notities Op één meter accelereren van 0 tot 100 kilometer. Even blazen... J Ze sprongen allemaal in de kinderboerderij Apeldoorners vliegen mee met Icarus Dag en nacht vervagen bij Burgers M Met de stuwkracht van anderhalve „Concorde" Spectaculaire botsing tussen raket en maan Veluwse bobby-club gaat nu naar Angerlo Astronauten als fotografen en filmers Vergiftiging met lawaai SCHAKEN DAMMEN BS= 3 1 1 1 E éH A n A n n A A n B H f§ n 2 j door J. M. BOM BRIDGE door G. J. R. FÖRCH KRUISWOORDRAADSEL Tiet is weer hetzelfde groepje Noordveluwenaars dat een kinderhuis in Hoens- broek verbouwde, speeltuinen in Nunspeet en Elspeet aan legde, enzovoort. Nu zijn ze gemobiliseerd voor de bouw van een kinderboerderij bij het tehuis voor gehandicapte kinderen Wielbergen in An- gerlo. Het gebeurt weer op vrije zaterdagen en niemand wil er een cent voor hebben. Bovendien weten ze anderen zo enthousiast te maken, dat de gaven en giften uit de lucht komen vallen. De Elburger M. Wastenec- ker, die bij elke onderneming probeert zijn naam erbuiten te houden, maar die er toch tel kens weer helemaal in blijkt te zitten, doet net alsof het allemaal vanzelf gaat. Dat is niet zo, maar je zou het soms denken. Zoals nu met die kinder boerderij. Een Groningse ar chitect maakte het ontwerp gratis. Toen ging hij ermee naar de provinciale dienst in Arnhem, die de goedkeuring moest geven. Meestal duurt dat een tijdje, maar de archi tect zei dat hij het ontwerp graag meteen weer mee naar huis wilde hebben. Hij kréég het mee. Er was een elektrisch instal lateur, die tegen deze architect zei: „Zeg, dat werk in Angerlo waar je mee bezig bent, is dat ook iets voor mij? Denk eens aan me". De architect vertelde hem dat hij er best aan mocht meewerken, maar dat er wei nig aan te verdienen zou zijn. Toen de installateur hoorde waar het om ging sprong hij er meteen óók in. Gratis. TTe toneelvereniging UEK in Oldebroek kwam met de boodschap, dat zij een uitvoe ring in Doornspijk zou geven voor de kinderboerderij. De opbrengst zou voor dit doel zijn, na aftrek van kosten. De avond kwam, maar de zaal werd lang niet vol: met een man of vijftig was het beke ken. Dat ging dus helemaal mis, want auteursrechten, ver voerders van decors, grimeur, dat zou betaald moeten wor den. De voorstelling was nog niet eens begonnen toen de ver voerder van de decors al bij het bestuur kwam met de boodschap: Had nou meteen gezegd waarvoor het was, dan hadden we het direct voor niks gedaan". De grimeur kwam er bij staan. „Waar hebben jullie 't over?" vroeg hij. Tja, het ging over het vervoer van de decors. „Onzin", zei de gri meur, „jullie hadden 't over iets anders". Hij rustte niet voordat hij ook de gelegenheid had gekregen om zijn diensten gratis aan te bieden. Zo kwa men er nog een paar en de avond bracht een mooi bedrag op. Daar kwam nog vijfduizend gulden bij van een verloting, met lootjes die blijkbaar al leen maar wilden vliegen. jfodra nu het bericht komt dat de bouw kan begin nen, krijgt de meetploeg een telefoontje. De eerstvolgende zaterdag trekt zij dan met een paar man naar Angerlo om de zaak uit te zetten. De zaterdag daarop komt een ploeg grond werkers aan de beurt. Daarna volgen metselaars, timmerlie den en wat er verder aan vak mensen nodig is. Alles bij el kaar een man of twintig, waarvan sommigen meer dan één „vakrol" vervullen. Dat is een sfeer, waarin iets kan gebeuren. /~|ok vanuit de lucht is indertijd heel wat gedaan voor de be- vrijding laten wtf dan ook proberen, de luchtvaart dui delijk bij de herdenking te betrekken. Aldus ongeveer de ge- dachtengang van een comité, dat vorig jaar werd opgericht. Het resultaat zal zaterdag 25 april ongetwijfeld gezien mogen worden: dan start omstreeks 9 uur in de ochtend vanaf vlieg veld Hilversum de Iearusrallv met minstens zestig vliegtuigen. Deelnemers zijn onder meer equipes van de Koninklijke Lucht macht. de Marineluchtvaartdienst, de Rijksluchtvaartschool in Eelde en een groot aantal particulieren. Vanuit onze omgeving zullen enkele leden van de Vliegclub Teuge meedoen, namelijk de equipes mr. Pieter van Vollenhoven-Van 't Land, Kruyssen- Osborne en Odink-Njjenhuis. Een extra attractie wordt't optreden van't RAF-demonstratie- team Red Arrows. De Engelse vliegers zullen hun demonstra ties boven Soesterberg geven tegen vijf uur 's middags, het tijdstip waarop de deelnemers van de rally geacht worden weer binnen te zijn. Dt route van de rally wordt nog niet bekend gemaakt. Wel Is meegedeeld, dat zij wordt gemarkeerd door plaatsen, die bij de bevrijding geschiedenis hebben gemaakt. 's Avonds zal prins Bernhard in de officiersmess van de vlieg basis Soesterberg de prijzen uitreiken. Iarenlang is voor het Bur gers' Dierenpark in Arn hem een specifieke dierenwe reld ontoegankelijk geweest: die van de nachtdieren, waarvan de volksmond zegt dat ze griezelig en spookach tig zijn. Daar is nu verandering in gekomen. Bij het restaurant, in de huurt van het mens- apenhuis, is gedeeltelijk in de grond een nachtdierenhuis gebouwd, dat dezer dagen is klaar gekomen. Met alle technische foefjes die er bij horen, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat men sen, die overdag het park be zoeken, de nachtdieren in slapende toestand aantref fen. En volgens de regels van de natuur slapen nacht dieren wanneer wij wakker zijn. Door een ingenieus verlich tingssysteem zijn het dag- en nachtritme van de dieren omgedraaid. Voor de bewo ners van het nachtdierenhuis begint de nacht 's morgens om half tien. Tien tot elf uur later volgt een uur scheme ring en vervolgens wordt het dag. Tegen die tijd zijn de laatste bezoekers uit het park verdwenen, want voor hen is het dan avond. Tic consequentie van het omgekeerde dag- en nachtritme is wel, dat de be zoekers van het nachtdieren huis in het pikdonker staan om naar de nachtdieren te kijken, die in verlichte kooien zitten. Om de ogen aan het donker te laten wen nen is er naar het nachtdie renhuis een extra lange toe gang ssluis. Van de dieren van het publiek gescheiden door een glazen wand van twaalf mil limeter dik die waar te ne men zullen zijn noemen we halfapen als Lori's, galago's, potto's, vleermuizen, kleine roofdieren, luiaarden, gordel- dieren, aardvarkens ver want aan de gewone varkens uilen, rolstaartberen en knaagdieren. In enkele kooien komen nachtdieren die normaliter onder de grond leven. De omstandigheden waaronder zij gewoonlijk leven zijn pre cies nagebootst, inclusief de gangen waardoor zij lopen. Het publiek kan de dieren toch zien doordat de gangen half geopend zijn. De temperatuur in het nachtdierenhuis kan van kooi tot kooi worden geregeld. door H. KRAMER In de wedstrijd om het natio nale kampioenschap te Leeuwar den worden ditmaal meer leven dige partijen gespeeld dan in an dere jaren. Daar dient evenwel direct aan te worden toegevoegd dat ook het percentage min of' meer ernstige fouten hoger is dan anders. Van de wegblijvers is een groep van aanmerkelijk hoger ge halte te vormen: Donner, Ree, Timman, Bouwmeester, Kuypers behoren niet tot de deelnemers. Hieronder een aardige partij van de Rotterdammer Van Baar- le. Wit: J. Marcus. Zwart: J. van Baarle. (Leeuwarden 1970). Hol landse verdediging. 1. Pgl-f3, f7-f5 2. d2-d4, Pg8-f6 3. Lcl-g5 (Minder gebruikelijk maar daarom niet slecht Het sys teem werd af en toe door de Hon gaar Barcza_gespeeld.) 3.e7-e6 4, Pbl-d2t d7-d5 (Om niet voort durend met e2-e4 rekening te moeten houden.) 5. c2-c4, Lf8-e7 6. g2-g3, 0-0 7. Lfl-g2, c7-c6 (De beroemde Sto- newall-opstelling). 8. Ddl-c2, Pb8-d7(?) (Een bijna elementaire fout in deze variant Juist is 8De8). 9. c4xd5! (Nu kan zwart niet met de e-pion te rugnemen wegens 10. Dxf5, Pe4 11. De6t en wit blijft een pion voor). 9. c6xd5 10. 0-0, h7-h8 11. In de derde ronde van het toernooi om de persoonlijke kam pioenstitel van Nederland liet ir. G. van Dijk een prachtige kans lopen om zich naast Sybrands en Drost op de eerste plaats te neste len. In een briljant gespeelde, zel den voorkomende opsluitvorm kon hij een fraaie comb inatie ne men: Hij zag hem niet...., speelde bovendien het afspel zwak en in plaats van een gedeelde eerste plaats verhuisde hij naar de grau we middenmoot! Hieronder dit voor hem zo tra gische treffen: Wit: W. v. d. Sluis; Zwart G. E. van Dijk; Utrecht, 28-3-70. L 33-29 17-22; 2. 39-33 11-17; 3. 44-39 7-11; 4. 40-44 1-7; 5. 31-26 16-21; Een veel voorkomende va riant in deze symmetrische flankope ning. Zwart zoekt direct het offensief over het centrum. 6.32-28 19-23; 7.28x19 14 x 23; 8. 29-24 Een enigszins defensieve voortzetting; gangbaar is hier 35-30; 8. 20 x 29; 9. 33x24 9-14; 10. 34-30 14-19; 11. 30-25 19X30; 12. 25 X 34 10-14; 13. 38-32 Wit begint een actie om zwarts rechter vleugel te verlammen. Schijnbaar slaagt hij daarin ech ter ten koste van te veel impro- duktief materiaal: 13.14-19; 14. 43-38 5-10; 49-43 11-16; 16. 37-31 10-14; 17. 41-37 De opsluiting 31-27 (22x31) 36 x 27 heeft geen zin wegens (23-28) 32 x 23 (21x32) 38 x 27 (19X28!) Het probleem van vorige week was afkomstig uit de finale van het laatste Martini parentoernooi. De O-W kaarten waren: VB Terwijl allen kwetsbaar waren, voltrok zich het volgende bied- verloop: noord oost zuid west pas pas ISA 2Ha doublet redoublet pas 3 KI pas pas doublet pas pas pas De 1 SA opening was gebaseerd op 12-14 punten. Zuid kwam uit met klaver 9 en de 10 van tafel hield de eerste slag. Hoe speelt U dit spel nu verder? Het ziet er naar uit dat u dit ge doubleerde 3 a contract gaat ma ken, want u zult kunnen verga ren: 2 schoppen-, 2 harten- en 5 troef slagen (1 hartenaftroever). Ook kunt u proberen 2 hartenaf troevers te maken, maar dat zal niet meevallen want u hebt bui ten harten aas geen enkele direk- te aankomer in de hand. Nu, dan ziet het er naar uit dat het pro bleem opgelost is, omdat er verder niets mis kan gaan. Als u dat denkt, bent u toch een beetje al te voorbarig, want er kan wel degelijk iets mis gaan. Stel dat u in slag 2 direct troef speelt. Noord neemt dan het aas en zuid gooit ruiten 10 weg. Er wordt troef teruggespeeld én zuid doet schoppen 3 de deur uit Nu speelt u schoppen vrouw, die door noord met het aas wordt geno men. Vervolgens legt hij ruiten heer op tafel en speelt ruiten 4 na. U troeft en speelt schoppen boer en kijk eens wat die akelige te genstanders doen, ze laten schop- Lg5-f4 (Het is de vraag of wit in deze gesloten stelling waarde moet hechten aan het loperpaar. Goed is 11. Lxf6, Pxf6 lt Pe5.) 11.g7-g5 12. Lf4—c7, Dd8-e8 11 Pf3-e5 (Hierna werkt zwart zich gemakkelijk los. Beter lijkt 13. Tfcl, b614. Da4, Iyb7 15. Le5). 13. Pd7xe5 14. Lc7xe5, Lc8-d7 15. Pd2-f3, Ta8-c8 16. Dc2-b3, Ld7-b5 17. Tfl-cl, De8-d7 18. DM-dl, Tc8xcl 19. Ralxcl, Ta8-c8 ^0. e2-e3, Pf6-e4 21. Pf3-el, Kg8-h7! 22. f2-f3? (Loopt regel recht in de vaL Na 22. Txc8, Dxc8 23. f3 had de partij remise gege ven kunnen worden). 22. Lb5—e2! 21 TclxcS, Le2xdl 24. Tc8-c7, Dd7-d8 25. f3xe4, d5xe4 26. Lg2-fl (Na 26. Txb7, Kg6 27. Txa7, Lb4 28. Kf2, Dc8 dringt de zwarte dame de witte stelling binnen). 26Kh7-g6 27. Lfl-c4, Le7-f6 28. Tc7-c5, Lf6-e7 29. Tc5-c7, Le7-f6 30. Tc7-c5, Lf6xe5 31. Tc5xe5, Dd8-c7 32. b2-b3 (Na 32. Txe6t, Kg7 33. b3 volgt 33 b5 en de zwarte dame krijgt weer vrij spel). 32Kg6-g7! 33. Te5-c5, Dc7-d6 34. Pel-g2 (Op 34. Te5 volgt 34.Da3. De tekstzet is te gen de doorbraak f5-f4 gericht). 34Ldl-f3 35. Pg2-el, b7-b6 36. Tc5-b5, a7-a6 37. Tbö-e5, Dd6-b4 38. Pelxf3, e4xf3 VAN BAARLE - W# v,„y, MARCUS De opgave: hoe wint zwart in de diagramstelling na 39. Kgl-f2? In de partij volgde nog: 39. Te5xe6, Db4-elf 40. Lc4-fl, f5-f4 41. g3xf4, g5xf4 en wit gaf' het op want op 42. e4 wint 41 f2f43.Kg2.f3t OPLOSSING Wit (Huguet): Khl, Df6, Tgl, Ld5, pionnen a2, b2, f5, f2, hl Zwart (Benkö): Kh8, Db4, Te8 en g7, Ld2, pionnen'a7, b7, d6, h7. Er volgde: 27.Ld2-h6ü (Niet 27. Tdg8? 28. Txg7, Txg7 29? Df8t en mat) en wit gaf het óp met. het oog op de Variant: 28. Dxh6, Txglf 9. Kxgl. Telf 30. Kg2, Dg4 mat 17.7-11; 18. 34-29 23 x 34; 19. 40 x 29 14-20! Vanaf dit mo ment herneemt zwart het initia tief. 20. 46-41 22-27!! Origineel en fraai: Wel bevindt zwart zich nu in een onverbreekbare opsluiting, maar hij „pent" een groot gedeel te van wits strijdkrachten. 21.31 x 22 18 x 27; 21 39-34 12-18; 23. 43-39 4-9; 24. 45-40 20-25! 25. 29-24 Het schijnbaar sterke 29-23? wordt weerlegd door (19X28!) 32X12 (27-31) 36 x 27 (21X45!) 25.19 X 30; 26. 35 x 24 9-14; 27.34-29 3-9; 28. 40-34 14-20! Niet (14-19?) wegens 44-40 (19 x 30) 39-33 (30 X 28) 32x14 29. 44-40 9-14; 30. 29-23 18 x 29; 31. 24x33 20-24! (zie diagram). Zwart moet 33-28 beletten. Hier wordt deze zet verhinderd door (24-29) 34 x 23 (27-31) 36 x 27 (17-22!) 27 X 20 (15 x 24) 26x17 (11x35) met winst. Daar deze combinatie ook bestaat na 48-43 (24-30), speelde wit onder de druk der omstandigheden: 32.34-29?? AAN ONZE LEZERS DE OP GAVE: Hoe had zwart nu direct kunnen winnen? 32. 24-30? 33. 29-23 14-20; 34. 48-43 30-35? Door deze ern stige fout komt wit sterk in het offensief: 35. 32-28! 35 x 44 36. 39 X 50 13-19; 37. 23X14 20 x 9; 38. 28-23 8-13; 39. 37-32 9-14; 40. 43-39 15-20 41. 39-34 2-8 42. 50-44 13-19 43. 23-18 8-13; 44. 14X3 14X3; 45. 33-29 3-8; 46. 44-40 pen boer houden. U maakt nu een slag waarop u niet gerekend had, maar blij bent u er allerminst mee, want schoppen 10 en 9 van tafel die u dacht te gaan maken krijgt u niet meer omdat u uit de hand geen schoppen meer kunt- spelen om de heer eruit te werken en op tafel hebt u nog maar 1 aan komer in troef. U wint dus 1 schoppenslag, maar u verliest er daardoor 2, een slechte ruil. Ook uw vijfde harten is niet meer te ontwikkelen, want in uw hand hebt u buiten de har- tenkleur nog slechts 1 troefentrée, zodat u die vijfde harten bij een 4-3 zitsel in die kleur nog wel net vrij kunt krijgen, maar daar blijft het bij, want als u hem vrij hebt is uw spel verder volledig verstoken van aankomers, zodat u weinig plezier zult beleven aan uw vrije kaart. Tot nog toe zijn we weinig dich ter bij een oplossing van het ge stelde probleem gekomen, warit ik heb u alleen verteld hoe het niet moet. Voordat u er achter komt hoe u iets wél moet doen, zal het echter vaak nodig zijn te weten wat er dreigt als u het verkeerd doet. In dit geval zit hem de moei lijkheid in het feit dat de schop- penkleur blokkeert en dat u zeer weinig middelen hebt om over en weer te komen. U moet direct beseffen welke adders er in dit spel onder het gras zitten. In de tweede slag moet u een kleine schoppen van tafel spelen. Noord neemt het aas en speelt troef aas en een kleine troef. U speelt daarna schoppen boer en als de tegenpartij, deze nu laat houden, dan schakelt u over op de hartens. U speelt harten aas, harten heer en een kleine harten die u troeft 8-13; 47. 40-35 20-24; 48. 29 x 20 25X14; 49. 34-29 14-20; 50. 32-28 Dreigt 29-24 en 38-32; 50. 27-32; 51: 28 x 37 en zwart verloor na nog een vrij lang eindspel. OPLOSSING Wit (Craane): 22,33, 35, 36. 38, 41, 44,45 (8 st.) Zwart (Drost): 6,11,12,13,15,16, 19,20 (8 st) Er volgde heel sterk: (19-23!!) Wit bood nog even tegenstand met: 44-39 (12-18) 39-34 (18 x 27) 35-30 (20-25) 30-24 (11-17) 41-37 (17-22) 37-31 (6-11) 31-26 (11-17) 45-40 (16-21) 40-35, maar moest na (13-18!) 33-29 (23-28!) 35-30 (18-23) 29X18 (22X13) de vlag strijken. en het blijkt dat deze kleur ge woon 4-3 zit Nu is de zaak ge zond; u hebt nog 2 troeven als aankomer in uw hand. U speelt dus een schoppen van tafel en troeft Daarna geeft u zuid nog de ene hoge harten die hij over heeft De tegenpartij maakt nog een rui- tenslag, maar daarna bent u heer en meester van het slagveld met de laatste troef en de laatste har ten. Het hele spel: A64 O B 87 O H V84 A83 Dit was een vrij moeilijk gevat Het ging er om dat u tevoren door had welke problemen zouden kunnen rijzen. Misschien hebt u niet gedacht aan de mogelijkheid dat de tegenpartij u rustig uw schoppen boer zou laten maken en op die manier 1 slag cadeau zou geven om er 2 slagen voor terug te krijgen, maar er zijn tegenstan ders die yoor dit soort vriénde lijkheden hun hand niet omdraai - en. Nu weer eens een biedprobleem- pje. Allen rijn; kwetsbaar en u raapt als zuid óp: (2el bieden ontwikkelt zich als Volgt: jioord oost zuid west pas l a doublet redoub let 2 KI Mijn vraag is": "Wat zoudt u in de ze situatie geboden hebben?" ■HORIZONTAAL - 1. graansoort; 5. toezeggen; 11. ge broken graan; 15. plaats in Brabant; 17. soort weefsel; 18. gereedschap; 19. Europeaan; 21. muziekinstrument; 22. stukmaken; 23. elektrisch geladen atoomdeel; 24. voorzetsel; 26. familie lid; 27. groet; 28. uitholling; 30. invite ren; 31. verb inding; 33. keur; 35. voor zetsel; 38. deel der strijdkrachten (afk.); 40. godin; 41. b ron; 43. bovenste ideel; 44. plaatsbepaling (afk.); 45. Europeaan; 47. aanspoorder; 49. zoog dier; 50. zich laten gelden; 51. afge dwongen verzet; 52. niet effectief (afk.); 53. plaats in Gelderland; 55. plaats in Overijssel; 56. de jongere; 57. steensoort; 59. ontkenning; 60. groen te; 62. voorzetsel; 63. tandvormig deel van een muur; 65. deeg; 67. lering; 68. niet vergezeld; 69. ieder; 71. zoogdier; 72. pers.vrnwrd.; 73. bedrag; 75. baan voor b als pel; 77. bewoner van land bij de Ararat; 79. lied; 81. welluidend; 83. plaats in Limb urg; 84. grasland; 86. la ten zien; 87. meisjesnaam; 88. mensen die iets in veiligheid brengen; 89. voe dingsmiddel. VERTICAAL: 1. zoogdier; 2. Bijbelse figuur; 3. be dekte spot; 4. voedsel; 6. maanstand; 7. Bijbelse figuur; 8. vormen; 9. smeer; 10. daar; 11. godin; 12. zware storm; 13. al; 14. meisjesnaam; 16. vocht (Fr.); 18. meisjesnaam; 20. plaats in Zuid-Hol land; 22. delen van het gelaat; 25. aan sporing; 26. voorzetsel; 29. groente; 31. rivier in Nederland; 32. hoofddeksel; 34. plaats in Limburg; 36. vaartuigen; 37. schrijvers; 39. zoogdier; 41. veron derstellen; 42. leest; 44. plaats in Lim burg; 46. staatsbedrijf; 47. iedereen; 48. oude maat; 49. zoogdier; 54. niet we derkerig; 57. bloem; 58. samen; 60. een nburg; 67. plaats Gelderland; 70. café; 71. zoogdier; 72, kledingstuk; 74. insekt; 78 rivier in "Italië 78. tijdperk 79. grondsoort; 80. plaats in Gelderland; 82. naam uit de radio- en t.v.-wereld (afk.); 84. pers.vrnwrd.; 85. daar. OPLOSSING HORIZONTAAL: 1. kakelbont; 0. vedel; Thora; 9. zeker heid; 11. raadaheer; 12. thema; 14. Toon; IS. daKeiilkJti 19. onderlegd; 22. Riet; H noden. 30. roomtaart; 28. analisten; dig; 31. beginnend. VERTICAAL: 1. kater; 3. koopavond; 3. laatst; 4. or. xlend; 5. versteld; 6. Dieze; 7. lid; 10. karn, H3. alert; 14. troonzaal; 18. arg; 17. kwitanti 18. branding; 20. eerst; 21. doornig; 23. s- men; 25. araad, 27. talud. fss cfcap~t'«6Krii ék*verkéer«wè%ftïi8 chap - t'echn teclmiek-verkeer-we t®ns chap-techniek c h n i e k v e r k o e r-we tens,c hap-tec f mlek-vr réi*kee r-weionschap- tachru ek-verkeer-we icliap-verkegr-techniqk-we t srièchap-ve r De eerste bots-simulator in Eu ropa is thans in gebruik genomen in de veiligheidslaboratoria van Vauxhall Motors, op het nieuwe, 283 ha grote proefterrein van het bedrijf in Lidiington (Engeland). Deze nieuwe inrichting voor vei- ligheidsresearch, die meer dan 2 miljoen gulden heeft gekost, stelt de ingenieurs in staat een uitge breide reeks botssituaties te imi teren. Bij het systeem laat men een voertuig niet tegen een hindernis of muur aanrijden, maar met een hoge snelheid achteruit schieten, met een zodanige kracht dat het in het interieur voortgebrachte effect hetzelfde is alsof het voertuig plotseling tot stilstand werd gebracht bij voorudtrijden met een overeenkomstige snel heid. Het testobject normaal een autocarrosserie of vrachtwagen - cabine is op een beweegbare slede gemonteerd, die op 36 m lange rails loopt. De stootkracht wordt voortgebracht door een pneumatisch aangedreven kata pult-installatie en kan tot meer dan 113.000 kg oplopen, wat neer komt op anderhalf maal de stuwdruk die de vier straalmoto ren van het supersonische vlieg tuig, de „Concorde", bij het star ten ontwikkelen. In snelheid kan de testslede tot 65 g accelereren, dit is van 0 tot 100 km/u over een afstand van minder dan 1 meter. Ingenieurs kunnen de resultaten van een dergelijke acceleratie bestuderen onder controleerbare en steeds terugkerende omstandigheden, waarbij gebruik wordt gemaakt van speciale apparatuur, teneinde bepaalde effecten te kunnen re gistreren, zowel van de construc tie van een wagen en zijn onder delen, ais die van testpoppen welke met elektronische appara ten zijn uitgerust, om de mense lijke reacties na te bootsen. Een batterij filmcamera's voor kleuropnamen bij hoge snelheid die tot 1.000 opnamen per se conde kunnen maken regis treert de effecten van accelera ties in de fractie van een secon de die hiervoor beschikbaar is. Om dergelijke opnamen bij hoge snelheid mogelijk te maken heeft men de beschikking over lampen met een totaal vermogen van cir ca 96 kilowatt. De reeds door Vauxhall toege paste proefbotsingen, waarbij complete wagens tegen een be tonblok met een gewicht van 75 ton botsen, worden door deze test met de nieuwe simulator aange vuld, in plaats van deze te ver vangen. De simulator zal het mo gelijk maken bepaalde onderde len van de test telkens weer te herhalen in verband met gede tailleerde analyses. Tijdens de maanvlucht van de Apollo 13 waarvoor, als alles vol gens plan verloopt, vandaag het vertreksein wordt gegeven, zal belangrijk meer dan bij de vorige vluchten de nadruk liggen op de fotografische en filmische taak van de astronauten Lovell, Mat- tingly en Haise. De tot nu toe verkregen foto's en films hebben zeer veel bijgedragen tot kennis van het maanoppervlak. Ditmaal zal bijzonder waarde volle informatie worden verkre gen van de vijf verschillende ty pes film, waarmee de Apollo 13 bemanning zowel in de ruimte als op de maan gaat werken. Deze films worden gebruikt in een batterij van negen camera's, waaronder een speciaal hiervoor door Kodak ontworpen stereo close-up camera, aan boord van de „command module" en de maanlander. In deze stereo came ra en de 70 mm Hasselblad en Maurer 16 mm filmcamera's wordt Ekfachrome MS film SO 368 gebruikt. De emulsie voor deze film is dezelfde als die van Ektachrome X films die over de gehele wereld door amateurs en beroepsfilmers worden gebruikt. Voor het fotograferen bij gerin ge liebtwaarden, zoals in scha- duwgebieden en op de donkere kant van de maan, wordt Kodak 2485 „high speed" film gebruikt. Dit is de gevoeligste zwart-wit film ter wereld, die belicht en ontwikkeld wordt met ASA snel heden tussen 6.000 en 10.000. De waarde die aan de fotogra fische taak van de astronauten wordt gehecht, blijkt ook uit de omvangrijke vluchtinstructie van NASA. Hierbij wordt zeer grote aandacht besteed aan de opname techniek van het fotograferen en filmen. De 15.000 kg wegende derde trap van de McDon-nell Douglas S-IVB raket wordt tijdens de komende Apollo 13 vlucht doel bewust met een snelheid van bij na 10.000 km per uur op de maan te pletter gegooid. Deze specta culaire ruimtelijke botsing van de 18,6 meter lange raket en het daaraan verbonden instrumen tengedeelte wordt tot stand ge bracht om de geleerden nadere inlichtingen te verschaffen over de samenstelling en de onder grondse structuur van het maan oppervlak. Het geweld van de botsing staat gelijk met dat van de explosie van 11 ton springstof. Dit betekent dan het zinvolle einde van een van de trappen van de reusachtige Saturnus ra ket, die de drie astronauten naar de derde landing van de mens op de maan brengt. De S-IVB heeft daarvoor echter tijdens de vlucht al een belangrijke rol gespeeld. Als derde trap van de Saturnus wordt nl .tweemaal zijn ontste kingsmechanisme in werking ge steld. Volgens de plannen moet de S-IVB te pletter slaan op een punt, ongeveer 370 km ten westen van de voor de Apollo 13 uitgeko zen landingsplaats (in het Fra Mauro gebied) en 185 km ten westen van de In november door de astronauten van de Apollo 12 achtergelaten seismometer. De geleerden verwachten dat de botsing van de S-IVB een on geveer tien maal zo groot effect zal produceren als die van het af geworpen startgedeelte van de „Intrepid", het maanlandings voertuig van de Apollo 12 vlucht. De (geplande) botsing van dit ge deelte, dat 2 1/2 ton woog, met een snelheid van 6000 km per uur, veroorzaakte toen schok golven die, naar de seismometer meldde, bijna een uur duurden en tot op een diepte van 9,6 km in de maanbodem doordrongen. Een geluidstrilling vertegen woordigt een zekere hoeveelheid energie. Deze wordt uitgedrukt in decibels. (Een decibel is het tien de gedeelte van het geluid van een bel, zogenoemd naar dr. Alexander Graham Bell). De hindergrens van de mens voor (niet continu) geluid ligt tussen de 85 decibel, terwijl de pijndrempel bij 120 decibel ligt. Een lawaaierige sportauto of een vrachtwagen brengt geluid van 90 dB voort, een pneumatische dril- bor 04 dB en een opstijgend straalvliegtuig 150 dB. Mensen die in de omgeving van luchtha vens wonen, weten aan welke la- waaigolven zij vrijwel doorlopend bloot staan. De voortdurende toe name van rumoer vormt een enor me bedreiging voor de gezondheid van de mens. Een overzicht van de lawaaierige wereld, waarin de mens zijn bestaan vrijwel onmo gelijk aan het maken is, staat in het aprilnummer van het maand blad „Het Beste" en die wereld is ronduit griezelig te noemen. Enkele effecten van geluidshin der op de mens zijn verwijding van de pupillen, wegtrekken van kleur, samentrekking van been-, buik- en borstspieren, versnelde hartslag e.d. Wie denkt dat de mens wel aan het „moderne" la waai zal wennen, vergist zich. Proeven hebben aangetoond, dat het lichaam tijdens de slaap pre cies zo reageert als overdag. Wie dus dag en nacht in een rumoeri ge omgeving vertoeft, komt dus eigenlijk nooit tot. rust. Een verhuizing in een die rentuin levert vaak proble men op. In 't bijzonder wan neer het grote en weerbare dieren betreft, die niet door mensen kunnen worden be naderd. In het afgelopen wintersei zoen zijn de nachthokken van de Lippen- en Maleise beren in het zogenaamde Wolven huis van Artis gerestaureerd. Dezer dagen konden de be ren, die tijdelijk een onder komen in het Berenhuis had den gekregen, naar hun ver nieuwde onderdak worden verhuisd. Ze moesten daar toe in transporthokken wor den opgevangen, een behan deling die één van de Lippen beren kennelijk niet in de haak vond. Hij vertikte het althans uit zijn kooi het transporthok in te lopen. Hard schreeuwen hielp niet. Een fikse water straal vond hij klaarblijkelijk heerlijk. Met een door de spijlen gestoken houten schot heeft men geprobeerd hem op te drijven, maar de beer sprong gemakkelijk over het obstakel heen en stond dan de vele aanwezige Artis-men- sen, die langzamerhand ten einde raad waren, uitdagend aan te kijken. De meeste diersoorten zijn bang voor vuur. Vandaar dat één van de verzorgers op het idee kwam, een grote papie ren zak in brand te steken en deze in de buurt van de kooi te houden. Met de fakkel in de hand naderde hij het verblijf. Even deinsde de beer terug toen liep hij resoluut naar de oppasser toe en blies met enorme kracht tussen de spijlen van het hek door het vuur uit. De Artis-mensen waren sprakeloos en terwijl zij nog wat verbouwereerd stonden toe te kijken, wan delde de beer wat hautain voor zich uitkijkend het transporthok in

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 13