Fijnmazig busnet ligt als
een web over Nederland
Stuivertje wisselen om
de eerste plaats
De 500ste
Afscheid van
een lang
bandenleven
Houd
uw snelheid
intoom!
Eén dollar goedkoper dan de VW-kever,
maar voor ons ruim f 13.000.—
RENAULT 12 deze week op
Nederlandse markt
NU LEIDT FORD
DE KOPGROEP
Ook j nachts 80 km
tussen Apeldoorn
en Vaassen
Op ieder uur
naar elke plaats
Raar, maar
waar
In eerste kwartaal
100.000 auto's
Alvast één rijbaan op
brug bij Katerveer
een lijnbus moeten gemiddeld 16 passa
giers zitten wil de ondernemer niet in
de rode cijfers vallen. Voor een toerbus
kan dat aantal op 26 worden gesteld. En
als men bedenkt dat er zo'n 80.000 tot
90.000 gulden per jaar nodig is om een
bus het gehele jaar op de weg te kun
nen houden, dan is het duidelijk? dat er
wel heel wat kaartjes moeten worden
verkocht.
Hans Hugenholtz, directeur van het
Circuit van Zandvoort en schrijver van
roadtests, vierde een merkwaardig jubi
leum: zijn vijfhonderdste testwagen. Hij
had er voor gezorgd dat het een heel bij
zondere was ook, een Alfa Romeo GT 1300
Junior, met een Zagato-carrosserie. De
wagen is nog niet leverbaar in Nederland.
Alfa Romeo had hem speciaal voor deze
test vanuit Milaan laten brengen.
Hugenholtz reed in de zestien jaar die
hij voor zijn vijfhonderd testwagens en
375.000 testkilometers nodig had, van alles
en nog wat. Van Fiat 500 tot en met Rolls
Royce. Soms maakt hij op het Zandvoort-
se circuit rondetijden die maar weinig
voor die van coureurs onder doen.
Op het gedeelte Apeldoorn-Vaassen van
de doorgaande weg naar Zwolle zal voor
taan ook 's nachts een snelheidsbeperking
tot 80 km. per uur gelden, aldus een be
schikking van de minister van Verkeer en
Waterstaat. Tot nu toe gold deze snelheids
beperking slechts van 8 tot 20 uur. Een on
derzoek hééft echter aangetoond, dat het
aantal ongevallen op dit wegdek in ver
houding tot intensiteit van het verkeer
belangrijk jger ligt dan in het tijdvak van
8 tot 20 uïir.
"Y/rijwel iedere plaats in Nederland is
wel per trein, tram of bus te be
reiken. Vaak is het de bus, die in laat
ste instantie de verbinding vormt tus
sen de plaats van vertrek en het reis
doel. Nederland heeft dan ook, dichtbe
volkt als het nu eenmaal is een zeer
uitgestrekt net van autobuslijnen, in to
taal vele honderdduizenden kilometers
lang, dat bereden wordt door zo'n 4100
autobussen van vijftig ondernemingen.
Zoals uit bijgaand kaartje blijkt, is de
frequentie waarmede tal van lijndien
sten worden onderhouden, vrij groot,
vooral in dichtbevolkte gebieden. Als
we daarbij dan bedenken, dat tussen al
die autobussen nog zo'n twee en een
half miljoen particuliere auto's rjjden,
dan zal 't duidelijk zjjn, dat men in ons
land de grootste dichtheid van auto's
per vierkante kilometer van de wereld
aantreft.
Het vorig jaar legden de Nederlandse
autobussen in totaal ruim 250 miljoen
kilometers af en vervoerden zij zo'n
320 miljoen reizigers op de interlokale
lijnen. Met lokale diensten werden bo
vendien nog rond de 550 miljoen men
sen vervoerd. In die cijfers zijn uiter
aard niet begrepen de rond 2300 toer-
wagens die vele tienduizenden naar het
buitenland brachten tijdens, de overi
gens nog maar korte, vakantieperiode.
tiet belang van het openbaar (bus)
vervoer blijkt voorts uit het feit
dat ruim 45 pet. van de Nederlandse
bevolking, ofwel rond de 5.800.000 men
sen, binnen het bereik van een spoor
wegstation woont zodat dus de overi
gen, te stellen op 6.800.000 personen,
aangewezen zijn op de bus. Er zit dus,
als men bedenkt dat meer dan 700 ge
meenten, en daaronder vele groteren
van 10.000 tot 60.000 inwoners, niet over
een spoorwegstation beschikken, nog
wel wat muziek in het streekvervoerbe-
drijf, ook al heeft dat de laatste jaren
een teruggang in het reizigersvervoer
van gemiddeld 15 pet. per jaar laten
zien.
Aan die teruggang schijnt overigens
langzamerhand een halt te kunnen
worden toegeroepen. De daling in het
vervoer, dat vooral in de jaren 64-68
schrikbarende vormen heeft aangeno
men, heeft zich bij vele bedrijven in
het vorig jaar niet meer voortgezet.
Sommige streekvervoersbedrijven mel
den de laatste maanden zelfs weer een,
zjj het geringe, stijging in het vervoers
patroon.
I-Iet bezettingspercentage van de bus
sen dan in 1965 nog 31 pet. was is
in 1967 gedaald tot 27 pet., doch was in
1969 al weer opgelopen tot 29 pet. In
De eerste Amerikaan
se anti-kever de Gremlin
van American Motors. Op
de centimeter net zo lang
als een Volkswagenkever,
in Amerika één dollar
goedkoper, in Nederland
ruim twee keer zo duur.
T~)e eerste van een serie „antikevers", de
Gremlin van American Motors, komt
deze maand in Amerika in de verkoop. Nog
voordat het zover is, heeft de Hollandse
Auto Importmaatschappij, de importeur van
American Motors, de wagen op de Neder
landse markt gebracht.
Zulk een staaltje verdient succes, maar of
dat er in zit met de Gremlin, is de grote
vraag. De auto kost in Amerika hetzelfde
De Belgische rallyrijder Gilbert Staepe-
laere zal samen met de Fin Timo Makinen
met een Ford Escort Twin Cam meedoen
aan de Londen-Mexico rally. Op het ogen
blik is „den Stappel" bezig het Zuidameri-
kaanse traject te verkennen. Zijn aanteke
ningen zullen door het hele Fordteam wor
den benut.
als een Vokswagenkever 1500, maar komt in
Nederland door de ongelukkige gulden-dol
larkoers op ruim dertienduizend gulden...
In de prijsklasse van de Gremlin zijn in
Nederland heel fijne wagens met veel ras
en klasse te koop.
Door een Amerikaanse bril bekeken en
dan rechtstreeks in vergelijking met een
VW 1500 ligt de zaak anders. In Amerika
„Flink" rijdende automobilisten zijn in
staat om op één dag de levensduur van hun
banden met zo'n 8000 km te verminderen
door snel wegscheuren, het nemen van
scherpe bochten en abrupt remmen. Dit is
het resultaat van onderzoekingen verricht
door bandentechnici van Goodyear's re
searchcentrum in Luxemburg.
Die 8000 km aan levensduur vertegen
woordigen de gemiddelde afstand die de
meeste automobilisten in 5 6 maanden af
leggen.
Loopvlakslijtage wordt beïnvloed door
talrijke en samenspannende factoren zoals
de loopvlakrubbersamenstelling, het soort
wegdek, het gewicht en de snelheid van de
wagen, de uitlijning en balans van de wielen
en de bandenspanning. Buitensporige slijta
ge wordt echter veroorzaakt door snel boch
tenwerk, snel optrekken en plotseling rem
men.
Automobilisten die de hierboven omschre
ven rijstijl aanhangen, nemen extra risico's
ook ten aanzien van hun medeweggebruikers.
Zij laten dan ook een spoor van ergernis en
onveiligheid op de weg achter. Wat zij ver
der nog achterlaten is een spoor van loop-
vlakrubber hetgeen verloren kilometers be
tekent.
Vooral in bochten is de loopvlakslijtage
bijzonder progressief. Bij het onderzoek van
straatvuil heeft Goodyear geconstateerd dat
het percentage rubber dat zich hierin be
vindt, in bochten 8 maal zo hoog is als op
rechte weggedeelten. Dit cijfer geeft een ge
middelde weer. Snel genomen bochten laten
natuurlijk een nog veel hoger percentage
zien.
JV is een flinke stijging gaande om de
eerste plaats op de Nederlandse "auto
markt. Op het ogenblik staat Ford namelijk
onbetwist pp de eerste plaats, met een
marktaandeel vari 12 pet., gevolgd door Opel
met 11 pet., Volkswagen met 10 pet. en Fiat
en Renault met elk 9,8 pet. Voor Ford kwam
dat tot en met 10 maart neer op een verkoop
van 8888 stuks, voor Ofrel op 8147 stuks, voor
Volkswagen op 7375 stuks, voor Fiat op 7266
stuks en voor Renault op 7238 stuks. Bij el
kaar werden er van 1 januari tot en met 10
maart 73.731 personen- en combinatfewa-
gens verkocht in Nederland.
Ford veroverde zich die plotselinge eerste
plaats in januari met opvallend "veel hogere
verkopen dan de andere grote merken. In
februari verkocht Fiat het meeste, gevolgd
door Opel, Renault, Citroën en Volkswa
gen/Ford. De eerste tien dagen van maart
leverden een eerste plaats op voor Volkswa
gen, gevolgd door Renault, Opel, Fiat en
Ford. Gerekend vanaf 1 januari staat Ford
echter nog steeds bovenaan.
l^ord mag iroor een verrassing hebben ge-
A zorgd, maar het boeiendst is toch het
verloop van de strijd tussen Opel en Volks
wagen. De eerste plaats was volgens traditie
voor Volkswagen. Vorig jaar Itikte het Opel
echter Volkswagen voor het eerst sinds de
vijftiger jaren in verkoopcijfers te over
treffen. Sindsdien vecht de Volkswagenor
ganisatie om de eerste plaats terug te krij
gen en de Opelorganisatie om hem te behou
den.
Volkswagen verloor zijn eerste plaats door
vrij aanzienlijke prijsverhogingen eind vorig
jaar, terwijl Opel, die ook omhoog moest
met zijn prijzen, kans zag daar nog een tijd
je mee te wachten. In januari verkocht Opel
nog duidelijk meer dan Volkswagen. In fe
bruari was het verschil al kleiner. In de
eerste tien dagen van maart stond Volkswa
gen weer op de oude eerste plaats!
Dat lukte Volkswagen mede door enkele
kleine prijsverlagingen, waardoor de Volks
wagen 1300 weer net onder de grens van
zesduizend gulden kwam. Hij kost nu
5997,60, hetgeen een prijsverlaging van
128,80 betekent.
"I^oor Opel was dat aanleiding om eén
nieuw strijdros in de arena te sturen,
een goedkopere uitvoering van de Kadett.
Het nieuwe type, de Kadett XE, komt deze
maand op de markt. Het kost 6149, 347,-
minder dan de tot dusverre goedkoopste Ka
dett. Voor het prijsverschil moet de koper
het doen met een ruitewissermotor en een
kachelaanjager met één snelheid in plaats
van twee, zonder chroom sierlijsten rond de
ramen en een iets eenvoudiger interieur.
t
jOij hun onderlinge strijd om de beste
plaatsen, hebben de kanshebbers één
meevaller, namelijk dat dé Fiat 128 nog
steeds niet wordt geleverd in de aantallen
die de importeur graag zou zien binnenko
men. Met zijn prijs van 6244,- is de 128
namelijk zo'n verleidelijke aanbieding dat
de rangorde er weieens heel anders zou
kunnen uit2ien als hij volop te krijgen was.
Zes jaar lang hebben de
technici van Renault gewerkt
aan de ontwikkeling van de
nieuwe Renault 12, die giste
ren in Nederland op de markt
is gekomen.
Dit nieuwste Renault-model
startte zijn levensloop onder
de codenaam PROJECT 117.
Begin 1963 werd door de Re
nault Directie de specificatie
opgesteld voor dit nieuwe mo
del. Dit „Cahier des Charges",
een lijvig boekdeel waarin alle
eisen nauwkeurig waren om
schreven, vormde de leidraad voor de in
genieurs, belast met ontwerp en ontwikke
ling.
Er bestond behoefte aan een ruime fami
lie-auto met zowel hoge prestaties als lage
exploitatiekosten. Anders gezegd, een auto
die het prestatievermogen van een 1500-
model combineerde met het benzineverbruik
van een 1300.
Daarbij moest de auto natuurlijk voldoen
aan de steeds hoger te stellen eisen op het
gebied van comfort, veiligheid en levens
duur.
De Renault-ingenieurs kregen bij deze op
dracht de volmacht met een geheel schoon
vel tekenpapier te beginnen en alleen wan
neer dit in het kader van de opdracht paste
terug te grijpen op bestaande constructies.
Het feit, dat Renault op dat moment reeds
verschillende modellen op stapel had staan
met een vijfde deur met name Renault 16
en de Renault 6 betekende, dat men, ten
einde de consument de meeste keus te bie
den binnen het toekomstige programma,
voor dit nieuwe ontwerp een ander type
carrosserie koos.
Tussen oktober 1965 en mei 1968 werden
40 prototypen gebouwd, waarvan er acht
meer dan 2 1/2 miljoen testkilometers heb
ben afgelegd. Verschillende van de prototy
pen reden in totaal in 2 1/2 jaar tussen de
220.000 en 260.000 testkilometers in drie ver
schillende werelddelen.
De Renault 12 motor is een variant van de
beproefde krachtbron die in de Renault 8 en
10, alsook in de Gordini zijn mogelijkheden
had bewezen. De 1300 cc versie van deze
viercilinder met vijf maal gelagerde krukas
is reeds vanaf 1968 gebruikt in de Estafette
bestelwagen.
Volgens de kentekenregistratie van de
RAI zijn er in het eerste kwartaal van 1970
100.435 personen, en combinatie-auto's ver
kocht. In de overeenkomstige periode van
1969 bedroeg de verkoop 82.898 auto's, zodat
een stijging van 21 procent is opgetreden.
Terwijl de verkoop over het gehele jaar
1969 in totaal kregen toen 350.000 perso
nenwagens --en kenteken bij de verwach
ting is achtergebleven, is de toeneming dit
voorjaar hoger dan de RAI had verwacht.
De EAC (Economische automobielclub,
Postbus 181, Deventer) heeft een collectieve
spaarregeling voor zijn leden ingevoerd.
Door vooraf te sparen voor een auto en die
dan contant te betalen is men volgens de
EAC voor een gemiddelde auto circa ciui-
zend gulden goedkoper uit dan met een fi
nanciering. De EAC gaat voor de spaarrege
ling uit van maandelijkse inlegsommen van
vijftig gulden
De Simcafabriek in Poissy heeft het
miljoen Simca's 1000 volgemaakt. Simca had
voor dat miljoen acht jaar nodig hetgeen op
een gemiddelde jaarproduktie van 120.000
stuks neerkomt. De Nederlandse markt nam
er 64.000 stuks van af.
Het Japanse autoconcern Nissan (Dat-
sun) wil zijn produktie dit jaar met dertig
procent verhogen. Dat betekent dat er in
1970 1.5 miljoen Datsuns zullen worden ge
maakt. waarvan 400.000 zullen worden uit
gevoerd, v
Dit is de Saab Sonett III, de nieuwste
verse van Saabs sportwagen. De Sonett III
heeft een koetswerk van polyester, dat is
versterkt met stalen componenten. De
carrosserie is ontworpen door de Italiaan
Sergio Coggiola. Als de Saab 96 V4 heeft
ook de Sonett IJl de viercilinder V-motor
van 1498 cc met een vermogen van 65
DIN-pk, die Saab van Ford-Duitsland be-
Wanneer de auto leverbaar wordt in Ne
derland en wat de prijs zal zijn, staat noa
niet vast.
zou de Gremlin, met zijn lange motorkap
met daaronder een 128 SAE-pk's /.escilinder
motor en zijn hoogst origineel gelijnde ach
terkant, het de kever best eens moeilijk
kunnen gaan maken.
Er zijn twee nieuwe boekjes die een
overzicht geven van wat er in Nederland
aan auto's te koop is: het„KNAC Auto jaar
boek 1970 Kies uw auto" van Elsevier dat
3,75 gulden kost en „Prisma Autogids '70"
van Het Spectrum dat vier gulden kost. In
beide boekjes wordt steeds aan elke auto
een pagina gewijd, waarop dan een foto en
flink wat technische gegevens.
Medio mei wellicht nog voor Pinkste
ren hoopt Rijkswaterstaat de zuidelijke
helft van de brug Katerveer gedeeltelijk
voor het verkeer open te stellen. Zowel het
verkeer uit de richting Amersfoort, als het
verkeer uit de richting Meppel krijgt dan
één rijstrook tot zijn beschikking. Zodra de
brug geheel gereed is zal het verkeer wor
den geleid over twee rijbanen, met ieder
drie rijstroken.
Met deze tussenoplossing verwacht men
een belangrijk deel van het drukke verkeer
op de route naar het noorden te kunnen op
vangen. Op de zuidelijke brughelft zal het
verkeer gedeeltelijk over de betonconstructie
en een tijdelijk rijdek worden geleid.
trekt. Dankzij het lage gewicht van 760
kilo en de gunstige stroomlijn, haalt de
Sonett III met die motor een top van 170
km/u. De acceleratietijd van 0-100 km/u.
is 11,5 sec.
De concurrenten in de strijd:
Ford, 8888 stuksOpel8147
stuks; Volkswagen, 7375 stuks;
Fiat, 7266 stuks; Renault, 7238
stuks.