Londen-Mexico Stad
Langste
autorally
ter wereld
Raymond Ceulemans
Europees
kampioen
vijfkamp
Merckx
won
Ronde
van
België
SPORT IN 'T
WEEKEND
OP RADIO
EN TV
Toine Hezemans: Coureursdie
zeggen dat
ze niet bang
zijnliegen
Kort geding over
schorsingen door
KNZB-com m iss ie
Giinther Traub
opvolger
van Mourn
Mexico onzeker
voor geblesseerde
Helmut Halier
6x13 goed
ft Traject verkennen
ft Voorproef
ft Hoogte
ft RESPECT
Tegen Zwart Wit
kon Feijenoord
doelpunten: 4-0
ft Driften
ft Niet te vinden
ft Tien races
ZATERDAG li APRIL 1970
LONDEN Op 19 april gaan bij het Wembleystadion in Londen 100 auto's
van start voor de langste en misschien wel zwaarste autorally, die de wereld
ooit gekend heeft een rit van 25.600 kilometer naar Mexico Stad.
De rit is door het dagblad Daily Mirror georganiseerd, ter gelegenheid van
de eindronde van het wereldkampioenschap voetbal, dat in mei begint. Noch
de aantrekkingskracht van dit grote voetbalspektakel, noch de hoofdprijs in
de rally 10.000 pond (24.000 dollar) zal echter kunnen verhinderen
dat maar een fractie van de ingeschreven equipes de eindstreep zal halen.
Dit wordt althans door de organisatoren verwacht.
In totaal zullen 25 landen worden
aangedaan 10 in Europa en 15 in
Latijns-Amerika.
Er worden coureurs uit 17 landen
aan de startstreèp Eerwacht. Uit
landen variërend van de Verenigde
Staten tot de Sovjet-Unie. Opvallend
sterk zijn de afvaardigingen uit de
Scandinavische landen en Engeland,
uit het laatstgenoemde land alleen al
67 ploegen.
De grote fabrieksmerken, die in
een succes in de monsterrally goede
publiciteit zien, hebben krachtige
teams geformeerd en verkennen al
maandenlang het traject. Ook de
privé-rijders zullen echter goed ver
tegenwoordigd zijn. Onder hen is
prins Michael van Kent. een neef
van koningin Elizabeth, die in een
auto van de autoclub van het Britse
leger zal rijden. Het deelnemersveld
telt vier damesploegen, waaronder
die van de Ierse Rosemary Smith.
Winnares van de zware Alpenrally.
De rally schijnt een terugkeer te
zijn tot de jeugdjaren van de auto-
rensport, toen jongemannen hun
voertuigen van stad naar stad, van
land naar land, en van continent
naar continent joegen. Uit deze klas
sieke beproevingen van het uithou
dingsvermogen van mens en machine
ontstonden de beroemde rally's van
tegenwoordig.
Hoewel klassiekers als de rallye
van Monte Carlo en de Akropolis
een niet weg te denken deel van de
autosport vormen, zullen toch vele
fans de terugkeer van de lange-af-
standsevenemeniten toejuichen.
Een voorproef daarvan vormde de
marathonrally van Londen naar
Sydney in 1968, maar de „World Cup
Rally" is van een schaal waarvan de
autopioniers niet hadden kunnen
dromen.
De rally zal in feite bestaan uit
twee onderdelen. Het eerste is een
tocht van 6.400 kilometer door Euro
pa. Het tweede ongetwijfeld het
zwaarste, alleen al doordat het ter
rein praktisch onbekend is 19.200
kilometer door Zuid- en Midden-
Amerika.
Het bereiken van de gestelde doe
len zal al een succes zijn. Maar in de
rally zijn 19 speciale etappes ingelast
5 in Europa en 14 in Latijns-
Amerika waar tegen de klok zal
worden gereden. Deze variëren in
lengte van 100 tot 1.000 kilometer.
Deelnemers kunnen uitgeschakeld
worden als zij deze afstanden niet
binnen een gestelde tijd afleggen.
In het Europese deel zijn onder de
speciale etappes sommige van de
lastige stukken van het traject van
de voormalige Luik-Sofia-Luik-ral-
ly opgenomen. Deze wedstrijd werd
altijd beschouwd als de reuzendoder
op de Europese wedstrijdkalender.
In Europa worden door de deelne
mers Engeland, Frankrijk, Duits
land. Oostenrijk, Hongarije, Zuidsla-
vië, Bulgarije, Italië, Spanje en Por
tugal aangedaan. De organisatoren
verwachten dat tweederde van de
deelnemers nog over zal zijn als men
op 25 april in Lissabon scheep gaat
naar Rio de Janeiro, waar op 8 mei
de LatijnsrAmerikaanse etappe be
gint.
De Britse rallycoureur Henry Lid-
don,. die het terrein verkend heeft,
kan de 14 speciale etappes op dat
continent alleen maar vergelijken
met het achter elkaar rijden van
vier East African Safari-rally's.
De eerste etappe voert van Rio
naar de hoofdstad van Uruguay,
Montevideo, en vandaar naar Beu-
nos Aires.
Uit Buenos Aires gaat het via het
veeland van Argentinië naar de An
des, wèar de equipes nog meer last
van de hoogte zullen krijgen dan
hun voetballende collega's in Mexi
co.
In de officiële reglementen staat
dat sommige routes, met name tus
sen Santiago en Lima, op 5 kilome
ter hoogte lopen. De deelnemers
wordt aangeraden, medisch advies in
te winnen over hun weerstandsver
mogen op dergelijke hoogte.
Men waarschuwt ervoor, dat in de
ijle lucht zelfs een simpel karwei
als het vervangen van een band een
ontzaglijke lichamelijke inspanning
kan vergen.
In het woeste achterland van Boli
via en Peru kunnen de wegen door
onverwachte lawines en overstro
mingen gestremd raken.
Na Peru nadert de rally zijn cli
max in Ecuador, Columbia, Mid-
den-Amerika en tenslotte Mexico.
De eerste auto wordt op 27 mei om
19.00 uur (plaatselijke tijd) in Mexico
Stad verwacht.
Sommige waarnemers betwijfelen
of er nog wel equipes de eindstreep
zullen halen. Zelfs de organisatoren
schatten het aantal finishers op niet
hoger dan 10. Degenen, die het ha
len, zullen zeker een van de opmer
kelijkste autorijprestaties van deze
eeuw hébben geleverd.
MüNCHEN De dertigjarige Günter
Traub zal de Noor Thormod Moum op
volgen als trainer van de Westduitse
schaatsbond. Deze trainerswisseling is
het gevolg van een gesprek dat Erhard
Keiler in het ziekenhuis Trostberg
heeft gehad met de daar verpleegde
voorzitter van de Duitse schaatsbond
Ludwig Schwabl. Schwabl verklaarde
na het gesprek: „De schaatsers hebben
geen zin meer met Moum samen te
werken". De 36-jarige Moum, die even
eens voor het gesprek was uitgenodigd,
maar wegens ziekte niet kon komen, is
sinds 1965 in de bondsrepubliek werk
zaam. Zijn contract loopt af op 31
maart 1971. Schwabl: „Als de heer
Moum erop staat, zullen we Günter
Traub pas na die datum officieel tot
bondstrainer benoemen. Hij treedt ech
ter al op een eerdere datum bij ons in
dienst."
Traub verblijft momenteel in Italië,
waar hij wilde praten over de verlen
ging van zijn contract als nationaal
trainer. „Hij heeft me echter telefo
nisch toegezegd naar Duitsland terug te
zullen keren en zijn aanbieding te ac
cepteren", aldus Schwabl.
MURCIA 'Veel eerder dan de or
ganisatoren verwacht en gehoopt had
den, heeft Raymond Ceulemans in de
Spaanse stad Murcia zijn eerste Euro
pese titel in de vijfkamp behaald. Want
toen de Belg vrijdagmiddag een zenuw
slopend duel in het bandstoten met
Tini Wijnen met winst afsloot, was de
zaak bekeken. De 32-jarige Vlaming
had namelijk op dat moment al meer
wedstrijd punten dan Jose Galvez nog
zou kunnen bereiken. Bovendien ver
loor de Spanjaard op de andere tafel
ook nog het bandstoten tegen Müller.
zodat op grond daarvan Ceulemans al
kampioen zou zijn geweest.
Ceulemans, die liefst 34 beurten no
dig had om Wijnen te verslaan („het is
al zo lang geleden dat ik een dergelijk
aantal beurten in het bandstoten speel
de, dat ik niet meer weet wanneer dat
is gebeurd"), was niettemin tevreden.
Hij had zich er immers al mee verzoend
op de slechtste van de twee biljarts in
Murcia geen uitzonderlijke prestatie t«
kunnen leveren „Het is meer bowl
ing dat ge hier speelt" en hij telde
slechts het eindresultaat. „Ik ben in
aantal kampioenschappen naast René
Vingerhoed! gekomen" zei hij trots.
„Vingerhoedt was met vijfenvijftig re
cordhouder en zoveel heb ik er nu ook:
tien wereldtitels, negen Europese en 26
Belgische. Binnenkort, misschien al
over veertien dagen in het Europees
kampioenschap driebanden in Doornik,
kan ik hem voorbijgaan", aldus de ge-
zond-eerzuchtige Ceulemans.
De Belg heeft overigens, wanneer het
Japan heeft in de halve finale van
de Oostelijke zone van het Davis Cup
Toernooi een 2-0 voorsprong genomen
op Zuid-Vietnam. De Japanse tennis
sers behoeven nu nog slechts een partij
te winnen om zich te kwalificeren voor
de finale van de Oostelijke zone tegen
Australië, die later deze maand in To
kio plaats zal vinden.
gesprek op Vingerhoedt komt, niet an
ders dan respect en waardering voor
zijn voorganger. „Ook in mijn ogen is
hij nog steeds René Vingerhoedt, als ge
begrijpt wat ik bedoel. Ik ben ervan
overtuigd dat René Vingerhoedt zonder
een stoot te trainen in het Belgische
kampioenschap driebanden nog bij de
eerste drie zou eindigen. Misschien zou
ik hem alleen kunnen verslaan". Groter
compliment had nauwelijks over de lip
pen van het fenomeen Ceulemans kun
nen komen. Ceulemans, houder van
tientallen records („Men heeft mij een
tijd geleden eens gezegd dat het er toen
al 89 waren"), is vrijwel niet te klop
pen, in kelke spelsorrt dan ook.
Alleen aan het billard artistique
heeft hij zich nog niet gewaagd. Wel
licht komt dat binnenkort ook. „Ik heb
een speciale keu laten maken voor de
training, voorlopig om tijdens mijn de
monstraties beter beslagen ten ijs te
kunnen komen. Maar misschien ga ik
later ook wel echt meespelen". Verban
nen voor Ceulemans is slechts het neo-
kader 47/2, dat overigens na een korte
proefperiode vrijwel nergens meer op
de kalender voorkomt. „In mijn ogen is
dat een verkracht kader", zei de nieuwe
kampioen vijfkamp vernietigend.
Veel waardering had Ceulemans na
de partij bandstoten voor Wijnen, die
het hem echt moeilijk had gemaakt. De
Nederlandse kampioen, die alleen ln
deze spelsoort al zijn wedstrijden ver
loor, was tegen de Belg bijzonder goed
op dreef. Zo goed, dat toen Wijnen de
achterstand van bijna 50 punten (82-
131, in 14 beurten) geheel wegwerkte en
zelfs een voorsprong nam (171-161, in
29 beurten) de Belg nerveus werd. Hij
had het niet behoeven te zijn, want op
het beslissende moment faalde Wijnen.
Nadat alle spelers zestien van de
twintig op het programma staande par
tijen hebben gespeeld, is de stand:
1. Ceulemans 29 pnt; 2. Galvez 18 pnt;
3. Müller 16 pnt; 4. Wijnen 13 pnt; 5.
Aguilera (Spa) 4 pnt.
ROTTERDAM Feijenoord heeft
vrijdagavond voor 10.000 teschouwers
met 40 gewonnen van Zwart Wit '28,
derde in de tweede klasse b van het za
terdagvoetbal. In de 24e minuut maakte
Geels het eerste doelpunt en negen mi
nuten later bracht Hasil de ^tand op 2
0. Kindvall scoorde 20 min. na rust en
10 min. voor het slot bracht Hasil uit
een strafschop de eindstand op 40.
BRUSSEL Eddy Merckx heeft
vrijdag de 54e ronde van België gewon
nen.
De laatste etappe, een rit over 258 ki
lometer van Heist naar St. Lamberts
Woluwe bij Brussel, werd gewonnen
door Karstens, die in de eindsprint Van
Vlierberge (Bel.) versloeg.
EINDKLASSEMENT
1. Merckx 20 uur 47 minuten 55 se
conden; 2. Godefroot op 3 minuten 3
seconden; 3. Eric de Vlaeminck op 8
minuten; 4. Van de Kerckhove op 9.02;
5. Van Springel op 11.54: 6. Verbeeck op
14.10; 7. Karstens op 14.46; 8. Van Vlier-
berghe op 15.06; 9. Vekemans op 15.15;
10. Rosiers op 15.15; 15. Zoontjens op
16.05; 27. Serpenti op 36.58; 39 en laatste
Rota op 1 uur 51 minuten en 26 secon*
den.
Het ploegenklassement werd ook ge
wonnen door de ploeg van Merckx,
Faemino, die 6 minuten 16 seconden
voorsprong had op Mars/Flandria en 14
minuten en 56 secqnden op Salvarani.
TURIJN Het is niet waarschijnlijk
dat Helmut Halier, die voor Juventus
Turijn speelt, de reis met het Westduit
se voetbalelftal naar het wereldkam
pioenschap te Mexico zal kunnen mee
maken. Haller, die tot nu tot 32 maal in
het Westduitse elftal uitkwam, werd te
Turijn aan zijn schouder geopereerd,
nadat hij in de wedstrijd West-Duits-
land - Roemenië geblesseerd was ge
raakt. Hij zal lange tijd niet in staat
zijn te spelen. Mexico zoul na Chili ('62)
en Engeland, het derde wereldkam
pioenschap voor Haller zijn.
DEN HAAG De cijfers van
sporttoto 35 zijn: deelnemers 751.177;
inleg: 1.367.733,60; prijzenbedrag:
736.980,12. Ie en 3e prijs: 221.094,04.
2e prijs en extra prijs:
ƒ147.396,02. Er zijn zes meldingen
van dertien goede uitslagen. De win
naars krijgen 36.849,uitgekeerd.
253 deelnemers delen de tweede
prijs. Zij krijgen per goede kolom
582,60. Voor de derde prijs zijn
2856 gegadigden. Zij ontvangen per
goede kolom 77.40. Er waren 287
goede voorspellingen voor de extra-
prijs. Per juist ingevulde kolom
wordt 513,60 uitgekeerd.
HILVERSUM Het sportprogramma
van de NOS-televisie, Studio Sport, dat
morgen van 19.30 tot 20.15 uur en van
21.10 tot 21.35 uur via Nederland 2
wordt uitgezonden, bevat de volgende
onderwerpen
de wielerwegwedstrijd Parijs-Rou-
baix;
het nationale kampioenschap bad
minton in Rotterdam;
de UN-Stadionloop in Utrecht;
de nationale winterkampioenschap
pen zwemmen in Den Haag;
de Ronde van Noord-Holland (Wiel
rennen)
het Nederland kampioenschap tur
nen voor dames in Amsterdam;
de basketballwedstrijd Bona Stars-
Blue Stars in Leiden.
Het programma „langs de lijn", dat
de NOS-radio morgen van 14.30 tot
17.00 uur en van 18.10 tot 18.30 uur via
Hilversum 1 uitzendt, bevat behalve
flitsen van voetbalwedstrijden de vol
gende onderwerpen:
nationale winterkampioenschappen
zwemmen in Den Haag;
nationaal kampioenschap badminton
in Rotterdam;
nationaal kampioenschap keurturnen
voor dames in Amsterdam;
hockeywedstrijd HHIJC-Hattem;
loting in Eindhoven voor de volgen
de ronde van het toernooi om de
KNVB-beker;
overzicht handbal, korfbal en paar-
denkoersen.
EINDHOVEN Ontspannen achterover leunend in een gebloemd stoeltje
zegt Toine Hezemans: „Ik zou zo langzamerhand wel in een formulewagen wil
len rijden. Welke kan me niet schelen, als het maar geen Lotus is. Dat is 'n le
vensgevaarlijke auto. Die Chapman is gewoon gek".
Dat mag een kernachtige uit
spraak heten over een constructeur
van racewagens voor wie velen al
jaren op de knieën liggen, maar
coureur Antoine Hezemans, 26 jaar,
stug donker haar en lichte ogen
in een Frans aandoend gezicht,
blijkt niet terug te schrikken voor
het ovenrhuld ventileren van een
zeer eigen mening.
Hezemans stapte in 1966 voor het
eerst in een auto met het doel eens
echt hard te gaan rijden. Onder con
tract bij Abarth slingerde hij drie
jaar door Europa, werd in zijn
Abarth 1000 Nederlands kampioen,
maar kwam toch niet verder dan wat
hij nu de „kleinere wedstrijden"
noemt.
Een contract met Alfa Romeo
opende de weg naar het betere werk.
Hezemans zag zijn kans en greep
AMSTERDAM Drie bestuursleden van de Haarlemse zwemvereniging
Njord'59, drie leden en de hulptrainer G. A. H. J. Sieverding hebben een kort
geding aangespannen tegen de KNZB over de door de commissie van beroep van
deze bond aan hen opgelegde straffen. Van de president van de Amsterdamse
rechtbank, voor wie het geding gisteren diende, wordt gevraagd de schorsing uit
te spreken van de tenuitvoerlegging der straffen tot dat de gewone rechter over
de oplegging der straffen door de commissie van beroep zal hebben geoordeeld.
De president, mr. U. W. H. Stheeman, doet vrijdag 17 april uitspraak.
hem. Hij won op Monza de eerste
race om heft Europese toerwagen-
kampioenschap en reed in het (goe
de) gezelschap van Maston Gregory
naar een zege op Sebring.
De coureur uit Eindhoven is nu de
man van wie in Milaan wordt ver
wacht, dat hij met zijn 3 liter Alfa
Europees kampioen zal worden.
Zelfbewuste Toine Hezemans, voor
deze keer gehuld in een krap truitje
en een broek, die aan de pijpen de
ruimte overheeft en die rond het
zitvlak zorgvuldig uitgesneden is,
raakt door de verwachtingen, die
broodheer Alfa Romeo van hem
heeft, niet bedrukt.
Duidelijk gelovend in zijn eigen
vermogen stelt hij: „Het verschil
tussen mijn Alfa van drie liter en
een formule 1 wagen is ongeveer
drie seconden en 150 kilo. Wat heeft
een coureur, die formule 1 rijdt, dus
meer dan ik? Alleen ervaring. Die
jongens rijden gewoon veel meer".
In mei 1968 diende de zwemclub
Haarlem een klacht in tegen Njord. Het
ging over het buiten voorkennis van
Haarlem toelaten en trainen van leden
van deze club op het oefenuur van
Njord. Voorts zou de door Haarlem in
dertijd geroyeerde hulptrainer Siever
ding leden van Haarlem op onbehoorlij
ke wijze hebben trachten over te halen
lid van Njord te worden. Het betrof
jongens van 13 tot 15 jaar. De zaak
werd behandeld door de tuchtcom missie
en door de commissie van beroep.
Njord-secretaris Victor Kerkhoff werd
in januari jl. geschorst voor 3 jaar,
waarvan 1 1/2 jaar voorwaardelijk en
trainer Sieverding voor 2 jaar, waarvan
een jaar voorwaardelijk. De andere be
stuurders en leden kregen berispingen
en voorwaardelijke schorsingen opge
legd.
De raadsman van eisers, mr. J. Verlooy,
merkte op dat de statuten van de
KNZB spreken van het instellen van
een tuchtcommissie, maar een commis
sie van beroep wel bij de behande
ling betrokken is er niet in te vin
den. De ingediende klacht moet de basis
zijn voor de uitspraak van de recht
sprekende instanties, maar deze hebben
zich daaraan naar zijn mening niet ge
houden. Maar ook andere feiten erbij
betrokken. De tuchtcommissie en de
commissie van beroep hebben geen vol
ledige mededelingen gedaan over en in
zage verstrekt van de in het dossier
aanwezige stukken. Er was een brief
van de zwemclub Haarlem van novem
ber 1969 waarbij alleen de klacht tegen
de secretaris en hulptrainer werd ge
handhaafd. Tegen de overigen werd zij
ingetrokken. Toch werd de behandeling
daarvan voortgezet.
„Het is wel een vermakelijke recht
spraak" merkte de rechtbankpresident
op. ..Waar staat eigenlijk in de statuten
de bevoegdheid om straffen uit te de
len?" vroeg hij aan de KNZB-raads-
man, mr. D. Schut.
Deze was van oordeel dat de schor
sing niet door de presiden* kan worden
uitgesproken en hij concludeerde dat de
vordering niet toewijsbaar is. De advo
caat wees er nog op dat de beide com
missies los van de bond werken, volle
dig zelfstandigheid van optreden en
hun volkomen eigen bevoegdheid heb
ben. Eisers kunnen hun doel niet berei
ken door alleen de KNZB te dagvaar
den. De tenuitvoerlegging der straffen
moet door het kringbestuur geschieden.
Hezemans mag een dergelijke
kreet met enig recht loslaten. Tij
dens de training op Sebring was hij
sneller dan Maston Gregory, wel een
man die kan terugkijken op activi
teiten in het selecte gezelschap van
formule X coureurs.
Het entree in de klasse van de
zware kanonnen bracht Hezemans
bij de kleine groep rijders, die in
staat is een auto bij een snelheid
van zo'n 280 kilometer door een
bocht te laten driften.
Zelf zegt hij daarvan: „Dat drif
ten is hondsmoeilijk. Je komt in een
situatie waarin gasgeven even lastig
wordt als sturen. Wanneer je dat gas
niet heel voorzichtig doseert, maak
je onherroepelijk een schuiver".
Wat voor Hezemans (gebouwd
voor die snelle wagens waarvan con
structeur/coureur Brabham jaren
geleden al zei: „Je kan er niet in
stappen, je moet ze aantrekken") een
hobby is, zal voor velen een nacht
merrie zijn. Want wie zal er niet
bang zijn in een bocht bij een snel
heid van 280 kilometer?
Hezemans: „Iedereen is weieens
'oang. Dat moet ook. Het is een soort
bescherming. Het houdt je terug van
gekke dingen. Coureurs, die zeggen
dat ze niet bang zijn, liegen".
„Maar na een paar uur rijden op
Sebring doet die snelheid je niets
meer. Dan zit je gewoon een beetje
om je heen te kijken. Ik werd daar
een paar keer ingehaald door wa
gens. die een kilometer of tien snel
ler liepen. Dan dacht ik alleen maar:
ik wou dat ik zo hard kon."
Hezemans, als vijftienjarig zwem
mer op de 100 meter vrije slag goed
voor een tijd van "ongeveer 1 min.
voorzien van een zeer scherpe reac
tie, veftrekt vandaag naar Salzburg
voor zijn tweede race in de strijd om
ie Europese titel.
Hij zal in deze competitie tien
races rijden. Daarnaast komt hij
voor Alfa Romeo achtmaal uit
met de drie liter. Zijn acties wor
den gecompleteerd met een aan
tal ritten voor het Nederlandse
SRT. Over de races om het Euro
pese kamioenschap zegt hij een
tikje zorgeloos. „Er komen in Salz
burg geen echte grote jangens
aan de start. Ik ben er niet zeker
van winst, maar ik kom wél bij de
eerste drie. Op de Europese titel heb
ik trouwens een goede kans. Per slot
van rekening is die Alfa een gewel
dig betrouwbare wagen. Bovendien
heb ik als eerste rijder de meeste
steun van de fabriek".
Over de gemiddelde Nederlandse
coureur laat hij zich niet uit. „Als je
wat wilt bereiken, moet je ervoor
knokken en je moet een tikje rauw
zijn anders word je in een race weg
gedrukt. Heel Nederland zit vol jon
gens die best willen racen, als je ze
onder je arm neemt, bij een sponsor
brengt, in de auto tilt en ook nog
vertelt hoe ze moeten sturen. Van de
150 Nederlandse rijders zijn er 145
Zandvoort-coureurs. Die worden
nooit wat."
Antoine Hezemans, derhalve cou
reur „een beetje handelend in au
to's", hoort bij de groep die het ra
cen niet kan laten: „Mijn vader reed
ook. Ik zat er als jongetje al in. Het
is een hobby van me die nu «en
beetje professioneel wordt."
„Maar als er niets te rijden valt ga
ik graag met een paar vrienden naar
het circuit van het Belgische Zolder
om daar wat rondjes te draaien.
Want of ik nou train, zomaar wat
stuur of een wedstrijd rijd, ik ga al
tijd hard".
Echtgenote Mariene: „Als ik er
maar niet naast hoef te zitten".