Bossen Engelsen Records Uitgebreid Obcessie zaterdag 18 april 1970 Ons land werd het graf voor 6500 vliegtuigen Eskader geallieerde bommenwerpers op weg naar Duitsland. Hun monotoon gegrom heeft miljoenen mensen In de bezette gebieden als muzitk in de oren geklonken. goven Nederland zijn in de vijf jaar van de tweede wereldoor log ongeveer 6500 Duitse en geal lieerde vliegtuigen neergestort deels neergeschoten joor jagers of luchtdoelgeschut, deels al vleugellam geslagen tijdens bombardementen. Tenminste 12000 vliegers vonden bo ven Nederland de dood. Drieduizend mannen worden nog vermist. Majoor A. P. de Jong, hoofd van de Luchtmachtvoorlichtingsdienst (Luvo) in Den Haag, zegt: „Van 6200 vliegtuigen weten wij het nu ze ker. We nemen aan dat nog enkele honderden toestellen op onze lijsten ontbreken. In werkelijkheid moeten ongeveer 6500 toestellen boven Ne derland verloren zijn gegaan." Het zijn schokkende cijfers, die pas bekend zijn geworden nu de speurders van de luchtmacht de laat ste hand leggen aan een soort log boek van de luchtoorlog boven Ne derland. De samenstelling van dit overzicht is een tijdrovend karwei ge weest, dat voornamelijk in de vrije tijd is opgeknapt. Majoor De Jong en de heer G. J. Zwahenburg, een bur ger specialist van de luchtmacht, te kenden er voor. Het voornaamste van de verschil lende overzichten is chronologisch. Er blijkt uit dat in vele oorlogsnach ten gemiddeld iedere vijf minuten een vliegtuig boven ons land neer stortte. De wrakken, waarvan er al leen al door de Duitsers duizenden werden geborgen, lagen over het hele land verspreid, vrijwel zonder duide lijke concentraties. Alleen Noord- Brabant ligt boven het gemiddelde, wat verklaarbaar is omdat de gealli eerden bommenwerpers op de terug weg van het Roergebied naar Enge land de kortste weg namen en in gro te zwermen over deze provincie vlo gen. Het logboek van de luchtmacht groeide als een legpuzzel. De stukjes werden door de jaren heen samenge voegd tot een nu volkomen herken baar geheel. Als bronnen werden ge bruikt: de Britse en Duitse oorlogs gravendiensten, luchtmachtverslagen uit historische archieven van de be trokken landen en boeken. Tot dé voornaamste bronnen be hoorden de weekoverzichten van de Duitse opperbevelhebber in Neder land. „Deze overzichten werden zeer nauwkeurig bijgehouden"|fcldus ma joor De Jong. „Ze zijn volkomen be trouwbaar. Ze vermelden niet alleen de vijandelijke verliezen maar ook de eigen verliezen met de lotgevallen'er bij. Deze cijfers stonden los van de propaganda want de Duitsers wilden voor zichzelf zo goed mogelijk op de hoogte blijven". zijn geweest: bijna drieduizend vlieg tuigen. De Luftwaffe moest hier ruim tweeduizend toestellen afschrijven en de Amerikaanse lichtmacht raakte 1-200 vliegtuigen kwijt. Hierbij kwa men ten minste 12.000 inzittenden om het leven. Op de lijst van vermis ten staan verder nog ongeveer drie duizend man. DATUM TIJD TYPE SQUADRON PLAATS 26-6-32 0106 Lancaster 106 IJsselmeer, 20 NNW Harderw. 26-643 0111 Wellington IJsselmeer, bij Urk 26-6-43 0113 Halifax 427 Gorssel,7 N Zutphen 26-6-43 0117 Stirling Zierwent, 15 WNW Wintersw. '2fc-o-43 p120' Stirling Empel, W. van Zutphen 26-6-4 3 0126 bomw. O van Zevenaar 26-6-4 3 Stirling Mk-III 26-6-43 0145 Stirling 75 IJsselmeer, W Urk Aalten, ZW Winterswijk BIJZONDERHEDEN Page, Pass,HamcockMcMillan b. H'wijk-A'dam. EE125 5 vermist op IJ'meer (Riley etc.) HF544 7+(Stickney) 6+(Tagett) lot onbekend lot onbekend 7+(Perrott) BK76 8 7. 5+(Tritton) 2 POW BK767 Een deel van een bladzijde uit het onthullende logboek van de luchtoorlog boven Ne derland. De nacht van 25 op 26 juni 1943 was voor de R.A.F. vol van bloed, zweet en tranen. Deze ene bladzijde beslaat een periode van nauwelijks twee uur, waarin 26 bom menwerpers werden neergehaald. De kruisjes achter de getallen in de laatste kolom beteke nen: doden. De namen van de vliegers verwijzen naar een ander overzicht waarin de lot gevallen van de bemanningen staan vermeld. De afkorting POW staat voor: prisoner of war (krijgsgevangene). Het zijn er niet veel. Er zijn nachten geweest, waarin de bommenwerpers bij bossen tegelijk omlaag kwamen als gold het een on schuldige sterrenregen. Dit gebeurde vooral tijdens de befaamde 1000- bommenwerpervluchten van de RAF in het begin van de oorlog. Deze ex pedities droegen, vooral een sterk psychologisch karakter. De eerste vlucht kondigde zich aan in de nacht van 30 op 31 mei 1942. Keulen was het doel. Veertig vliegtui gen keerden niet terug (Goebbels zei: 36), waarvan er 24 boven Nederland verdwenen. Twee nachten later, toen Essen het doel was, verloor de RAF 31 toestel len waarvan 21 boven ons land. Van de ruim duizend bommenwerpers, die in de nacht van 25 op 26 juni 1942 naar Bremen koersten, werden er 49 neergeschoten, waarvan 25 bo ven Nederland. Een jaar nadien raakten de Britten in één nacht zelfs 39 vliegtuigen in het Nederlandse luchtruim kwijt. „Dat was trouwens een rampzalige week voor de RAF", zegt majoor De Jong. Van 21 tot 28 juni 1943 verlo ren ze hier 157 kisten. Deze verliezen werden voor het grootste deel toege bracht door de Duitse nachtjagers, die door radar werden geleid". Een vergelijking van de verschil lende gegevens levert een pikante bij zonderheid op: de Duitse propagan- da-cijfers wijken maar weinig af van de werkelijke geallieerde verliezen. Majoor De Jong: „Op het contro leerbare front werd inderdaad niet al te veel gelogen. Bovendien blijkt dat de Duitsers weinig hebben geweten van de geallieerde kisten die op het laatste stuk van de thuisreis boven de Noordzee zijn verdwenen. Daardoor gebeuren dat de vijand op bepaalde dagen volgens Goebbels minder ver liezen had geleden dan in werkelijk heid". Het logboek toont aan dat de ver liezen van de Royal Air Force (RAF) boven ons land verreweg het grootst De bekendste vliegtuigtypen uit de Tweedt Wereldoorlog zijn hieronder weergegeven met daarbjj de aantallen die boven ons land zijn neergestort. Lancaster 432 speelde het toeval hierin een twijfel achtige rol. Zoals op die meidag in 1943. Majoor De Jong vertelt: „De on dergrondse had gevraagd een kracht station te bombarderen in Amster dam-Noord. Een squadron van de Nieuwzeelandse luchtmacht, dat met Ventura's vloog, zou het karwei op knappen. Hoewel de elf bommenwer pers boven de Noordzee het rendez vous met de jagers misten, besloot de commandant door te gaan. Hij wist dat op Schiphol slechts een handvol Duitse jagers was gestationeerd. Honderden wrakken zjjn na de oorlog geborgen. Aan de Duitsers komt overigens de twijfelachtige eer van het dagrecord toe. „Op 10 mei 1940, de eerste dag van de oorlog, haalden de Neder landse Militaire Luchtvaart 272 toe stellen van de Luftwaffe neer". Ook de tweede plaats op de lijst van dagrecords is voor Duitsland zij het dank zij een blunder van de eer ste orde. Deze ramp voor de Luft waffe voltrok zich op 1 januari 1945. Van Noord-Duitsland uit togen twee honderd jagers, die als jachtbommen werper werden ingezet, op weg naar de geallieerde posities in zuidelijk Nederland. Tn opdracht van de Füh- rer persoonlijk moest de uiterste ge heimhouding over deze operatie wor den bewaard. Het bevel werd letterlijk opgevolgd en de Duitse luchtafweer boven de grote rivieren werd niet gewaar schuwd. Toen de vliegtuigen op de ideale hoogte over ons land vlogen, werden ze tweehonderd in getal binnen een half uur door de eigen kanonnen aan flarden geschoten.... De verliezen van die ene dag vQrmden voor ons land tien procent van het Duitse totaal. Toch leden ook de geallieerden re gelmatig sensationele verliezen. Soms verdwenen complete squadrons op een enkele vlucht en niet zelden Captain W. C. Trent wist niet dat uitgerekend op die dag Hermann Go ring in Haarlem confereerde met een aantal bevelhebbers. Voor deze gele genheid stonden op Schiphol negen tig pijlsnelle Messerschmitts 109 en Focke Wulfs 190. Slechts een paar van de trage Ventura's kwamen in de buurt van het doel, de dichtstbijzijnde bom viel op vijfhonderd meter en het hele squadron werd uitgeroeid". Het is een van de vele trieste ver halen. Zo zijn er duizenden Achter iedere naam in het uitpuilende log boek van de luchtmacht gaat een tra gedie schuil. De heren Zwanenburg en De Jong hebben hun onderzoek niet in de eer ste plaats verricht om een bijdrage te kunnen leveren aan de geschied schrijving. Het menselijke aspect heeft het zwaarst-gewogen. De heren A. P. de Jong (boven) en G. J. Zwanenburg van de Kon. Luchtmacht die in eendrach tig speurwerk tot verrassende re sultaten zijn gekomen met betrek king tot vijf jaren luchtoorlog ho ven Nederland. „Voor de vele nabestaanden is de vermissing van vader, zoon of echt genoot zelfs na een kwart eeuw nog een obsessie", meent majoor De Jong. „Dit hebben wij te laat ont dekt. Wij hebben lang gedacht dat het beter was geen oude wonden open te rijten. Daarom hielden we de zaak stil als er weer een wrak en slachtoffers waren gevonden. Achteraf blijkt zo'n vondst vaak een grote troost voor de mensen die achterbleven. Dikwijls kunnen we na gaan hoe de laatste vijf minuten van de slachtoffers zijn geweest. Deze de tails zijn voor de nabestaanden erg belangrijk, hoe afschuwelijk het ver haal meestal ook is". ZE Z° Wellington 419 Halifax 224 Spitfire 206 B-17 (Vliegend Fort) 474 B-24 (Liberator) 159 Messerschmitt 109 459 Focke Wulf 190 321 Junkers 88 259 Dornier 217 160 kers 231

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 13