DE NIEUWE KINDER BIJBEL is een feest DE MAN VAN NAZARETH lit Confessioneel beraad binnen Geref. Kerken 1 'FIJN GEZINSBOEK ZIJL VPlf INITIATIEF VAN TWEE VELUWSE PREDIKANTEN bet voor goed begonnen begin Eé Bijbel en tijd Beraad ^To luidt het verhaal dat bij nevenstaande te- kening hoort: „Enige tijd later stond Maria Magdalena bij het graf te huilen. Zij zag twee in het wit geklede engelen. Zij zaten op de plaats waar Jezus gelegen had, één aan het hoofdein de en een aan het voeteneinde. „Waarom huilt u?" vroegen zij haar. „Omdat ze mijn Heer weggenomen hebben en ik niet weet waar ze hem gelegd hebben", zei ze. Terwijl ze dit zei keerde ze zich om en zag een andere man staan. Het was Jezus maar zij herkende hem niet. „Waarom huil je?" vroeg Hij haar. „En wie zoek je?". Maria dacht dat het de tuinman was. „Heer, als u hem weggenomen hebt, vertel me dan waar hij is," zei ze. Jezus zei: „Maria". Toen herkende ze Hem. „Meester", riep ze verheugd. Maar Jezus zei: „Houd Mij niet vast. Ik ben nog niet opgestegen naar Mijn Vader. Ga naar mijn leerlingen en vertel hun dat ik spoe dig zal opstijgen naar mijn vader en uw vader, naar mijn God en uw God". l^en zuiver bijbels verhaal. Eenvoudig ver- teld, zo eenvoudig dat zelfs een kind het kan begrijpen. Dat is dan ook de bedoeling want deze plaat en deze tekst staan in „De nieuwe kinderbijbel in kleuren", Nieuwe Testa ment, die deze maand door Zom?r en Keuning te Wageningen op de markt is gebracht. Het eerste deel, het Oude Testament was al eind 1968 verschenen met dit deel is dus deze kinderbijbel compleet. En daar zijn we bijzon der blij om. Toen het eerste deel verscheen hebben we het verhaal van deze uitgave ver teld. De ideeën hiervoor zijn geboren in Enge land: een kinderbijbel te maken die ook yverke- lijk een kinder-bijbel is. Voor kinderen: geen bladzijde zonder prachtige en zeer kleurrijke tekeningen; en met een tekst die een kind kan begrijpen. Maar toch ook een bijbel geen bundel bijbelse verhalen, door een verteller meer of minder opgesierd, maar een stuk Heili ge Schrift, voor kinderen geselecteerd welis waar en in kindertaal geschreven, met de eigen sfeer en de eigen verhaaltrant van de Schrift. Dergelijke gedachten ook gaaf te verwezenlij ken is geen gemakkelijke opgaaf. Maar toen het eerste deel verschenen was. geschreven door Anne Edwards en met tekeningen van Charles Front, toen waren de critici het er over eens: dit is inderdaad iets bijzonder goeds. En het tweede deel, nu geschreven door Shirley Steen, doet er zeker niet voor onder. Men mag er Zomer en Keuning dankbaar voor zijn dat het deze boeken ook in Nederland heeft uitge bracht. In beide gevallen zijn ze vertaald en be werkt door Marianne Jager met medewerking van dr. Okke Jager en pastoor J. M. E. Keet. Deze „oecumenische samenwerking" wijst er al op dat het een boek is „voor alle gezindten", een voorleesboek dat op iedere school en in iedere kinderclub gebruikt kan worden. Maar dat bovendien een plaats verdient in ieder ge zin omdat het spelenderwijs het thuis bijbel le zen tot een gewoonte maakt een een heel goede gewoonte. Volledigheidshalve: de nieuwe kinderbijbel in de zeer kleurige, moderne paperbackuitvoering kost 9,50; gebonden bedraagt de prijs 13,- per deel. rjo vertelt Piet Worm, nog altijd een van Ne- derlands meest bekende illustrators, zijn verhaal over het boek „De Man van Nazareth, gezinsboek over leven, land en volk van Jezus „Tegen het eind van de jaren vijftig kwam het idee voor dit boek tot stand. In die jaren werd mij dikwijls gevraagd lezingen te houden over bijbelse onderwerpen. In verschillende landen immers was mijn driedelig boek „De bijbel voor kinderen verteld" verschenen en veel mensen wilden daar graag meer over weten. Het viel mij toen op dat velen wel vertrouwd waren met bijbelse verhalen, maar dat zij dikwijls de bete kenis van bepaalde begrippen of historische achtergronden niet kenden. Ik dacht dat een boek, vol informatie over de historie, het leven, de gebruiksvoorwerpen, do politiek, de econo mie van de tijden voor en tijdens het leven van Jezus verhelderend zou zijn. Het zou een boek moeten worden dat voor iedereen toegankelijk was en dat er aantrekkelijk uitzag. Zo ging ik dus op zoek naar informatie. Ik ben illustrator, geen theoloog hoe meer ik me in deze materie verdiepte, hoe duidelijker het werd dat ik me in een gebied vol voetangels en klemmen had gewaagd. Ik had de hulp van een theoloog nodig en ik vond drs. J. Helderman, toen assistent van prof. dr. R. Schippers van de Vrije Universiteit te Amsterdam, nu gerefor meerd predikant te Domburg, bereid mij advie zen te geven en te helpen bij het opsporen van gegevens. Het werd een intensieve samenwer king die ten slotte vijf jaar zou gaan duren en waarbij ook prof. dr. W. Grossouw van de univer siteit te Nijmegen vele bijzonder nuttige wen ken gaf. Al tekenend en schrijvend kwam ik tot ,de conclusie dat de definitieve tekst van het boek literair volledig verantwoord moest zijn, bijzonder helder en zo eenvoudig mogelijk. D^ Een van de zeer vele illustraties uit ,,De Man van Nazareth": Jezus' begrafenis, ontleend aan ,,Het boek der gebeden" uit de vijftiende eeuw. auteur die dat zou kunnen was Mies Bouhuys, wier bijbelse televisie-serie „Woord voor woord" en wier vier boekjes in de reeks „In die dagen.." vrijwel iedereen kent. Ik ben blij dat zij die uitdaging heeft aangenomen". tiet boek dat Piet Worm zich voorgesteld ■n heeft ligt er nu: uitgegeven door Meijer Pers NV te Amsterdam en'van 20 maart af ver krijgbaar in de winkels van Albert Heijn N.V. voor zes gulden. En dat is een idee waaraan je even moet wennen: bij Albert Heijn een boek te gaan kopen als dit „De Man van Nazareth" Op dezelf de manier als je altijd in je supermarkt je kilo suiker en je pak lucifers koopt. Laten we voorop stellen dat dit met de kwaliteit van t boek niets te maken heeft: dit boek is 'n fijn gezinsboek. Precies zoals Worm zich dat had voorgesteld. De eerste 40 bladzijden geven als 't ware een kor te samenvatting van het Oude Testament: in vo gelvlucht glijden we door de geschiedenis van de schepping af naar Bethlehem toe. En dan volgen 125 bladzijden waarin (met grote letters) het evangelieverhaal en dat van de eerste christenen verteld wordt en daarnaast (letterlijk daarnaast en met kleine letters) uitleg gegeven wordt van allerlei waartoe het verhaal aanlei ding geeft. Om bij het paasgebeuren te blijven: met tekeningen en foto's wordt verduidelijkt hoe het graf in elkaar zat waarin Jezus werd neergelegd, waarom men zijn lichaam met lin nen doeken had omwonden, hoe het Pasen der Israëlieten werd gevierd, enz. Alles verduidelijkt met bijzonder stijlvolle illustraties, gedrukt in mooie kleuren. Gewoon een boek dat vraagt om dikwijls ter hand te worden genomen en waar uit heel veel te leren is. En tja dat het alleen bij de superkruidenier verkrijgbaar is de boekhandel zal er niet blij mee zijn. Maar dat is iets wat we op deze plaats graag buiten be schouwing willen laten. En evenmin willen we ons verdiepen in de motieven van Albert Heijn N.V. Op deze plaats telt voor ons dat er een boek verschenen is dat binnen het gezin gele genheid geeft om eens over de bijbel en over godsdienst en godsdienstige gebruiken te pra ten en dat is alleen maar toe te juichen. Als men klaagt dat het gezin niet meer zo goed functioneert als vroeger, is dit misschien de oorzaak dat er minder met elkaar wordt ge praat over meer dan oppervlakkige zaken. Als iemand tracht daarin verbetering te brengen zijn we er dankbaar voor zelfs als die ie mand de kruidenier is. Ik voel het stuwen van mijn bloed in mijn gemoed en ik luister 'k Weet dat ik eenmaal sterven moet, maar leven wil en fluister: „O, God. wat is het geheim van leven en van dood, want ach, voor ik bewust begon te leven, kwam ook de dood in al zijn dreiging mij omgeven". Zo kom ik dan tot ae gedachte dat dood en leven nauw zijn aaneengeweven. Al schuwt de een de ander steeds kruisen zij elkander in hunnen gang Dan klopt opnieuw het bloed in mijn gemoed en ik fluister: „O God, ik ben zo bang Wie zal uiteindelijk falen en wie de eindstreep halen? 't Duurt al zo lang". Maar als ik mét mijn bange levensvragen Gelovig tot U kom krijg ik het antwoord ook. Dan tast ik met mijn angst niet langer in het duister 'k Zie dan het Kruis in al zijn glans en luister. Want éénmaal kwam bij het kruisen van hun wegen op Golgotha de Dood in al zijn macht en woede het Leven tegen, het werd een strijd zó zwaar, dat de aarde en zélfs de Hemel zwegenHet Leven won. Het Leven won en juichte: „De Dood is overwonnen Al wie Hem vreesde, kom nu vrij tot Mij Wie Mij vroeg zoekt zal leven zelfs al ware hij gestorven De Dood is Mijn Vazal en gij zijt vrij". Gerythe v. d. Sluis. PASEN Straks worden overal in de wereld, in alle kerken weer de opstandingsv erh a len van de Here Jezus gelezen. Maar er zullen in onze tijd heel veel mensen zijn, die met dat opstandingsverhaal geen raad weten. Er zullen er nog velen zijn, die er niet eens meer naar luisteren wilden. Ze vin den het te dwaas om er over te praten. Geloven dpen ze er niets van. Het is te onge looflijk en te ongehoord. Vooral onder de studerende jongeren van de middelbare scholen en aan de univer siteiten, die in het opkomende getij van het rationalisme leven, hebben er moeite mee te geloven in de Opgestane Jezus. Ze kunnen niet geloven dat dat echt gebeurd is. Wanneer we de evangeliën lezen wordt het ons toch verteld als een echt gebeurde geschiedenis. Trouwens, de Kerk staat of valt met dit „echt gebeurd" karakter van de Opstandingsgeschiedenis. Als Jezus niet echt opgestaan is uit de dood, kun je al le kerken wel afbreken of er garages van maken. Als de Paasgeschiedenis niet echt gebeurd is, dan is het hele kerkelijke bedrijf één afschuwelijke voor-de-gek - houderij. Zo staat het ongeveer in de Bijbel ook. Luister maar. „Indien Christus niet opgewekt is, dan is onze prediking zonder in houd, en zonder inhoud is ook uw geloof. Dan blijken wij valse getuigen van God te zijn. Dan zijn ook zij verloren, die in Christus ontslapen". U vraagt: „Gelooft u dan echt in die Opstanding, zoals ons dat verteld wordt?" Antwoord: ja! Maar ik geloof ook dat het niet kan. Ik geloof ook dat het niet past in onze werke lijkheid van wereld en leven. Ik geloof dat het in strijd is met de natuurwetenschap. En toch gelooft u het? Ja, want ik geloof in God. En dat houdt in dat de natuurwetenschap niet de volle werkelijkheid is. Trouwens de echte natuurwetenschapsmensen weten dat ook wel. Een van de grootsten onder hen en tevens wijsgeer zegt: „De huidige natuurweten schap acht zich niet bevoegd enige uitspraak te doen over het al of niet plaats ge had hebben van een unieke of uitzonderlijke gebeurtenis, die aan haar methode en controle ontsnapt, ook niet over de bijbelse wonderverhalen." Kijk, dat is een zeer wetenschappelijke benadering van de opstanding van Jezus: „Niet bevoegd enige uitspraak over te doenAls er leraren zijn op scholen, die de bijbelse verhalen bespottelijk maken onder het mom van de wetenschap, dan Is dat een schande voor het wetenschappelijk denken. Als wetenschapsmensen zijn ze niet bevoegd er enige uitspraak over te doen. Maar wat gelooft u dan van dat Paasgebeuren? Wel, ik geloof in God", zoals ik zei. Ik geloof in unieke daden van God. Ik geloof in die unieke Zoon van God. Omdat hij de unieke Zoon van God is is Zijn verhaal anders dan elk ander verhaal. Omdat Hij de unieke Zoon van God is, is Zijn verhaal vandaag nog niet uit. Hij is ten derde dage opgestaan uit de doden. God kan een verhaal andérs laten aflopen dan wij verdiend hebben. God kan een verhaal anders laten aflopen dan wij ver standelijk kunnen verklaren. God heeft op Pasen, in die oude wereld van ons een stukje van Zijn nieuwe wereld ingeschoven. En dat is het voor-goed-begonnen-begin van Zijn vernieuwingswerk. Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw. God is werkzaam en scheppend tegen woordig geweest in de hof van Jozef van Arimathea. Het begin van: „Zie, Ik maak alle dingen nieuw!" Elke nieuwe week worden we dóór de zondag en óp de zondag herinnerd aan dat eens en voor goed begonnen begin. En wat God begint dat maakt Hij af. Stil maar, wacht maar! Door de opstanding van Jezus Christus heeft de dood zo'n klap gekre gen, dat hij er dood aan moet gaan. Christenen geloven dat het echt gebeurd is. Zij zijn nu al blij met wat er nog komen moet. Het stille geheim dat zij meedragen in deze oude wereld is, dat zij van die levende en Opgestane Here zijn. Gekocht en betaald met Zijn bloed. Mij dunkt, dat is een reden om feest te vieren. Een reden om te zingen. Andere redenen om echt feest te vieren en echt te zingen weet ik niet. J. J. van der Krift mtdin- 4 .■vBS* Stl4 I Het is duidelijk dat er in de Ge reformeerde kerken langzamer hand twee stromingen zijn ont staan. Enerzijds verdedigen theo logen van de Vrije Universiteit standpunten die tot voor kort in deze kerken als on-gereformeerd werden beschouwd. En de kerk leden die daarover verontrust zijn hebben zich georganiseerd in de Vereniging van Verontrusten Schrift en Getuigenis. Betekent dit nu ook dat de Ge reformeerde kerken uiteengeval len zijn in een rechtse en een link se groep? Twee Veluwse gerefor meerde predikanten, ds. M. P. van Dijk, emeritus-predikant in Nun- speet en drs. J. Vlaardingerbroek te Ermelo hebben een initiatief ge nomen om te voorkomen dat een strijd tussen links en rechts hun kerken zou verdelen. Ze willen zo zeggen ze in een oproep een stem verschaffen aan die groep „die zich tussen links en rechts soms nauwelijks hoorbaar kan maken". Daarom willen zij een conferentie organiseren die zich op de kerkelijke situatie zal bezin nen. Anders "gezegd: zij willen een confessioneel-gereformeerd be raad vormen. De ontwikkeling in de Gerefor meerde Kerk vervult deze beide dienaren des woords met zorg. Zij menen dat er neen gezegd moet worden tegen verschillende vor men van horizontalisme die deze kerken zijn binnengedrongen of bezig zijn binnen te dringen. De enige troost in leven en in sterven van de individuele christen mag niet een in de hoek gedrongen stuk van de belijdenis worden. „Bij het bewaren van het gereformeerd ka rakter van onze kerken aldus hun toelichting moet er van uit de kerken een duidelijke steun ge geven worden aan de kerkelijke vergadering en vooral aan de gene rale synode." De beide predikanten willen niet de klok terugdraaien wel willen ze proberen aan de oude woorden van het klassieke belijden vorm, inhoud en gestalte te geven voor deze tijd. Volgens hen moet de be lijdenis ook juridisch gehandhaafd worden. Het is niet de bedoeling een modaliteit te vertegen woord i- een of in het leven te roepen. „Niet alles wat er in de belijde nis staat is even belangrijk", zegt drs. Vlaardingenbroek, als hij in een gebouw naast de gereformeer de Immanuelkerk in Ermelo de plannen nader toelicht. „De bijbel heeft een hart: Jezus Christus en die gekruidigd. God heeft ons niet opgeknoopt aan een boek waar we niks aan hebben. De kerk moet er gens voor stóón. Je kunt niet zon der meer zeggen dat de bijbel aan zijn tijd gebonden is in vormen die dat wel zijn brengt hij een boodschap die tegen zijn tijd in gaat. Men moet respect hebben voor de wijze waarop God die boodschap gegeven heeft. De fun damentalisten hebben dat even weinig als de linkse theologen. U wilt uw stem laten klinken tussen rechts en links. Maar uit wat u bij voorbeeld zegt over het horizontalisme zou men kunnen afleiden dat u dichter staat bij rechts dan bij links? Ds. Van Dijk. „Dat is ook zo. Men zou kunnen zeggen dat wij het voor tachtig procent eens zijn met de verontrusten." Waarom sluit u zich dan niet aan'by de Vereniging van Ver ontrusten? „Voor sommige mensen heeft die Vereniging een slechte image. Zij hebben bezwaar tegen fundamen talistische en conservatieve ten- denzen. Wij hebben zelf ook be denkingen tegen de verontrusten. Aan hun standpunt laten we echter graag alle ruimte» De opvattingen van de theologen van de Vrije Universiteit vinden wij veel min der te tolereren. Overigens zouden wij graag met de Vereniging van De twee initiatiefnemers. Links drs. J. Vlaardinger broek te Ermelo en rechts ds. M. P. van Dijk, emeritus-predi kant te Nunspeet. Verontrusten samenwerken." U wilt geen modaliteit worden. Maar is er niet een grote kans dat u dat toch wel wordt? „Het is mogelijk dat uit onze be weging een modaliteit groeit al willen wij dat niet. Als er verschil lende richtingen in de Gerefor meerde Kerken onistaan, dan wil len wij ook graag onze stem laten horen." U hebt in de toelichting ge schreven dat u een gesprek met hen die de weten schap beoefenen noodzakelijk vindt en u denkt daarby vooral aan een discussie met de natuurwetenschap. Is het dan niet waarschijnlijk dat u tot dezelfde overtuiging komt als de theologen tegen wie u zich nu zo verzet? „Wij gaan ervan uit dat de bijbel en de wetenschap niet met elkaar in strijd kunnen zijn. Dan behoe ven wij ook niet te wankelen voor de uitkomsten van de wetenschap. De confrontatie vrezen wij niet. De resultaten van de wetenschap staan ook trouwens helemaal niet vast. Er zijn puur-ongelovige on derzoekers die zeggen dat ze lang niet alles weten." „Een van onze bezwaren zegt ds. Van Dijk richt zich tegen het experimenteren in de eredienst. Die mag abosoluut geen discussie bijeenkomst worden. Het gaat in de kerkdienst om de verkondiging van het evangelie. Men kan daarbij de noden van de mens van deze tijd ook aan de orde stellen daarvoor heeft men heus geen dis cussie nodig. Eventueel zou men na de kerkdienst nog eens van ge dachten kunnen wisselen." „Het zou wel noodzakelijk zijn," voegt drs. Vlaardingerbroek hieraan toe, „dart de predikant bij de voorbereiding van zijn preek bepaalde problemen eens besprak met die gemeenteleden die zich vooral daarmee hebben beziggehouden." Wat zijn nu uw concrete plannen? Gaat u een vereni ging oprichten? „Het beraad dat wij hopen te houden kan tot het oprichten van een vereniging leiden. Eerst moe ten we een conferentie beieggen vermoedelijk in het najaar. Er zijn inmiddels al verschil lende reacties gekomen. Een aantal theologen uit de Gerefor meerde Kerken heeft sympathie met ons initiatief betuigd." En daaruit blijkt dan dat er in deze Gereformeerde Kerken een stro ming is die links nog rechts will

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 18