een vereenzamend avontuur".
Is de huisarts in staat deze vereen
zaming bij kankerpatiënten te vermin
deren?
„De huisarts moet bereid zijn de weg
van vereenzaming samen met de pa
tiënt te gaan. De patiënt weet door
gaans wat de arts te bieden heeft, als
de verhouding goed is. De patiënt heeft
dan contact met iemand die door studie
en praktijk weet wat dit ziek-zijn is".
Wordt de huisarts dan niet te emo
tioneel bij het lijden en het sterven van
zijn patiënt betrokken?
„Dat gevaar is er. De goede huisarts
is voor de kankerpatiënt zowel tochtge
noot als toeschouwer. In het proef
schrift heb ik geschreven: „Dokter
schap is een modus van liefde".
In uw proefschrift staat ook: „In
een tijd of cultuur waarin de dood in
menig opzicht ontkend wordt, is lang
zaam sterven een onmogelijke opgave.
Kanker stelt deze opgave". Is de huis
arts op die taak voorbereid?
„Op de universiteit is de dood vol
strekt terzijde geschoven. Huisartsen
die patiënten bij het sterven begeleiden,
kunnen studenten met hun ervaring
helpen".
Weten de meeste kankerpatiënten
dat zij kanker hebben en ten dode zijn
opgeschreven?
„Er zijn patiënten die de waarheid
beslist niet willen weten. Weinig huis
artsen zeggen: „Ik vertel altijd de
waarheid", of „Ik vertel nooit de waar
heid".
„Als een arts de patiënt vertelt dat er
kanker is geconstateerd, komt dat bij
de patiënt als een doodvonnis aan,
vooral in onze tijd en onze cultuur
waar de angst voor kanker bijna uni
verseel is. Op het platteland waar men
meer vertrouwd is met de wisselvallig
heid van een biologisch bestaan, wordt
de constatering van kanker soms beter
verdragen dan in de grote stad, waar de
dood systematisch ontkend wordt. Het
is zelden of nooit te rechtvaardigen als
een huisarts tegen beter weten in de
kanker pertinent ontkent".
In uw proefschrift schrijft u en
kele keren welwillend over de brochure
van prof. Van den Berg „Medische
macht en medische ethiek", waarin
scherp wordt afgekeurd dat de arts
doorgaans de strijd tegen de dood tot
het bittere einde voert.
„In mijn proefschrift schrijf ik ook
„Van tijd tot tijd moet de medische
ethiek herzien worden". Een kankerpa
tiënt leeft doorgaans in een dodelijke
staat van aftakeling. Tijdens mijn on
derzoek heb ik slechts één arts ontmoet
die meende de medische middelen tot
het uiterste te moeten aanwenden. De
meeste artsen willen op een bepaald
moment het sterven zijn gang laten
gaan. Zij zullen dan bijvoorbeeld een
dodelijke complicatie niet meer bestrij
dingen".
Acht u het aanvaardbaar dat een
arts met een kankerpatiënt tijdig de
afspraak maakt dat de arts hem uit
zijn lijden zal verlossen als het aftake
lingsproces te zwaar en te ontluisterend
wordt?
„De patiënt heeft tot nu toe bijna
geen stem bij het eigen sterven, maar
niet alleen de patiënt, ook de arts heeft
hierbij zijn rechten. De patiënt mag
zijn arts niet overvragen. We weten
van het vraagstuk nog veel te weinig.
Ook al heeft de patiënt in een vroeg
stadium met zijn huisarts zo'n afspraak
gemaakt, dan is het onzeker of hij op
het beslissende moment ook wil dat de
arts die afspraak nakomt".
In Nederland constateren 4.500 huis
artsen jaarlijks te zamen ongeveer der
tigduizend gevallen van kanker. In het
proefschrift komen enkelen van deze
artsen aan het woord. Zij vertellen over
hun vergissingen, over hun onmacht,
hun menselijk falen, over de soms ver
rassende reacties bij de patiënt en zijn
gezin.
Zij verstellen ook van hun behande
ling die bij kankerpatiënten bijna altijd
behalve medisch, ook psychisch en so
ciaal is. Soms is die bemoeienis met de
situatie van de kankerpatiënt zeer ver
gaand en zeer ontroerend, zoals in een
Utrechts artsengezin. „Om de kinderen
(van de vrouw met kanker) uit school
op te vangen sprong de doktersvrouw
in. Bij haar aten de kinderen ook..."
In uw proefschrift stelt u erg
hoge menselijke eisen aan de huisarts.
Voldoen de meesten hieraan?
„Er zijn natuurlijk ook minder-geïn-
spireerde huisartsen, maar de medicus
die voor huisarts kiest, heeft doorgaans
een zeer menselijke instelling, anders
kiest hij een andere, doorgaans ook
winstgevender taak in de medische
praktijk".
Van het proefschrift is nog geen
handelseditie aangekondigd, terwijl de
aanwezige exemplaren bijna alle weg
gegeven zijn. Wil dit geschrift aan de
opzet van de schrijver voldoen dan zal
het in elk geval in handen van alle Ne
derlandse huisartsen moeten komen.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Wilnis P. J. Droogers te
Ridderkerk; te Daarle: L. Westland,
kandidaat te Huizen (N.-H.); te Ingen
en te Kats en Wilhelminadorp: A. G.
van Beem, kandidaat te Doorn; te Rou-
veen J. Bos te Lunteren; te Neede en
te Pernis: C. Hoogendoorn te Oudelande
c.a.; te Neerlangbroek Ooltgensplaat en
te Randwijk: C. Evert, kandidaat te
Putten; te IJsselmuiden: D. v. d. Berg,
kandidaat te Huizen (N.-H.); te Kame-
rik: M. B. van den Akker, kand. te
Monster; te IJsselmuiden: J. van Root-
selaar te Barneveld.
Aangenomen naar Utrecht (Citypasto
raat): dr. J. v. d. Werf te Utrecht; naar
Maartensdijk-Hollandsche Rading: C.
Nieber te Zaltbommel; naar Oosthem
c.a.: G. W. Marchel, kandidaat te Apel
doorn; naar Holwerd c.a.: drs. H. Buning
te Roden; naar Noordwijkerhout: J.
Streefland te Haarlem.
Bedankt voor Kampen. Rouveen en
voor Sommelsdijk: T. Lekkerkerker te
Oosterwolde; voor Vianen: L. Gulmans
te Ter Apel; voor Arnhem: A. Terlouw,
industriepredikant te Veenendaal.
PARIJS Bonifacio is in tranen.
Omdat zijn belastingontvanger vertrekt.
Niet dat de inwoners van dit zuidelijk
ste Franse stadje, op het onderste pun
tje van Corsica, veel met hem op had
den. Ook zij zagen hem liever gaan dan
komen.
Maar nu hij werkelijk vertrekt, met
zijn boeken, zijn aanslagbiljetten en al,
hadden ze toch maar liever, dat hij
bleef. Want met zijn vertrek verliezen
zij een statussymbool. En dat na de on
telbare verliezen, die het stadje op dit
punt al geleden heeft.
Terecht vraagt de burgemeester, Do
minique Milano (67) zich af of zijn
stadje nog wel het recht heeft op de
ere-titel, die de dichter Paul Valéry het
schonk: de pittoreske hoofdstad van
Corsica. En hij is gaan uithuilen op de
schouder van prefect Bourgin. Hij
vroeg om de hulp en steun na de lange
lijst vernederingen, die het stadje in de
laatste twintig jaar had moeten onder
gaan:
de politie-rechter is overgeplaatst
naar Porto-Vecchio; het registratie-bu
reau is overgeplaatst naar Ajaccio; de
vrachtbootverbinding met Marseille, 1 x
per maand, is opgeheven; de rijkswa
terstaat heeft zijn plaatselijke bureau
gesloten; de vuurtoren- en bebake-
ningsdienst heeft zich teruggetrokken
op Porto-Vecchio, evenals het hoofd
kantoor van de douane; de visserij-po-
litie is naar Bastia vertrokken; de gen
darmerie, de enige middelbare school
en het kleine garnizoen marechaussee,
dit alles is opgeslokt door Porto-Vec
chio. En nu de belastingontvanger!
„Er blijft ons niets anders over", zo
klaagde burgemeester Milano, „dan Bo
nifacio van de kaart te schrappen". En
met zijn Corsicaanse inslag voor dra
matische effecten, voegde hij hieraan
toe: „Over enkele jaren komen de toe
risten onze ruïnes bezoeken, zoals die
van Pompeji".
De prefect, die zich erover verwon
derde dat een Corsicaan klaagde bij het
heengaan van de politie en de belas
tinggaarder, heeft geprobeerd de goede
lieden van Bonifacio gerust te stellen.
Hij wees hen op de ongekende mogelijk
heden, die hun streekverkeer tot grote
bloei kunnen brengen. Als gevolg van
de bouw van de stuw van Balistro komt
er een meer van zes miljoen kubieke
meter water, voldoende om vijftigdui
zend woningen van drinkwater te voor
zien. Hij beloofde hun de bouw van een
nieuwe jacht- en handelshaven in de
monding van de Cadena. Hij meende,
dat dit alles ruimschoots voldoende was
om deze oude Genuese stad een nieuw
leven te bezorgen.
Maar de mensen uit Bonifacio luiste
ren hiernaar met een half oor. Zij be
schouwen dit goede nieuws als loze ver
kiezingsbeloften. Het kan hen achteraf
niets meer schelen.
Met die vijftigduizend huizen, met
dat kunstmeer, met die haven, met dat
toerisme krijgen zij niet hun politie,
noch hun douane, noch hun belansting-
ontvanger terug. En daarom is voor
hen de lol er af.
Want er is geen politie meer om zich
te laten achtervolgen en om uit de tent
te lokken; met die anderhalve slaperige
douane is het smokkelen geen sport
meer en zonder belastingontvanger is er
geen gein meer aan belastingen te laat
te betalen of zelfs te ontduiken. Neen,
het leven wordt saai en doods.
Met een duidelijke berusting zeggen
zij: „Ons blijft binnenkort alleen nog
over het uitzicht op Sardinië. Dat is het
enige, dat die lui uit Porto-Vecchio ons
niet kunnen afnemen".
De NOS-televisie zendt morgen
avond van 22.00 tot plm. 23.15 uur
via Nederland I in kleur de inter
nationale finale van het Eurovisie
Songfestival 1970 uit. Het festival,
dat voor de vijftiende maal wordt
gehouden, vindt plaats in het RAI-
Congrescentrum in Amsterdam.
Het programma wordt behalve
door de deelnemende landen (Neder
land, Zwitserland, Italië, Joegoslavië,
België, Frankrijk, Groot-Brittannië,
Luxemburg, Spanje, Monaco, West-
Duitsland en Ierland) ook uitgezon
den door de televisie-organisaties
van Oostenrijk, Tsjecho-Slowakije,
Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Po
len, Sowjet-Unie, Griekenland, IJs
land, Israël en Tunesië.
Bovendien nemen de Braziliaanse
en de Chileense televisie de uitzen
ding rechtstreeks per communicatie
satelliet over.
In totaal dus 25 landen, hetgeen
betekent dat ongeveer 400 miljoen
kijkers het liedjes-festival kunnen
r.MHi'W'wrii miinm'i—ai iiu.i mIlIjljm
6853: Heer Bommel begon terug te lo
pen in de richting vanwaar hij gekomen
was en Tom Poes volgde hem. Achter
hen verhief de helikopter zich in de lucht
om koers te zetten naar het vaste land,
maar de wandelaars schonken geen aan
dacht aan de vertrekkende geleerden. Ze
keken speurend rond over de moerassige
vlakte, die druilerig en verlaten om hen
heen lag. De nevels hingen onbeweeglijk
tussen de rottende bomen en het enige
teken van leven waren de luchtbellen die
uit de poelen opstegen.
„Hier is geen sterveling meer ie zien".
zei heer Ollie beklemd. „Waar zijn de
mobs gebleven? De laatste keer dat we
ze zagen sprongen ze nog tierig rond. En
het starsap is over de stabs in zee gelo
pen, zodat ze daar ook geen last van heb
ben gehad! Waar zijn ze?"
„Het is hier wel erg stil", gaf Tom Poes
toe. „Het enige leven zit in de poelen. Dat
moeten heel kleine mobjes zijn, die pas
uit het ei zijn gekomen. Maar daar staat
iemand! Misschien kan die ons iets ver
tellen".
Hij wees op een gezette figuur op een
heuveltje, die traag zijn hand ophief toen
hij hen zag.
„Goede middag", riep heer Bommel
hem toe. „Bent u de enige stab, die over
is gebleven? Waar zijn de mobs? Waar is
Rep?"
„De mobs", zei de vreemdeling met
slepende stem, „die zijn volwassen gewor
den. Daar helpt niets meer aan: wanneer
de tijd gekomen is veranderen ze in stabs.
Zo is het leven. Ik ben Rep, en met zijn
springen is het gedaan. U weet niet hoe
het mij afmat. Dit is beter, dank u".
volgen.
Via de radio wordt het programma
uitgezonden door Engeland (BBC),
Ierland, Spanje en de British Forces'
Broadcasting Service en het Ameri
can Forces Network in West-Duits-
land.
De solisten zullen niet op de tot
dusver gebruikelijke wijze door een
presentatrice worden aangekondigd,
maar door middel van korte film
pjes, waarin men nader met de deel
nemers kan kennismaken.
De uitzending wordt door Pim Ja
cobs van commentaar voorzien. De
produktie berust bij Rens van Dorth,
de regie bij Theo Ordeman. Het de
cor is van Roland de Groot. De alge
hele leiding is in handen van Warry
van Kampen. De solisten worden be
geleid door het Metropole Orkest
onder leiding van Dolf van der Lin
den en gastdirigenten.
Voor het Eurovisie Songfestival
benoemt elk deelnemend land een
nationale jury van tien leden, die uit
het kijkerspubliek wordt gekozen.
Elke jury kiest een van haar leden
tot voorzitter. Deze voorzitter wordt
Aan het Songfestival nemen
twaalf landen deel in de hieronder
vermelde volgorde. Achter de namen
van de landen .treft men achtereen
volgens aan de titels van de liedjes
en namen van solisten, tekstdichters
en componisten.
1. Nederland: „Waterman", ge
zongen door The Hearts of Soul (so
liste: Patricia). Tekst en muziek:
Pieter Goemans.
2. Zwitserland: „Retour", solist:
Henri Dés. Tekst en muziek: Henri
Dés.
3 Italië: „Ocohl di ragazza", so
list: Gianni Morandi. Tekst: Dalla.
Muziek: Bardotti en Baldazza.
4 Joegoslavië: „Pridi, dela ti
bom cvet", soliste: Eva Srssen.
Tekst: Dusan Velkaverh. Muziek:
Mojmir Sepe.
5 België: „Viens l'oüblier" so
list: Jean Vallée. Tekst en muziek:
Jean Vallée.
Vandaag
18.45 NOS: Fabeltjeskrant.
18.55 NOS: Journaal.
19.04 NCRV: Scheepsjongens van
Bontekoe, vervolgverhaal.
19.13 KI.: Rodeo: programma voor
amateurs in de lichte muze.
20.00 NOS: Journaal.
20.20 NCRV: Actualiteitenrubriek.
20.45 KI.: Studio Annoé Muziekale
terugblik op 14 jaar Eurovisie
songfestival. 1
21.35 Farce Majeure, sat. progr.
nieuw gezicht, film.
21.55 Met speciale opdracht: Een
22.45 Overpeinzingen. (KL).
22.50 NOS: Journaal.
22.55-23.25 TELEAC: Van Molecuul
tot Mens - les 10 (herh.).
NEDERLAND II
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant.
18.55 NOS: Journaal.
19.04 NOS: Scala: informatief pro-
grama.
19.30 VARA: Bespied: De Nederland-
sche Indiaan, film.
20.00 NOS: Journaal.
20.20 VARA: Department S: Het
tweede gezicht, film.
21.10 Simon Carmiggelt leest uit ei
gen werk.
21.15 Koning Klant.
21.35 Kleur: Nou moe, ik ben oma!!:
licht amusementeprogramma.
22.15 Achter het nieuws.
22.55 NOS: Journaal.
23.00-23a45 Wereldkampioensch. IJs
hockey te Stockholm: samenvat
ting RuslandZweden.
geassisteerd door een secretaris, die
aan het einde van de uitzending de
toegekende punten bekend maakt.
Elk lid van een nationale jury
heeft één stem tot zijn beschikking,
die hij naar believen mag uitbren
gen op het liedje van zijn keuze. Het
aantal beschikbare stemmen per
jury is dus tien. Geen enkele natio
nale jury mag echter stemmen uit
brengen op het liedje, dat door de
ieelnemende organisatie van haar ei
gen land wordt gepresenteerd. Ont
houdingen zijn niet toegestaan.
Mochten twee of meer liedjes met
een gelijk aantal punten eindigen,
dan wordt er opnieuw en nu al
leen over deze liedjes gestemd. El
ke jury kent dan één punt toe aan
het naar zijn oordeel beste liedje, zo
dat er dus tenslotte nog eens twaalf
punten te verdelen zijn. Deze nieuwe
bepaling dient om, zoveel mogelijk
althans, te voorkomen dat er meer
dan één winnaar wordt uitgeroepen,
zoals in 1969 in Madrid het geval
was.
De punten van de twaalf jury's
worden telefonisch verzameld door
NOS-omroepster Willy Spranger-
Dobbe.
6 Frankrijk: „Marie Blanche"
solist: Guy Bonnet. Tekst: Pierre
André Dousset. Muziek: Guy Bonnet.
7 Gr. Brittannië: „Knock,
knock", soliste: Mary Hopkin. Tek
sten muziek: Geoff Stephens en
John Carter.
8 Luxemburg: „Je suis tombé
du ciel", solist: David Alexander
Winter. Tekst: Eddy Marnay. Mu
ziek: Yves de Vriendt. n.r.
9 Spanje: „Gwendolyne", solist:
Julio Iglesias. Tekst en muziek: Julio
Iglesias. n.r.
10 Monaco: „Marlène", soliste:
Dominique Dussault. Tekst: Henri
Djian. Muziek: Eddie Barclay en
Jimmy Walter.
11 W.-Duitsland„Wunder gibt
es immer wieder", soliste: Kat ja Eb-
stein. Tekst: Günter Loose. Muziek:
Christian Bruhn.
12 Ierland: „All kinds of every
thing", soliste: Dana. Tekst en mu
ziek: Derry Lindsay en Jackie
Smith.
DUITSLAND I
(Reg. progr.: NDR: 18.00 Sport.
18.30 Actualiteiten. 18.45 (K) Zand
mannetje. 18.55 Regionale kroniek.
19.26 (K) Air Taxi, TV-serie. 19.59
Programmaoverzicht. WDR8.20
8.45 en 12.1012.35 Schooltelevisie.
18.00 (K) Sag' die Wahrheit! 18.30 (K)
Voor de kleuters. 18.40 Actualiteiten
en nieuws. 19.25 (K) Amusements
programma.) 20.00 - Journaal en
weerbericht. 20.15 Filmreportage.
21.00 Reportage uit Bonn. 21.15 (K)
Der Chef, TV-serie. 22.05 Journaal
en weerbericht. 22.00 (K) Eurovisie:
Wereldkampioenschappen IJshockey.
23.40 Journaal.
DUITSLAND II
18.05 Actualiteiten en muziek.
18.40 Pat und Patachon, TV-serie.
19.10 (K) Luftsprünge, TV-serie.
19.45 Nieuws, actualiteiten en weer
bericht. 20.15 (K) Maximilian von
Mexiko, documentair spel. 21.45 (K)
Filmreportage. 22.30 Dagboek uit de
evangelische wereld. 22.45 (K) Muzi
kaal portret. 23.15 Nieuws, weerbe
richt en wintersportweerbericht.
23.30ca. 23.45 Voordracht.
Televisie
De N.C.R.V. zal in het pro
gramma Studio Anno dat van
avond om 20.45 uur op Neder
land 1 wordt uitgezonden, inha
ken op het Eurovisie Songfesti
val van 21 maart in de Amster
damse RAI.
De vorige veertien afleverin
gen van het songfestival zullen
door middel van filmmateriaal
en met medewerking van de vas
te vocalisten Anneke Grönloh,
Ciska Peters, Rita Hovink, Con-
ny Vink, Ben Cramer, Rob de
Nijs en Dick Rienstra) weer tot
leven worden gebracht.
NEDERLAND I
TELEAC: 9.20 Spaanse les les 9.
10.00 Van molecuur tot mens les
1*1. 10.30 Bij leven en welzijn les
11. 11.00 Methodiek van de burger
schapsvorming les 4. 11.3012.00
Ruimtelijke ordening les 5. NOS:
16.00 Journaal. KRO: 16.02—17.40
J eugdprogr amma
DUITSLAND I
10.00 Nieuws. 10.05 Journaal van
gisteravond. 10.30 Filmdocumentaire.
11.15 Die Umschau. 12.05 Reportage
voor jonge mensen. 12.50 Internatio
naal persoverzicht. 13.0013.30 Jour
naal. 14.30 Journaal. 14.35 Documen
tair programma. 15.05 TV-spelen: 1.
Phantasie. 2. Blumen für die Dame
des Hauses. 15.35 (K) p swo, film
16.20 (K) Sherlock Holmes, TV-film.
17.1017.40 Verkeersprogramma.
DUITSLAND II
13.45 Progr. overz. 14.15 Amuse
ments progr. 14.58 Nieuws. 15.00
Spelprogr. 15.30 Filmrep. 15.55 (K):
Reistips 16.35 Dierenkron. 17.05
Nieuws en weerber. 17.15 Informa
tief progr.
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd
lied. 7.23 Weekeind: jeugdprogram
ma. VPRO: 7.45 Deze dag. VARA:
8.00 Nieuws. 8.11 Van de voorpag.
8.15 Z.O. 135: gevarieerd programma.
(9.359.40 Waterstanden). 10.30 Ste
reo: Tango Rumba orkest met zang
solisten. 11.00 Nieuws. 11.03 Weg
wijs: tips voor trips en vakantie.
11.10 Stereo: Uit eigen huis (opn).
11.25 Oosteuropese kroniek. 11.45
Stereo: The Combined Bands of
BMC Fairey Foden's. 12.05 Met
naald en slinger: oude grammofoon
platen. 12.30 Tussen start en finish:
actueel sportnieuws. 13.00 Nieuws.
13.11 VARA-Varia. 13.13 Aktualitei-
ten. 13.23 Stereo: Dit is het be
ginjongerenprogramma. 14.35
Radio Jazz Magazine. NOS: 15.00
Frans-Duits-Engels: luisterpro
gramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Scan:
een populair programma over elek
tronica. VARA: 16.15 Stereo: Piano
recital: moderne muziek. 16.35 Artis
tieke staalkaart. 17.10 Stereo: Klas
sieke en semi-klassieke orkestwer
ken. 17.55 Mededelingen. 18.00
Nieuws. 18.11 Aktualiteiten. Politieke
Partij: 18.20 Uitzending van Binding
Rechts. VARA: 18.30 Finale op
weg naar her weekeinde: nieuws,
muziek, achtergronden en amuse
ments. 21.00 Stereo: Sopraan en
fluit: moderne liederen. 21.25 Ste
reo: Pianorecital: moderne muziek.
22.00 Stereo: Swing en sweet: ro
mantische muziek in Amerikaanse
sfeer. 22.30 Nieuws. 22.40 Medede
lingen. 22.45 Stereo: Triot: Licht mu
ziekprogramma. 23.15 Stereo: Van
twee kanten bekeken: licht platen-
programma en praatje. 23.5524.00
Nieuws.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 Stereo: Op het
eerste gehoor: klassieke muziek (gr.).
(7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws;
7.327.50 Actualiteiten.) 8.00 Nieuws.
8.11 Gewijde muziek (gr.). 8.30
Nieuws. 8.32 Stereo: Voor de huis
vrouw. 9.00 Theologische etherleer
gang. 9.35 Gymnastiek voor de huis
vrouw. 9.45 Solistenkamer: gesprek
met muzikale illustraties. 10.54
Kunst- en vliegwerk: informatie
over aktuele tentoonstellingen. 11.00
Nieuws. 11.03 Kindercommunie, le
zing. 11.15 Solarium: hoogtezonpro-
gramma voor iedereen. 11.55 Mede
delingen. KRO: 12.00 Zonder gren
zen: rubriek over missie en zending.
12.10 Uit Balans: uitzendingen in sa
menwerking met het NKOV. 12.14
Marktberichten. 12.16 Overheids
voorlichting: Exportiviteiten.
Nieuws, wenken en adviezen op ex-
portgebied. 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws.
12.41 Actualiteiten. 12.50 Buitenlands
commentaar. NOS: 13.00 Vliegende
schijven: verzoekplatenprogramma
voor de militairen. KRO: 14.00 Ste
reo: PM een weekblad met veel
plaatjes. (16.0016.02 Nieuws.) NOS:
16.30 Inzet: een programma over
amateuristische muziekbeoefening.
HIRO: 17.00 HIRO-Magazine. 17.15
Gasten van de week. KRO: 17.30
Stereo: Zesnegenplus: licht muziek
programma. 18.30 Nieuws. 18.41 Ac
tualiteiten. 19.00 Eucharistieviering.
19.30 Stereo: Sjook: jongerenpro
gramma. 20.00 In antwoord op uw
schrijvenverzoekplatenpro
gramma. 21.50 Zonder drempelvrees:
gesprekkeh met kinderen. 22.00 Ste
reo: Kursief, een programma dat
schuin tegen de dingen aankijkt.
22.25 Avondgebed. 22.30 Nieuws.
22.40 Stereo: Goaleen muzikaal
sportprogramma met commentaren,
reportages en gekruide nieuwtjes.
23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM III
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: ge
varieerd programma (10.00 en» 11.00
Nieuws.) NOS: 12.00 Nieuws. 12.03
Skivatoon: informatie over nieuwe
langspeelplaten. NCRV: 13.00
Nieuws. 13.03 Nee, we noemen geen
namen: licht platenprogramma met
verzoeknummers. (14.00 en 15.00
Nieuws.) 16.00 Nieuws. 16.02 Four o'
clock tea: gevarieerde lichte muziek.
17.00 Nieuws. 17.02—18.00 Hier en
nu: wekelijkse sportshow met lichte
grammofoonmuziek.
i