Over dienstverlening, EN AARDE
dienstplicht
veiligheid
ene Kerkvergadering
al een gebeurtenis
ening
Keuze uit duizenden reat lies in
pocket gerubiceerd en besproken
hééft
door M. B. Bloch
DE TWEEDE PINKSTERDAG
KAN NIET HET EINDE ZIJN
De melkman als
dienstplichtige
Vulstof
Dynamiet
Reacties
En daarna
TER OVERDENKING
„Er is een bom
gevonden onder
de fundamenten!"
De ambachtsman is aan het ver
dwijnen en zelfs bij ambachtslieden,
die uitsluitend ter plaatse hun am
bacht kunnen uitoefenen, zoals b.v,
huisschilder en behanger kost het meer
tijd en moeite, alvorens we ze bij ons
aan het werk hebben. De verwachting
is gerechtvaardigd dat, terwijl het
verschijnsel zich al voordoet bij ge
noemde ambachtslieden, maar ook bij
..loopjongens" (slager, kruidenier,
bloemist) het zich binnen afzienbare
tijd zal uitbreiden ten aanzien van b.v.
krantenbezorgers, stratenmakers, vuil
nisophalers, putjescheppers. Uitzonde
ringen blijven misschien brood- en
melkbezorgers, veelal geen „loopjon
gens" maar kleine zelfstandigen, even
als de rijdende groenteboer.
„Zoekt de dingen, die boven zijnwaar
Christus is, gezeten aan de rechterhand
God's. En al wat gij doet met
woord of werk, doet het alles in de
naam des Heren JezusCol. 3:/
en 17.
Er zijn heel wat mensen, die denken dat het
evangelie ons mensen hier op aarde zoet houdt
met de gedachte aan de hemel. En die mensen
zeggen dan dat er in de kerk veel te veel over
de hemel wordt gepreekt, maar dat de Kerk
maar eens wat meer aandacht moet besteden
aan de aarde, waarop wij met elkaar moeten
leven.
Hier staat echter tegenover, dat er ook heel
wat mensen zijn, die beweren dat de kerk in
onze tijd zich veel te veel met de dingen van
onze aarde bemoeit. Medemenselijkheid, we-
relddiakonaat, ontwikkelingssamenwerking
enz. zijn dingen, die naar hun gevoelen veel te
veel aandacht krijgen.p
Maar wat zegt de Bijbel hier nu van? En dan
moet ik wel heel sterk denken aan bovenstaan
de woorden uit Col. 3. Wanneer Paulus daar
zegt: „Zoekt de dingen, die boven zijn" dan
spreekt hij niet over dat zgn. „boven" waar de
mensen het nog wel eens met elkaar over heb
ben, m.a.w. over een hemel, waarheen de zielen
van gestorvenen kunnen verhuizen als een on
bestemde plaats in een verre, wazige toe
komst. Hij spreekt ook niet over „boven" alsof
„hier beneden" een minderwaardige lage
plaats zou zijn. Neen, hij licht onmiddellijk na
der toe wat hij met „boven" bedoelt. „Boven"
wil zeggen: „waar Christus is gezeten aan de
rechterhand God's". En Jezus Christus is
geen idee in een wazig ver droomland. Hij is
realiteit. De ware werkelijkheid! Hij is God
zelf, die mens is geworden, die gestorven is
en opgestaan en die ten hemel is gevaren: on
ze Verlosser! Hij is het, die hemel en aarde
verenigt tezaam. In Hem is God en mens één
geworden om voor eeuwig één te zijn.
Wanneer dan ook Paulus de mensen oproept
om te zoeken de dingen, die boven zijn, dan be
doelt hij daarmee helemaal niet dat zij terwille
van „boven" nu maar „beneden" moeten verge
ten. Integendeel, wij mogen weten dat wij hier
op aarde leven niet zonder meer, maar onder
Jezus Christus. Aan Hem is gegeven alle
macht. Ja, óók op onze aarde. Op onze aarde,
waar wij mensen elkaar 't leven soms zo zuur
maken in het kleine en in het groot. Waar wij
elkaar bedreigen met ondergang en vernieti
ging. Waar wij elkaar beconcurreren en naar
beneden drukken om zelf vooruit te komen en
te kunnen stijgen. Waar dit allemaal maar kan,
juist opdat de mensen de heerschappij van Je
zus ver weg misschien nog wel, maar hier
dichtbij niet wensen te erkennen.
„Zoeken de dingen, die boven zijn" betekent
helemaal niet, dat wij de ogen nu gaan sluiten
voor wat hier op aarde gebeurt en nog gebeu
ren gaat. Zeer bepaald niet! Jezus is niet onder
ons verschenen, omdat Hij de wereld hier be
neden minderwaardig achtte. Hij is gekomen
omdat Hij de wereld hoog van waarde achtte,
heerschappij, ween christen, die heeft vanuit
Goede Vrijdag en Pasen, vanuit verzoening en
opstanding, weet dat hij de wereld moet lief
hebben, dat hij daar in en aan de aarde moet
werken. Het is Jezus' Rijksgebied. Niet in die
zin, dat hij zich door vele donkere machten van
ja zelfs omdat Hij de wereld lief had. Zich
niets aan de wereld gelegen laten liggen is
daarom ook lijnrecht tegen Christus' reddings-
wii ingaan. Het is afbreuk doen aan Chritus'
God zou laten aftrekken. Ook niet in die zin,
dat hij zou menen het Rijk van God op aarde
zelf wel te,kunnen realiseren. Maar wel weet
hij tekenen van het Rijk God's op te richten.
En alle tegenslagen en nederlagen ten spijt,
deze zullen alle het komende Rijk niet tegen
kunnen houden.
Bij „zoekt de dingen, die boven zijn" hoort
„en al wat gij doet door woord of werk, doet
het alles in de naam des Heren Jezus". Dat is
geen oproep tot krampachtig wettisch leven,
't Betekent dat de dienst op aarde 'terenvan
Jezus nu is. 'n Vaal heel gering en zwak eren.
Maar het eren van Jezus nu op deze aarde
heeft Toekomst. Omdat Jezus zelf komt. Hij is
de Toekomst zelf voor ons allen. En Hij brengt
ons de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, zijn
nieuwe schepping. Wat zouden wij nog beter
kunnen doen dan om de wereld hierop te wij
zen in getuigenis en daad. En onze woorden
kunnen niet genoeg daad zijn en onze daden
zullen nooit genoeg kunnen spreken van Jezus
en Zijn Heerschappij!
Vecnendaal,
Ds. H. Nijeboer
e met grote spanning tegemoet
Algemene Kerkvergadering
ervormde Kerk begintzater-
opent de praeses van de gene-
anten, in het gebouw van de
Driebergen deze grote, tot de
g durende, bijeenkomst, waar
aan door 307 officiële afgevaardigden en tientallen gasten
(leden generale synode en raden van bijstand, vertegenwoor
digers van andere kerken en publiciteitsmensendeelgeno
men wordt.
In het hele land bestaat voor dit grote evenement dat wel
eens, niet helemaal terecht, het .hervormd pastoraal conci
lie" genoemd wordt veel belangstelling.
van de AKV zijn:
Het geloof van de kerk;
Opdracht, concrete taken en
werkzaamheden van de kerk;
De gestalte en de organisatie van
de kerk.
vele tientallen rapportages van ge
spreksgroepen, vrouwen- en man-
nenverenigingen, kerkeraadsverga-
deringen, jeugdclubs, etc.
V^an der Meiden schrijft o.a. dat
er kennelijk geen vertrouwen
meer is in de kwaliteit van de be
handeling van de zaken die de ge
meenteleden in de ambtelijke ver-
^gaderingen (kerkeraad, classicale
ergadering, provinciale kerkverga-
ering, synode) aan de orde stellen
m niet alleen omdat het zo lang
uurt... „Er is een kennelijke ach-
-s..-- ...-terstand in de kerk ten aanzien van
het denken over de vernieuwingen.
De wals is op gang gekomen, óók in
pile Ned. Herv. Kerk. En daar, zoals
zo vaak, pars pro toto voor de ande
re kerken."
„Dat laatste is niet erg, integen
deel, het is altijd een van de aan
trekkelijke kanten van de NHK ge
weest dat men iets aandurfde en
buten maakte waarvan de andere
erken konden profiteren".
Een van Me belangrijkste conclu
sies van Van der Meiden is deze:
,Het is volstrekt onduidelijk hoe een
erkelijke organisatie zó lang en zó
aai heeft kunnen voortleven met
óveel dynamiet onder haar funda
menten. Ons greep even cfe gedachte
aan dat de hervormde kerk bezig is
een oud en kostbaar gebouw te res
taureren, tot een loodgieter plotse
ling ontdekt dat er een bom onder
de fundamenten ligt. Aller aandacht
richt zich van de restauratie op* de
bom".
Die „bom" is het totaal aan reac
ties dat het initiatief tot het houden
van de AKV heeft opgeroepen. Het
boekje is bijzonder instructief, le
zing ervan zij van harte aanbevolen,
ook omdat tal van reacties zo spon-
taat en echt zijn. Op de linker pagi
na's van de pocket vindt men reac
ties, per onderwerp gerubriceerd en
op de rechter pagina's geeft de sa
mensteller zijn (voortreffelijke)
commentaar.
assisteren zij bij de verzorging van
enz.
•men groepen deelnemers regelmatig
ngen uit te wisselen. Functionarissen
iven bovendien iedereen individueel
illigers krijgen naast kost, inwoning,
ruikelijke sociale voorzieningen een
n per maand en tweemaal per maand
arom jongeren van een groot aantal
a deze vorm van hulpverlening deelne-
end; vee! aanmeldingen komen van
xamen hebben gedaan, maar niet we-
gaan doen; anderen stellen zich be-
voor het begin van een nieuwe studie
ouwen of in militaire dienst moeten
hebben. Ook zijn er jongeren die zo
hun medemens willen helpen,
met deze hulpverlening door jongeren
ijzonder gunstig: niet alleen de zieke
edemens is met dit werk gebaat; ook
zelf kan he* een waardevol jaar zijn.
:genheid zich maatschappelijk te oriën-
nd tot een gerichte beroepskeuze te ko-
lichtingen inwinnen of zich aanmelden
Stichting Sociaal en Diakonaal Jaar,
Utrecht, tel. 030-11463.
Uit Gelderland deze reactie: „Wil
len we in de kerk werkelijk tot
een vernieuwing komen en niet
blijven steken in een beetje sleu
telen hier en daar, dan zullen we
er nooit onder uit kunnen de leer
van de kerk aan een grondig on
derzoek te onderwerpen."
En uit Utrecht: „De grote vraag van
de zeventiger jaren over het zijn
of niet-zijn van de NHK zal zijn:
zijn we bereid de bijbel in zijn ge
heel als het gezaghebbende en on
feilbare Woord van God te accep
teren?"
Zuid-Holland: „De tijd is niet ver
meer af (en komt steeds dichter
bij) van een scheuring tussen een
Hervormde Kerk en een Vervorm
de Kerk. De ene kerk predikt het
evangelie bestemd vóór de mens
en de andere naar de mens."
Utrecht: „De kerk dient te veel de
establishment, de status quo die ze
verheerlijkt als van de Heer ge
wild. De Damslapers en de opstan
dige studenten hebben gelijk:, de
kerk moet zich tegen het neo-kapi-
talisme keren."
ricsland: „Waarom zendt het IKOR
niet eens een synodevergadering
uit? Met de Tweede Kamer ge
beurt het wél. Waarom niet met
de synode van drie miljoen Neder
landers?"
.uid-Holland: „Wanneer wordt mijn
dominee een meneer?"
elderland: „Het komt mij voor dat
de z.g. dominocratie in de kerk een
steeds groter kwaad wordt; deze is
in de negentiende eeuw, toen de
grote massa analfabeet was, ver
moedelijk uit nood geboren, maar
nu een zinloos archaïsme gewor
den. In de synode is 50 pet. predi
kant: nog geen 0,004 pet. van de
kerk."
Dit zijn maar een paar van de uit
spraken. Zij illustreren voldoende
hoe boeiend de reacties op het ini
tiatief van de AKV zijn.
De hoofdstukken van de agenda
'"Perecht vragen velen zich af
-1- hoe de kern van alles wat de
kerkleden in het afgelopen halfjaar
naar voren gebracht hebben in de
nauwelijks twee dagen durende slot
zitting verwerkt kan worden. Met
deze vraag zijn de organisatoren
we denken hierbij o.a. aan de bege
leidingscommissie onder voorzitter
schap van de oud-studentenpredi
kant van Wageningen, ds. F. N. M.
Nijssen en het presidium van de
slotzitting: ds. G. Samsom, praeses
prov. kerkvergadering Zuid-Holland,
mej. dra. N. H. Voltelen, directrice
Oud-Poelgeest te Oegstgeest en R.
Wijkstra, directeur van de Centrale
Arbeidersverzekeringbank inten
sief bezig. Men kan er vertrouwen
in hebben dat deze mensen met hun
grote organisatie-ervaring (op Kerk
en Wereld en Oud-Poelgeest) er het
beste van zullen maken.
Trouwens, wat zou er tegen zijn
om de AKV op een of andere wij
ze voort te zetten? Dit beraad
hóeft beslist niet op Tweede Pink
sterdag afgesloten te worden. In
de afgelopen maanden is duidelijk
genoeg naar voren gekomen dat de
AKV in de kerk van vandaag een
legitieme plaats inneemt en be
paald niet plaatsvervangend voor
de generale synode wil werken.
Een andere zaak is wat de synode
met het AKV-resultaat zal doen. Het
zou ondenkbaar zijn als het stuk dat
de slotzitting zal opleveren in de ju-
ni-zitting van de synode „voor ken
nisgeving aangenomen" zou worden.
Integendeel: het zal de héle kerk
door moeten gaan, tot de kleinste
gemeente toe. Er zal mee gewérkt
moeten worden.
Wij hopen ook dat de tegenstan
ders van de AKV zich uitvoerig over
het resultaat van dit experiment
zullen buigen en er diep op in zullen
willen gaan.
TIE provinciale delegaties voor de
slotzitting in Driebergen zijn
nu samengesteld; voor Gelderland
bijv. komen er 46. In de komende
weken zullen zij zich grondig voor
bereiden op wat er op Pinksteren, in
Driebergen gaat gebeuren. De publi
citeitsmedia zullen de resultaten van
hun werk en van dat van de duizen
den anderen doorgeven, want de
AKV is een „open zaak". Dank zij de
vertegenwoordigers van de andere
kerken die naar Driebergen komen,
zal dit beraad ook in die kerken
doorgepraat worden.
Zelfs óver de grenzen zal een
stukje AKV kunnen uitstralen om
dat de in het kader van de AKV op
Eerste Pinksterdag in de oude Buur
kerk in Utrecht te houden kerk
dienst door de Eurovisie wordt uit
gezonden.
Als afgevaardigden en gasten
Tweede Pinksterdag Driebergen ver
laten zullen hebben, wacht de héle
hervormde kerk een moeilijke, maar
boeiende taak: in de geest van deze
AKV dóór te werken.
E. J. MATHIES