DE LES VAN RHEDEN WIJST DUIDELIJK NAAR NIEUWE AANPAK ook voor de ander Zo gaat men een miljoen verdelen DE PROJECTEN VAN UW DANKBAARHEID Kerkorde Een les Driebergen Bevrijding vanuit de hemelen TER OVERDENKING Geestelijk leven Kinderhulpplan Hulp aan vluchte lingen, politieke gevangenen Steun aan Joodse immigranten en bijscholing van kinderen Met een zucht van verlichting is de nieuwe hervormde predikant van het Wllhelmina- gasthuis te Amsterdam, ds. J. de Ruyter (50), maandag het immense ziekenhuis binnenge stapt; na jaren vol spanningen in Rhedens her vormde gemeente waarin hij zeven jaar werk zaam geweest was had hij de kans aangegre pen om zijn werk onder normale omstandighe den te verrichten; zondag was hij in een rustige dienst in de Parkkerk door zijn naaste collega ds. H. Witvliet in de hoofdstad bevestigd. Wat een wereld van verschil tussen deze kerkdienst en die van een week daarvóór, in de „Open Hof" in Rheden, waar hij zich genoodzaakt ge voeld had zijn collega G. A. Waardenburg drin gend te vragen de kerk te verlaten; het inci dent had een grote publiciteit gekregen waar door het héle land nu weet hóe gespannen de verhoudingen in de hervormde gemeente van Rheden zijn. Ds. De Ruyter is niet de eerste predikant die uit Rheden „vlucht", zijn voorganger hield het er maar drie jaar uit.. Nu „zit" hervormd Rhe den opnieuw met een vacature die heel lang kan duren want welke predikant wil op dit mo ment naar Rheden? Heel triest voor deze ge meente van ca. 3.600 leden die buiten haar schuld met een grote verdeeldheid en kille spanningen kampt. Het is zinloos om hier schuldigen te gaan aanwijzen. Alleen zij die alle ins and outs van deze dramatische ontwikkelingen kennen zou den een analyse kunnen geven; buitenstaan ders die niet persoonlijk met dit probleem ge confronteerd werden kunnen over de verhou dingen in Rheden beter zwijgen. Wél is het naar onze mening mogelijk in het algemeen over deze problematiek een enkele opmerking te maken, want Rheden is geen uniek geval; in veel méér kerkelijke gemeenten en parochies is sprake van een stille minder goede verstandhouding tussen de geestelijken en waarom ook niet? Het komt óók bij overheid, bij bedrijfsleven en onderwijs voor dat collega's niet goed met elkaar overweg kunnen en er span ningen ontstaan. In bedrijfsberichten lezen we wel eens dat een directeur afgetreden is omdat hij niet met een collega kan samenwerken en dat komt ook in de lagere regionen voor. Maar in het bedrijfsleven zijn er directies en raden van commissarissen die kunnen ingrijpen als in het bedrijf grote intermenselijke spannin gen bestaan; bij het onderwijs zijn er eveneens instanties die het hunne kunnen doen, evenals bij de overheid. In de protestante kerken is de situatie veel ingewikkelder; daar kan de ene predikant de ander het leven zó zuur maken dat de leden van zo'n kerkelijke gemeente alleen maar met spanning kunnen toezien wie de langste adem heeft. Dat is kennelijk ook in Rheden het geval geweest, tot schade niet alleen van de betrok ken predikanten maar evenzeer tot groot ver driet van de gemeente die, hoe kan 't anders. zichtbaar verzwakt. ke maten van dominocratie sprake is: de beide dominees konden het niet met elkaar vinden en dat drukte op bijna fatale wijze op de héle ge meente. dominocratie in de kerk een steeds groter kwaad wordt; deze is in de negentiende eeuw, toen de grote massa analfabeet was, vermoe delijk uit nood geboren, maar nu een zinloos ar chaïsme geworden. In de synode is 50 pet. pre dikant dat is nog geen 0,004 procent van de kerk." jVatuurlijk, we kennen de bepalingen van de hervormde kerkorde (ordinantie 11 over het opzicht) en we weten dat er mogelijkheden voor „hogerhand" zijn om in te grijpen, maar dón rijst de vraag waarom dit in Rheden in de afgelopen jaren niet duidelijker het geval ge weest is. Nü is de zaak aan de generale syno de voorgelegd maar is hier dan niet het gezeg de van het kalf en de put van toepassing? Duidelijk blijkt dat de traditionele vrees die in protestantse kerken voor „ingrijpen van hogere organen" heerst, ook schade kan berokkenen aan het leven van de gemeenten. Wij hoorden dat de visitatoren (die de taak hebben toe te zien) wel eens voorgesteld hebben om de bei de wijkgemeenten van Rheden van elkaar te scheiden maar dat dit voorstel onuitvoerbaar is gebleken. Het is geen wonder dat de kerkvoogdij van de hervormde gemeente van Rheden door dit alles voor een veel te zware taak staat, want hoe kan men in zo'n gemeente verlangen dat de leden met blijdschap hun gaven aan de plaatse lijke gemeente afstaan? Na enig navorsen zijn we tot de conclusie gekomen dat er in Rheden helaas nog in ster- "D heden is een les voor de Nederlandse Her vormde Kerk en wel in die zin dat de po sitie van de predikanten in de gemeenten drin gend nader onder ogen gezien moet worden. Een predikant is Verbi Divini Minister, een die naar van het Goddelijke Woord; hij heeft daar aan zijn „handen" vol en daarom is het geen wonder dat steeds luider gevraagd wordt om een strüctuurwijziging in de kerkelijke gemeen te. „Laat de predikant toch een minder over heersende positie gaan bekleden, waarom kan een andere ambtsdrager niet het voorzitter schap van de kerkeraad op zich nemen, in ver reweg de meeste gemeenten is toch in de kerkeraad wel iemand aanwezig die dit college kan leiden?" Bredero-directeur mr. E. Bloem bergen heeft hier een paar jaar geleden voor gepleit en in de discussies over de thema's van de Algemene Kerkvergadering is dit geluid eveneens veel gehoord. Niet ten onrechte staat in een van de bij het secretariaat van de AKV binnengkomen brieven (uit Gelderland): „Het komt mij voor dat de z.g. H zou ons niet verwonderen als dit verzet tegen de dominocratie met Pinksteren in Driebergen nog wat verder wordt uitgewerkt. Hopelijk komt dan ook een structuurwijziging binnen de kerkelijke gemeente in bovenver melde zin (niet de predikant praeses van de kerkeraad) meer in het zicht. Wij zijn ervan overtuigd dat dit in de afgelopen jaren voor Rheden zegenrijke gevolgen gehad zou heb ben. Mogelijk kan óók aan alle gewichtigdoene rij rond het beroepingswerk (die eveneens veel met de voetstuk-positie van de predikant ver band houdt) een eind gemaakt worden en kan het in voorkomende gevallen gemakkelijker ge maakt worden een predikant over te plaatsen. De laatste jaren is het solliciteren van predi kanten in zwang gekomen (het hervormde ambtsdragersblad Woord en Dienst staat vol ad vertenties), waarom zou dan (in uitzonderings gevallen) ook zo'n overplaatsing terwille van gemeente én predikant niet eenvoudiger kun nen worden? We zien met spanning uit naar de uitspraken die „Driebergen" zal doen. E. J. Mathies. VRIJHEID Boven deze pagina staat als motto „Geestelijk leven". En juist op deze pagina vragen wij uw aandacht voor de activiteiten van het comité „Vrijheid, ook voor de ander". En dat niet in de eerste plaats omdat het initiatief voor dit comité is uitgegaan van de Raad van Kerken of omdat de kerken er een voorname rol in spelen. Wél omdat hier allereerst en vooral uw aandacht gevraagd wordt voor de grote innerlijke, geestelijke waarde van dat woord vrijheid. Goed, uiteindelijk is het de bedoeling dat u uw geestelijke overpeinzing omzet in klinkende munt - maar eerste bedoeling van het comité is toch vóór alles de bezinning. Bezinning waarop precies Het antwoord vindt u in het stukje hieronder, dat het comité ons verzocht op deze dag te publiceren. Een verzoek waaraan we graag gevolg geven. Dit stukje „We hebben alle reden om feest te vieren. Om de hoge hoeden en de feestpotten voor de dag te halen en in optocht door de stad te trekken. Want we denken aan die dag, vijfentwintig jaar geleden, dat we bevrijd werden. Wat een woord vrijheid Een van die woorden die des te sterker werken als je het mist. Als je onvrij bent. En dat is nu precies de reden waarom wij straks op die vijfde mei zulien moeten denken aan hen voor wie het woord vrijheid alleen nog maar een woord is. Geen werkelijkheid. Ze zitten vast. In gevangenissen of concentratie kampen. Of misschien is hun hele land wel één concentratiekamp. Misschien zijn het vluchtelingen of worden ze gediscrimineerd. Vanwege huidskleur. Of geloof. Of politieke opvatting. Of ze zijn onvrij, omdat onze onrechtvaardige wereldeconomie hen onvrij houdt. En w i j mogen dan wel vrij zijn - zolang zoveel anderen onvrij zijn, kan ons feest nooit helemaal zonder bijsmaak zijn. Want de onvrijheid van onze medemens, van onze broeders en zusters, waar dan ook ter wereld, gaat ons aan. Juist als we feest vieren, zullen we daar aan moeten denken. En er iets aan doen. Bijvoorbeeld door het steunen van de projecten die in de actie „Vrijheid, ook voor de ander" op deze vijfde mei negentienhonderdzeventig aan ons worden voorgelegd. Steunen via giro 252424, Amsterdam. Voor kinderen in India. Voor emigrantenkinderen in Israël. Voor politieke gevangenen. Voor •cties tegen rassendiscriminatie. Voor vluchtelingen. Voor vrijheid van de ander. Die er ook bij hoort Is er een speld tussen te krijgen Neen. Hoogstens kunnen we zeggen dat we het niet prettig vinden juist op onze feestdag herinnerd te worden aan de ellende van de wereld. Alsof men het ons niet gunt om eens één dag echt helemaal blij te zijn Zo is het toch niet. Aan de vijfde mei gaat altijd een vierde mei vooraf, want onze vrijheid is met bloed betaald. De doden te eren en hen te gedenken - dat verdiept het feest van de vrijheid. En zo ook verdiept het „even aan de ander denken" onze vreugde om wat wij wél hebben. Wie bewust zijn geldelijk offer heeft gebracht voor de vrijheid van de ander, die kan blij aan het feest deelnemen. Niet alsof hij die ander heeft „afgekocht" - maar omdat hij getoond heeft zoveel als mogelijk is naast die ander te willen staan. Hem te willen zien als zijn naast. En dat is een goed ding I De hiernaast afgedrukte foto's zijn geknipt uit de actiekrant „Vrijheid, ook voor de an der" en ze geven heel precies weer wat het comité met zijn actie wil. De bovenste foto toont een van de dorpen in India waar Novib, Unicef en Unesco hun kinderhulpplan willen beginnen. Daaronder een foto van vluchte lingen uit de Soedan. Het had ook een ande re foto kunnen zijn, want er leven op onze wereld achttien miljoen van zulke mensen verjaagd van huis en haard, mensen zonder land, mensen zonder toekomstals er niets aan gedaan wordtEn de derde foto is afkomstig uit Vietnam. Hoe u ook over Vietnam denkt er wordt heel veel leed ge leden. Leed dat gelenigd kan worden door hulp. En een verpleegster zoals deze, die in haar kliniek moeders en kinderen verzorgt, verdient steun. Hieronder vindt u zo nauwkeurig mogelijk weergegeven wat het actiecomité „Vrijheid, ook voor de ander" met het ontvangen geld wil gaan doen. Blijft de vraag bij wie en hoe u uw geld kwijt kimt. Om het antwoord daar op te vinden moeten we even terug naar de voorgeschiedenis. Zo is het gegaan. Begin april hebben de Raad van Kerken in Neder land (gepresenteerd door: de Stichting Oecu menische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen, de Generale Diakonale Raad der Ned. Her vormde Kerk, de Stichting „Mensen in Nood" en het Algemeen Diakonaal Bureau van de Geref. Kerken) samen met het Humanistisch Verbond, de Collectieve Israël Actie, het Ned. Comité Unicef, de Nederlandse Jeugd Ge meenschap, de NOVIB en het Unesco Cen trum Nederland, him initiatieven om tot acti viteiten te komen rondom de herdenking 25 jaar bevrijding in Nederland, gebundeld in het comité „Vrijheid, ook voor de ander". Zulks met volledige instemming van het Na tionaal Comité 25 jaar bevrijding. Bij de bun deling van krachten is men ervan uitgegaan dat niet het comité zelf allerlei activiteiten moest gaan ontwikkelen om aan geld te ko men dat diende te gebeuren binnen het raam van de mogelijkheden der deelnemende organisaties collectes bijvoorbeeld tijdens de kerkdiensten, of binnen het raam van de plaatselijke feestvieringen. Daarom heeft men zich met de actiekrant tot allerlei fees ten-organiserende instanties gewend om op de een of andere manier mee te doen. Dat kan gebeuren door een straatcollecte maar even goed door het organiseren van een voetbal wedstrijd of een wandelmars met bijvoor beeld een gulden inzet voor elke gelopen kilo meter. Het initiatief voor dit alles wordl overgelaten aan iedere organisatie die zich hiervoor wil inzetten. En wie in zijn woon plaats helemaal geen acties tegenkomt en dat zou heel jammer zijn! die kan altijd zijn geld nog kwijt op gironummer 252424 var het in Utrecht gevestigde actiecomité. Men vindt in de hele krant geen „streefbe drag" vermeld, geen schatting van het bedraj waarop men mikt. Wel blijkt uit de projecten staat hieronder dat men wel tenminste één miljoen te verdelen moet hebben. Maar uit de bijgevoegde tekst blijkt wel dat men elk bedrag gemakkelijk kan verveelvoudigen en dat dan toch nog de aangeboden hulp slecht' druppels zijn op een gloeiende plaat. Want kijk nu nog even naar de foto's hier naast: hoeveel kinderen leven qr nog in de el lende? Hoeveel vluchtelingen zijn er in de wereld? Hoeveel politieke gevangenen? Hoe veel slachtoffers van rassendiscriminatie en andere waandenkbeelden? Men moet ze he laas tellen bij miljoenen wat kunnen we dan doen met „maar" één miljoen gulden? Gelukkig zijn het „harde" Hollandse guldens, guldens uit een hardwerkend en welvarend land. Je kunt er iets mee doen. Omdat ze ge geven zijn met een dankbaar hart! De Stichting Nederlands Kinder hulpplan (NOVIB - UNICEF - UNESCO) werkt aan een geheel nieuw project in India. Het gaat er bij dit plan om het kind in al zijn ontwikkelingsfasen een maximale kans te geven op voeding, gezond heid en scholing. Hoewel dit plan op kinderen gericht is, zijn volwas senen er natuurlijk niet uit weg te denken. Het plan heeft een twee ledige bedoeling: het is een re- searchmodel, waarmee men nieuwe methoden voor een snelle ontwik keling van zo'n achtergebleven ge bied kan uitproberen, terwijl tege lijkertijd de mensen in het gekozen gebied al geholpen worden. Het startproject wordt uitge voerd in het Chevella Block, dich bij Hyderabad in India. India kent ongeveer 5000 van deze blocks, die de kleinste administratieve eenheid in het land zijn. De bedoeling van dit „block-systeem" is om tot een evenredige en effectieve verdeling van de beschikbare mensen en ma terialen. te komen. De bewoners van een block komen zelf met sug gesties voor verbeteringen en wor den dan bij de uitvoering ervan geholpen door een zg. Block Deve lopment Officier en een aantal technische ambtenaren, die aange steld zijn door de overheid. Het is nu de bedoeling om met Nederlandse hulp het block Che vella zo tot ontwikkeling te bren gen dat de opgedane ervaring ook andere blocks van nut kan zijn. Gevraagd: totaal project over 8 jaar 5 miljoen; voor 1970: 600.000. „De vluchteling zal het kenmerk zijn van de 20e eeuw, symbool van de onstabiliteit, het wantrouwen, de rassenwaan, het rampzalig na tionalisme, de strijd om de macht" Achttien miljoen vluchtelingen be vestigen de juistheid van dit citaat Achttien miljoen onvrije mensen Vietnam, de Soedan, Mozambique zijn een paar recente voorbeelden Gevraagd: Soedan 125.000 Vietnam 150.000. Mozambique 50.000. CAMPAGNE TEGEN DE RAS SENDISCRIMINATIE. Het is een wereldprobleem ge worden, de rassenwaan en de daar bijbehorende discriminatie. Het hoeft niet zo te blijven. Het mag zelfs niet zo blijven want we hebben niet veel tijd meer voor dit probleem tot explosie komt. Van daar het actieprogramma van So- depax, waarin de Wereldraad van Kerken en de Commissie Justitia et Pax samenwerken. Mentaliteits verandering bij de onderdrukkers. Hulp en steun aan de onderdruk ten. Gevraagd: 70.000. CHRISTELIJK INSTITUUT VOOR ZUIDELIJK AFRIKA Staat op de bres voor gemeen schap en eenheid onder de christe- ka. Blanken en niet-blanken. Het is een der bekendste bolwerken te gen de apartheid en kreeg wereld faam door de moedige houding van zijn leiders. Het werkt via ge spreksgroepen, conferenties en pu- blikaties. Gevraagd: 50.000. STILLE HULP" AAN POLITIE KE GEVANGENEN EN HUN GE WINNEN. Wie de dossiers ziet, herkent neteen de krantenkoppen uit het recente verleden. Namen, over de hele wereld verspreid. Namen van nen van alle rassen in Zuid-Afri- verre landen, maar ook namen van landen die heel dichtbij liggen. Al lemaal namen van plaatsen waar mensen opgesloten werden omdat ze anders denken, een andere poli tieke mening hebben. Een mening die in veel gevallen niet de onze is. Maar gaat het bij het begrip vrij heid er niet juist om dat de ander anders denken mag? De kerken helpen deze gevangenen en hun gezinnen. Het zijn er tienduizen den. Stille hulp. Nee, we noemen geen namen. Dat zou hun positie kunnen verzwaren. Gevraagd: 80.000. AMNESTY INTERNATIONAL. Steunt politieke gevangenen en hen die met gevangenschap be dreigd worden, waar ook ter we reld. Staat slachtoffers van reli gieus fanatisme, van politieke on verdraagzaamheid en van rassen discriminatie bij. Helpt hen binnen en buiten de gevangenis. Kom en kele duizenden helpen bij het her krijgen van hun vrijheid. Gevraagd: 25.000. In 1970 worden 50.000 Joden, dit elders gediscrimineerd of vervolgd worden, in Israël verwacht. De overbrenging en eerste integratie van elke immigrant vereist reeds een bedrag van 6.150. De achterstand van immigran tenkinderen, in vergelijking tot de Israëlische kinderen en de kinde ren uit westerse gezinnen, zou een handicap vooi hun hele leven kun nen betekenen. Zij kennen de taal niet, hebben aanpassingsproblemen en kunnen niet meekomen met het onderwijs. Vandaar de noodzaak van kleuterdagverblijven, waar ge poogd wordt die achterstand al in te halen voor de lagere school be gint. Kosten van een eenvoudig dagverblijf: 40.000. Ondanks alle overige problemen waarmee Israël geconfronteerd wordt, blijft dit land het toe vluchtsoord van Joden, die om re denen van discriminatie of vervol ging het oorspronkelijke land van inwoning willen of moeten verla ten. De zorg voor die emigranten vanaf het moment van vertrek uit eigen woonplaats, komt voor reke ning van de Collectieve Israël Ac tie in Nederland en haar zuster instellingen elders in de wereld. Want wij zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook den Here Jezus Christus als ver losser verwachten.Philipp. 3:20. Een tweetal belangrijke gedenkdagen staan ons de komende week te wachten: de vijfde mei zal het vijfentwintig jaar gele den zijn, dat wij onze nationale vrijheid herkregen, en de zevende mei is het He melvaartsdag, waarop wij gedenken, dat onze Here Jezus Christus een kleine twin tig eeuwen terug zijn troon in de hemelen besteeg. Laatstgenoemde gebeurtenis is verreweg de belangrijkste. Want ten hemel gevaren, heeft Christus de heerschappij over de hele wereld aanvaard, en is Hij begonnen met de vestiging en uitbreiding van zijn rijk op en over de gehele aarde. En vanaf de hemelvaart van Christus heeft zich iets opmerkelijks voltrokken in de wereld: de mensen, die door zijn Geest tot geloof en gehoorzaamheid werden gebracht, werden daarmee burgers van het hemelrijk. Le vend en werkend op de óarde, behoren zij toch tot de hémel. Dat is, sinds Christus regeert aan de rechterhand van zijn Vader het geval. Maar dat behoren-tot-de-hemel is, voor lopig althans, nog zo'n gemakkelijke posi tie niet! Want burger-zijn van het hemel rijk betekent: kolonist zijn hier up aarde, in deze wereld. De Philippensen, aan wie Paulus deze woorden allereerst heeft ge schreven, hebben dit onmiddellijk begre pen. Philippi was een Romeinse kolonie middenin een barbaarse wereld. Vér van de stad Rome wonend, volgden de Philip pensen tóch de Romeinse zeden en ge woonten, en stonden ze onder Romeins recht. Een Romeinse enclave dus, een stukje Rome midden in de wereld ergens. Dat maakte hen tot vreemdelingen in die wereld. Nu was dat in die dagen niet gevaarlijk: wie zou het wagen, een vinger uit te ste ken naar Romeinse burgers, met Romeins burgerrecht?! Maar, zegt Paulus, zo zijn wij nu óók, waar we ons bevinden, kolo nisten, hemel-kolonisten. Want onze Rege ring resideert in de hemelen, en wij vol gen, midden in deze wereld, de leefwijze van het hemelrijk, en eerbiedigen de wet ten daarvan. Dat maakt ons tot aparte mensen hier beneden. Doch die wet van het rijk der hemelen is hier niet geliefd, en wordt zelfs gehaat! En daarom kunnen hemelburgers op de aarde van alles te verduren krijgen. Ze doen immers niet mee met de aardsgezinde mensen (vs 19), ja, staan hun aardsgezind- heid tegen en veroordelen die! Wat men nu vroeger tegenover de keizer van Rome zich niet durfde veroorloven, dat wordt thèns tegenover de Here der heren en de Koning der koningen, Jezus Christus, rus tig bedreven: de zijnen werden en worden bespot, gesmaad, vervolgd en verdrukt en naar het leven gestaan. Overdreven? Maar de Duitse bezetting dan bijvoorbeeld? Die was geen louter mi litaire zaak (al werd dat aanvankelijk van Duitse zijde voorgegeven), maar een reli gieuze kwestie. Door middel van geweld moest het Nationaal-Socialisme (puur hei dendom) ons volk worden opgelegd. En wee, wie zich dóórtegen durfde te verzet ten! De concentratiekampen waren er het levende bewijs van. Hete Nationaal-Socia lisme was een aanval op het rijk der he melen. Puur aardsgezind: ras, bloed en bo dem. Waar Christus doet prediken: alle volkeren, naties en tongen vallen onder zijn heerschappij, daar leerde het Natio naal-Socialisme: alleen wat het Germaanse ras, het Germaanse bloed, en de Germaan se bodem aanbidt, heeft recht van bestaan. Daarvan zijn wij nu vrij, reeds vijfen twintig jaar lang. En we hebben het sinds dien weer gemakkelijk gekregen als he melburgers. We ondervonden van geen en kele kant enige overlast meer. Echt niet? Zouden er vandaag, sinds de nationale bevrijding ongeveer, ook vijan den van Christus kunnen zijn, gevaarlij ker, wijl meer gecamoufleerd en meer ge raffineerd, dan het Nationaal-Socialisme? Paulus, heeft het in de verzen 18 en 19 over mensen, die het kruis van Christus haten, en daarmee vijandig staan tegen over de kruisiging van de zonde, omdat ze als god hun buik hebben. Een „buik" houdt in: eten en sex. Daarop gaan ze prat, prat op wat in werkelijkheid hun schande is! Hoe ziet het er, na 1945, in Nederland uit? Het wordt toch hoe langer hoe meer een schaamteloze bende: (vr)eten en sex. En achterlijk is, wie daaraan niet meedoet. Het leven in ons land wordt hoe langer hoe aardsgezinder. En daar staan de hemelburgers midden in! En de verleiding komt op hen af, niet het minst op de jonge generatie. We zijn weer vrij, zó vrij zelfs, dat alles mag. Van de mensen tenminste. Vaak van mensen, instanties, van wie je dat nooit had ge dacht. Maar niet van Christus. Hemelbur gers moeten altijd op hun hoede zijn, wil len ze hémelburgers zijn en blijven. Maar als ze dat begeren, verwachten ze de Here Jezus Christus als verlosser uit de heme len. Verwachten wil zeggen: ze houden zich gereed voor zijn komst. Die zal voor hén bevrijding zijn. Dat wordt dan een in ternationale bevrijding, van alle hemel burgers, ongeacht ras, bloed en bodem. Maar tegelijk: dan komt het eeuwig ver derf over de vijanden van het kruis van Jezus Christus, over de aardsgezinden, zo vrij als ze vandaag mogen zijn: de zwel- gers en ver-sex-ten, die hun buik dienen als was die hun god. Het is gewoon een stuk religie, die buikgodsdienst, waarop de aanhangers nog trots zijn ook, de groot praters, die harde en vuile taal uitbraken tegen God en zijn Gezalfde. Nationale bevrijding: die is alleen dón bevrijding, als ze genoten wordt met het oog op de komende internationale bevrij ding, als Christus uit de hemelen ter ver lossing neerdaalt, om èl de zijnen voor eeuwig in veiligheid te brengen, maar al zijn vijanden (hoe kwasivroom ze hun buik religie ook wisten te motiveren) voor eeuwig te verdoen. Ds. H. Pool

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 15