rins op Bali Onze puzzel voor het weekei nde .Onzin Theatraal OOK VAN HANS CROISET: jaartje weg J-Ja/w Croiset, de 34-jarige directeur en artistiek leider van Toneelgroep Theaterzal met ingang van het seizoen 19711972 zijn gezelschap verlaten. Omdat ik", zo heeft hij het zelf tegenover zijn acteurs gemotiveerd, „na zes jaar het gevoel heb als regisseur volkomen te zijn leeggeraakt. Regisseren zie ik als mijn belangrijkste uitdrukkings middel. Het vereist niet alleen een vakkundige benade ring, maar vooral visie en inspiratie, die je uit de wereld om je heen moet halen". Op 28-jarige leeftijd werd Hans Croiset zoon van Max en broer van Jules naar Arnhem geroepen. Zijn taak was er vier voudig. Hij was behalve acteur en regisseur (zestien regies) ook di recteur en artistiek leider en daardoor verantwoordelijk voor de za kelijke bedrijfsvoering en de artistieke planning. „Alles in mijn leven van die afgelopen zes jaar is geconcentreerd geweest op Theater. Ik had nauwelijks tijd om eens elders te gaan kijken. Daarom wil ik me nu vrij maken". Spelen andere factoren geen rol? Bijvoorbeeld het door u zelf met Carl van der Plas en Kommer 't Mannetje Ingediende toneelplan, dat onder meer opheffing van de bestaande toneelgezelschappen inhoudt? „Beslist niet. Er bestaat geen enkel verband tussen dat toneelplan en mijn besluit. Als dat wel het geval was, zou ik toch zelf volgens dat plan met Theater een project voor subsidie kunnen indienen. Zijn er dan binnen het gezelschap Theater soms redenen, die u tot uw ontslagaanvrage noopten? „Ook dat kan ik volledig ontkennen. Het gaat goed met Theater. Ons gezelschap trekt in de regio die wij moeten bespelen vollerè zalen dan ooit. Voorstellingen als die van „Oom Wanja" en „I}e Kaukasische Krijtkring" zijn er om dat te bewijzen." Heeft uw ontslag consequenties voor Theater en wat is er waar van de geruch ten, dat u een leidende plaats elders in het land ambieert? „Om bij die geruchten te beginnen: Vol slagen onzin. Ik wil er alleen maar eens uit. Nu ben ik nog jong genoeg om eens buiten in de wereld te gaan kijken. En wat Theater betreft: met de leiding en met de acteurs van ons gezelschap hebben we in de afgelopen jaren een team opgebouwd. De toekomst van het gezelschap is niet'af hankelijk van mijn persoon. Nadat ik mijn ontslag bekend had gemaakt, heeft het hele gezelschap een motie aangenomen, waarin de wil werd uitgedrukt met Thea ter door. te gaan volgens een plan, dat door een structuurcommissie binnen het gezel schap wordt opgesteld". Met geweldig veel eerbetoon is prins Bern hard, op rondreis door Indonesië, ook op hel [mrw dijselijke eiland Bali ontvangen. Hier zien wij hern met een speciale sjaal, die iedereen bij het betreden van Bali's hoofdtempel Purah Desakih moet dragen, op weg naar deze tempel. Hans CroMet kwam als jong acteur in 1953 in Rotterdam begonnen zes jaar' geleden met vliegend vaandel naar Arn hem. Hij was toen mede-oprichter en be langrijkste woordvoerder van het blad Teatraal, waarin op heftige wijze tegen veel heilige huisjes van het toneel werd geschopt. Het toneelbestel, de directies en de acteurs moesten het ontgelden in de fel geschreven artikelen van de jonge rebel Croiset en zijn bentgenoten Gerrit Kort hals Altes en Wilbert Bank. U schreef onder meer dat de toneel leiders wel een zakelijk, maar geen artis tiek beleid voerden met een middelmatig repertoire. En dat de sociale zekerheid bij de acteurs hun artistiek verantwoordelijk heidsgevoel in de weg stond? Hebt u zich als directeur van Theater zelf geconfron teerd met uw rebellerende kritiek? „Ja. En als ik hét zelf niet deed, waren er mijn acteurs, die herhaaldelijk zeiden: En dat heb je toen in Teatraal geschreven. Als directeur en artistiek leider heb ik met collega Elise Hoomans en dramaturg Karei Muller inderdaad gepoogd een artistiek be leid te voeren. Ons repertoire berustte niet slechts op de toevalstreffers van de laat ste Broadway-successen. Wij speelden een repertoire dat bewust werd opgebouwd voor het publiek in de provincies en steden die wij moesten bespelen. De keuze van Shakespeare (vier maal). Brecht (vier maal), Goldoni, Molière, Strindberg, Ibsen, Pirandello, Albee, Pin ter, lonesco, Beckett en Peter Harjdje pas ten in het repertoire, dat stukken wilde brengen die exemplarisch waren in hun soort. En het verantwoordelijkheidsgevoel van de acteurs? „Van het begin af aan hebben wij onze acteurs zo nauw mogelijk betrokken in het repertoire. Wij hielden geregeld discussie bijeenkomsten en trachtten voor iedere voorstelling van regisseur, acteurs en tech nici een hecht ensemble te vormen. In de loop der jaren groeide de inzet van de spe lers. Voorbeelden daarvan zijn het Theater aan de Rijn en vooral de Speciale Pro gramma's. Daarvoor komen acteurs en actrices zelf met ideeën aandragen, die zij zelf uitwer ken en soms drie maal per dag spelen. Al leen al het werk, dat voor die SP's wordt verzet, vraagt eigenlijk een dubbele bezet ting van het tableau de la troupe. Ons handjevol mensen doet het met grote of fers van vrije tijd en van het negeren van televisieschnabbels uit sterk artistiek be wustzijn". Teatraal was zes jaar geleden een soort Aktie Tomaat. Wat vindt u van die actie? „Ik sta nu nog helemaal achter wat ik toen schreef, al zou ik het nu waarschijn lijk rustiger, netter doen en minder scher pe aanvallen richten op mijn collega's-di recteuren. Ik heb dus begrip voor de Ak- tie-Tomaat, maar ik verwerp haar metho den.. Bovendien vind. ik haar kritiek alleen maar negatief. In,Teatraal hebben wij in dertijd tegenover de negatieve kritiek in het derde nummer al een positef alterna tief gezet". Hoe ziet u de toekomst van het to neel? „Ik geloof, dat er de eerste twee jaar weinig veranderingen zullen komen. Maar ik weiger mee te doen in het koor van de klagers, die zeggen dat het zo slecht gaat met het toneel en die als bewijs altijd maar weer komen aandragen met die vijf pro cent van de bevolking, die slechté van het toneel geniet. Wat wil men dan? Er zijn in ons land maar zo'n 250 acteurs. Moeten die dan bijvoorbeeld de tienduizenden, die op zondagen op de voetbaltribunes zitten, voor het toneel „bekeren"? Ik ben blij met die vijf procent en ik hoop, dat we die met het toneel over tien, twintig jaar ook nog bereiken. Overigens levert het toneel met die geringe mankracht van 250 man toch ook al de voorpostgevechten (de verticale spreiding) om die vijf procent in de toe komst te verhogen". Het tijdelijk terugtreden van de be kwame en enthousiaste Croiset betekent beslist geen afscheid voorgoed. Nog een vol jaar zet hij zich volledig in voor Thea ter, waarvoor het repertoire van het vol gende seizoen wordt voorbereid. En dan na een jaar frisse neus halen, hoopt hij met nieuwe geestelijke bagage weer terug te keren jDij ons toneel. Wat hij dan gaat doen? „Ik weet het nog helemaal niet. Mis schien wel enkele gastregies. En wie weet en ik hoop dat de eerste dan wel bij Theater. Wat eten de hazen met Pasen? De Paashazen vinden „eieren kleuren" blijkbaar uit de tijd. Ze doen nu meer aan creatief werk, zoals U ziet. We moeten zeggenniet slecht! Op allerlei papieren maakten zij tekeningen. Een das, trom wijzer, bus, schild, enz. Eén tekent er iets op de grond (een fraai hoofd) en er is er ook een die zijn papier als slaapdek gebruikt. Hij tekende niet één gans, maar drie ganzen, vandaar de vermoeienis! Meer wakkere hazen maakten er direct „exposities" van. U ziet ze in allerlei tenten exposeren en bij gebrek aan tenten, tegen een boom. „Nu denkt U dat alles zomaar willekeurig is getekend", zei ons de haas op de voorgrond, bezig aan een vlinder op een ezel. „Er zit nl. precies de puzzel in, die Uw lezers hebben op te lossen" Hij vertelde dat men telkens twee tekeningen moet zoeken; die stellen dus twee woorden voor. Deze twee woorden, aaneengekoppeld vormen een nieuw woord, alleen met een volkomen andere betekenis. Wij begonnen dus direct te combineren: oog-glas, spijker-mat, schroef-oog, appel-blad, ster-kers, appel-bomen, schrift-bladpion- sprong, oor-lam, ster-appel, klok-wijzer „Ho, ho", zei de haas, „dat is precies verkeerd. De woordjes die U noemt, zijn juist, maar U combineert niet goed. U doet het 'n beetje te vlug. Sommige zijn ook té letterlijk. Maar misschien is het nuttig, want Uw lezers weten dan, welke hetniet zijn! Alleen dié plaatjes doen mee, waar een cijfer bij staat en het zijn steeds woordjes van nooit langer dan 7 letters, samengevoegd dus hoogstens 14". Uit het verdere verhaal begrepen we dat het er om gaat wat de kok op zijn menu heeft gezet. „Hij schrijft altijd in Oud-Hazisch zei hij, „maar Uw puzzelaars moeten dus in gewone Hollandse letters te weten komen wat wij, hazen, eten met de Pasen!" Wanneer U alle 21 gecombineerde woorden gevonden hebt (er zij), nl. 42 tekeningen), heeft U ook 21 getallen genoteerd. Een voorbeeld. U schrijft op: vlinderkaas. Bij vlinder stond 2 en bij kaas 9. Achter vlinderkaas zet U dan 29. Of „hamwijzer"Bij ham stond 5 en bij de wijzer ook 5. U schrijft dus op: Hamwijzer 55. De haas merkte op dat dit helemaal verkeerde woorden zijn. Ja, dat ziet de puzzelaar ook wel! Het is met opzet foutief, maar het moeten natuurlijk goed Neder land se woorden zijn. Vervolgens zet U alle gevonden nummers in „opklimmende reeks naast elkaar, b.v. zo: 11-14-16-19-22-27-33, enz. Zet nu onder elk getu de letter, die óók dat getal heeft in de Hazenwens onderaan - en U weet hoe het menu luidt. Deze vier woorden zijn voldoende en het is de oplossing. (P.S. De haas verklapte nog dat hij op de tekeningen waarof het eerste woorddeel voorkomt, stiekem een hoekje heeft gevouwen Dat helpt bij het zoeken. Alleen bij de klok en het hoofd op de grond knn hii dat niet doen.) 40 59 63 14 48 49 1? 74 18 22 PASEN EN ZIJ HOPEN DAT U SMAKELIJK'UW EITJE EET 17 60 41 15 50 30 2 3 13 37 5 6 3 8 27 4 4 53 1 9 4 3 21 52 11 20 47 3 3 5541 66 45 62 57 51

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 17