De Tamboer in Hoogeveen: al drie jaar streekcentrum van cultuur en creativiteit Een gebouw dat veel kost maar waar bijna alles kan Gemeente heeft wel vinger in de pap ...Stad in Veenendaals comité voelt er veel voor OOK NIJTTIC RISKANT MAAR H. Everts: Begin was idee voor groot dorpshuis IIÜOGEVEEN/VEENENDAAL - „Als je in Hoogeveen vraagt naar Üe Tamboer is de kans groot dat gereageerd wordt met een tegenvraag: ..I)at gebouw dal zoveel geld kost?". Maar vraag je in Hilversum en Bus sum naar De Tamboer, dan wordt het: „O, dat gebouw waar zoveel mogelijk is Zo schildert de heer H. Everts, directie assistent van het cultureel-creatief centrum in Hoogeveen de reputatie van zijn pete kind dat na een draagtijd van een jaar of acht in de Drentse industriekern ter wereld kwam, een investering vergde van 4,3 miljoen gulden, in de conceptie-periode veel weerstand moest overwinnen, maar nu na drie jaar vrijwel volkomen is geaccepteerd door de bevolking van de wijde omgeving, met elkaar zo'n honderdduizend zielen. Het Veenendaalse Initiatief Comité Ontmoetingscentrum, sinds een paar maanden in actie, liet zich enige tijd geleden uitgebreid voorlichten over het wel en wee van De Tamboer en beschouwt het centrum nu als een bron van inspiratie Veenendaal is rijp voor iets vergelijkbaars. ONGEMERKT INTIEM Pagina 3 WOENSDAG 15 APRIL 1970 -v - mm (Onopvallend, en tegelijkertijd niet te overzien: zo presenteert zich De Tamboer in het Hoogeveense straatbeeld. Een eigen, en druk gebruikte ex positiegalerij is een belangrijk on derdeel van de accommodatie. Er wórden permanent tentoonstellin gen gehouden. Over creativiteit gesproken: De Tamboer op zater dagmiddagen kinderen van 4 tot 12 jaar in de .creatieve crèche". Terwijl moeder winkelt kan zoon- of dochterlief zich onder deskun dige leiding scheppend uitleven. Meer dan vier miljoen gulden heeft De Tamboer gekost, en jaar- t lijks moet daar nog ongeveer vier en een halve ton bij. Dat betaalt de gemeente, die zich garant heeft ge steld voor de na delige exploita tie-saldo's op ba- sis van de jaar lijkse begrotingen. Ruim vier mil joen, geen sinecu re voor een ge- meente als Hoo- 1 geveen. Het geld moet tenslotte ér- gens vandaan ko men, zeker als de gemeente er geen cent van terugkrijgt „Het gemeentebestuur heeft dan ook een flinke vinger in de pap", zegt de heer J. de Vor, chef van on derwijs en cultuur op het gemeente huis. Zelf maakt hij deel uit van het bestuur van de Stichting Cultureel Centrum voor Hoogeveen en Om streken. die indertijd op instigatie van de toenmalige burgemeester nu mi nister van Verkeer en Waterstaat Bakker in 't leven werd geroepen. Drie gemeenteraadsleden zitten ook in dat bestuur, dat onder voor zitterschap staat van een wethouder Niet voor niets houdt de gemeente de vinger stevig aan de pols van de Tamboer. „Per slot van rekening mi n mm staat De Tamboer op een stuk grond van 170.000,- waarvoor gratis recht van opstal werd gegeven", zegt de heer De Vor, en verder kwam er een bijdrage ineens van zeven en een halve ton. De stichting leende voorts nog eens ruim twee miljoen van de gemeente". Oorspronkelijk waren de kosten van het centrum op z'n twee miljoen gulden geraamd, maar het kwam op meer dan het dubbele uit. Toch is de zaak eigenlijk maar één keer door de gemeenteraad opnieuw in behan deling geweest, toen alle cijfers be kend waren. Uit de Hoogeveense be volking kwam 350.000,- binnen. De provincie en het rijk zorgden voor relatief geringe bedragen. Hoogeveen, stad in stijgwind. zo noemt de gemeente zich die zich kan beroemen op een al wijd en zijd be kend cultureel-creatief centrum als De Tamboer. Evenals Veenendaal is de Drentse gemeente economisch bijna volledig afhankelijk van een uitgebrei de industrie. Hoogeveen heeft wat meer inwoners dan Veenendaal. Op 't ogenblik ongeveer 37.000, inclusief de bevolking van een aantal bijbehorende dorpen. Dat aantal moet tot 1980 uit groeien tot 56.000. De bevolkingsopbouw verschilt nau welijks van die in Veenendaal. Ook de kerkelijke gezindten komen vrij nauw keurig overeen. Er zijn wef degelijk verschillen. Hoogeveen heeft bijvoor beeld twee, weliswaar niet florerende bioscopen, en een immense beurshal, die de vooruitstrevende naam „Expan sie" heeft meegekregen. De Hoogeveense Tamboer is tot dus ver de grootste bron van inspiratie ge weest voor het Veenendaalse Initiatief comité Ontmoetingscentrum. De Meer paal in Dronten lijkt minder aantrekke lijk, en ook minder noodzakelijk. Die wordt o.m. gebruikt voor markten en sportevenementen, en daaraan heeft Veenendaal na de voltooiing van de sporthal geen schrijnend gebrek meer. Op een heel ander vlak liggen de fi- nsncieringsmogelijkheden. Of die in Veenendaal uiteindelijk net zo gemak kelijk zullen zijn als bijvoorbeeld in datzelfde Hoogeveen moet betwijfeld worden. Het comité beraadt zich dan ook nu al over een mogelijk afwijken de organisatievorm. Men voelt zich ech ter gesterkt door de gedachte dat elders in Nederland een plaats is waar onge veer eensluidende gedachten al tot wer kelijkheid zijn geworden. Zonder dat het altijd helemaal tot hen doordringt komen honderden Hoogeveners dagelijks in De Tamboer, afgezien nog van de honderden die er 's avonds de toneel- en andere voor stellingen bezoeken. „Cultureel-creatief centrum" klinkt wel een beetje hoog dravend, maar deze toch nog com pacte aanduiding is nodig om niet te vervallen tot omschrijvingen als „schouwburg met een heleboel plus sen", of „een gebouw waar iedereen, bijna altijd, alle mogelijke prettige of zo men wil, nuttige dingen kan doen, of kan bekijken en beluisteren". Ongemerkt loopt de Hoogevener er binnen, en in veel gevallen even onge merkt weer naar buiten, wanneer hij overdag langs de Hoofdstraat wandelt. De Tamboer staat daar, op het eerste gezicht niet erg opvallend en. min of meer toevallig, geflankeerd door het politiebureau en de dienst sociale za ken, en aan de andere kant door een gewoon woonhuis. Een ruim bemeten luifel bakent het territorium af, maar dan zo dat geen barokke tierelantijnen te ontdekken zijn, noch pompeuze bor dessen die onze voorouders benutten om de cultuur aan den volke te presen teren. Wie onder die luifel loopt hoeft maar twee stappen opzij te doen en hij is i n de Tamboer, die zich al in de openlucht laat gelden met een gezellige patio met tuin en fontein, zoals in som- Het biyft een riskante zaak twea naar Nederlandse begrippen vrü ver uit een liggende gemeenten als Hoogeveen en Veenendaal met elkaar te vergelijken. Dat neemt niet weg dat zo n vergelijking nuttig kan zijn, zeker wanneer de gemiddelde waarden als maatstaf worden genomen, om vervol gens als argument te kunnen worden gebruikt. Dat is ongeveer de lijn waar langs het Veenendaalse Initiatiefcomité Ontmoetingscentrum zich beweegt in zijn streven om deae gemeente op zo kort mogelijke termyn aan een ge bouw te helpen waarin cultuur, creativiteit en gezelligheid zich hand in hand of onafhankelijk van elkaar vrijelijk kunnen ontplooien in het voordeel van de bevolking. Het comité bracht enige tijd geleden een bezoek aan Hooge veen in Drente, waar het cultureel- en creatief centrum De Tamboer nu aan z'n derde seizoen bezig is. De opzet van het centrum spreekt het comité bij zonder aan, meer bijvoorbeeld dan die van De Meerpaal in Dronten. De Val lei ging óók kijken in Hoogeveen, en concludeert op deze pagina dat een in dustriële kern van zo'n dertig, tot veertigduizend inwoners bepaald niet te bescheiden hoeft te zijn in zijn gemeenschapsvoorzieningen. mige winkelcentra wel bekend is. Een paar stappen verder, en de wan delaar kan gaan zitten op het terras dat bij het café-restaurant hoort, dat op zijn beurt weer deel uitmaakt van de pop-aanbidders, workshopgangers en actionpainters: alles kan. Een speciaal plafond eh een vloer van kwartsiet zorgen voor uitste kende akoestiek in de kleine zaal van De Tamboer, die met houten rolluiken van de rest van 't com plex kan worden gescheiden. Tamboer. Vanuit dat restaurant, of via de glazen deuren er tegenover, is het hele complex bereikbaar. Drempelvrees is er niet bij. Wie in" Hoogeveen naar een cultuurtempel zoekt behoeft het eeuwige leven en komt dan nog tijd te kort. "Het gebouw is heel gewoon een modern bouwwerk met een open gevel in het straatbeeld, waarvan het een geïntegreerd deel is. „Op het ogenblik is de schouwburg zaal zeker nog het belangrijkste onder deel van de Tamboer" zegt directie assistent H. Everts. „Onze activiteiten bestaan dan ook voor driekwart uit het organiseren van voorstellingen van to neel en muziek". Het resterende partje is weggelegd voor talloze andere activi teiten, die ruimte bieden aan de ont plooiing van de actieve creativiteit of aanverwante vormen van vrijetijdsbe steding. In de Tamboer vinden liefhebbers van schoppenboer en hartenaas elkaar, in aparte zaaltjes, evenals politiek-geïn- teresseerden, modebewuste dames, per soneelsverenigingen, schaakclubs en De schouwburgzaal is (nog) het hart van het culturele centrum Als 't moet kunnen S00 mensen er een plaatsje vinden. Toch eerst maar even naai- die schouwburgzaal. Een korte, zeshoekige, intieme, ongecompliceerde en toch erg stijlvolle ruimte, waar elke plaats een even goed uitzicht biedt op het grote podium, en daarom ook evenveel per avond kost. „Goed driehonderd", is de voorzichtige schatting na een vraag van de heer Everts, hoeveel mensen hier naar een voorstelling kunnen komen. „Dat denken de meeste mensen", zegt hij, maar er staan hier 669 stoelen. Als het moet kunnep we achter op het po dium nog méér ruimte maken, en dan komen er nog eens 150 zitplaatsen bij". Het toch al ruime toneel kan warden uitgebreid met zes meter proscenium, en naar believen worden verkleind om ruimte te maken voor een orkestbak. Die beslaat dan ook het oppervlak van de twee rijen firontstoelen, die in de vloer verzinkbaar zijn. Behalv§ voor toneel is de zaal ook geschikt voor concerten. Omdat de akoestiek in de korte zaal daarvoor niet erg aanlokkelijk is, heeft men z'n toe vlucht genomen tot een kunstgreep, die echter prima blijkt te voldoen. Uit de wirwar van coulissen zakken bij zo'n gelegenheid vier microfoons naar bene den tot boven het orkest. Via allerlei ingewikkelde elektronische toestanden wordt het geluid een fractie van een seconde ingevroren, en dan weergege ven door luidsprekers rondom in de wanden van de zaal. Zo bereikt men een nagalm die maar net wordt over troffen door de volheid van geluidsver werking in die echte oude getrouwe concertzalen. Het heeft even wat moei te gekost voordat het best mogelijke re sultaat was getimed, maar het resultaat is nu zeer bevredigend. Een indruk van de programma's die zich in die zaal afspelen: toneel van o.a. de Haagse Comedie, Globe, Theater, Nieuw Rotterdams Toneel. Nederlandse Comedie, Centrum, Studio en Noorder Compagnie. Cabaret: Seth Gaaikema, Herman van Veen* Henk Eisink, Fons Jansen en Sielo Hoving. Concerten: voornamelijk Noordel ijk Filharmonisch Orkest, maar ook 't Ne derlands Kamerorkest. Verder opera's en operettes van Forum. De kleine Pa rade van Wim Sonneveld, 't Nationaal Ballet, Rosita Bloom, Gert en Hermien en de Mountie-show voor de televisie. Vervolk op paft, 5 Natuurlijk wa« er wel sprake van weerstand, toen het er naar uit zag dat Hooge veen een cultu reel centrum zou gaan krijgen", zegt de heer H. Everts van >De Tamboer. „Maar in de drie jaar dat we nu draaien is toch wel gebleken dat de bevolking er echt mee inge komen is". Het begon eigenlijk al lemaal aan 't eind van de vijftiger jaren toen het Cultureel Genoot schap voor Hoog- geveen en Omstre ken de behoefte peilde om een centrum waarin veel mogelijk zou moeten zijn, te realiseren. „Het grondidee was m feite dat van een vergroot dorpshuis", zegt Everts, maar toen eenmaal een architect in de arm was genomen kwam er steeds meer". Het gemeentebestuur was al vrij gauw te vinden voor de plannen en er weirden hearings gehouden onder de bevolking. In 't kader van de verbetering van de infrastructuur in dat deel van Drenthe kon de hele zaak er nog betrekkelijk snel wor den „doorgedrukt", ook ondanks pro testen van de rechtervleugel in de gemeenteraad. „Momenteel is De Tamboer in hoofdzaak echt nog wel een schouwburg, maar het is de bedoe ling de creativiteit onder de bevol king duidelijk te stimuleren", aldus de heer Everts. „We gaan nog meer doen aan de zelf werkzaamheid dan we tot nu toe hebben gedaan. Het plan is iemand in vaste dienst te ne men die bijvoorbeeld de jeugd van dienst kan zijn door werkgroepen te leiden of activiteiten in de creatieve sfeer te coördineren. We blijven er van uitgaan dat in principe alles in De Tamboer mogelijk moet zijn." Het contact met 't publiek slaat de heer Everts bijzonder hoog aan. Dat blijkt ook o.a. uit enquêteformulie ren die op 't ogenblik in het cen trum liggen, en waarin om meningen wordt gevraagd. „Ons beleid is echt niet uitsluitend educatief gericht. We brengen in onze programma's voor elk wat wils, en iedereen kan aan z'n trekken ko men. Dat wordt ook al bevorderd door ons kaartverkoop-systeem. In september publiceren we namelijk het volledige programma, en het pu bliek kan onmiddellijk voor welke voorstelling dan ook de kaarten be stellen. Zo vermijd je de verkapte „koppelverkoop" die besloten ligt in abonnementen op bepaalde series." Intussen blijkt dat ondanks het ontbreken van een vooropgesteld educatief elefent in het beleid van De Tamboer, de belangstelling van het publiek voor bepaalde genres van kunstuitingen na deze drie jaar al op een ander plan is gekomen. „We kunnen nu rustig de zgn. con troversiële stukken hier brengen", zegt de heer Everts. „Het gebeurt nog maar zelden dat iemand ge kwetst de zaal uitloopt. We hollen natuurlijk niet voorop om de meest avantgardistische voorstellingen te presenteren, maar we hoeven ze ook niet koste wat het kost te vermijden". Een aardige bijzonderheid nog van De Tamboer: het podium ligt even hoog als de straat, de zaal van de schouwburg in een uitgegraven gat. Dat maakt de situatie voor veel ar tiesten erg aantrekkelijk: „Er komt hier wel eens een cabaretier die met zijn auto van de straat af het toneel oprijdt, en daar z'n spullen uitpakt".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 3