Fijnmazig busnet ligt als een web over Nederland Stuivertje wisselen om de eerste plaats De 500ste Afscheid van een lang bandenleven Houd uw snelheid intoom! Eén dollar goedkoper dan de VW-kever, maar voor ons ruim f 13.000.— RENAULT 12 deze week op Nederlandse markt NU LEIDT FORD DE KOPGROEP Ook j nachts 80 km tussen Apeldoorn en Vaassen Op ieder uur naar elke plaats Raar, maar waar In eerste kwartaal 100.000 auto's Alvast één rijbaan op brug bij Katerveer een lijnbus moeten gemiddeld 16 passa giers zitten wil de ondernemer niet in de rode cijfers vallen. Voor een toerbus kan dat aantal op 26 worden gesteld. En als men bedenkt dat er zo'n 80.000 tot 90.000 gulden per jaar nodig is om een bus het gehele jaar op de weg te kun nen houden, dan is het duidelijk? dat er wel heel wat kaartjes moeten worden verkocht. Hans Hugenholtz, directeur van het Circuit van Zandvoort en schrijver van roadtests, vierde een merkwaardig jubi leum: zijn vijfhonderdste testwagen. Hij had er voor gezorgd dat het een heel bij zondere was ook, een Alfa Romeo GT 1300 Junior, met een Zagato-carrosserie. De wagen is nog niet leverbaar in Nederland. Alfa Romeo had hem speciaal voor deze test vanuit Milaan laten brengen. Hugenholtz reed in de zestien jaar die hij voor zijn vijfhonderd testwagens en 375.000 testkilometers nodig had, van alles en nog wat. Van Fiat 500 tot en met Rolls Royce. Soms maakt hij op het Zandvoort- se circuit rondetijden die maar weinig voor die van coureurs onder doen. Op het gedeelte Apeldoorn-Vaassen van de doorgaande weg naar Zwolle zal voor taan ook 's nachts een snelheidsbeperking tot 80 km. per uur gelden, aldus een be schikking van de minister van Verkeer en Waterstaat. Tot nu toe gold deze snelheids beperking slechts van 8 tot 20 uur. Een on derzoek hééft echter aangetoond, dat het aantal ongevallen op dit wegdek in ver houding tot intensiteit van het verkeer belangrijk jger ligt dan in het tijdvak van 8 tot 20 uïir. "Y/rijwel iedere plaats in Nederland is wel per trein, tram of bus te be reiken. Vaak is het de bus, die in laat ste instantie de verbinding vormt tus sen de plaats van vertrek en het reis doel. Nederland heeft dan ook, dichtbe volkt als het nu eenmaal is een zeer uitgestrekt net van autobuslijnen, in to taal vele honderdduizenden kilometers lang, dat bereden wordt door zo'n 4100 autobussen van vijftig ondernemingen. Zoals uit bijgaand kaartje blijkt, is de frequentie waarmede tal van lijndien sten worden onderhouden, vrij groot, vooral in dichtbevolkte gebieden. Als we daarbij dan bedenken, dat tussen al die autobussen nog zo'n twee en een half miljoen particuliere auto's rjjden, dan zal 't duidelijk zjjn, dat men in ons land de grootste dichtheid van auto's per vierkante kilometer van de wereld aantreft. Het vorig jaar legden de Nederlandse autobussen in totaal ruim 250 miljoen kilometers af en vervoerden zij zo'n 320 miljoen reizigers op de interlokale lijnen. Met lokale diensten werden bo vendien nog rond de 550 miljoen men sen vervoerd. In die cijfers zijn uiter aard niet begrepen de rond 2300 toer- wagens die vele tienduizenden naar het buitenland brachten tijdens, de overi gens nog maar korte, vakantieperiode. tiet belang van het openbaar (bus) vervoer blijkt voorts uit het feit dat ruim 45 pet. van de Nederlandse bevolking, ofwel rond de 5.800.000 men sen, binnen het bereik van een spoor wegstation woont zodat dus de overi gen, te stellen op 6.800.000 personen, aangewezen zijn op de bus. Er zit dus, als men bedenkt dat meer dan 700 ge meenten, en daaronder vele groteren van 10.000 tot 60.000 inwoners, niet over een spoorwegstation beschikken, nog wel wat muziek in het streekvervoerbe- drijf, ook al heeft dat de laatste jaren een teruggang in het reizigersvervoer van gemiddeld 15 pet. per jaar laten zien. Aan die teruggang schijnt overigens langzamerhand een halt te kunnen worden toegeroepen. De daling in het vervoer, dat vooral in de jaren 64-68 schrikbarende vormen heeft aangeno men, heeft zich bij vele bedrijven in het vorig jaar niet meer voortgezet. Sommige streekvervoersbedrijven mel den de laatste maanden zelfs weer een, zjj het geringe, stijging in het vervoers patroon. I-Iet bezettingspercentage van de bus sen dan in 1965 nog 31 pet. was is in 1967 gedaald tot 27 pet., doch was in 1969 al weer opgelopen tot 29 pet. In De eerste Amerikaan se anti-kever de Gremlin van American Motors. Op de centimeter net zo lang als een Volkswagenkever, in Amerika één dollar goedkoper, in Nederland ruim twee keer zo duur. T~)e eerste van een serie „antikevers", de Gremlin van American Motors, komt deze maand in Amerika in de verkoop. Nog voordat het zover is, heeft de Hollandse Auto Importmaatschappij, de importeur van American Motors, de wagen op de Neder landse markt gebracht. Zulk een staaltje verdient succes, maar of dat er in zit met de Gremlin, is de grote vraag. De auto kost in Amerika hetzelfde De Belgische rallyrijder Gilbert Staepe- laere zal samen met de Fin Timo Makinen met een Ford Escort Twin Cam meedoen aan de Londen-Mexico rally. Op het ogen blik is „den Stappel" bezig het Zuidameri- kaanse traject te verkennen. Zijn aanteke ningen zullen door het hele Fordteam wor den benut. als een Vokswagenkever 1500, maar komt in Nederland door de ongelukkige gulden-dol larkoers op ruim dertienduizend gulden... In de prijsklasse van de Gremlin zijn in Nederland heel fijne wagens met veel ras en klasse te koop. Door een Amerikaanse bril bekeken en dan rechtstreeks in vergelijking met een VW 1500 ligt de zaak anders. In Amerika „Flink" rijdende automobilisten zijn in staat om op één dag de levensduur van hun banden met zo'n 8000 km te verminderen door snel wegscheuren, het nemen van scherpe bochten en abrupt remmen. Dit is het resultaat van onderzoekingen verricht door bandentechnici van Goodyear's re searchcentrum in Luxemburg. Die 8000 km aan levensduur vertegen woordigen de gemiddelde afstand die de meeste automobilisten in 5 6 maanden af leggen. Loopvlakslijtage wordt beïnvloed door talrijke en samenspannende factoren zoals de loopvlakrubbersamenstelling, het soort wegdek, het gewicht en de snelheid van de wagen, de uitlijning en balans van de wielen en de bandenspanning. Buitensporige slijta ge wordt echter veroorzaakt door snel boch tenwerk, snel optrekken en plotseling rem men. Automobilisten die de hierboven omschre ven rijstijl aanhangen, nemen extra risico's ook ten aanzien van hun medeweggebruikers. Zij laten dan ook een spoor van ergernis en onveiligheid op de weg achter. Wat zij ver der nog achterlaten is een spoor van loop- vlakrubber hetgeen verloren kilometers be tekent. Vooral in bochten is de loopvlakslijtage bijzonder progressief. Bij het onderzoek van straatvuil heeft Goodyear geconstateerd dat het percentage rubber dat zich hierin be vindt, in bochten 8 maal zo hoog is als op rechte weggedeelten. Dit cijfer geeft een ge middelde weer. Snel genomen bochten laten natuurlijk een nog veel hoger percentage zien. JV is een flinke stijging gaande om de eerste plaats op de Nederlandse "auto markt. Op het ogenblik staat Ford namelijk onbetwist pp de eerste plaats, met een marktaandeel vari 12 pet., gevolgd door Opel met 11 pet., Volkswagen met 10 pet. en Fiat en Renault met elk 9,8 pet. Voor Ford kwam dat tot en met 10 maart neer op een verkoop van 8888 stuks, voor Ofrel op 8147 stuks, voor Volkswagen op 7375 stuks, voor Fiat op 7266 stuks en voor Renault op 7238 stuks. Bij el kaar werden er van 1 januari tot en met 10 maart 73.731 personen- en combinatfewa- gens verkocht in Nederland. Ford veroverde zich die plotselinge eerste plaats in januari met opvallend "veel hogere verkopen dan de andere grote merken. In februari verkocht Fiat het meeste, gevolgd door Opel, Renault, Citroën en Volkswa gen/Ford. De eerste tien dagen van maart leverden een eerste plaats op voor Volkswa gen, gevolgd door Renault, Opel, Fiat en Ford. Gerekend vanaf 1 januari staat Ford echter nog steeds bovenaan. l^ord mag iroor een verrassing hebben ge- A zorgd, maar het boeiendst is toch het verloop van de strijd tussen Opel en Volks wagen. De eerste plaats was volgens traditie voor Volkswagen. Vorig jaar Itikte het Opel echter Volkswagen voor het eerst sinds de vijftiger jaren in verkoopcijfers te over treffen. Sindsdien vecht de Volkswagenor ganisatie om de eerste plaats terug te krij gen en de Opelorganisatie om hem te behou den. Volkswagen verloor zijn eerste plaats door vrij aanzienlijke prijsverhogingen eind vorig jaar, terwijl Opel, die ook omhoog moest met zijn prijzen, kans zag daar nog een tijd je mee te wachten. In januari verkocht Opel nog duidelijk meer dan Volkswagen. In fe bruari was het verschil al kleiner. In de eerste tien dagen van maart stond Volkswa gen weer op de oude eerste plaats! Dat lukte Volkswagen mede door enkele kleine prijsverlagingen, waardoor de Volks wagen 1300 weer net onder de grens van zesduizend gulden kwam. Hij kost nu 5997,60, hetgeen een prijsverlaging van 128,80 betekent. "I^oor Opel was dat aanleiding om eén nieuw strijdros in de arena te sturen, een goedkopere uitvoering van de Kadett. Het nieuwe type, de Kadett XE, komt deze maand op de markt. Het kost 6149, 347,- minder dan de tot dusverre goedkoopste Ka dett. Voor het prijsverschil moet de koper het doen met een ruitewissermotor en een kachelaanjager met één snelheid in plaats van twee, zonder chroom sierlijsten rond de ramen en een iets eenvoudiger interieur. t jOij hun onderlinge strijd om de beste plaatsen, hebben de kanshebbers één meevaller, namelijk dat dé Fiat 128 nog steeds niet wordt geleverd in de aantallen die de importeur graag zou zien binnenko men. Met zijn prijs van 6244,- is de 128 namelijk zo'n verleidelijke aanbieding dat de rangorde er weieens heel anders zou kunnen uit2ien als hij volop te krijgen was. Zes jaar lang hebben de technici van Renault gewerkt aan de ontwikkeling van de nieuwe Renault 12, die giste ren in Nederland op de markt is gekomen. Dit nieuwste Renault-model startte zijn levensloop onder de codenaam PROJECT 117. Begin 1963 werd door de Re nault Directie de specificatie opgesteld voor dit nieuwe mo del. Dit „Cahier des Charges", een lijvig boekdeel waarin alle eisen nauwkeurig waren om schreven, vormde de leidraad voor de in genieurs, belast met ontwerp en ontwikke ling. Er bestond behoefte aan een ruime fami lie-auto met zowel hoge prestaties als lage exploitatiekosten. Anders gezegd, een auto die het prestatievermogen van een 1500- model combineerde met het benzineverbruik van een 1300. Daarbij moest de auto natuurlijk voldoen aan de steeds hoger te stellen eisen op het gebied van comfort, veiligheid en levens duur. De Renault-ingenieurs kregen bij deze op dracht de volmacht met een geheel schoon vel tekenpapier te beginnen en alleen wan neer dit in het kader van de opdracht paste terug te grijpen op bestaande constructies. Het feit, dat Renault op dat moment reeds verschillende modellen op stapel had staan met een vijfde deur met name Renault 16 en de Renault 6 betekende, dat men, ten einde de consument de meeste keus te bie den binnen het toekomstige programma, voor dit nieuwe ontwerp een ander type carrosserie koos. Tussen oktober 1965 en mei 1968 werden 40 prototypen gebouwd, waarvan er acht meer dan 2 1/2 miljoen testkilometers heb ben afgelegd. Verschillende van de prototy pen reden in totaal in 2 1/2 jaar tussen de 220.000 en 260.000 testkilometers in drie ver schillende werelddelen. De Renault 12 motor is een variant van de beproefde krachtbron die in de Renault 8 en 10, alsook in de Gordini zijn mogelijkheden had bewezen. De 1300 cc versie van deze viercilinder met vijf maal gelagerde krukas is reeds vanaf 1968 gebruikt in de Estafette bestelwagen. Volgens de kentekenregistratie van de RAI zijn er in het eerste kwartaal van 1970 100.435 personen, en combinatie-auto's ver kocht. In de overeenkomstige periode van 1969 bedroeg de verkoop 82.898 auto's, zodat een stijging van 21 procent is opgetreden. Terwijl de verkoop over het gehele jaar 1969 in totaal kregen toen 350.000 perso nenwagens --en kenteken bij de verwach ting is achtergebleven, is de toeneming dit voorjaar hoger dan de RAI had verwacht. De EAC (Economische automobielclub, Postbus 181, Deventer) heeft een collectieve spaarregeling voor zijn leden ingevoerd. Door vooraf te sparen voor een auto en die dan contant te betalen is men volgens de EAC voor een gemiddelde auto circa ciui- zend gulden goedkoper uit dan met een fi nanciering. De EAC gaat voor de spaarrege ling uit van maandelijkse inlegsommen van vijftig gulden De Simcafabriek in Poissy heeft het miljoen Simca's 1000 volgemaakt. Simca had voor dat miljoen acht jaar nodig hetgeen op een gemiddelde jaarproduktie van 120.000 stuks neerkomt. De Nederlandse markt nam er 64.000 stuks van af. Het Japanse autoconcern Nissan (Dat- sun) wil zijn produktie dit jaar met dertig procent verhogen. Dat betekent dat er in 1970 1.5 miljoen Datsuns zullen worden ge maakt. waarvan 400.000 zullen worden uit gevoerd, v Dit is de Saab Sonett III, de nieuwste verse van Saabs sportwagen. De Sonett III heeft een koetswerk van polyester, dat is versterkt met stalen componenten. De carrosserie is ontworpen door de Italiaan Sergio Coggiola. Als de Saab 96 V4 heeft ook de Sonett IJl de viercilinder V-motor van 1498 cc met een vermogen van 65 DIN-pk, die Saab van Ford-Duitsland be- Wanneer de auto leverbaar wordt in Ne derland en wat de prijs zal zijn, staat noa niet vast. zou de Gremlin, met zijn lange motorkap met daaronder een 128 SAE-pk's /.escilinder motor en zijn hoogst origineel gelijnde ach terkant, het de kever best eens moeilijk kunnen gaan maken. Er zijn twee nieuwe boekjes die een overzicht geven van wat er in Nederland aan auto's te koop is: het„KNAC Auto jaar boek 1970 Kies uw auto" van Elsevier dat 3,75 gulden kost en „Prisma Autogids '70" van Het Spectrum dat vier gulden kost. In beide boekjes wordt steeds aan elke auto een pagina gewijd, waarop dan een foto en flink wat technische gegevens. Medio mei wellicht nog voor Pinkste ren hoopt Rijkswaterstaat de zuidelijke helft van de brug Katerveer gedeeltelijk voor het verkeer open te stellen. Zowel het verkeer uit de richting Amersfoort, als het verkeer uit de richting Meppel krijgt dan één rijstrook tot zijn beschikking. Zodra de brug geheel gereed is zal het verkeer wor den geleid over twee rijbanen, met ieder drie rijstroken. Met deze tussenoplossing verwacht men een belangrijk deel van het drukke verkeer op de route naar het noorden te kunnen op vangen. Op de zuidelijke brughelft zal het verkeer gedeeltelijk over de betonconstructie en een tijdelijk rijdek worden geleid. trekt. Dankzij het lage gewicht van 760 kilo en de gunstige stroomlijn, haalt de Sonett III met die motor een top van 170 km/u. De acceleratietijd van 0-100 km/u. is 11,5 sec. De concurrenten in de strijd: Ford, 8888 stuksOpel8147 stuks; Volkswagen, 7375 stuks; Fiat, 7266 stuks; Renault, 7238 stuks.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 9