Over dienstverlening, EN AARDE dienstplicht veiligheid ene Kerkvergadering al een gebeurtenis ening Keuze uit duizenden reat lies in pocket gerubiceerd en besproken hééft door M. B. Bloch DE TWEEDE PINKSTERDAG KAN NIET HET EINDE ZIJN De melkman als dienstplichtige Vulstof Dynamiet Reacties En daarna TER OVERDENKING „Er is een bom gevonden onder de fundamenten!" De ambachtsman is aan het ver dwijnen en zelfs bij ambachtslieden, die uitsluitend ter plaatse hun am bacht kunnen uitoefenen, zoals b.v, huisschilder en behanger kost het meer tijd en moeite, alvorens we ze bij ons aan het werk hebben. De verwachting is gerechtvaardigd dat, terwijl het verschijnsel zich al voordoet bij ge noemde ambachtslieden, maar ook bij ..loopjongens" (slager, kruidenier, bloemist) het zich binnen afzienbare tijd zal uitbreiden ten aanzien van b.v. krantenbezorgers, stratenmakers, vuil nisophalers, putjescheppers. Uitzonde ringen blijven misschien brood- en melkbezorgers, veelal geen „loopjon gens" maar kleine zelfstandigen, even als de rijdende groenteboer. „Zoekt de dingen, die boven zijnwaar Christus is, gezeten aan de rechterhand God's. En al wat gij doet met woord of werk, doet het alles in de naam des Heren JezusCol. 3:/ en 17. Er zijn heel wat mensen, die denken dat het evangelie ons mensen hier op aarde zoet houdt met de gedachte aan de hemel. En die mensen zeggen dan dat er in de kerk veel te veel over de hemel wordt gepreekt, maar dat de Kerk maar eens wat meer aandacht moet besteden aan de aarde, waarop wij met elkaar moeten leven. Hier staat echter tegenover, dat er ook heel wat mensen zijn, die beweren dat de kerk in onze tijd zich veel te veel met de dingen van onze aarde bemoeit. Medemenselijkheid, we- relddiakonaat, ontwikkelingssamenwerking enz. zijn dingen, die naar hun gevoelen veel te veel aandacht krijgen.p Maar wat zegt de Bijbel hier nu van? En dan moet ik wel heel sterk denken aan bovenstaan de woorden uit Col. 3. Wanneer Paulus daar zegt: „Zoekt de dingen, die boven zijn" dan spreekt hij niet over dat zgn. „boven" waar de mensen het nog wel eens met elkaar over heb ben, m.a.w. over een hemel, waarheen de zielen van gestorvenen kunnen verhuizen als een on bestemde plaats in een verre, wazige toe komst. Hij spreekt ook niet over „boven" alsof „hier beneden" een minderwaardige lage plaats zou zijn. Neen, hij licht onmiddellijk na der toe wat hij met „boven" bedoelt. „Boven" wil zeggen: „waar Christus is gezeten aan de rechterhand God's". En Jezus Christus is geen idee in een wazig ver droomland. Hij is realiteit. De ware werkelijkheid! Hij is God zelf, die mens is geworden, die gestorven is en opgestaan en die ten hemel is gevaren: on ze Verlosser! Hij is het, die hemel en aarde verenigt tezaam. In Hem is God en mens één geworden om voor eeuwig één te zijn. Wanneer dan ook Paulus de mensen oproept om te zoeken de dingen, die boven zijn, dan be doelt hij daarmee helemaal niet dat zij terwille van „boven" nu maar „beneden" moeten verge ten. Integendeel, wij mogen weten dat wij hier op aarde leven niet zonder meer, maar onder Jezus Christus. Aan Hem is gegeven alle macht. Ja, óók op onze aarde. Op onze aarde, waar wij mensen elkaar 't leven soms zo zuur maken in het kleine en in het groot. Waar wij elkaar bedreigen met ondergang en vernieti ging. Waar wij elkaar beconcurreren en naar beneden drukken om zelf vooruit te komen en te kunnen stijgen. Waar dit allemaal maar kan, juist opdat de mensen de heerschappij van Je zus ver weg misschien nog wel, maar hier dichtbij niet wensen te erkennen. „Zoeken de dingen, die boven zijn" betekent helemaal niet, dat wij de ogen nu gaan sluiten voor wat hier op aarde gebeurt en nog gebeu ren gaat. Zeer bepaald niet! Jezus is niet onder ons verschenen, omdat Hij de wereld hier be neden minderwaardig achtte. Hij is gekomen omdat Hij de wereld hoog van waarde achtte, heerschappij, ween christen, die heeft vanuit Goede Vrijdag en Pasen, vanuit verzoening en opstanding, weet dat hij de wereld moet lief hebben, dat hij daar in en aan de aarde moet werken. Het is Jezus' Rijksgebied. Niet in die zin, dat hij zich door vele donkere machten van ja zelfs omdat Hij de wereld lief had. Zich niets aan de wereld gelegen laten liggen is daarom ook lijnrecht tegen Christus' reddings- wii ingaan. Het is afbreuk doen aan Chritus' God zou laten aftrekken. Ook niet in die zin, dat hij zou menen het Rijk van God op aarde zelf wel te,kunnen realiseren. Maar wel weet hij tekenen van het Rijk God's op te richten. En alle tegenslagen en nederlagen ten spijt, deze zullen alle het komende Rijk niet tegen kunnen houden. Bij „zoekt de dingen, die boven zijn" hoort „en al wat gij doet door woord of werk, doet het alles in de naam des Heren Jezus". Dat is geen oproep tot krampachtig wettisch leven, 't Betekent dat de dienst op aarde 'terenvan Jezus nu is. 'n Vaal heel gering en zwak eren. Maar het eren van Jezus nu op deze aarde heeft Toekomst. Omdat Jezus zelf komt. Hij is de Toekomst zelf voor ons allen. En Hij brengt ons de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, zijn nieuwe schepping. Wat zouden wij nog beter kunnen doen dan om de wereld hierop te wij zen in getuigenis en daad. En onze woorden kunnen niet genoeg daad zijn en onze daden zullen nooit genoeg kunnen spreken van Jezus en Zijn Heerschappij! Vecnendaal, Ds. H. Nijeboer e met grote spanning tegemoet Algemene Kerkvergadering ervormde Kerk begintzater- opent de praeses van de gene- anten, in het gebouw van de Driebergen deze grote, tot de g durende, bijeenkomst, waar aan door 307 officiële afgevaardigden en tientallen gasten (leden generale synode en raden van bijstand, vertegenwoor digers van andere kerken en publiciteitsmensendeelgeno men wordt. In het hele land bestaat voor dit grote evenement dat wel eens, niet helemaal terecht, het .hervormd pastoraal conci lie" genoemd wordt veel belangstelling. van de AKV zijn: Het geloof van de kerk; Opdracht, concrete taken en werkzaamheden van de kerk; De gestalte en de organisatie van de kerk. vele tientallen rapportages van ge spreksgroepen, vrouwen- en man- nenverenigingen, kerkeraadsverga- deringen, jeugdclubs, etc. V^an der Meiden schrijft o.a. dat er kennelijk geen vertrouwen meer is in de kwaliteit van de be handeling van de zaken die de ge meenteleden in de ambtelijke ver- ^gaderingen (kerkeraad, classicale ergadering, provinciale kerkverga- ering, synode) aan de orde stellen m niet alleen omdat het zo lang uurt... „Er is een kennelijke ach- -s..-- ...-terstand in de kerk ten aanzien van het denken over de vernieuwingen. De wals is op gang gekomen, óók in pile Ned. Herv. Kerk. En daar, zoals zo vaak, pars pro toto voor de ande re kerken." „Dat laatste is niet erg, integen deel, het is altijd een van de aan trekkelijke kanten van de NHK ge weest dat men iets aandurfde en buten maakte waarvan de andere erken konden profiteren". Een van Me belangrijkste conclu sies van Van der Meiden is deze: ,Het is volstrekt onduidelijk hoe een erkelijke organisatie zó lang en zó aai heeft kunnen voortleven met óveel dynamiet onder haar funda menten. Ons greep even cfe gedachte aan dat de hervormde kerk bezig is een oud en kostbaar gebouw te res taureren, tot een loodgieter plotse ling ontdekt dat er een bom onder de fundamenten ligt. Aller aandacht richt zich van de restauratie op* de bom". Die „bom" is het totaal aan reac ties dat het initiatief tot het houden van de AKV heeft opgeroepen. Het boekje is bijzonder instructief, le zing ervan zij van harte aanbevolen, ook omdat tal van reacties zo spon- taat en echt zijn. Op de linker pagi na's van de pocket vindt men reac ties, per onderwerp gerubriceerd en op de rechter pagina's geeft de sa mensteller zijn (voortreffelijke) commentaar. assisteren zij bij de verzorging van enz. •men groepen deelnemers regelmatig ngen uit te wisselen. Functionarissen iven bovendien iedereen individueel illigers krijgen naast kost, inwoning, ruikelijke sociale voorzieningen een n per maand en tweemaal per maand arom jongeren van een groot aantal a deze vorm van hulpverlening deelne- end; vee! aanmeldingen komen van xamen hebben gedaan, maar niet we- gaan doen; anderen stellen zich be- voor het begin van een nieuwe studie ouwen of in militaire dienst moeten hebben. Ook zijn er jongeren die zo hun medemens willen helpen, met deze hulpverlening door jongeren ijzonder gunstig: niet alleen de zieke edemens is met dit werk gebaat; ook zelf kan he* een waardevol jaar zijn. :genheid zich maatschappelijk te oriën- nd tot een gerichte beroepskeuze te ko- lichtingen inwinnen of zich aanmelden Stichting Sociaal en Diakonaal Jaar, Utrecht, tel. 030-11463. Uit Gelderland deze reactie: „Wil len we in de kerk werkelijk tot een vernieuwing komen en niet blijven steken in een beetje sleu telen hier en daar, dan zullen we er nooit onder uit kunnen de leer van de kerk aan een grondig on derzoek te onderwerpen." En uit Utrecht: „De grote vraag van de zeventiger jaren over het zijn of niet-zijn van de NHK zal zijn: zijn we bereid de bijbel in zijn ge heel als het gezaghebbende en on feilbare Woord van God te accep teren?" Zuid-Holland: „De tijd is niet ver meer af (en komt steeds dichter bij) van een scheuring tussen een Hervormde Kerk en een Vervorm de Kerk. De ene kerk predikt het evangelie bestemd vóór de mens en de andere naar de mens." Utrecht: „De kerk dient te veel de establishment, de status quo die ze verheerlijkt als van de Heer ge wild. De Damslapers en de opstan dige studenten hebben gelijk:, de kerk moet zich tegen het neo-kapi- talisme keren." ricsland: „Waarom zendt het IKOR niet eens een synodevergadering uit? Met de Tweede Kamer ge beurt het wél. Waarom niet met de synode van drie miljoen Neder landers?" .uid-Holland: „Wanneer wordt mijn dominee een meneer?" elderland: „Het komt mij voor dat de z.g. dominocratie in de kerk een steeds groter kwaad wordt; deze is in de negentiende eeuw, toen de grote massa analfabeet was, ver moedelijk uit nood geboren, maar nu een zinloos archaïsme gewor den. In de synode is 50 pet. predi kant: nog geen 0,004 pet. van de kerk." Dit zijn maar een paar van de uit spraken. Zij illustreren voldoende hoe boeiend de reacties op het ini tiatief van de AKV zijn. De hoofdstukken van de agenda '"Perecht vragen velen zich af -1- hoe de kern van alles wat de kerkleden in het afgelopen halfjaar naar voren gebracht hebben in de nauwelijks twee dagen durende slot zitting verwerkt kan worden. Met deze vraag zijn de organisatoren we denken hierbij o.a. aan de bege leidingscommissie onder voorzitter schap van de oud-studentenpredi kant van Wageningen, ds. F. N. M. Nijssen en het presidium van de slotzitting: ds. G. Samsom, praeses prov. kerkvergadering Zuid-Holland, mej. dra. N. H. Voltelen, directrice Oud-Poelgeest te Oegstgeest en R. Wijkstra, directeur van de Centrale Arbeidersverzekeringbank inten sief bezig. Men kan er vertrouwen in hebben dat deze mensen met hun grote organisatie-ervaring (op Kerk en Wereld en Oud-Poelgeest) er het beste van zullen maken. Trouwens, wat zou er tegen zijn om de AKV op een of andere wij ze voort te zetten? Dit beraad hóeft beslist niet op Tweede Pink sterdag afgesloten te worden. In de afgelopen maanden is duidelijk genoeg naar voren gekomen dat de AKV in de kerk van vandaag een legitieme plaats inneemt en be paald niet plaatsvervangend voor de generale synode wil werken. Een andere zaak is wat de synode met het AKV-resultaat zal doen. Het zou ondenkbaar zijn als het stuk dat de slotzitting zal opleveren in de ju- ni-zitting van de synode „voor ken nisgeving aangenomen" zou worden. Integendeel: het zal de héle kerk door moeten gaan, tot de kleinste gemeente toe. Er zal mee gewérkt moeten worden. Wij hopen ook dat de tegenstan ders van de AKV zich uitvoerig over het resultaat van dit experiment zullen buigen en er diep op in zullen willen gaan. TIE provinciale delegaties voor de slotzitting in Driebergen zijn nu samengesteld; voor Gelderland bijv. komen er 46. In de komende weken zullen zij zich grondig voor bereiden op wat er op Pinksteren, in Driebergen gaat gebeuren. De publi citeitsmedia zullen de resultaten van hun werk en van dat van de duizen den anderen doorgeven, want de AKV is een „open zaak". Dank zij de vertegenwoordigers van de andere kerken die naar Driebergen komen, zal dit beraad ook in die kerken doorgepraat worden. Zelfs óver de grenzen zal een stukje AKV kunnen uitstralen om dat de in het kader van de AKV op Eerste Pinksterdag in de oude Buur kerk in Utrecht te houden kerk dienst door de Eurovisie wordt uit gezonden. Als afgevaardigden en gasten Tweede Pinksterdag Driebergen ver laten zullen hebben, wacht de héle hervormde kerk een moeilijke, maar boeiende taak: in de geest van deze AKV dóór te werken. E. J. MATHIES

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 18