Londen-Mexico Stad Langste autorally ter wereld Raymond Ceulemans Europees kampioen vijfkamp Merckx won Ronde van België SPORT IN 'T WEEKEND OP RADIO EN TV Toine Hezemans: Coureursdie zeggen dat ze niet bang zijnliegen Kort geding over schorsingen door KNZB-com m iss ie Giinther Traub opvolger van Mourn Mexico onzeker voor geblesseerde Helmut Halier 6x13 goed ft Traject verkennen ft Voorproef ft Hoogte ft RESPECT Tegen Zwart Wit kon Feijenoord doelpunten: 4-0 ft Driften ft Niet te vinden ft Tien races ZATERDAG li APRIL 1970 LONDEN Op 19 april gaan bij het Wembleystadion in Londen 100 auto's van start voor de langste en misschien wel zwaarste autorally, die de wereld ooit gekend heeft een rit van 25.600 kilometer naar Mexico Stad. De rit is door het dagblad Daily Mirror georganiseerd, ter gelegenheid van de eindronde van het wereldkampioenschap voetbal, dat in mei begint. Noch de aantrekkingskracht van dit grote voetbalspektakel, noch de hoofdprijs in de rally 10.000 pond (24.000 dollar) zal echter kunnen verhinderen dat maar een fractie van de ingeschreven equipes de eindstreep zal halen. Dit wordt althans door de organisatoren verwacht. In totaal zullen 25 landen worden aangedaan 10 in Europa en 15 in Latijns-Amerika. Er worden coureurs uit 17 landen aan de startstreèp Eerwacht. Uit landen variërend van de Verenigde Staten tot de Sovjet-Unie. Opvallend sterk zijn de afvaardigingen uit de Scandinavische landen en Engeland, uit het laatstgenoemde land alleen al 67 ploegen. De grote fabrieksmerken, die in een succes in de monsterrally goede publiciteit zien, hebben krachtige teams geformeerd en verkennen al maandenlang het traject. Ook de privé-rijders zullen echter goed ver tegenwoordigd zijn. Onder hen is prins Michael van Kent. een neef van koningin Elizabeth, die in een auto van de autoclub van het Britse leger zal rijden. Het deelnemersveld telt vier damesploegen, waaronder die van de Ierse Rosemary Smith. Winnares van de zware Alpenrally. De rally schijnt een terugkeer te zijn tot de jeugdjaren van de auto- rensport, toen jongemannen hun voertuigen van stad naar stad, van land naar land, en van continent naar continent joegen. Uit deze klas sieke beproevingen van het uithou dingsvermogen van mens en machine ontstonden de beroemde rally's van tegenwoordig. Hoewel klassiekers als de rallye van Monte Carlo en de Akropolis een niet weg te denken deel van de autosport vormen, zullen toch vele fans de terugkeer van de lange-af- standsevenemeniten toejuichen. Een voorproef daarvan vormde de marathonrally van Londen naar Sydney in 1968, maar de „World Cup Rally" is van een schaal waarvan de autopioniers niet hadden kunnen dromen. De rally zal in feite bestaan uit twee onderdelen. Het eerste is een tocht van 6.400 kilometer door Euro pa. Het tweede ongetwijfeld het zwaarste, alleen al doordat het ter rein praktisch onbekend is 19.200 kilometer door Zuid- en Midden- Amerika. Het bereiken van de gestelde doe len zal al een succes zijn. Maar in de rally zijn 19 speciale etappes ingelast 5 in Europa en 14 in Latijns- Amerika waar tegen de klok zal worden gereden. Deze variëren in lengte van 100 tot 1.000 kilometer. Deelnemers kunnen uitgeschakeld worden als zij deze afstanden niet binnen een gestelde tijd afleggen. In het Europese deel zijn onder de speciale etappes sommige van de lastige stukken van het traject van de voormalige Luik-Sofia-Luik-ral- ly opgenomen. Deze wedstrijd werd altijd beschouwd als de reuzendoder op de Europese wedstrijdkalender. In Europa worden door de deelne mers Engeland, Frankrijk, Duits land. Oostenrijk, Hongarije, Zuidsla- vië, Bulgarije, Italië, Spanje en Por tugal aangedaan. De organisatoren verwachten dat tweederde van de deelnemers nog over zal zijn als men op 25 april in Lissabon scheep gaat naar Rio de Janeiro, waar op 8 mei de LatijnsrAmerikaanse etappe be gint. De Britse rallycoureur Henry Lid- don,. die het terrein verkend heeft, kan de 14 speciale etappes op dat continent alleen maar vergelijken met het achter elkaar rijden van vier East African Safari-rally's. De eerste etappe voert van Rio naar de hoofdstad van Uruguay, Montevideo, en vandaar naar Beu- nos Aires. Uit Buenos Aires gaat het via het veeland van Argentinië naar de An des, wèar de equipes nog meer last van de hoogte zullen krijgen dan hun voetballende collega's in Mexi co. In de officiële reglementen staat dat sommige routes, met name tus sen Santiago en Lima, op 5 kilome ter hoogte lopen. De deelnemers wordt aangeraden, medisch advies in te winnen over hun weerstandsver mogen op dergelijke hoogte. Men waarschuwt ervoor, dat in de ijle lucht zelfs een simpel karwei als het vervangen van een band een ontzaglijke lichamelijke inspanning kan vergen. In het woeste achterland van Boli via en Peru kunnen de wegen door onverwachte lawines en overstro mingen gestremd raken. Na Peru nadert de rally zijn cli max in Ecuador, Columbia, Mid- den-Amerika en tenslotte Mexico. De eerste auto wordt op 27 mei om 19.00 uur (plaatselijke tijd) in Mexico Stad verwacht. Sommige waarnemers betwijfelen of er nog wel equipes de eindstreep zullen halen. Zelfs de organisatoren schatten het aantal finishers op niet hoger dan 10. Degenen, die het ha len, zullen zeker een van de opmer kelijkste autorijprestaties van deze eeuw hébben geleverd. MüNCHEN De dertigjarige Günter Traub zal de Noor Thormod Moum op volgen als trainer van de Westduitse schaatsbond. Deze trainerswisseling is het gevolg van een gesprek dat Erhard Keiler in het ziekenhuis Trostberg heeft gehad met de daar verpleegde voorzitter van de Duitse schaatsbond Ludwig Schwabl. Schwabl verklaarde na het gesprek: „De schaatsers hebben geen zin meer met Moum samen te werken". De 36-jarige Moum, die even eens voor het gesprek was uitgenodigd, maar wegens ziekte niet kon komen, is sinds 1965 in de bondsrepubliek werk zaam. Zijn contract loopt af op 31 maart 1971. Schwabl: „Als de heer Moum erop staat, zullen we Günter Traub pas na die datum officieel tot bondstrainer benoemen. Hij treedt ech ter al op een eerdere datum bij ons in dienst." Traub verblijft momenteel in Italië, waar hij wilde praten over de verlen ging van zijn contract als nationaal trainer. „Hij heeft me echter telefo nisch toegezegd naar Duitsland terug te zullen keren en zijn aanbieding te ac cepteren", aldus Schwabl. MURCIA 'Veel eerder dan de or ganisatoren verwacht en gehoopt had den, heeft Raymond Ceulemans in de Spaanse stad Murcia zijn eerste Euro pese titel in de vijfkamp behaald. Want toen de Belg vrijdagmiddag een zenuw slopend duel in het bandstoten met Tini Wijnen met winst afsloot, was de zaak bekeken. De 32-jarige Vlaming had namelijk op dat moment al meer wedstrijd punten dan Jose Galvez nog zou kunnen bereiken. Bovendien ver loor de Spanjaard op de andere tafel ook nog het bandstoten tegen Müller. zodat op grond daarvan Ceulemans al kampioen zou zijn geweest. Ceulemans, die liefst 34 beurten no dig had om Wijnen te verslaan („het is al zo lang geleden dat ik een dergelijk aantal beurten in het bandstoten speel de, dat ik niet meer weet wanneer dat is gebeurd"), was niettemin tevreden. Hij had zich er immers al mee verzoend op de slechtste van de twee biljarts in Murcia geen uitzonderlijke prestatie t« kunnen leveren „Het is meer bowl ing dat ge hier speelt" en hij telde slechts het eindresultaat. „Ik ben in aantal kampioenschappen naast René Vingerhoed! gekomen" zei hij trots. „Vingerhoedt was met vijfenvijftig re cordhouder en zoveel heb ik er nu ook: tien wereldtitels, negen Europese en 26 Belgische. Binnenkort, misschien al over veertien dagen in het Europees kampioenschap driebanden in Doornik, kan ik hem voorbijgaan", aldus de ge- zond-eerzuchtige Ceulemans. De Belg heeft overigens, wanneer het Japan heeft in de halve finale van de Oostelijke zone van het Davis Cup Toernooi een 2-0 voorsprong genomen op Zuid-Vietnam. De Japanse tennis sers behoeven nu nog slechts een partij te winnen om zich te kwalificeren voor de finale van de Oostelijke zone tegen Australië, die later deze maand in To kio plaats zal vinden. gesprek op Vingerhoedt komt, niet an ders dan respect en waardering voor zijn voorganger. „Ook in mijn ogen is hij nog steeds René Vingerhoedt, als ge begrijpt wat ik bedoel. Ik ben ervan overtuigd dat René Vingerhoedt zonder een stoot te trainen in het Belgische kampioenschap driebanden nog bij de eerste drie zou eindigen. Misschien zou ik hem alleen kunnen verslaan". Groter compliment had nauwelijks over de lip pen van het fenomeen Ceulemans kun nen komen. Ceulemans, houder van tientallen records („Men heeft mij een tijd geleden eens gezegd dat het er toen al 89 waren"), is vrijwel niet te klop pen, in kelke spelsorrt dan ook. Alleen aan het billard artistique heeft hij zich nog niet gewaagd. Wel licht komt dat binnenkort ook. „Ik heb een speciale keu laten maken voor de training, voorlopig om tijdens mijn de monstraties beter beslagen ten ijs te kunnen komen. Maar misschien ga ik later ook wel echt meespelen". Verban nen voor Ceulemans is slechts het neo- kader 47/2, dat overigens na een korte proefperiode vrijwel nergens meer op de kalender voorkomt. „In mijn ogen is dat een verkracht kader", zei de nieuwe kampioen vijfkamp vernietigend. Veel waardering had Ceulemans na de partij bandstoten voor Wijnen, die het hem echt moeilijk had gemaakt. De Nederlandse kampioen, die alleen ln deze spelsoort al zijn wedstrijden ver loor, was tegen de Belg bijzonder goed op dreef. Zo goed, dat toen Wijnen de achterstand van bijna 50 punten (82- 131, in 14 beurten) geheel wegwerkte en zelfs een voorsprong nam (171-161, in 29 beurten) de Belg nerveus werd. Hij had het niet behoeven te zijn, want op het beslissende moment faalde Wijnen. Nadat alle spelers zestien van de twintig op het programma staande par tijen hebben gespeeld, is de stand: 1. Ceulemans 29 pnt; 2. Galvez 18 pnt; 3. Müller 16 pnt; 4. Wijnen 13 pnt; 5. Aguilera (Spa) 4 pnt. ROTTERDAM Feijenoord heeft vrijdagavond voor 10.000 teschouwers met 40 gewonnen van Zwart Wit '28, derde in de tweede klasse b van het za terdagvoetbal. In de 24e minuut maakte Geels het eerste doelpunt en negen mi nuten later bracht Hasil de ^tand op 2 0. Kindvall scoorde 20 min. na rust en 10 min. voor het slot bracht Hasil uit een strafschop de eindstand op 40. BRUSSEL Eddy Merckx heeft vrijdag de 54e ronde van België gewon nen. De laatste etappe, een rit over 258 ki lometer van Heist naar St. Lamberts Woluwe bij Brussel, werd gewonnen door Karstens, die in de eindsprint Van Vlierberge (Bel.) versloeg. EINDKLASSEMENT 1. Merckx 20 uur 47 minuten 55 se conden; 2. Godefroot op 3 minuten 3 seconden; 3. Eric de Vlaeminck op 8 minuten; 4. Van de Kerckhove op 9.02; 5. Van Springel op 11.54: 6. Verbeeck op 14.10; 7. Karstens op 14.46; 8. Van Vlier- berghe op 15.06; 9. Vekemans op 15.15; 10. Rosiers op 15.15; 15. Zoontjens op 16.05; 27. Serpenti op 36.58; 39 en laatste Rota op 1 uur 51 minuten en 26 secon* den. Het ploegenklassement werd ook ge wonnen door de ploeg van Merckx, Faemino, die 6 minuten 16 seconden voorsprong had op Mars/Flandria en 14 minuten en 56 secqnden op Salvarani. TURIJN Het is niet waarschijnlijk dat Helmut Halier, die voor Juventus Turijn speelt, de reis met het Westduit se voetbalelftal naar het wereldkam pioenschap te Mexico zal kunnen mee maken. Haller, die tot nu tot 32 maal in het Westduitse elftal uitkwam, werd te Turijn aan zijn schouder geopereerd, nadat hij in de wedstrijd West-Duits- land - Roemenië geblesseerd was ge raakt. Hij zal lange tijd niet in staat zijn te spelen. Mexico zoul na Chili ('62) en Engeland, het derde wereldkam pioenschap voor Haller zijn. DEN HAAG De cijfers van sporttoto 35 zijn: deelnemers 751.177; inleg: 1.367.733,60; prijzenbedrag: 736.980,12. Ie en 3e prijs: 221.094,04. 2e prijs en extra prijs: ƒ147.396,02. Er zijn zes meldingen van dertien goede uitslagen. De win naars krijgen 36.849,uitgekeerd. 253 deelnemers delen de tweede prijs. Zij krijgen per goede kolom 582,60. Voor de derde prijs zijn 2856 gegadigden. Zij ontvangen per goede kolom 77.40. Er waren 287 goede voorspellingen voor de extra- prijs. Per juist ingevulde kolom wordt 513,60 uitgekeerd. HILVERSUM Het sportprogramma van de NOS-televisie, Studio Sport, dat morgen van 19.30 tot 20.15 uur en van 21.10 tot 21.35 uur via Nederland 2 wordt uitgezonden, bevat de volgende onderwerpen de wielerwegwedstrijd Parijs-Rou- baix; het nationale kampioenschap bad minton in Rotterdam; de UN-Stadionloop in Utrecht; de nationale winterkampioenschap pen zwemmen in Den Haag; de Ronde van Noord-Holland (Wiel rennen) het Nederland kampioenschap tur nen voor dames in Amsterdam; de basketballwedstrijd Bona Stars- Blue Stars in Leiden. Het programma „langs de lijn", dat de NOS-radio morgen van 14.30 tot 17.00 uur en van 18.10 tot 18.30 uur via Hilversum 1 uitzendt, bevat behalve flitsen van voetbalwedstrijden de vol gende onderwerpen: nationale winterkampioenschappen zwemmen in Den Haag; nationaal kampioenschap badminton in Rotterdam; nationaal kampioenschap keurturnen voor dames in Amsterdam; hockeywedstrijd HHIJC-Hattem; loting in Eindhoven voor de volgen de ronde van het toernooi om de KNVB-beker; overzicht handbal, korfbal en paar- denkoersen. EINDHOVEN Ontspannen achterover leunend in een gebloemd stoeltje zegt Toine Hezemans: „Ik zou zo langzamerhand wel in een formulewagen wil len rijden. Welke kan me niet schelen, als het maar geen Lotus is. Dat is 'n le vensgevaarlijke auto. Die Chapman is gewoon gek". Dat mag een kernachtige uit spraak heten over een constructeur van racewagens voor wie velen al jaren op de knieën liggen, maar coureur Antoine Hezemans, 26 jaar, stug donker haar en lichte ogen in een Frans aandoend gezicht, blijkt niet terug te schrikken voor het ovenrhuld ventileren van een zeer eigen mening. Hezemans stapte in 1966 voor het eerst in een auto met het doel eens echt hard te gaan rijden. Onder con tract bij Abarth slingerde hij drie jaar door Europa, werd in zijn Abarth 1000 Nederlands kampioen, maar kwam toch niet verder dan wat hij nu de „kleinere wedstrijden" noemt. Een contract met Alfa Romeo opende de weg naar het betere werk. Hezemans zag zijn kans en greep AMSTERDAM Drie bestuursleden van de Haarlemse zwemvereniging Njord'59, drie leden en de hulptrainer G. A. H. J. Sieverding hebben een kort geding aangespannen tegen de KNZB over de door de commissie van beroep van deze bond aan hen opgelegde straffen. Van de president van de Amsterdamse rechtbank, voor wie het geding gisteren diende, wordt gevraagd de schorsing uit te spreken van de tenuitvoerlegging der straffen tot dat de gewone rechter over de oplegging der straffen door de commissie van beroep zal hebben geoordeeld. De president, mr. U. W. H. Stheeman, doet vrijdag 17 april uitspraak. hem. Hij won op Monza de eerste race om heft Europese toerwagen- kampioenschap en reed in het (goe de) gezelschap van Maston Gregory naar een zege op Sebring. De coureur uit Eindhoven is nu de man van wie in Milaan wordt ver wacht, dat hij met zijn 3 liter Alfa Europees kampioen zal worden. Zelfbewuste Toine Hezemans, voor deze keer gehuld in een krap truitje en een broek, die aan de pijpen de ruimte overheeft en die rond het zitvlak zorgvuldig uitgesneden is, raakt door de verwachtingen, die broodheer Alfa Romeo van hem heeft, niet bedrukt. Duidelijk gelovend in zijn eigen vermogen stelt hij: „Het verschil tussen mijn Alfa van drie liter en een formule 1 wagen is ongeveer drie seconden en 150 kilo. Wat heeft een coureur, die formule 1 rijdt, dus meer dan ik? Alleen ervaring. Die jongens rijden gewoon veel meer". In mei 1968 diende de zwemclub Haarlem een klacht in tegen Njord. Het ging over het buiten voorkennis van Haarlem toelaten en trainen van leden van deze club op het oefenuur van Njord. Voorts zou de door Haarlem in dertijd geroyeerde hulptrainer Siever ding leden van Haarlem op onbehoorlij ke wijze hebben trachten over te halen lid van Njord te worden. Het betrof jongens van 13 tot 15 jaar. De zaak werd behandeld door de tuchtcom missie en door de commissie van beroep. Njord-secretaris Victor Kerkhoff werd in januari jl. geschorst voor 3 jaar, waarvan 1 1/2 jaar voorwaardelijk en trainer Sieverding voor 2 jaar, waarvan een jaar voorwaardelijk. De andere be stuurders en leden kregen berispingen en voorwaardelijke schorsingen opge legd. De raadsman van eisers, mr. J. Verlooy, merkte op dat de statuten van de KNZB spreken van het instellen van een tuchtcommissie, maar een commis sie van beroep wel bij de behande ling betrokken is er niet in te vin den. De ingediende klacht moet de basis zijn voor de uitspraak van de recht sprekende instanties, maar deze hebben zich daaraan naar zijn mening niet ge houden. Maar ook andere feiten erbij betrokken. De tuchtcommissie en de commissie van beroep hebben geen vol ledige mededelingen gedaan over en in zage verstrekt van de in het dossier aanwezige stukken. Er was een brief van de zwemclub Haarlem van novem ber 1969 waarbij alleen de klacht tegen de secretaris en hulptrainer werd ge handhaafd. Tegen de overigen werd zij ingetrokken. Toch werd de behandeling daarvan voortgezet. „Het is wel een vermakelijke recht spraak" merkte de rechtbankpresident op. ..Waar staat eigenlijk in de statuten de bevoegdheid om straffen uit te de len?" vroeg hij aan de KNZB-raads- man, mr. D. Schut. Deze was van oordeel dat de schor sing niet door de presiden* kan worden uitgesproken en hij concludeerde dat de vordering niet toewijsbaar is. De advo caat wees er nog op dat de beide com missies los van de bond werken, volle dig zelfstandigheid van optreden en hun volkomen eigen bevoegdheid heb ben. Eisers kunnen hun doel niet berei ken door alleen de KNZB te dagvaar den. De tenuitvoerlegging der straffen moet door het kringbestuur geschieden. Hezemans mag een dergelijke kreet met enig recht loslaten. Tij dens de training op Sebring was hij sneller dan Maston Gregory, wel een man die kan terugkijken op activi teiten in het selecte gezelschap van formule X coureurs. Het entree in de klasse van de zware kanonnen bracht Hezemans bij de kleine groep rijders, die in staat is een auto bij een snelheid van zo'n 280 kilometer door een bocht te laten driften. Zelf zegt hij daarvan: „Dat drif ten is hondsmoeilijk. Je komt in een situatie waarin gasgeven even lastig wordt als sturen. Wanneer je dat gas niet heel voorzichtig doseert, maak je onherroepelijk een schuiver". Wat voor Hezemans (gebouwd voor die snelle wagens waarvan con structeur/coureur Brabham jaren geleden al zei: „Je kan er niet in stappen, je moet ze aantrekken") een hobby is, zal voor velen een nacht merrie zijn. Want wie zal er niet bang zijn in een bocht bij een snel heid van 280 kilometer? Hezemans: „Iedereen is weieens 'oang. Dat moet ook. Het is een soort bescherming. Het houdt je terug van gekke dingen. Coureurs, die zeggen dat ze niet bang zijn, liegen". „Maar na een paar uur rijden op Sebring doet die snelheid je niets meer. Dan zit je gewoon een beetje om je heen te kijken. Ik werd daar een paar keer ingehaald door wa gens. die een kilometer of tien snel ler liepen. Dan dacht ik alleen maar: ik wou dat ik zo hard kon." Hezemans, als vijftienjarig zwem mer op de 100 meter vrije slag goed voor een tijd van "ongeveer 1 min. voorzien van een zeer scherpe reac tie, veftrekt vandaag naar Salzburg voor zijn tweede race in de strijd om ie Europese titel. Hij zal in deze competitie tien races rijden. Daarnaast komt hij voor Alfa Romeo achtmaal uit met de drie liter. Zijn acties wor den gecompleteerd met een aan tal ritten voor het Nederlandse SRT. Over de races om het Euro pese kamioenschap zegt hij een tikje zorgeloos. „Er komen in Salz burg geen echte grote jangens aan de start. Ik ben er niet zeker van winst, maar ik kom wél bij de eerste drie. Op de Europese titel heb ik trouwens een goede kans. Per slot van rekening is die Alfa een gewel dig betrouwbare wagen. Bovendien heb ik als eerste rijder de meeste steun van de fabriek". Over de gemiddelde Nederlandse coureur laat hij zich niet uit. „Als je wat wilt bereiken, moet je ervoor knokken en je moet een tikje rauw zijn anders word je in een race weg gedrukt. Heel Nederland zit vol jon gens die best willen racen, als je ze onder je arm neemt, bij een sponsor brengt, in de auto tilt en ook nog vertelt hoe ze moeten sturen. Van de 150 Nederlandse rijders zijn er 145 Zandvoort-coureurs. Die worden nooit wat." Antoine Hezemans, derhalve cou reur „een beetje handelend in au to's", hoort bij de groep die het ra cen niet kan laten: „Mijn vader reed ook. Ik zat er als jongetje al in. Het is een hobby van me die nu «en beetje professioneel wordt." „Maar als er niets te rijden valt ga ik graag met een paar vrienden naar het circuit van het Belgische Zolder om daar wat rondjes te draaien. Want of ik nou train, zomaar wat stuur of een wedstrijd rijd, ik ga al tijd hard". Echtgenote Mariene: „Als ik er maar niet naast hoef te zitten".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 7